Uutta (käytettyä) autoa perheelle

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
704
Nykyinen Toyota Prius alkaa käydä tilojen puolesta ahtaaksi ja tässä on nyt pyöritelty erilaisia vaihtoehtoja uudeksi menopeliksi mutta mitään järkevää ei ole vielä ilmaantunut, hyvät on liian kalliita ja huonoa ei kannata ostaa. Hakusessa olisi siis auto seuraavilla kriteereillä:

-automaatti, tästä ei voi joustaa
-farmari, mukana kulkee yhden 1 vuotiaan kamppeet sekä pitänee sisällyttää optio toisellekin. Lisäksi koirakin kaipaa kyytiä ajoittain
-bensa/diesel, tässä ei ole niin suurta merkitystä. Kilsoja toki tulee joku 20-30tkm vuodessa joten varmaankin diesel saattaa vähän säästää
-hinta about 20000€, tässä toki sen verran varaa että jos tonnilla tai parilla lisää saa parempaa niin toki se kannattaa pistää lisää.
-VAGin tuotoksia ei varmaankaan uskalla DSGn takia edes ajatella

Kriteerit ovat siis suhteellisen löysät. Nykyisellä Priuksella ylläpitokustannukset ovat olleet suhteellisen edulliset ja sitä ehkä toivoisi myös tulevalta autolta. Muutamaa autoa on tullut käytyä testaamassa esim. MB w204 ja Volvon v70 ~vm. 2010. Mersussa epäilyttää tilat ja ylläpitokustannukset ja Volvossa lähinnä jälkimmäiset. Mustana hevosena on myös käynyt mielessä Hyundai i40 mutta sitä ei ole tullut vielä koeajettua. Toki myös BMWn 520/530 kiinnostaisi mutta noissa ei taideta puhua enää järkevistä ylläpitokustannuksista.

Olen siis avoin ehdotuksille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"-VAGin tuotoksia ei varmaankaan uskalla DSGn takia edes ajatella"

Olisikohan jo aika vähän avartaa näkemyksiä? Itsellä 250tkm ajettu 2014 2,0tdi Octavia juurikin tuolla "niin kamalalla" laatikolla ja eipä ole murheita ollut. Kunhan laatikon öljyt vaihtaa vähintäänkin ajoissa niin ei pitäisi suuremmin murehtia sen kestosta.

Vähän sama, kun itse en suosittele kenellekään 1.8 bensa tai 2,2D4D konetta tojotaa ostellessa.. Eka oli öljykrematorio ja toisessa ei kestä laatikko ja vauhtipyörä VAG:n vertaa. Tai että älä osta bemareita, koska läppävika imusarjoissa. Catch my drift..

Pointtini oli lähinnä se, että välttämättä ei kannata olla liian putkinäköinen joidenkin uskomusten mukaan.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
 

Tuota Aurista oon kans miettinyt mutta nykyisen Priuksen helmasynti on huonot penkit ja pelkään että Nauris on perinyt ne. Joku ääni takaraivossa sanoo myös samaa että vaihda vaan uudempaan Toyotaan mutta joku siinä hiertää. Ehkä Toyota olisi tässä liian varma valinta?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
DSG:tä on montaa erilaista ja taitaa 2.0 TDI:n jatkona olla eri laatikko kun vaikka 1.2 TSI:n.

Eli vaikka se sun aski on toiminut, niin tässä saattaa hankinta kohdistua noihin pikkukoneisiin joissa on eri laatikko.
On toki eroja riippuen siitä mitä laatikon edessä majailee. Mutta haluaako kukaan vartavasten muutenkaan noita alikokoisia ja "tappiinsa viritettyjä" mopoauton moottoreita autoonsa. Vähän niinkuin kaikki muutkin 1.0 egoboostit sun muut.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
DSG:tä on montaa erilaista ja taitaa 2.0 TDI:n jatkona olla eri laatikko kun vaikka 1.2 TSI:n.

Eli vaikka se sun aski on toiminut, niin tässä saattaa hankinta kohdistua noihin pikkukoneisiin joissa on eri laatikko.

Onko tosiaan niin että nuo tdin perässä olevat laatikot voisivat olla kestävämpiä? En siis muuten välttämättä noita VAGja ole pois sulkenut vaan tosiaan ollut siinä uskossa että kaikki DSGt on samaa paskaa eri paketissa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

En tiedä mikä itselläni on tuon Opelin kanssa, joku piirre siinä on mistä en pidä ja toisaalta jotkin mallit taas ovat ihan mielenkiintoisia. Miten noissa muuten automaatti kestää kun taas jostain lukenut että se olisi noiden Opelien heikkous.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En tiedä mikä itselläni on tuon Opelin kanssa, joku piirre siinä on mistä en pidä ja toisaalta jotkin mallit taas ovat ihan mielenkiintoisia. Miten noissa muuten automaatti kestää kun taas jostain lukenut että se olisi noiden Opelien heikkous.

Manuaalithan noissa käyttää pommina tunnettua M32:sta ja "tehoversioissa" lienee F40. Automaattilootasta en sen enempää osaa sanoa, kuin että anoppi on päästellyt omallaan 140tkm ja 80tkm kohdalla tehtiin ölpän vaihto. Ollut kyllä luotettava auto sikäli, että omistusaikana ei yhtään mitään perushuoltojen lisäksi.
 
W204:n ylläpitokustannuksia ei ainakaan dieselinä pidä pelätä, porukoilla on ollut '09 200CDI automaatti nyt about 180 ->280 tkm ajossa eikä oo kyllä pahaa sanottavaa, perus öljynvaihdoilla on menty ja jarruremppa tehty kertaalleen. Taksissahan noita on hurumykke ja isojakin kilsoja joissain yksilöissä jopa se 6-700tkm mittarissa. 20k€ alkaa saamaan jo n. 5 vuotta vanhoja ok varusteltuja pelejä n. 150-200tkm ajettuina. Tietenkin jos tilat ei riitä niin sit ne ei riitä, eihän se kauhean iso auto ole.
 
W204:n ylläpitokustannuksia ei ainakaan dieselinä pidä pelätä, porukoilla on ollut '09 200CDI automaatti nyt about 180 ->280 tkm ajossa eikä oo kyllä pahaa sanottavaa, perus öljynvaihdoilla on menty ja jarruremppa tehty kertaalleen. Taksissahan noita on hurumykke ja isojakin kilsoja joissain yksilöissä jopa se 6-700tkm mittarissa. 20k€ alkaa saamaan jo n. 5 vuotta vanhoja ok varusteltuja pelejä n. 150-200tkm ajettuina. Tietenkin jos tilat ei riitä niin sit ne ei riitä, eihän se kauhean iso auto ole.

Noista sen verran lukenut että jakoketju voi venyä mutta ilmeisesti muuten kohtuullisen luotettavia. Tuollaista kävin kokeilemassa ja onhan siinä kuskilla hyvät oltavat mutta epäilyttää kyllä se että miten takana jos sinne saa mahduttaa kaksikin turvaistuinta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noista sen verran lukenut että jakoketju voi venyä mutta ilmeisesti muuten kohtuullisen luotettavia. Tuollaista kävin kokeilemassa ja onhan siinä kuskilla hyvät oltavat mutta epäilyttää kyllä se että miten takana jos sinne saa mahduttaa kaksikin turvaistuinta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Niin no, noista uudemmista 651 koneista tosiaan ketjuja venynyt. Useimpiin takseihin tuo ketju on jo laitettu uusiksi, eikä sitä siten tarvitse enää pelätä.
Vissiin selkä menosuuntaan -turvaistuimet tarvitsisi saada menemään?
 
Niin no, noista uudemmista 651 koneista tosiaan ketjuja venynyt. Useimpiin takseihin tuo ketju on jo laitettu uusiksi, eikä sitä siten tarvitse enää pelätä.
Vissiin selkä menosuuntaan -turvaistuimet tarvitsisi saada menemään?

Juu nimenomaan selkä menosuuntaan. Uskoisin että yksi nyt menee vielä varmasti melko kivuttomasti mutta olisi varmaan hyvä kuitenkin että optio toiselle olemassa että ei tarvitse heti lähteä autokaupoille jos sattuu toinen tulemaan :) Muutoin kyllä hyvä maku jäi tuosta koeajosta tosin alla oli 250 cdi joka lienee vähän piristetty jos sitä vertaa vaikka 200 tai 220 iin. Facelift tuosta varmaan tulisi valittua kun ainakin omaan silmään näyttää valovuoden nuoremmalta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jos ostaa perus mersun 2 litrasella myllyllä, niin ei se sen kalliimpi ole ylläpitää kuin muutkaan.
C -sarja on todella pieni auto, mutta E -mallista joudut katselemaan muuman vuoden vanhemman auton.

651 koneissa tosiaan jakoketjut venyi, mutta niitä on vaihdettu takuuseen. Ja jos semmonen on lennosta hajonnut, niin aika hyvällä prosentilla on remontit hoitunu ilman omaa rahaa.
Isänki autoon vaihdettiin 3 -vuoden ajon jälkeen kiristäjää tai vastaavaa.

Itsellä W204 220 C farmarina, hyvä auto ajaa, mutta pieni sisätiloiltaan.

C -sarjassa 200 ja 220 on iso ero tehoissa ja väännöissä. Ihan erilaisia autoja. 220 250 välillä taas vähempi eroa.
 
Mazda 6 farkku, se automaatti vaan voi olla vaikeeta löytää. Tilaa on, vaunut mahtuu heittämällä taakse. Huollot (about 200tkm asti) maksaa sen, mitä huollon hinta on. Et saa tuohon hintaan näitä Skyactiv-malleja, edelliset muuten ok, mutta ohjaustuntuma on haasteellinen, samoin Skyactiveissa on pihistetty polttoaineen kulutusta. Kannattaa kurkata auton alle ennen ostoa.
 
Jos ostaa perus mersun 2 litrasella myllyllä, niin ei se sen kalliimpi ole ylläpitää kuin muutkaan.
C -sarja on todella pieni auto, mutta E -mallista joudut katselemaan muuman vuoden vanhemman auton.

651 koneissa tosiaan jakoketjut venyi, mutta niitä on vaihdettu takuuseen. Ja jos semmonen on lennosta hajonnut, niin aika hyvällä prosentilla on remontit hoitunu ilman omaa rahaa.
Isänki autoon vaihdettiin 3 -vuoden ajon jälkeen kiristäjää tai vastaavaa.

Itsellä W204 220 C farmarina, hyvä auto ajaa, mutta pieni sisätiloiltaan.

C -sarjassa 200 ja 220 on iso ero tehoissa ja väännöissä. Ihan erilaisia autoja. 220 250 välillä taas vähempi eroa.

180 ja 200 tais olla teknisesti suht lähellä toisiaan sekä 220 ja 250 noin niinkuin softaajan näkökulmasta, eroina ainakin turbojen määrä 1 vs 2. Pari ominaisuuttahan noissa on mitkä vaatii sen touhutonnin kohdalle sattuessa, muuten hyviä autoja.
 
Onko tosiaan niin että nuo tdin perässä olevat laatikot voisivat olla kestävämpiä? En siis muuten välttämättä noita VAGja ole pois sulkenut vaan tosiaan ollut siinä uskossa että kaikki DSGt on samaa paskaa eri paketissa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oikeilla jäljillä ollaan. Noissa "pikkubensoissa" eli 1.2tsi ja 1.4tsi (joita en kenellekään suosittele edelleenkään) koneet on varustettu eri lootalla kuin 1.6tdi ja 2.0tdi. Itse olisin ottanut tuon 1.6tdin, mutta välillä tulee vedettyä kärriä perässä niin siksi tuli valittua tuo isompi mylly.

Mutta joo, pääasia on ehkä se, että parilla kympillä on jo niin paljon valinnan varaa ja mahdollisuus hyvinkin uuteen vehkeeseen. Jokaiselta automerkiltä löytyy varmasti autoja tai moottori/voimansiirto/vetotapa-yhdistelmiä joita ei välttämättä kannata etsimällä etsiä. Käyt koeajamassa erilaisia autoja (noin niinkuin tilojen suhteen) ja kun mieleinen löytyy niin rupeat sitten karsimaan "huonoja" yhdistelmiä pois :)
 
Mazda 6 farkku, se automaatti vaan voi olla vaikeeta löytää. Tilaa on, vaunut mahtuu heittämällä taakse. Huollot (about 200tkm asti) maksaa sen, mitä huollon hinta on. Et saa tuohon hintaan näitä Skyactiv-malleja, edelliset muuten ok, mutta ohjaustuntuma on haasteellinen, samoin Skyactiveissa on pihistetty polttoaineen kulutusta. Kannattaa kurkata auton alle ennen ostoa.

Kaupan päälle lahot helmat, kukkivat kaaret, moottorin hienot ominaisuudet. En vieläkään ymmärrä miten Mazda onnistui sössimään siinä 2004(?) julkaistussa kutosessa tuon ruosten. Siitä lähtienhän nuo muuttuu yhdeksi maan kanssa vähän turhan suurella innolla, jopa nämä uusimmat mallit. Työkaverin pari vuotta vanha kutonen on jo käynyt helmojen ja kaarien uudelleenmaalauksessa. Yllättäen rupesi kukkimaan 40tkm ajettuna.
 
Kaupan päälle lahot helmat, kukkivat kaaret, moottorin hienot ominaisuudet. En vieläkään ymmärrä miten Mazda onnistui sössimään siinä 2004(?) julkaistussa kutosessa tuon ruosten. Siitä lähtienhän nuo muuttuu yhdeksi maan kanssa vähän turhan suurella innolla, jopa nämä uusimmat mallit. Työkaverin pari vuotta vanha kutonen on jo käynyt helmojen ja kaarien uudelleenmaalauksessa. Yllättäen rupesi kukkimaan 40tkm ajettuna.
Ei vm2013 (uusikoppanen) 60tkm ajetussa farkkukutosessa ainakaan ollut mitään ruosteongelmia vielä, kun viime vuonna vaihdettiin pois. Helmat, pohja ja lokasuojien kaaret oli moitteettomat. Vaikka jotain vesivärejä ne kyllä puskureissa käyttää, kun etupuskuri oli kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä. Sen autoliike laittoikin maalaukseen ennen myyntiä. Muutenhan tuo oli mukava auto ajaa, taloudellinen, tilava ja omaan silmään ihan näppärän näköinenkin. Ja tsi+dsg Golffin jälkeen muutenkin mieli lepäsi, kun ei tarvinnut ajella hajoamisen pelko perseessä. Tosin penkkien materiaali oli melkoinen koirankarvamagneetti ja tarvitsi ajoittain jeesusteippikäsittelyn, kun ei ne imurilla irronneet.
 
Viimeksi muokattu:
Selasin pikaisesti Insigniaa, i40 ja Avensis sekä Auris. Ei kai mikään noista olisi erityisen huono?

Opel Insignia vaihtoautot - Nettiauto
Hyundai i40 vaihtoautot - Nettiauto
Toyota vaihtoautot - Nettiauto

Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei Avensis ole erityisen tilava. Kuskin (172 cm) taakse mahtui just ja just kaukalo kun ajoasentoa muutti pystymmäksi. Apukuskin takana turvaistuin ja lyhyt vaimo pystyy etupenkillä istumaan. Itse mahdun siihen, mutta polvet ottaa kiinni hanskalokeroon. Eli kannattaa kaukalolla/istuimella käydä sovittelemassa eri autoja. Isot ulkomitat autossa ei välttämättä tarkoita isoja tiloja sisällä. Yhden lapsen kanssa meillä pärjättiin Yariksella ja saman turvaistuimen kanssa jäi etupenkille vähintään yhtä paljon tilaa.
 
Tuota Aurista oon kans miettinyt mutta nykyisen Priuksen helmasynti on huonot penkit ja pelkään että Nauris on perinyt ne.

Auriksessa on paljon paremmat penkit kuin missään Priuksessa. En ymmärrä miten Toyota on päättänyt asentaa edelleen tähän kaikkein uusimpaankin Priukseen ne todella ankeat lattanat kirkonpenkit, mitään kehitystä ei ole tapahtunut Piriuksissa. Kaikissa muissa Toyoissa on huomattavasti paremmat. Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa, vaikka nyt eivät mitään BMW-Volvo luokkaa tietenkään ole.
 
Paljon on vaihtelua noissa Mazda 6:sen ruosteongelmissa. Kaverilla oli n. 325k ajettu Mazda 6 eikä siinä ollut mitään ruosteongelmia, 2.0l bensa-automaatti, sitä vanhaa mallia.

Meluisa se on kyllä ajaa, nastoilla varsinkin.
 
Auriksessa on paljon paremmat penkit kuin missään Priuksessa. En ymmärrä miten Toyota on päättänyt asentaa edelleen tähän kaikkein uusimpaankin Priukseen ne todella ankeat lattanat kirkonpenkit, mitään kehitystä ei ole tapahtunut Piriuksissa. Kaikissa muissa Toyoissa on huomattavasti paremmat. Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa, vaikka nyt eivät mitään BMW-Volvo luokkaa tietenkään ole.

Pitänee käydä tuo Auris vielä katsastamassa jos siinä todella olisi paremmat penkit. Toyota olisi kyllä varma valinta ainakin kulujen puolesta mutta jotenkin vaan tylsä valinta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Meluisa se on kyllä ajaa, nastoilla varsinkin.

Tämän voin allekirjoittaa, että rengasmeteliä löytyy. Se ei ole sellaista selvää kohinaa mutta rungon kautta sisälle tulevaa kumisevaa ääntä. Rasittava ominaisuus.
 
Paljon on vaihtelua noissa Mazda 6:sen ruosteongelmissa. Kaverilla oli n. 325k ajettu Mazda 6 eikä siinä ollut mitään ruosteongelmia, 2.0l bensa-automaatti, sitä vanhaa mallia.

Vissiin sitten on vaihtelua. 2007 tuli ostettua eka farkku-kutonen, uutena, ja sillä tuli ajettua kuusi vuotta ja 160tkm. Toisen kutosen ostin käytettynä 2013, ja sillä tuli ajettua 10tkm-->70tkm 2015 asti, kunnes auto meni lunastukseen. Satuin näkemään auton myöhemmin ja oli siitä saatu taottua ajokelpoinen peli. 2015 tuli ostettua nykyinen kutonen, uutena, ja nyt mittarissa on 62tkm.

Eka oli ruostesuojattu uutena, toista ei, ja tämä lähtee ennen kesälomia myös suojaukseen. Mitään ongelmia ruosteen kanssa ei näissä yksilöissä ollut. Ei huollosta eikä katsastuksesta tulleena palautteena.

Muut asiat, kuten vesiväri, kiveniskemistä hajoavat etulasit ja nastarenkaiden melu kyllä pitää paikkaansa. Tuo ruostesuoja vähän vähentää melua, vielä enemmän kitkojen käyttö. Nykyisen myyjä lisäksi totesi, että kun saat ostettua uudet renkaat noiden ensiasennuskesärenkaiden tilalle, niin myös kesärengasmelu muuttuu parempaan suuntaan.

Mutta siis lastenvaunut ilman pyörien irrotusta suoraan tavaratilaan tai vaihtoehtoisesti iso golfbägi poikittain ilman, että puolia mailoja pitää kuskata sisällä matkustamossa, kun ei muuten oo tilaa..

Normihuollot on tehty kaikkiin autoihin, yksi etupyörän laakeri meni 2007-Mazdasta, sekin meni takuuseen. Niin, ja kerran laski öljyt alle, kun olivat huollossa jättäneet öljynputsarin löysälle. Ja tämä 2015-malli on pariin otteeseen kieltäytynyt käynnistymästä, kun on jäänyt yöksi tai kahdeksi sisävalot päälle ja akkutyhjä. Muuten, bensaa tankkiin ja lasolia ja vettä siihen toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
VW "isoissa" diesel moottoreissa käsittääkseni 6-lovinen DSG märillä kytkimillä ja pienemmissä 7-lovinen kuivilla kytkimillä. Molemmissa ollut haasteita mutta isommat vissiin tuon 7-lovisen kanssa, siinä oli ainakin öljyongelma missä alun perin lootaan speksatussa synteettisessä öljyssä tapahtui joku kemiallinen reaktio mikä muutti sen sähköjohtavuutta ja veti elektroniikan solmuun, tuo korjattiin vaihtamalla öljyt kokonaan toisentyyppiseksi.

6-lovisessa vähemmän haasteita, öljyt pitää vaihtaa 60tkm välein kun kytkimet lilluu samassa öljyssä (?)
 
Vissiin sitten on vaihtelua. 2007 tuli ostettua eka farkku-kutonen, uutena, ja sillä tuli ajettua kuusi vuotta ja 160tkm. Toisen kutosen ostin käytettynä 2013, ja sillä tuli ajettua 10tkm-->70tkm 2015 asti, kunnes auto meni lunastukseen. Satuin näkemään auton myöhemmin ja oli siitä saatu taottua ajokelpoinen peli. 2015 tuli ostettua nykyinen kutonen, uutena, ja nyt mittarissa on 62tkm.

Eka oli ruostesuojattu uutena, toista ei, ja tämä lähtee ennen kesälomia myös suojaukseen. Mitään ongelmia ruosteen kanssa ei näissä yksilöissä ollut. Ei huollosta eikä katsastuksesta tulleena palautteena.

Muut asiat, kuten vesiväri, kiveniskemistä hajoavat etulasit ja nastarenkaiden melu kyllä pitää paikkaansa. Tuo ruostesuoja vähän vähentää melua, vielä enemmän kitkojen käyttö. Nykyisen myyjä lisäksi totesi, että kun saat ostettua uudet renkaat noiden ensiasennuskesärenkaiden tilalle, niin myös kesärengasmelu muuttuu parempaan suuntaan.

Mutta siis lastenvaunut ilman pyörien irrotusta suoraan tavaratilaan tai vaihtoehtoisesti iso golfbägi poikittain ilman, että puolia mailoja pitää kuskata sisällä matkustamossa, kun ei muuten oo tilaa..

Normihuollot on tehty kaikkiin autoihin, yksi etupyörän laakeri meni 2007-Mazdasta, sekin meni takuuseen. Niin, ja kerran laski öljyt alle, kun olivat huollossa jättäneet öljynputsarin löysälle. Ja tämä 2015-malli on pariin otteeseen kieltäytynyt käynnistymästä, kun on jäänyt yöksi tai kahdeksi sisävalot päälle ja akkutyhjä. Muuten, bensaa tankkiin ja lasolia ja vettä siihen toiseen.

Tuota 6:sta tuli katseltua myös mutta harmillisesti noita uudemmalla korilla eli 3. Gen. Ei ole tarjolla tuossa omassa hintaluokassani. Jostain syystä ei oikein silmää miellytä nuo vanhemmat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tulkitsen aloitusviestistä niin että ajomukavuudella, teholla ja merkin imagolla ei ole ap:lle merkitystä?
Silloin joku Avensis, Hyundai tai Mondeo vois olla ihan passeli?
 
Tulkitsen aloitusviestistä niin että ajomukavuudella, teholla ja merkin imagolla ei ole ap:lle merkitystä?
Silloin joku Avensis, Hyundai tai Mondeo vois olla ihan passeli?

Toki tietysti ajomukavuus on ihan merkittävä kriteeri sillä nykyisessä esim. penkit ovat luokattoman huonot eli niihin ainakin toivoisin päivitystä. Teho nyt on noissa perheautoissa aika yhdentekevä sillä nyt olen pärjännyt priuksen tehoilla, eihän se teho mitään haittaa mutta en oleta mitään 300hv rakettia. Imago sinällään ei ole mikään merkittävä kriteeri kun on tullut ajeltua monenlaisilla menopeleillä aina Sitikasta Audiin, toki sitä joillain autoilla saa kuunnella enemmän vittuilua kuin toisilla mutta ego sinänsä antaa aika vapaasti valita tuon merkin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jotkut autot vaan on ns. "ajajan" autoja, kuten bmw 5-sarja, Volvo V70, Audi A6 (ym VAG tuotokset). Toyotat, Hyundait ja Nissanit ei sitä ole :geek:
 
Pari tonnia tinkaat vielä tuosta poies niin saat vähän käytetyn perus-meisselin järkevään hintaan.

Mercedes-Benz C 200 Kompressor T A Avantgarde Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mä en kuitenkaan ole mallintarkka asiantuntija tässä. Vois sen rahan kai muutenkin käyttää, varsinkin jos yhtään vanhempi laite kelpaisi. Ei vaan taida olla semmonen rattimies siellä alotuspostissa.

No nyt on jo ylihintainen 08' C. Tuolla hinnalla saa jo faceliftejä.
 
Toki tietysti ajomukavuus on ihan merkittävä kriteeri sillä nykyisessä esim. penkit ovat luokattoman huonot eli niihin ainakin toivoisin päivitystä. Teho nyt on noissa perheautoissa aika yhdentekevä sillä nyt olen pärjännyt priuksen tehoilla, eihän se teho mitään haittaa mutta en oleta mitään 300hv rakettia. Imago sinällään ei ole mikään merkittävä kriteeri kun on tullut ajeltua monenlaisilla menopeleillä aina Sitikasta Audiin, toki sitä joillain autoilla saa kuunnella enemmän vittuilua kuin toisilla mutta ego sinänsä antaa aika vapaasti valita tuon merkin.

Jos tilaa ja matkustusmukavuutta haluaa, V70 on noista se ykkösvaihtoehto. Lähes pystyn takalasin ansiosta kyytiin mahtuu isotkin lastenvaunut (tai vaikka pesukone) sen enempää kikkailematta tai takapenkin selkänojia kaatamatta. Volvolla myös hinnat alkaen -mallien penkit ovat sellaiset, että niillä kärsii ajaa useammankin tunnin rupeaman pysähtymättä.

Bensaversioiden kulutus on ainakin vanhemmissa viisisylinterisissä kaupunkiajossa aika kova, mutta diesel kuluttaa melko kohtuullisesti ja hintahaitariin taitaa mahtua uudempiakin. D2/DRIVe on tuonkokoiseen autoon liian tehoton, mutta D3 ja siitä ylöspäin on bueno. Bensakoneista välttäisin kolmoskoppaisten ensimmäisinä mallivuosina myynnissä ollutta turbotonta 2.0:aa (moottorikoodi B4204S3) samasta syystä.
 
Ja Volvolla ajettaessa ei tarvitse kuunnella 'sitä vittuilua'.
 
Jos tilaa ja matkustusmukavuutta haluaa, V70 on noista se ykkösvaihtoehto. Lähes pystyn takalasin ansiosta kyytiin mahtuu isotkin lastenvaunut (tai vaikka pesukone) sen enempää kikkailematta tai takapenkin selkänojia kaatamatta. Volvolla myös hinnat alkaen -mallien penkit ovat sellaiset, että niillä kärsii ajaa useammankin tunnin rupeaman pysähtymättä.

Bensaversioiden kulutus on ainakin vanhemmissa viisisylinterisissä kaupunkiajossa aika kova, mutta diesel kuluttaa melko kohtuullisesti ja hintahaitariin taitaa mahtua uudempiakin. D2/DRIVe on tuonkokoiseen autoon liian tehoton, mutta D3 ja siitä ylöspäin on bueno. Bensakoneista välttäisin kolmoskoppaisten ensimmäisinä mallivuosina myynnissä ollutta turbotonta 2.0:aa (moottorikoodi B4204S3) samasta syystä.

Kieltämättä tuo v70 kiinnostaa myös ainakin tilaa olisi. Näyttäisi myös että tuo v70 on ehkä aavistuksen halvempi kuin vastaava E sarjan Mercedes. Joskus katselin noita ja ainakin 3. Kopassa oli jotain ongelmia D5 koneiden kanssa mutta jotenkin tuntuu että kaikissa autoissa on jotain ongelmia. Taitaa olla niin että toimintatonni täytyy kaikkien kanssa varata.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vaikka käyttökulut on noissa käytetyissä premium-autoissa hieman isommat, niin toisaalta niiden arvo säilyy yleensä hyvin kunhan valitsee huolellisesti hyvän yksilön ja pitää autosta huolta. Autojen ajo-ominaisuudet ei ole viimeiseen 15 vuoteen mennyt merkittävästi eteenpäin (ellei tykkää sellasesta sähköisen ohjaustehostuksen tuomasta ylikevyestä ohjaustunnosta).
 
Juu ei minun mieslestä kannata pelätä premiumin käyttökustannuksia.
Niistä voi hajota ilmapusseja, xenoneita, tuulilasia tai muuta mitkä niistä tekee 'premiumin'.
Kaikki muu mikä niiden ylläpidosta saattaisi tehdä kallista, kuten vaihteisto, turbo jne, voi hajota mistä tahansa muustakin autosta.

Lisäksi suosittelen katsomaan autoa missä on xenonit. Auto on helpompi myydä/vaihtaa jatkossa kun xenonit löytyy.
Lisäksi antaa mukavasti valoa.
 
Selasin pikaisesti Insigniaa, i40 ja Avensis sekä Auris. Ei kai mikään noista olisi erityisen huono?

Opel Insignia vaihtoautot - Nettiauto
Hyundai i40 vaihtoautot - Nettiauto
Toyota vaihtoautot - Nettiauto

Uusi käyttöpeli olisi itselläkin hakusessa ja tullut näitä samoja rasseja tuijoteltua läpi, niin voin jakaa vähän kokemuksia.
Itsellä pirpana kulkee turvaistuimella selkä menosuuntaan joten vaatii aika paljon tilaa takapenkillä, ja satunnaisten kuljetustarpeiden takia farmari on pakkovalinta. Nykyinen kulkinen on H-Astra farkku, joka tilojen puitteissa riittää juuri ja juuri, joten itselläkin hakusessa vähintään saman kokoinen tai mielellään hitusen isompi.

Ainakin omaan silmään ja koeistunnan perusteella Auris vaikutti todella pieneltä, joten gummasin sen pois listalta sen siliän tien. Kun säädin etupenkit itseni mukaan en enää mahtunut takapenkille kunnolla istumaan, joten mitään toivoa ei ole sinne myöskään turvaistuinta saada siten, että edessä mahtuisi istumaan. Ei tuntunut tavaratilankaan puolesta ihmeelliseltä

Kävin myös testaamassa Kia Ceediä, ja sinne en mahtunut enää itse repsikan paikalle istumaan kun pirpanan penkki oli takana. Vaimo mahtui nippa nappa vielä eteen. Tuo johtui jotenkin ilmeisesti penkkien muodosta, koska muuten auto vaikutti suht tilavalta matkustamostaan. Oudommaksi tämän tekee se, että vaimolla on Kia Rio ja sinne mahdun etupenkille vaikka samanlainen penkki on takaistuimella... Sen taki meni sitten tämäkin pois listalta. Myöskään uusi 1.0 turbo kone joka siinä oli (koeajoauto oli 5-ovinen malli) ei vakuuttanut, aika mopo jopa verrattuna nykyiseen 1.6 vapariin raskaammassa autossa.

Insigniaa tuli joskus koeajettua, bensa 1.4 turbo. Matkustamossa mukavasti tilaa, kun säädin repsikan paikan itselleni, jäi polvitilaa taakse vielä mukavasti, joten siinä penkki menisi kivuttomasti taakse. Muutenkin ajoltaan todella mukava auto, ja tuo 1.4T kone on yllättävän pirteä ja bensapihi, sillä ostaisin itse jos hankkisin. Pykälää isompi 1.6T vie paljon enemmän, mutta on myös vielä paljon pirteämpi. Dieselien kulutus käsittääkseni myös ihan kohtuullista. Insignian huono puoli taas on vammaisen mallinen takaluukku. Takapuskuri tai mikä lienee on aivan jumalattoman pitkä ennen kuin varsinaiseen tavaratilaan päästään (kuva). Lastaajan vaatteet olisivat 100-varmasti paskaiset kurakelillä, ja tuota on lyhyempien (vaimo) jo vaikea käyttää. Tilaa tuolla on välttävästi, ei tosiaankaan luokkansa isoin loosteri.

Avensista en ole koeajanut, mutta pikaisella mulkaisulla autoliikkeessä näytti suht tilavalta. Broidi osti omalle perheelleen juuri tuollaisen kulkineeksi, 2 aikuista + 2 lasta (turvaistuin ja kaukalo) + koira. Tuomitsi ainakin omaan tarpeeseensa riittävän tilavaksi.

Mondeota tullut käytyä ajamassa, olisko ollut vm. 09 ja 2.0 bensakoneella. Mukava kuin mikä ajaa, tilaa erittäin hyvin niin takapenkeillä kuin takalootassa. Tuo kyseinen kone oli vähän sellainen "herrasmiescruseri", ei tosiaankaan mikään tykki, kulutus koeajolenkillä pyöri jossain 8,5 litrassa/100km kun ajelin pienempiä teitä ja satasen pätkää isolla tiellä. 5-vaihteinen manuaali, joten motarikulutus varmaan jotain kamalaa. Jäi vähän janoinen kuva, työkavereilla taas noista ollut dieseleitä paljon ajossa ja niissä kulutukset paljon maltillisempia, joten sun kilsoilla ehdottomasti diesel jos Montukkaa aikoo. Näissä myös hinnat aika kohtuullisia ja tarjontaa hyvin.

Positiivinen yllättäjä oli uusi, isoksi mainostettu Astra, joka todellakin oli tilava. Alkaa olemaan samoissa sisätilojen puolesta Insignian kanssa, ja takaloota vielä isompi ja fiksumman mallinen. Koeajoin 1.4T mallin, oli pirteä ja hyvä kone, jälleen tällä ostaisin jos ostaisin. Tuosta kun meni takaisin omaan autoon tuli fiilis "ompa tää pieni". Leveyttä paljon H-mallia enemmän, ja takatilat luokkansa kärkeä. Näissä tosin kannaltasi se, että käytettyjä ei juuri ole vielä liikkeellä, ja suurin osa näistä tulee olemaan manuaaleja. Uutena tomaatilla varustettuna hinta alkaa reilusta 26000 eurosta, joten parin kympin budjettiin menee vasta kun alkaa löytymään käytettynä.

Tsekkasin myös edellisen korimallin Astran, mutta tilat siinä eivät ole läheskään samaa tasoa kuin uudessa, menee suunnilleen yksiin nykyisen kanssa.

Suomessa viimeiseksi jäänyttä Chevyn Cruzea saisi edullisesti nykyään, tilaakin on aavistuksen enemmän kuin vanhemmissa Astroissa muotoilusta johtuen. Takaloosterin käytettävyys ja tilat taas ehkä vähän heikompia kuin Opelin serkuissa. Automaatteja on näissä aika harvakseltaan tarjolla, diesel-tomaatteja näkyy silloin tällöin, bensana ei juurikaan. Tässä myös pitää faktoroida mukaan olematon jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa, sekä varaosien ja huollon saatavuus joka on luvattu "ainakin 10 vuodeksi" myynnin lopettamisesta.

V70 Volvoa on tullut koeistuttua, tilaa on kivasti edessä, takana ja kontissa. Itseäkin vähän houkuttaisi, mutta kalliitahan nuo on kuin mitkä.

Hyundai i40:ssä olen matkustanut takapenkillä tuhannen kilometriä, meitä oli autossa 4 aikuista miestä ja yksi nainen + kaikkien kamat (lentolaukku tms ja läppärilaukku jokaisella) ja hyvin mahduttiin. Ei se tietenkään mukavaa sinänsä ollut, mutta tilan puolesta onnistui. Ajotuntumasta en osaa sanoa kun olin vain kyydissä, mutta tämä on kyllä omalla shortlistillä ja olisi tarkoitus käydä koestamassa joku päivä.

Toivottavasti näistä lätinöistä on sinulle jotain hyötyä autonmetsästyksessä :)
 
Ostatko käteisellä, vai velaksi?

20k on siinä korvilla, että uuden keskikokoisen karvalakin saa 0-1% rahoituksella samaan rahaan.

EDIT:

Jos on raamikkaampi kaveri, niin lolvoon ei mahdu olkapäät. Eikä tuo oikeasti ole mikään preemium.
 
Juu ei minun mieslestä kannata pelätä premiumin käyttökustannuksia.
Niistä voi hajota ilmapusseja, xenoneita, tuulilasia tai muuta mitkä niistä tekee 'premiumin'.
Lisäksi antaa mukavasti valoa.
Sanoisin että sillä on kyllä paljon merkitystä jos et itse huolla/korjaa autoa ja premiumissa on osissakin premiumin hinnat (ainakin Suomessa). Vaikka veisit mille tahansa nyrkkipajalle niin samasta työstä nyhdetään premiumin omistajaa. Autoasi lupasi vaihtaa autooni _pelkät öljyt_ nimelliseen 240e hintaan, kun motonetista saa luokitukset täyttävät kamat 60e+ölpänsuodatin niin itse vaihtotyö ei maksakaan kuin ~160e :)...
Toki myös BMWn 520/530 kiinnostaisi mutta noissa ei taideta puhua enää järkevistä ylläpitokustannuksista.
Oma E61 LCI ei ainakaan ole ollut kallis, 135tkm->221tkm nyt ajettu ja _itse_ korjattu ulkomuistista sekä emailista selailtuna
- AGM akku (~180e)
- palat joka nurkkaan (saksasta marmorilta, hinnasta ei mitään muistikuvaa)
- egr termari (joku 20e? tää oli muuten suomesta marmorilta :))
- päätermari (39,56e) **
- raidetangon ulommat päät 2kpl (111,74e) **
- takaluukun kaasujouset 2kpl (93,44e) **
- hehkutulpat 6kpl (85,8e) **
- takaluukun johtosarja (silikonijohdot ja juotossukat ~60e ebaysta, ostin myös pienen kaasutohon motonetistä sukkia varten taisi olla 15e (olisi kannattanut ostaa sellainen kunnollinen a 50e)
- jarrulevyt (ATE) joka nurkkaan (250e) *
- IBS-anturi + adapteri (179,76e sis postit) ***
*/**/*** = saksasta
** postit yhteensä 22e+19%alv

kaikki filtterit on ~90e esim autoteilemanista, ebaysta vähän halvemmalla ja sieltä saa myös paketteja ilman löpösuodatinta jota ei tartte aina vaihtaa hintaa posteineen ~60e. Tuohon 2 kannua a30e motonetin öljyä päälle niin "täydellinen" huolto 30tkm välein on 150e ja ilman löpösuodatinta 100+e.

Olen siis tehnyt 3 isompaa tilausta Saksasta ja yhdessä oli kaikki suodattimet
180e+400e+360e-90e == 940e + akku 180e + takaluukun johdot 60e + egr term 20e + jarrupalat == 1200e + palat.
Öljyt vaihtanut 4 kertaa 4*2*30e öljyä + suodattimet (2x suppea +2x laaja) 2*60 + 2*90 = 240e + 300 = 540e
Eli tuo tekee alle 2000e sisältäen kaiken (termarin vaihdossa meni toki jäähdytinnestettä :)). 2 vuoden välein vaihtanut jarrunesteet olisko marmorilta 1L pönttö 15e. Eli remontti/huoltokulut (1800e/86tkm) on luokkaa 2,1e/100km, mielestäni täysin olemattomat kun pelkkää löpöä menee samalla matkalla 10e edestä. Jotain nippeliä tuosta puuttunee mutta ei mitään millä olisi kustannuslaskelmassa mitään merkitystä.

Tuohon sitten toki päälle kuluvat nippelit kuten renkaat, tuulilasin pyyhkimet päälle... Ja kuten näkyy niin mitään isoa ei ole mennyt (toistaiseksi) rikki :) ja hintahan olisi ihan eri jos jollakin pajalla olisi teettänyt.

Tuolla 20ke budjetilla saanee viimeisimpiä 530 E61 autoja alle 150tkm ajettuna ainakin saksasta haettuna, vanha paskahan toki tuollainen on :)...


Volvo taitaa tarjota samalla rahalla uudempaa autoa varmemmilla remontti/huoltokuluilla, voisi olla ihan pätevä vaihtoehto ainakin jos et itse huolla...
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että sillä on kyllä paljon merkitystä jos et itse huolla/korjaa autoa ja premiumissa on osissakin premiumin hinnat (ainakin Suomessa). Vaikka veisit mille tahansa nyrkkipajalle niin samasta työstä nyhdetään premiumin omistajaa. Autoasi lupasi vaihtaa autooni _pelkät öljyt_ nimelliseen 240e hintaan, kun motonetista saa luokitukset täyttävät kamat 60e+ölpänsuodatin niin itse vaihtotyö ei maksakaan kuin ~160e :)...

Niin meinaatko, että premiumiin ei voi itse vaihtaa öljyjä?
Ei toki varmaan kannata, koska vaikuttaa vaihtoarvoon.
Se, että jos jotku kulutusosat, jarrupalat tai levyt maksaa muutaman kympin enemmän mersuun tai bemariin, ei mielestäni ole merkityksellistä. Niitä ei kuitenkaan vaihdeta kuin 50 - 150 tkm välein.

Ainaki itsellä tähän saakka halvin auto käyttökustannuksiltaan on ollut mersu. Koskaan en ihan ritsalla autolla ole ajanut, ja kaikki on ihan ok autoja, alle 10v ikäisiä ollut. Opel astraan piti ilmastointi rakennella uusiksi, ja moottorin ohjausyksikkö meni sököksi. 2500e meni niihin.
Seat cordobasta meni laatikko pariin kertaan. Siihen meni taas 2000e.
Dodge ramiin taad piti ihan kaikkia tukivarsia niveliä yms vaihdella jokaiseen katsastukseen.
Edelliseen E mersuun piti termostaatti ja etujouset vaihtaa. Jouset maiksoi vaihtoineen 220e, mutta termarin hintaa en muista. Mersulla kuitenkin kaikista eniten ajoin.

Mersu nyt ainakin näyttää arvon pitävän,ja niitä menee yli 400 tkm ajettuinakin kaupan.

Varmaan ollu sitten joku naamakerroin, kun mä oon ainakin saanu ihan samalla hibtaa mersun huollettua kun seatin.
 
Autoasi lupasi vaihtaa autooni _pelkät öljyt_ nimelliseen 240e hintaan, kun motonetista saa luokitukset täyttävät kamat 60e+ölpänsuodatin niin itse vaihtotyö ei maksakaan kuin ~160e :)

Meinaatko, että tuolla autohuoltofirmalla ei olisi muita kuluja maksettavana kuin nuo osat ja tarvikkeet sekä huoltojampan palkka? Nollalla eurolla pärjää esim:
  • Jäteöljyn asianmukainen hävitys
  • Hallin vuokra/investointiin menevät kulut
  • Hallin työkaluihin, nostureihin ym. menevät kulut.
  • Toimiston, myynnin, ja muun hallinnon kulut
  • Palkan maksuun huoltojampalle, kun joka päivä ei olekaan 100% laskutettavaa tai jamppa on palkallisella sairaslomalla krapulassa.
  • Jne.
Yksityinen kuluttaja kun esim. saa vietyä jäteöljyn jäteasemille, ja tähän kohdistuvat kustannukset hoidetaan verovaroin. Firma sen sijaan joutuu maksamaan tuosta.

Niin, ja pitäähän sille yrittäjällekin jäädä jotakin yrittäjätuloa, jolla maksaa oman eläkemaksunsa, palkkansa ja firmallekin jotakin sukan varteen, millä ostaa sen hajonneen nosturin tilalle toinen sen sijaan että laitetaan lappu luukulle.
 
Meinaatko, että tuolla autohuoltofirmalla ei olisi muita kuluja maksettavana kuin nuo osat ja tarvikkeet sekä huoltojampan palkka?
Sä oot nyt ihan vakavissasi että ~15min työstä 160e on sopiva korvaus? Katsoppa huviksesi vaikkapa millä hinnalla vianor vaihtaa perusautoon ölpät, muistaakseni golffiin maksoi 50e koko lysti joskus vuonna 2009 - tuolla rahalla ei tahtonut itse saada edes tarvikkeita kaupasta. Se että moottoriin kadetaan tuplamäärä tavaraa joka on litrahinnaltaan pikopennin kalliimpaa ei pitäisi nostaa hintaa 5x. Ja kun öljyä ostetaan 200L tynnyreissä joitakin tuhansia litroja vuodessa niin se litrahinta on jotain "vähän eri" kuin motonetistä 5L kannussa haettassa eli tuo 160e korvaukseksi työstä ei pidä edes paikkaansa vaan olisi ollut lähempänä 200e sisäänostohinnoilla.

Asiaa kuvannee parhaiten että kysyin alkujärkytyksen jälkeen "mikä on pelkän vaihtotyön hinta jos tuon itse ölpän+suodattimet" ja vastaus oli "me ei tehdä tuollaisia hommia lainkaan" :).
 
Meinaatko, että tuolla autohuoltofirmalla ei olisi muita kuluja maksettavana kuin nuo osat ja tarvikkeet sekä huoltojampan palkka? Nollalla eurolla pärjää esim:
  • Jäteöljyn asianmukainen hävitys
  • Hallin vuokra/investointiin menevät kulut
  • Hallin työkaluihin, nostureihin ym. menevät kulut.
  • Toimiston, myynnin, ja muun hallinnon kulut
  • Palkan maksuun huoltojampalle, kun joka päivä ei olekaan 100% laskutettavaa tai jamppa on palkallisella sairaslomalla krapulassa.
  • Jne.
Yksityinen kuluttaja kun esim. saa vietyä jäteöljyn jäteasemille, ja tähän kohdistuvat kustannukset hoidetaan verovaroin. Firma sen sijaan joutuu maksamaan tuosta.

Niin, ja pitäähän sille yrittäjällekin jäädä jotakin yrittäjätuloa, jolla maksaa oman eläkemaksunsa, palkkansa ja firmallekin jotakin sukan varteen, millä ostaa sen hajonneen nosturin tilalle toinen sen sijaan että laitetaan lappu luukulle.

Meinaatko, että 160€ on ok laskuttaa korkeitaan 30 min hommasta? Eli mekaanikon tuntikustannus 320€?
Jotenki ymmärtäisin jos kyse olisi formulasta tai avaruussukkulasta, mutta perusautomekaanikon tuntilaskutus kun menee yli 100e, niin sitte on jo pikkasen rahastuksen makua.
Jos moottoriöljyn vaihto perusnormaaliin maksaa yli 100€, niin se on jo ryöstö. Ite jättäisin laskun maksamatta.
 
Se on hyvä, että rahalla saa ohjattua. Voihan olla, että firmalla on tehty järjestelyitä, että tunnin työ on, mitä tehdään minimissään, jolloin 15min työstä halutaan laskuttaa se tunnin työ. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kyseisellä autokorjaamolla on riittävästi tekemistä, jolloin tuollaista "lainaan vaan nosturia ja huoltojamppaa 15 min kahvipalkalla" -työtä ei kannata myydä, kun muualta saadaan katetta paremmin.
 
meillä on autot vaihtuneet tähän malliin:
VW Polo -02 + koira -> Ocu Combi 1.8T 4x4 -04
Ocu combi + koira + jälkikasvu -> Ocu Combi Scout 1.8TSI 4x4 -08
Scout -> VW Passat Alltrack 2.0TDI 4x4 -14

Polossa oli ohjaustehostin kasattu väärin, ensimmäinen Ocu kärsi maalauksen ongelmista, toinen olikin sitten jo tapaus, josta meni vaihtoon mm koko kone ketjun kiristimen antautumisen jälkeen. Passat on ollut huoleton, mitä nyt tartti käydä maahantuojan laskuun lastuvirittämässä merkkihuollossa. Viat ei haittaa kunhan ne hoidetaan kunnolla eikä itse päädy maksumieheksi. Voimassa oleva ajoturva on aika iso bonus, mutta se ei taida olla saatavissa kuin vain ensimmäiselle omistajalle. Tehdastakuu on toinen bonus käytettynä hankittaessa, mutta 20k€ ja automaatti on haastava yhdistelmä, jos ei sitten kelpaa Korean ihmeet viiden ja kymmenen vuoden takuuajoilla.

Passattia pienempää VW:tä en uskalla suositella mutta Octaviassa riitttää tilat istuimille toki jos on DSG allerginen niin sitten ei. Insignian takakontti on huono vitsi sen kokoiseen autoon, mutta ei Octaviaankaan mahtunut kovin kummallisen kokoinen koirahäkki.

Kollega ajaa Tourneo Connectilla ja heillä on populaa perheessä sillain riittävästi. Näissäkin on sitten 20k€ ja automaatti haastava yhdistelmä.
 
Niin meinaatko, että premiumiin ei voi itse vaihtaa öljyjä?
Ei toki varmaan kannata, koska vaikuttaa vaihtoarvoon.
Se, että jos jotku kulutusosat, jarrupalat tai levyt maksaa muutaman kympin enemmän mersuun tai bemariin, ei mielestäni ole merkityksellistä. Niitä ei kuitenkaan vaihdeta kuin 50 - 150 tkm välein.
Enkö minä tuossa juuri sanonut että korjausten/remonttien hinnat premiumissa ovat tähtitieteelliset vs. nissan micra ellet tee niitä itse - tätä ainakin yritin sanoa? Itse tehden ja ostamalla osat sieltä mistä ne halvimmalla saa vs. että kävelet perusauton kanssa aina suoraan motonettiin voi saada siten vielä hintaeroa vähän kirittyä, mutta vaatii sitten työtunteja.

Jos viet huoltamolle niin ne ryöstää sinua premium osien hinnassa enemmän (koska mitä kalliimpi osa niin sen suurempi provikka kun päälle lyödään katetta kiinteällä prosentilla) ja mahdollisesti vielä työssäkin (tähän voi sentään itse yrittää vaikuttaa valitsemalla pajan jossa tätä ei tapahdu, mutta epäilen että laakkosen tuntihinta on kympin/kaksi kovempi kuin toyotan marmorilla) kun taas itse tekemällä voit tilata kaiken Saksasta ja saada jopa oem-osaa Suomessa myytävän sekulin hinnalla tai peräti halvemmalla.

Mielestäni heti noissa levyissä meni pieleen, (oem) levyt Saksasta oli 250e, motonetissä (oe-laatu) näyttäisi olevan 80e/kpl eteen (onkohan uritetut kun ei kerrota) ja 55e/kpl taakse == 270e. Saman ikäiseen avensikseen kalleimat oe-laatuiset (kuka niitä avensikseen ostaisi) motonetista mitä listalla on niin 60e/kpl + 45e/kpl == 210e, todellinen hinta aveksiin hankittavilla levyille olisi ~150e. Eli 60-100e turpaan pelkissä levyissä motonetissa (totta, muutama kymppi PER LEVY - taisit kuitenkin tarkoittaa koko kasan eroa) kahden eri auton välillä, prosenteissa 30%-80% kalliimpi preemiumiin ja sama toistuu käytännössä joka kalikassa riippumatta siitä että onko "kuluva osa" ja vaihdetaanko kerran elämässä vai kuukauden välein. Eli jos tuolla "muutamalla kympillä" ei ole väliä niin mikäs siinä, se hinta nyt vaan pitää olla valmis maksamaan jos haluaa ko. autolla ajaa, mutta AP nimenomaan oli huolissaan myös huoltokuluista joten hänelle tuo "muutama kymppi voi olla jo merkittävä valintakriteeri". Mikähän olisi levyjen vaihdon hintaero eri pajoissa ko. autoilla, en halua edes arvata, mutta veikkaan että muutamalla kympillä tuota väliä ei makseta.

Avensikseen menee 60-90e tavisakku, premiumissa joku vitun webasto eli AGM:ää peliin ja taas min 100e turpaan...

Mielestäni on siis aivan turha väittää etteikö premiumin ylläpito olisi merkittävästi kalliimpaa kuin avensiksen, veikkaan että jokainen laittaisi mieluummin vaikkapa 500e omaan taskuun kuin että heittäisi sem kadulla (hihasta ravistettu omien osien hintaero jos alla olisi joku avensis tms mihin samat palat ostettu, no siihen ei olisi tarvinnut ensinnäkään hankkia IBSiä eli vielä -200e päälle).
 
On siellä niitä eroja premiumissa kuin tavallisessa autossa. Esim pelkkä Lexuksen vesipumppu maksoi 220e ulkomailta tilattuna ja nyt esim Pösöön sais koko jakohihnasetin ja pumpun vähän yli 100e
 
Omat mutuiluehdotukset (yleisesti rempoista kuullut/nähnyt unohtamatta ajo-ominaisuuksia) menee tonne E-Mersu, V70 linjalle, heitetääs ässänä hihasta 9-5 saappi jos merkki ei pelota liikaa, on nimittäin oikeasti aika hyvät ominaisuudet eikä pahan hintainen niihin nähden ;)
 
Omat mutuiluehdotukset (yleisesti rempoista kuullut/nähnyt unohtamatta ajo-ominaisuuksia) menee tonne E-Mersu, V70 linjalle, heitetääs ässänä hihasta 9-5 saappi jos merkki ei pelota liikaa, on nimittäin oikeasti aika hyvät ominaisuudet eikä pahan hintainen niihin nähden ;)
Juuri näin, miksi ostaa rimpuloita, kun voi ostaa ajettaviksi tehtyjä Autoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 610
Viestejä
4 493 665
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom