Taksikuskithan ihan iloitsee, kun parin vuoden ajon jälkeen premiumiinsa pitää vähän väliä laittaa tonni sinne ja tonni tänne. Ja vielä sekin, että auto on poissa ajoista ja tienisteistä remonttien takia.
Siksi varmaan joutuvatkin ajamaan niillä 400-600 tkm kun jatkuvan remontoimisen takia ei ole varaa aikaisemmin vaihtaa.
Ainakaan minulla ei ole ikinä yksikään auto jättänyt tielle, vaikka kuinka vanhoilla pommeilla olenkin ajanut. Aina se kärry on oireensa näyttänyt jo hyvissä ajoin erilaisilla lievillä äänillä, tai sitten katsastussetä on osoittanut että tuolta pitää tuo nivel vaihtaa. Kun tuntee autonsa niin osaa ennakoida monet vikakohteet eikä autoa tarvii viedä yhtenään akuutisti huoltoon kun se nyt vaan ykskaks "hajosi".
Eli ihan hyvin se vanha taksi Mese pysyy liikenteessä ja kuskin luotettavana työkaluna. Kuski kyllä tiedostaa jos jokin alkaa oireilla. Sitten sille varataan määräaikainen huoltoaika ja vaihdetaan kerralla tarvittava määrä osia ettei alusta liikaa napsu ajossa (en tiedä miten nuo taksien huollot menee, onko siellä vara-autoa tarjolla jos kuski ei halua pitää muutamaa tuntia vapaata?).
Monet auton välittömästi seisauttavat viat voivat sattua myös aivan tuliterälle autolle, kuten vaikka kivi puhkaisee syylärin, niin on aivan sama onko se syyläri 30-vuotias vai tuliterän Hyundain:n nokalla.
Onhan noita Tojoja, Huyndaita ja Kiaakin takseina. En tiedä pidemmän päälle luotettavuudesta verrattuna sakuihin, tai miten paljon säästä ajossa ja remppakuluissa, mutta ainakin minä asiakkaana menen mielluummin sinne Mersun tai Bemarin takapenkille.
Ihan helposti saa jos ei työkalut pysy kädessä. Pelkästään jarrukierros on ihan helposti töineen tonnin. Joku iskareiden vaihto? Tonni sekin töineen. Dpf täynnä? Taas meni tonni tyhjennykseen ja ohjelmointiin.
Ihan turha alkaa väittää että on olemassa joku maaginen raja jolloin "kulutusosat on kerran vaihdettu", kyllä niitä saa vaihtaa tasaisin väliajoin sitämukaa kun menevät vaihtokuntoon. Ja se sun 250 tkm rullattu mersusi on jo monen palikan osalta tulossa ekalle ja toiselle kierrokselle samaan aikaan, jolloin se riemu vasta repeääkin kun laitetaan 50 tkm sisään vähän suutinremppaa, turboremppaa, dpf tyhjäksi, pari iskaria ja vaikka toka jarrukierros.
Halpaa lystiä mutta älkää nyt mitään huihaita ostako. Isot pojat kertoi.
Tämä on aivan totta. Jos et itse tee, niin pienikin remppa kustantaa Suomen tuntitaksoilla hunajaa. Korkeintaan jokin öljynvaihto näyttää olevan monissa paikoissa edullinen mainostuote, mutta ties mitä kuraöljyä ne sinne koneeseen sitten kaataa.
Muut remontit tehdään hitaasti ja monen kahvitauon ja tupakkitauon saattelemana. Paljon huijataan myös. Kuten minunkin ex. autosta yksi pieni osa jouduttiin vaihtamaan, niin eräs korjaamo sanoi työn kestävän koko päivän ja sen mukaan latoi hinta-arvion. Katsoin autodatan ohjelmasta niin ohjeaika työlle oli 40 minuuttia. En vienyt autoa sinne. Seuraava paja teki työn tunnissa ja laskutti sen mukaisesti. Paljon myös säästää kun osaa vähän kysellä.
Niin, monesti eri keskustelupalstoilla kuulee tuota tarinaa että osta se 250tkm ajettu, koska siihen on kaikki rempat jo tehty. Jos ostat 100tkm ajetun, niin siinä on KAIKKI juuri tulossa vastaan. Paskat sanoisin. Ennemmin ostan sen 100tkm ajetun ja laitan siihen heti uudet jarrut ja vesipumpun, kuin lähden taistelemaan kilometrien tuomien tuhansien pikkuvikojen kanssa.
Normi kuluvat osat on vieläpä helppo vaihtaa, vaikka itsekin. Eikä se edullinen pajakaan loppujen lopuksi omaisuuksia laskuta että sinne menee uutta tukivartta ja iskaria auton alle. Kalliimpiakin remppoja on. Porsiva automaattivaihteisto maksaa käytetyn auton arvon.
Sähköviat on monesti todella viheliäisiä, koska niitä joutuu etsimään pitkään ja tutitaksa juoksee vaikka mitään ei ole edes vielä korjattu. Sitten kun siellä purat koko kojelaudan että vaihdat jonkun ilmastoinnin servomoottorin, niin auto makaa oikeasti pajalla päiviä.