Urbaanit legendat ja muut essonbaarijutut

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Vapaaehtoisesti olin jäämässä pois iltahartauksesta ja jäin katselemaan töllöä muutaman muun kanssa kassun alakertaan niin johan sieltä tuli noheva upseeri pakottamaan uskoon eli ei muuta kuin pikavauhtia räntäsateeseen nautiskelemaan iltahartauksesta.
Nakki napsahti yöllisenä päivystyksenä ja heti perään toinen, kun en älynnyt herätellä selkävammaista b-mieltä Tilkkaan.

Oli aika naminami tunnelma ja ne vähäiset unet.:D
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Takki oli puettu takaperin viiman takia, auttaja luuli pään kääntyneen väärinpäin ja käänsi päätä 180 astetta.
Tuosta ensimmäisestä tarinasta olen itse kuullut tälläisen version:

Manne oli tuonut mersunsa katsastukseen siihen aikaan kun se oli vielä valtion monopoli eikä autoja siellä turhan helläkätisesti käsitelty. Katsastusmies oli sitten aikansa mersua koputellut sen ajan ronskiin tyyliin ja siunaillut sitä miten kehnossa kunnossa pellit olivat. Lopulta oli sitten todennut, että ei noin ruosteiselle autolle voi leimaa antaa. Silloin suuttui manne, veti puukon esiin, tempaisi sen kahvaa myöten katosta läpi ja totesi että "Menee se terveestäkin pellistä kun tarpeeksi lujaa lyö!"
Menee kyllä. Ootteko kuullut sitä kun inssi kovasti harmitteli auton kuntoa ja sitä ettei omistaja vaivautunut korjauttamaan ennen katsastusta, niin kuski siihen että "no enhän mä mistään muualta saa tähän hintaan insinööriä ryömimään auton alle.
 

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
404
Meillä oli kaveri, jolle rynkkyä ei annettu koko palvelusaikana, eikä se osallistunut ammuntoihin. Mysteeriksi jäi, että mikä oli oikea syy. Huhu oli, että oli pällitestin vastaukset siihen syynä. B mies se oli muutenkin.
Kumoan tämän sillä että itse tein pällitestin kahdesti kun olivat hukannet ensimmäisen testin vastaukset. No, siitä kyrpiintyneenä että joudun ne kaavakkeet täyttämään uudelleen valitsin seuraavan strategian:
X
.X
..X
...X
....X
...X
..X
.X
X
.X
... näin jatkaen sujuvasti kaikki lappuset täyteen ja poistuin 5min päästä tilaisuuden aloituksesta. Eikä multa kukaan pyssyä pois vienyt =) Ja olisin myös myöhemmin päässyt Puolustusvoimien palveluksen ihan töihinkin, mutta jäi menemättä kun eivät pystyneet nostamaan palkkatarjoustaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Kumoan tämän sillä että itse tein pällitestin kahdesti kun olivat hukannet ensimmäisen testin vastaukset. No, siitä kyrpiintyneenä että joudun ne kaavakkeet täyttämään uudelleen valitsin seuraavan strategian:
Ehkä vaan säkällä vastasit "kriittiset" kysymykset riittävän oikein :smoke:
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Vielä yksi tornari. Jonkun kapiaisen rouva oli pyrkinyt varuskuntaan miehensä puheille ilman asiallista lupaa. Noheva spolle ei laskenut rouvaa sisään joka estelyistä huolimatta onnistui päästä vartion ohi. Noh, spolle toimi kunnon vartiomiehen tavoin ja ampui rouvan pysäyksiin. Tästä hyvästä sotilaspoliisi sai kuntoisuusloman.
Tätä ei tosin ole kukaan tohtinut totena esittää niinkuin aiemmin kertomaani legioonalaisläppää.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 651
Legenda väittää, että jos lähdet liikennevaloista sudittaen liikkeelle ja poliisi näkee sen, niin sakon syynä lukee "Lähti liikkeelle pyörät pyörien"
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Meillä oli kaveri, jolle rynkkyä ei annettu koko palvelusaikana, eikä se osallistunut ammuntoihin. Mysteeriksi jäi, että mikä oli oikea syy. Huhu oli, että oli pällitestin vastaukset siihen syynä. B mies se oli muutenkin.
Ei annettu asetta halusta huolimatta, vai oisko suorittanut aseetonta palvelusta?
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Legenda väittää, että jos lähdet liikennevaloista sudittaen liikkeelle ja poliisi näkee sen, niin sakon syynä lukee "Lähti liikkeelle pyörät pyörien"
Joskus kultaisella ysärillä saattoi noin käydä karvarinkiä ajellessa, ja kyllä sheriffit aina tuli kyselemään että minne pojilla hoppu. Satakaksseiska fiiattia ne vähän katto säälien, mutta velipojan camaroa ei niinkään vaikka silläkin sai viivaa vain metrin ja senkin toiselle puolelle.

Voin kuvitella, että siellä lauluryhmän autossa legendat on lentänyt kun suikkalakit tuli ratsaamaan sitä pitkäkylkeä mikä oli lastattu kuudella kalia ukon orkesterilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Kaipa sekin on mahdollista, että asioita on joskus jonkun varusmiehen tapauksessa järjestelty niin, että tälle ei omasta halustaan ole asetta koskaan luovutettu, mutta kyseessä ei silti ole ollut virallisesti aseeton palvelus.

Perustelen teoriaani kahdella seikalla: ensinnäkin vastoin yleistä käsitystä intissä joskus joustetaan ja sovitaan asioita, ja toiseksi siellä ei aina henkilökunta noudata kaikkia sääntöjä.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Kaikki varmaan tietävät tästä. Toki tässä jäi oleellinen referoimatta eli palvelusajan minimi poikkeaa normaalista.
Sitä kummastelinkin, että mitä kummallista näissä aseettomana palvelleissa on... Meilläkin niitä muutama oli, tais olla pääasiassa juuri jossain muissa hommissa esim. rättivarastolla ja omissa oloissaan.

En tiä sitte mistä kyse, jos joku oikeasti palvellut normi ajan aseettomana
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
437
Pällitestin voi mokata ihan huoletta, ei se mikään hulluustesti ole. Nuo huhut vaan toimivan tornin eduksi kun jengi ei uskalla perseillä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
mopopoika/moottoripyöräilijä ajoi kolarin/kaatui pahasti ja kuoli kun otti kypärän päästä koska kypärä piti pään kasassa tms.
Olikohan just Antony Beevorin Arnhemissa/Ardennesissa tai Hastingsin Armageddonissa, jossa kerrottiin haavottuneesta sotilaasta joka alko aina älistä lujaa ku kypärää aiottiin riisua pois. Lopulta ku siltä lähti lopulta henki pois, nii ottivat sen kypärän nii siinä sit samalla todettiin, et kypärä piti pään kasassa. Mitenköhän lie sit todenperäisyys, mutta näihin juttuihin nääki legendat varmaan pohjaa.

Meidänki komppaniassa oli semmosta ÄO85 tasosta kaveria, että osa näistä legendoista ei etes vaikuta mitenkää mahottomilta.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Olikohan just Antony Beevorin Arnhemissa/Ardennesissa tai Hastingsin Armageddonissa, jossa kerrottiin haavottuneesta sotilaasta joka alko aina älistä lujaa ku kypärää aiottiin riisua pois. Lopulta ku siltä lähti lopulta henki pois, nii ottivat sen kypärän nii siinä sit samalla todettiin, et kypärä piti pään kasassa. Mitenköhän lie sit todenperäisyys, mutta näihin juttuihin nääki legendat varmaan pohjaa.

Meidänki komppaniassa oli semmosta ÄO85 tasosta kaveria, että osa näistä legendoista ei etes vaikuta mitenkää mahottomilta.
Itsekkin epäilen että tolla väitteellä että kypärä pitää pään kasassa onnettomuuden jälkeen voi olla jotain todellisuuspohjaa.Kyllä ne käsittääkseni voi ainakin verenvuotoa estää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 138
Haamuliftari taitaa olla yksi vanhimmista urbaanista legendoista. Itse kuulin tämän ensimmäisen kerran joskus 12 vuotiaana.
Katoava liftaaja eli haamuliftari on vanha ja kuuluisa kummitusjuttu, jossa ajoneuvolla matkustavat ihmiset tapaavat tai poimivat kyytiin liftarin, joka myöhemmin katoaa jälkiä jättämättä ilman selitystä, yleensä liikkuvasta kulkuneuvosta. Kummitustarinaa versioineen on kerrottu ympäri maailmaa vuosisatojen ajan ja sitä kuulee vielä nykyäänkin. Yksi vanhimmista katoavan kyytiläisen sisältävistä tarinoista löytyy Ruotsista vuodelta 1602.
Katoava liftari – Wikipedia
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 865
90 luvulla löyty grillin hampurilais pihvistä rotanlihaa.

Toinen oli että sai grillin majoneesista suuhun herpeksen
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Meidänki komppaniassa oli semmosta ÄO85 tasosta kaveria, että osa näistä legendoista ei etes vaikuta mitenkää mahottomilta.
Näistä voisi varmaan rakentaa ihan oman ketjun, mutta en malta olla mainitsematta omaa tupakaveriani. Minähän olin likinäköisyyden takia B-mies ja Riihimäen esikuntakomppaniassa kaikenlaista viheltäjää, mutta tämä jamppa... uskovainen, aseettomassa palveluksessa, ulkonäkö kuin Batmanin Linnunpelätillä. Ei osannut laittaa kaappiaan järjestykseen, joten aina perjantaina joku repi kaikki ulos sieltä ja laittoi kamat järjestykseen ja korjasi punkankin koska kulmien tekeminen(kin) oli herralle mahdotonta. Nahkarukkasiakin se piti väärissä käsissä. Joku kipusisko väitti nähneensä vilaukselta sen paperit joissa oli kaikki terveystiedot ns. punaisella. Tästä sitten kysyttäessä mumisi että oli pyytänyt päästä inttiin kuitenkin koska oli hänen mielestään hyvä kokea, propsit siitä. /OT

Joko nymfomaani upseerin vaimo joka etsi nuorta panoa kasarmialueelta on mainittu?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Mahottoman monessa paikassa on kuulunu olevan filmaavia potilaita jotka antanu intuboida ilman minkäänlaista reaktiota
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Yllättävää kyllä.einole vielä ollut sitä kun maahanmuuttajaperhe tilasi talkkarin tyhjentämään vessan ja talkkari sitten näytti miten se vedetään, samoin yrittivät polttaa halkoja uunissa, viljellä riisiä olohuoneessa tai kasvattaa lammasta parvekkella. Ilmeisesti samoja juttuja kerrottu Ruotsissa ensin suomalaisista. Ja kuka ties maalaisista tätä ennen.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
501
Yllättävää kyllä.einole vielä ollut sitä kun maahanmuuttajaperhe tilasi talkkarin tyhjentämään vessan ja talkkari sitten näytti miten se vedetään, samoin yrittivät polttaa halkoja uunissa, viljellä riisiä olohuoneessa tai kasvattaa lammasta parvekkella. Ilmeisesti samoja juttuja kerrottu Ruotsissa ensin suomalaisista. Ja kuka ties maalaisista tätä ennen.
Espoon asunnothan on tehnyt ihan opetus-videon tästä uuni-systeemistä kun noita mokia sattui niin paljon.
Jengi tosiaan löi uunin täyteen halkoja ja tuikkasi tuleen tai sitten paistoi ruokaa suoraan levyillä.
En nyt pikaisella googlettamisella löytänyt tuota komedia-pläjäystä, oliskohan poistettu rasistisena?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Armeijassa kerrottiin juttua jostain tyypistä jota ei ollut iltahartaus kiinnostanut. Oli sitten pistetty se kirjoittamaan jonkinlainen pieni essee sillä aikaa kun muut olivat iltahartaudessa. Oli kuulema kirjoittanut 7.62 läpäisykyvystä sillä seurauksella, että rynkky otettiin pois seuraavana aamuna ja tyyppi potkaistiin ulos koko armeijasta...
Irc-quotesista jostain vuosien takaa... IRCQuotes
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Espoon asunnothan on tehnyt ihan opetus-videon tästä uuni-systeemistä kun noita mokia sattui niin paljon.
Jengi tosiaan löi uunin täyteen halkoja ja tuikkasi tuleen tai sitten paistoi ruokaa suoraan levyillä.
En nyt pikaisella googlettamisella löytänyt tuota komedia-pläjäystä, oliskohan poistettu rasistisena?
Veikkaan että jos paloautot olisi tuon takia joutuneet käymään niin juttua olisi ollut muuallakin kuin hommafoorumin vitsipalstalla. Toisaalta kyllä meillekin tuli uunin mukana käyttöohjeet. Tätä hellajuttua muiden muassa on alun perin kerrottu Ruotsissa suomalaissiirtolaisista joista moni tulikin puuhellojen ääreltä silloin 60-luvulla.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
501
Veikkaan että jos paloautot olisi tuon takia joutuneet käymään niin juttua olisi ollut muuallakin kuin hommafoorumin vitsipalstalla. Toisaalta kyllä meillekin tuli uunin mukana käyttöohjeet. Tätä hellajuttua muiden muassa on alun perin kerrottu Ruotsissa suomalaissiirtolaisista joista moni tulikin puuhellojen ääreltä silloin 60-luvulla.
En ole tätä mistään homma-forumilta bongannut vaan ihan espoon asuntojen (tai taisi olla silloin espoon kruunu) sivuilta. Siellä oli oikeasti tuollainen video, missä punaisella raksilla näytettiin miten ei tehdä ja sitten vihreällä v:llä miten hommaa kuuluu hoitaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Itse kun huoltoyhtiöllä olin kesähessuna vuonna 2004(?) niin oikeasti vastaan tuli seuraavat tapaukset:
- Hevonen kerrostaloasunnossa (1. kerros, ja hevonen/poni mallia 120cm korkea)
- Liedellä 4 kattilaa kiehuvaa vettä niin että tapetit oli kupruillu seinistä keittiössä koska asunnossa "kuiva ilma"
- Avotulisija kerrostalossa (parvekkeella, itsetehty ns. pieni tandoriuuni)

Tietysti olen niistä aikanaan kertonut eteenpäin, mutta olen kuullut myös juttua kun samalla alueella "on ollut hevonen kerrostalossa viidennessä kerroksessa, että hevonen osaa kyllä kiivetä ylös mutta ei tulla alas niin se piti nosturiautolla sieltä poistaa", "asuntoon tuli 100t remontti koska oli keitetty vettä viikkotolkulla" ja "pidetty avotulta asunnossa tiilistä tehdyssä uunissa josta johdettiin savut liesituuleetimeen".

En tietenkään pysty todentamaan että nämä olisivat näistä omista näkemistäni tilanteista, mutta jutuissa ajankohta ja alue kyllä on täsmännyt. Onhan siellä tietysti moni muukin käynyt näitä ihmettelemässä, mutta olen päätynyt vaan naurahtamaan jutulle enkä kertomaan omaa versiotani siitä.

Edit: täsmennyksiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Itse vaihdoin p kauden lopuksi varuskuntaa ja menin dataamaan. Palvelusluokka A. Kun hain aseen uudessa varuskunnassa se kannettiin asevaraston öljyissä patterin varastoon ja kotiutumisen yhteydessä takas asevarastoon. Kotiutumisammunnat ammuin jonkun muun pyssyllä jota en joutunut edes huoltamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Isäni kokema tapaus 70luvun alussa armeijassa on varmasti poikinut tarinoita kattoon ampumisista yhden jos toisenkin.
Hänen komppaniassa oli yksi kaveri seonnut ja keskellä yötä oli alkanut räiskimään räkäpäillä kattoon viereisessä tuvassa.
Oli vähän ollut kuumat paikat isäukolla parin kaverin kanssa kun yksi hullu riehuu rynkyllä seinän takana.
Ja eihän ne tiennyt onko sillä kovia vai räkäpäitä.
Olivat sitten menneet kuitenkin tupaan ja pistäneet kaverin nippuun et saavat kaverin spollejen huostaan ja ite nukkumaan takaisin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Joskus vuosia sitten, kun olin vielä ala-asteella, niin luokkia ei saanut tuulettaa ristivedolla, koska siitä tulee kuulemma kasvohalvaus :D
Toinen hauska juttu ala-asteelta oli, kun saatiin ensimmäisiä tietokoneita kouluun. Jotain 486-myllyjä tais olla siihen aikaan. Joku isompi poika sitten jossain vaiheessa totesi että Ctrl+Alt+Delete tyyliin räjäyttää koneen. Tämä nyt ei muuten ollut niin hauska juttu, mutta kun muutama opettajakin tuolloin uskoi tuota ihan tosissaan :D

E: Sukkasaippuan miehekkäämpi versio on muuten makuupussitelamiina :cigar2:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Intissä tuntui myös kaikki tietävän jotain kautta kavereita, jotka oli tehneet milloin mistäkin ajoneuvosta häväreitä, kun olivat maastouttaneet niitä liian hyvin ja lunta oli satanut yön aikana.

Sitten varmaan jokaisella paikkakunnalla on olleet omat legendat kylähulluista ja muista erikoisista tapauksista.
Synnyinkaupungissa oli yks mies, joka ajeli aina helvetin kovaa fillarilla ja aina autotiellä. Legendan mukaan kuvittelee ajavansa mopolla, kun saanut lapsuudessa jotkut traumat mopon varkaudesta. Oon kuullut myös että se on esim. tankannut asemalla sitä "mopoaan" satulan tappiin.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Joku oli keulimosesta saanut sakot aiheella "ajoi noottoripyörää etupyörä ylös kytkettynä". Toisen käden tietoa mp-foorumilta. Mulle ne kirjasi vain ylinopeuden
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
En ole tätä mistään homma-forumilta bongannut vaan ihan espoon asuntojen (tai taisi olla silloin espoon kruunu) sivuilta. Siellä oli oikeasti tuollainen video, missä punaisella raksilla näytettiin miten ei tehdä ja sitten vihreällä v:llä miten hommaa kuuluu hoitaa.
Jep, tämä on ihan todellinen video eikä minkään ilkikurisen tahon tekemä. Varmasti moni muukin muistaa.

Ihmettelyä siitä, ettei ole uutisoitu enempää, en ymmärrä. Eihän pizzankärähtäminenkään ylitä uutiskynnystä kuin paikallislehdessä tai huumoriuutisena. Ja onhan niitä mm. vastaanottokeskuksessa savua -aiheisia ollut paljonkin. Olisiko ehkä hieman paheksuttavaa nykyilmapiirissä mässäillä sillä, että savuvahinko johtui asukkien pöyristyttävästä tyhmyydestä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Itse kun huoltoyhtiöllä olin kesähessuna vuonna 2004(?) niin oikeasti vastaan tuli seuraavat tapaukset:
- Hevonen kerrostaloasunnossa (1. kerros, ja hevonen/poni mallia 120cm korkea)
- Liedellä 4 kattilaa kiehuvaa vettä niin että tapetit oli kupruillu seinistä keittiössä koska asunnossa "kuiva ilma"
- Avotulisija kerrostalossa (parvekkeella, itsetehty ns. pieni tandoriuuni)

Tietysti olen niistä aikanaan kertonut eteenpäin, mutta olen kuullut myös juttua kun samalla alueella "on ollut hevonen kerrostalossa viidennessä kerroksessa, että hevonen osaa kyllä kiivetä ylös mutta ei tulla alas niin se piti nosturiautolla sieltä poistaa", "asuntoon tuli 100t remontti koska oli keitetty vettä viikkotolkulla" ja "pidetty avotulta asunnossa tiilistä tehdyssä uunissa josta johdettiin savut liesituuleetimeen".

En tietenkään pysty todentamaan että nämä olisivat näistä omista näkemistäni tilanteista, mutta jutuissa ajankohta ja alue kyllä on täsmännyt. Onhan siellä tietysti moni muukin käynyt näitä ihmettelemässä, mutta olen päätynyt vaan naurahtamaan jutulle enkä kertomaan omaa versiotani siitä.

Edit: täsmennyksiä
Aika usein legendaksi tuomittu juttu on ihan tositarina. Epätotta on joskus vain se, että juttu kerrotaan omana, ellei tarina ole kaivannut lapinlisää.

Huoltomiehenä ja saastaisia kämppiä raivanneena työskennellyt kaveri kertoi vastaavia omia kokemuksiaan. Erikoisin oli kerrostaloasunnosta tavattu täysikasvuinen sika. Tarkennusta kysyessäni vakuutti että itse näki ja iso oli. Alle sadan kilon lemmikkiroduthan eivät ole mikään aivan tavaton juttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Kyllä minipossu on pienempi kuin normaali iso sika. Toki se ei ole niin pieni kuin usein luullaan. On myös olemassa perusminipossua pienempiä lemmikkisikoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 461
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom