Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan työolot

Kyllä siellä tehdään useinkin lauantai työpäiviä vaikka 40h työviikko on alla. Nykyään siitä pitää vaan ilmoittaa viimeistään edellisen viikon perjantaina.
Työaikalaki määrittelee tuon mielestäni selkeästi 40h vko, tai 80h 2vko, tai 120h 3vko. Eli jos lauantaina on pakollinen ylimääräinen työpäivä, niin joku toinen päivä on oltava vapaa.
 
Työaikalaki määrittelee tuon mielestäni selkeästi 40h vko, tai 80h 2vko, tai 120h 3vko. Eli jos lauantaina on pakollinen ylimääräinen työpäivä, niin joku toinen päivä on oltava vapaa.
Joo vapaata saa, mutta harvemmin siihen saa itse vaikuttaa milloin sen haluaa pitää.
 
Joo vapaata saa, mutta harvemmin siihen saa itse vaikuttaa milloin sen haluaa pitää.
Työntekijä ei tietenkään saa päättää, mutta erikoista jos ketään ei saa edes vaikuttaa. Jos noilla on edes alkeellinen osaamismatriisi olemassa niin kai ne sieltä näkisi ketkä voi tuurata ketäkin ja sen mukaan järkätä vuorot. Erilaisia työpisteitä on varmaan satoja, niin voi tietysti olla haastavaa löytää aina sijainen.

Onko tuolla keskeytymätön kolmivuoro? Joka tapauksessa on annettava vähintään 35h katkeamaton viikkolepo, mutta se tuskin on este jos lauantain ja maanantain vuorot sumplii oikein.
 
Koulutuksen järjestäjä taitaa saada rahan jokaisesta valmistuneesta opiskelijasta. Tässähä se syy sitten on miksi kaikkea paskaa pääsee kouluista läpi.
 
Työaikalaki määrittelee tuon mielestäni selkeästi 40h vko, tai 80h 2vko, tai 120h 3vko. Eli jos lauantaina on pakollinen ylimääräinen työpäivä, niin joku toinen päivä on oltava vapaa.

Noista voi sopia toisin ja todennököisesti onkin sovittu toisin. 6pv viikolla ei välttämättä tule ylitöitä.
 
Noista voi sopia toisin ja todennököisesti onkin sovittu toisin. 6pv viikolla ei välttämättä tule ylitöitä.
Ymmärtääkseni lakia ei voi paikallisesti sopimalla ohittaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Edelleen väittäisin, että jos siellä on käytössä vaikka 120h/3vko, ja joku viikko on 6 päiväinen, niin silloin jonkun toisen viikon on oltava nelipäiväinen.
 
Pitääkö tuo paikkansa? Jos tuota liksaa ei kaikenlaiset lisät nosta huomattavasti, niin mieluummin lorvisin kotona tukia nostellen.

Peruslisillä tuolla tienaa sen 2k€ brutto aika tarkkaan. Jokainen voi miettiä onko se hyvä vai huono palkka
 
Peruslisillä tuolla tienaa sen 2k€ brutto aika tarkkaan. Jokainen voi miettiä onko se hyvä vai huono palkka
Jos tuolla saisi duunipaikan läheltä halvalla asunnon, niin olis ihan ok. Mutta näin ei taida olla uudessakaupungissa asuntojen hinnat.
 
Pitääkö tuo paikkansa? Jos tuota liksaa ei kaikenlaiset lisät nosta huomattavasti, niin mieluummin lorvisin kotona tukia nostellen.
Kyllä se pitää paikkansa. Iltavuorossa saa sitten huikean euron lisää per tunti.

Edit. Vuositulot siis reippaasti alle 30k toisin kuin VA joskus markkinoi.
 
Kaupassa on about sama palkka mutta paremmat lisät. Ihan normitunneilla kaupassa työskentelemällä saa n. 2500-3000 brutto. Helppoa ei ole sekään, fyysisesti raskasta ja asiakaspalelu (tai asiakkaiden v---n kuuntelu) siihen päälle.
 
joku perus autonasentaja amiskoulutuksella ei paljoa tota enempää tienaa. Muutamia tunnen niin ei se palkka 10v jälkeenkään korjaamossa 2,5k enempää ole. Se onko se raskaampaa kuin tuo Valmet voi olla montaa mieltä. Mutta ei se autorassaaja siellä öljymontussakaan helpolla pääse.
 
Ehkä kesätyöliksana menettelee tai joillekin mamuille, millä ei osaamista muuhun ole, mutta muuten ei kyllä tätäpäivää ole. Mikähän mahtaa olla kyseisten huippuosaajien määrä tuolla linjalla?

Siis linjalla missä ei vaadita mitään koulutusta, osaamista tms pitäis saada enemmän. Mees nyt pois trollaamasta
 
Palkka ok, mutta asumisessa heikoin lenkki:

429e/kk

PSX_20210328_202504.jpg


ööh kuvan oikean reunan "yksiöstä". Referenssin 200x90 cm sänky.

20210328_202800.jpg
 
joku perus autonasentaja amiskoulutuksella ei paljoa tota enempää tienaa. Muutamia tunnen niin ei se palkka 10v jälkeenkään korjaamossa 2,5k enempää ole. Se onko se raskaampaa kuin tuo Valmet voi olla montaa mieltä. Mutta ei se autorassaaja siellä öljymontussakaan helpolla pääse.

Ainakin PK-seudulla pääsee autoasentaja suhthelposti 3000 euron palkkaan. Tämä toki riippuu niin työnantajasta ja palkkamallista.
 
Ainakin PK-seudulla pääsee autoasentaja suhthelposti 3000 euron palkkaan. Tämä toki riippuu niin työnantajasta ja palkkamallista.

Riippuu tietty yrityksestä ja palkkamallista. Pk-seudulla saa tietty jonkin verran enemmän. Omat kokemukset Uudeltamaalta, sekä merkkikorjaamoja että tavallisia autokorjaamoja. Useampi tuttu on tai on ollut niissä duunissa. Osalla työhistoriaa alalta yli 30 vuotta. Voi olla että eivät osaa neuvotella palkkaa kohdalleen mutta nämä ovat siis tavan rasvanäppien palkkoja.

Kiire ei ole yhtä kova kuin Valmetilla mutta työ on taatusti 100x paskaisempaa jossain vanhojen romujen alla kun tetsaa. Ei käy kateeksi.
 
Palkka ok, mutta asumisessa heikoin lenkki:

429e/kk



ööh kuvan oikean reunan "yksiöstä". Referenssin 200x90 cm sänky.

20210328_202800.jpg

Sentään kaikille varattu oma vessanpönttö, niin voi käydä kimpassa aamupaskalla :poop: Mahtaakohan noissa kommuuneissa käydä edes siivooja siivoamassa yleiset tilat vai jätetäänkö se asukkien vastuulle? Jäi kyllä semmoiset traumat noista soluasunnoista opiskeluajoilta, että mieluummin asuisin vaikka teltassa.
 
Ymmärtääkseni lakia ei voi paikallisesti sopimalla ohittaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Edelleen väittäisin, että jos siellä on käytössä vaikka 120h/3vko, ja joku viikko on 6 päiväinen, niin silloin jonkun toisen viikon on oltava nelipäiväinen.

Laissa määritetään jokin perustaso, sekä mainitaan asioita joista voi sopia toisin, työaika on yksi sellainen.

kts: 34

 
Olin pari kk Ukissa muissa töissä muutama vuosi sitten ja yksi tehtaan työ oli hyvällä palkalla mitä paikallinen työpari kertoi. Lavettiauton kuljettaja joka siirtää valmiita autoja puoliperävaunulla Ukin satamaan. Ei saa itse ajaa autoja lavetin kyytiin eikä pois. Muutaman kilometri siirtää ja sitten hengailee autossa tehden mitä lystää. Tosin jotenkin ymmärsin, että tuolla kuljettajalla olisi ahtaajan työehtosopimus niin siksi aloitus palkka varsin kova olisko ollut 17€. Muuten olen tehtaasta kuullut vain huonoa tai siis työoloista ja asumisesta. Ruokalassa ei kuulemma mikroja vaan sitten tarvitsee ostaa tehtaanruokalasta safkat ja maksaa tunnin palkka sinne takaisin.
 
Olin pari kk Ukissa muissa töissä muutama vuosi sitten ja yksi tehtaan työ oli hyvällä palkalla mitä paikallinen työpari kertoi. Lavettiauton kuljettaja joka siirtää valmiita autoja puoliperävaunulla Ukin satamaan. Ei saa itse ajaa autoja lavetin kyytiin eikä pois. Muutaman kilometri siirtää ja sitten hengailee autossa tehden mitä lystää. Tosin jotenkin ymmärsin, että tuolla kuljettajalla olisi ahtaajan työehtosopimus niin siksi aloitus palkka varsin kova olisko ollut 17€. Muuten olen tehtaasta kuullut vain huonoa tai siis työoloista ja asumisesta. Ruokalassa ei kuulemma mikroja vaan sitten tarvitsee ostaa tehtaanruokalasta safkat ja maksaa tunnin palkka sinne takaisin.
Se lavettiauton kuljettaja on töissä sillä firmalla, joka ton kuljetuksen hoitaa. Ei oo siis VA palkkalistoilla
 
Turha verrata linjastotyötä autoasentajan työhön. Linjastotyössä teet minimaalisella koulutuksella ohjeen mukaan yhtä ja samaa työtä.

Autoasentaja taas törmää töissään huomattavasti vaativampiin vianhaku ja asennustehtäviin joissa joutuu soveltamaan osaamista reilusti. Aivan eri vaatimustason työtä.
 
Riippuu tietty yrityksestä ja palkkamallista. Pk-seudulla saa tietty jonkin verran enemmän. Omat kokemukset Uudeltamaalta, sekä merkkikorjaamoja että tavallisia autokorjaamoja. Useampi tuttu on tai on ollut niissä duunissa. Osalla työhistoriaa alalta yli 30 vuotta. Voi olla että eivät osaa neuvotella palkkaa kohdalleen mutta nämä ovat siis tavan rasvanäppien palkkoja.

Kiire ei ole yhtä kova kuin Valmetilla mutta työ on taatusti 100x paskaisempaa jossain vanhojen romujen alla kun tetsaa. Ei käy kateeksi.

No itsellä on 5 vuoden kokemus autoasentajan hommista PK-sedulta. Oma palkkakuitti oli bruttona heti valmistumisen jälkeen 2600-2800 euron välissä ja viimeisessä paikassa se oli 1,5 vuoden kokemuksella jo päälle 3000 euroa. Toki itse tein vain pääsääntöisesti sähkövikakorjauksia ja diagnostiikkaa, joka nostaa työnvaativuusluokkaa ja joka vaikuttaa suoraan palkkaan. Silloin kun vaihdoin paikkaa oli tilanne sellainen, että osaavista asentajista oli pulaa jonka takia palkkaakin sai hilattua ylöspäin.

Turha verrata linjastotyötä autoasentajan työhön. Linjastotyössä teet minimaalisella koulutuksella ohjeen mukaan yhtä ja samaa työtä.

Autoasentaja taas törmää töissään huomattavasti vaativampiin vianhaku ja asennustehtäviin joissa joutuu soveltamaan osaamista reilusti. Aivan eri vaatimustason työtä.

Tämähän se on.
 
n. minuutin haku oikotiellä, Uusikaupunki vuokra-asunnot. Yksiöt alk 420 kaksiot alk 500 ja kolmiot alk 600. Ei tuolla nyt niin tappavan kallista ole jos vertaa matapalkka-alaan ja pk-seutuun ?

Vuokrataso Uudessakaupungissa on laskenut melkoisesti suurimman rekrytointibuumin jälkeen. Työntekijäkannan suhteelliseen suureen vaihtuvuuteen vaikuttaa myös itse Uusikaupunki, joka voi tuntua etenkin nuorista työntekijöistä aika tukahduttavalta paikalta etenkin syys- ja talviaikaan. Kuten yksi liukuhihnalle päätynyt lopputyötä vaille valmis insinööri totesi: "Tämä muutto on ollut elämäni paskin päätös". Juurettomuuden tunne puskee läpi monien työntekijöiden puheesta. Se ei ole tietenkään autotehtaan vika. Uusikaupunki on varsin tavallinen suomalainen sisäänpäinlämpiävän eetoksen omaava pikkukaupunki. Olennainen kysymys lieneekin se, että mikäli mielekästä työtä löytyy kotiseudulta ja/tai isommasta kaupungista, miksi vaivautua Valmetille.
 
Niin jos löytyy sitä työtä. Yksi kysymys on tietty onko ihmisten työnteko muuttunut niin paljon helpommaksi että kun tarjotaan sitä perustyötä tehtaassa liukuhihnalla peruspalkkatasolla pidetään tyhmänä jos joku sitä lähtee tekemään?

En väitä että työ tuolla mitään herkkua olisi.. Kyllä siellä saa työtä tehdä palkan eteen. Enkä usko että minusta siihen olisi koskaan. Ei onneksi tarvitse edes miettiä tuollaista vaihtoehtoa.

Jos laajemmassa mittakaavassa katsotaan niin mitä työtä sille peruskoulutetulle väestölle pitäisi olla? Kaikki kun eivät voi kouluttaa itseään korkeakoulutasolle. -60 - -80- luvuilla nämä VA:t olivat niitä paikkoja mitkä imivät muuttotappiokuntien nuorison tehdastyöhön kun muuta ei ollut. Kannattaa joskus katsoa -82 tehty elokuva ajolähtö. Kertoo kun kolme nuorta etsii omaa paikkaansa, kotiseudulta, Göteborgista, Norjasta ja Koverharista. Aika hyvä kuva siitä ajasta ja elämästä.
 
Niin jos löytyy sitä työtä. Yksi kysymys on tietty onko ihmisten työnteko muuttunut niin paljon helpommaksi että kun tarjotaan sitä perustyötä tehtaassa liukuhihnalla peruspalkkatasolla pidetään tyhmänä jos joku sitä lähtee tekemään?

En väitä että työ tuolla mitään herkkua olisi.. Kyllä siellä saa työtä tehdä palkan eteen. Enkä usko että minusta siihen olisi koskaan. Ei onneksi tarvitse edes miettiä tuollaista vaihtoehtoa.

Jos laajemmassa mittakaavassa katsotaan niin mitä työtä sille peruskoulutetulle väestölle pitäisi olla? Kaikki kun eivät voi kouluttaa itseään korkeakoulutasolle. -60 - -80- luvuilla nämä VA:t olivat niitä paikkoja mitkä imivät muuttotappiokuntien nuorison tehdastyöhön kun muuta ei ollut. Kannattaa joskus katsoa -82 tehty elokuva ajolähtö. Kertoo kun kolme nuorta etsii omaa paikkaansa, kotiseudulta, Göteborgista, Norjasta ja Koverharista. Aika hyvä kuva siitä ajasta ja elämästä.

Itse tein yhden kesätyökauden haalarihommia vastaavassa idyllisessä suomalaiskaupungissa vastaavalla palkalla. Vuokrasin silloiselta VVO:lta yksiön ~400e/kk, koska konttimajoitus ei napannut.

Ei kyse ole työn vaativuudesta tai palkan huonoudesta vaan sijainnista. Miksi Uudenkaupungin kunta edes on länsirannikolla eikä Uudellamaalla??! Aiemmin kaupungit muodostuivat tehtaiden ympärille (Kymenlaaksossa erityisesti), mutta nykyään tehtaiden vähäinen sitoutuminen ajankuvaan ei kannusta lähtemään ja perustamaan jokivarteen tyhjästä perhettä ja konttimajoituksessakin tarvitset toisen kontin kamoille kotiseudulla. Siinä kai ne ongelmat.

Olisin voinut viimekesän koronalomautusten aikana ihan hyvin vääntää mutteria Mersuun. Olisi kerrankin saanut jotain oikeaa aikaan :lol:
 
Ja nuoren sinkkumiehen ei sinne ukiin kannata muuttaa työn perässä koska kaupunki on jo niin täynnä miehiä että morsmaikun löytäminen sieltä on erittäin hankalaa.
Nyt kun ajattelee niin käy sääliksi paikallisia naisia kun kyntömiehiä on tarjolla jo ehkä liikaakin. No tosin valikoimaa löytyy sitten laidasta laitaan.

Tässä esim juttu jo kolmen vuoden takaa. Aika kuvaava otsikko
Naiskato vaivaa teollisuuskaupunkeja – Uudessakaupungissa yhtä synnytysikäistä sinkkunaista kohden on kolme yksinäistä miestä
 
Niin jos löytyy sitä työtä. Yksi kysymys on tietty onko ihmisten työnteko muuttunut niin paljon helpommaksi että kun tarjotaan sitä perustyötä tehtaassa liukuhihnalla peruspalkkatasolla pidetään tyhmänä jos joku sitä lähtee tekemään?

Hyvällä doube thinkillä vetää nykyvasemmisto kieltämättä. Toisaalta huudellaan, ettei täällä kannata alkaa kilpailemaan tuotantotyön hinnassa oikeastaan ketään vastaan ja toisaalta sitten niissä hommissa, joissa kilpailukykyä edelleen ilmeisesti (osin automaation yms. vuoksi) on, naureskellaan että kuka vittu lähtee tollastakin tekemään. Samalla sitten nuristaan kuinka kaikki Suomessa ylikoulutetaan. Ja halpatuontimamujen vika tietty.

Oliskohan se kuitenkin asennekasvatus, jota tässä maassa kaivataan?
 
Varmaan tuossa työpaikassa on heikot puolensa, mutta kyllähän paljon on varmaan ihmisten pehmeyttäkin. Nykymies ei vaan jaksa, mukavampi istua kotona.
 
Jos työnteko ei palkitse verrattuna siihen että kotona makaamiseen niin ei siinä auta vaikka kuinka hakkaisi.

Se on toinen ongelma. Sosiaaliturvan pitäisi olla vastikkeellista tai sitten se "kotona makaaminen" niin äärimmäisen askeettista, että työnteko palkitsee vaikka se ei olisi mukavaa.

(älä kysy toteutuksen yksityiskohtia, tässä maassa ollaan niin syvällä sosialismin suossa, etten realistisesti toivoa elättele)
 
Ja tätähän on valitettu arkhimedeksen ajoista asti. Jos joku asia on aina ollut pilalla niin se on nuoriso.

Toisaalta joskus sekin on ihan paikkansa pitävä toteamus, ainakin osittain. Sukupolvi sukupolvelta ihmisen odotukset siitä, mikä on siedettävää elämää on pumpattu niin korkealle, että huomaamatta ollaan kategorisoitu pienipalkkainen perusduuni syrjäseudulla jotenkin ulos mahdollisten valintojen joukosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 227
Viestejä
4 457 245
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom