Uutta (käytettyä) autoa perheelle

3, C ja 4 ovat lähinnä wannabe-premiumeja.
Verrattuna mihin?

3 varmasti on 7-sarjaan verrattuna, ym. Mutta vertaa niitä saman kokoluokan Kiaan, Toyotaan, Mazdaan, jne...

Joku A-sarjalainenkin on "premiumia" verrattuna esim. Huihain, Citikan, Toyotan, tms pikkukippoihin (Aygo/Yaris, C1/C2, jne)...
 
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.
 
Premiumia muistaakseni on Audi, Mersu ja BMW. Myös volvo haluaisi olla premiumia, mutta ei ihan sitä taida olla.

Eli jo Audi A1 pitäisi olla premiumia jos autoa vertaa vastaavaan ei premium merkkiin? A1 mallista on myös S1 tehoversio.
Audi A1 vaihtoautot - Nettiauto
 
Ei kokoluokalla ole merkitystä, tuotteen hinta/mitä hinnalla saa kertoo lähemmässä tarkastelussa "onko/ei ole." Hyvä esimerkki nyt itsellä kun on kaks autoa liikenteessä, BMW ja Renaultti. Annan muutaman esimerkin:

Bemarin sisustus on tehty laadukkaammin. Kummassakin säästyy lämpö nuppeja pyörittämällä, baijerilaisen nupit/tuntuma säätimiin on selkeästi tukevampi. Sama vaihdekepissä.

Kummankin sisustassa on mustaa muovia. Renaultin muovit esim jalkatilassa/ovessa naarmuuntuu helpommin ja on vaikeampi pitää puhtaana.

Hiljaisuudessa on eronsa. Renussa on pari satunnaista sivuääntä, toinen ilm.tulee apukuskin takaoven aurinkoverhosta. Toinen jos tavaratilan näkösuojaa on tietyssä asennossa. (Molemmat farkkuja, bemarissa liikkuu sähköllä nousten luukun mukana ylös, Renussa säädetään syvyyssuunnassa käsin kolmen eri hahlon välillä.

Sateella Bemarin takaluukku avatessa vesi valuu luukun reunoille ja alas sivuista, Renaultissa hosuja saa niskaansa rapapisaroita koko matkalta.

Bemarin maali on tuhdimpi ja kestää naarmuja sekä kiveniskemiä paremmin. Designista voidaan olla montaa mieltä, mutta femma on helpompi puhdistaa sisä/ulkopinnoilta kuin Talisman, taiteellisemmat linjat, pokkaukset ja uurteet vaativat enemmän huolellisuutta.

TL;DR
Kyllä kolmonen tai A4 on paljon huolellisemmin kasattu paketti kuin vastaavan (fyysisen) kokoinen "ei premium" valmistajan vastaava tai luokkaakin isompi malli. Eikä tarvitse pureutua siihenkään puhutaanko A4 ecoeco "alkaen" vai RS4 mallisarjan sisällä, erot aistii käytössä heti vrt A4/Megane.

Jostain kuitenkin aina joudutaan tinkimään jos hintaeroa muodostuu kymmeniä tuhansia, vaikka kummassakin on neljä pyörää ja ratti, ne eivät ole samanlaisia. Mutta ei halvempi huonokaan ole, mutta "kaikkea ei vaan voi saada" halvalla. Siihen, kuinka paljon pitää käyttää, että "on hyvä" jokainen vastatkoon omalla ostoskäyttäytymisellään.
 
Premiumia muistaakseni on Audi, Mersu ja BMW. Myös volvo haluaisi olla premiumia, mutta ei ihan sitä taida olla.

Eli jo Audi A1 pitäisi olla premiumia jos autoa vertaa vastaavaan ei premium merkkiin? A1 mallista on myös S1 tehoversio.
Audi A1 vaihtoautot - Nettiauto
Kyllä premium mielestäni liittyy etupäässä juuri merkkiin, ei malleihin. Audi A1 onkin hyvä esimerkki siitä. Se on kallis verrattuna vastaavan kokoluokan muihin autoihin (Ford Fiesta, VW Polo), ja sen hankkivat vain ihmiset, jotka haluavat tietyn kokoluokan autoltaan selvästi normaalia parempaa laatu- ja varustelutasoa, ja ovat valmiita maksamaan siitä.
 
Nostaisin noita pykälällä. Eli 7 ja 5, S ja E, 8 ja 6. 3, C ja 4 ovat lähinnä wannabe-premiumeja.

7, ässä ja 8 menee jo premiumin yli, luksusluokkaan imo.

Näkisin kuitenkin C sarjankin vielä premiumina. Jos ostat uuden C mersun vs uuden suberbin, aiheuttaa C mersu erilaista keskustelua. Lisäksi säilyttää arvon paremmin kuin skooda. Eikös se ole yksi 'premiumin' määritelmä.
C mersu edes jonkinasteisilla varusteilla on kuitenkin yli 60ke auto.
 
Toisekseen voisi kysyä että onko E39 enää millään muotoa premium kun uusissa perusautoissa taitaapi olla varusteita ja suorituskykyä myöden samat ellei paremat palikat, E39 on toki hiljaisempi...

Premiumin määritelmästä voisi kinastella ikuisesti, mutta minulle tärkeintä premiumia on kun ei korvat poksahda meidän karkeilla asfalteilla ajaessa. Jossain etelän silkinsileillä asfalteilla mikä tahansa auto on riittävän hiljainen.

En kyseenalaista esimerkiksi adaptiivisen vakkarin ylivoimaista hienoutta tai kaistavahdin turvallisuutta kun kuskia alkaa väsyttää, mutta kyllä siinä itku tulisi jos joutuisi esimerkiksi uuden premiumvarustellun Volvon rattiin jossa sisämelu moninkertainen 20-vuotiaaseen Bemariin verrattuna. Puhumattakaan jostain Skodasta.

Taitaa BMW E39 5-sarja olla edelleen hiljaisinpia ikinä TM:ssä mitattuja autoja. Tässä hyvä taulukko eri autojen meluista (ja muistakin TM mittauksista) järjestettynä melun mukaisesti hiljaisin ensin:
Autodata_TM_Penteles.xls

Siellä parhaimmat meluaa vain 62dB satasessa, mutta moni isokin premium merkki joutuu tyytymään todella huonoihin tuloksiin.

Ja sitten BMW 523i uskomattomat 61dB @ 100km/h

i7Kd8CS.png
 
Näyttää tuo taulukko olevan jäätävää paskaa tulosten osalta. Sattuneista syistä olen ajannut peräkanaa Civic ja 508 autoja ja ei kyllä tasan tarkkaan ole samaa melutasoa 120 km/h vauhdissa. Civicin 50 km/h tunnissa on sama kuin 508 120 km/h lasissa.

e: Selvennän nyt sen verran, että en ala väittämään mittarin lukeman olevan pielessä. Varmasti ovat sen kirjanneet mikä siellä seisoo. Sen vaan sanon, että todellisuutta se ei edusta sitten pätkääkään.
 
Näyttää tuo taulukko olevan jäätävää paskaa tulosten osalta. Sattuneista syistä olen ajannut peräkanaa Civic ja 508 autoja ja ei kyllä tasan tarkkaan ole samaa melutasoa 120 km/h vauhdissa. Civicin 50 km/h tunnissa on sama kuin 508 120 km/h lasissa.

e: Selvennän nyt sen verran, että en ala väittämään mittarin lukeman olevan pielessä. Varmasti ovat sen kirjanneet mikä siellä seisoo. Sen vaan sanon, että todellisuutta se ei edusta sitten pätkääkään.
Renkaat vaikuttaa meluun yllättävän paljon.
 
Renkaat vaikuttaa meluun yllättävän paljon.
Civicissä hampaat irt 45:t, 508:ssa 55:t. Molemmat 17". Eli Civicissä pitäis olla pahempi tilanne ja silti Civic muka pärjää :facepalm:

Oman kokemuksen perusteella radio lakkaa kuulumasta Civicissä noin 80 km/h ylityksen jälkeen, kun pitää asetuksena ei-nopeuden mukaan muuttuvaa voluumia. 508:ssa vahingossa kelattu 150+ km/h motarilla ei aiheuttanut tarvetta radion nupin säätöön. Civicissä keskustelu tapahtuu huutamalla motarinopeuksissa, 508:ssä normaalilla puheäänellä. TM:n mittarin mukaan tasoissa :tup:

e: Oli tuolla näköjään B-mersukin. Senkin tulokset ovat vähän niin ja näin. Selvästi Civiciä parempi melultaan, mutta samalla häviää selvästi 508:lle. Siis käytännössä.

e2: Jännä juttu, että Mondeo on sitten pärjännyt paremmin. Ei se omissa kokeiluissa positiivisella tavalla esille noussut... Ei kyllä huonokaan ollut, mutta pystyin kokeilemaan vain talvikumeilla ja 100 km/h. Oli sen verran valtamerilaivan oloinen, että tippui siinä kohtaa koeajolistalta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten tehtyä alustavat kaupat tuollaisesta Hyundai i40:stä saa nähdä onko edessä yhtä huolettomia kilsoja kuin Toyotan kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@pelittäjä Mitäs olet tykännyt vai oletko saanut jo i40:n alle? Millaisilla varusteilla sait ja millä hinnalla? Itsekin olen etsimässä samanlaisilla spekseillä (ilman muksuja) ja valinnanvaikeus on suuri. Oma auto menossa lunastukseen ja pari viikkoa saisi vuokrakärryllä etsiä seuraavaa autoa. :confused:
 
Sellainen 15-20k, mutta mieluusti jostain liikkeestä jos saisi kivan rahoitustarjouksen. Alueena Uusimaa. Vanha oli Volvo V50 D2.0 -07 manuaali. Veikkaan että niitä nahkapenkkejä tulee ikävä, koska olivat mukavat istuskella. :btooth:

Seuraavan ei tarvitse olla mikään raketti, mieluiten jokin maltillisen löpön kulutuksella ja luotettavalla automaatilla. Työmatka on reilu 50 km maantie + motari + kehien ruuhkaa (tosin välillä teen etenä hommia).

EDIT: vetokoukku (tai mahdollisuus siihen) tulisi olla myös. Siksi hybridit on aika pitkälti poissa pelistä ja toisekseen ovat vielä ehkä turhan hintavia farkkuina...
 
Viimeksi muokattu:
@pelittäjä Mitäs olet tykännyt vai oletko saanut jo i40:n alle? Millaisilla varusteilla sait ja millä hinnalla? Itsekin olen etsimässä samanlaisilla spekseillä (ilman muksuja) ja valinnanvaikeus on suuri. Oma auto menossa lunastukseen ja pari viikkoa saisi vuokrakärryllä etsiä seuraavaa autoa. :confused:

Auto on ollut alla nyt vajaan viikon ja täytyy sanoa että ihan mukavasti tuo kulkee ja varsinkin moottoritiellä todella vakaa ajettava. Yllättävän ketterä tuo on myös melko pitkäksi autoksi. 1.7 diiseli ei luonnollisesti ole mikään raketti enkä sitä kyllä odottanutkaan Priukseen verrattuna kuitenkin tehoa on riittävästi. Sisätilat ovat omaan käyttöön väljät tosin itselläni on pituutta vajaa 180 joten se vaikuttanee asiaan.

Muutamia huonojakin puolia on löytynyt mm. se että radio vaihtelee ärsyttävästi kanavaa itsekseen, pitäisi varmaan tutkia sen asetuksia. Lisäksi avaimeton käyttö on muuten hyvä mutta esim kontista ei saa ovia lukkoon mikä itselleni on miinus Toyotaan verrattuna. Kontti ei ihan yllä v70:n tasolle mutta tilaa on kuitenkin ihan riitävästi.

Varustetaso on comfort business enkä oikein osaa ajatella että mitä tuosta puuttuisi paitsi lasikatto. Avaimeton käyttö, tutkat, nahkajakkarat, sähköinen takaluukku ym. löytyy. Tosin webastoa ei ole mitä voi tulla talvella ikävä. Omani on siis -15 vuosimalli ja tuosta sai köyhtyä about 20ke, halvimmillaanhan noita saa 12-15ke hintaan melko vähillä kilsoilla mutta ajattelin panostaa vähän enemmän jolla sai sitten 3 vuotta tehdastakuuta ja reilun 50tkm ajetun.

On selvää että tässä vielä kuherruskuukautta mennään ja totuus paljastuu jossain vaiheessa mutta näin lyhyellä kokemuksella hyvältä vaikuttaa. Lopussa oli valittava Volvo v70, mersun e -sarjan ja Hyundain välillä ja samalla rahalla ei Volvosta tai mersuista olisi kovin uutta tai vähän ajettua saanut joten valinta oli selvä. Eihän tuo nyt mikään statussymboli todellakaan ole mutta ajaa varmasti asiansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Auto on ollut alla nyt vajaan viikon ja täytyy sanoa että ihan mukavasti tuo kulkee ja varsinkin moottoritiellä todella vakaa ajettava. Yllättävän ketterä tuo on myös melko pitkäksi autoksi. 1.7 diiseli ei luonnollisesti ole mikään raketti enkä sitä kyllä odottanutkaan Priukseen verrattuna kuitenkin tehoa on riittävästi. Sisätilat ovat omaan käyttöön väljät tosin itselläni on pituutta vajaa 180 joten se vaikuttanee asiaan.

Muutamia huonojakin puolia on löytynyt mm. se että radio vaihtelee ärsyttävästi kanavaa itsekseen, pitäisi varmaan tutkia sen asetuksia. Lisäksi avaimeton käyttö on muuten hyvä mutta esim kontista ei saa ovia lukkoon mikä itselleni on miinus Toyotaan verrattuna. Kontti ei ihan yllä v70:n tasolle mutta tilaa on kuitenkin ihan riitävästi.

Varustetaso on comfort business enkä oikein osaa ajatella että mitä tuosta puuttuisi paitsi lasikatto. Avaimeton käyttö, tutkat, nahkajakkarat, sähköinen takaluukku ym. löytyy. Tosin webastoa ei ole mitä voi tulla talvella ikävä. Omani on siis -15 vuosimalli ja tuosta sai köyhtyä about 20ke, halvimmillaanhan noita saa 12-15ke hintaan melko vähillä kilsoilla mutta ajattelin panostaa vähän enemmän jolla sai sitten 3 vuotta tehdastakuuta ja reilun 50tkm ajetun.

On selvää että tässä vielä kuherruskuukautta mennään ja totuus paljastuu jossain vaiheessa mutta näin lyhyellä kokemuksella hyvältä vaikuttaa. Lopussa oli valittava Volvo v70, mersun e -sarjan ja Hyundain välillä ja samalla rahalla ei Volvosta tai mersuista olisi kovin uutta tai vähän ajettua saanut joten valinta oli selvä. Eihän tuo nyt mikään statussymboli todellakaan ole mutta ajaa varmasti asiansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Onnea 'uudesta' autosta, mutta huvittaa vain kun päädyit Hyundaihin.
Perustit oman langan autonhankintaa varten, ja pari haukkua i40 tuli, ja yksi kehu tilojen puolesta, mutta silti päätit kyseisen auton hankkia? :D
 
Muutamia huonojakin puolia on löytynyt mm. se että radio vaihtelee ärsyttävästi kanavaa itsekseen, pitäisi varmaan tutkia sen asetuksia. Lisäksi avaimeton käyttö on muuten hyvä mutta esim kontista ei saa ovia lukkoon mikä itselleni on miinus Toyotaan verrattuna. Kontti ei ihan yllä v70:n tasolle mutta tilaa on kuitenkin ihan riitävästi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eikö ovet mene lukkoon kun autosta kävelle kauemmaksi?
 
Onnea 'uudesta' autosta, mutta huvittaa vain kun päädyit Hyundaihin.
Perustit oman langan autonhankintaa varten, ja pari haukkua i40 tuli, ja yksi kehu tilojen puolesta, mutta silti päätit kyseisen auton hankkia? :D

Niin Hyundai vastasi tässä tapauksessa parhaiten siihen mitä olin hakemassa. Volvossa tai Mersussa olisi joutunut tyytymään joko vanhempaan tai vanhaan taksiin. Valinta meni siis aika pitkälti järjellä. Lisäksi sattui kohdalle suhteellisen hyvä Hyundai juuri sopivasti niin valinta oli selvä. Mennään tällä nyt muutama vuosi ja katsotaan sitten tilannetta uudelleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ohjeista katselin tuota ja ilmeisesti ei toimi noin Hyundaissa.

Outo systeemi et pitää itse laittaa ovet kiinni? Mulla kun on kahvassa pieni nappi mistä painan samalla kun vedän kahvaa niin ovi aukeaa ja kun nousen ylös ja kävelen parin metrin päähän niin ovet menee automaattisesti lukkoon.
 
Niin Hyundai vastasi tässä tapauksessa parhaiten siihen mitä olin hakemassa. Volvossa tai Mersussa olisi joutunut tyytymään joko vanhempaan tai vanhaan taksiin. Valinta meni siis aika pitkälti järjellä. Lisäksi sattui kohdalle suhteellisen hyvä Hyundai juuri sopivasti niin valinta oli selvä. Mennään tällä nyt muutama vuosi ja katsotaan sitten tilannetta uudelleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Olishan 20ke saanut jo todella hyvän Mersun tai Volvon, eikä olisi edes taksia tarvinnut ostaa.
Pari vuotta vanhempia ja 100 tkm enempi ajettuja, mutta eipä se paljoa noissa autoissa tunnu.
Tietty, jos ajomukavuus ja luotettavuus ovat toissijaisia seikkoja, niin Hyundai on varmaan ihan hyvä valinta.

Toi Hyundain 5 vuoden takuu on vaan aika kallis "vakuutus". Emännällä oli i20 ja sitähän piti vuosittain käyttää huollossa, vaikka olis tullu vaan 10 tkm kilometriä. Sitten vaihtelivat siihen kaikkea turhaa esim akkuja ja pyyhkijän sulkua mekaanikon 90-120e tuntipalkalla. Kertaakaan ei alle 200€ päässyt. Eli kannattaa tosissaankin ajaa sillä, jos jotenkin haluaa hyötyä tuosta takuusta.
 
Olishan 20ke saanut jo todella hyvän Mersun tai Volvon, eikä olisi edes taksia tarvinnut ostaa.
Pari vuotta vanhempia ja 100 tkm enempi ajettuja, mutta eipä se paljoa noissa autoissa tunnu.
Tietty, jos ajomukavuus ja luotettavuus ovat toissijaisia seikkoja, niin Hyundai on varmaan ihan hyvä valinta.

Toi Hyundain 5 vuoden takuu on vaan aika kallis "vakuutus". Emännällä oli i20 ja sitähän piti vuosittain käyttää huollossa, vaikka olis tullu vaan 10 tkm kilometriä. Sitten vaihtelivat siihen kaikkea turhaa esim akkuja ja pyyhkijän sulkua mekaanikon 90-120e tuntipalkalla. Kertaakaan ei alle 200€ päässyt. Eli kannattaa tosissaankin ajaa sillä, jos jotenkin haluaa hyötyä tuosta takuusta.

20 000 eurolla saa muutama vuotta vanhan ja muutaman kymmenen tonnia ajetun i40:sen, kun taas jossain vastaavan kokoisissa E-mersuissa puhutaan joko lähes 10 vuotta vanhoista ja toista sataa tonnia ajetuista tai uudemmista ja 200-300 tkm ajetuista autoista, joten Hyundain tapauksessa auto on vähän eri tavalla uusi kuin meke. V70:siä saisi jo kohtuu järkeviä parilla kympillä, mutta niissäkin kilsoja tuossa hintaluokassa yleensä 100+ tuhatta ja ikää kirkkaasti yli 5 vuotta.

Luotettavuus on aina vähän tuuripeliä, mutta väitän että 10 vuotta vanha ja 250 tkm rullattu mersu vaatii kalliin rempan suuremmalla todennäköisyydellä kuin 3 vuotta vanha ja 50 tkm ajettu i40...
 
Olishan 20ke saanut jo todella hyvän Mersun tai Volvon, eikä olisi edes taksia tarvinnut ostaa.
Pari vuotta vanhempia ja 100 tkm enempi ajettuja, mutta eipä se paljoa noissa autoissa tunnu.
Tietty, jos ajomukavuus ja luotettavuus ovat toissijaisia seikkoja, niin Hyundai on varmaan ihan hyvä valinta.

Toi Hyundain 5 vuoden takuu on vaan aika kallis "vakuutus". Emännällä oli i20 ja sitähän piti vuosittain käyttää huollossa, vaikka olis tullu vaan 10 tkm kilometriä. Sitten vaihtelivat siihen kaikkea turhaa esim akkuja ja pyyhkijän sulkua mekaanikon 90-120e tuntipalkalla. Kertaakaan ei alle 200€ päässyt. Eli kannattaa tosissaankin ajaa sillä, jos jotenkin haluaa hyötyä tuosta takuusta.
Itse en osaa varmaksi sanoa, mutta onhan tuossa erona että toinen (Mersu tai Volvo) olisi ollut 100 tkm enemmän ajettu? Eli oli helppo valinta kääntyä Hyundain suuntaan ihan sen takia? Hyundailla nyt voi ajella 100 tkm huolettomasti ja silti ajomäärät olisivat vasta tasan?

Toinen vaihtoehto sitten laittaa lisää rahaa Mersuun tai Volvoon, mutta tuo on aina vähän huono vaihtoehto. Koska kilometrit on silloin kalliimpia?
 
20 000 eurolla saa muutama vuotta vanhan ja muutaman kymmenen tonnia ajetun i40:sen, kun taas jossain vastaavan kokoisissa E-mersuissa puhutaan joko lähes 10 vuotta vanhoista ja toista sataa tonnia ajetuista tai uudemmista ja 200-300 tkm ajetuista autoista, joten Hyundain tapauksessa auto on vähän eri tavalla uusi kuin meke. V70:siä saisi jo kohtuu järkeviä parilla kympillä, mutta niissäkin kilsoja tuossa hintaluokassa yleensä 100+ tuhatta ja ikää kirkkaasti yli 5 vuotta.

Luotettavuus on aina vähän tuuripeliä, mutta väitän että 10 vuotta vanha ja 250 tkm rullattu mersu vaatii kalliin rempan suuremmalla todennäköisyydellä kuin 3 vuotta vanha ja 50 tkm ajettu i40...

Näkyy noita W212 korisia farkkuja olevan tuohon 20 ke pintaan alle 300 tkm ajettuina.
Eihän noihin juuri mitään tarvitse tehdä alle 400tkm.
Näkeehän sen jo chättiautosta katsottuna, että esim 2011 --> i40 on vain muutamia ajettuina yli 300 tkm, mutta mersuja ja volvoja on vaikka kuinka paljon. Eli Hyundait on 200 tkm jälkeen ihan paalauskunnossa, ja/tai sitten ne on niin huonoja ajaa, että ei kukaan tuon enempää niillä viitsi ajaa

Itse en osaa varmaksi sanoa, mutta onhan tuossa erona että toinen (Mersu tai Volvo) olisi ollut 100 tkm enemmän ajettu? Eli oli helppo valinta kääntyä Hyundain suuntaan ihan sen takia? Hyundailla nyt voi ajella 100 tkm huolettomasti ja silti ajomäärät olisivat vasta tasan?

Toinen vaihtoehto sitten laittaa lisää rahaa Mersuun tai Volvoon, mutta tuo on aina vähän huono vaihtoehto. Koska kilometrit on silloin kalliimpia?

Toiset autot on vaan tehty ajoon, ja toiset taas on tehty.. no ne on tehty.
Jos auton arvosta on tippunut jo noin 60-70%, niin ei se paljoa enää siitä tipu. Siis mersussa ja volvossa mitä itse olen katsonut. Näyttää noita vielä 600tkm ajettuina olevan myynnissä, että eikai toi alkupään 100tkm "ylimääräistä" tunnu missään.
 
Näkyy noita W212 korisia farkkuja olevan tuohon 20 ke pintaan alle 300 tkm ajettuina.
Eihän noihin juuri mitään tarvitse tehdä alle 400tkm.
Näkeehän sen jo chättiautosta katsottuna, että esim 2011 --> i40 on vain muutamia ajettuina yli 300 tkm, mutta mersuja ja volvoja on vaikka kuinka paljon. Eli Hyundait on 200 tkm jälkeen ihan paalauskunnossa, ja/tai sitten ne on niin huonoja ajaa, että ei kukaan tuon enempää niillä viitsi ajaa
Mersuilla ja Volvoilla tosiaan ajetaan paljon, koska ovat parempia ajaa. Lisäksi hintakin on kalliimpi, niin kannattaa ajaakin sitten reilummin.

Uskoisin silti että jos ajaa suht vähän, niin Hyudai pitää hintansa ainakin vähän paremmin? Sitä kai pääsee arvioimaan muutaman vuoden päästä ja kilometrejä tuli 20-30tkm per vuosi. Luulisin siis että premium merkki laskee arvoaan aavistuksen jyrkemmin? Toki aina on kiinni yksilöstä, jos löytää hyvän, niin asia voi olla eri.
 
Mersuilla ja Volvoilla tosiaan ajetaan paljon, koska ovat parempia ajaa. Lisäksi hintakin on kalliimpi, niin kannattaa ajaakin sitten reilummin.

Uskoisin silti että jos ajaa suht vähän, niin Hyudai pitää hintansa ainakin vähän paremmin? Sitä kai pääsee arvioimaan muutaman vuoden päästä ja kilometrejä tuli 20-30tkm per vuosi. Luulisin siis että premium merkki laskee arvoaan aavistuksen jyrkemmin? Toki aina on kiinni yksilöstä, jos löytää hyvän, niin asia voi olla eri.

Siis, jos hinta laskenut alkuperäisestä 50 ke, niin ei lasku voi enää kovin jyrkkänä jatkua :D Kohta sais maksaa, että pääsee eroon.
 
Olishan 20ke saanut jo todella hyvän Mersun tai Volvon, eikä olisi edes taksia tarvinnut ostaa.
Pari vuotta vanhempia ja 100 tkm enempi ajettuja, mutta eipä se paljoa noissa autoissa tunnu.
Tietty, jos ajomukavuus ja luotettavuus ovat toissijaisia seikkoja, niin Hyundai on varmaan ihan hyvä valinta.

On tässä tullut seurattua noita markkinoita noiden em. autojen osalta enemmän tai vähemmän useampi vuosi ja karkeasti tuossa 20k sarjassa on aika tasan Volvolta v70 about vm 2010-11 ja 180tkm+ eli ensimmäinen kierros kuluvia osia pitäisi vaihtaa plus jakohihna. Mersussa tilanne on vielä huonompi kun tuossa hintaluokassa puhutaan 2010 tai vanhemmasta tai sitten aika reilusti ajetusta taksista. Näin että omalla kohdallani vaakakupissa painaa enemmän nuo vähät kilsat ja takuu ja vielä kun Hyundai osoittautui ihan hyväksi ajettavaksi oli valinta selvä.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
On tässä tullut seurattua noita markkinoita noiden em. autojen osalta enemmän tai vähemmän useampi vuosi ja karkeasti tuossa 20k sarjassa on aika tasan Volvolta v70 about vm 2010-11 ja 180tkm+ eli ensimmäinen kierros kuluvia osia pitäisi vaihtaa plus jakohihna. Mersussa tilanne on vielä huonompi kun tuossa hintaluokassa puhutaan 2010 tai vanhemmasta tai sitten aika reilusti ajetusta taksista. Näin että omalla kohdallani vaakakupissa painaa enemmän nuo vähät kilsat ja takuu ja vielä kun Hyundai osoittautui ihan hyväksi ajettavaksi oli valinta selvä.




Sent from my iPhone using Tapatalk

No, toiset haluaa uutta ja vähän ajettua, toiselle taas kelpaa pikkusen vanhempi ja enempi ajettu. Tohon 20ke olisi saanut jo ihan 2010-2012 w212 korista autoa, alle 300 tkm ajettuna.
50 tkm ajetussa autossa ei ole vaihdettu vielä mitään kulutusosia, ja niiden vaihto on mitä tahansa 60 tkm - 100 tkm välillä. Tommoseen 200 tkm+ ajettuun autoon ne on jo vaihdettu, tuurista kiinni, että koska.
Joitain noi kilometrit voi pelottaa, mutta ajoonhan noi autot on tehty, niin eiköhän niiden se kuulu kestää. Itteppähän on autoksi alannu.

Siltikään en ymmärrä tämän langan pointtia, koska ko autoa ei kehuttu missään vaiheessa muutoin kuin tilojen puolesta, että oliko tästä langasta nyt sitten mitään hyötyä?
 
Sen verran pitää vielä lisätä että toki jos auto olisi tullut vain itselle omiin työajoihin niin olisin kyllä voinut kelpuuttaa hyvinkin hyvin pidetyn 300-400tkm rullatun Mersun mutta parempi puolisko ei oikein ole noille lämmennyt, joten sekin täytyy ottaa valinnassa huomioon. Yksilöitähän nuo autot on ja aina on mahdollista että iskin tuon Hyundain kanssa kädet syvälle paskaan mutta vähän siinä helpottaa se, että tietää takuun korvaavan edes jotain siitä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siltikään en ymmärrä tämän langan pointtia, koska ko autoa ei kehuttu missään vaiheessa muutoin kuin tilojen puolesta, että oliko tästä langasta nyt sitten mitään hyötyä?

Niin langan ajatushan oli itselläni se että olin tuota i40:stä vähän jo katsellut aikaisemmin yhtenä vaihtoehtona ja lähinnä ajattelin että olenko jättänyt jotain muita vaihtoehtoja huomioimatta. Ei kai näitä nyt kannata niin tosissaan ottaa, enemmänkin ympäripyöreänä keskusteluna tietyin kriteerein. Lisäksi on mielenkiintoista nähdä mihin muut tilanteessa päätyisivät ja millä perusteilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sen verran pitää vielä lisätä että toki jos auto olisi tullut vain itselle omiin työajoihin niin olisin kyllä voinut kelpuuttaa hyvinkin hyvin pidetyn 300-400tkm rullatun Mersun mutta parempi puolisko ei oikein ole noille lämmennyt, joten sekin täytyy ottaa valinnassa huomioon. Yksilöitähän nuo autot on ja aina on mahdollista että iskin tuon Hyundain kanssa kädet syvälle paskaan mutta vähän siinä helpottaa se, että tietää takuun korvaavan edes jotain siitä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Annoitkos emäntäs ajaa mersulla?
Ite ku annoin ekaa kertaa ajaa edellistä päälle 300tkm rullattua eemeliä ajaa, niin melkein ite jouduin Hyundailla liikkumaan. :D
 
Jos oikeasti Hyundai on kelvollinen auto itselle niin on aivan turha kiduttaa itseään noilla loppuun raiskatuilla premiumeilla. Pääseehän niillä joo vaikka kuuhun asti, mutta samat osat niissäkin leviää 50-100 tkm välein vaikka missä välissä sen ostaisit. Kiva ostaa joku 20 tonnin 250 tkm rullattu premiumi ja sitten maksella niitä tonni sinne ja tonni tänne remppoja, kun ei ole välttämättä tiloja joissa rempata tai tuttuja jotka voisi pulata.

Harrastuksensa kullakin, itse pidän käyttiksen käyttiksenä...

Totta. Taksikuskithan ihan iloitsee, kun parin vuoden ajon jälkeen premiumiinsa pitää vähän väliä laittaa tonni sinne ja tonni tänne. Ja vielä sekin, että auto on poissa ajoista ja tienisteistä remonttien takia.
Siksi varmaan joutuvatkin ajamaan niillä 400-600 tkm kun jatkuvan remontoimisen takia ei ole varaa aikaisemmin vaihtaa.
 
Niin, ihan normaalia se on että työkalut kuluu ja niitä korjataan. Luuletko että ne autot pysyy pyhällä hengellä kasassa? Ja mistä sinä tuon pari vuotta repäisit, kun ehdottelit jotain 5-7 vuotta vanhoja 300tkm rullattuja autoja?

Ei tässä kukaan kritisoi sitä että toinen tahtoo ottaa enemmän käytetyn premiumin alleen, vaan sitä että se on mukamas näemmä ainoa vaihtoehto. Ihan käsittämätöntä vinoilua tuosta Hyundaista. Mitä oikeen yrität sillä saavuttaa?

Niin, uskoisin että vaihtaisivat tosiaan aikasemmin, jos se oikeasti olisi "loppuun raiskattu" 250 tkm kohdalla.

Lähinnä sitä, että miksi on tämän langan edes pykännyt pystyyn, jos kuitenkin valitsee sellaisen auton minkä on jo ennalta päättänyt hankkia.
 
Niin, no sinä sait siihen jo vastauksen ja hyvän saitkin. Silti sama vinkuminen jatkuu. Että lähinnä se, miksi joku viitsii valittaa tuollaisesta?

Sain, ja ihan tyytyväinen olen vastaukseen. Tartuin nyt lähinnä tuohon "loppuun raiskattu" -lausuntoon, koska kyllä noi kestää enempi ajoa kuin 250 tkm.
 
Ei kestä, ihan samalla tavalla noissa vaihdetaan kulutuspalikkaa kun huihaissakin. Ei nekään mätäne alle noilla kilsoilla, mutta eipähän tartte edes aloittaa sitä remonttikierrosta kun saa niin paljon tuoreemman auton samalla rahalla.

Se "eka satsi kulutusosia vaihdettu" on sikäli paikkansapitävä väite, mutta kun se vaihtaminen ei alkuun päästyään lopu yhtään mihinkään. Aina löytyy paikka jossa ei ole vielä rempattu. Jos tahtoo auton jossa ei ole tulossa "mitään isompaa" niin täytyy ostaa uusi auto eikä todellakaan mitään 250 tkm piereskeltyä mersua. :D

Jos joistain nivelien, jarrupalojen ja levyjen vaihdosta/vaihdattamisesta saa itselleen kehitettyä tonni sinne tonni tänne tyyppisen remonttirumban, niin silloin kannattaa jo harkita julkisilla liikkumista.

Tai sitten tehdä kuten ko Hyundain alkuperäinen omistaja ja vaihtaa auto 50 tkm välein, niin todennäköisesti selviää vain parilla ölpän vaihdolla.
 
Ihan helposti saa jos ei työkalut pysy kädessä. Pelkästään jarrukierros on ihan helposti töineen tonnin. Joku iskareiden vaihto? Tonni sekin töineen. Dpf täynnä? Taas meni tonni tyhjennykseen ja ohjelmointiin.

Ihan turha alkaa väittää että on olemassa joku maaginen raja jolloin "kulutusosat on kerran vaihdettu", kyllä niitä saa vaihtaa tasaisin väliajoin sitämukaa kun menevät vaihtokuntoon. Ja se sun 250 tkm rullattu mersusi on jo monen palikan osalta tulossa ekalle ja toiselle kierrokselle samaan aikaan, jolloin se riemu vasta repeääkin kun laitetaan 50 tkm sisään vähän suutinremppaa, turboremppaa, dpf tyhjäksi, pari iskaria ja vaikka toka jarrukierros.

Halpaa lystiä mutta älkää nyt mitään huihaita ostako. Isot pojat kertoi. :smoke:

Tästä asiasta on näköjään ihan turha jankata.
Ihan kuin olisit katkera siitä, että jollain saattaa olla 5v vanha paljon ajettutaksimersu, mikä näyttää arvokkaalta ja herättää arvostusta, mutta sinullapa onkin paljon sitä arvokkaampi perusauto, mikä ei herätä minkäänlaisia tunteita.

En tiedä missä silkkihansikashuollossa autoa pitää käyttää, jos tontun saa menemään jarruremppaan. Osat kun alle 200 heppaseen autoon maksaa muutaman satasen ja korkeintaan parin tunnin homma.
Turbojen ja suuttimien pitäis kestää auton iän, eikä niitä nyt alle 400 tkm vaihdella. Jos ne alle sen hajoaa, niin niissä on ollut jotain vikaa ja olisi voinut hajota koska vain.

Halvin auto itselle on ollu 240 tkm ajettuna ostettu eemeli millä rullailin 330 tkm asti muutaman nivelen vaihdolla, etujousien vaihdolla ja 500€ 'vaihdelaatikkohuollolla'.
Kokemusta on myös uudemmista ja vähemmän ajetuista Opelista ja Seatista. Molemmat alko pragailemaan alle 100 tkm. Opelista meni moottorin ecu ja ilmastointi. Ilmastointia ei tullut edes korjailtua, koska kustannusarvio oli päälle tonnin luokkaa 6 tonnin autossa. Seatista taas vaihdelaatikko meni 80 tkm välein ja josta myös ilmastointi sanoi sopimuksensa irti.
Emännän Hyundaita taas kuskailtiin hinurilla pariin kertaan huoltoon, kun ei startti pelannut pikkupakkasilla. 2 kertaa sitä takuuseen korjattiin, mutta ei tullut kuntoon takuun aikana.

Ajakaa millä ajatte, itte ajan hieman vanhemmalla ja hieman enempi ajetulla, mutta luotettavalla mersulla kun ei oo varaa korjailla. :smoke:
 
20 t€ olisi saanut enemmän autoa mersusta tai volvosta.
Siitä voi olla erimieltä, mutta silloin on väärässä.
 
Taksikuskithan ihan iloitsee, kun parin vuoden ajon jälkeen premiumiinsa pitää vähän väliä laittaa tonni sinne ja tonni tänne. Ja vielä sekin, että auto on poissa ajoista ja tienisteistä remonttien takia.
Siksi varmaan joutuvatkin ajamaan niillä 400-600 tkm kun jatkuvan remontoimisen takia ei ole varaa aikaisemmin vaihtaa.

Ainakaan minulla ei ole ikinä yksikään auto jättänyt tielle, vaikka kuinka vanhoilla pommeilla olenkin ajanut. Aina se kärry on oireensa näyttänyt jo hyvissä ajoin erilaisilla lievillä äänillä, tai sitten katsastussetä on osoittanut että tuolta pitää tuo nivel vaihtaa. Kun tuntee autonsa niin osaa ennakoida monet vikakohteet eikä autoa tarvii viedä yhtenään akuutisti huoltoon kun se nyt vaan ykskaks "hajosi".

Eli ihan hyvin se vanha taksi Mese pysyy liikenteessä ja kuskin luotettavana työkaluna. Kuski kyllä tiedostaa jos jokin alkaa oireilla. Sitten sille varataan määräaikainen huoltoaika ja vaihdetaan kerralla tarvittava määrä osia ettei alusta liikaa napsu ajossa (en tiedä miten nuo taksien huollot menee, onko siellä vara-autoa tarjolla jos kuski ei halua pitää muutamaa tuntia vapaata?).

Monet auton välittömästi seisauttavat viat voivat sattua myös aivan tuliterälle autolle, kuten vaikka kivi puhkaisee syylärin, niin on aivan sama onko se syyläri 30-vuotias vai tuliterän Hyundain:n nokalla.

Onhan noita Tojoja, Huyndaita ja Kiaakin takseina. En tiedä pidemmän päälle luotettavuudesta verrattuna sakuihin, tai miten paljon säästä ajossa ja remppakuluissa, mutta ainakin minä asiakkaana menen mielluummin sinne Mersun tai Bemarin takapenkille.



Ihan helposti saa jos ei työkalut pysy kädessä. Pelkästään jarrukierros on ihan helposti töineen tonnin. Joku iskareiden vaihto? Tonni sekin töineen. Dpf täynnä? Taas meni tonni tyhjennykseen ja ohjelmointiin.

Ihan turha alkaa väittää että on olemassa joku maaginen raja jolloin "kulutusosat on kerran vaihdettu", kyllä niitä saa vaihtaa tasaisin väliajoin sitämukaa kun menevät vaihtokuntoon. Ja se sun 250 tkm rullattu mersusi on jo monen palikan osalta tulossa ekalle ja toiselle kierrokselle samaan aikaan, jolloin se riemu vasta repeääkin kun laitetaan 50 tkm sisään vähän suutinremppaa, turboremppaa, dpf tyhjäksi, pari iskaria ja vaikka toka jarrukierros.

Halpaa lystiä mutta älkää nyt mitään huihaita ostako. Isot pojat kertoi. :smoke:

Tämä on aivan totta. Jos et itse tee, niin pienikin remppa kustantaa Suomen tuntitaksoilla hunajaa. Korkeintaan jokin öljynvaihto näyttää olevan monissa paikoissa edullinen mainostuote, mutta ties mitä kuraöljyä ne sinne koneeseen sitten kaataa.

Muut remontit tehdään hitaasti ja monen kahvitauon ja tupakkitauon saattelemana. Paljon huijataan myös. Kuten minunkin ex. autosta yksi pieni osa jouduttiin vaihtamaan, niin eräs korjaamo sanoi työn kestävän koko päivän ja sen mukaan latoi hinta-arvion. Katsoin autodatan ohjelmasta niin ohjeaika työlle oli 40 minuuttia. En vienyt autoa sinne. Seuraava paja teki työn tunnissa ja laskutti sen mukaisesti. Paljon myös säästää kun osaa vähän kysellä.

Niin, monesti eri keskustelupalstoilla kuulee tuota tarinaa että osta se 250tkm ajettu, koska siihen on kaikki rempat jo tehty. Jos ostat 100tkm ajetun, niin siinä on KAIKKI juuri tulossa vastaan. Paskat sanoisin. Ennemmin ostan sen 100tkm ajetun ja laitan siihen heti uudet jarrut ja vesipumpun, kuin lähden taistelemaan kilometrien tuomien tuhansien pikkuvikojen kanssa.

Normi kuluvat osat on vieläpä helppo vaihtaa, vaikka itsekin. Eikä se edullinen pajakaan loppujen lopuksi omaisuuksia laskuta että sinne menee uutta tukivartta ja iskaria auton alle. Kalliimpiakin remppoja on. Porsiva automaattivaihteisto maksaa käytetyn auton arvon.
Sähköviat on monesti todella viheliäisiä, koska niitä joutuu etsimään pitkään ja tutitaksa juoksee vaikka mitään ei ole edes vielä korjattu. Sitten kun siellä purat koko kojelaudan että vaihdat jonkun ilmastoinnin servomoottorin, niin auto makaa oikeasti pajalla päiviä.
 
Täytyy vissiin koputtaa puuta kun "20k€" premiumilla ajanut 100tkm ja ainoat määräaikaishuollon lisäksi tulleet huollot ovat haljennut tuulilasi kun nasta tuli motarilla lasiin (lasivakuutus) ja levyt + palat joka nurkkaan.
 
Täytyy vissiin koputtaa puuta kun "20k€" premiumilla ajanut 100tkm ja ainoat määräaikaishuollon lisäksi tulleet huollot ovat haljennut tuulilasi kun nasta tuli motarilla lasiin (lasivakuutus) ja levyt + palat joka nurkkaan.
Sanoisin että kannattaa, toki yhden henkilön osalla tuuri voi jatkua läpi elämän ja menee vielä ihan normaalitodennäköisyyksien mukaan. Itse tehnyt about samalla matkalla nykyhetkellä hieman edukkaammalla premikalla remppaa / huoltoja ~2ke edestä ja foorumeita lukemalla pidän itseänikin onnekkaana.

Sinänsä en ymmärrä tuon @Rozor :n harjoittamaa topikin avaajan dissausta kun jo ekasta postista kävi mielestäni ilmi että 95% todennäköisyydellä aloittaja päätyy juurikin johonkin tuon kaltaiseen vaihtoehtoon johon nyt päätyi. Selvästi näki että mielitekoja muihinkin oli, mutta "uskallusta" ei, siksi niitä mielipiteitäkin varmasti kysyttiin ja myös toisenlaiseen ratkaisuun oli mahdollisuus olemassa. Itse en ainakaan osaisi aloittajaa dissata autovalinnasta, todennäköisesti selviää määräaikaishuolloilla ja jos ei niin takuu kattanee ison osan ja jos parin vuoden päästä meinaa muutenkin vaihtaa niin epäilen että arvon alenemaa ei ole kertynyt ainakaan merkittävästi vanhaa premikkaa enemmän, todennäköisesti saa siis autoiltua ajonsa edukkaammin ja pisteestä A -> B siirtymä hoitunee tuollakin vähintään tyydyttävästi - erityisesti jos/kun ei "paremmasta" tiedä niin eipä ne kabiinin melut yms. juurikaan haittaa.

Minun mielestäni ei myöskään oikein voi verrata uudenhkoa hyndaita tms. ja "loppuun ajettua" premikkaa, no onhan niissä yhteistä 4 pyörää ja ratti, mutta muuten vähän sama kuin keskusteltaisiin että ostaisiko pyöräkuormaajan vai rekka-auton.
 
Tietenkin tässä koko vertailussa taitaa suurin epäkohta olla se, että auton ollessa huono sijoitus aina, se uusi auto on vielä huonompi sijoitus kuin käytetty. Ainakin jos allekirjoittaneelta kysytään. Silti niitä ostajia piisaa autokaupassa - oli syy sitten mikä on. Täytyy nostaa hattua näille ihmisille koska eihän minulla (meillä?) muilla olisi mitään millä ajaa ellei joku aina välillä ostaisia autoa jonka hinta putoaa sen 20-30 tonnia vuodessa ekoina vuosina... :D
Itse olen hankkinut viimeiset autot merkkiliikkeiden liki uusien poistomyynneistä, eli autoja joilla ei ole ollut kuin liike omistajana tai joissa auto on palannut takaisin kauppiaalle syystä X. Siinä säästää 5-10k€, mutta varjopuolena on ettei useimmiten saa juuri sellaista kun haluaa, vaan pitää tehdä kompromisseja. Viimeisin tosin meni täysin kohdalleen. Vaikka autoissa olisi jotakin sanomista niin ne menee tehdastakuun piiriin ja kun kilometrejä ei hirveästi tule, niin 5-6 vuoden välein vaihtamalla saa ihan autosta vielä kohtuullisen vaihtohyvityksen noin 100tkm ajettuna. Takkiin ottaa sen 4-6k€ vuodessa arvon alenemana mutta sillä rahalla saa sitten kuitenkin ajella koko ajan "uudella" autolla tehdastakuun ja keskeytysturvan ylläpitäessä mielenrauhaa. Tämä siis sillä ajatuksella että aina vaihtaa noin suurinpiirtein saman hintaluokan autoon(60k€)
 
Sanoisin että kannattaa, toki yhden henkilön osalla tuuri voi jatkua läpi elämän ja menee vielä ihan normaalitodennäköisyyksien mukaan. Itse tehnyt about samalla matkalla nykyhetkellä hieman edukkaammalla premikalla remppaa / huoltoja ~2ke edestä ja foorumeita lukemalla pidän itseänikin onnekkaana.

Sinänsä en ymmärrä tuon @Rozor :n harjoittamaa topikin avaajan dissausta kun jo ekasta postista kävi mielestäni ilmi että 95% todennäköisyydellä aloittaja päätyy juurikin johonkin tuon kaltaiseen vaihtoehtoon johon nyt päätyi. Selvästi näki että mielitekoja muihinkin oli, mutta "uskallusta" ei, siksi niitä mielipiteitäkin varmasti kysyttiin ja myös toisenlaiseen ratkaisuun oli mahdollisuus olemassa. Itse en ainakaan osaisi aloittajaa dissata autovalinnasta, todennäköisesti selviää määräaikaishuolloilla ja jos ei niin takuu kattanee ison osan ja jos parin vuoden päästä meinaa muutenkin vaihtaa niin epäilen että arvon alenemaa ei ole kertynyt ainakaan merkittävästi vanhaa premikkaa enemmän, todennäköisesti saa siis autoiltua ajonsa edukkaammin ja pisteestä A -> B siirtymä hoitunee tuollakin vähintään tyydyttävästi - erityisesti jos/kun ei "paremmasta" tiedä niin eipä ne kabiinin melut yms. juurikaan haittaa.

Minun mielestäni ei myöskään oikein voi verrata uudenhkoa hyndaita tms. ja "loppuun ajettua" premikkaa, no onhan niissä yhteistä 4 pyörää ja ratti, mutta muuten vähän sama kuin keskusteltaisiin että ostaisiko pyöräkuormaajan vai rekka-auton.

Ihan aidosti ihmetytti miten ap päätyi kyseiseen autoon, koska tässä langassa tuli paljon hyviä ehdotuksia myös muista autoista, mutta ko autoa ei juurikaan kehuttu. Siksi siis kiinnosti miksi ap päättyi ko autoon.

Vaakakupissa painaa myös omakohtaiset kokemukset ko automerkistä ja sen takuusta ja varsinkin sen turhuudesta.
Jos 75 tkm auton starttia on korjattu takuuseen kahteen kertaan, ja huollon mukaan ihan yleinen vika, eikä siltikään starttaa, niin ei se kovin vakuuttavaa kuvaa anna kyseisestä automerkistä. Edes mitään takaisinkutsua ei ollut tullut, eikä normihuollon yhteydessä asiaa korjattu.
Tai sitä ei siis saatu koskaan toimimaan.
 
Vaakakupissa painaa myös omakohtaiset kokemukset ko automerkistä ja sen takuusta ja varsinkin sen turhuudesta.
Jos 75 tkm auton starttia on korjattu takuuseen kahteen kertaan, ja huollon mukaan ihan yleinen vika, eikä siltikään starttaa, niin ei se kovin vakuuttavaa kuvaa anna kyseisestä automerkistä. Edes mitään takaisinkutsua ei ollut tullut, eikä normihuollon yhteydessä asiaa korjattu.
Tai sitä ei siis saatu koskaan toimimaan.
No toisaalta kun rinnastat i20 ja i40 mallit niin vähän sama kuin puhuisit A mersusta ja E mersuta samana autona koska molemmat ovat Mercedeksiä tai vaikka Polosta ja Passatista saman laatuvaikutelman autoina. Pienemmät kipot ovat pääsääntöisesti halvemmalla tehtyjä myös.
 
No toisaalta kun rinnastat i20 ja i40 mallit niin vähän sama kuin puhuisit A mersusta ja E mersuta samana autona koska molemmat ovat Mercedeksiä tai vaikka Polosta ja Passatista saman laatuvaikutelman autoina. Pienemmät kipot ovat pääsääntöisesti halvemmalla tehtyjä myös.
Eikai auton koon pitäisi vaikuttaa takuun toimintaan vai myydäänkö i20 perävalotakuulla? :)
 
No toisaalta kun rinnastat i20 ja i40 mallit niin vähän sama kuin puhuisit A mersusta ja E mersuta samana autona koska molemmat ovat Mercedeksiä tai vaikka Polosta ja Passatista saman laatuvaikutelman autoina. Pienemmät kipot ovat pääsääntöisesti halvemmalla tehtyjä myös.

Niin, eiköhän noissa kuitenkin käytetä aika paljon samoja komponentteja, eikä pikkukipot ole automaattisesti pelkästään purkasta kasattuja.
Vaikuttaa noi pikkukipot kuitenkin koko brändiin, että ei niitä nyt tarkoituksella huonoiksi tehdä.
 
No toisaalta kun rinnastat i20 ja i40 mallit niin vähän sama kuin puhuisit A mersusta ja E mersuta samana autona koska molemmat ovat Mercedeksiä tai vaikka Polosta ja Passatista saman laatuvaikutelman autoina. Pienemmät kipot ovat pääsääntöisesti halvemmalla tehtyjä myös.
Takuu- ja huolto-organisaatio ovat ihan samat kummallakin; jos firma on mätä niin se vaikuttaa kumpaankin.

Itse koin samanlaista ongelmaa joskus 2000-luvun alussa Fordin kanssa; jos huollossa ei osata niin sitten vain ei osata. Se ei auta onko alla parin kympin Fiesta vai kuuden kympin Scorpio, jos huolto ei ensinnäkään löydä vikaa, toiseksi tee sille normaaleissa huolloissa mitään ja kolmanneksi osaa korjata sitä edes sen löytymisen jälkeen ja pahimmillaan uusi, lähes pakasta vedetty auto seisoo viikkoja korjaamossa esim. ilman sijaisautoa.

Monta hyvää automerkkiä on "pilattu" huonolla organisaatiolla joka joko ei osaa tai sitten yrittää välttää vastuitaan...


Edit: Mersusta on sen verran kokemusta että esim. automaattilaatikon korjaukseen ei Veholle kannata viedä ja tässä parin kuukauden sisällä raskaan kaluston puolella emännän työkaluun on nyt menossa kolmas tuulilasi koska Veho ei osaa vaihtaa näköjään edes laseja kunnolla... :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom