VALOO valokuitu

Kulkuväylä on siis tontilla, eli ei ole tieosuuskuntaa vaan rasite tontilla. Ja tottakai se pitäis ennallistaa jokatapauksessa. Kaikilla ympäröivillä tonteilla on kuitu. Ja yhdellä näistä on Valoon kuitu.
Jos siis olet Valokuitusen liittymää tilaamassa. (tämä ketju), niin en ihan varma oliko Valokuitusen sopparissa erikseen mainittu että operaattori voi jatkaa sen enempää kyselemättä kuitua eteenpäin. Mutta ilmeisesti sen tien poikki ainakin pääsee. Jos se ennallistaminen kallista ja se reitti kuitenkin halvin, niin sovi sopparia tehdessä että sovit urakoitsijan kanssa sen, jolloin vaihtoehto että teetät sen jollain muulla.

Ilmeisesti tuossa teille on tärkeää että tien alitus on siisti, sitä käyttäville enemmänkin se että riittävä.

Jos siis olet Valokuitusen liittymää tilaamassa. (tämä ketju), niin en ihan varma oliko Valokuitusen sopparissa erikseen mainittu että operaattori voi jatkaa sen enempää kyselemättä kuitua eteenpäin. Mutta ilmeisesti sen tien poikki ainakin pääsee. Jos se ennallistaminen kallista ja se reitti kuitenkin halvin, niin sovi sopparia tehdessä että sovit urakoitsijan kanssa sen, jolloin vaihtoehto että teetät sen jollain muulla.

Ilmeisesti tuossa teille on tärkeää että tien alitus on siisti, sitä käyttäville enemmänkin se että riittävä.
Tämä ketju on Valoon ketju ja kyse on jo tilatusta Valoon liittymästä. Olen saanut jo kaikki ilmoitukset toimitetusta liittymästä vaikka yhtään mitään ei ole tapahtunut.

Noh, ootellaan, josko joku joskus lähestyisi asentamisen suhteen...

Jossei lupaa ole, ei rakenneta tietenkään. Toki tavoite on löytää ratkaisu muttei sellaista monesti löydy jos on jääriä päättämässä tiekunnassa.
Ensisijaisesti sopia maanomistajan kanssa, mutta operaattorit ovat nihkeitä neuvottelemaan, jos ei vakio lappu kelpaa niin hakevat kunnalta luvan , maanomistajan neuvottelusauma on lähinnä kiireellisissä tilanteissa.

Operaattorit maksaa huonosti korvauksia, ja jollekkin tiehoitokunalle ei tarjoa välttämättä mitään, joten kulut ja rasite jaa niille.

Tämä ketju on Valoon ketju ja kyse on jo tilatusta Valoon liittymästä. Olen saanut jo kaikki ilmoitukset toimitetusta liittymästä vaikka yhtään mitään ei ole tapahtunut.

Noh, ootellaan, josko joku joskus lähestyisi asentamisen suhteen...

Ahaa, eli ymmärränkö oikein, sopimusta tehdessä ette käyneet läpi tuota tienennallistamista, tai siis se tuli teille mieleen myöhemmin. ja se tie on teidän kiinteistöllä.

Eli seuraava paikka asiasta sopia on sitten se missä vaiheessa urakoitsijan kanssa sovitte yksityiskohdista. jos teillä se tyypillnen kuvio. En tiedä teidän tarjousta ja sopparia, mutta tyypillisesti Valoolla hintaan kuuluu se halvin reitti ilman ennallistamista. Urakoitsijan kanssa sitten sovitaan yksityiskohdat.

Jos soppari kaduttaa, niin tyypillisessä sopparissa olette sitoutuneet auttamaan operaattoria sen liittymän toimittamisessa, jos alatte pistämään vastaan, niin tsekkaa mitä teidän sopparissa lukee, laskuttavatkon silti liittymän hinnastohinnan, vai mitä.

Jos kiinteistöllä hankala, vaati kohde, niin teillä myös se vaihtoehto että teetätte sen kohdan jollain muulla, siis esim niin että joku muu asentaa putket mitä kautta kuituoperaattorin urakoitsijat saavat operaattorin kuidun/mikrokuituputken vedettyä. Tällä tavalla voitto myös sovittaa omiin tarpeisiin paremmin sen pihan mylläämisen.

Ahaa, eli ymmärränkö oikein, sopimusta tehdessä ette käyneet läpi tuota tienennallistamista, tai siis se tuli teille mieleen myöhemmin. ja se tie on teidän kiinteistöllä.

Eli seuraava paikka asiasta sopia on sitten se missä vaiheessa urakoitsijan kanssa sovitte yksityiskohdista. jos teillä se tyypillnen kuvio. En tiedä teidän tarjousta ja sopparia, mutta tyypillisesti Valoolla hintaan kuuluu se halvin reitti ilman ennallistamista. Urakoitsijan kanssa sitten sovitaan yksityiskohdat.

Jos soppari kaduttaa, niin tyypillisessä sopparissa olette sitoutuneet auttamaan operaattoria sen liittymän toimittamisessa, jos alatte pistämään vastaan, niin tsekkaa mitä teidän sopparissa lukee, laskuttavatkon silti liittymän hinnastohinnan, vai mitä.

Jos kiinteistöllä hankala, vaati kohde, niin teillä myös se vaihtoehto että teetätte sen kohdan jollain muulla, siis esim niin että joku muu asentaa putket mitä kautta kuituoperaattorin urakoitsijat saavat operaattorin kuidun/mikrokuituputken vedettyä. Tällä tavalla voitto myös sovittaa omiin tarpeisiin paremmin sen pihan mylläämisen.
Olen vain ja ainoastaan tilannut liittymän tammikuussa. Tilaus on kuitattu vastaanotetuksi ja sittemmin olen saanut viestin, että taloon olisi asennettu boksi ja kaapelit vedetty. Tätä ei siis ole tehty. Mitään muuta ei ole tapahtunut.

Oletan, että minuun otetaan yhteyttä jossain vaiheessa asennuksista ja katsotaan niiden keskusteluiden jälkeen mikä tilanne on. Itse en toistaiseksi aio olla sinne yhteyksissä. Itse lähden siitä, että nollahintaisena vetona tarjotaan jotain ja jos se ei käy, neuvotellaan meille paremmin sopivasta ratkaisusta.

Olen vain ja ainoastaan tilannut liittymän tammikuussa. Tilaus on kuitattu vastaanotetuksi ja sittemmin olen saanut viestin, että taloon olisi asennettu boksi ja kaapelit vedetty. Tätä ei siis ole tehty. Mitään muuta ei ole tapahtunut.
Tuo että asennettu, niin tuo mieleen parivaihtoehtoa, joko liittyy hankealueen yleiseen massa postaukseen, eli tavallaan ei asiakaskohtainen, tai sitten asennuskohde ei ihan tarkka järjestelmässä, tai siis vastaa sitä mitä toivottu. Tulee mieleen kohteet joissa se eri rekistereissä osoitteet menee vähän ristiin, tai samassa kinteissä on useampia osoitteita. esim jotain tontijako sopparia. Mutta teillä ilmeisesti ihan erilliset, mutta hämmentää lähinnä se että samasta kunan liittymästä useita kiinteistöjä, osoitteita. Vai onko tiellä oma nimi.

Oletan, että minuun otetaan yhteyttä jossain vaiheessa asennuksista ja katsotaan niiden keskusteluiden jälkeen mikä tilanne on. Itse en toistaiseksi aio olla sinne yhteyksissä. Itse lähden siitä, että nollahintaisena vetona tarjotaan jotain ja jos se ei käy, neuvotellaan meille paremmin sopivasta ratkaisusta.

Normaalisti on joku yhteyden otto missä käydään se ajatus miten liittymä rakkennetaan, ei tavatonta että sitä katselleen samassa yhteydessä kun aletaan tekemää uraa, jos joku paikalla...

Kovin usein ennallistamiset on sitten enemmän tai vähemmän ison väännön takana jos kuuluu sopimukseen, toki jos lisätyönä niin ehkä helpompia. Mutta on myös tapauksia missä ilman sen suurempaa vääntöä jäljet siistitään mahdollisimman hyvin mitä kohtuudella voi toivoa, kohtuullisen nopealla aikataululla.

Ei ole tarkoitus pelotella, vaan toivotaan että ennen aloitusta otetaan yhteyttä ja voitto sopia reitit ja mitten tehdään. Mutta kannattaa olla herkällä ja seurata jos liikennettä

Ensisijaisesti sopia maanomistajan kanssa, mutta operaattorit ovat nihkeitä neuvottelemaan, jos ei vakio lappu kelpaa niin hakevat kunnalta luvan , maanomistajan neuvottelusauma on lähinnä kiireellisissä tilanteissa.

Operaattorit maksaa huonosti korvauksia, ja jollekkin tiehoitokunalle ei tarjoa välttämättä mitään, joten kulut ja rasite jaa niille.
Ei näissä tiekunta asioissa pahemmin maanomistajien kanssa mitään sovita, toki riippuen vähän tiekunastakin ja sen ns lunastus alueesta tai millä nimellä nyt meneekään. Vanhoissa tiekunnissa se saattaa olla tämä hallinta vain 5m luokkaa, joka kattaa tuurilla itse tieosuuden, ei penkkoja jne mihin kaapelit sijoitellaan pääsääntöisesti joten tiekunnan luvalla ei ole mitään iloa kuin alitusten osalta. Uusissa tiekunnan säännöissä tämä hallinta on käytännössä aina 12m. Totta tuo on, että ei telepuolella ole käytännössä koskaan maksettu korvauksia. Sähköpuolella eri, toki sielä on erilainen tulorakennekin, joten korvauksia on pienempi kynnys maksaa. Toki ei niillä korvauksilla juhlita jos maksetaankaan, riippuen verkkoyhtiöst on kympeistä ehkä muutamiin satasiin. Tele ja sähkö puolella toki rasite tulee ja pitäisi ennallistaa reitit sekä kahden vuoden takuu työlle, eli esim jos alitukset kaivetaan niin näiden painaumien korjaus.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
271 304
Jäsenet
76 746
Uusin jäsen
h8me

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom