Uniapnea

Tuossa kesälomalla kun olin reissussa ja ei löytynyt mitään älykästä pikkupulloa fairylle niin vedin kyllä ihan tavan Rexonallakin reilun viikon. Ihan hyvin näytti silläkin lähtevän mutta saippuan hajusteesta toki hienoinen tuoksu tahtoi aina jäädä, ei haitannut mua.

Kumma kun mulle sanoi hoitaja HUS-keuhkopolilla, ettei fairya saa missään tapauksessa käyttää silikonimaskin pesuun :hmm:
Ei ole sinne enää hoitosuhdetta, niin en voi kysyä uudelleen miksi näin.

Kuitenkin moni tuntuu käyttävän eli lienee häneltä väärää informaatiota tai minulta väärinkäsitys.

Ite käyttänyt maskille ja letkulle samaa kuin ihonikin pesuun, LV-pesunestettä.
Pistän maskin joka aamu ensin likomaan muovikuppiin niin kuumaan veteen kuin hanasta tulee ja sit hetken päästä jynssään pehmeällä hammasharjalla.
Maskin remmejä pessyt välillä nestemäisellä pyykinpesuaineellakin.
Höyrystinkuppi välillä fairylla ja jos kalkkeumaa, niin hetken liotus etikkavedessä.

Kumma kun mulle sanoi hoitaja HUS-keuhkopolilla, ettei fairya saa missään tapauksessa käyttää silikonimaskin pesuun :hmm:
Ei ole sinne enää hoitosuhdetta, niin en voi kysyä uudelleen miksi näin.

Kuitenkin moni tuntuu käyttävän eli lienee häneltä väärää informaatiota tai minulta väärinkäsitys.

Ite käyttänyt maskille ja letkulle samaa kuin ihonikin pesuun, LV-pesunestettä.
Pistän maskin joka aamu ensin likomaan muovikuppiin niin kuumaan veteen kuin hanasta tulee ja sit hetken päästä jynssään pehmeällä hammasharjalla.
Maskin remmejä pessyt välillä nestemäisellä pyykinpesuaineellakin.
Höyrystinkuppi välillä fairylla ja jos kalkkeumaa, niin hetken liotus etikkavedessä.
En ole kyllä itse koskaan käyttänyt mitään harjaa jottei mitään mikrohankaumia pääse tulemaan ja siten kasvualustaa bakteereille tai muille.

Resmedin huoltovideoissakin käyttävät pehmeätä hammasharjaa, en usko että on haittaa.
https://www.resmed.fi/tuotteet/maskit/kokokasvomaskit/airfit-f40/#component_6
1754314758457.png

No on kyllä perusteellista pesua. Itse suihkutan laimennettua Fairya maskiin, ja sormissa muljuttelen puhtaaksi. Pesuun menee aikaa n. 30-60 sekuntia.

Sain oman airsense 11 laitteeni viime vuoden lokakuussa, kostutinta ja nenämaskia käytän.
Ennen laitteen saamista yöpolygrafiassa Ahi arvo oli 44 selällään nukkuessa ja nyt pidemmältä aikaväliltä ahi on jotain 4.
Eli mulla on auttanut todella hyvin ja päiväaikainen väsymys loppunut lähes kokonaan.
Viime vuosi ennen laitteen saamista oli hankalaa, kun oli päivittäin pakkonukahtelua jota ilmeni yleensä koneella istuessa.
Ja ennen laitteen saamista mulla oli unirytmi aikas sekaisin, tuli valvottua aamuun asti ja nyt laitteen saannin jälkeen olen pyrkinyt menemään nukkumaan viimestään keskiyöllä.

Itse nenämaskin pesaisen LV:n hajusteettomalla pesuaineella ja vedellä päivittäin. Letkuja samalla aineella silloin kuin viitsin. Kostutinastiaa samaten käytön jälkeen nopeasti huuhtaisen. Kalkkisaostumaa on jonkun verran, mutta ei ole häirinnyt.

Vissiiin sitä on sitten haju-sokea vai huuhtelenko sen vaan niin huolella? Eihän tiskeihinkään jaa pesuaineen hajua kun pesee hyvin ja antaa kuivua.

Kyllä jää, ja jos ette ole tavanneet aistiyliherkkää niin moikka, täällä olisi yksi. Lisäksi hieman huonoa verrata nenässä kiinni olevaa esinettä vaikka lautaseen. Ja voin kertoa, että suuri osa ihmisistä, etenkin miehistä, ovat hajusokeita jos niikseen haluaa heitä kutsua.

Ostin nyt LV hajusteeton astianpesuainetta, aiemmin olen käyttänyt omenan tuoksuista fairya, joka haisee kamalalle.

Noista maskeista, tai tarkemmin sen sopivan löytämisestä, onkohan monikaan päässyt edes kokeilemaan tuota P10 mallia? Tätä ei ole enää ainakaan täälläpäin tuntunut tarjottavan terveydenhuollossa. Uusia on saanut vielä tarvikehuollosta kun osaa vaatia tiettyä mallia. Sierainmalleista yksinkertaisin, yksi (tarvittaessa haarautuva) nauha pään taakse ja yksi letku suoraan nenään. Ainakin minulla pysyy hyvin paikallaan, ei vuoda tai kiristä ja mahdollistaa ihan hyvin pienen pyörimisen sängyssä. Tuo letku seuraa kyllä nenän perässä. Itse olen käyttänyt tuota mallia nyt 7 vuotta ja koneen käyttötunnit sanoo 19000. En ole ainakaan vapaaehtoisesti vaihtamassa mihinkään muuhun.

Noista maskeista, tai tarkemmin sen sopivan löytämisestä, onkohan monikaan päässyt edes kokeilemaan tuota P10 mallia? Tätä ei ole enää ainakaan täälläpäin tuntunut tarjottavan terveydenhuollossa. Uusia on saanut vielä tarvikehuollosta kun osaa vaatia tiettyä mallia. Sierainmalleista yksinkertaisin, yksi (tarvittaessa haarautuva) nauha pään taakse ja yksi letku suoraan nenään. Ainakin minulla pysyy hyvin paikallaan, ei vuoda tai kiristä ja mahdollistaa ihan hyvin pienen pyörimisen sängyssä. Tuo letku seuraa kyllä nenän perässä. Itse olen käyttänyt tuota mallia nyt 7 vuotta ja koneen käyttötunnit sanoo 19000. En ole ainakaan vapaaehtoisesti vaihtamassa mihinkään muuhun.

Itse menin tuolla P10:llä aluksi, mutta itse kääntyilen sen verran että aina olin solmussa sen letkun kanssa joten minulle tuo P30i sierain maski on ihan ehdoton. Siinä letku tulee pään päälle ja pyörii siinä 360 astetta niin ei mene letku solmuun. Ja ilma tulee molempia poskia pitkin niin ei haittaa vaikka nukut poski kummalla puolen tyynyä kun sitten toinen puoli on vapaa antamaan ilmaa.

En ole vähään aikaan tänne kirjoitellut mutta osallistutaan nyt taas kun homma liikkuu johonkin suuntaan.

Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei. Lisäksi ylipainoa oli aika pahasti tuohon aikaan niin hoidoksi määritettiin laihduttaminen ja kyljellään nukkuminen.

No nyt on "hoitoa" yritetty ja laihdutettu, paino tippunut about 25 kiloa tässä välillä, kyljellään yritän nukkua sen minkä pystyn mutta vituiksi menee yöt edelleen. Välillä träkännyt nukkumista kellon kanssa ja keskisyke on yöllä korkeampi kuin päivällä, uni todella rikkonaista (heräilen useita kertoja yössä) ja hyvää unta tulee hyvin vähän. Vaimo raportoi edelleen yöllisiä korahduksia ja hengityskatkoksia sekä kovaa, vaikkakin aiempaa hiljaisempaa kuorsausta. Lisäksi (oletettavasti) kyljellään nukkumisen takia paikat usein aamuisin ihan jumissa ja välillä leipoo niskat aivan jumiin pidemmäksikin aikaa. Tässä välissä myös patjat vaihdettu sänkyyn, tyynyjä kokeiltu varmaan kuutta erilaista mutta mikään ei tunnu auttavan pidemmän päälle eikä tuota kylkinukkumista vaan saa millään toimimaan.

Kävin kesän kynnyksellä sitten juttelemassa asiasta oman työterveyslääkärin kanssa, ja sain tällä viikolla sieltä vihreää valoa jatkotutkimuksiin jotka menis meidän työterveysvakuutuksen piikkiin. Odottelen nyt maksusitoumuksen läpimenoa vakuutusyhtiöstä jonka jälkeen sais varata sitten suoraan uuden yöpolygrafiatutkimuksen Terveystalolta jotta nähdään missä tuon apnean kanssa mennään tällä hetkellä. Omassa vireystilassa ei ole näiden vuosien aikana tapahtunut mitään muutosta, joka aamu herää edelleen väsyneenä eikä koskaan oikeastaan ole mitenkään "energinen" tai virkeä olo vaan aina vähän sellainen pöhnäinen, joten ei ole tämä hoito tähän asti tuottanut mitään kovin hyviä tuloksia.

Lähinnä nyt itseä kiinnostaa eniten onko se apnean taso edelleen sama kuin aikaisemmin, tai etenkin onko se pahentunut siitä kun viimeksi tutkittu. Jotain tälle kyllä tarttis pystyä tekemään muutakin kun ei oikein nykyinen hoitomalli tunnu antavan tuloksia.

En ole vähään aikaan tänne kirjoitellut mutta osallistutaan nyt taas kun homma liikkuu johonkin suuntaan.

Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei. Lisäksi ylipainoa oli aika pahasti tuohon aikaan niin hoidoksi määritettiin laihduttaminen ja kyljellään nukkuminen.

No nyt on "hoitoa" yritetty ja laihdutettu, paino tippunut about 25 kiloa tässä välillä, kyljellään yritän nukkua sen minkä pystyn mutta vituiksi menee yöt edelleen. Välillä träkännyt nukkumista kellon kanssa ja keskisyke on yöllä korkeampi kuin päivällä, uni todella rikkonaista (heräilen useita kertoja yössä) ja hyvää unta tulee hyvin vähän. Vaimo raportoi edelleen yöllisiä korahduksia ja hengityskatkoksia sekä kovaa, vaikkakin aiempaa hiljaisempaa kuorsausta. Lisäksi (oletettavasti) kyljellään nukkumisen takia paikat usein aamuisin ihan jumissa ja välillä leipoo niskat aivan jumiin pidemmäksikin aikaa. Tässä välissä myös patjat vaihdettu sänkyyn, tyynyjä kokeiltu varmaan kuutta erilaista mutta mikään ei tunnu auttavan pidemmän päälle eikä tuota kylkinukkumista vaan saa millään toimimaan.

Kävin kesän kynnyksellä sitten juttelemassa asiasta oman työterveyslääkärin kanssa, ja sain tällä viikolla sieltä vihreää valoa jatkotutkimuksiin jotka menis meidän työterveysvakuutuksen piikkiin. Odottelen nyt maksusitoumuksen läpimenoa vakuutusyhtiöstä jonka jälkeen sais varata sitten suoraan uuden yöpolygrafiatutkimuksen Terveystalolta jotta nähdään missä tuon apnean kanssa mennään tällä hetkellä. Omassa vireystilassa ei ole näiden vuosien aikana tapahtunut mitään muutosta, joka aamu herää edelleen väsyneenä eikä koskaan oikeastaan ole mitenkään "energinen" tai virkeä olo vaan aina vähän sellainen pöhnäinen, joten ei ole tämä hoito tähän asti tuottanut mitään kovin hyviä tuloksia.

Lähinnä nyt itseä kiinnostaa eniten onko se apnean taso edelleen sama kuin aikaisemmin, tai etenkin onko se pahentunut siitä kun viimeksi tutkittu. Jotain tälle kyllä tarttis pystyä tekemään muutakin kun ei oikein nykyinen hoitomalli tunnu antavan tuloksia.
Meillä meni työterveydessä yöpoly ihan normi labratutkimuksena läpi ilman kummempia vakuutusyhtiön mukaantulemisia. Itse laite tuli sitten kunnalliselta.

Kävin tuossa muutama vuosi sitten yöpolygrafiassa julkkarin puolella ja todettiin asentoriippuvainen uniapnea joka selällään olis ylittänyt hoidon kynnyksen mutta kyljellään ei.

Mulla oli sama ja sain cpap-aparaatin.
Muistaakseni selällään AHI 27 ja kyljellään 14.

Toivotaan että saisit kunnolla nukuttua tuolloin kun tutkimus tehdään, itsellä meni eka kerta pieleen kun en saanut nukuttua ja ei siitä pahemmin dataa kertynyt, toisella kertaa nukuin hyvin.

Mulla oli sama ja sain cpap-aparaatin.
Muistaakseni selällään AHI 27 ja kyljellään 14.

Toivotaan että saisit kunnolla nukuttua tuolloin kun tutkimus tehdään, itsellä meni eka kerta pieleen kun en saanut nukuttua ja ei siitä pahemmin dataa kertynyt, toisella kertaa nukuin hyvin.

Edellisessä testissä nukuin todella huonosti, mutta olivat kuitenkin saaneet ilmeisesti riittävästi dataa siitä irti, rekisteröintiaika oli raportissa joku reilu 7h, mutta suhtaudun tuloksiin kuitenkin vähän pessimistisesti koska meni todella kauan saada unenpäästä kiinni kun testiä tein ja heräilin koko yön ihan jatkuvasti.

Tulosten puolesta sillä kerralla AHI oli selällään 26,x ja muissa asennoissa 2,x jolloin AHI-indeksiksi tuli 11,x niin sen takia varmaan ei masiinaa ainakaan siinä vaiheessa annettu. Myös happisaturaatiot oli koko yön pysyneet yli 90% tasolla. Sellainen havainto oli myös tuonne kirjattu, että mulla on aika paljon jalkojen periodisia liikkeitä, eli "levottomat jalat", mittauksen aikana PLM-indeksi (liikkeiden määrä/h) oli yli 10 ja tästä oli lääkäri myös kommentoinut että voi vaikuttaa myös nukkumiseen ja muihin koettuihin oireisiin. Tämän olen kyllä huomannut itsekin aiemmin että taipumusta on, välillä on oikein sellainen piinaava "kihinä" jaloissa minkä takia ei voi olla edes kunnolla paikallaan.

Mutta joo, kyllä tässä tarttis joku hoitomuoto saada aikaiseksi jolla tohon nukkumiseen sais jotain tolkkua. Ei se paljon lämmitä että henki kulkee kyljellään jos muuten nukkuu joka yö päin helvettiä, ei sekään pitkän päälle ole kovin hyväksi. Koko elämäni pystynyt nukkumaan ja nukahtamaan parhaiten selällään, nyt kun yrittänyt tätä hoito-ohjetta noudattaa ja nukkua kyljellään niin tuntuu että huonompaan suntaan mennyt vaan unenlaatu, minkä lisäksi paikat on pahemmin rikki kuin moneen aikanaan vaikka olen nyt kevyempi, paremmassa fyysisessä kunnossa ja urheilen enemmän kuin vuosikausiin.

Näin mallikkona tuntuis että jos cpap mahdollistaa nukkumisen selällään niin etten kuorsaa ja herätä vaimoa enkä tukehdu kuoliaaksi se vois olla ratkaisu tilanteeseen. Kisko vois sinänsä olla myös mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta hammaslääkärin kanssa kun asiasta keskustelin aikanaan niin tuo meinas että jäljellä olevat kaksi viisaudenhammasta pitäis siinä tapauksessa poistaa vielä suusta ja muutenkin se vois mun tapauksessa aiheuttaa muita ongelmia niin ei sitä ihan ensimmäisenä kokeiltavana vaihtoehtona pitänyt.

Pitää nyt vaan odotella että byrokratian rattaat pyörii ja pääsen siihen uuteen testiin, sen jälkeen on varmaan taas vähän viisaampi asian suhteen ja näkee mihin suuntaan tätä voisi lähteä viemään. Työterveyslääkäri oli näköjään jo Kantaan kirjannut diagnoosiksi pitkäkestoisen uniapnean käydyn keskustelun ja aiempien tulosten perusteella.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 217
Jäsenet
78 631
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom