Listätään omakin kokemus noista kuulosuojaimista, vaikkei kukaan tätäkään enää nykyisin lue ku oon jo nii monella Ignore-listalla
:
Saapumisryhmä 2004 Kainuun Prikaati, nii
kuulosuojaimet oli pakolliset aina kun rynkky panostettiin joko räkäpäillä, tai oikeilla ammuksilla. Ja jos joillekkin oli kuulotarkastuksessa sanottu heikosta kuulosta, niin silloin
kehoitettiin käyttämään tuplakuulonsuojausta. Ja tuo kehoitus toistettiin joka kerta kun rynkyllä ammuttiin ja muutkin sai ottaa tuplat käyttöön haluttaessa.
Omana aikana ku olin palveluksessa, niin sattu ainakin yks kerta, että ase laukesi sisätiloissa kun joku oli jättänyt paukkupatruunan pesään ja alikessu oli huomannut ladatun aseen (luullen, että pesä on tyhjä) purki latauksen painamalla liipasinta. Alikessu + 2 muuta sairaalaan (muistaakseni kuulon tarkastukseen), joista vain alikessu tarvi jotain ekstra hoitoa kuulovaurioon...
Toi ei tapahtunu samassa talossa missä itse olin, mutta aiheutti välittömiä toimia myös meille ja 3-6kk aikana meille tuli lukitut metalliset lukitut kaapit, joiden sisältä on about mahdotonta purkaa se lataus ku niissä oli sellanen 2x metallinen ristikko ovi edessä.
On myös hämärä muistikuva, että oli myös toinen laukaus sisätiloissa omalla palvelusajalla, mutta siitä ei oo mitään varmoja muistikuvia jäljellä. Ehkä tais olla jotain, että alikessut/luti kävi kattomassa kaikkien rynkyt läpi ennen telineeseen laittoa...
Ja jottei oo ihan OT:tä oo, niin itekki kuulin tornareita kuorma-auto+teka-koulutuksessa, että joku oli naamioinu oman TeKan/PaSin/UAZ:in/GAZ:in niin hyvin, että sitä ei löydetty edes koko joukkueen voimalla.