Ihan perus 3L motti joita ko. autoissa on suomessakin "joka toisessa"...
Tuo kai se suurin ontuminen tuossa vertauksessa on; totta helvetissä 530:n (?) jarruosat, ym. maksaa enemmän kuin ~100hv tehottomamman Avensiksen joka painaa meilkein 300kg vähemmän...
Itse laitoin jarrut uusiksi vastaavalla motilla (3.0/233hv) varustettuun olympia-autoon viimevuonna ja osat eteen maksoivat Saksasta <200 eur ja taakse, korjaamolla vaihdettuna (työt >150 eur), hieman yli 300 - sisältäen korjaamon "katteen" osille (Brembo).
Mitä osat 520d:n tai 520i:n maksaa? Toki sekään ei ole "apples to apples" -vertaus kun e61 on luultavimmin silti painavampi ja tehokkaampi kuin "vastaava" Avensis...
Meillä on varmaan eri käsitys premiumista, minusta joku auto perus tuhnulla 1.8 koneella, kangaspenkeillä ja manuaalilootalla jne. ei ole premiumi on siinä keulalla mikä merkki tahansa... Mutta tätä asiaahan ei ole eksaktisti määritelty eli antamillasi reunaehdoilla hyvin pitkälle samaa mieltä jos ei käytetä lasipalatsia ja autoilla on jo ikää jonkin verran sanotaan 5+ vuotta.
Premium on, IMO, paljon muutakin kuin se moottorin teho. Toki esim. Toyotaa, Nissania, ym. ei (meidän markkinoilla) saa esim. nelivedolla ja/tai 200-300hv koneella vaikka latoisi muovisäkillisen riihikuivaa tiskille. Niissä puolinahka- tai kangaspenkeissäkin saattaa olla säädöt joita ei saa edes unissaan japseihin (esim. isäukon ajon aikana säätyvät pari selkätukea, reisi- ja kylkituet plus sähköt C-sarjan mersussa).
Toisaalta aika moneen "peruskinneriin" ei saa rahallakaan esim. äänieristystä tai kunnollisia ajo-ominaisuuksia (varsinkaan siellä 200+km/h vauhdissa, jos esim. autobaanat kutsuu). Moottorivaihtoehtojakin on yleensä yksi tai kaksi (esim. Avensiksen 1.6D / 2.0D) ja tehoa se hulppeat alle 130hv kun vähemmänkin premiumissa sakemannissa vaihtoehtoja jo pelkälle 2 litran dieselillekin on yleensä mitä tahansa 140/170/200hv luokasta (esim. E/C-mersu), eikä ne siihen lopu...
Jostain Avensiksestakin pitäisi itse tuoda postiauto -malli jos haluaa kunnon alustan, ~280hv ja nelivedon; sen jälkeen ne varaosahinnat alkaisivatkin olemaan mielenkiintosia kun saisi kissojen ja koirien kanssa etsiä <4v vanhaan osia Euroopasta...
Vanhalla hyvällä 90-luvullahan premiumit erotti jo autoon sisään istuessa; Carina E/Avensis piti lähinnä sellaisen peltisen kolahduksen kun oven veti kiinni - melkein piti katsoa putosiko jotain jonnekin. Kun taas esim. 300E mersuun istuessa oven sulkeminen aiheutti lähinnä sellaisen raskaan kumahduksen. Nykyäänhän japsitkin ovat alkaneet onnistumaan tuon äänen matkimisessa.
Minä olen ainakin puhunut "samanhintaisista" autoista, koska on olettavaa että about sama raha siihen autoon sijoitetaan riippumatta minkä auton ostaa tai ainakin aloittajalla vaikutti olevan tämä tilanne.
Jos ostaa auton pelkästään hinnan perusteella, niin silloin ilmeisesti ei välitä hirveästi muista ominaisuuksista. Tämä asenne kyllä selittää ne "Lada-miehet" jollainen edesmennyt setänikin oli; millään muulla ei ollut mitään merkitystä paitsi hinnalla -> aina uusi Lada alle.
Toki esim. 25 tonnilla saa uuden auton; jonkun pienehkön, tehottoman etuvetoisen ilman äänieristystä, ym. Se on ihan oma valinta.
Toinen valinta sitten on maksaa enemmän käyttökustannuksia ja ajella tehokkaammalla, hiljaisemmalla, "vetotapa oman valinnan mukaan" autolla joka "premium merkkiä" - oli se sitten sitä oikeasti enää ikääntyessään.
Ainakaan itselläni ei ollut vaikeuksia valita 6v vanhan neliveto-premiumin ja 1.6D manuaali Avensis farkun välillä aikoinaan; hintahan oli sama.
Tätä nyt ei mielestäni kenenkään kannata otaa hirvittävän vakavasti; kaikilla on omat kriteerit autojen valintaan ja tietyt merkija ja mallit (esim. Skodan 280hv/4WD Suberb) yrittävät kovasti tunkea premiumien markkinoille. Toki tässä vaiheessa kun Skoda saa käyttöönsä 2.0 TFSI:tä noilla tehoilla on esim. Audia myyty jo vuosia 3.0 TFSI:llä ja kahdella ahtimella...