Selasin pikaisesti Insigniaa, i40 ja Avensis sekä Auris. Ei kai mikään noista olisi erityisen huono?
Opel Insignia vaihtoautot - Nettiauto
Hyundai i40 vaihtoautot - Nettiauto
Toyota vaihtoautot - Nettiauto
Uusi käyttöpeli olisi itselläkin hakusessa ja tullut näitä samoja rasseja tuijoteltua läpi, niin voin jakaa vähän kokemuksia.
Itsellä pirpana kulkee turvaistuimella selkä menosuuntaan joten vaatii aika paljon tilaa takapenkillä, ja satunnaisten kuljetustarpeiden takia farmari on pakkovalinta. Nykyinen kulkinen on H-Astra farkku, joka tilojen puitteissa riittää juuri ja juuri, joten itselläkin hakusessa vähintään saman kokoinen tai mielellään hitusen isompi.
Ainakin omaan silmään ja koeistunnan perusteella Auris vaikutti todella pieneltä, joten gummasin sen pois listalta sen siliän tien. Kun säädin etupenkit itseni mukaan en enää mahtunut takapenkille kunnolla istumaan, joten mitään toivoa ei ole sinne myöskään turvaistuinta saada siten, että edessä mahtuisi istumaan. Ei tuntunut tavaratilankaan puolesta ihmeelliseltä
Kävin myös testaamassa Kia Ceediä, ja sinne en mahtunut enää itse repsikan paikalle istumaan kun pirpanan penkki oli takana. Vaimo mahtui nippa nappa vielä eteen. Tuo johtui jotenkin ilmeisesti penkkien muodosta, koska muuten auto vaikutti suht tilavalta matkustamostaan. Oudommaksi tämän tekee se, että vaimolla on Kia Rio ja sinne mahdun etupenkille vaikka samanlainen penkki on takaistuimella... Sen taki meni sitten tämäkin pois listalta. Myöskään uusi 1.0 turbo kone joka siinä oli (koeajoauto oli 5-ovinen malli) ei vakuuttanut, aika mopo jopa verrattuna nykyiseen 1.6 vapariin raskaammassa autossa.
Insigniaa tuli joskus koeajettua, bensa 1.4 turbo. Matkustamossa mukavasti tilaa, kun säädin repsikan paikan itselleni, jäi polvitilaa taakse vielä mukavasti, joten siinä penkki menisi kivuttomasti taakse. Muutenkin ajoltaan todella mukava auto, ja tuo 1.4T kone on yllättävän pirteä ja bensapihi, sillä ostaisin itse jos hankkisin. Pykälää isompi 1.6T vie paljon enemmän, mutta on myös vielä paljon pirteämpi. Dieselien kulutus käsittääkseni myös ihan kohtuullista. Insignian huono puoli taas on vammaisen mallinen takaluukku. Takapuskuri tai mikä lienee on aivan jumalattoman pitkä ennen kuin varsinaiseen tavaratilaan päästään (
kuva). Lastaajan vaatteet olisivat 100-varmasti paskaiset kurakelillä, ja tuota on lyhyempien (vaimo) jo vaikea käyttää. Tilaa tuolla on välttävästi, ei tosiaankaan luokkansa isoin loosteri.
Avensista en ole koeajanut, mutta pikaisella mulkaisulla autoliikkeessä näytti suht tilavalta. Broidi osti omalle perheelleen juuri tuollaisen kulkineeksi, 2 aikuista + 2 lasta (turvaistuin ja kaukalo) + koira. Tuomitsi ainakin omaan tarpeeseensa riittävän tilavaksi.
Mondeota tullut käytyä ajamassa, olisko ollut vm. 09 ja 2.0 bensakoneella. Mukava kuin mikä ajaa, tilaa erittäin hyvin niin takapenkeillä kuin takalootassa. Tuo kyseinen kone oli vähän sellainen "herrasmiescruseri", ei tosiaankaan mikään tykki, kulutus koeajolenkillä pyöri jossain 8,5 litrassa/100km kun ajelin pienempiä teitä ja satasen pätkää isolla tiellä. 5-vaihteinen manuaali, joten motarikulutus varmaan jotain kamalaa. Jäi vähän janoinen kuva, työkavereilla taas noista ollut dieseleitä paljon ajossa ja niissä kulutukset paljon maltillisempia, joten sun kilsoilla ehdottomasti diesel jos Montukkaa aikoo. Näissä myös hinnat aika kohtuullisia ja tarjontaa hyvin.
Positiivinen yllättäjä oli uusi, isoksi mainostettu Astra, joka todellakin oli tilava. Alkaa olemaan samoissa sisätilojen puolesta Insignian kanssa, ja takaloota vielä isompi ja fiksumman mallinen. Koeajoin 1.4T mallin, oli pirteä ja hyvä kone, jälleen tällä ostaisin jos ostaisin. Tuosta kun meni takaisin omaan autoon tuli fiilis "ompa tää pieni". Leveyttä paljon H-mallia enemmän, ja takatilat luokkansa kärkeä. Näissä tosin kannaltasi se, että käytettyjä ei juuri ole vielä liikkeellä, ja suurin osa näistä tulee olemaan manuaaleja. Uutena tomaatilla varustettuna hinta alkaa reilusta 26000 eurosta, joten parin kympin budjettiin menee vasta kun alkaa löytymään käytettynä.
Tsekkasin myös edellisen korimallin Astran, mutta tilat siinä eivät ole läheskään samaa tasoa kuin uudessa, menee suunnilleen yksiin nykyisen kanssa.
Suomessa viimeiseksi jäänyttä Chevyn Cruzea saisi edullisesti nykyään, tilaakin on aavistuksen enemmän kuin vanhemmissa Astroissa muotoilusta johtuen. Takaloosterin käytettävyys ja tilat taas ehkä vähän heikompia kuin Opelin serkuissa. Automaatteja on näissä aika harvakseltaan tarjolla, diesel-tomaatteja näkyy silloin tällöin, bensana ei juurikaan. Tässä myös pitää faktoroida mukaan olematon jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa, sekä varaosien ja huollon saatavuus joka on luvattu "ainakin 10 vuodeksi" myynnin lopettamisesta.
V70 Volvoa on tullut koeistuttua, tilaa on kivasti edessä, takana ja kontissa. Itseäkin vähän houkuttaisi, mutta kalliitahan nuo on kuin mitkä.
Hyundai i40:ssä olen matkustanut takapenkillä tuhannen kilometriä, meitä oli autossa 4 aikuista miestä ja yksi nainen + kaikkien kamat (lentolaukku tms ja läppärilaukku jokaisella) ja hyvin mahduttiin. Ei se tietenkään mukavaa sinänsä ollut, mutta tilan puolesta onnistui. Ajotuntumasta en osaa sanoa kun olin vain kyydissä, mutta tämä on kyllä omalla shortlistillä ja olisi tarkoitus käydä koestamassa joku päivä.
Toivottavasti näistä lätinöistä on sinulle jotain hyötyä autonmetsästyksessä