Urbaanit legendat ja muut essonbaarijutut

Joskus yläasteella puutyöluokassa aamutunnilla oppilas päätti poistaa kipsin aiemmin murtuneesta pikkurillistä pyväsporakoneella. Lipsahti tietty läpi ja sormi irtosi. Paikat oli vielä hieman verisiä kun omalla ryhmällä oli sama tila käytössä iltapäivällä. Tai ehkä opettaja kusetti. Itse ainakin olisin kusettanut luokallista yläastelaisia poikia jos vaikka joltain olisi nenästä veret purskahtanut poralle ja lattialle. :D
 
Tupakan syöminen johtaa yhden päivän kuumeeseen. Toimii siis näppäränä konstina välttää armeijassa leiri.

Ehkä enemmän myytti kuin legenda.
 
Intti legendaa lisää tai ei se ole legendaa kun ite näin kaverit perse pystyssä. Kapteeni Kalle ilmoitti ennen loppusotaa, että jos löytyy sairaita kavereita niin ennen veksiin lähtöä varuskunnassa lääkintämiehet suorittaa alku tarkastuksen rektaali mittauksella. Tarkkaan en muista, mutta ainakin 3 tai 5 tarpeeksi sairasta kaveria löytyi joilta sitten mitattiin perseestä lämpötila. Tuo tapahtui -05.

Muuten olikin ihan perussettiä mennä veksiin ja valkata analooginen elohopeamittari jota reiteen hinkkaamalla sai sopivan lämmön. Liikaa ei missään nimessä kannattanut laittaa, koska se varmuusmitataan tai joutuisi turhaan osastolle mikä oli perseestä. Mutta sellanen sopiva 37,8-38,2 ja sitten selittää, että kyllä tämä tästä, että jos saa vaan pari kolme päivää VP:tä ja buranaa niin jaksaa. Ei taida olla enää analoogisia mittareita ja digitaalisilla tuo ei toimi.

Edellisellä sivulla oli ammunnasta. Kovapanosharjoituksissa voi aika kylmästi jättää ampumatta. Mitä se oli 12 panosta per ammunta ja noita vedettiin joku 2-3? Kyllä siinä melkein lippaallisen kovia saa. Siihen nähden kuinka helppoa tuo on niin hyvin on saanut pv karsittua latvasta lahoa porkukkaa pois kun ei ole tainneet varusmiehet teurastaa kassulla porukkaa vielä. Itsareita on taidettu rynkesterillä tehdä useampiakin.
 
En tiedä onko legendaa vai ei, mutta tällä kadulla yksi naapuri väitti saaneensa parkkisakon, kun oli pysäköinyt talon eteen nurmikolle, niin että auto ei ollut kärryineen ajoradalla. Nurmikaistale talojen edessä on se kolme metriä leveä, eli hyvin mahtuu häiritsemättä kadun liikennettä. Itse katu on todella kapea, joku jos tulee vastaan niin täytyy vähän koukata pientareelle että mahtuu.

Pysäköinninvalvojan mielipide oli kuulemma ollut että täytyy parkkeerata ajoradalle, ei nurtsille. Nykyään kaikki pitää peräkärryjä, vieraat autoja ja mitä tahansa venetrailerista tiejyrään tai perseenpäristimeen eikä lappuja ole tullut. Kunnan aluettahan se vissiin virallisesti on.
 
En tiedä onko legendaa vai ei, mutta tällä kadulla yksi naapuri väitti saaneensa parkkisakon, kun oli pysäköinyt talon eteen nurmikolle, niin että auto ei ollut kärryineen ajoradalla. Nurmikaistale talojen edessä on se kolme metriä leveä, eli hyvin mahtuu häiritsemättä kadun liikennettä. Itse katu on todella kapea, joku jos tulee vastaan niin täytyy vähän koukata pientareelle että mahtuu.

Pysäköinninvalvojan mielipide oli kuulemma ollut että täytyy parkkeerata ajoradalle, ei nurtsille. Nykyään kaikki pitää peräkärryjä, vieraat autoja ja mitä tahansa venetrailerista tiejyrään tai perseenpäristimeen eikä lappuja ole tullut. Kunnan aluettahan se vissiin virallisesti on.
Joo, tuo vissiin lasketaan maastopysäköinniksi josta oikeasti saa sakottaa niin typerältä kuin se kuulostaakin
 
Joo, tuo vissiin lasketaan maastopysäköinniksi josta oikeasti saa sakottaa niin typerältä kuin se kuulostaakin

E: huono lainaus, tägit uupuu

Jaah, ehkä paikallislegenassa on sittenkin perää :lol:
 
En tiedä onko legendaa vai ei, mutta tällä kadulla yksi naapuri väitti saaneensa parkkisakon, kun oli pysäköinyt talon eteen nurmikolle, niin että auto ei ollut kärryineen ajoradalla. Nurmikaistale talojen edessä on se kolme metriä leveä, eli hyvin mahtuu häiritsemättä kadun liikennettä. Itse katu on todella kapea, joku jos tulee vastaan niin täytyy vähän koukata pientareelle että mahtuu.

Pysäköinninvalvojan mielipide oli kuulemma ollut että täytyy parkkeerata ajoradalle, ei nurtsille. Nykyään kaikki pitää peräkärryjä, vieraat autoja ja mitä tahansa venetrailerista tiejyrään tai perseenpäristimeen eikä lappuja ole tullut. Kunnan aluettahan se vissiin virallisesti on.
Vantaa?
Tekniikan Maailma
Tekniikan Maailma
 
Joskus yläasteella puutyöluokassa aamutunnilla oppilas päätti poistaa kipsin aiemmin murtuneesta pikkurillistä pyväsporakoneella. Lipsahti tietty läpi ja sormi irtosi. Paikat oli vielä hieman verisiä kun omalla ryhmällä oli sama tila käytössä iltapäivällä. Tai ehkä opettaja kusetti. Itse ainakin olisin kusettanut luokallista yläastelaisia poikia jos vaikka joltain olisi nenästä veret purskahtanut poralle ja lattialle. :D
Ehkä junnujen hyväuskoisuus toimisi, mutta näen tässä legendassa pienen aukon.

Koulujahan on tunnetusti eri kokoisia, mutta omassa koulussani oli kahdeksan nimellistä rinnakkaisluokkaa(sellaisia varsinaista opetusryhmää isompia, vissiin lähelle 30-henkisiä). Toisin sanoen pelkästään yläasteen oppilaita oli vähintään 600. Käsittääkseni Suomessa aika harvat käyvät koulunsa merkittävästi tätä isommassa laitoksessa.

Tästä huolimatta jos joku olisi amputoinut sormensa teknisen työn tunnilla aiemmin samana päivänä, kaikki olisivat tienneet asiasta ja tienneet kuka se oli jo ennen kuin opettajalle olisi tarjoutunut tilaisuus esitellä veriroiskeita seuraavalle ryhmälle.
 
Ehkä junnujen hyväuskoisuus toimisi, mutta näen tässä legendassa pienen aukon.
Jos tarina on ajalta ennen kännyköitä, niin ehkä tuo on mahdollisuuksien rajoissa. Ainakin meillä oltiin aikalailla omissa porukoissa, niin ei ne legendat niin nopeasti levinneet luokasta toiseen. Ja kun ne huhut vihdoin pääsi perille, niin ne oli kasvaneet aivan uskomaattomiin sfääreihin.
 
Puutyöopettajat kyl mielellään kertoivat noita tarinoita kuinka sormet oli lähtenyt irti ja oli porattu puun sijaan puupäätä, varmaan jossain siellä on taustalla jotain mitä on tapahtunut joskus(ja varmasti ainaki työukoille, sattuuhan noita jatkuvasti). Eiköhän ne kuitenki per koulu ole melko harvinaisia. Toisaalta ku miettii, nii aika lailla ilman valvontaa sitä jotain pylväsporakonetta, vannesahaa ja sirkkeliä sai viimistää yläasteella käyttää ja se "opastus" oli sit lähinnä just tuota pelottelua, että olkaa varovaisia. Sit kaikilla just joku valtavan iso "puutyötakki pitkillä hihoilla" käytössä.
 
Jos tarina on ajalta ennen kännyköitä, niin ehkä tuo on mahdollisuuksien rajoissa. Ainakin meillä oltiin aikalailla omissa porukoissa, niin ei ne legendat niin nopeasti levinneet luokasta toiseen. Ja kun ne huhut vihdoin pääsi perille, niin ne oli kasvaneet aivan uskomaattomiin sfääreihin.
Totta puhut. Myönnetään että noilla reunaehdoilla tiedon leviäminen koko kouluun olisi voinut kestää aamun ensimmäiseltä tunnilta iltapäivälle asti, mutta ei juuri sen pidempään.
 
Puutyöopettajat kyl mielellään kertoivat noita tarinoita kuinka sormet oli lähtenyt irti ja oli porattu puun sijaan puupäätä, varmaan jossain siellä on taustalla jotain mitä on tapahtunut joskus(ja varmasti ainaki työukoille, sattuuhan noita jatkuvasti). Eiköhän ne kuitenki per koulu ole melko harvinaisia. Toisaalta ku miettii, nii aika lailla ilman valvontaa sitä jotain pylväsporakonetta, vannesahaa ja sirkkeliä sai viimistää yläasteella käyttää ja se "opastus" oli sit lähinnä just tuota pelottelua, että olkaa varovaisia. Sit kaikilla just joku valtavan iso "puutyötakki pitkillä hihoilla" käytössä.
Myös vaarallisten töiden ammattiopetuksessa kerrotaan vastaavia tarinoita. Olen ollut koneistuksen peruskurssilla, vaikka en ole metallialaa opiskellutkaan, joten pari metallin varoituslegendaa sain kuulla.

Ensimmäisessä tapauksessa amis nosti ns. tappolastua koukun sijaan käsin vaikkakin hanskoilla, ja käsi oli leikkautunut luuhun asti ja verta tuli kuin härän kurkusta. Ihan amputaatioon se ei muistaakseni johtanut, mutta vakavat vammathan moisesta saa.

Toisessa tarinassa yövuoroa lopettelemaan ylitöihin jäänyt koneistaja oli myttääntynyt sorviin vartaaksi ja verta tietenkin oli kattoon asti. Vainajan jäänteet löysi paikalle saapunut aamuvuoro, joka passitettiin heti kriisiapuun ja sairaslomalle traumaoireiden välttämiseksi.

Näissä on toki urbaanilegendaksi sellainen vika, että molempien kaltaisia tapauksia on sattunut suurikin määrä alan historiassa. Nämä ovat todellisia ja realistisia vakavia työtapaturmia, joiden ehkä kerrotaan tapahtuneen väärässä firmassa eri vuonna kuin todellisuudessa. Vasta kunnon lapinlisä tai se, että kertoja sanoo olleensa paikalla, tekee näistä urbaanilegendoja.

Maanviljelijä jäi 90-luvulla traktorin alle ja kuoli unohdettuaan kiristää käsijarrun ja yritettyään juosta konetta kiinni. Tarina on tosi ja traagisuudestaan huolimatta melko tavallinen tapaturmakuolema työpaikalla, eikä asiaan liity mitään erikoisuuksia. En syyllisty tässä kappaleessa urbaanilegendan kerrontaan.

Maanviljelijä ajoi 1970-luvulla Fordson Dextalla peltotöissä liian läheltä ojan parrasta, kone kaatui ja farmari putosi samalla siten, että jäi koneen kyljen alle puristuksiin. Kun löysin vainajan, maassa oli kaksi tyhjää North State -askia ja 26 natsaa. Tässä toimitan oikein kunnon urbaani(ruraali?)legendan. Ensimmäisen virkkeen tapaushan on maailmalla sattunut varmasti tuhansia kertoja ja yksityiskohtineen koneen mallia myötenkin ainakin kymmeniä kertoja. Legendaksi se muuttuu kun valehtelen olleeni paikalla, vai muuttuuko? Onko se silti tositarina ja minä vain melkoinen satusetä? :vihellys:
 
Ehkä junnujen hyväuskoisuus toimisi, mutta näen tässä legendassa pienen aukon.

Koulujahan on tunnetusti eri kokoisia, mutta omassa koulussani oli kahdeksan nimellistä rinnakkaisluokkaa(sellaisia varsinaista opetusryhmää isompia, vissiin lähelle 30-henkisiä). Toisin sanoen pelkästään yläasteen oppilaita oli vähintään 600. Käsittääkseni Suomessa aika harvat käyvät koulunsa merkittävästi tätä isommassa laitoksessa.

Tästä huolimatta jos joku olisi amputoinut sormensa teknisen työn tunnilla aiemmin samana päivänä, kaikki olisivat tienneet asiasta ja tienneet kuka se oli jo ennen kuin opettajalle olisi tarjoutunut tilaisuus esitellä veriroiskeita seuraavalle ryhmälle.

Luokat oli a, b, c, d, e, f, g ja h. Koulussa yäasteen puolella 700 oppilasta ja lukio siinä samassa. Ensimmäiset NMT kännykät oli juuri tulleet mutta tekstiviestejä ei vielä ollut olemassa. Eri ikäluokkien välillä ei tosiaan ollut mitään vuorovaikutusta, itse taisin tietää yhden ylemmän luokan oppilaan nimen.

muoks: unohdin että opettajan tarinaan kuului vielä se että vei omalla autollaan oppilaan päivystykseen.
 
Näissä on toki urbaanilegendaksi sellainen vika, että molempien kaltaisia tapauksia on sattunut suurikin määrä alan historiassa. Nämä ovat todellisia ja realistisia vakavia työtapaturmia, joiden ehkä kerrotaan tapahtuneen väärässä firmassa eri vuonna kuin todellisuudessa.
Tapaukset täällähän näitä varsinki on kerättynä mitkä ovat johtaneet kuolemaan(tai ilmeisesti vakavaan vammautumiseen). Noita ku lueskelee, nii eipä ihme, että legendoja on.
 
Luokat oli a, b, c, d, e, f, g ja h. Koulussa yäasteen puolella 700 oppilasta ja lukio siinä samassa. Ensimmäiset NMT kännykät oli juuri tulleet mutta tekstiviestejä ei vielä ollut olemassa. Eri ikäluokkien välillä ei tosiaan ollut mitään vuorovaikutusta, itse taisin tietää yhden ylemmän luokan oppilaan nimen.

muoks: unohdin että opettajan tarinaan kuului vielä se että vei omalla autollaan oppilaan päivystykseen.
Minä olin yläasteella silloin, kun yläasteikäisille ilmestyi melkein yön yli GSM-puhelimet, ja tekstiviesti oli vakio-ominaisuus halvoissakin uusissa laitteissa. Internet-yhteydet kodeista olivat yleensä modeemisoittosarjaan ja CD-R oli yleinen warettamisen väline.

Myönnettäköön, että minäkään en tiennyt useimpien eri luokka-asteella olevien nimiä, mutta olisin kyllä tiennyt kenestä on kysymys, kun olisin kuullut että se oli se 8D-luokan läski jolla on pullonpohjalasit.
 
Nämä nopeasti kasvavat legendat ovat hauskoja kyllä ihan työelämässäkin. Meidän firman toinen osasto tuli lainaamaan yhtä työkonetta meiltä päiväksi. Lastauslaiturilla kertoivat että oma oli mennyt paskaksi, ja vuokrakonetta ei saanut niin nopealla aikataululla. Tämän version myös kerroin eteenpäin.

Päiväkahvien aikaan kuulin sitten sellaisen version, jossa ensin oli rikottu oma laite kun ei osattu käyttää, sitten vuokrattu kallis laite joka oli spekseiltään aivan liian kevyt, ja tämä oli sitten tietysti mennyt paskaksi kun ei ollut kestänyt käyttöä. Kova epäily myös oli että tuodaanko kone luvatusti takaisin samana iltapäivänä, vai ollaanko alkuviikosta pulassa kun joudutaan pärjäämään ilman. Kova naureskelu oli myös niistä korvauksista, mitkä oli edessä rikotusta vuokrakoneesta. :)

Tuosta lastauslaiturin keskustelusta päiväkahveihin meni kuitenkin alta viisi tuntia...
 
Nämä nopeasti kasvavat legendat ovat hauskoja kyllä ihan työelämässäkin. Meidän firman toinen osasto tuli lainaamaan yhtä työkonetta meiltä päiväksi. Lastauslaiturilla kertoivat että oma oli mennyt paskaksi, ja vuokrakonetta ei saanut niin nopealla aikataululla. Tämän version myös kerroin eteenpäin.

Päiväkahvien aikaan kuulin sitten sellaisen version, jossa ensin oli rikottu oma laite kun ei osattu käyttää, sitten vuokrattu kallis laite joka oli spekseiltään aivan liian kevyt, ja tämä oli sitten tietysti mennyt paskaksi kun ei ollut kestänyt käyttöä. Kova epäily myös oli että tuodaanko kone luvatusti takaisin samana iltapäivänä, vai ollaanko alkuviikosta pulassa kun joudutaan pärjäämään ilman. Kova naureskelu oli myös niistä korvauksista, mitkä oli edessä rikotusta vuokrakoneesta. :)

Tuosta lastauslaiturin keskustelusta päiväkahveihin meni kuitenkin alta viisi tuntia...
Tää on kieltämättä rasittavaa töissä varsinkin kun sanoo/heittää jonku villin veikkauksen, nii vartin päästä ne tietyt ihmiset on tehnyt siitä "totta".
 
En tiedä onko legendaa vai ei, mutta tällä kadulla yksi naapuri väitti saaneensa parkkisakon, kun oli pysäköinyt talon eteen nurmikolle, niin että auto ei ollut kärryineen ajoradalla. Nurmikaistale talojen edessä on se kolme metriä leveä, eli hyvin mahtuu häiritsemättä kadun liikennettä. Itse katu on todella kapea, joku jos tulee vastaan niin täytyy vähän koukata pientareelle että mahtuu.

Pysäköinninvalvojan mielipide oli kuulemma ollut että täytyy parkkeerata ajoradalle, ei nurtsille. Nykyään kaikki pitää peräkärryjä, vieraat autoja ja mitä tahansa venetrailerista tiejyrään tai perseenpäristimeen eikä lappuja ole tullut. Kunnan aluettahan se vissiin virallisesti on.

Voi olla perää tosiaan. Itse sain elämäni ensimmäiset parkkisakot juuri kyseisellä tavalla. Reilut 4 vuotta sitten. Jouduin odottelemaan pari viikkoa parkkipaikan vapautumista, ja kadunvarsi oli juuri kuvailemasi kaltainen. Viikon oli joka päivä auto pysäköitynä tien viereen niin, että vasemman puolen renkaat oli asfaltilla. Ja sakko rapsahti heti, kun kerran ajattelematta asiaa pysäköin 5-10cm tien reunasta nurmikon puolelle.. Tulipahan opittua että tästäkin voi saada sakon :vihellys:
 
Intti jutuista tuli mieleen, että viestimiehet tehneet tien ylityksen liian matalalle niin tietä pitkin oli pasi tullut, josta oli ollut tähystäjä ulkona. Tästä johtuen kaapeli katkaissut tähystäjän kaulan ja pää vierinyt ojaan.
 
Intti jutuista tuli mieleen, että viestimiehet tehneet tien ylityksen liian matalalle niin tietä pitkin oli pasi tullut, josta oli ollut tähystäjä ulkona. Tästä johtuen kaapeli katkaissut tähystäjän kaulan ja pää vierinyt ojaan.
No tämä taas johtaa juurensa jonnekki Normandiaan 1944 jos ei kauemmas. Sillon oli liikkeellä jenkeillä huhu, että saksalaiset levittelee kaapeleita tien poikki avoimien jeeppikuskien päänmenoksi. Asensivat sit niihin jeeppeihin tämmösiä katkaisurautoja. En ole varma onko tuommosta lankaa koskaan ollut ainakaan tuossa tarkoituksessa. Villi veikkaukseni on, että jos sellainen on laitettu, nii sen on laittanu joku vastarintamies saksalaisen motskarikuskin pudottamiseksi, ei pääleikkuriksi.

122801384-origpic-c36605.jpg


Asiasta tulikin mieleen, että yks syy miksi sotilaat(varsinkaan jenkit) ei pitäneet toisessa maailmansodassa kypärän remmiä kiinni oli se "legenda", että räjähdyksen paineaalto saattoi irrottaa pään jos remmi oli kiinni. Toki varmasti tuhat muutakin syytä. Toki saattaa olla, että tämä "syy" kin on legendaa, en äkkiseltän muista mistä opuksesta tän olisin lukenut.
 
Voi olla perää tosiaan. Itse sain elämäni ensimmäiset parkkisakot juuri kyseisellä tavalla. Reilut 4 vuotta sitten. Jouduin odottelemaan pari viikkoa parkkipaikan vapautumista, ja kadunvarsi oli juuri kuvailemasi kaltainen. Viikon oli joka päivä auto pysäköitynä tien viereen niin, että vasemman puolen renkaat oli asfaltilla. Ja sakko rapsahti heti, kun kerran ajattelematta asiaa pysäköin 5-10cm tien reunasta nurmikon puolelle.. Tulipahan opittua että tästäkin voi saada sakon :vihellys:
Tämä on ihan normaalia, jopa omakotialueella kun joku luulee pysäköineensä omalle tontilleen. Pientareelle ei parane pysäköidä, eikä nurmikolle oman talon eteenkään, jos ei ole varma että on oman tontin puolella. Tiealueelle maastoon pysäköidessä tulee helposti sakko. Toisaalta joillakin alueilla on vähän pakko. Joillakin alueilla taas ei tunnu vuosiinkaan muistutusta tulevan, vaikka sääntöjen vastaisesti mennään. Ehkä jossain sitten on byrokraatti joka käyttää järkeä tai todennäköisesti ei vaan ole tajuttu että tästäkin voisi vittuilla.
 
No tämä taas johtaa juurensa jonnekki Normandiaan 1944 jos ei kauemmas. Sillon oli liikkeellä jenkeillä huhu, että saksalaiset levittelee kaapeleita tien poikki avoimien jeeppikuskien päänmenoksi. Asensivat sit niihin jeeppeihin tämmösiä katkaisurautoja. En ole varma onko tuommosta lankaa koskaan ollut ainakaan tuossa tarkoituksessa. Villi veikkaukseni on, että jos sellainen on laitettu, nii sen on laittanu joku vastarintamies saksalaisen motskarikuskin pudottamiseksi, ei pääleikkuriksi.
Veikkauksesi kuulostaa uskottavalta. Onhan se nyt tilastollisesti varsin varmaa, että vaijereita on joku noinkin mittavan konfliktin aikana asennellut vastapuolen päänmenoksi(ei siis tosiaan kirjaimellisesti). Niitä esiintyy ilkivaltaisesti jopa nykyajan Suomessa pyöräteillä.
Asiasta tulikin mieleen, että yks syy miksi sotilaat(varsinkaan jenkit) ei pitäneet toisessa maailmansodassa kypärän remmiä kiinni oli se "legenda", että räjähdyksen paineaalto saattoi irrottaa pään jos remmi oli kiinni. Toki varmasti tuhat muutakin syytä. Toki saattaa olla, että tämä "syy" kin on legendaa, en äkkiseltän muista mistä opuksesta tän olisin lukenut.
En ole ihan vakuuttunut siitä, että tuo olisi legenda tai myytti. Kai sille jokin oikea syy on, että modernien kypärien leukaremmeissä on yleensä jonkinlainen voimanrajoitin tai heikko kohta.

Ainakin kypärissä joskus aikanaan oli reikiä tai venttiileitä paineen vapauttamiseksi. En toki osaa sanoa, oliko niiden tarkoitus estää pään irtoaminen paineaallon iskiessä, mutta jostain syystä kypärien suunnittelijat halusivat vapauttaa paineaallon. Uskottava osaselitys on tietysti muidenkin vaurioiden estämien päähän, kypärät kun olivat maailmansotien aikaan ja pitkään sen jälkeenkin huomattavan peittäviä verrattuna nykyisiin joiden suojapinta-ala on muista syistä paljon pienempi.
 
Asiasta tulikin mieleen, että yks syy miksi sotilaat(varsinkaan jenkit) ei pitäneet toisessa maailmansodassa kypärän remmiä kiinni oli se "legenda", että räjähdyksen paineaalto saattoi irrottaa pään jos remmi oli kiinni. Toki varmasti tuhat muutakin syytä. Toki saattaa olla, että tämä "syy" kin on legendaa, en äkkiseltän muista mistä opuksesta tän olisin lukenut.

Eiköhän suurin syy ole ollut siinä, että se remmi on helvetin epämiellyttävä.
 
Veikkauksesi kuulostaa uskottavalta. Onhan se nyt tilastollisesti varsin varmaa, että vaijereita on joku noinkin mittavan konfliktin aikana asennellut vastapuolen päänmenoksi(ei siis tosiaan kirjaimellisesti). Niitä esiintyy ilkivaltaisesti jopa nykyajan Suomessa pyöräteillä.

En ole ihan vakuuttunut siitä, että tuo olisi legenda tai myytti. Kai sille jokin oikea syy on, että modernien kypärien leukaremmeissä on yleensä jonkinlainen voimanrajoitin tai heikko kohta.

Ainakin kypärissä joskus aikanaan oli reikiä tai venttiileitä paineen vapauttamiseksi. En toki osaa sanoa, oliko niiden tarkoitus estää pään irtoaminen paineaallon iskiessä
Ainakin käsittääkseni Stahlhelmissä ne oli ihan vaan ilmanvaihdon takia(ja niihin pystyttiin kiinnittämän joku lisäpanssari alkuvaiheessa ku ne oli enemmän ulkonevat).

En vaan jaksais uskoa, että ihmisen niska repeytyis ensin irti ennenku joku rimpula nahkahihna. Muutenki sais olla melkonen paineaalto että repis pään irti kypärän avulla, muttei sit tappais muuten.

Eiköhän suurin syy ole ollut siinä, että se remmi on helvetin epämiellyttävä.
Tätä itsekin arvelen enemmän olleen syynä. Hieman ku etin tietoa, niin esim. just saksalaisten kypärän hihnaa kritisoitiin paljon siitä, että oli huonossa paikassa. Ja ottaen huomioon ihmisten eri koot ja silloiset "säätömahdollisuudet" nii hyvin todennäköistä, että monet on kokenut sen hihnan puristavan väärästä paikasta.
 
En ole ihan vakuuttunut siitä, että tuo olisi legenda tai myytti. Kai sille jokin oikea syy on, että modernien kypärien leukaremmeissä on yleensä jonkinlainen voimanrajoitin tai heikko kohta.

Se syy on, että jos jäät esim ajoneuvon (pasi tms) kattoluukkuun tai muualle kiinni kypärästä, niin et tukehdu siihen.

Jos kypärään tarttuva paineaalto on tarpeeksi voimakas repimään pään irti tai edes realistisemmin aiheuttamaan jotain niskavammoja niin siinä vaiheessa on kyl muutenkin kaveri melko kusessa, kun räjähdyksen on tultava alaviistosta...
 
Puutyöopettajat kyl mielellään kertoivat noita tarinoita kuinka sormet oli lähtenyt irti ja oli porattu puun sijaan puupäätä, varmaan jossain siellä on taustalla jotain mitä on tapahtunut joskus(ja varmasti ainaki työukoille, sattuuhan noita jatkuvasti).
Meillä puutyöopella oli toisessa kädessä vaan sormen tyngät jäljellä, omien puheidensa mukaan meni koulun sirkelillä. Joidenkin juttujen mukaan joku oppilas oli kerännyt sormia suuhunsa, toisilla kertomisilla taas juomalasiin ja ties mihin, että "ne vois vielä pelastaa", vaan ei ollut auttanut.

Ei kyllä oppilaat saaneet koskea sirkeliin muutenkaan, ja kyseinen ope jatkoi hommassaan varmaan eläkeikään asti, eipä tarvinnut pelätä sormien menettämistä enää (vasta yläasteella pääsi oppilaat leikkimään hitsausvehkeillä, sirkkeleillä, oiko/tasohöylillä yms).
 
Se syy on, että jos jäät esim ajoneuvon (pasi tms) kattoluukkuun tai muualle kiinni kypärästä, niin et tukehdu siihen.

Jos kypärään tarttuva paineaalto on tarpeeksi voimakas repimään pään irti tai edes realistisemmin aiheuttamaan jotain niskavammoja niin siinä vaiheessa on kyl muutenkin kaveri melko kusessa, kun räjähdyksen on tultava alaviistosta...
Jep. Unohtui kännissä postatessa mainita, että kenties jokin muukin syy kuin se sama, jonka takia avainnauhassa on voimanrajoitinelementti.

Jälkimmäistä en kykene intuitiollani hyväksymään. Tai tietysti sen osan, että ollaan ehkä muutenkin aika kusessa. Suuri osa muistakin eloonjäämistä edesauttavista turvavälineistä on suunniteltu toimimaan myös tai etenkin silloin, kun ollaan muutenkin melko kusessa.

Ilmavirta tarttuu yllättävän pieniin juttuihin ilman mitään kunnon räjähdystäkin. Ihmisen pää tai oikeasta suunnasta sitä tuplaten suurempi kypärä on jo suhteellisesti iso esine. Voit ajatuskokeena miettiä sitä, millainen rasitus tulee niskalle kun työnnät pään ulos liikkuvan auton ikkunasta vaikkapa 120 km/h nopeudessa. Entäs 180 tai 240? Kypärän ottaessa voimaa ilman liikkeestä voisi äkkiä vähän nyrjähtää, vaikka ei oltaisi ihan toivottomassa tilanteessa muuten. Ehkä. Ihmisiä on selvinnyt hengissä yllättävän lähellä räjähdyksiäkin. Tai toisesta suunnasta lähestyen: ihminen voi tietääkseni muutenkin kuin elokuvissa esimerkiksi paiskautua seinään räjähdyksen takia ja jäädä silti eloon. Eiköhän niskavamma ole tässä yhteydessä ihan relevantti huoli.

Myönnän, että mutuilen. Ja esitän, että voisi ehkä olla mahdollista, enkä suinkaan väitä että olisi. Todennäköisempi vaihtoehto on, että ei ole järkeä tai syytä.

Ainakin käsittääkseni Stahlhelmissä ne oli ihan vaan ilmanvaihdon takia(ja niihin pystyttiin kiinnittämän joku lisäpanssari alkuvaiheessa ku ne oli enemmän ulkonevat).
Tämä kuulostaa toki uskottavimmalta. Entäs kuulovamman ehkäisy äärimmäisen kovan paineen sattuessa? Tietenkin siis riippumatta siitä, auttaisiko tämä paskaakaan, ja tarkoittaen nimenomaan sitä, olisiko tämä ollut suunnittelijoiden ideana.

Eiköhän suurin syy ole ollut siinä, että se remmi on helvetin epämiellyttävä.
Tai jos ne ajatteli, että hihna auki näyttää tosi pahikselta.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on kieltämättä rasittavaa töissä varsinkin kun sanoo/heittää jonku villin veikkauksen, nii vartin päästä ne tietyt ihmiset on tehnyt siitä "totta".

Tämän takia en ota töissä enää mitään kantaa.

>Tämä asia saattaa ehkä olla tällä tavalla
<Muumi sanoi että se on tällä tavalla
 
Tämä kuulostaa toki uskottavimmalta. Entäs kuulovamman ehkäisy äärimmäisen kovan paineen sattuessa? Tietenkin siis riippumatta siitä, auttaisiko tämä paskaakaan, ja tarkoittaen nimenomaan sitä, olisiko tämä ollut suunnittelijoiden ideana.
No itseasiassa mitä nyt pikaseen luin, niin tuolla puhuttiin näistä saksalaisten kypäristä sitä, että kun nuo ilmanvaihtoreiät oli semmoset "sarvenomaiset" pitkät reiät, niin silloin osa sotilaista täyti ne reiät kun äänet jäi jotenki kiertään ja sen takia ne olis osittain otettu kokonaan pois(ja arvaten, ettei sitä juoksuhautavirityslisäpanssaria käyttäneet juuri ketkään). Mutta siis tämä johtui tosiaan ilmeisesti niistä pitkistä putkista eikä niinkään ollut reikien alkuperäine tarkoitus.
 
Tupakan syöminen johtaa yhden päivän kuumeeseen. Toimii siis näppäränä konstina välttää armeijassa leiri.

Ehkä enemmän myytti kuin legenda.
Hah, olin jo unohtanut tämän legendan :D meillä inttiaikana yksi neropatti kokeilä tätä kun palasi humalassa viikonloppulomilta, ei toiminut, valitteli vatsakipua ja kiltisti oli aamulla mukana palveluksessa. Vittuiltiin, että olisi vissiin pitänyt syödä useampi tupakki jos kuumeen olisi halunnut, ei kokeillut enää myöhemmin.
 
90-luvulla ala-asteella kiersi huhu, että MacGyverin näyttelijä olis kuollu jossain lasketteluonnettomuudessa.

Muistan vielä lukeneeni jostain neverheard murofoorumista, että muuallakin suomessa kiersi sama huhu.

No, onneks Richard Dean Anderson elää ja voi lihavasti vieläkin.
 
Ala-asteikäisenä kiersi huhuja viereisestä Steiner-koulusta. Sinne kuulemma laitettiin ns. menetetyt tapaukset, joita ei saatu kuriin edes tarkkiksella. Siellä sitten sytyteltiin tulipaloja huvin vuoksi, pyöräiltiin sisällä käytävillä ja välillä ulkona katollakin, eivätkä opettajat saaneet puuttua asioihin mitenkään.

Tuntuu kyllä siltä, että huhuissa saattoi olla jotain perääkin. Ei siellä ihan täysipäistä sakkia tuntunut olevan kun päivittäin joutui ohi pyöräilemään. Heittelivät mm. kiviä pyörätielle koulun vastapäiseltä kalliolta. Huhuissa syyt ja seuraukset vaan taisivat mennä väärinpäin.
 
Ala-asteikäisenä kiersi huhuja viereisestä Steiner-koulusta. Sinne kuulemma laitettiin ns. menetetyt tapaukset, joita ei saatu kuriin edes tarkkiksella. Siellä sitten sytyteltiin tulipaloja huvin vuoksi, pyöräiltiin sisällä käytävillä ja välillä ulkona katollakin, eivätkä opettajat saaneet puuttua asioihin mitenkään.

Tuntuu kyllä siltä, että huhuissa saattoi olla jotain perääkin. Ei siellä ihan täysipäistä sakkia tuntunut olevan kun päivittäin joutui ohi pyöräilemään. Heittelivät mm. kiviä pyörätielle koulun vastapäiseltä kalliolta. Huhuissa syyt ja seuraukset vaan taisivat mennä väärinpäin.

En tiedä mikä on tuolloin ollut tilanne - ehkä silloin homma keskittyi enemmän ns ihmisenä ja kasvamiseen kuin akateemisiin ansioihin. Laitettiin kuitenkin aikoinaan oma lapsonen "steikkuun" ja ihan myönteinen käsitys tuosta on tullut. Valtion koulu on ottanut monessa mallia Steineriltä ja vastaavasti Steinerit ovat sitoutuneet peruskoulun oppimäärään.
 
Noin 30 vuotta sitten 2 upseeria oli yksikerroksisen toimistorakennuksen nurkalla tupakalla keskellä talvea. Sivulla päin näkyi varastorakennus, jonka seinässä oli joku peltinen noin 20 cm x 20 cm kokoinen kyltti joka näytti kauempaa kuin pieneltä maalitaululta. Toinen upseereista sanoi toiselle, että jos osut lumipallolla yhdellä yrityksellä tämän rakennuksen nurkan takaa tuohon pieneen kylttiin, niin saat kaiken mitä omistan, akkaa myöten. No se otti haasteen vastaan ja meni nurkan taakse tekemään lumipalloa ja lupaaja jäi siihen nurkalle katsomaan mihin pallo lentäisi. Heittäjä heitti siis sen yksikerroksisen rakennuksen yli sokkona kohti sitä varastorakennusta, heittopaikasta matkaa kylttiin tasan 50 metriä. Kuinka ollakaan, se osui aivan keskelle sitä kylttiä.

Normaalisti olisin pitänyt sitä tarinaa bullshittinä, mutta se joka tarinan minulle kertoi, oli se lupauksen tehnyt upseeri itse. Eikä se ollut mikään paskanpuhuja vaan jämpti mies. Kuulin sen tarinan kai pari vuotta tapahtuman jälkeen, se upseeri sanoi ettei se heittäjä ollut ainakaan vielä tullut hakemaan saataviaan :smoke:
 
No tämä taas johtaa juurensa jonnekki Normandiaan 1944 jos ei kauemmas. Sillon oli liikkeellä jenkeillä huhu, että saksalaiset levittelee kaapeleita tien poikki avoimien jeeppikuskien päänmenoksi. Asensivat sit niihin jeeppeihin tämmösiä katkaisurautoja. En ole varma onko tuommosta lankaa koskaan ollut ainakaan tuossa tarkoituksessa. Villi veikkaukseni on, että jos sellainen on laitettu, nii sen on laittanu joku vastarintamies saksalaisen motskarikuskin pudottamiseksi, ei pääleikkuriksi.

Olen sataprosenttisen varma, että tällainen "ansalanka" ei ole tuntematon ilmiö, toki ne ovat tehokkaampia moottoripyöriä ajatellen, mutta vaarallisia kaikille jotka eivät ole ajoneuvon rakenteiden suojaamia.
Myös viestikaapelit ovat vaarallisia vaikka niitä ei pahat mielessä olekaan asennettu, eivätkä ne toki noin matalalla ole. Mutta ei noita leikkureita huvikseen ole PV:n kalustoonkaan asennettu.

Sen verran näissä toki on aina ilmaa, että pään irtoaminen lienee melko epätodennäköinen lopputulos, mutta kaulaan osuva vaijeri voi aiheuttaa joka tapauksessa vakavia vammoja. Sama pätee tuohon kypäräjuttuun. En päässyt selville siitä onko tarinassa perää, mutta mikäli on, niin kyse tuskin on pään irtoamisesta vaan niskavammasta.
 
Kyllä tuota muutkin kaupungit harrastavat. Etenkin Tampere on ollut jo pitkään tunnettu maastopysäköintiä koskevien säännösten pilkuntarkasta ja toisinaan mielivaltaisestakin soveltamisesta.

Seppo halusi tehdä muille tienkäyttäjille palveluksen – sakkohan siitä tuli
Teillä ja turuilla: Maastopysäköintiä
Maastopysäköinnistä taas sakkoja Petsamossa ja Härmälässä – Riippuu täysin tarkastajan harkinnasta
"Ihmiset luulevat tekevänsä hyvän työn"

Edit. Tässä esimerkki mielivaltaisesta maastopysäköinnin kiellon perusteella annetusta pysäköintivirhemaksusta: Erikoinen sakkolappu ikkunassa: Luvaton maastopysäköinti

Maksun määräämisen syy ei todennäköisesti ollut kirjoituksessa mainittu vaan se, että kaupunki tulkitsi yhteen aikaan kadun sorapeitteisen osuuden maastoksi lähinnä kai sillä perusteella, että alue oli osoitettu asemakaavassa puistoksi. Ainakin yksi pysäköintivirhemaksun kyseisellä katuosuudella saaneista valitti hallinto-oikeuteen ja voitti juttunsa. Toinen vastaava paikka oli korttelin toisella puolella. Hallinto-oikeuteenkin päätyi yksi asia, jossa suunnilleen kuvassa näkyvän auton paikalle ajoneuvonsa pysäköinyt oli saanut pysäköintivirhemaksun luvattomasta maastopysäköinnistä. Hallinto-oikeus ei tässäkään tapauksessa kaupungin tulkintaa hyväksynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuota muutkin kaupungit harrastavat.

/OT
Mutta ruohonleikkuun ja muun kunnossapidon joutuu tekemään itse siellä tontin "ulkopuolella" olevalla viheralueella. :rofl: Ei ole paljon dimextakkeja näkynyt kesäisin eikä talvisin.
 
/OT
Mutta ruohonleikkuun ja muun kunnossapidon joutuu tekemään itse siellä tontin "ulkopuolella" olevalla viheralueella. :rofl: Ei ole paljon dimextakkeja näkynyt kesäisin eikä talvisin.
:D
Muistan, kun muutama vuosi sitten oli kohtuullisen paljon lunta kaduilla. Kaupungin omistamat rakennukset ja alueet tunnisti Hämeenlinnassa helposti siitä, että niiden kohdalla oli vaihdettava toiselle puolelle katua, jos ei halunnut tarpoa lumihangessa. Kun Rauhankadun ja Raatihuoneenkadun kulmauksessa oleva rakennus oli vielä kaupungin käytössä, sen edustalla oleva jalkakäytävä oli välillä pitkiä aikoja suljettuna katolla olevan lumen putoamisvaaran vuoksi. Kaupunki ei näyttänyt pitävän kiirettä asian kanssa.
 
First Angels' Trumpet Sounds: Revelation Warning for Armageddon. - YouTube

"Has anyone noticed at 1:21 bottom left of the window something? Maybe it's a water cistern?? Also on the top of the mountain a figure appears when the sound happens again at 1:33 on the right side. It stays there then at 1:46 on the left a figure appears from the fog again. It's interesting no one else has commented on this before. "

This is a Warning Sound But People Don't See It... - YouTube

Seven trumpets - Wikipedia

Onko teillä tietoa että mikä tämä ääni on?
 
Itekin joskus samaa taustahuminaa kuullut ja ihmetellyt mistä kyse. Tosin ei ihan lähikaoina mutta kuitenkin.
 
se varmaan tulee maapallosta itsestään, meren aaltojen pohjaa pitkin mannertapäin nousee ylös taajuuksia joka 10000 kertaa matalempi ääni mitä ihmiset voi kuulla. Liekkö se vaa jotenki vahvistuu randomisti.
 
First Angels' Trumpet Sounds: Revelation Warning for Armageddon. - YouTube

"Has anyone noticed at 1:21 bottom left of the window something? Maybe it's a water cistern?? Also on the top of the mountain a figure appears when the sound happens again at 1:33 on the right side. It stays there then at 1:46 on the left a figure appears from the fog again. It's interesting no one else has commented on this before. "

This is a Warning Sound But People Don't See It... - YouTube

Seven trumpets - Wikipedia

Onko teillä tietoa että mikä tämä ääni on?

Tuollahan nuo trumpetin reiät jo onkin valmiina töräyttämään? ;)
 
Tää sama juttu ja samantyyliset videot on kyllä pyörineet netissä eri nimillä jo ainakin kymmenen vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 486
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom