Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dekke
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo "jopa 37 % alennus" on viittaus palveluntarjoajien 12 kuukautta voimassa oleviin alennettuihin hintoihin, ja nehän ovat olleet suurimmalla osalla tarjolla vuosia. Esimerkiksi Telian 500/500 -liittymässä on "alennushinta" -37 %.
Eli pelkkää "kuse.....usta" tämä alennus :) Näinhän se jokapaikassa menee.
 
Kyllä nyt alkaa usko loppumaan tähän Valokuitusen ruuhkattomaksi mainostettuun kuituun. Tässä on parin viime kuukauden aikana joka ilta noin klo 20-21 paikkeilla nopeus hidastuu ja suoratoistot alkavat sitten oireilemaan eri tavoin. Yhteys yleensä palautuu noin klo 22 jälkeen paremmaksi. On kokeiltu eri reitittimillä ja kaapeleita on vaihdeltu. Operaattori arveli, että on paikallista ruuhkaa verkossa. Operaattorin vaihto ei taida auttaa. Taidan mennä 5G-kauppaan hakemaan 5G motukan.
 
Kyllä nyt alkaa usko loppumaan tähän Valokuitusen ruuhkattomaksi mainostettuun kuituun. Tässä on parin viime kuukauden aikana joka ilta noin klo 20-21 paikkeilla nopeus hidastuu ja suoratoistot alkavat sitten oireilemaan eri tavoin. Yhteys yleensä palautuu noin klo 22 jälkeen paremmaksi. On kokeiltu eri reitittimillä ja kaapeleita on vaihdeltu. Operaattori arveli, että on paikallista ruuhkaa verkossa. Operaattorin vaihto ei taida auttaa. Taidan mennä 5G-kauppaan hakemaan 5G motukan.
Suoratoistovehkeet on ethernet kaapelilla kiinni ja wifi ongelmat suljettu pois?
 
On kokeiltu siis kahdella eri merkkisellä reitittimellä kaapelilla ja wifi:llä. Samat oireet samaan kellonaikaan riippumatta reitittimestä ja onko kytketty kaapelilla vai wifiillä. Kännykän hotspotin yli jaetulla toimii normaalisti kun sitä joutuu käyttämään kuidun hyytyessä.
Lisäksi on kokeiltu toisen reittimen ja vanhan 4g modeemin kanssa ja modeemista johtuen yhteys on hidas mutta suoratoistot pyörivät sillä paremmin verrattuna kuituun mainittuna kellonaikana. Ja testaukset eivät ole mitään yhden illan testejä vaan, viikon verran on kummallakin reitittimellä testattu. Ja ongelmat toistuvat joka ilta lähes samaan kellonaikaan.
 
Sen tarkemmin yksityiskohtia tietämättä, mutta sinuna laittaisin ehkä vikailmoituksen menemään.
Mitäköhän näyttää latausnopeus ja ping silloin kun vika on päällä vs. silloin kun se ei ole?
 
Vikailmoitus on tehty ja luonnollisesti ensin epäiltiin reittimen ongelmaa. Hankin toisen reittimen ja sama ilmiö toistuu. Nyt sitten epäillään paikallisen runkoverkon ruuhkaa, kun on tullut uusia liittymiä.
Liittymä on 100/100 ja ongelman päällä olessa nopeudet on luokkaa 40-50/ 80. Pingit pysyy samansuuruisina. Tuon nopeudenhan kyllä pitäisi vielä riittää, mutta paremman reittimen hallinnasta näkee, että esim netflix saa max 10M ja liikennettä on kokoajan. Normaalisti Netflix tuntuu ottavan lyhkäisiä 30-40 latauspiikkejä ja sitten liikenne menee melkein nollaan kunnes tulee uusi latauspiikki.
Ja kännykän hotspotilla tulee se lähes 300M illalla primetime aikaan 5G verkolla.
 
Kaikki LAN-piuhat katsottu ja kokeiltu toisilla kaapeleilla? Etenkin se joka kulkee kuitumuuntimesta reitittimeen. Jos kyllä, niin näyttäisi siltä että palvelussa on virhe. Kyllä heidän pitäisi tuo runkoverkkonsa päivittää tälle vuosituhannelle tai vaihtoehtoisesti antaa hinnanalennusta. Satasella kuidulla pitäisi Netflixin pyöriä nätisti 24/7.

Mitenköhän ne naapurit, joilla gigainen yhteys, mikäli sellaisia naapureita on?
 
On kokeiltu siis kahdella eri merkkisellä reitittimellä kaapelilla ja wifi:llä. Samat oireet samaan kellonaikaan riippumatta reitittimestä ja onko kytketty kaapelilla vai wifiillä. Kännykän hotspotin yli jaetulla toimii normaalisti kun sitä joutuu käyttämään kuidun hyytyessä.
Lisäksi on kokeiltu toisen reittimen ja vanhan 4g modeemin kanssa ja modeemista johtuen yhteys on hidas mutta suoratoistot pyörivät sillä paremmin verrattuna kuituun mainittuna kellonaikana. Ja testaukset eivät ole mitään yhden illan testejä vaan, viikon verran on kummallakin reitittimellä testattu. Ja ongelmat toistuvat joka ilta lähes samaan kellonaikaan.
Kyllähän tuossa selvästi operaattorin kuidussa loppuu kaista kun on kokeiltu kahdella eri reitittimellä & kaapeleilla + wifillä. Nämä kaistaongelmat tulevat ilmi juuri näin, että primetime aikaan alkaa tökkimään. Itse taistelin tästä Elisan kanssa muutoma vuosi sitten. Kannattaa luoda speedtestiin tili ja ottaa aina muutoma mittaus kun pätkii ja ei se haittaa, että ottaisi joka päivä jonkun mittauksen kun toimii. Sitten vaan tekemään kirjallinen reklamaatio mittaustulosten kanssa operaattorille ja myös valokuituselle. Itse sain Elisalta kirjallisen reklamaation avulla koko mittausajalta täyden hyvityksen liittymän hinnasta. Kannattaa toki tarkistaa onko sopimusehdoissa mainittu minimipeutta ja miten se määritellään. Elisalla taisi olla 4h mittausjakso, jos en nyt muista väärin.
 
Kaikki LAN-piuhat katsottu ja kokeiltu toisilla kaapeleilla? Etenkin se joka kulkee kuitumuuntimesta reitittimeen. Jos kyllä, niin näyttäisi siltä että palvelussa on virhe. Kyllä heidän pitäisi tuo runkoverkkonsa päivittää tälle vuosituhannelle tai vaihtoehtoisesti antaa hinnanalennusta. Satasella kuidulla pitäisi Netflixin pyöriä nätisti 24/7.

Mitenköhän ne naapurit, joilla gigainen yhteys, mikäli sellaisia naapureita on?
On kokeiltu eri piuhoja ja eri portteja reittimessä.
Tiedän, että naapurilla on gigainen yhteys. En ole ehtinyt hänen kanssaan puhumaan vielä.

Kyllähän tuossa selvästi operaattorin kuidussa loppuu kaista kun on kokeiltu kahdella eri reitittimellä & kaapeleilla + wifillä. Nämä kaistaongelmat tulevat ilmi juuri näin, että primetime aikaan alkaa tökkimään. Itse taistelin tästä Elisan kanssa muutoma vuosi sitten. Kannattaa luoda speedtestiin tili ja ottaa aina muutoma mittaus kun pätkii ja ei se haittaa, että ottaisi joka päivä jonkun mittauksen kun toimii. Sitten vaan tekemään kirjallinen reklamaatio mittaustulosten kanssa operaattorille ja myös valokuituselle. Itse sain Elisalta kirjallisen reklamaation avulla koko mittausajalta täyden hyvityksen liittymän hinnasta. Kannattaa toki tarkistaa onko sopimusehdoissa mainittu minimipeutta ja miten se määritellään. Elisalla taisi olla 4h mittausjakso, jos en nyt muista väärin.
Sanotaanko nyt näin, että asia on kyllä tiedossa myös Valokuitusella. Olen tehnyt Speedtestillä mittauksia eri aikoina ja tulokset on tallella.

Voisi tietysti kokeilla päivittää liittymän vaikka gigaiseksi ja katsoa millaisia nopeuksia ja miten toimii primetime aikaan.
 
Sanotaanko nyt näin, että asia on kyllä tiedossa myös Valokuitusella. Olen tehnyt Speedtestillä mittauksia eri aikoina ja tulokset on tallella.

Voisi tietysti kokeilla päivittää liittymän vaikka gigaiseksi ja katsoa millaisia nopeuksia ja miten toimii primetime aikaan.
Niin minäkin taistelin kapasiteetti ongelmasta 4kk. Elisa vaan voivotteli. Kun tein kirjallisen reklamaation, jossa sanoin heidän rikkuvan sopimusehtoja (nopeus on alle minimi nopeuden), niin sain hyvitykset siltä ajalta, jolta oli mittaukset. Eli kannattaa se reklmaatio tehdä niin saat hyvitykset ja saa sinne operaattorillekkin vähän vauhtia korjauksiin kun alkaa maksamaan heille se kapasiteetti ongelma.
 
Kokeile vpn ohjelmalla, jos sinulla on saatavilla vpn. Itsellä toimii monesti paremmin vpn:llä, nopeudet esim speedtest telia, dna . Johtuu kait eri reitityksistä minusta nuo ongelmat alkoivat esim localnet valokuituverkossa kun telia alkoi muutama kuukausi sitten päivittämään kuitu vehkeitänsä/linjoja.
 
Eipä tuo vpn nyt oikein tuonut lisäselvyyttä. Pääsääntöisesti sillä on hitaampi, mutta Ruotsiin upload oli nopeampi vpn:llä kuin ilman. Toki nopeus vaihteli primetime aikaan muutenkin.
Pitäisikö sitä vaan ottaa nopeampi liittymä kokeeksi? Jos 100/100 on vaan nykyään toleransseineen auttamatta alimittainen.
 
F-Secure vpn protokolla hydra ei vaikuta nopeuksiin alentavasti juuri mitään. nordvpn protokolla Wireguard ei myöskään vaikuta kovin paljoa nopeuksiin. Openvpn, IKEv2 protokollat vaikuttavat nopeuksiin erittäin paljon vähentävästi silloin kun puhutaan esim 1000/1000 yhteyksistä. Itsellä loppuu syksyllä Localnet 1000/1000 vuoden sopimus. Vaihdan ehkä testiin telian 1000/1000 sopimuksen sitten, jos siinä toimis paremmin kun jää yksi reititys vähemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuo vpn nyt oikein tuonut lisäselvyyttä. Pääsääntöisesti sillä on hitaampi, mutta Ruotsiin upload oli nopeampi vpn:llä kuin ilman. Toki nopeus vaihteli primetime aikaan muutenkin.
Pitäisikö sitä vaan ottaa nopeampi liittymä kokeeksi? Jos 100/100 on vaan nykyään toleransseineen auttamatta alimittainen.
Voihan tuo 100/100 jäädä alimittaiseksi, jos on paljon erilaitteita/käyttäjiä yhtä aikaa. Itsellä localnet 1000/1000 yhteys en kyllä siinä huomaa suoratoistoissa ongelmia (jos ei ole yleistä vikaa), mutta eipä minulla ole käyttäjiä siinä kuin max 2.
 
Eipä tuo vpn nyt oikein tuonut lisäselvyyttä. Pääsääntöisesti sillä on hitaampi, mutta Ruotsiin upload oli nopeampi vpn:llä kuin ilman. Toki nopeus vaihteli primetime aikaan muutenkin.
Pitäisikö sitä vaan ottaa nopeampi liittymä kokeeksi? Jos 100/100 on vaan nykyään toleransseineen auttamatta alimittainen.
Tarkoitatko nyt että operaattoria tulisi palkita tuosta huonosti toimivasta yhteydestään tilaamalla heiltä nopeampi yhteys, vai tarkoititko että se nopeampi yhteys tilataan joltain muulta operaattorilta?
Itse vaihtaisin siinä tapauksessa operaattoria ja antaisin edellisen operaattorin tietää syyn vaihtoon.
 
Ei tässä nyt ketään olla palkitsemassa, vaan tavoitteena on saada myös primetime aikaan riittävän hyvin toimiva nettiyhteys. Kokeillaan nyt isompaa nopeutta, josko sillä saisi ruuhka-aikaan enemmän kaistaa.
Sitten lähdetään joko operaattorin vaihtoon tai teknologian vaihtoon. Elisalla olisi kyllä 5G modeemi nyt tarjouksessa, kai sen voisi muutenkin tilata vaikka varalle.

Minulla kun on vajaan vuoden kokemus valokuidusta ja tätä aiemmin noin 10 vuoden kokemus kaapelilaajakaistasta. Odotukset luonnollisesti oli väh kaapelilaajakaistan tasolla. Ei siinä isoja hidasteluja ollut, olisko joskus 140 M tippunut kun myyty nopeus oli 150M.

Ehkäpä tämä valokuitukin on vaan ylimainostettu, en minä tiedä. Mutta kokemusten pohjalta kyllä. Kuuluu mobiiliyhteyksien kanssa samaan kategoriaan, että on pakko ostaa itselleen ylimitoitettu nopeus, jotta saa omien vaatimusten mukaisen nettiyhteyden.
 
Itse vaatisin tuon nopeuden noston ilmaiseksi, nimenomaan koska heidän palvelunsa tökkii. Ja jos ei silläkään lähde toimimaan, niin smoronoo vaan. Eikä missään tapauksessa pidä suostua mihinkään määräaikaisuuksiin tuon operaattorin kanssa.

Oma historia kutakuinkin samankaltainen. Vaihdoin DNAn kaapelilaajakaistasta Valokuituseen/Teliaan. Kokemus tähän asti pelkästään positiivinen. Pingi valovuosia kaapelilaajakaistaa parempi. Mitään nopeuden kyykkäämisiä ei esiinny. 500/500M kyseessä.

Mihinkään mobiililaajakaistoihin en lähde. Ennen tuota kaapelia oli vähän aikaa 4G-mokkula, kun operaattori lopetti ADSL:n, eikä kaapelilaajakaistaa silloin vielä saanut. Pelkkää pashaa koko mobiili.
 
Tarkoitatko nyt että operaattoria tulisi palkita tuosta huonosti toimivasta yhteydestään tilaamalla heiltä nopeampi yhteys, vai tarkoititko että se nopeampi yhteys tilataan joltain muulta operaattorilta?
Itse vaihtaisin siinä tapauksessa operaattoria ja antaisin edellisen operaattorin tietää syyn vaihtoon.

Jos asunnossa ei ole muuta kiinteää yhteyttä kuin Valokuitusen, niin vaikea siinä on operaattoria vaihtaa. Vaihtamalla palveluntarjoajaa asia ei miksikään muutu, jos ongelma on paikallisverkon ruuhkaisuus.

Karua luettavaa, jos valokuituverkoissakin on ruuhkaongelmia. Olen käsittänyt sen käytännössä olevan mahdotonta ellei alueella ole jostain syystä keskittynyt datarohmuja. Olen harkinnut siirtymistä 100/100 -yhteyteen kustannussyistä ja sellaisen yhteyden pitäisi minulle riittää, ainakin teoriassa. Jos se käytännössä kuitenkin menee niin, että 100/100 -yhteys ei olekaan sitä aina, niin ei taida muutaman euron säästö kannattaa.

En yhtään ihmettele vaikka operaattorit tekisivät tarkoituksella alimmista kiinteistä nopeuksista ajoittain tahmaavia. Jos ongelma ratkeaa nostamalla nopeusluokkaa, niin mihin se ruuhkapiikki verkossa sillä katoaa? Allokoidaanko kiinteissäkin yhteyksissä kaistaa nopeusluokkien mukaan, ja ongelma siirtyy jollekin toiselle?
 
Ei tässä nyt ketään olla palkitsemassa, vaan tavoitteena on saada myös primetime aikaan riittävän hyvin toimiva nettiyhteys. Kokeillaan nyt isompaa nopeutta, josko sillä saisi ruuhka-aikaan enemmän kaistaa.
Sitten lähdetään joko operaattorin vaihtoon tai teknologian vaihtoon. Elisalla olisi kyllä 5G modeemi nyt tarjouksessa, kai sen voisi muutenkin tilata vaikka varalle.

Minulla kun on vajaan vuoden kokemus valokuidusta ja tätä aiemmin noin 10 vuoden kokemus kaapelilaajakaistasta. Odotukset luonnollisesti oli väh kaapelilaajakaistan tasolla. Ei siinä isoja hidasteluja ollut, olisko joskus 140 M tippunut kun myyty nopeus oli 150M.

Ehkäpä tämä valokuitukin on vaan ylimainostettu, en minä tiedä. Mutta kokemusten pohjalta kyllä. Kuuluu mobiiliyhteyksien kanssa samaan kategoriaan, että on pakko ostaa itselleen ylimitoitettu nopeus, jotta saa omien vaatimusten mukaisen nettiyhteyden.
Kun tuo nopeus kyykkää niin oletko mitannut nopeutta ko. ajanhetkellä operaattorin kuitupäätteestä suoraan? Tällä pois sulkisit, ettei kyse ole sisäverkosta. Kuulostaa kyllä ihmeelliseltä, että kuidusta loppuisi kapa. En ole itse tällaiseen törmännyt koskaan.
 
En ole testannut suoraan päätteeltä, koska läppärissä ei ola lan-porttia. Mutta ongelma on todettu kahdella täysin erilaisella reitittimellä. Kummallakin vehkeellä tulee hidastelua samaan suurinpiirtein samaan kellonaikaan, eli noin klo 20-21 ja kummallakin hidastelu vähenee noin klo 22 jälkeen. Muina aikoina yhteys toimii normaalisti. Teen etätöitä kotoa ja ei ole mitään ongelmaa, kummallakaan reittimellä. Ei oikein mene jakeluun, että kahdella eri reittimellä olisi jotain sisäverkko ongelmaa tuohon tiettyyn kellonaikaan ja muulloin ei.
 
Kerrostalossa wifi-taajuudetkin voi olla ruuhkaisia primetime-aikaan, omakotitalossa ei naapurin wifit niin paljoa vaikuta. Eli johdolla kannattaa aina testata. Jos vika on alueverkossa, niin operaattorin vaihto tai nopeuden nosto ei pitäisi vaikuttaa lopputulokseen, mutta jos nopeammalla liittymällä nopeus kyykkää selvästi vaihteluvälin ulkopuolelle niin voi kiinnostaa operaattoria korjaus enemmän.

Telia toimittaa Valokuitusen runkoyhteydet ja ne on vähintään 1Gbps runkoyhteys/24-porttinen kuitukytkin, eli pahimmillaan 24 asiakasta voi jakaa gigan runkoyhteyden. Sinänsä tuo on ok, koska harvoin kaikki sitä yhtä aikaa käyttää, mutta operaattorin pitäisi kyllä käyttöastetta aktiivisesti seurata ja tuoda lisää kapaa, jos alkaa jäädä vajaaksi. Siitä valokuitunen Telialle maksaa, eli valitusta vaan menemään joka suuntaan.

Jos oma operaattori on joku muu kuin Telia, niin niillä voi olla omia kanaviaan pitkin enemmän vipuvartta Telian/valikuitusen suuntaan kuin Telian omaan kuluttajaasiakaspalveluun valitettuna.
 
Rivarissa asun ja ei tässä niin paljon ole muita wifiverkkoja. Betonitalo ja uudehkot ikkunat blokkaavat hyvin ulkopuolelta tulevat signaalit ja 5GHz verkkoa pääsääntöisesti käytän.
En epäile, etteikö tuo hidastelu tulisi jossain vaiheessa kuntoon. Mutta tapahtuuko se sitte ensi viikolla, ensi kuussa vai ensi vuonna, on eri kysymys.
 
Ei se vaadi kuin että seinänaapurilla on oma WiFi samalla kanavalla kuin itselläkin. Itse yleensä tsekkaan jollain "haisteluappilla" millä kanavilla on eniten ruuhkaa ja laitan oman WiFin vähiten ruuhkaiselle kanavalle. Kyllä meilläkin omakotitalossa yllättävän paljon naapurien tukiasemia löytyy.
 
Haeppa usb-c verkkokortti niin voit kännykällä vetästä speedtestiä vaikka. Alibabasta tai temusta varmaan puoleen hintaan vastaavia. Verkkokaupassa 20€: TP-LINK UE300C USB Type-C Ethernet adapteri -verkkokortti 19,99

Se että kuituverkossa olis niin paljon ruuhkaa, niin kuulostaa kyllä oudolta. Dedikoitu linja pitäis tulla sulle saakka jakamosta... Tosin tietty jos siitä eteenpäin menevät jollain surkeella määrällä kuituja, niin joo on se mahdollista. Mut ei sun pitäis joutua maksamaan siitä yhteydestä juuri mitään jos ei se pelaakaan.

Mulla ollu kai kohta kolme vuotta banhof.. ei oo nykiny kertaakaan. Giga tulee milloin tahansa molempiin suuntiin.
 
En tiedä mikä tuossa kuidussa oikein mättää. Vanhalla saippuakoteloa muistuttavalla 4G mobiilireitittimellä saa käyttökelpoisen yhteyden, mutta kuidulla ei. Todella turhauttava tilanne ja eri kokeiluihin on palanut aikaa. Mielestäni kokeilut alkaa nyt riittämään.
 
Kyllä nyt alkaa usko loppumaan tähän Valokuitusen ruuhkattomaksi mainostettuun kuituun. Tässä on parin viime kuukauden aikana joka ilta noin klo 20-21 paikkeilla nopeus hidastuu ja suoratoistot alkavat sitten oireilemaan eri tavoin. Yhteys yleensä palautuu noin klo 22 jälkeen paremmaksi. On kokeiltu eri reitittimillä ja kaapeleita on vaihdeltu. Operaattori arveli, että on paikallista ruuhkaa verkossa. Operaattorin vaihto ei taida auttaa. Taidan mennä 5G-kauppaan hakemaan 5G motukan.

En tiedä mikä tuossa kuidussa oikein mättää. Vanhalla saippuakoteloa muistuttavalla 4G mobiilireitittimellä saa käyttökelpoisen yhteyden, mutta kuidulla ei. Todella turhauttava tilanne ja eri kokeiluihin on palanut aikaa. Mielestäni kokeilut alkaa nyt riittämään.

Se meni ohi että mikä nettioperaattori.

Se mitä irrallisia postauksia luin niin ymmärsin että kohteessa operaattorin kuitu asuntoon asti, eli kiinteistön omasta verkosta ei töki WiFi mainittu, joka toki mahdollinen pullonkaula, joko kotiverkon, tai sen ulkopuolisen aiheuttama.
Teknisesti voi toki olla kuituoperaattorin pullonkaula, esim yhteydet lähimmältä aktiivipiseelta eteenpäin ruuhkautuu, silloin se koskee koko aluetta, nettioperaattorista riippumatta, ja noin rajuna ei tyypillinen , no ehkä joskus kun verkkoalaitetaan pystyyn. Teknisesti voi toki olla liittymäkohtaistavikaa, tai jotain laitevikaa/ongelmaa joka koskee pienempää joukkoa kuin kokoaluetta.

Kuvauksessa piirteitä jotka sopii myös nettioperaattoriin, sen yhteyksissä pullonkauloja, jolloin ongelma voi olla sitten laajempi kuin alueellinen.

Ongelma voi olla yhdistelmä, missä yksittäinen ongelma on nouse esille yksinään. Voi olla että meni sekasin yksittäiset postaukset, mutta jos nettiyhteys toimii, putkessa tilaa/vauhtia kymmenniä megabittejä, mutta joku kymppimeganen suoratoisto streemi pätkii, niin jotain ongelmaa siinä suoratoistossa on. Jos tahmaaminen johtuu nettioperaattorista niin se voi toki olla siellä, ongelmalliseen suoratoistopalveluun putket täynnä. yhtähyvin se ongelma voi olla kotiverkon säädöissä, joka ilmenee kun putki ruuhkautuu. Mutta ei tavatonta että ongelma on isosti suoratoistalaitteessa, joka sotkee systeemi
 
Ja kas, nyt toimii melkein normaalisti:

Localnet?
Localnet operaattorina saa hieman hälytyskellot kilisemään. Ko. operaattorilla ollut tässä taannoin melko usein ongelmia.

Kannattaa vaihtaa operaattoria, kun kerran valinnanvaraa on. Vanhan saa irtisanottua koska jatkuvia ongelmia.
 
Localnet?
Localnet operaattorina saa hieman hälytyskellot kilisemään. Ko. operaattorilla ollut tässä taannoin melko usein ongelmia.

Kannattaa vaihtaa operaattoria, kun kerran valinnanvaraa on. Vanhan saa irtisanottua koska jatkuvia ongelmia.
Tärkeä huomio, otetaan kuvakaappaus linkistä, vahvasti tosiaan vaikuttaa LocalNetin yhteydeltä.

kuva_2025-06-08_095049064.png

Oliko tässä ja tai jossain muussa ketjussa paljon postauksia että operaattorilla on ollut haasteita Avoimen kuidun yhteyksissä, ja mainintoja että kaistasta niukkuutta. Eli se sopisi siihen että kellon mukaan tahmaa.

Tuossa testattu Elisaan päin (Elisa Helsinki, tiedä sitten mikä reitti postaajalla), mutta jos operaattorille kaistaongelmia, ja pienehkö, niin ei olisi yllättävää että suosituimpiin suoratoistopalveluihin tahmaa ns parhaaseen katseluaikaan. On niiden kanssa ollut isoillakin operaattoreilla vääntöä (miten kustannuksia jaetaan).
 
Ylemmässä kuvassa vertailun vuoksi Valokuitunen/Telia 500/500M. WiFin yli iPadilta mitattuna. Tukiasema parin seinän takana toisessa huoneessa. Mittauksen aikana TV:ssä striimi päällä.

IMG_1388.jpg



Alemmassa kuvassa sama langallisessa verkossa. Pitänee kysellä miksi tuosta downloadista uupuu sellaset 90Mbps, jos tollanen jatkuu.

Screenshot 2025-06-08 at 13.23.14.png
 
Ylemmässä kuvassa vertailun vuoksi Valokuitunen/Telia 500/500M. WiFin yli iPadilta mitattuna. Tukiasema parin seinän takana toisessa huoneessa. Mittauksen aikana TV:ssä striimi päällä.

IMG_1388.jpg



Alemmassa kuvassa sama langallisessa verkossa. Pitänee kysellä miksi tuosta downloadista uupuu sellaset 90Mbps, jos tollanen jatkuu.

Screenshot 2025-06-08 at 13.23.14.png
Alaspäin , vaikka huomioisi tyyppillisen hyötydatan osuuden, niin jää vähän alla, ja jos kuitekin ulospäin ylittyy, niin luulisi että leikkuri samanlainen.

Jos sama on eri palvelimilla ja käytössä "multi" connection type, monta yhteyttä yhtäaikaa. eikä testikokoonpanon rajoituksia, ohjelmallisia tai raudallisia. niin voihan se pistää operaattorille tiedoksi.

Yleensä jos leikkaantuu muuksi kuin liittymän rajoitus, niin joku testiympäristön juttu. Tsekkaa vielä ettei jotain laatujuttuja reittimessä.
 
Joo. Kyllä se pullonkaula on todennäköisesti jossain talon kaapeloinnissa. Menee melkoista reittiä ennen kuin päätyy tietokoneelle talon toisessa päädyssä:
Kuitumuunnin - reititin - kytkin - kytkin - tietokoneen näyttö ~ tietokone (USB-C).
(Suorat viivat ovat LAN-kaapelia, tilde on USB-C -kaapeli)

Välikaapelia on yhteensä hyvinkin toistakymmentä metriä, ellei jopa yli 20 m (kiemurtelee seinänvieriä pitkin ja yläpohjassa).

Alla vielä nopeusmittaus suoraan reitittimellä tehtynä (Asus RT-AX86U, 2m välikaapeli kuitumuuntimeen). Tämä on siis Valokuitunen/Telia 500/500M Raisiossa.

Screenshot 2025-06-08 at 14.35.19.jpg



EDIT: Ja alla vielä reitittimen mittaushistoriasta otettuna tämänpäiväinen verrattuna entiseen DNAn kaapelinettiin (400/40M). Pingit kaapelissa olivat vähän eri luokkaa. Kuvassa on kaapelissa jopa epätavallisen hyvä tulos (17,45). Pingi saattoi kaapelissa seilata huomattaviinkin lukuihin. Se olikin suurin syy miksi tilasin taloon kuidun ja sanoin kaapelinetin irti.

Screenshot 2025-06-08 at 14.53.38.jpg





EDIT2:
Laitetaan nyt vertailun vuoksi vielä puhelimen mobiilinetti. 4G ja 5G. Itse pidän koko ajan 4G-moodia päällä, koska 5G on IMO täysin turha ja se kuluttaa enemmän akkuakin. Ja eipä se näiden 5G mittaustenkaan mukaan ole sen kaksisempi. Pingi taitaa olla pari millisekuntia parempi. Mutta muuten se on aika lailla yhtä surkea kuin 4G, ellei jopa surkeampi. Ja tämä on alle 200M 4G/5G-tukiasemasta. Näköyhteyden päässä ikkunasta.

Kaikki mobiililiittymät ovat huonompia vaihtoehtoja kuin kuitu. Siitä pitää nuo pingit sun muut viiveet huolen. Nuo latenssit kuormituksessahan ovat aivan järjettömiä (nuo kuvien monen sadan lukemat). Kuidulla download-latenssi on noin viiden millisekunnin luokkaa (aiemmassa viestissäni pari viestiä ylempää).


4G_01.jpg


5G_01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Localnet?
Localnet operaattorina saa hieman hälytyskellot kilisemään. Ko. operaattorilla ollut tässä taannoin melko usein ongelmia.

Kannattaa vaihtaa operaattoria, kun kerran valinnanvaraa on. Vanhan saa irtisanottua koska jatkuvia ongelmia.

Joo, mulla on kyllä edelleen ollut ajoittain mystisiä hidasteluja ja pätkimisiä LocalNetin kanssa. Olen aika varma, että kyseessä nimenomaan ongelmat LocalNetin päässä, koska oma setuppi on varsin suoraviivainen ja verkko kyykkää kaikilla laitteilla samaan aikaan ja en muista, että Kaisanetin kanssa olisi ikinä tullut vastaavia, mutta en nyt ole jaksanut kovin syvällisesti asiaa lähteä debuggaamaan kun tuota tapahtuu ehkä kerran parissa viikossa. Vaihdan sitten seuraavalla kierroksella jonkun toisen operaattorin.
 
Tähän sellainen huomio, että usein mobiililaitteissa on vielä USB 2.0 -portteja, jolloin max nopeus jää alle 500 Mbit/s. Oman kokemuksen mukaan reilustikin alle. Sama laite voi langattomasti olla paljon nopeampi.
Kyllä varmaan jossain on, mutta puhelimissa on jo aika kauan ollut usb 3 tai uudempi. Esim. ensimmäisessä Pixelissä oli jo 3.0 2016. Vähän epäilen, ettei noin vanhat paljon nopeampia ole langattomastikaan.
 
iPhoneissa on vasta uusimmissa Pro-malleissa USB 3.2. Taisi tulla iP 15 Pro-malliin ensimmäiseksi. Karvalakkimallit (ei Pro) ovat yhä USB 2.0. Siis vaikka niiden liittimet olisivat USB-C.
 
Joo, mulla on kyllä edelleen ollut ajoittain mystisiä hidasteluja ja pätkimisiä LocalNetin kanssa.
Mulla toimi pitkään moitteetta, sitten oli se uppikaistan kuristuminen Telian huoltokatkon jälkeen, mutta se korjattiin melko nopeaan.

Nyt on ollut muutama päivä mystiikkaa. Satunnaiset sivut eivät ollenkaan avaudu tai avautuvat ja tahmaavat huolella (ihan kaikilla laitteilla), ja Unifin hallintapaneeli näyttää pikkusen packet lossia. Olen boottaillut Cloud Gatewaytä, mutta edelleen vaikuttaa jatkuvan.

En uskalla suoraapäätä laittaa Localnetin piikkiin, mutta en kumminkaan keksi mistä voisi kiikastaa. Laitekanta ja kaikki asetukset ovat pysyneet tismalleen samoina, joten vähän haiskahtaa liittyvän nettiliittymään. Mutta onko se jotain Telian päässä vai Localnetin päässä vai johtuuko kenties kuitenkin ipv6:sta tai nimipalveluista (Quad9), ja tätä tarttis kai jaksaa vähän pinpointata..
 
iPhoneissa on vasta uusimmissa Pro-malleissa USB 3.2. Taisi tulla iP 15 Pro-malliin ensimmäiseksi. Karvalakkimallit (ei Pro) ovat yhä USB 2.0. Siis vaikka niiden liittimet olisivat USB-C.
Juuri näin, iPadeissä myös yllättävän uusissa vielä 2.0. En nyt jaksa kaivaa mistä lähtien ja missä on 3.0. Mutta ainakin omassa gigabit ethernet on hitaampi kun wifi, koska USB-portti on hidas.
 
Juuri näin, iPadeissä myös yllättävän uusissa vielä 2.0. En nyt jaksa kaivaa mistä lähtien ja missä on 3.0. Mutta ainakin omassa gigabit ethernet on hitaampi kun wifi, koska USB-portti on hidas.
Eipä ole itsellä omena laitteita käytössä, niin ei ole tullut tuo vastaan. Kun puhutaan ei hinnat alkaen android puhelimissa on kyllä pitkään ollut jo vähintään usb 3. Alkoi tulla yleisesti lippulaivoihin jossain 2016-2017. Tuskin on kovin montaa lippulaiva android puhelinta julkaistu 2020 tai sen jälkeen usb 2:lla. Omien kokemuksien mukaan suunnilleen aina on piuhalla siirtynyt nopeammin kuin wlanin yli. Näkyy olevan iphone 16 (normi & plus) vielä usb 2.0 :rofl:
 
Joo. Kyllä se pullonkaula on todennäköisesti jossain talon kaapeloinnissa. Menee melkoista reittiä ennen kuin päätyy tietokoneelle talon toisessa päädyssä:
Kuitumuunnin - reititin - kytkin - kytkin - tietokoneen näyttö ~ tietokone (USB-C).
(Suorat viivat ovat LAN-kaapelia, tilde on USB-C -kaapeli)

Välikaapelia on yhteensä hyvinkin toistakymmentä metriä, ellei jopa yli 20 m (kiemurtelee seinänvieriä pitkin ja yläpohjassa).

Alla vielä nopeusmittaus suoraan reitittimellä tehtynä (Asus RT-AX86U, 2m välikaapeli kuitumuuntimeen). Tämä on siis Valokuitunen/Telia 500/500M Raisiossa.

Screenshot 2025-06-08 at 14.35.19.jpg



EDIT: Ja alla vielä reitittimen mittaushistoriasta otettuna tämänpäiväinen verrattuna entiseen DNAn kaapelinettiin (400/40M). Pingit kaapelissa olivat vähän eri luokkaa. Kuvassa on kaapelissa jopa epätavallisen hyvä tulos (17,45). Pingi saattoi kaapelissa seilata huomattaviinkin lukuihin. Se olikin suurin syy miksi tilasin taloon kuidun ja sanoin kaapelinetin irti.

Screenshot 2025-06-08 at 14.53.38.jpg





EDIT2:
Laitetaan nyt vertailun vuoksi vielä puhelimen mobiilinetti. 4G ja 5G. Itse pidän koko ajan 4G-moodia päällä, koska 5G on IMO täysin turha ja se kuluttaa enemmän akkuakin. Ja eipä se näiden 5G mittaustenkaan mukaan ole sen kaksisempi. Pingi taitaa olla pari millisekuntia parempi. Mutta muuten se on aika lailla yhtä surkea kuin 4G, ellei jopa surkeampi. Ja tämä on alle 200M 4G/5G-tukiasemasta. Näköyhteyden päässä ikkunasta.

Kaikki mobiililiittymät ovat huonompia vaihtoehtoja kuin kuitu. Siitä pitää nuo pingit sun muut viiveet huolen. Nuo latenssit kuormituksessahan ovat aivan järjettömiä (nuo kuvien monen sadan lukemat). Kuidulla download-latenssi on noin viiden millisekunnin luokkaa (aiemmassa viestissäni pari viestiä ylempää).


4G_01.jpg


5G_01.jpg

Kytkin yksi mahdollisuus...
Minulla oli aikoinaan käytössä ns. tyhmä kytkin, ei se esim. virtojen käytyä pois osannut "kätellä" omaa nopeuttaan symmetriseen gigaan, mateli jossakin ihme nopeuksissa...
Piti hirvittävä säätö tehdä aina että sen kytkimen läpi sai ajettua täyttä nettinopeutta, piti irrotella virtoja eri laitteista, kytkeä verkkokaapeleita pois ja kiinni ja pois ja kiinni, sitten ihme tuurilla sai pelaamaan taas kunnen sähkökatkos.

Ja onpa sattunut viallinen verkkokaapelikin vastaan. Välillä toimi yli sadan ja välillä osasi kätellä vain sataan.
 
Mulla pahin pullonkaula oli dlinkin 40€ kytkin. Väittävät että 16GB/s spekseissä kytkemisnopeus. Ei varmasti ole
 
Joo. Jotain halpiskytkimiä nämä kyllä ovat. Toinen juurikin D-Link ja toinen ZyXel. Kohtuullisesti niillä kuitenkin on pärjätty, joten olkoon nyt siellä paikoillaan vielä toistaiseksi.
 
Mulla pahin pullonkaula oli dlinkin 40€ kytkin. Väittävät että 16GB/s spekseissä kytkemisnopeus. Ei varmasti ole
8 porttinen ?
Joo. Jotain halpiskytkimiä nämä kyllä ovat. Toinen juurikin D-Link ja toinen ZyXel. Kohtuullisesti niillä kuitenkin on pärjätty, joten olkoon nyt siellä paikoillaan vielä toistaiseksi.

Kyllä ehjän oikean tyhmän halvan kytkimen pitäisi homma hanskata ongelmitta. Rautapohjaisia ja siksi suositus että hankkii riittävän moniporttisen kytkimen mihin saa kaikkia laitteet kiinni. Näissä tuskin MAC taluistakaan kyse, jos kahden laitteen välisestä liikenteestä kyse.

Tuo Jurmun huomio, että jos syystä tai toisesta kytkin kättelee sen kaapelin väärin, esim huono kaapeli, tai toisessa päässä jotain hässäkkää, niin se voi kyykätä, mutta jos gigabittinen tiippuu satamegaseksi, niin sen huomaa. Kaapeli ongelma voi myös aiheuttaa sen että kättelee gigaseksi, mutta se ei toimi kunnolla.

Hallittavalla kytkimellä voi saada enemmän tai vähemmän vahingossa hässäkkää aikaan

En nyt väitä etteikö voisi olla viallisia kytkimiä, mutta luotan aikapaljon siihen että merkkituotteet on sitä mitä mainostavat, esim mainitsemasi D-Link, Zyxel.


Edit:
En tiedä mitä voisi aiheuttaa vanhentunut poweri, vanhat aikalais tarinat kertoo että joskus kun powerien kypsyminen oli yleistä niin aihuttivat ärsyttävä ongelmia.


En tässä nyt yritä väittää etteikö voisi olla kytkin viallinen, vaan pointti se että ei suinpäin lähde vaihtaa. Mutta jos iso ero, suoraan reittimen portista, vs kytkimen takaa, niin jotain kertoo, seuraavaksi voi sitten nykiä kytkimestä muut laitteet irti, jos edelleen tahmaa, niin sitten kytkimen ja reittimen väliä ihmetellä. Jos ei tahmaa niin ihmetellä mikä muu laite siellä generoi liikennettä/häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Viestejä
4 809 094
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom