Uniapnea

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Aihetta on sivuttu irtonaisesti muutamassakin ketjussa mutta ehkä olisi paikallaan oma otsikko. Kaikesta päätellen vaiva on yleinen.

Mulla todettiin vaikea uniapnea reilu vuosi sitten. Tyypiltään sentraalista eli en muista hengittää nukkuessa, kuorsaus tai hengitysteiden ahtaus ei siis ole mulla ongelmana. Sain edelliskeväänä ensin viiksimallisen maskin CPAP laitteen kera mutta luvut huiteli silti 10-20 välissä. Nyt on menty syksystä lähtien kokonaaman maskilla ja luvut näyttää hyvältä. Mutta väsymystä pukkaa edelleen enkä muista milloin olisin herännyt virkeänä tai levänneenä. Iltapäivät on sitten hankalia ja tulee mentyä torkuille aina kun on mahdollisuus. Toivoisi tietysti että väsymys hellittäisi ja pääsisi mieluummin lenkille kuin torkuille. Syksyllä on ilmeisesti tulossa kontrollikäynti joten täytyy sinnitellä sinne saakka ja ihmetellä mitä asialle voisi vielä tehdä.

Nukun ja nukahdan tuon maskin kanssa ihan ok mutta aamulla tulee usein heivattua se lattialle kun se jostain syystä häiritsee. Aika napakaksi saa kyllä kiristää jottei vuoda, joka sitten aiheuttaa mukavat jäljet naamaan aamupäivien iloksi.

Mites muut on pärjännyt tämän kanssa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Tämän ketjun täydentämistä voi varmaan jatkaa tällä asialla.

 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Itte taistellu nukkumisen kanssa vuosikausia. Vaikea nukahtaa, nukkuminen ei palauta, heräilyä kokoajan.
Pahimpana aamuyön herääminen tukehtumisen tunteeseen, jolloin koko päivä on selviytymistaistelua.

Puoli vuotta yrittänyt tota maskia käyttää mutta en pääse sinuiksi sen kanssa. Pari kertaa pystynyt nukahtamaan sen kanssa mutta herännyt kovaan puristukseen rinnassa. Laitetta on säädetty monta kertaa mutta se ei vaan sovi.

Lisäksi se tuntuu todella epämiellyttävältä.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
279
Työkaverilla on ollut ongelmia juurikin kokokasvomaskin kanssa ja hänelle tehtiin jonkunlaiset apneakiskot suuhun mitkä tuo leukaa eteenpäin ja on ollut hänelle kuulemma se paras ratkaisu.
Tosin en tiedä minkä tyyppistä hänellä on se uniapnea. On fyysisesti hyvässä kunnossa ja ei todellakaan ylipainoinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Aihetta on sivuttu irtonaisesti muutamassakin ketjussa mutta ehkä olisi paikallaan oma otsikko. Kaikesta päätellen vaiva on yleinen.

Mulla todettiin vaikea uniapnea reilu vuosi sitten. Tyypiltään sentraalista eli en muista hengittää nukkuessa, kuorsaus tai hengitysteiden ahtaus ei siis ole mulla ongelmana. Sain edelliskeväänä ensin viiksimallisen maskin CPAP laitteen kera mutta luvut huiteli silti 10-20 välissä. Nyt on menty syksystä lähtien kokonaaman maskilla ja luvut näyttää hyvältä. Mutta väsymystä pukkaa edelleen enkä muista milloin olisin herännyt virkeänä tai levänneenä. Iltapäivät on sitten hankalia ja tulee mentyä torkuille aina kun on mahdollisuus. Toivoisi tietysti että väsymys hellittäisi ja pääsisi mieluummin lenkille kuin torkuille. Syksyllä on ilmeisesti tulossa kontrollikäynti joten täytyy sinnitellä sinne saakka ja ihmetellä mitä asialle voisi vielä tehdä.

Nukun ja nukahdan tuon maskin kanssa ihan ok mutta aamulla tulee usein heivattua se lattialle kun se jostain syystä häiritsee. Aika napakaksi saa kyllä kiristää jottei vuoda, joka sitten aiheuttaa mukavat jäljet naamaan aamupäivien iloksi.

Mites muut on pärjännyt tämän kanssa?
Itselläni todettiin lievä uniapnea viime vuonna, kuorsaamisen lisäksi ei muita oireita ja huomattiin muussa yhteydessä happisaturaatiomittauksessa.

Käytin cpap-laitetta melkein puoli vuotta joka yö ja tunsin itseni usein tosi väsyneeksi. Kokeilin sitten eräs yö nukkua ilman laitetta ja heräsin aamulla itsestään tuntia normaalia aikaisemmin ja virkeänä. :cigar2:

Olin hommannut vähän aikaisemmin Ouran kun uudessa mallissa piti olla happisaturaation mittaus (ei ole vieläkään käytössä :asif:), mutta löysin eron syvän unen määrässä riippuen onko maski käytössä. Pienellä kokeilulla selvisi että ihan suoraan kiinni maskinkäytöstä.

Tuossa tulos toissayöltä ilman maskia:
Screenshot_20220605_140726_com.ouraring.oura.png

Ja viime yö maskin kanssa, pienoinen ero nähtävissä muussakin kuin unen määrässä :whistling:
Screenshot_20220605_140615_com.ouraring.oura.png


Tämä on ihan systemaattista, mutta en huomaa heräileväni paljon tms. vaan lopputuloksena olen väsynyt vaikka kuvittelen nukkuvani hyvin. Menee vähän väärinpäin kun uniapnean hoito aiheuttaa väsymystä. Kävin juttelemassa aiheesta lääkärin kanssa ja puheessa kävi nuo kiskot, mutta lopputuloksena vain koneen paineita nostettiin, ei auttanut :asif:

Nämä siis kokomaskin kanssa, nenämaskin kanssa tilanne on paljon parempi, mutta pientäkin nuhaa tai allergiaoiretta tms. niin ei toivoakaan käyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
130
Tämän ketjun täydentämistä voi varmaan jatkaa tällä asialla.

Jokseenkin eri mieltä, mutta arvioikoon modet tarvittaessa tilannetta ja tehköön toimenpiteensä tarvittaessa.

Uniapneaa (eli nukkumisen aikaista hengittymättömyyttä ja hengityskatkoja) sairastava voi luulla nukkuvansa ihan normaalisti koko yön, mutta nukkumisen laatu kärsii hengityskatkoista kun taas unettomuutta sairastava ei nukahda tai saattaa nukahtaa, mutta herää kesken nukkumisen eikä saa uudelleen unta.
Tässä langassa ilmeisesti tarkoitus on puhua uniapneasta sairautena ja siihen liittyvästä elämästä mikä ei ihan unettomuuteen liity muuten kuin nimen alkuosan puolesta.

Obstruktiivinen uniapnean diagnoosista 12 vuotta. CPAP-laite ollut käytössä alusta asti ja eihän sitä enää osaa nukkua edes nokosia ilman, vaikka alussa hankalaa oli maskien sovituksien ja nenän kuivumisen kanssa. CPAP-laitteen kostutin oli viimeinen ratkaiseva tekijä.
Taitaa olla jo kolmas laite menossa. Nenämaski on minulle tuntunut sopivalta. Sierainmaskia on yritetty tarjota, mutta en motivoitunut sen kanssa leikkimään kun toimivakin tapa on.

Onko @lmu2002 väsymyksen syitä poissuljettu esim. labrakokeilla ja mitä tarkoitat maskin poisottamisella aamulla suhteessa nukuttuun? Nukutko ilman maskia vielä tunteja jolloin hengityskatkoja tapahtuu ?
Maskin kanssa minulla on ollut samanlaisia ongelmia. Itsellä jämäkkä tyyny (tempur ja vastaavat) sekä jatkuva maskin remmien kanssa säätäminen auttoi löytämään sopivan kiristyksen että maski ei vuoda ja samalla ei tule painojälkiä. Mulla vielä menee iho herkästi rikki liian tiukasta kiristyksestä.
 
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
124
Minulla on toiminut kokomaski parhaiten siten, että se on melko väljäksi säädetty. Joskus harvoin, kun CPAP nostaa painetta reilummin, tulee vuotoa. Hieman vaikea kuvailla tuota kireyden tasoa, mutta maski ennemminkin lepää kasvoilla kuin puristaa/painaa mistään. Kireäksi säädettynä en siedä sitä lainkaan.

Kun ensimmäisellä maskilla tuli vuosi käyttöä täyteen, tiiviste oli sen verran kovettunut, ettei enää toiminut niin hyvin tuolla löyhällä säädöllä. Uudella maskilla tuli laakista kuntoon taas.

Ps. Tuli lopetettua täysin kaikkien kofeiinia sisältävien juominen nauttiminen jokusen viikkoa sitten. Sitäkin ennen oli jo reilu vuosi mennyt kahvikupillisella aamusta, joskus harvoin toinen kuppi puolilta päivin. Muutos oli sittenkin yllättävän nihkeä. Muutama viikko siinä meni, mutta tuntuu siltä, että minua vaivannut n. klo 4 heräily on vähentynyt radikaalisti ja muutenkin on paljon levollisempi olo pitkin päivää. Illalla väsyttää aikaisemmin ja 8h on ihan normimäärä unta, joskus menee ylikin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Onko @lmu2002 väsymyksen syitä poissuljettu esim. labrakokeilla ja mitä tarkoitat maskin poisottamisella aamulla suhteessa nukuttuun? Nukutko ilman maskia vielä tunteja jolloin hengityskatkoja tapahtuu ?
Ei ole varsinaisesti muita väsymyksen syitä tutkittu vaikka verikokeita on kyllä tehty ja kaikki on ok (pl sepelvaltimotauti, mutta tukossa ollut suoni on avattu eikä enää varsinaisesti liity suoraan asiaan). Mutta ennen uniapnea diagnoosia aina tarjoiltiin väsymyksen syyksi masennusta, mitä en hyväksynyt. Tietysti väsymys aiheuttaa alavirettä mutta lääkäreiden mielestä ollaan ensin masentuneita ja sen vuoksi väsyneitä, ei toisin päin. Nythän se väsymyksen syy on todettu uniapneasta johtuvaksi.

Maski löytyy siis monesti lattialta aamulla. Tietojen mukaan ilman maskia on yleensä nukuttu niisä tapauksissa tunti tai pari.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Masennushan on lääkäreiden lempilapsi. Sillä vapautuu monista tutkimuksista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
130
Ei ole varsinaisesti muita väsymyksen syitä tutkittu vaikka verikokeita on kyllä tehty ja kaikki on ok (pl sepelvaltimotauti, mutta tukossa ollut suoni on avattu eikä enää varsinaisesti liity suoraan asiaan). Mutta ennen uniapnea diagnoosia aina tarjoiltiin väsymyksen syyksi masennusta, mitä en hyväksynyt. Tietysti väsymys aiheuttaa alavirettä mutta lääkäreiden mielestä ollaan ensin masentuneita ja sen vuoksi väsyneitä, ei toisin päin. Nythän se väsymyksen syy on todettu uniapneasta johtuvaksi.

Maski löytyy siis monesti lattialta aamulla. Tietojen mukaan ilman maskia on yleensä nukuttu niisä tapauksissa tunti tai pari.
Ehkä itse tuossa tilanteessa yrittäisin kuitenkin ensisijaisesti sopeutua maski-letkuhässäkän kanssa ja ottaa tavoitteeksi nukkua vain maskin kanssa. Onhan hapen saanti kuitenkin yksi olennainen osa elintoimintojen ylläpitoa.
Paljonko tuollainen tunti-pari ilman CPAP:ia sitten vaikuttaa vaikka olisi riittävästi nukkunut maskin kanssa ja paljonko hengityskatkoja (+kesto) on, niin tiedä häntä. Tuota pystyisi halutessasi tarvittaessa teknisestäkin näkökulmasta lähteä selvittelemään jollain uniklinikalla.

Vaikka kontrollikäyntisi onkin suunniteltu syksylle, niin ainakin itse sain ihan myönteisesti rohkaisua omassa sairaanhoitopiirissä ottaa yhteyttä aikaisemminkin jos koen vaikeuksia laitteistoni kanssa. Lisäksi tarjolla oli vakioajat tarvikkeiden hakuun, josta asiaa voisi yrittää edistää. Tuotakin vaihtoehtoa kannattaisi selvittää ennemmin kuin "sinnitellä" syksyyn.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tämän ketjun täydentämistä voi varmaan jatkaa tällä asialla.

Samalla logiikalla kaikki keskustelu vaikkapa diabeteksesta, verenpainetaudista, alkoholismista tai mielenterveyskuntoutumisesta pitäisi niputtaa univaikeuksien keskusteluun. Niihinhän usein liittyy unihäiriöitä ja nukkumisongelmia.

Uniapnea on yleinen, alidiagnosoitu ja pahimmillaan hengenvaarallinen sairaus, eikä siihen välttämättä liity mitään unettomuuteen tai nukahtamisvaikeuksiin liittyvää. Aihe on aivan erillinen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Samalla logiikalla kaikki keskustelu vaikkapa diabeteksesta, verenpainetaudista, alkoholismista tai mielenterveyskuntoutumisesta pitäisi niputtaa univaikeuksien keskusteluun. Niihinhän usein liittyy unihäiriöitä ja nukkumisongelmia.
Tämä nyt ei ollut edes sinnepäinkään. Turhaan liioittelet.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Hienoa, että löytyy ketju tästäkin aiheesta. Lukaisin kommentteja läpi enkä ihmettele yhtään, että sana masennus näkyy mukana. Huonolaatuiset, liian lyhyet tai muut uniongelmat on helvetistä ja voivat pistää kropan sekä pääkopan todella pahaan jamaan.

ltse sain viimein toissa vuonna uniapnea-diagnoosin pitkän väittelyn ja testien myötä. Testilaitteiden kanssa nukkuminen oli todella vaikeeta kaiken sen johtohelvetin kanssa, mutta onneksi viimeisessä testissä oli jo kehittyneemmät laitteeet ja pystyin nukkumaan niiden kanssa -> hengityskatkoksia ja muuta kivaa. Eli selkeä uniapnea-diagnoosi siis. Kokeiltiin ensin leukaa eteenpäin työntäviä kiskoja noin vuoden ajan, jonka jälkeen uusi kontrollitesti, joka kertoi lopulta ettei kiskoista ollut mitään apua. Siitä lähete keuhkopuolelle cpap-laitteen jonoon...meni noin puoli vuotta eikä kuulunut mitään. Kun kyselin niin selvisi ettei koko lähetettä ole olemassa, joten mahtavaa. )Suosittelen olemaan näissäkin aktiivisia ja potkimaan asiaa eteenpäin ettei tällaisia yllätyksiä tapahdu muille. Asian tiedustelu ei maksa mitään ja tiedät missä mennään.)

Lopulta menin kuukausi sitten työterveyteen kun väsymys oli/on jatkuvaa ja vaikuttaa jo työntekoon ja elämiseen selvästi. Siellä (Terveystalo) olikin HIEMAN eri sointu keskustelussa: "Joo tottakai! Katotaan löytyykö meiltä CPAP laitetta niin saat sen mahdollisesti heti mukaan". Olin aika puulla päähän lyöty, että näinkö asiat voivatkin toimia. Ainoa varjopuoli tässä on se, että ainakaan oma työterveys-sopimus ei korvaa itse laitetta ja sen joutuisi tässä ostamaan sitten itse. Nyt siis koejakso menossa laitteella ja jos olen tyytyväinen niin voin halutessani ostaa sen itselle. Hintaa on vain lähemmäs tonni, mutta on kyllä todellakin hyvien yöunien arvoinen.

Laitteena siis Resmed Airsense 11, joka vaikuttaa kyllä todella hienolta. Vasta pari yötä laitteen kanssa alla ja koko maskilla mennään. Ei onneksi tunnu kovin epämiellyttävältä ja viimeyönä en tainnut herätä kertaakaan.

Tässä koitan samaan aikaan potkia kunnallista eteenpäin kun sain uuden lähetteen heille ja olen cpap-laitteen jonossa. Sieltä kun laitteen saisi täysin ilmaiseksi.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Monivuotisena CPAP -laitteen käyttäjänä suosittelen hankkimaan kunnon tyynyn, mikä on suunniteltu juuri CPAP -laitteiden käyttäjiä ajatellen.

1655117316918.png


Itse olen saanut oman CPAP -laitteen julkiselta ja se on vaihdettukin jo pari kertaa (ensimmäinen vikaantui ja toisen vaihtoivat muuten vain uudempaan malliin säännöllisessä kontrollissa). Samoin maskit ja valjaat saa aina uudet pyytämällä, kun entiset alkavat olla loppuun ajettuja. Nuo tyynyt, ja niille tyynyliinat, pitää ostaa tietenkin itse omalla rahalla mutta olen pitänyt sitä pienenä sijoituksena.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Hienoa, että löytyy ketju tästäkin aiheesta. Lukaisin kommentteja läpi enkä ihmettele yhtään, että sana masennus näkyy mukana. Huonolaatuiset, liian lyhyet tai muut uniongelmat on helvetistä ja voivat pistää kropan sekä pääkopan todella pahaan jamaan.

ltse sain viimein toissa vuonna uniapnea-diagnoosin pitkän väittelyn ja testien myötä. Testilaitteiden kanssa nukkuminen oli todella vaikeeta kaiken sen johtohelvetin kanssa, mutta onneksi viimeisessä testissä oli jo kehittyneemmät laitteeet ja pystyin nukkumaan niiden kanssa -> hengityskatkoksia ja muuta kivaa. Eli selkeä uniapnea-diagnoosi siis. Kokeiltiin ensin leukaa eteenpäin työntäviä kiskoja noin vuoden ajan, jonka jälkeen uusi kontrollitesti, joka kertoi lopulta ettei kiskoista ollut mitään apua. Siitä lähete keuhkopuolelle cpap-laitteen jonoon...meni noin puoli vuotta eikä kuulunut mitään. Kun kyselin niin selvisi ettei koko lähetettä ole olemassa, joten mahtavaa. )Suosittelen olemaan näissäkin aktiivisia ja potkimaan asiaa eteenpäin ettei tällaisia yllätyksiä tapahdu muille. Asian tiedustelu ei maksa mitään ja tiedät missä mennään.)

Lopulta menin kuukausi sitten työterveyteen kun väsymys oli/on jatkuvaa ja vaikuttaa jo työntekoon ja elämiseen selvästi. Siellä (Terveystalo) olikin HIEMAN eri sointu keskustelussa: "Joo tottakai! Katotaan löytyykö meiltä CPAP laitetta niin saat sen mahdollisesti heti mukaan". Olin aika puulla päähän lyöty, että näinkö asiat voivatkin toimia. Ainoa varjopuoli tässä on se, että ainakaan oma työterveys-sopimus ei korvaa itse laitetta ja sen joutuisi tässä ostamaan sitten itse. Nyt siis koejakso menossa laitteella ja jos olen tyytyväinen niin voin halutessani ostaa sen itselle. Hintaa on vain lähemmäs tonni, mutta on kyllä todellakin hyvien yöunien arvoinen.

Laitteena siis Resmed Airsense 11, joka vaikuttaa kyllä todella hienolta. Vasta pari yötä laitteen kanssa alla ja koko maskilla mennään. Ei onneksi tunnu kovin epämiellyttävältä ja viimeyönä en tainnut herätä kertaakaan.

Tässä koitan samaan aikaan potkia kunnallista eteenpäin kun sain uuden lähetteen heille ja olen cpap-laitteen jonossa. Sieltä kun laitteen saisi täysin ilmaiseksi.
Kandee muuten kertoa että käyttöönotto/opastus on jo tehty mikä voi nopeuttaa prosessia kun ei tarvi kuin vaan laite mukaan.
Itse vuokrasin Aavasta laitteen heti diagnoosin jälkeen. 4kk päästä sain sitten kunnallisen version joka on tietysti kuiva malli vs. Aavan kosteuttava. Tuo aiheuttaa suun kuivumista joka sitten näkyy siinä että aamulla maski on lattialla kun herää, ja pari tuntia menty ilman maskia. Täytyypä muuten selvittää saako kosteutuksen lisättyä tms.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Mulla 3 vuotta takana cpap laitteen kanssa. Mitä äkkiä luin aikaisempia postauksia niin jotain ajatuksia;
- itsellä nenämaski riittää ja ei kannata kiristää kovin tiiviiksi -> ohivuotoa. Kun laitat pään tyynyyn remmit kiristyy jonkinverran ja vuotaa.
- itsellä @Moloch linkkaama tyyny käytössä. Ihan ok, mutta ei mitenkään ehdoton. Ilmankin pärjää.
- kostuttimen käyttö ehdottomasti hyvä homma
- hyvä että tällainen keskustelu käydään, ehdottomasti. En muualta oikein ole löytänyt mitään.
- kunnallisen kautta kannattaa ehdottomasti hankkia laitteet. Maski ja letkut kulutustavaraa. Saa ainakin täällä Tampereella kätevästi postissa kotiin kerran vuodessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Kandee muuten kertoa että käyttöönotto/opastus on jo tehty mikä voi nopeuttaa prosessia kun ei tarvi kuin vaan laite mukaan.
Itse vuokrasin Aavasta laitteen heti diagnoosin jälkeen. 4kk päästä sain sitten kunnallisen version joka on tietysti kuiva malli vs. Aavan kosteuttava. Tuo aiheuttaa suun kuivumista joka sitten näkyy siinä että aamulla maski on lattialla kun herää, ja pari tuntia menty ilman maskia. Täytyypä muuten selvittää saako kosteutuksen lisättyä tms.
Mulla on Airsense 10 ja ainakin siinä kostutin on vain laitteen päätyyn tuleva säiliö. Toisesta päädystä irtoaa koko päädyn kokoinen "tulppa" ja vesisäiliö vain laitetaan sen tilalle :think:
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
915
Vaikean uniapneadiagnoosin sain reilu 2v sitten ja Resmecin Airsense 10 ollut käytössä nenämaskeineen (kostutinta en käytä edes talvisin, pitäs siihen totutella ku sierainten limakalvot hellinä).

Vaikka laite itsessään jo auttaa todella paljon niin tärkeää on myös löytää hyvä asento vaikkapa tyynyillä tukien - itelle paras on vasemmalla kyljellään selkä seinää/selkänojaa vasten ja haarojen väliin vielä tyyny jolla säätää oikean jalan asentoa.

Ja paneminen ennen nukkumista auttaa myös, saaneena js rentoutuneena levollisemmat unet.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Vaikein asia itselle oli CPAP laitteen käyttöönotossa se, että piti opetella nukkumaan kyljellään/selällään. Olin ns. mahallaan nukkuja ja uuden asennon oppiminen oli todella työlästä. Itse maskiin ja letkuun tottui nopeammin kuin asennon muutokseen. Hyvä tyyny pään alla ja polvien välissä auttoi.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Mulla aivan sama. Lisäksi tuntuu että aika rajoittuneet nuo nukkumisasennot nykyään.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Ainoa varjopuoli tässä on se, että ainakaan oma työterveys-sopimus ei korvaa itse laitetta ja sen joutuisi tässä ostamaan sitten itse. Nyt siis koejakso menossa laitteella ja jos olen tyytyväinen niin voin halutessani ostaa sen itselle. Hintaa on vain lähemmäs tonni, mutta on kyllä todellakin hyvien yöunien arvoinen.
Kunnallisella puolella homma toimii ainakin Oulussa. Ainoa miinus oli että jonossa sai olla vuoden. Minusta liian pitkä aika kun hengenvaarallinen sairaus kyseessä. Ja ymmärrän kyllä, että asiakkaita tuli valtavasti silloin Olli Lindholmin kuoleman myötä.

Muuten aivan timanttista toimintaa kaikin puolin. Digitaalinen hoitopolku on hyvin tehty ohjeineen ja seurantoineen. Sama laite minullakin, ja tietysti ilmaisena. Maskit ja letkut saa vaihtaa ilmaiseksi, ja koiran pureman letkunkin sai vaihtaa ilmaiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Kandee muuten kertoa että käyttöönotto/opastus on jo tehty mikä voi nopeuttaa prosessia kun ei tarvi kuin vaan laite mukaan.
Kiitos vinkistä! Tää täytyy toki hoksata kertoa :)

Kunnallisella puolella homma toimii ainakin Oulussa. Ainoa miinus oli että jonossa sai olla vuoden. Minusta liian pitkä aika kun hengenvaarallinen sairaus kyseessä. Ja ymmärrän kyllä, että asiakkaita tuli valtavasti silloin Olli Lindholmin kuoleman myötä.

Muuten aivan timanttista toimintaa kaikin puolin. Digitaalinen hoitopolku on hyvin tehty ohjeineen ja seurantoineen. Sama laite minullakin, ja tietysti ilmaisena. Maskit ja letkut saa vaihtaa ilmaiseksi, ja koiran pureman letkunkin sai vaihtaa ilmaiseksi.
Hyvä kuulla näin oululaisena :) Eilen koitin soitella sisätautien poliklinikalle vaan ei saanut ketään kiinni. Soittopyynnön jätin vaan ei soitettu takaisin. Tänään uutta yritystä. Kuulostaa tuo ilmaisuus laitteelle, osienvaihdolle ja seurannoille aika uskomattoman hyvälle verrattuna, että ostaa laitteen ja yhdet setit osia itse melkein tuhannella eurolla.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Pääsin vuonna 2017 unitestiin kun yksityinen lääkäri suostui pitkän neuvottelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen vaikka sanoi, että tuskin pääsen. Todettiin selällään melkein 20 katkosta tunnissa ja muissa asennoissa muistaakseni 6 eli juuri ja juuri yli normaalin. Se ahi vai mikä lie oli muistaakseni 13. Viime vuonna tehtiin testi uudelleen kiskon kanssa joka 2017 valmistettiin ja tulos oli käytännössä sama. Kuitenkin jos nukun ilman kiskoa on se paluu vanhaan. Päätä särkee ja väsyttää hulluna eikä pysty toimimaan. Eli kisko kuitenkin auttaa. Huonona puolena vuosien kiskon käytöstä on aiheutunut se, että se on toiminut samalla oikomishoitona ja purenta on perseellään, minkä takia minua suositeltiin olemaan käyttämättä kiskoa jonkin aikaa testiksi, mutta juurikin väsymyksen takia se ei onnistunut.

Cpap on itelle todettu ettei auttaisi kun on rakenteellinen homma joten julkiselta ei sitä suositella. Samoin myöskin kun on lievä piti kisko maksaa ite ja maksoi hieman päälle 1000€ kaikkinensa.

Ylipainoa eikä mitään muutakaan altistavaa mihin voisi vaikuttaa ole ja toi unitesti laitekin jouduttiin laittamaan kahdesti ympäri kun yleensä hieman erikokoista porukkaa mittauksessa testaajan mukaan.

Edit: Noissa kiskoissakin on paljon eroja. Julkiselta olisi maksanut lähes saman verran kisko jota kuvattiin sen olevan kuin nukkuisi tennispallo suussa kuin yksityiseltä kisko jonka kanssa voi puhua yms. Kun siinä on saranat joten päädyin hankkimaan yksityiseltä kun oli tiedossa, että joutuu loppuelämän käyttämään.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
51
Joulukuussa'21 keskivaikea uniapnea -diagnoosi, pahin tilanne oikealla kyljellä, sitten vasemmalla kyljellä ja vasta kolmanneksi pahin selällään. AHI oli mittausyönä muistaakseni 16. Ylipainoinen en ole.

ResMed Airsense 10 -CPAPpia kostuttimella + lämmitettävällä letkulla käyttänyt nyt helmikuun alusta asti. Helposti sopeuduin laitteeseen.

Itsellä alkoi purentaongelmat n.2-3vk kuluessa laitteen käytön jälkeen, aamuisin heräsin etuhampaat "hellänä"... varmaan johtuu siitä kun koko elämän nukkunut suu auki ja nyt opetellut nukkumaan suu kiinni niin jotenkin purenta mennyt pieleen. Nyt on sitten öisin myös purentakisko suussa hampaita suojaamassa, ei ole enää niin simppeliä tuo nukkumaan meneminen.. :D

Sierainmaski on tuntunut itselle parhaalta vaihtoehdolta, mutta nyt alkanut tulemaan senkin kanssa ongelmia: heräilen öisin vuodon ääneen, kertyy kosteutta ja vesi "kuplii" sieraimen ja maskin välissä.
Kokomaski ei oikein toimi, koska kuolaan öisin, varsinkin nyt kun on tuo purentakisko.

Nyt kaksi yötä mennyt nenämaskilla, mihin on taas totutteleminen. Varsinkin kun aiemmasta sierainmaskista ilmaletku lähtee pään päältä, eikä kärsänä niin kuin nenämaskissa.

Olo on ollut iltapäivisin huomattavasti virkeämpi kuin ennen, ei ole tarvetta pyrkiä edes hetkeksi päiväunille kun tulee töistä kotiin.. Tietysti vieläkin jos ei nuku tarpeeksi niin päivällä kyllä väsyttää. Eikä ole ollut hermot enää niin kireällä.. Eikä olo ole ollut ehkä niin alakuloinen kuin ennen..

Harrastan moottoripyöräilyä ja nyt heinäkuussa pitäisi lähteä ensimmäiselle reissulle laite mukana, mutta konvertterit on loppu joka verkkokaupasta niin telttailu voi olla hieman hankalaa kun laitetta ei saa kytkettyä akkuun.. Onko muilla kokemuksia reissaamisesta laitteen kanssa?

Lähes koko ikäni olen varmasti tautia sairastanut, kaverit on aina nauraneet kuorsaamiselleni sekä silloinen tyttöystäväni, nykyinen vaimoni sanoi jo seurustelumme alussa n. 12 vuotta sitten että lopetan hengittämisen öisin, mutta enhän silloin nuorena kollina ottanut asiaa vakavissani.. Eikä silloin kyllä ainakaan itselläni tietoisuus taudista ollut nykyisellä tasolla.

Tsemppiä nukkumiseen muillekkin :)
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Harrastan moottoripyöräilyä ja nyt heinäkuussa pitäisi lähteä ensimmäiselle reissulle laite mukana, mutta konvertterit on loppu joka verkkokaupasta niin telttailu voi olla hieman hankalaa kun laitetta ei saa kytkettyä akkuun.. Onko muilla kokemuksia reissaamisesta laitteen kanssa?
Samanlainen Airsense 10 + kostutin + lämmittävä letku systeemi on kulkenut mukana matkoilla (hotelleissa ja mökkimajoituksessa). Tosin aina on ollut käytettävissä normaali 240V virtapistoke eli akkuvirralla toimimisesta ei kokemuksia. Sain laitteen mukana myös kantolaukun missä laite on näppärä ottaa matkaan.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kiitos vinkistä! Tää täytyy toki hoksata kertoa :)



Hyvä kuulla näin oululaisena :) Eilen koitin soitella sisätautien poliklinikalle vaan ei saanut ketään kiinni. Soittopyynnön jätin vaan ei soitettu takaisin. Tänään uutta yritystä. Kuulostaa tuo ilmaisuus laitteelle, osienvaihdolle ja seurannoille aika uskomattoman hyvälle verrattuna, että ostaa laitteen ja yhdet setit osia itse melkein tuhannella eurolla.

Eikös uniapnea mene keuhkopolin kautta? Vai kuuluuko keuhkopoli jotenkin sisätautien alle?
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Eikös uniapnea mene keuhkopolin kautta? Vai kuuluuko keuhkopoli jotenkin sisätautien alle?
Joo pitäisi juurikin mennä. Soittelin vaan ensin vahingossa Oulaisten keuhkopolille ja antoivat sieltä numeron Oulun päähän. Tuo numero tosin menee tuonne Sisätautipoliklinikalle. En vain ole saanut sieltä vieläkään ketään kiinni kun antaa jättää vaan soittopyynnön. Kohta onkin pari päivää jo odotellut takaisinsoittoa...

En siis meinaa löytää mistään missä tuo OYS:n Oulun keuhkopoliklinikka sijaitsee tai mikä sen numero on JOS se ei ole tuo sama sisätautien poliklinikka. Täytyy soittaa suoraan vaihteeseen ja varmistaa asia.

Edit. Joo eli vaihteesta ohjattiin eteenpäin. Tän suhteen keuhkopoliklinikka on siis sama paikka kuin tuo sisätautien poliklinikka. (Numerolla 08 315 8000 jos joku etsii samaa.)
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Joo pitäisi juurikin mennä. Soittelin vaan ensin vahingossa Oulaisten keuhkopolille ja antoivat sieltä numeron Oulun päähän. Tuo numero tosin menee tuonne Sisätautipoliklinikalle. En vain ole saanut sieltä vieläkään ketään kiinni kun antaa jättää vaan soittopyynnön. Kohta onkin pari päivää jo odotellut takaisinsoittoa...

En siis meinaa löytää mistään missä tuo OYS:n Oulun keuhkopoliklinikka sijaitsee tai mikä sen numero on JOS se ei ole tuo sama sisätautien poliklinikka. Täytyy soittaa suoraan vaihteeseen ja varmistaa asia.

Edit. Joo eli vaihteesta ohjattiin eteenpäin. Tän suhteen keuhkopoliklinikka on siis sama paikka kuin tuo sisätautien poliklinikka. (Numerolla 08 315 8000 jos joku etsii samaa.)
Juu tuolta se menee: Sisätautien poliklinikka

Ja kun olet saanut hoidon aloituspäätöksen niin sitten asiointi: Hengitysapuvälinelainaamo
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Juu tuolta se menee: Sisätautien poliklinikka

Ja kun olet saanut hoidon aloituspäätöksen niin sitten asiointi: Hengitysapuvälinelainaamo
Kiitos, arvostan suuresti. Soittivat itseasiassa tuolta Sisätautien poliklinikalta viimein takaisin tänään. Kerroin tilanteestani ja mainitsin juuri tuon mitä käyttäjä @lmu2002 vinkkasi, että käyttöönotto/opastus on jo tehty. Hoitaja tuntui tästä hieman innostuvan ja kääntävän kelkkaansa jonotustilanteestani. Meinasi, että tuohan voi muuttaa asiaa ja aikoo tutkia olisiko mahdollista nopeuttaa prosessia juurikin tämän takia ja ottaa minuun myöhemmin uudestaan yhteyttä. Nyt sormet, varpaat ja kaikki mahdolliset ristiin, että tällä pääsisi hieman keulimaan jonossa cpap-laitteen suhteen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Itse ostaisin ulkomaanmatkalle tuollaisen matkamallin tuosta Resimedistä, mutta eipä ole saatavuudesta tietoakaan kun juuri kysyin. Vajaan tonnin maksaa tuo pikkupökylä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Kandee muuten kertoa että käyttöönotto/opastus on jo tehty mikä voi nopeuttaa prosessia kun ei tarvi kuin vaan laite mukaan.
Turussa ainakaan mitään käyttöopastusta saanut julkisella puolella. Itelle lykättiin toi laite käytännössä pakotettuna (se unirekisteröinti on täyttä paskaa). Menin kuulemaan rekisteröinnin tuloksia ja siinä vartin aikana oli jo cpap-laite sekä maski mukana ja suunta kotiin, tuli vähän yllätyksenä. Ohjeena "Kato netistä video".

Kolme kuukautta yritin käyttää laitetta, kahdella eri maskilla, ja sen verran heikkolaatuista kamaa ainakin resmedin laite ettei jäänyt käyttöön. Melko kovaääninen, letkut jotain helvetin ämpärimuovia, eikä sitä kusenhaaleeta ilmaakaan huvita hengitellä. Ilman kostutusta taas sieraimet hajoaa etenkin talviaikaan (itellä oli siis talvella testissä). Samaten toi "haittaa" auloshengitystä ärsyttävästi, EPR:n pitäis helpottaa uloshengitystä, mutta mistä lie halvimmista osista kone on kasattu kun reagointiaika uloshengityksen tunnistukseen on perunan luokkaa. Unenlaatu laski aivan järjettömästi enkä ole koskaan ollut niin väsynyt kuin ton koneen kanssa. Omat sensoritkin sanoi, että unenlaatu ja syvyys oli surkealla tasolla sen kanssa. Tosin, ei mulla mitään uniapnean oireita edes ollut (päiväväsymystä, nukahtelua sohvalle, katkonaista nukkumista / jatkuvaa kusella juoksemista ja mitä näitä nyt on, happisaturaatiokin oli öisin keskimäärin 97-98% tasolla eli ihan riittävä ja kone ei tuonut tähän mitään muutosta). Lääkäri halus tehdä ton apneatestin kun menin sanomaan, että patjasensorin mukaan kuorsaan joskus reilummin, ja tietty koska oon perusläski. Hämmentävä kokemus kokonaisuudessaan, kun ilmeisesti toiset ei näitä laitteita saa vaikka oikeaa tarvetta olis.

Tosin, taidan kuulua selvään vähemmistöön huonon kokemukseni kanssa.

Suurin osa noista julkisen puolen resmedin laitteita ei taida olla edes lukittuja, eli hoitovalikkoa pääsee säätämään ihan vapaasti kun pitää kotinappia ja sitä pyöreää kiekkoa hetken pohjassa samaan aikaan. Muistikortilla ja Oscarilla saa tutkailtua omaa dataa jos huvittaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
On kyllä huono kokemus @Trespasser. Pakkohan tässä on avautua miten Oulussa toimi hommat minun kohdalla.

Suurin kielteinen asia, että jouduin jonottamaan lähes vuoden, ennen kuin sain hakea testilaitteen sairaalasta. Siellä sitten neuvottiin seikkaperäisesti koko homma, miten testilaite puetaan päälle jne. Pidin yön päällä laitetta, ja palautin siinä laukussa sairaalalle seuraavana päivänä.

Tämän jälkeen (en muista kauanko tuossa tuli väliä, ehkä viikko/kaksi viikkoa) tulokset käytiin lääkärin kanssa läpi, hyvin seikkaperäistä selostusta vaivasta, olin tyytyväinen. Minulla katkoksia oli yli 70 tunnissa, joka on melkoinen tulos, kun taitaa olla 30 vaikean raja. Minulla asennot eivät rekisteröityneet, koska laite oli jotenkin liikkunut/irronnut yön aikana.

Tässä vaiheessa kai minut sitten opastettiin digitaaliseen portaaliin, jossa oli kaikki mahdolliset ohjeet ja videot sairaudesta, maskista, prosessista jne.

Sitten laitetta hakemaan apuvälineklinikalle. Ensin n. 20 minuutin koulutus, siellä oli pari muutakin minun lisäksi. Minusta asiallinen ja tehokas koulutus. Tämän jälkeen jokainen vuorollaan pääsi hoitajan kanssa sovittamaan erilaisia maskeja, joista oli erilaisia kokona. Tämä oli todella nopea ja ammattimaisesti suoritettu manööveri, kesti ehkä 5-10 minuuttia. Sain kokomaskin ja nenämaskin ja ohjeet niillekin. Niitä sovitettiin ohjattuna. Ja tietysti laite, joka oli suoraan paketista otettu.

Resmed 10 se taitaa olla, lämmitettävä vesisäiliö kostutukseen, suodattimet mukana vuodeksi jne. Säädöt on auki, eli painetta ja kostutusta ainakin voi säätää. Laitehan lähettää joka aamu tiedot langattomasti sairaalaan seurantaan.

Viikon päästä tuli palautetta sinne Digitaalinen terveyspolku tjms. että homma heidän mielestään rokkaa hyvin. Seuraava palaute tuli kuukauden päästä, ja oiskohan seuraava puoli vuotta aloituksesta. Sitten vuoden välein. Maskit ja letkut taidetaan antaa uudet vuoden välein. Tai tarvittaessa.

Minulla käyttöönotto oli helppo, ekana iltana vähän aikaa ahdisti maski, mutta päätin vaan sinnitellä vaikka meinasi tulla ikävää tukehtumisen tunnetta. 2-3 yön jälkeen olin aika sinut, 2 viikon päästä täysin sopeutunut. Tällä hetkellä koko hommaan menee minuutti, vettä säiliöön ja maski naamalle. Mua ei häiritse letku, eikä juuri kokomaskikaan. Aamulla jos herään, niin jatkan maskin kanssa mahdollisimman pitkään, ehkä kerran viikossa nukun 1-2 tuntia ilman maskia. Toki maskia pitää huuhdella myös, mutta en tee sitä joka ilta. Letkun pesu kerran viikkoon. Nenämaskia en ole kuin testannut.

Harvoin olen ollut mihinkään yhteiskunnan palveluun näin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Liki kymmenen vuotta nyt Airsense 9 ja 10 kanssa mennyt. Kosteutusvermeet on, mutta yleensä en käytä.

Sitten käytännön kysymykseen: Onko muilla käynnyt tuon AS10:n kanssa niin, että on lakannut tunnistamasta lämmitettävää letkua? On kokeiltu useammalla: pakasta vedetty, aiemmin toiminut ja toiminavana varalle jätetty - sama homma kaikilla.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Joo, itsekin tähän junaan menossa. Keskivaikea apnea diagnosoitu - laitteen saannen kuun lopussa. Mielenkiinnosta kysyn, että onko porukalla paino laskenut laitteen käyttöönoton jälkeen? Parilla kaverilla näin on käynyt, en tosin tiedä että onko laite siihen vaikuttanut. Mutta tuonhan pitäisi parantaa yöunta ja samalla aineenvaihduntaa...
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Joo, itsekin tähän junaan menossa. Keskivaikea apnea diagnosoitu - laitteen saannen kuun lopussa. Mielenkiinnosta kysyn, että onko porukalla paino laskenut laitteen käyttöönoton jälkeen? Parilla kaverilla näin on käynyt, en tosin tiedä että onko laite siihen vaikuttanut. Mutta tuonhan pitäisi parantaa yöunta ja samalla aineenvaihduntaa...
Minulla putosi paino useamman kilon, en tiedä vaikuttiko aineenvaihduntaan.
Isoin tekijä oli kun nukkui hyvin aktiivisuus lisääntyi, kynnys lähteä lenkille tai salille pieneni tosi paljon kun ei ollut väsynyt.
Mulla todetiin vaikea uniapnea.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Sainkin kostuttimen ja lämpöletkun HUSista. Pitääkö tuolle laitteelle jotenkin kertoa että uutta palikkaa on kiinni?

Mulla ei tippunut paino eikä aktiivisuus lisääntynyt. Väsymys painaa edelleen reilun vuoden jälkeenkin. Nukun ihan hyvin mutta herään tappoväsyneenä edelleen. En tiedä johtuuko se tuosta sentraalisesta versiosta ja että tepsiikö toi CPAP siihen nyt sitten ihan niinkuin pitää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Sainkin kostuttimen ja lämpöletkun HUSista. Pitääkö tuolle laitteelle jotenkin kertoa että uutta palikkaa on kiinni?

Mulla ei tippunut paino eikä aktiivisuus lisääntynyt. Väsymys painaa edelleen reilun vuoden jälkeenkin. Nukun ihan hyvin mutta herään tappoväsyneenä edelleen. En tiedä johtuuko se tuosta sentraalisesta versiosta ja että tepsiikö toi CPAP siihen nyt sitten ihan niinkuin pitää.
Mulla todettiin vaikea sentraalinen uniapnea noin vuosi sitten. Ensin mulle annettiin pariksi kuukaudeksi tuo cpap-laite mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Lopetinkin sen käytön aika nopeasti kun tuntui että tukehdun sen kanssa. Myöhemmin sain tämän laitteen joka on tarkoitettu nimenomaan sentraalisen uniapnean hoitoon. Väsymys on kyllä vähentynyt ja sitä myötä aktiivisuus mutta paino ei ole pudonnut.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Mulla todettiin vaikea sentraalinen uniapnea noin vuosi sitten. Ensin mulle annettiin pariksi kuukaudeksi tuo cpap-laite mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Lopetinkin sen käytön aika nopeasti kun tuntui että tukehdun sen kanssa. Myöhemmin sain tämän laitteen joka on tarkoitettu nimenomaan sentraalisen uniapnean hoitoon. Väsymys on kyllä vähentynyt ja sitä myötä aktiivisuus mutta paino ei ole pudonnut.
No hemputti. Mikäs tämä vehe sitten on?
Mulla oli siis vuosi sitten tutkimuskamoilla nukuttuna AHI melkein 40. Ja siis sentraalista. Sain vuokrakamat ja siinä viiksimallinen maski jolloin AHI oli edelleen 15-30. HUSista pyysin sitten kokonaaman maskin jolloin AHI tippui alle viiden. Mutta kuinkahan luotettava tuo CPAP laitteen lukema on? Olen useasti havainnut heräämisen rajamailla että sisäänhengitys on unohtunut ja ilmaa vedetään sitten kauhomalla.
Tiputin tarkoituksella painoa 10% diagnoosikauhistuksen jälkeen mikä ei kyllä tuntunut voinnista juuri mitenkään. Sittemmin on tullut pari prossaa takaisin.

Voi tietysti olla että nukun vain liian vähän (6-7t) ja väsymys johtuu enimmäkseen siitä. Mutta kerrotko hieman tuosta laitteesta lisää, ja kokemuksista sen kanssa vs perus CPAP.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
No hemputti. Mikäs tämä vehe sitten on?
Mulla oli siis vuosi sitten tutkimuskamoilla nukuttuna AHI melkein 40. Ja siis sentraalista. Sain vuokrakamat ja siinä viiksimallinen maski jolloin AHI oli edelleen 15-30. HUSista pyysin sitten kokonaaman maskin jolloin AHI tippui alle viiden. Mutta kuinkahan luotettava tuo CPAP laitteen lukema on? Olen useasti havainnut heräämisen rajamailla että sisäänhengitys on unohtunut ja ilmaa vedetään sitten kauhomalla.
Tiputin tarkoituksella painoa 10% diagnoosikauhistuksen jälkeen mikä ei kyllä tuntunut voinnista juuri mitenkään. Sittemmin on tullut pari prossaa takaisin.

Voi tietysti olla että nukun vain liian vähän (6-7t) ja väsymys johtuu enimmäkseen siitä. Mutta kerrotko hieman tuosta laitteesta lisää, ja kokemuksista sen kanssa vs perus CPAP.
Tuossa asv-laitteessa on miellyttävämpi "hengitysprofiili". Se myötäilee omaa hengitystä. Cpap taas tunkee ilmaa väkisin juurikin hengitysteiden avaamista varten.

EDIT:
Kannattaa kysellä työterveydestä kattaako se uniapnean hoidon. Sieltä saat varmasti tuon asv-laitteen. Saa varmaan kunnalliseltakin mutta ovat kuulemma nihkeitä jakamaan niitä kun ovat kalliimpia kuin cpap-laitteet. Itse jouduin lisäksi käymään sydänfilmissäkin kun tuo asv-laite kuulemma rasittaa vasenta kammiota enemmän.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Itselläkin on asentoriippuvainen uniapnea. Kyljellä maatessa AHI oli mittauksessa alle 5, mutta selällä maatessa n. 20. Happivajausta ei kuitenkaan todettu unitutkimuksessa, eli CPAP laitteesta tuskin apua. Lisäksi minulla on Withningsin sleep analyzer sekä scanwatch. Näiden mukaan uniapneaa n. joka toinen päivä, eli AHI yli 15. Noiden lisäksi Oura sormus. Noi kaikki tosin antavat suht hyvän arvosanan unesta. Esim. SPO2 tasot ovat ton scanwatchin mukaan yöllä hyvät; 97-98%. Sähkösänky käytössä, n. 10cm korotettu pään puolelta. Välillä käytössä itsetehty uniapneavyö jonka pitäisi vähentää selällä nukkumista. Se vähentääkin mielestäni uniapneaa jonkin verran, mutta heikentää muuten unenlaatua, esim. herään useammin yön aikana. Mielestäni hyöty +/-0.
Näiden lisäksi on todettu vaikea-asteinen levottomat jalat johonka tosin on läääkitys. Mutta epäilen ettei aina tehoa.

Näiden uniongelmien takia olen ollut aika koomassa viimeiset neljä vuotta :(.
Uniapneakiskoa en ole vielä kokeillut, onko ketään saanut apua tästä? Muita keinoa uniapnean lieventämiseen?
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Joo, itsekin tähän junaan menossa. Keskivaikea apnea diagnosoitu - laitteen saannen kuun lopussa. Mielenkiinnosta kysyn, että onko porukalla paino laskenut laitteen käyttöönoton jälkeen? Parilla kaverilla näin on käynyt, en tosin tiedä että onko laite siihen vaikuttanut. Mutta tuonhan pitäisi parantaa yöunta ja samalla aineenvaihduntaa...

Itsellä ennen hoitoa oli niin, että oli aivan sama, että nukkuiko 14 vai 4 tuntia, koska oli kuitenkin yhtä väsynyt, joten tuli nukuttua yleensä 6h tai alle. Poikkeuksena ne yöt kun sattui sellaiseen asentoon, ettei katkoksia tullut niin paljon.

No, tätä kroonista väsymystä tuli sitten kompensoitua iltaisin ja öisin lisäämällä energiaa. Ei siis mitään mässy-sipsi osastoa vaan käytännössä yksi ylimääräinen ateria siinä keskiyöllä. Tästähän sitten seurasi hyvä ylipaino.

Ei se laite maagisesti painoa pudottanut, mutta vähän hoidon alottamisen jälkeen tein kiukulla dietin ja aloitin kunnolla kuntoilun, josta lähti varttisatanen runsaassa vuodessa.

Eikä se kone niitä kiloja pidä poissakaan. Käytännössä kaikki on tullut takaisin, mutta tällä kertaa syynä oli työstressi, korona ja piiiiitkät työpäivät koneen edessä. Kiitokset myös Woltille ja Foodoralle, en olisi pystynyt tähän ilman teitä.

Oleellisin asia hoidosta on ollut se, että ei ole enää sellaisia "harmaita päiviä". Sellaisia, jolloin mikään ei nappaa tai tunnu miltään, mutta väsyttää niin paljon, että kuvainnollisesti tuntee tylpän panon aivojen päällä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Tuossa asv-laitteessa on miellyttävämpi "hengitysprofiili". Se myötäilee omaa hengitystä. Cpap taas tunkee ilmaa väkisin juurikin hengitysteiden avaamista varten.

EDIT:
Kannattaa kysellä työterveydestä kattaako se uniapnean hoidon. Sieltä saat varmasti tuon asv-laitteen. Saa varmaan kunnalliseltakin mutta ovat kuulemma nihkeitä jakamaan niitä kun ovat kalliimpia kuin cpap-laitteet. Itse jouduin lisäksi käymään sydänfilmissäkin kun tuo asv-laite kuulemma rasittaa vasenta kammiota enemmän.
Ok. Mulla ei CPAP sinänsä haittaa nukkumista kunhan ensin rauhottuu paikoilleen. Ehkä tuossa on se ajatuksena että ylipaineessa muistaa sisäähengityksen helpommin kuin ilman, vaikka hengitystiet pysyiskin joka tapauksessa auki.

Ei ole työterveyttä käytössä mutta ehkäpä tämän sepelvaltimotaudin kanssa ei sitten ensin tarjoilla tuota asv laitetta. Syyskuussa käynti, otanpa kuitenkin asian puheeksi.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Pitääköhän sitä ittekki kysellä tota toista laitetta kun ei onnistu ton cpap laitteen kanssa.

Se on kummallista kun aluksi pystyin hyvin käyttämään tota cpappia vaikka nukahtamaan en pystynyt sen kanssa. Mutta nykyään tuntuu että on kuin kala kuivalla maalla vaikka monia säätöjä kokeiltu. Itellä kans omatehty vyöhässäkkä selällä makuuta estämään.

Onko kellään muuten ollut aamuyöllä heräämista todella kovaan päänsärkyyn ja oksennus ja valo herkkyyteen?
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Saa varmaan kunnalliseltakin mutta ovat kuulemma nihkeitä jakamaan niitä kun ovat kalliimpia kuin cpap-laitteet. Itse jouduin lisäksi käymään sydänfilmissäkin kun tuo asv-laite kuulemma rasittaa vasenta kammiota enemmän.
Kummallista, ainakin HUS:ista sai asv laitteen (Airsense) ilman mitään sydänfilimiä ja kyselyitä. Tuntui että nämä on ihan oletusratkaisu.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Eihän resmedin AirSense-sarjan laitteet ole ASV-laitteita, vaan ihan CPAP. AirCurve on se niiden ASV-malli.
Ah, seison korjattuna. Jossain™ muistan nähneeni toisin.

Edit:

Eikun meni sekaisin mainosmateriaalin kanssa, jossa sanottiin että jollain tasolla suhteuttaa itseään hengitykseen.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Eihän sitä aircurve laitetta saanu lainalle. On kuulemma niin sama vehje ettei muuta mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 316
Viestejä
4 157 139
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom