Uutta (käytettyä) autoa perheelle

Organisaatiolla on väliä, Fiatin merkkien, Kian ja Mitsubishin ongelma oli Delta-Auto.

Ei tarvitse mennä kovin kauas historiaan niin muistamme varmaan juuri Fordia sekä Mercedestä koskeneet ruosteongelmat, jotka kuitenkin rajoittuvat perheautoluokkaan ja sitä alempiin mallisarjoihin, tai alkuperäisen A -mallin kaatumisongelmiin, tai VW:n pikkukoneiden ja DSG ongelmiin, PSA/Ford pikkudieselfiaskoon, eikä näistä mikään koskettanut ylemmän luokan autoja koska niissä koneet ovat eri sarjaa, voimalinja eri ja melunhallinnan/törmäysenergioiden takia korin materiaaliratkaisut erilaisia. i40 on kuitenkin tarkoitettu kilpailemaan Passat/Avensis/C5/508 - kokoluokan autojen kanssa, vaikkei mikään saksalainen premium merkki olekaan.
 
Organisaatiolla on väliä, Fiatin merkkien, Kian ja Mitsubishin ongelma oli Delta-Auto.

Ei tarvitse mennä kovin kauas historiaan niin muistamme varmaan juuri Fordia sekä Mercedestä koskeneet ruosteongelmat, jotka kuitenkin rajoittuvat perheautoluokkaan ja sitä alempiin mallisarjoihin, tai alkuperäisen A -mallin kaatumisongelmiin, tai VW:n pikkukoneiden ja DSG ongelmiin, PSA/Ford pikkudieselfiaskoon, eikä näistä mikään koskettanut ylemmän luokan autoja koska niissä koneet ovat eri sarjaa, voimalinja eri ja melunhallinnan/törmäysenergioiden takia korin materiaaliratkaisut erilaisia. i40 on kuitenkin tarkoitettu kilpailemaan Passat/Avensis/C5/508 - kokoluokan autojen kanssa, vaikkei mikään saksalainen premium merkki olekaan.

Jokaisella automerkill on ollut ja tulee olemaan ongelmia joidenkin mallien kanssa.
Se taas riippuu merkistä, että mitä ongelmille ja ennenkaikkea miten ne hoidetaan.

Edit. Kuluttajan on helppo äänestää lompakollaan, ja uskon että aika monelle riittää yksikin vähän huonompi kokemus jostain merkistä eikä auto enää vaihdu samaan merkkiin.
 
A -mallin kaatumisongelmiin, tai VW:n pikkukoneiden ja DSG ongelmiin ... eikä näistä mikään koskettanut ylemmän luokan autoja koska niissä koneet ovat eri sarjaa, voimalinja eri ja melunhallinnan/törmäysenergioiden takia korin materiaaliratkaisut erilaisia.
Valikoiva muisti?

Miten 1.4TSI / DSG Passattia ei koskeneet pikkukoneiden ongelmat? Tai 2.0TFSI Audia tukkiutuvat öljysumput tai 1L/1000km öljynkulutus jos se oli A4:n tai A6:n nokalla? Tai "premium-Golfia", eli TT:tä kaatumisongelmat?

Tai E-sarjan ruosteongelmat (väyrynen) samaan aikaan kun ne Mondeot ruistuivat vesiohenteisten maalien takia. Tai seuraavan E-sarjalaisen hajoavat sähköjarrut (pre- 2007 facelift) & vedet ja laatikon öljyt sekoittavat Valeon öljyjäähyt (pre-2005)?

:D
 
Japanilaisethan on luotettavia merkkejä ja pitävät hintansakin hyvin (Toyota). Hyundai saattaa olla myös yksinkertaisella (ehkä halvalla + pienet huoltokulut) ja luotettavalla tekniikalla, eli siis fiksu ostos. Premium merkeissä (Audi (vag), BMW, Mersu) siis huoltokulut voi olla aavistuksen suuremmat?
 
Organisaatiolla on väliä, Fiatin merkkien, Kian ja Mitsubishin ongelma oli Delta-Auto.

Ei tarvitse mennä kovin kauas historiaan niin muistamme varmaan juuri Fordia sekä Mercedestä koskeneet ruosteongelmat, jotka kuitenkin rajoittuvat perheautoluokkaan ja sitä alempiin mallisarjoihin, tai alkuperäisen A -mallin kaatumisongelmiin, tai VW:n pikkukoneiden ja DSG ongelmiin, PSA/Ford pikkudieselfiaskoon, eikä näistä mikään koskettanut ylemmän luokan autoja koska niissä koneet ovat eri sarjaa, voimalinja eri ja melunhallinnan/törmäysenergioiden takia korin materiaaliratkaisut erilaisia. i40 on kuitenkin tarkoitettu kilpailemaan Passat/Avensis/C5/508 - kokoluokan autojen kanssa, vaikkei mikään saksalainen premium merkki olekaan.
Joo, ei tosiaan koske vain pieniä. Mersulla ja Fordillakin on isoissa autoissa tosiaan ollut ongelmia E sarjassa ja Mondeossa. Kaikki varmaan tietää myös Mazda 6 auton ongelmat (ruoste).

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen

FullSizeRender%20(1).jpg
 
Joo, ei tosiaan koske vain pieniä. Mersulla ja Fordillakin on isoissa autoissa tosiaan ollut ongelmia E sarjassa ja Mondeossa. Kaikki varmaan tietää myös Mazda 6 auton ongelmat (ruoste).

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen

FullSizeRender%20(1).jpg
Vähän offtopic mutta eikö tuo tapaus hoidettu good willinä/liike otti tuon takaisin, vaikka joku auton omistajista oli laiminlyönyt huolto-ohjelman mukaiset huollot, joiden takia maahantuoja ei alkanut korjausta maksamaan?
 
Vähän offtopic mutta eikö tuo tapaus hoidettu good willinä/liike otti tuon takaisin, vaikka joku auton omistajista oli laiminlyönyt huolto-ohjelman mukaiset huollot, joiden takia maahantuoja ei alkanut korjausta maksamaan?
Otettiin joo, sen jälkeen kun auto oli päässyt iltapäivälehtiin, ym.

Ja käsittääkseni tuossa ei ollut mitään sen kummemmin laiminlyöty vaan pidetty normaali LL-huoltoväli (saatettu huoltaa muualla kuin Audi Centerissä, toki). Aika hyvin saa laiminlyödä jos 4L/1tkm kuluttelee... :D
 
Otettiin joo, sen jälkeen kun auto oli päässyt iltapäivälehtiin, ym.

Ja käsittääkseni tuossa ei ollut mitään sen kummemmin laiminlyöty vaan pidetty normaali LL-huoltoväli (saatettu huoltaa muualla kuin Audi Centerissä, toki). Aika hyvin saa laiminlyödä jos 4L/1tkm kuluttelee... :D
Vikahan siellä kyllä oli, mutta mitä olen audifoorumia seurannut niin ovat nikottelematta korjanneet tuon vian jos vain huollot on tehty ajallaan ja ohjelman mukaisesti. Sitten jos itse huolletaan niin voivat vedota siihen ja jättää korjaamatta.. Samanlaista takuusta tappeluahan on ollut muillakin merkeillä, eikös Kian 7v takuuehdoissa jossain vaiheessa ollut että pitää tehdä valtuutetulla Kia liikkeellä huollot että takuun ehdot täyttyvät? Sittemmin siitä taisi olla kuluttajariitaa kun nykylain mukaan pitäisi olla ihan sama missä huoltaa, kunhan tehdään ohjelmaan kuuluvat asiat..
 
eikös Kian 7v takuuehdoissa jossain vaiheessa ollut että pitää tehdä valtuutetulla Kia liikkeellä huollot että takuun ehdot täyttyvät? Sittemmin siitä taisi olla kuluttajariitaa kun nykylain mukaan pitäisi olla ihan sama missä huoltaa, kunhan tehdään ohjelmaan kuuluvat asiat..

Juu kyllä siellä alun perin tällainen klausuuli oli, mutta se poistettiin koska merkkihuoltoon pakottamisesta takuun ehtona tuli laitonta.
 
Joo, ei tosiaan koske vain pieniä. Mersulla ja Fordillakin on isoissa autoissa tosiaan ollut ongelmia E sarjassa ja Mondeossa. Kaikki varmaan tietää myös Mazda 6 auton ongelmat (ruoste).
Kaikissa autoissa on ongelmia ja oli VW:llä täysin susi ensimmäisen sukupolven 2.0TSI. Pointti oli että viat ovat erilaisia ja yleisimpiä alemman luokan autoissa koska niistä väki ei halua maksaa paljon ja kaikessa säästetään. Mazda6 ongelmat ruosteen kanssa eivät tietääkseni johdu samasta massausongelmasta kuin Mercedeksen ja Fordin tapauksessa. Poikkeuksiakin löytyy, ilmeisesti Dacia on odotuksiin nähden ollut kovinkin luotettava ja vähävikainen. Kia ja Hyundai tulevat samalta suunnalta mutta eri maasta eli Etelä-Koreasta.
 
Kaikissa autoissa on ongelmia ja oli VW:llä täysin susi ensimmäisen sukupolven 2.0TSI. Pointti oli että viat ovat erilaisia ja yleisimpiä alemman luokan autoissa koska niistä väki ei halua maksaa paljon ja kaikessa säästetään. Mazda6 ongelmat ruosteen kanssa eivät tietääkseni johdu samasta massausongelmasta kuin Mercedeksen ja Fordin tapauksessa. Poikkeuksiakin löytyy, ilmeisesti Dacia on odotuksiin nähden ollut kovinkin luotettava ja vähävikainen. Kia ja Hyundai tulevat samalta suunnalta mutta eri maasta eli Etelä-Koreasta.
Poikkeuksistakin löytyy vikoja. Kolleegan Kia Ceedistä korjattiin joka kevät ilmastointi kun se lakkasi toimimasta talven aikana, onneksi kyseessä oli leasing auto, niin harmiksi jäi vain auton vieminen huoltoon ja sieltä hakeminen.
 
Poikkeuksiakin löytyy, ilmeisesti Dacia on odotuksiin nähden ollut kovinkin luotettava ja vähävikainen. Kia ja Hyundai tulevat samalta suunnalta mutta eri maasta eli Etelä-Koreasta.
Jep. Voi ehkä olla suunniteltu yksinkertaisesti ja kumminkin kestäväksi. Luultavasti Dacia ja Kia/Hyndai olisi samankaltaista suunnittelua.

Kia Cerato kyllä ruostui myös näkyviltä pinnoilta muutamasta kohtaa. Eli voi noissakin jotain puutteita silti olla. Voi olla että Dacia ei kumminkaan ruostu koska taitaa olla Nissan/Renault konsernia ja Relluthan ei ruostu "ollenkaan" :)

Vanhat Nissanitkin on helppoja korjata, koska osat on niin yksinkertaisiksi suunniteltuja sama varmaan koskee Toyotaa. Mulla itsellä ei ole Nissania/Toyotaa silti ollut. Vanhat PSA:t on olleet kanssa aika kestävää tekoa (noin vm2000 diesel moottorilla).
 
Yksi syy varmaan i40:n hankintaan oli 2 vuotta vielä voimassa oleva tehdastakuu? Itselläni ainakin olisi melko painava asia vaakakupissa.
 
Yksi syy varmaan i40:n hankintaan oli 2 vuotta vielä voimassa oleva tehdastakuu? Itselläni ainakin olisi melko painava asia vaakakupissa.

Hyvä takuu onkin, kun eivät edes takuunalaisia vikoja korjaa.
Odottavat kädet ristissä, että auto tuodaan hinurilla pihaan, tanssivat parit sadetanssit ja auto uudestaan tielle hajoamaan.
 
Itsellä vaakakupissa painaa ajamisen ilo enemmän kuin takuut tai pennin venyttäminen viimeiseen asti. Autoilu kuitenkin maksaa aina, joten miksei sitten panostaisi myös nautintoon? 20K€ saa jo kestäviä ja preemium-fiilistä tarjoavia autoja. Siirtymä paikasta toiseen voi tuntua juhlalta, olla MEH tai vituttaa, eikä valinta ole edes rahasta kiinni, vaan uskalluksesta autokaupoilla.

Parilla vuokra-Kialla (tiedän, penninvenytystä) ajettua, en kyllä korealaista hanki koskaan. Niihin on hyvin kopioitu sekoittamalla saksalaisten premiumien muotoilu, mutta harmi että tuntuma, tekniikka ja laatu on jäänyt kopioimatta.

Mutta meitä on moneksi.
 
Yhtä saksalaista "preemiumia" neljä kertaa vuoden sisällä korjauttaneena en puhuisi tekniikasta ja laadusta juurikaan mitään. Onneksi oli vaihtoautotakuu, jolloin maksoin vain 100€ per korjaus itse. Ajotuntumassa toki on eroa preemiumin hyväksi, mutta itsellä siirtymät on sen verran lyhyitä, että huomattavasti enemmän vituttaa jos vehje ei toimi kuin jos ei kovin dynaamisesti pääse siirtymään paikasta A paikkaan B.

Makuasioita. Onneksi on valinnanvaraa.
 
Kyllä ne viat korjataan. Jos valittu liike ei hoida hommiaan niin voi viedä toiseen liikkeeseen. Kuluttajariitalautakunta auttaa sitten jos kaikki luistaa vastuustaan.

Tai sitten kantsii ostaa se 200 tkm enemmän rullattu auto johon ei tartte tehdä mitään ennen 400 tkm jos kerran takuun kanssa toimiminen tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia :cigar2:

5 vuoden historian aikana kävi 3 eri huollossa, missään ei omatoimisesti korjattu starttia. Kahdessa eri liikkeessä oli ko asiasta korjattavana, mutta vika ilmaantui kun pakkasta oli yli 10 astetta. Eli välttämättä heti "remontin" jälkeen vika ei uusinut. Takuun jälkeen vika taas uusi, mutta ei jaksanut enää tuosta piitata vaan laitettiin kiertoon.
Äänestettiin sitte lompakolla, eikä tähän talouteen Hyundaita enää tule kun takuulla ei tunnu olevan mitään merkitystä.

Mieluummin sitte ajelen 260 tkm ajetulla mersulla missä ei mitään vikoja ole, eikä tartte vähän väliä hinuroida.
 
Näissä on parhautta ehkä se, että kuvitellaan sen Audi 2.0 etuvedon automaatilla olevan sama asia, kuin 3.0tdi nelikkona automaatilla. Katsotaan sokeasti keulamerkkiä vain, ymmärtämättä asiasta sen enempää. Saati sitä että samaa litratilavuutta on useata eri moottorikoodia ja tarkkana tulisi olla. Kyllähän sitä viinakaupassakin syynätään viimeisen päälle, että mitä ostetaan, eikä vain sitä ensimmäistä punkkua joka käteen osuu. :kippis:

Ostamalla ongelmia, saa ongelmia. Joten en aina ymmärrä automerkistä riippumatta ulinoita siitä, että kuinka huono merkki XYZ on. Kun on menty ostamaan se ongelmaisin variantti.
 
Jep, pitäis itsekin löytää autokaupasta se mersu jossa lukee että tähän ei tartte tehdä mitään ennen 400 tkm. Ei vaan ole vielä löytynyt.
Tuskin löytyy autoa mitä ei tarvitsisi huoltaa tai korjata, varsinkaan noilla kilometreillä.

Mutta jos haluaa oikeasti kuvan siitä millaisilla autoilla voi ajaa ja ajetaan suuria määriä, niin sitten kannattaa ottaa esim. Nettiautosta haku >400tkm ajetuille ja järjestää ne vaikka eniten ajetut ensin.

600-500tkm on Mersujen, ja osittain Volvojen, juhlaa muutamaa poikkeusta (tai virhettä) lukuunottamatta kun vasta siellä 450tkm paikkeilla alkaa mukaan liittyä satunnaisesti muita automerkkejä (Fordia, Toyotaa enimmäkseen) ja 400tkm kohdalla mukana on jo roppakaupalla ranskiksiakin.

Osittain toki johtuu siitä että paljon ajetun ranskiksen arvo lähenee exponentiaalisesti nollaa mitä enemmän kilsoja ajetaan yli 300tkm (no oikeastaan jo 200tkm :D ) ja toki 20 tonnin, 600tkm ajettua mersua pidetää ylläkin hieman suuremmalla budjetilla huoltojen puolesta (silti: :facepalm:).
 
Yhtä saksalaista "preemiumia" neljä kertaa vuoden sisällä korjauttaneena en puhuisi tekniikasta ja laadusta juurikaan mitään. Onneksi oli vaihtoautotakuu, jolloin maksoin vain 100€ per korjaus itse. Ajotuntumassa toki on eroa preemiumin hyväksi, mutta itsellä siirtymät on sen verran lyhyitä, että huomattavasti enemmän vituttaa jos vehje ei toimi kuin jos ei kovin dynaamisesti pääse siirtymään paikasta A paikkaan B.

Makuasioita. Onneksi on valinnanvaraa.

Jooh, edelleen löytyy vanhan kansan miehiä, joille lada on se paras auto, koska se lähtee aina käyntiin vaikka kammella.

Koreankippokuskina tottuu varmaan hakemaan vastaavia perusteluita itselleen.
 
Ei tässä katkeria olla, vaan ihmettelen tuota tarvettasi päteä vähän ajetun hyundain ostajalle että 250 tkm ajettu mersu on paras valinta. Ei tuossa ole mitään järkeä.

Huoltohinnoista voi aina keskustella, selvää on että niissä on vaihtelua joten ehkä sun ei kannata kiristää pipoasi sen täsmällisen tonnin ympärille vaan ottaa järki käteen siinäkin.

Mutta joo, tänään opittua: mersut menee "tekemättä mitään 400 tkm asti" ja muut esson baarin parhaat argumentit vähän ajettua korealaista vastaan.

Ei oo, kun ei tartte tehdä mitään ennen 400 tkm. :tup:

Kyllä ne viat korjataan. Jos valittu liike ei hoida hommiaan niin voi viedä toiseen liikkeeseen. Kuluttajariitalautakunta auttaa sitten jos kaikki luistaa vastuustaan.

Tai sitten kantsii ostaa se 200 tkm enemmän rullattu auto johon ei tartte tehdä mitään ennen 400 tkm jos kerran takuun kanssa toimiminen tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia :cigar2:

Jep, pitäis itsekin löytää autokaupasta se mersu jossa lukee että tähän ei tartte tehdä mitään ennen 400 tkm. Ei vaan ole vielä löytynyt.

Tarviiko tuota 400 tkm juttua vielä montakin kertaa toistaa eli annettaisiinko olla?
 
Sitä mä vaan ihmettelen, että mikä tarve joillain on tulla tänne ketjuun arvostelemaan toisten tekemiä valintoja, jotka on tehty sillä perustella mitä itse autolta haluaa...

Helevetinmoinen kakkamyrsky "korean kipon" hankkinutta kohtaan kun omasta mielestä sen olis pitänyt ostaa 300 tkm rullattu taksi-mersu koska se olis antanut paljon enemmän "preemiumia" elämään. Anteeks mutta mitä vittua? Joillain voi muutkin asiat painaa vaakakupissa kuin se "preemiumfiilis", kuten vaikka ihan se auton uutuus ja kunto, luotettavuus, takuunalaisuus, pienet käyttökulut jne... 50 tkm ajetussa huyndaissa on sisätilat varmasti paremmassa kunnossa kuin 10-vuotiaassa mersussa, pari vuotta tehdastakuuta tuo aika paljon lisää huolettomuutta ajoon, ja sellaista lullaa mihin ei 10 vuoden tai 300-400 tkm kohdalla tarttisi remppoja tehdä ei ole olemassakaan. Noin uutta ja vähän ajettua autoa kerkeää omistaa useamman vuoden ennen kuin kuluvaa osaa tarvitsee alkaa vaihtamaan, kun taas vanhoissa sotaratsuissa sitä kuluvaa osaa saa vaihtaa ihan solkenaan.

Sikäli mikäli kyseinen autonostaja ei kieriskele ylimääräisessä rahassa, niin sitä auton ostamista on luultavasti mietitty aika tarkkaan ja päädytty omaan tilanteeseen parhaiten sopivaan ratkaisuun. Jollekin se paras ratkaisu saattaa olla kymmenenvuotias mersu, mutta ei se sitä tarkoita että se kaikille olisi. Itsekin varmaan ostaisin mieluummin uudenkarhean korean kipon mieluummin kuin vuosikymmenen ikäisen ja kolmatta sataa tonnia käyvän mersun samalla rahalla. Hynkyn i40 on kuitenkin jo ihan asiallinen auto, eikä sitä voi suoraan verrata johonkin postilaatikon kokoiseen i20:seen, eikä se, että jollekin on osunut paska Hyundai tarkoita sitä että ne kaikki olisi paskoja. Taisipa ko. firman i30 olla historian ensimmäinen auto joka selvisi Auto Bildin 100 tkm kestotestin ilman yhtään vikaa...

Se on oikeinkin kiva homma, jos joku kokee saavansa 20 tonnille vastinetta ostamalla vanhan ja paljon ajetun auton, kun samalla rahalla saisi uudemman ja vähemmän ajetunkin. Good for you, ja kiva kun kerroit mielipiteesi, mutta kaikki ei välttämättä ole samaa mieltä, ja alkaa vähän ahistaa jo tuo asiasta vänkääminen kun väkisin yritetään vakuuttaa kaikki siitä, että oma mielipide on se ainoa oikea.
 
Onnea 'uudesta' autosta, mutta huvittaa vain kun päädyit Hyundaihin.
Perustit oman langan autonhankintaa varten, ja pari haukkua i40 tuli, ja yksi kehu tilojen puolesta, mutta silti päätit kyseisen auton hankkia? :D


Luin ketjun läpi, ja en nähnyt mitään muuta kuin kinastelua siitä mitkä autot on premiumia, ja mitä huollot maksaa. Olisin olettanut, että ketju olisi ollut täynnä linkkejä hyviin ehdokkaisiin. En ihmettele yhtään, että AP päätyi ostamaan merkin, jota oli jo katsonut, koska tämä keskustelu ei tuonut mitään lisäarvoa auton hankintaan.
 
Tuskin löytyy autoa mitä ei tarvitsisi huoltaa tai korjata, varsinkaan noilla kilometreillä.

Mutta jos haluaa oikeasti kuvan siitä millaisilla autoilla voi ajaa ja ajetaan suuria määriä, niin sitten kannattaa ottaa esim. Nettiautosta haku >400tkm ajetuille ja järjestää ne vaikka eniten ajetut ensin.

600-500tkm on Mersujen, ja osittain Volvojen, juhlaa muutamaa poikkeusta (tai virhettä) lukuunottamatta kun vasta siellä 450tkm paikkeilla alkaa mukaan liittyä satunnaisesti muita automerkkejä (Fordia, Toyotaa enimmäkseen) ja 400tkm kohdalla mukana on jo roppakaupalla ranskiksiakin.

Osittain toki johtuu siitä että paljon ajetun ranskiksen arvo lähenee exponentiaalisesti nollaa mitä enemmän kilsoja ajetaan yli 300tkm (no oikeastaan jo 200tkm :D ) ja toki 20 tonnin, 600tkm ajettua mersua pidetää ylläkin hieman suuremmalla budjetilla huoltojen puolesta (silti: :facepalm:).
5 kpl yli 500 tkm ajettuja peugeoteja sattui vielä löytymään. Ja hinnat 800 € tai alle.
https://www.nettiauto.com/peugeot/vaihtoautot?id_vehicle_type=1&show_search=1&road_permit=Y

Mersuja vastaavasti yli 500 tkm ajettuja 351 kpl. Hinnatkin on mersuissa aivan toista luokkaa.
Mercedes-Benz vaihtoautot - Löydä oma Mersusi - Nettiauto

Eli täysin selvä juttu että mersu pidetään vielä ajossa (eikä paalata), koska autolla on vielä arvoa jäljellä? Toki kertoo myös siitä mersun laadusta ja kestävyydestä. Korjauskuluista en osaa sanoa :)
 
20 t€ olisi saanut enemmän autoa mersusta tai volvosta.
Siitä voi olla erimieltä, mutta silloin on väärässä.
Ja sit kun ottaa pään perseestä ja katsoo mitä 20 k€:lla saa PSA:n puolelta, niin alkaa Volvot ja Mersut tuntua ihan vitun typeriltä vaihtoehdoilta. En tiedä kuka hullu iskee pösöstä 40+ ke uutena tiskiin, mutta uudehkon käytetyn ostajana arvostan moisia urheita sieluja. Siinä saa autoa niin paljon enemmän euroa kohti, että aivan sama mitä essonbaarin luotettavuusongelmia tulee vastaan, niin voittaa hinta/laadussa silti reilusti "premiumit" vaikka joutuis iskemään uuden moottorin ja lootan jossain vaiheessa. Mainitsit jossain kohtaa myös arvostuksen. En haluais rikkoa kuplaas, mutta ainakin minusta mikään ei ole nolompaa kuin hiukan orastavaa kukintaa ja alustan pettämistä näyttävä ex-premium. Ei nuo Mersut ja Volvot myöskään mitenkään nuoreekkaassa maineessa ole.

Älä käsitä väärin. Mulle on ihan sama mihin rahas haluat pistää. Kunhan toin esille, että joku pitää sinua aivan yhtä hulluna kuin sinä riisikippoon sijoittajaa.

e: Minulla suurin turn-off noihin pitkäkilsaisiin ei itse asiassa ole tekniikka. Hyvän yksilön löytämällä ei varmaan tulisi mitään ongelmaa. Mut se on ongelma, että esim. ratti ja vaihdekeppi kiiltää hinkkaamisen jäljiltä ku juutalaisen mulkku. Sisä- ja ulkopinnat täynnä pikkunaarmuja, (nahka)penkit vähän rikki, ... Kyyti voi olla edelleen mukava, mutta jos muuten tunnelma on kuin puhkinussitussa taksissa :(
 
Viimeksi muokattu:
Jooh, edelleen löytyy vanhan kansan miehiä, joille lada on se paras auto, koska se lähtee aina käyntiin vaikka kammella.

Koreankippokuskina tottuu varmaan hakemaan vastaavia perusteluita itselleen.

Itsehän ajan tällä hetkellä karvan päälle 100tkm ajetulla, 6 vuotta vanhalla bemarilla ja se kävi tosiaan viime vuonna neljä kertaa pajalla.

1. kerralla pimeni varoittamatta kuskin ikkunoiden ja peilien säätöpaneeli. Syyksi löytyi oikean puolen peilin oikosulku, joka veti koko väylän jumiin. Peilin vaihto n. 600€.

2. kerralla takaiskunvaimentimien yläpään kiinnikkeet vaihdettiin, koska ne piti kolinaa. Korjaus auttoi vajaan puoli vuotta ja nyt kolisee taas. Vaihto 550€.

3. kerralla tuuletinlaitteen moottori alkoi pitämään pörinää. Laakeri vissiin mennyt. Vaihdettiin moottori, 450€.

4. kerralla Comfort Access lakkasi toimimasta ovien osalta, eli ovet eivät auenneet kuin avaimesta painamalla. Auto sentään lähti käyntiin "keylessinä" kuten ennenkin. Viaksi paljastui tällä kertaa repsikan ovenkahvan oikosulku. Ovenkahvan vaihto 650 euroa.

Mulla upposi korjauksiin siis 400€ ja liike, joka vaihtoautotakuun oli myöntänyt köyhtyi vajaat pari tonnia. Voit kuvitella kuinka paljon enemmän olisi vituttanut maksaa reilu pari tonnia itse, näillä kilometreillä ja alle 6 vuotta vanhaan autoon.

Muutaman viikon sisällä (jos ei enempää viivästyksiä tule) auto vaihtuu Kia Niroon, jossa on paremmat varusteet, enemmän tilaa, pienempi kulutus (bensaa vs. dieseliä, joten myös vuosittainen vero pienenee reilusti) ja ihan riittävän hyvä "laatuvaikutelma". Seitsemän vuoden takuu on myös ihan mukava lisä. Auto menee toki heti uutena kunnolliseen äänenvaimennukseen, koska siinä nämä itämaan autovalmistajat tuntuvat melkein poikkeuksetta säästävän turhan paljon.

Ikävä tulee varmasti bemarin sporttipenkkejä (joskaan ei puutteellista ristiselän tukea kun alkuperäinen ostaja ei ollut sellaista lisävarustetta raaskinut ruksata) ja iDrive rullaa, mutta tuskin juuri muuta.

Mun mielestä tuossa ei tarvinnut loppujen lopuksi perustella vaihtoa kovinkaan paljoa, mutta kukin arvottaa eri ominaisuuksia autossa eri tavalla.
 
Auto menee toki heti uutena kunnolliseen äänenvaimennukseen, koska siinä nämä itämaan autovalmistajat tuntuvat melkein poikkeuksetta säästävän turhan paljon.
Mitä tuollainen lisäeristys maksaa? Jossain olen nähnyt kuvia, kun Audin tai Bemarin sisustusta puretaan, jotta saadaan lisää äänenvaimennusta asennettua. Oletin kalliiksi, kun ei ollut perusmerkki. ;)
 
Mitä tuollainen lisäeristys maksaa? Jossain olen nähnyt kuvia, kun Audin tai Bemarin sisustusta puretaan, jotta saadaan lisää äänenvaimennusta asennettua. Oletin kalliiksi, kun ei ollut perusmerkki. ;)

Autoon tehdään pohjan ja pyöränkaarien massaus ääntä vaimentavalla materiaalilla ja lisäksi vaimennetaan takakontin pohja, takaluukku ja kaikki ovet ääntä vaimentavalla matolla. Kustannus autoliikkeen kautta tilattuna vajaat 1300 euroa. Yksityishenkilönä tiedustelin samaa operaatiota ja olisi maksanut vähän vajaat 2000 euroa.
 
Onko kukaan sattumoisin törmännyt saittiin jossa on kirjattu ylös arvonalenemiselle käppyröitä eri automalleille? Kiinnostaisi nähdä käppyrää hinnan kehityksestä. Iso alkuhintahan yleensä tipahtaa prosentuaalisestikin kovaa alussa, mutta miten käy esim tässäkin threadissa mainittujen Mersun ja Hyundain kanssa kun ostetaankin käytettynä? 20k€ hintahaarukasta vaikka ostaisi autot ja ajelee molempien mittariin sen 4v/100tkm lisää ja vertaa hintoja..

Tällaisen artikkelin löysin pikaisesti googlaamalla, mutta Suomessa asiat voivat olla toisin, esimerkiksi Toyota tuntuu säilövän hyvin hintansa näillä korkeuksilla.
Mikä on autosi arvo 4 vuoden kuluttua? – Nämä mallit säilyttävät sen parhaiten
 
Ja sit kun ottaa pään perseestä ja katsoo mitä 20 k€:lla saa PSA:n puolelta, niin alkaa Volvot ja Mersut tuntua ihan vitun typeriltä vaihtoehdoilta. En tiedä kuka hullu iskee pösöstä 40+ ke uutena tiskiin, mutta uudehkon käytetyn ostajana arvostan moisia urheita sieluja. Siinä saa autoa niin paljon enemmän euroa kohti, että aivan sama mitä essonbaarin luotettavuusongelmia tulee vastaan, niin voittaa hinta/laadussa silti reilusti "premiumit" vaikka joutuis iskemään uuden moottorin ja lootan jossain vaiheessa. Mainitsit jossain kohtaa myös arvostuksen. En haluais rikkoa kuplaas, mutta ainakin minusta mikään ei ole nolompaa kuin hiukan orastavaa kukintaa ja alustan pettämistä näyttävä ex-premium. Ei nuo Mersut ja Volvot myöskään mitenkään nuoreekkaassa maineessa ole.

Älä käsitä väärin. Mulle on ihan sama mihin rahas haluat pistää. Kunhan toin esille, että joku pitää sinua aivan yhtä hulluna kuin sinä riisikippoon sijoittajaa.

e: Minulla suurin turn-off noihin pitkäkilsaisiin ei itse asiassa ole tekniikka. Hyvän yksilön löytämällä ei varmaan tulisi mitään ongelmaa. Mut se on ongelma, että esim. ratti ja vaihdekeppi kiiltää hinkkaamisen jäljiltä ku juutalaisen mulkku. Sisä- ja ulkopinnat täynnä pikkunaarmuja, (nahka)penkit vähän rikki, ... Kyyti voi olla edelleen mukava, mutta jos muuten tunnelma on kuin puhkinussitussa taksissa :(

Ei tässä päätä perseessä pidetä, mutta kun ap kehui valinnan olleen E mersun, v70 Volvon ja i40 välillä, niin sillä kyselin että mitenkä noista voi päätyä Hyundaihin.
Kaikki ihan erilaisia autoja.

Eikä mikään 2010 molemmin puolin oleva preemiumi kuki.
Väyrysmersut on asia erikseen, mutta ne ei tuohon 20k€ hintaluokkaan edes kuulu.
 
Eikä mikään 2010 molemmin puolin oleva preemiumi kuki.
Kova on luotto premiumiin, kun "mikään" ei kuki :D Mut jos puhutaan suurimmasta osasta, niin ei ne ehkä ostohetkellä kuki, mutta jahka omistusaikaa kuluu, niin tilanne menee nolommaksi. Ei tuollaista 20 k€ rassia kuitenkaan ole järkevää joka vuosi vaihtaa. Ja on noissa 2010 autoissa jo se ongelma, että osat ovat paskan peitoissa. Aikalailla iloisempaa tehdä esim. jarruremppaa 2-3 vuotta vanhaan kuin tuollaiseen muiden maiden eläkeikää lähestyvään ratsuun.
 
kun ap kehui valinnan olleen E mersun, v70 Volvon ja i40 välillä, niin sillä kyselin että mitenkä noista voi päätyä Hyundaihin.
Kaikki ihan erilaisia autoja.

Tuollahan se luki, koska 20 keurolla sai pari vuotta vanhan vähän ajetun hyvin varustellun takuunalaisen auton siinä missä mekellä ja vollella olisi samalla rahalla saanut huomattavasti paljon vanhempaa ja enemmän ajettua rautaa.

Pikaisella nettiautohaulla vähiten ajetut E-mersut farmari automaatteina on tuollaisia 250+ tkm ajettuja ja 6+ vuotta vanhoja, joten siellä varmasti on käytön jälkeä ja tuntua vähän erilailla kuin kaksivuotiaassa ja 50 tkm ajetussa hynkyssä.

Kaikkihan ne on erilaisia autoja, mutta jos muistat millä vaatimuksilla autoa haettiin alussa niin jokainen noista täyttää vaatimukset, loppu on sitten sitä mitä haluaa painottaa. Jokainen noista on farmari, automaatilla, omaa riittävästi tilaa lapsiperheelle jolla on koira ja jokaisella ajaa mukavasti 20-30 tkm vuodessa.

Varustetaso on comfort business enkä oikein osaa ajatella että mitä tuosta puuttuisi paitsi lasikatto. Avaimeton käyttö, tutkat, nahkajakkarat, sähköinen takaluukku ym. löytyy. Tosin webastoa ei ole mitä voi tulla talvella ikävä. Omani on siis -15 vuosimalli ja tuosta sai köyhtyä about 20ke, halvimmillaanhan noita saa 12-15ke hintaan melko vähillä kilsoilla mutta ajattelin panostaa vähän enemmän jolla sai sitten 3 vuotta tehdastakuuta ja reilun 50tkm ajetun.

On selvää että tässä vielä kuherruskuukautta mennään ja totuus paljastuu jossain vaiheessa mutta näin lyhyellä kokemuksella hyvältä vaikuttaa. Lopussa oli valittava Volvo v70, mersun e -sarjan ja Hyundain välillä ja samalla rahalla ei Volvosta tai mersuista olisi kovin uutta tai vähän ajettua saanut joten valinta oli selvä. Eihän tuo nyt mikään statussymboli todellakaan ole mutta ajaa varmasti asiansa.
 
Kova on luotto premiumiin, kun "mikään" ei kuki :D Mut jos puhutaan suurimmasta osasta, niin ei ne ehkä ostohetkellä kuki, mutta jahka omistusaikaa kuluu, niin tilanne menee nolommaksi. Ei tuollaista 20 k€ rassia kuitenkaan ole järkevää joka vuosi vaihtaa. Ja on noissa 2010 autoissa jo se ongelma, että osat ovat paskan peitoissa. Aikalailla iloisempaa tehdä esim. jarruremppaa 2-3 vuotta vanhaan kuin tuollaiseen muiden maiden eläkeikää lähestyvään ratsuun.

Taitaa tuo olla pahin ruosteongelma jäänyt 2000 luvun alkuun ja Mazdan ongelmiksi.
Mitä nettiautoa selailee, niin aika vähän näkyy ruostetta noissa edes 500 tkm + ajetuissa.
Tietty aika näyttää, mutta kovasti valmistajat kehuvat että ovat ruostesuojaukseen panostaneet.
 
Tietty aika näyttää, mutta kovasti valmistajat kehuvat että ovat ruostesuojaukseen panostaneet.
Tämä, kun ajoneuvo on käytössä yli puolen miljoonan kilometrin jälkeen niin se kyllä kertoo mielestäni enemmän omistajasta kuin autosta. Tosin entisellä työnjohtajallani oli 1,2 miljoonaa ajettu diesel Jetta ja joka päivä ihmettelin miten se voi edes toimia, saati sitten mennä katsastuksesta läpi. Lopulta auto kuitenkin kesti miestä pidempään.
 
Tämä, kun ajoneuvo on käytössä yli puolen miljoonan kilometrin jälkeen niin se kyllä kertoo mielestäni enemmän omistajasta kuin autosta. Tosin entisellä työnjohtajallani oli 1,2 miljoonaa ajettu diesel Jetta ja joka päivä ihmettelin miten se voi edes toimia, saati sitten mennä katsastuksesta läpi. Lopulta auto kuitenkin kesti miestä pidempään.

Onhan näitä. Ihan vähän aikaa sitten joku vei Jenkeissä Toyota Tundransa huoltoon, kun matkamittari lakkasi pyörimästä 999 999 mailin jälkeen.
Jälleenmyyjä innostui miljoona mailia ajetusta tundrasta niin, että osti sen pois.

 
Onko kukaan sattumoisin törmännyt saittiin jossa on kirjattu ylös arvonalenemiselle käppyröitä eri automalleille?

Tämmösen voisi huvikseen näpytellä kasaan nettiauton pyyntien perusteella. Jonkun robotinhan tuohon tarttis imuroimaan tietokannat, mutta käsinkin saa esim 100 auton aineistosta ihan hyvän kattauksen siitä onko avensis, c-mersu vai golffi farmari paras valinta arvon säilymisen kannalta.

Voisin oikeestaan kysellä jos noita saisi xls muodossa ulos, ellei joku jo tiedä tarkemmin? Samalla voisi tilastoida eri varusteiden vaikutusta hintoihin, mikä itseä kiinnostaa vielä enemmän.
 
Tämmösen voisi huvikseen näpytellä kasaan nettiauton pyyntien perusteella. Jonkun robotinhan tuohon tarttis imuroimaan tietokannat, mutta käsinkin saa esim 100 auton aineistosta ihan hyvän kattauksen siitä onko avensis, c-mersu vai golffi farmari paras valinta arvon säilymisen kannalta.

Voisin oikeestaan kysellä jos noita saisi xls muodossa ulos, ellei joku jo tiedä tarkemmin? Samalla voisi tilastoida eri varusteiden vaikutusta hintoihin, mikä itseä kiinnostaa vielä enemmän.

Nettiautossa on tuollainen palvelu jo. Se on maksullinen ja on tarkoitettu kauppiaille.
 
Jos olisimme samaa mieltä auton tarpeidemme ja arvostuksiemme kanssa niin markkinoillahan ei pärjäis kuin 1 merkki jolla olis tasan 1 malli.
 
En ymmärrä. Onko joku muu hyvä syy hankkia auto kuin peeniksen jatkaminen ja naapurien saattaminen kateelliseksi? :confused:
 
Mitä se muille kuuluu mihin rahansa pistää. Moneen tyhmään asiaan voi rahansa tuhlata. Itse en ole mikään ökytuloinen, mutta kyllä aivan tasan tarkkaan pistän autoon sen verran rahaa, ettei vituta joka aamu, päivä, iltapäivä ja ilta sillä ajaa. Muut köyhät saa sitten ihan rauhassa rinkirunkata että miten säästää vuodessa sen 50 EUR verrattuna jos ajatkin tuolla toisella merkillä. Jos hajoaa niin sitten korjataan. Korjaaminen vituttaa vain sen korjaamisen ajan, mutta vastenmielinen auto vituttaa yhtenään.

Se taas riippuu ihan ihmisestä että mistä tykkää autossa. Joku rakastaa ihan vain sitä tietoutta että auto on vuosimallia 2017, uusi ja haisee hyvälle. Toista ei vanhempikaan ikä niin haittaa, kunha auto on kunnossa ja kiiltää kauniista. Vanhaan tulee toki remppoja, mutta eipä se arvokaan niinpaljoa enää laske. Joko tai. Ei autoilu ikinä ole ilmaista.

Arvostan myös sitä että auto on nätti, ominaisuus jolla ei ole mitään tekemistä ajomukavuuden kanssa ratin takanta maailmaa katoessa. Mutta ei sekään ole vain naapureiden kiusaksi, vaan kyllä minä sen autoni näen joka kerta parkkipaikalla sen minuutin ajan ennenkuin saan läskin ahterini sinne sisään tungettua. Ja ainakin minulle sillä on paljonkin arvoa, ettei tuon hetken aikana tarvitse peittää silmiä, tai vielä pahempaa, kääntää päätä katsomaan naapurin Passattia.
 
Hyvin kirjoitettu. Kyllä itseäni korpeaisi aivan helvetisti ajaa jollain Toyotalla, joka vaan vituttaisi. Auto valitaan ajomukavuuden ja ulkonäön kriteereillä. Helvettiäkö väliä jostain ylläpitokuluista on, varsinkin kun ne on kaikilla merkeillä joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta saman segmentin autoissa samaa luokkaa. Jos olisin kuin naapurit, ajaisin jollain helvetin Auriksella hybridimallina ja kehuisin paskavarusteista hinnat alkaen -bemaria.
 
Hyvin kirjoitettu. Kyllä itseäni korpeaisi aivan helvetisti ajaa jollain Toyotalla, joka vaan vituttaisi. Auto valitaan ajomukavuuden ja ulkonäön kriteereillä. Helvettiäkö väliä jostain ylläpitokuluista on, varsinkin kun ne on kaikilla merkeillä joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta saman segmentin autoissa samaa luokkaa. Jos olisin kuin naapurit, ajaisin jollain helvetin Auriksella hybridimallina ja kehuisin paskavarusteista hinnat alkaen -bemaria.

Toki, jos ei laske auton arvonalenemaa ylläpitokuluksi. Uuden auton hinnasta lähtee 5 vuodessa noin puolet pois. On jonkin verran eroa maksoiko auto uutena 30k€ vai 60k€. Varsinkin kun preemiumeissa yleensä laskee hinta vielä halpiskippoja nopeammin - johtuen lähinnä siitä, että uuden auton hinnassa on paljon lisävarusteita joista ei perinteisesti hyvitetä kovin avokätisesti.
 
Toki, jos ei laske auton arvonalenemaa ylläpitokuluksi. Uuden auton hinnasta lähtee 5 vuodessa noin puolet pois. On jonkin verran eroa maksoiko auto uutena 30k€ vai 60k€. Varsinkin kun preemiumeissa yleensä laskee hinta vielä halpiskippoja nopeammin - johtuen lähinnä siitä, että uuden auton hinnassa on paljon lisävarusteita joista ei perinteisesti hyvitetä kovin avokätisesti.

Ehkä "parasta" käytetyn auton ostamisessa onkin se, että lisävarusteista ei tarvitse maksaa ekstraa.
Muutama lisävaruste tosin nosta käytetyn auton hintaa selkeästi, esim ksenonit ja vaihdelaatikko.
Moottori tietty vaikuttaa myös hintaan.
Käytettyinä kuitenkin hyvin varustellut liikkuu nopeammin.
 
Ehkä "parasta" käytetyn auton ostamisessa onkin se, että lisävarusteista ei tarvitse maksaa ekstraa.
Muutama lisävaruste tosin nosta käytetyn auton hintaa selkeästi, esim ksenonit ja vaihdelaatikko.
Moottori tietty vaikuttaa myös hintaan.
Käytettyinä kuitenkin hyvin varustellut liikkuu nopeammin.

Totta ja siksi fiksut automyyjät hyvittävät niistä paremmin, kun tietävät ettei ne kauaa hallissa seiso.

Kaukoidän autoissahan on täällä perinteisesti ollut vain muutama eri varustetaso ja sen mukaan on hinta määräytynyt käytettynäkin. Niissä siis paremmille varusteille saa yleensä hieman paremman jälleenmyyntiarvon kuin erikseen ruksittaville kilkkeille preemiumautoissa - varsinkin kun harva autoliike jaksaa edes selvitellä, mitä kaikkea siinä käytetyssä bemarissa nyt olikaan ruksittu.
 
Totta ja siksi fiksut automyyjät hyvittävät niistä paremmin, kun tietävät ettei ne kauaa hallissa seiso.

Kaukoidän autoissahan on täällä perinteisesti ollut vain muutama eri varustetaso ja sen mukaan on hinta määräytynyt käytettynäkin. Niissä siis paremmille varusteille saa yleensä hieman paremman jälleenmyyntiarvon kuin erikseen ruksittaville kilkkeille preemiumautoissa - varsinkin kun harva autoliike jaksaa edes selvitellä, mitä kaikkea siinä käytetyssä bemarissa nyt olikaan ruksittu.

Tuo taitaa olla jokin Eurooppalainen keksintö, että jokainen varuste ostetaan erikseen. Jenkkiautoissa taitaa myös olla eri tasoisi varustepaketteja, jotka näkee myös ulkoapäin. Muutama erikseen ruksittamassa lisävaruste saattaa olla, mutta pääasiassa kaikki varusteet ostetaan paketeittain.

Oon otsekkin huomannut usein, että kauppiaat on aika laiskoja listaamaan lisävarusteita. Paristakin autosta olen soittanut ja kysellyt hieman lisätietoja joistain varusteista, kun mielestäni kuvissa se on autossa ollut. Ei ole myyjä välttämättä koskaa ko varusteesta kuullut, vaikka auto hänellä omassa käytössään on ollutkin.
 
Oon otsekkin huomannut usein, että kauppiaat on aika laiskoja listaamaan lisävarusteita. Paristakin autosta olen soittanut ja kysellyt hieman lisätietoja joistain varusteista, kun mielestäni kuvissa se on autossa ollut. Ei ole myyjä välttämättä koskaa ko varusteesta kuullut, vaikka auto hänellä omassa käytössään on ollutkin.
Eipä ne tunnu noita kovin tarkkaan syynäävän; itsekin bongasin autosta heti liikkeessä alkuperäisen, piiloon kääntyvät vetokoukun (~parin tonnin lisävaruste) johon myyjä totesi, vitsillä, että tarvitsee varmaan nostaa pyyntiä. :D

Sitten on tietty noita mitä ei edes ajattele lisäreinä eikä niitä heti bongaa, mutta ovat tietylle asiakaskunnalle aika käteviä, kuten sähköiset lapsilukot, ym.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 619
Viestejä
4 493 819
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom