VALOO valokuitu

Pelikone, jossa on w10 päälle päivitetty 11 ja ikää Comet Laken ajoilta 4-5 vuotta ei pääse uploadissa yli 200 megan (tarttee varmaan vähän ihmetellä että mitä hittoa)
Itte itelleni vastaten. Ajoin Windowsin korjausasennuksen (Fix problems using windows update) ja sehän löysi pari sataa megaa lisää kyytiä uploadiin.


1732632856873.png
 
Kannattaa aspaan laittaa aina näistä viestiä varsinkin jos rakentamispäätöksestä on kulunut se 2 vuotta.


Laittoivat 3kk maksutonta käyttöä ja alvi korotuksen pois :D
Sama juttu täälä, valitin kanssa kun rakennusaika meni yli 2v ja ei mitään tiedotusta milloin valmista.
Ehdotin että sopiva kompensaatio olisi päivittää sopimus nykyhinnaston mukaiseksi vielä kun sattui sopivasti olemaan 1gb liittymä 29,90euron tarjouksessa 12kk määräajalla.
Ehdotukseni hyväksyttiiin ja nyt odotellaan lopullista kytkentää.

Aiempi sopimukseni oli 24kk määräaikainen ja halusin tuosta pitkästä sopimuksesta eroon. Toki haluan jatkaa Valoon asiakkaana, mutta 50eur/kk on mielestäni hieman liikaa.
 
kyllä sieltä pitäisi olla tilausvahvistus tullut. Itselle ainakin oli mutta sähköpostin syövereistä löytyi vasta kun tajusin etsiä "täyskuitu" -haulla. Ei ollut VALOO vielä silloin kun oman tilauksen tein.
Joo täyskuidun nimellä löytyy vain joku rakentamisvahvistus, eihän siinä mitään hintoja ole. En jaksais uskoa että olisin poistanutkaan sitä tilausvahvaria...
 
Mulle ei myöskään aikanaan tullut tilausvahvistusta lainkaan, piti erikseen pyytää sitä aspasta. Mitä tulee Windows 11 käyttikseen, niin kyllä ainakin mulla uppaa 940Mbps nopeudella, joten ei sen suhteen ongelmia. Ainoa ongelma on Firefox selain, jolla nopeus jää alle 800Mbps sekä ylös, että alas. Kaikilla muilla selaimilla tulee täydet.
 
Pitäisikö tässä nyt kysellä jotain hyvityksiä, kun luvatut aikamääreet eivät ole toteutuneet? Lähettivät eilen sähköpostia:
Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin valokuidustamme sanoi:
Mikä on Valoo Netti -liittymäni tarkka toimitusaika?
Liittymäsi on valmis viimeistään 24 kuukauden kuluttua tilauksestasi.

Sopimus tehty 6/2022.
Rakentamispäätös tehty 1.12.2023
Rakentamisen aikatauluarviot: Suunnittelu- ja luvitustyöt käynnissä: 11/2024

En nyt siis oikeasti ole hakemassa mitään hyvityksiä, kun tarjoavat kuitenkin kuidun rakentamisen ja 12 kk 1/1Gb liittymän yht. 363,12 €, mutta onhan tämä nyt käsittämätöntä, että sähköpostissa näin selkeästi asia luvataan.
 
Pitäisikö tässä nyt kysellä jotain hyvityksiä, kun luvatut aikamääreet eivät ole toteutuneet? Lähettivät eilen sähköpostia:


Sopimus tehty 6/2022.
Rakentamispäätös tehty 1.12.2023
Rakentamisen aikatauluarviot: Suunnittelu- ja luvitustyöt käynnissä: 11/2024

En nyt siis oikeasti ole hakemassa mitään hyvityksiä, kun tarjoavat kuitenkin kuidun rakentamisen ja 12 kk 1/1Gb liittymän yht. 363,12 €, mutta onhan tämä nyt käsittämätöntä, että sähköpostissa näin selkeästi asia luvataan.
Eikös se kello lähde rullaamaan nimenomaan rakentamispäätöksestä?
 
Eikös se kello lähde rullaamaan nimenomaan rakentamispäätöksestä?
Muistaakseni jossain oli aiemmin mainittu, että kahden vuoden sisällä tilauksesta tehdään rakennuspäätös ja vuoden sisällä siitä aloitetaan rakentaminen.
Tartuin vain tuohon heidän lähettämään sähköpostiinsa, jossa mainitaan "Liittymäsi on valmis viimeistään 24 kuukauden kuluttua tilauksestasi.". Miksi pitää luvata, kun tuo on jo ylittynyt? Ja tosiaan vieläkin mennään luvitusvaiheessa omalla numeroalueella eli epäilen ettei edes vielä 6/2025 ole valmista.
 
Muistaakseni jossain oli aiemmin mainittu, että kahden vuoden sisällä tilauksesta tehdään rakennuspäätös ja vuoden sisällä siitä aloitetaan rakentaminen.
Tartuin vain tuohon heidän lähettämään sähköpostiinsa, jossa mainitaan "Liittymäsi on valmis viimeistään 24 kuukauden kuluttua tilauksestasi.". Miksi pitää luvata, kun tuo on jo ylittynyt? Ja tosiaan vieläkin mennään luvitusvaiheessa omalla numeroalueella eli epäilen ettei edes vielä 6/2025 ole valmista.
Jep, noinhan se taitaa olla. Meilläkin taisi olla aikalailla 2021 tilaus, 2022 rakentamispäätös ja 2024 toimiva kuitu. Sentään avausmaksut hävisivät matkalla ja 2 vuoden määräaikaisuuden sai päivitettyä vuoden tarjoukseen.
 
Noniin tänään ovat alkaneet pommittaa viesteillä että "liittymäsi on valmis", "aktivointiohjeet postissa" jne. Rakentamisvahvistuksesta tähän päivään 2v 2kk, pitääkin kysellä sopimuksen/hinnan päivitystä. Ja sitä alkuperäistä tilausvahvistusta...
 
Tänään aamulla tuli viesti että liittymän voi aktivoida, mutta punainen ALARM-valohan se siellä paistaa. Miksipä se nyt kerralla menisikään maaliin.

Mulle tuli vahvistus että liittymän voi ottaa käyttöön. Mutta eipä tuo toimi ja punainen alarm-valo palaa. Koitettu vaikka mitä taikatemppuja tehä, mutta turhaan. Mikseihän nuita verkkoja mitata käyttöönotossa. Esim kun atk verkko rakennetaan niin aina mitataan töiden päätyttyä.

Kotka 26 - kuidut asennettu mutta valo ei liiku kuidussa vielä. PON valo pimeänä ja ALARM punaisena.

Aspa kertoi projektipäällikön luvanneen ”kaiken” olevan valmiina joulukuussa.

Hyvin malttamattomana mietin että milloinhan rupeaa valo liikkumaan :confused2:

Onko sillä suunnissa vielä lähteneet ALARM valot sammumaan? Itselläni sama tilanne. Eilen tuli viesti ja tänään paketit postiin, mutta väärät valot päätteessä. Aspaan tuntuu pääsevän paremmin läpi, kun valitsee asian koskevan uutta tilausta. Mitään aikataulua siellä ei tietysti osattu luvata. Ei ole kärsimättömän hommaa tämä kuidun tilaaminen.
 
Onko sillä suunnissa vielä lähteneet ALARM valot sammumaan? Itselläni sama tilanne. Eilen tuli viesti ja tänään paketit postiin, mutta väärät valot päätteessä. Aspaan tuntuu pääsevän paremmin läpi, kun valitsee asian koskevan uutta tilausta. Mitään aikataulua siellä ei tietysti osattu luvata. Ei ole kärsimättömän hommaa tämä kuidun tilaaminen.
Meillä on rokannut viimeviikon maanantaista asti oikein hienosti. Valot olivat työpäivän aikana muuttuneet vihreäksi ja aktivoinnissa meni muutama minuutti.
 
Nyt tuolta olikin tullut viestiä, ettei laite saa yhteyttä runkoverkkoon. Vika on jommassakummassa ja asentaja tulee katsomaan. Jospa tämä ennen joulunpyhiä selviäisi.
 
Onko sillä suunnissa vielä lähteneet ALARM valot sammumaan? Itselläni sama tilanne. Eilen tuli viesti ja tänään paketit postiin, mutta väärät valot päätteessä. Aspaan tuntuu pääsevän paremmin läpi, kun valitsee asian koskevan uutta tilausta. Mitään aikataulua siellä ei tietysti osattu luvata. Ei ole kärsimättömän hommaa tämä kuidun tilaaminen.

Vieläkin ALARM valo palaa eikä bitti liiku. Tänään oli ilta kuuden aikaan lähimmällä kuitukaapilla Valoon pakettiauto ja tais olla kauemmalla kaapilla hitsailemassa taas.
 
Sitä tänään ajatteli aktivoida Valoon liittymän, kun vanha liittymäsopimuskin päättyi.
No eipä sitte onnistukaan, kun häiriöitä uusien liittymien aktivoinnissa ja tunnistautumisessa.
Vahvasti lähti käyntiin... 😐
 
Sitä tänään ajatteli aktivoida Valoon liittymän, kun vanha liittymäsopimuskin päättyi.
No eipä sitte onnistukaan, kun häiriöitä uusien liittymien aktivoinnissa ja tunnistautumisessa.
Vahvasti lähti käyntiin... 😐
Tämähän ei ole Valoon virhe vaan signicat tunnistautumispalvelun.
 
Reititinpaketti saapui, ja homma tyssäsi siihen, että Valoon Huawei K562 Wifi 6 Mesh -reitittimessä on aivan käsittämätön tietoturva-aukko. Jäi liittymä tämän vuoksi aktivoimatta.

Kokeilkaapa, näkyykö teillä sama ongelma.
  • Virrat päälle reitittimeen tehdasasetuksilla, esimerkiksi voisi näkyä Wifi verkot nimeltä VALOO-1AB01 ja VALOO-5G-1AB01. Molempiin pääsee kiinni purkin pohjasta löytyvällä Wifi-salasanalla. Kirjaudutaan jompaan kumpaan verkkoon.
  • Selaimella hallintasivuille osoitteesta 192.168.1.1, kirjaudutaan admin ja password
  • Vaihdetaan salaukseksi vahvempi WPA-PSK
  • Vaihdetaan Wifi-salasana
  • Lopputulos: Näkyy kaksi verkkoa: 1) VALOO-1AB01 jonka salasana on vaihdettu, 2) VALOO-5G-1AB01 jonka salasana on edelleen purkin pohjassa oleva salasana
  • Hallintasivuilla ei voi poistaa käytöstä tuota verkkoa jonka salasanaa ei voitu muuttaa. 5 GHz Wifin voi poistaa kokonaan käytöstä mutta silloinhan nopeus tippuu niin ettei kuidusta ole mitään iloa.
Variantteja:
  • Otetaan Dual-mode Wi-Fi pois käytöstä ja yritetään erikseen vaihtaa 2.4 GHz ja 5 GHz salasanat. Lopputulos: Näkyy kolme verkkoa: 1) VALOO-1AB01 jonka salasana on vaihdettu, 2) VALOO-1AB01_5G jonka salasana on vaihdettu, 3) VALOO-5G-1AB01 jonka salasana on yhä se purkin pohjassa oleva salasana
    (Itse nimetylle 5 GHz verkolle ei voi antaa nimeä VALOO-5G-1AB01 koska muutenhan ongelma voisi poistua)
  • Annetaan verkolle uudet nimet. Lopputulos: Itse nimetyn verkon (tai verkkojen) lisäksi näkyy vanha tuttu VALOO-5G-1AB01. Oletussalasanalla sisään.

Eli jos itsellä on toimitus viivästynyt tai jos naapurilla on nopeampi yhteys niin ei muuta kuin lataamaan salasanalistat netistä ja brute forcella sisään naapurin 5 GHz Valoo Wifiin oletussalasanalla.

Tein aiheesta reklamaation mutta asiakaspalvelu ei ole toistaiseksi siihen vastannut, samoin soittopyyntöihini ei ole tullut vastausta.
 
Oulu alue 83 Kaakkurinkangas
3/2023 Tilattu
12/2023 Rakennuspäätös
5/2024 Sisäboksin asennus

Tuossa viimeviikolla taisi runkorakentaminen saavuttaa meidän tien, tai tuon meidän kadun tai tuon seuraavan tien jolta katumme kääntyy, saapa nähä tuleeko talveksi tupaan asti.
 
Reititinpaketti saapui, ja homma tyssäsi siihen, että Valoon Huawei K562 Wifi 6 Mesh -reitittimessä on aivan käsittämätön tietoturva-aukko. Jäi liittymä tämän vuoksi aktivoimatta.

Kokeilkaapa, näkyykö teillä sama ongelma.
  • Virrat päälle reitittimeen tehdasasetuksilla, esimerkiksi voisi näkyä Wifi verkot nimeltä VALOO-1AB01 ja VALOO-5G-1AB01. Molempiin pääsee kiinni purkin pohjasta löytyvällä Wifi-salasanalla. Kirjaudutaan jompaan kumpaan verkkoon.
  • Selaimella hallintasivuille osoitteesta 192.168.1.1, kirjaudutaan admin ja password
  • Vaihdetaan salaukseksi vahvempi WPA-PSK
  • Vaihdetaan Wifi-salasana
  • Lopputulos: Näkyy kaksi verkkoa: 1) VALOO-1AB01 jonka salasana on vaihdettu, 2) VALOO-5G-1AB01 jonka salasana on edelleen purkin pohjassa oleva salasana
  • Hallintasivuilla ei voi poistaa käytöstä tuota verkkoa jonka salasanaa ei voitu muuttaa. 5 GHz Wifin voi poistaa kokonaan käytöstä mutta silloinhan nopeus tippuu niin ettei kuidusta ole mitään iloa.
Variantteja:
  • Otetaan Dual-mode Wi-Fi pois käytöstä ja yritetään erikseen vaihtaa 2.4 GHz ja 5 GHz salasanat. Lopputulos: Näkyy kolme verkkoa: 1) VALOO-1AB01 jonka salasana on vaihdettu, 2) VALOO-1AB01_5G jonka salasana on vaihdettu, 3) VALOO-5G-1AB01 jonka salasana on yhä se purkin pohjassa oleva salasana
    (Itse nimetylle 5 GHz verkolle ei voi antaa nimeä VALOO-5G-1AB01 koska muutenhan ongelma voisi poistua)
  • Annetaan verkolle uudet nimet. Lopputulos: Itse nimetyn verkon (tai verkkojen) lisäksi näkyy vanha tuttu VALOO-5G-1AB01. Oletussalasanalla sisään.

Eli jos itsellä on toimitus viivästynyt tai jos naapurilla on nopeampi yhteys niin ei muuta kuin lataamaan salasanalistat netistä ja brute forcella sisään naapurin 5 GHz Valoo Wifiin oletussalasanalla.

Tein aiheesta reklamaation mutta asiakaspalvelu ei ole toistaiseksi siihen vastannut, samoin soittopyyntöihini ei ole tullut vastausta.
Teitkö nuo säädöt My Wi-Fi -valikossa Click here for more 5G SSID configurations ja sieltä passun ja nimen säätöt?
 
@McKone Eikös se purkin pohjassa oleva salasana ole uniikki? En ymmärrä ongelmaa.

Itse käytän erillistä meshiä. Yleensähän jengi ei tästä WiFin tietoturvasta paljon välitä, esim. itselläkin näkyy naapurin täysin avoin verkko.
 
Eli jos itsellä on toimitus viivästynyt tai jos naapurilla on nopeampi yhteys niin ei muuta kuin lataamaan salasanalistat netistä ja brute forcella sisään naapurin 5 GHz Valoo Wifiin oletussalasanalla.

Eikö nuo passut ole yleensä purkkikohtaisia, joka yksilössä eri passu? Löysitkö noille jonku passulistan, jolla oli oman purkkisi wifin passu?
 
Teitkö nuo säädöt My Wi-Fi -valikossa Click here for more 5G SSID configurations ja sieltä passun ja nimen säätöt?
Tuollaista valikkoa ei minun reitittimessäni ollut tarjolla. Valoo oli minuun tänään yhteydessä ja kertoi, että ongelma on ratkaistavissa ohjelmistopäivityksellä ja että korjaus on olemassa. Päivitys mahdollistaa 5G:n SSID:n muuttamisen eli varmaan lisää juuri tuon valikon jonka kuvasit yllä.

Itse pohdn parhaillaan käytänkö etämyynnin 14 vrk palautusoikeutta vai pidänkö tuotteen ja annan Valoolle mahdollisuuden päivittää purkin softat.
 
Tuollaista valikkoa ei minun reitittimessäni ollut tarjolla. Valoo oli minuun tänään yhteydessä ja kertoi, että ongelma on ratkaistavissa ohjelmistopäivityksellä ja että korjaus on olemassa. Päivitys mahdollistaa 5G:n SSID:n muuttamisen eli varmaan lisää juuri tuon valikon jonka kuvasit yllä.

Itse pohdn parhaillaan käytänkö etämyynnin 14 vrk palautusoikeutta vai pidänkö tuotteen ja annan Valoolle mahdollisuuden päivittää purkin softat.
eikö se purkki ole ilmainen? Saahan sen siltikin varmaan palauttaa mutta...
 
Eikö nuo passut ole yleensä purkkikohtaisia, joka yksilössä eri passu? Löysitkö noille jonku passulistan, jolla oli oman purkkisi wifin passu?
@kuoris @Slayer Netistä löytyy Wifi cracking työkaluja jotka hyödyntävät mallikohtaisia salasanatyylejä brute force -hyökkäyksessä. Hyvä artikkeli esim. täällä:
Ei hakkeroiduksi joutuminen Wifin kautta ehkä todennäköistä ole, mutta jos joku haluaa sen tehdä niin se on todella helppoa silloin kun käytössä on lyhyt 8-12 merkin oletussalasana. Itse pistän mieluummin perustietoturvan kuntoon ennen kuin data liikahtaa.
 
Onko muilla ongelmia liittymän aktivoinnissa? Tänään tuli romppeet postilla ja kaikki valot vihreällä. Antaa kuitenkin tällaisen herjan: IP_NOT_WITHIN_RANGE (IP_EI_ALUEIDEN_VÄLISSÄ) Liittyykö tämä nyt tunnistautumispalveluun?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 116
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom