Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Tarvitset hyvää korvaushoitoa. Siinä yhdistyy lääkkeiden helppo päivittäinen saanti sekä jatkuvuus ja päihteiden valvonta kohdallasi.
Sitä ollaan taas ihan huolella kuutamolla.:whistling:
E. Sekös vasta käyjin harmittamaan että lääkäri määräsi syömään jopa 90mg/pv tätä kauheaa väärinkäyttölääkettä. Sen sijaan olen pääsyt tässä kauheassa nukahtamisläkkeessä puolikkaaseen tablettiin. Aika hyvin, eikö?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
63
@RealityBites Tsemppiä kovasti. Kelailin, että kirjoittelisin jossain vaiheessa vähän omaa historiaa aiheeseen liittyen, mutta hieman reaktiot kuumottaa. Toisaalta ei ole minulta pois ja jos joku haluaa nistiksi leimata niin big whoop, ohjeeni otan lääkäriltä. Mutta nyt ei ole aikaa jäsennellä pidenpää tekstiä. Mutta siis feel you, unettomuus on niin hirveä riesa jonka kanssa pelleillään. Lyhyesti n. 15 vuotta sitten kun uniongelmat alkoi, ne olisi voitu korjata helpommin ja elämä voisi olla erilaista. Sen sijaan humahdin terveydenhuollon rattaisiin ja sillä tiellä ollaan vieläkin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
@RealityBites Tsemppiä kovasti. Kelailin, että kirjoittelisin jossain vaiheessa vähän omaa historiaa aiheeseen liittyen, mutta hieman reaktiot kuumottaa. Toisaalta ei ole minulta pois ja jos joku haluaa nistiksi leimata niin big whoop, ohjeeni otan lääkäriltä. Mutta nyt ei ole aikaa jäsennellä pidenpää tekstiä. Mutta siis feel you, unettomuus on niin hirveä riesa jonka kanssa pelleillään. Lyhyesti n. 15 vuotta sitten kun uniongelmat alkoi, ne olisi voitu korjata helpommin ja elämä voisi olla erilaista. Sen sijaan humahdin terveydenhuollon rattaisiin ja sillä tiellä ollaan vieläkin.
Kiitos. Voihan sitä leimata ihan miksi haluaa, itselle se kuitenkin on ollut lähinnä parannus, jonka takia olen ehkä hitusen parempi ihminen.

Olen tehnyt itse paljon tuon nukkumisen eteen ja mielelläni autan muitakin saman ongelman parissa painivia ehdotuksilla.

Ei kai sitä forumilla kirjoittelua nyt pidä itseenstä ottta, mutta joskus osuu kyllä sangen sopivaan kohtaan. Ihmisiä me kaikki ollaan.

Tiedän tuon humahtamisen - tutkimukset on kestäneet jo pari vuotta ja olet kutakuinkin varma, että sieltä ei kyllä mitään apuja tule. Sitten saat tropit jotka parantaa elämänlaatua noin muutoin ja on parempi muille.

Sitten häviää unet ja olet täysin hukassa sen kanssa ja siinä pisteessä, ettet enää tiedä, mitä teet parin viikon kuluttua. Siinä kelpaa suunnitella tulevaa. :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
63
Kiitos. Voihan sitä leimata ihan miksi haluaa, itselle se kuitenkin on ollut lähinnä parannus, jonka takia olen ehkä hitusen parempi ihminen.

Olen tehnyt itse paljon tuon nukkumisen eteen ja mielelläni autan muitakin saman ongelman parissa painivia ehdotuksilla.

Ei kai sittä forumilla kirjoittelua nyt pidä itseenstä ottta, mutta joskus osuu kyllä sangen sopivaan kohtaan. Ihmisiä me kaikki ollaan.

Tiedän tuon humahtamisen - tuktimukset on kestäneet jo pari vuotta ja olet kutakuinkin varma, että sieltä ei kyllä mitään apuja tule. Sitten saat tropit jotka parantaa elämänlaatua noin muutoin ja on parempi muille.

Sitten häviää unet ja olet täysin hukassa sen kanssa ja siinä pisteessä, ettet enää tiedä, mitä teet parin viikon kuluttua. Siinä kelpaa suunnitella tulevaa. :beye:
Joo oon jo tovin seurannut sun kamppailua ja siksi tsemppailin etenkin kun on tuo ADHD bonuksena mukana, pakko myötää et sulla nyt on lääkäreiden sulla osalta huonot kortit. Oma lääkäri ihan asiallisesti määrää nykyään lääkkeitä mistä on oikeasti apua, uusii reseptit eikä vaadi ramppaamaan siellä. Toki muu hoitokontakti on ja lääkäri sitten hoitajan kanssa palaveeraa, eli pysyy kärryillä minun asioista vaikka ei nähdäkään reseptie uusinnan yhteydessä.

Itselleni kokeiltiin koko "väsyttävä" masennus ja muu lääkearsenaali (ketipinor whoop, hitto mikä ongelmapilleri.] No nyt uniongelmien vuotena 14lääkäri määräsi Tenoxin, sitten stellan, sitten imovanen ja nämä nukahtamistlääkkeet ei mulla toimininut ja jos toimi niin olin iloinen. Pahin oli imovane, toimi tai ei niin seuraavana yönäkään ei varmasti tullut uni. Se kokeilu oli onneksi lyhyt kun paketissa ei montaa ollut. Paluu Tenoxiin joka bentsona oikeasti rauhoittaa. Yö on parempi vaikka unta ei paljon saisi kun kroppa lepää. Kun ilman lääkettä on jatkuva pyöriminen menossa :sad: Lääkäri laittoi Tenoxin takaisin ja sillä mennään nyt. On hyvä, että alkava unettomuuskierre on katkaistavissa lääkkeellä. Sitten taas jaksaa päiviä hyvin ennen kuin huono unenlaatu hiipii kuvioihin ja uudestaan, uuudestaan ja vielä kerran uudestaan. Viimeistään tässä kohtaa on hyvä ottaa Tenoxi. Ennen tätä kierre jatkui ja usein "havahduin" siihen, että torkun välillä sohvalla ja mitään ei kykene tekemään.Ulkona liikkuminen, sosiaalisen ahdituseisuuden kanssa tuntuu että taju lähtee, kun kroppa on niin heikossa hapessa kauppareissukin uuvuttaa ihan nolliin jos edes pääsee kauppaan :( Puhumattakaan mielialoista. Synkäksi menee tuollaisessa tilanteessa.

Samoin kanssa olen tehnyt paljo unen eteen ja silti toimivin ratkaisu on itselleni Tenox tai eräs laiton vaihtoehto. Käytän myös azonaa silloin tällöin. Alussa tuli nenäongelmia ja nielemisvaikeuksia. Muutaman kerran jälkeen ne hävisi. Tuossa Azonassa on se hyvä puoli, että kun se toimii optimaalisesti uni
on pitkää ja palauttavaa. Esim. viimeeksi nukuin sen avulla 10h :D Aamulla jälkikäteen on ehkä hieman painavampi olo, mutta aamukahvin aikana katoaa.

Liikun paljon, syön hyvin, en lue triggeröiviä jauhantoja iltaisin(harvemmin päivälläkään, vaikka täälläkin niihin törmää :D ) Teen sanapeliä vihkoon ja kuuntelen ASMR videoita taustalla iltaisin. Katselen lyhyitä eläinvidoita ja fail koosteita(ja niitä videoita mitä Youtuben algoritmit 30 vuotiaalle sinkkumiehelle joka tykkää kissoista laittaa; jotka hyvin usein on "vihaa naisia, vihaa lgbt-ihmisiä(tietäispä algoritmi että olen homo :D ), donald trump on best yms. settiä. Tarpeeksi nopeasti kun hyppii yli ja laittaa alapeukun niin ne häviää kunnes algororitmi päättää kokeilla uudestaan) Useimmiten kuitenkin jätän puhelimen pois jo 18 maissa ja keskityn muuhun (pois lukien asmr videot kuulokkeisiin tulee luurista).

Tulipa ajatusvirtaa tähän aamukahvin lomassa :D Eipä siinä jos menee kurjaksi keskustelu niin tietää jatkossa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Joo oon jo tovin seurannut sun kamppailua ja siksi tsemppailin etenkin kun on tuo ADHD bonuksena mukana, pakko myötää et sulla nyt on lääkäreiden sulla osalta huonot kortit. Oma lääkäri ihan asiallisesti määrää nykyään lääkkeitä mistä on oikeasti apua, uusii reseptit eikä vaadi ramppaamaan siellä. Toki muu hoitokontakti on ja lääkäri sitten hoitajan kanssa palaveeraa, eli pysyy kärryillä minun asioista vaikka ei nähdäkään reseptie uusinnan yhteydessä.

Itselleni kokeiltiin koko "väsyttävä" masennus ja muu lääkearsenaali (ketipinor whoop, hitto mikä ongelmapilleri.] No nyt uniongelmien vuotena 14lääkäri määräsi Tenoxin, sitten stellan, sitten imovanen ja nämä nukahtamistlääkkeet ei mulla toimininut ja jos toimi niin olin iloinen. Pahin oli imovane, toimi tai ei niin seuraavana yönäkään ei varmasti tullut uni. Se kokeilu oli onneksi lyhyt kun paketissa ei montaa ollut. Paluu Tenoxiin joka bentsona oikeasti rauhoittaa. Yö on parempi vaikka unta ei paljon saisi kun kroppa lepää. Kun ilman lääkettä on jatkuva pyöriminen menossa :sad: Lääkäri laittoi Tenoxin takaisin ja sillä mennään nyt. On hyvä, että alkava unettomuuskierre on katkaistavissa lääkkeellä. Sitten taas jaksaa päiviä hyvin ennen kuin huono unenlaatu hiipii kuvioihin ja uudestaan, uuudestaan ja vielä kerran uudestaan. Viimeistään tässä kohtaa on hyvä ottaa Tenoxi. Ennen tätä kierre jatkui ja usein "havahduin" siihen, että torkun välillä sohvalla ja mitään ei kykene tekemään.Ulkona liikkuminen, sosiaalisen ahdituseisuuden kanssa tuntuu että taju lähtee, kun kroppa on niin heikossa hapessa kauppareissukin uuvuttaa ihan nolliin jos edes pääsee kauppaan :( Puhumattakaan mielialoista. Synkäksi menee tuollaisessa tilanteessa.

Samoin kanssa olen tehnyt paljo unen eteen ja silti toimivin ratkaisu on itselleni Tenox tai eräs laiton vaihtoehto. Käytän myös azonaa silloin tällöin. Alussa tuli nenäongelmia ja nielemisvaikeuksia. Muutaman kerran jälkeen ne hävisi. Tuossa Azonassa on se hyvä puoli, että kun se toimii optimaalisesti uni
on pitkää ja palauttavaa. Esim. viimeeksi nukuin sen avulla 10h :D Aamulla jälkikäteen on ehkä hieman painavampi olo, mutta aamukahvin aikana katoaa.

Liikun paljon, syön hyvin, en lue triggeröiviä jauhantoja iltaisin(harvemmin päivälläkään, vaikka täälläkin niihin törmää :D ) Teen sanapeliä vihkoon ja kuuntelen ASMR videoita taustalla iltaisin. Katselen lyhyitä eläinvidoita ja fail koosteita(ja niitä videoita mitä Youtuben algoritmit 30 vuotiaalle sinkkumiehelle joka tykkää kissoista laittaa; jotka hyvin usein on "vihaa naisia, vihaa lgbt-ihmisiä(tietäispä algoritmi että olen homo :D ), donald trump on best yms. settiä. Tarpeeksi nopeasti kun hyppii yli ja laittaa alapeukun niin ne häviää kunnes algororitmi päättää kokeilla uudestaan) Useimmiten kuitenkin jätän puhelimen pois jo 18 maissa ja keskityn muuhun (pois lukien asmr videot kuulokkeisiin tulee luurista).

Tulipa ajatusvirtaa tähän aamukahvin lomassa :D Eipä siinä jos menee kurjaksi keskustelu niin tietää jatkossa.
Aika hyvin kirjailtu vaikka pitikin ajatuksella lukea. Tuotahan se on ja yritän epätoivoisesti etsiä keinoja nukkumiseen. Olen sanonut monesti että ketä hyvänsä alkaa masentamaan jos nukkuminen on aina yksi kysymysmerkki.

Tuli kohtuullisen hyviä tuloksia htp-5 osalta, niin ehkä itsekin testailen vielä uudelleen.

Aamulla oli toivototukset että reseptejä ei ole uusittu - ei edes melatoniinia. :beye:

Kurkku on kipeä ja olo muutenkin täysin seis. Kiskaisin Concertan lisäksi vielä 18mg napin, että olisin edes jotenkin hereillä. Ehkä se kahvilla taas nousee..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Aamun kunniaksi puhelimessa odotteli viesti että reseptejä ei ole uusittu. :beye:

Siitäpä sitten treenaamaan nukkumista, sen verran on vielä että kierteen saa katkaistua - eli parisen viikkoa. Kaikin puolin kivaa.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
63
Aika hyvin kirjailtu vaikka pitikin ajatuksella lukea. Tuotahan se on ja yritän epätoivoisesti etsiä keinoja nukkumiseen. Olen sanonut monesti että ketä hyvänsä alkaa masentamaan jos nukkuminen on aina yksi kysymysmerkki.

Tuli kohtuullisen hyviä tuloksia htp-5 osalta, niin ehkä itsekin testailen vielä uudelleen.

Aamulla oli toivototukset että reseptejä ei ole uusittu - ei edes melatoniinia. :beye:

Kurkku on kipeä ja olo muutenkin täysin seis. Kiskaisin Concertan lisäksi vielä 18mg napin, että olisin edes jotenkin hereillä. Ehkä se kahvilla taas nousee..
Joo tuossa oli aikamoista ajatusvirtaa kuten mainitsin :D Tuo 5htp on myös kokeiltu, jotain tuntui tekevän mutta en osannut osoittaa että mitä, lopulta edes sitä vähääkään ei tullut :(

Aamun kunniaksi puhelimessa odotteli viesti että reseptejä ei ole uusittu. :beye:

Siitäpä sitten treenaamaan nukkumista, sen verran on vielä että kierteen saa katkaistua - eli parisen viikkoa. Kaikin puolin kivaa.
Voi nyt helkkari. Tossa on ikävästi läsnä tuo ettei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, toivotaan että löydät lääkärin joka arvostaa vakautta hoidoissa. En tiiä mitä itse tuollaisessa tilanteessa tekisin, joten vielä kolmannet tsempit :cautious:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Joo tuossa oli aikamoista ajatusvirtaa kuten mainitsin :D Tuo 5htp on myös kokeiltu, jotain tuntui tekevän mutta en osannut osoittaa että mitä, lopulta edes sitä vähääkään ei tullut :(


Voi nyt helkkari. Tossa on ikävästi läsnä tuo ettei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, toivotaan että löydät lääkärin joka arvostaa vakautta hoidoissa. En tiiä mitä itse tuollaisessa tilanteessa tekisin, joten vielä kolmannet tsempit :cautious:
Kiitos tsempeistä. Ihmeellistä kiristystä harjoittavat työterveydessä. Itse olen tehnyt osani ja saanut vähennettyä nukahtamislääkkeen käytön puolikkaaseen/vrk. Eli tuota ei vielä näin vajaan vuoden jälkeen kuluisi yhtään enempää kuin alun perinkään. Vaan tuntuu nyt sekin olevan liikaa.

Toivotaan että unilääkäri ymmärtäisi yskän, muuten alkaa olla vitsit melko vähissä homman kanssa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Yrttitee testiin illasta, ei kai se pahaakaan tee.

Joskin nämä poppakonstit tahtovat olla vähän yhtä tyhjän kanssa.

Lueskelin tuossa päivällä kroonisen unettomuuden hoito-ohjetta niin ilmeisesti tsopiklonia ja tsolpideemia ei nykyisin enää pidetäkään niin mahdottoman kauheana ja pahana aineena jos sillä saa nukuttua.

Samaan tapaan tieto lisää tuskaa myös mirtatsapiinin kohdalla - aiheuttaa joillekin pidempiaikaisessa käytössä kognitiivisuuden heikkenemistä yhdellä lailla kuin hirveät ja kauheat bentsot ja z-lääkkeet.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kiitos tsempeistä. Ihmeellistä kiristystä harjoittavat työterveydessä. Itse olen tehnyt osani ja saanut vähennettyä nukahtamislääkkeen käytön puolikkaaseen/vrk. Eli tuota ei vielä näin vajaan vuoden jälkeen kuluisi yhtään enempää kuin alun perinkään. Vaan tuntuu nyt sekin olevan liikaa.
En tiedä onko tämä lääkärikohtaista vai onko tässä tullut muutos vanhaan. Noin 10 vuotta sitten työterveyslääkäri oikein tuputti uusia lääkkeitä tai määrän nostoa jos ei tehonnut. Sinne pystyi menemään suunnilleen listan kanssa mitä haluaa. Jotain eksoottisia myrkkyjä tuli testattuakin.

Nyt tuntuu että vedetään suunnilleen diabetes potilaalta insuliini pois…ihme touhua.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
En tiedä onko tämä lääkärikohtaista vai onko tässä tullut muutos vanhaan. Noin 10 vuotta sitten työterveyslääkäri oikein tuputti uusia lääkkeitä tai määrän nostoa jos ei tehonnut. Sinne pystyi menemään suunnilleen listan kanssa mitä haluaa. Jotain eksoottisia myrkkyjä tuli testattuakin.

Nyt tuntuu että vedetään suunnilleen diabetes potilaalta insuliini pois…ihme touhua.
Olen siinä mielessäkin hiukan ymmälläni että lääkäri on kyllä melkoinen tuuliviiri noitten kanssa. Per koskaan ei voi tietää että saako noita lisää vai ei, niin kylläpä on auttanut hienosti unettomuuteen pohtia parin viikon välein, että saako sitä vielä nukuttua vai ei.

Mutta joo, vähän samanlainen kokemus itsellä että 10v sitten sai hakemalla 30tbl Zopinoxia - en tosin paria kuukautta pidempää kuuria koskaan pyydellytkään.

Mutta jos tästä nyt kovin hankala ristiretki taas uhkaa tulla, niin ehkä totean että eipä sitä ole sitten paljoa iloa hoitaa verenpainetta tai -sokeriakaan jos ei kerran unettomuutta hoideta että antaa sitten olla kaikkien lääkkeiden niin eipähän tule yhteisvaikutuksia. Oikeastaan verensokerilääkkeen jo tiputinkin pois kun alkoi sokerit laihtumisen jälkeen kestämään muutenkin kohdallaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Yrttiteellä en haivannut olevan juuri muuta vaikutusta kuin että alkoi hiottamaan illalla - ei ole juuri tottunut juomaan mitään lämmintä myöhemmällä illalla.

Samaten huomaa että mirtatsapiinin teho hiippuu jo viikossa. Tämäkin todettu jo aiemmin, ettei sitäkään kannata syödä joka päivä. Täytynee alkaa vaihtelemaan kaikkien välillä (Mirtatsapiini, Doksepiini, Azona) - tätähän olisin mielelläni soveltanut myös nukahtamislääkkeiden kanssa. Mutta kun se ei kelvannut arvon lääkärille.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Sain taas muistuttelua että ei se nukkuminen ole kuin vain ja ainoastaan kiinni elintavoista.

Tuumasin sitten tässä pohtiessani, että aika moneen otteeseen olen sanonut että tässä on sen verran muutakin projektia, että joutaisi enää nukkumistaan projektoimaan mutta ei kai tässä enää muukaan auta kun toiset tuntuvat niin vakaasti tietävän, mikä minua vaivaa.

Elikkäs tupakan poltto sitten loppui tähän aamuun ja ruokavalion osalta alan olla entistä tiukempi. Sanomattakin selvää ettei alkoholia, makeisia tai muitakaan nautintoaineita.

Eihän se elämä mitenkään mahdottoman mukavaa enää sitten ole ja tätä olen yrittänyt monesti sanoa. Mutta jos nyt saisi edes nukutuksi.

e. Täss itsereflektoidessa tulin myös siihen tulokseen, että olen tämän jo kertaalleen tehnytkin mutta ei se kyllä nukkumista juurikaan parantanut - toki unta sai sentään pari tuntia yössä. Paino on itse asiassa jo valmiiksi samassa lukemassa joten eihän siinä muuta kuin lenkille joka ikinen päivä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Sain kuin sainkin vihdoin varattua soittoajan työterveyteen. Olisi toki saanut jo tulevalle maanantaille, mutta edelleen on tuonne yksityiselle tuo kontrolli kesken ja ajan sain vasta ensi viikolle, niin mieluiten hoitaisi sitten kaikki kerralla kuntoon.

Tämähän nyt ei sitten taas ole sen nukkumisen osalta mitenkään kauhean kiva juttu mutta olkoon olematta.

Periaatteessahan asia on prosessissa ja nukahtamislääkettä riittää yksityisen aikaan asti. Toisaalta mikäli siellä ei sitten asiaan saada mitään järkevää ja kestävää ratkaisua mutta töissä olisi kuitenkin silti käytävä, pääsee todennäköisesti sitten lomansa kunniaksi tappelemaan tropeista kiireellisenä. Mahdottoman mukavaa ja rentouttavaa on toki myös lomailla jos siinä samalla etsitään unta jostain. Periaatteessa ehtii toki vaikka pyytää sitten saikun vielä perjantaina ennen lomaa ja säästää lomapäivänsä, jos tuohon mennään..

e. Eli asia on hoidossa ja minulla on siihen sangen pätevä syykin - alkoi menemään sen luokan pelleilyksi työterveydessä jatkuvine lääkkeen lopettamisineen, että hakeuduin yksityiselle. 20tbl Zopinoxia tuli viimeksi muistaakseni 8.2 eli yli kuukausi sitten. Tänä aikana olen tutkinut asiaa itse ja päässyt puolen tabletin käyttöön. Parhaassa tapauksessa tässä sitten hukataan sekin edistyminen sen takia, että ensinnäkin lääkäri päätti odottaa siihen asti, että laitan reseptit uusintaan aiempien tietojen mukaisesti ja sen jälkeen en ole itse yksinkertaisesti ehtinyt varaamaan aikaa kun tuo noiden ajanvaraus on lähinnä julkista puolta vastaava takaisinsoittelusysteemi. :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 099
Tietää olevansa epätoivoinen kun raahautuu apteekkiin ostamaan melato-vitun-niinia vaikka melkein jo tietääkin sen olevan yhtä tyhjän kanssa. Sama se olisi varmaan pyöritellä vaikka perunajauhosta jotakin tabuja ja syödä niitä. Viime yönä nukahti "jo" kahdeltatoista, herätessä kun katsoi kelloa se näytti vasta kolme aamuyöllä ja sen yön unet olikin sitten siinä. :sdarra: Oispa ikuista unta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Tietää olevansa epätoivoinen kun raahautuu apteekkiin ostamaan melato-vitun-niinia vaikka melkein jo tietääkin sen olevan yhtä tyhjän kanssa. Sama se olisi varmaan pyöritellä vaikka perunajauhosta jotakin tabuja ja syödä niitä. Viime yönä nukahti "jo" kahdeltatoista, herätessä kun katsoi kelloa se näytti vasta kolme aamuyöllä ja sen yön unet olikin sitten siinä. :sdarra: Oispa ikuista unta.
Enää viitsin raahautua korkeintaan työterveyteen hakemaan lääkkeitä kiireellisenä. Kroppa alkaa olla siinä pisteessä, että sitä unta ei tule lainkaan jos ei nukahtamislääkettä. Nuo off lablelit ei riitä nukahtamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 099
Enää viitsin raahautua korkeintaan työterveyteen hakemaan lääkkeitä kiireellisenä. Kroppa alkaa olla siinä pisteessä, että sitä unta ei tule lainkaan jos ei nukahtamislääkettä. Nuo off lablelit ei riitä nukahtamiseen.
Voi olla noin jos puhutaan kroonistuneesta uniongelmasta/häiriöstä. Itsellä nuo apteekin reseptivapaat voivat vielä maksimiannoksilla auttaa akuuttiin unettomuuteen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Voi olla noin jos puhutaan kroonistuneesta uniongelmasta/häiriöstä. Itsellä nuo apteekin reseptivapaat voivat vielä maksimiannoksilla auttaa akuuttiin unettomuuteen.
Ja varmaan onkin, ihan noin 25v empiirisellä kokemuksella. Näkyy vielä vanhemmiten pahentuvan - ennen sai vielä jollain lailla itsekin unta mutta lienee mennyt jatkuvan valvomisen myötä krooniseksi joten eipä siihen enää mitkään käsikauppalääkkeet sun muut toimi vaikka kuinka niin haluaisi itsekin.

Sitten kun tämän vielä uskoisivat muutkin mutta ei.

:sdarra:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
270
Painopeitto oli mulle game-changer unen laadun suhteen. Aloitin viisikiloisella, mutta nyt käytössä on 11 kg:n Cura of Sweden. Suosittelen kaikille rauhattomasti nukkuville.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Varmasti on joillekin apua. Itse kun ei nukahda olleenkaan, niin ei voi nukkuakaan rauhattomasti.

:sidea:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 099
Ja varmaan onkin, ihan noin 25v empiirisellä kokemuksella. Näkyy vielä vanhemmiten pahentuvan - ennen sai vielä jollain lailla itsekin unta mutta lienee mennyt jatkuvan valvomisen myötä krooniseksi joten eipä siihen enää mitkään käsikauppalääkkeet sun muut toimi vaikka kuinka niin haluaisi itsekin.

Sitten kun tämän vielä uskoisivat muutkin mutta ei.

:sdarra:
Täällä päässä unettomuus on ollut ikään kuin sukuvika. Isoisällä oli varmaan nuoresta miehestä viimeisiin vuosiin saakka jatkuvia uniongelmia. Viimeisinä vuosina hyvä jos nukkui juuri yhtään edes ronskilla lääkityksellä. Kuvittelisin että lääkkeisiinkin voi syntyä ajan myötä jokin toleranssi että niitä täytyy vetää lopulta jokin norsun kerta-annos ennen kuin taju lähtee. Silloin tosin vasta alhaalla ollaankin kun lääkkeetkään eivät enää pure. Itse yrittänyt pitää mahdollisimman pitkää etäisyyttä reseptilääkkeisiin juuri tuon takia, joskus annettiin resepti mirtazapiniin mutta sitäkään en koskaan hakenut.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Täällä päässä unettomuus on ollut ikään kuin sukuvika. Isoisällä oli varmaan nuoresta miehestä viimeisiin vuosiin saakka jatkuvia uniongelmia. Viimeisinä vuosina hyvä jos nukkui juuri yhtään edes ronskilla lääkityksellä. Kuvittelisin että lääkkeisiinkin voi syntyä ajan myötä jokin toleranssi että niitä täytyy vetää lopulta jokin norsun kerta-annos ennen kuin taju lähtee. Silloin tosin vasta alhaalla ollaankin kun lääkkeetkään eivät enää pure. Itse yrittänyt pitää mahdollisimman pitkää etäisyyttä reseptilääkkeisiin juuri tuon takia, joskus annettiin resepti mirtazapiniin mutta sitäkään en koskaan hakenut.
Niin täälläkin mutta semmoistahan nyt ei lääkärien mukaan nykyään olekaan kuin sukuvika. Tosin jos lähdetään puhumaan geenimuutoksista tai jostain periytyvästä neurologisesta hommasta, niin kyllä ne on ihan virallisestikin kirjattu periytyviksi. Voin kyllä kertoa ettei olla ihan ensimmäisenä epäilemässä ainakaan omalla kohdalla vaikka ehkä syytä olisikin..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Doxepin tuntuu olevan vielä enemmän jumittava kuin Mirtazapin. Aamut tahtoo olla melko hitaita.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Oletkos @RealityBites käynnyt uniklinikalla ? Sekin kortti kannattaa katsastaa. Nuo "lääkkeet" kun eivät korjaa sitä juurisyytä, vaan helpottavat vain akuuttia ongelmaa. Ja tietty pitkäaikaisessa käytössä eivät hyvää tee ja pahimmillaan elämä menee ihan sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Oletkos @RealityBites käynnyt uniklinikalla ? Sekin kortti kannattaa katsastaa. Nuo "lääkkeet" kun eivät korjaa sitä juurisyytä, vaan helpottavat vain akuuttia ongelmaa. Ja tietty pitkäaikaisessa käytössä eivät hyvää tee ja pahimmillaan elämä menee ihan sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta.
En - laittamassa on oltu monesti, mutta joko homma on kaatunut monesti itsestä riippumattomiin asioihin. Tällä hetkellä moiseen ei kyllä oikeastaan edes ole aikaa, koska pitäisi kuitenkin pysyä toimintakunnossa. Velvollisuuksia alkaa olla vähän liian moneen suuntaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Vaikka itsellä on huomattavasti parantunut nukahtaminen muutamien viime vuosien aikana, niin silti edelleen se kummittelee aina nukkumaan mennessä. Onneks puolikas Zopinox auttaa hyvin, vaikka pelkään että niitä menee liikaa että saako reseptin uusittua "etuajassa".

Se on jotenkin niin vaikea ja hankala kuvitella mitä se on kun ei nukahda. Varsinkin kun väsyttää niin helvetisti, kroppa on ihan tööt, aivot ihan tööt ja silmät ei pysy auki. Mutta ei nukahda. Kroppa on käytännössä nukahtanu, näät jo jonkin verran unia mutta et kuitenkaan ole nukahtanut. Olet kokoajan tietoinen ympäristöstä, pystyt koska vaan liikuttamaan jäseniä tai avaamaan silmät, mutta kuitenkin tavallaan olet unessa.

Moni ei ymmärrä millaista tuo on. Monille "unettomuus" on sitä että ei väsytä ja makaa tai pyörii vain sängyssä ja yrittää väkisin nukahtaa. Sellainen unettomuus on helppo ymmärtää, mutta tuolaista aivojen "tyhjäkäynnille" jäämistä on tosi vaikea selittää. Miten selittää jollekkin joka ei ole kokenut sitä että aivot ei vaan "sammu" kun pitäis nukahtaa. Suurella mittakaavalla aivot tavallaan on valmiita nukahtamaan mutta jää tyhjäkäynnille juuri siihen nukahtamisen rajamaille niin että et ihan nuku mutta et ole valveillakaan.
Tätä kun hetken kestää eikä nukahda niin aivot hyrähtää takaisin käyntiin ja alkaa piristyä ja sen jälkeen onkin sitten ihan turha yrittää nukahtaa ilman apua.

Aivot on vittumainen kapistus.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Juurikin näin. Sitten kun vielä kaupan päälle aletaan syyllistämään tästä ja käytännössä "ajetaan" omaan nurkkaansa ettei häiritä muiden unta, niin kohtuullisen haastavaksi menee. Olen yrittänyt sanoa hyvällä että minun täytyy harjoitella, mutta ei näytä auttavan.

Tuo sama kilpajuoksu itselläkin oli Zopin kanssa. Yritin laittaa reseptin uusintaan ns. hyvissä ajoin, jotta ei tulisi sellaisia taukoöitä, jotka vaikuttavat muuhun tekemiseen - esim. autolla ajamista aamusta yms.

Naureskeltiin vain että "kyllä sitä nyt pitää pystyä elämäänsä aikatauluttamaan tuon verran". Omaa ehkä juu mutta ei välttämättä muitten.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 023
Mulla taas ongelma ei nukahtaminen vaan joka aamuinen "liian" aikainen herääminen. Unta tulee yleensä se 4-5h putkeen ja sit ehkä joskus puolikas - kokonainen vielä lisää kun nukahtaa tunnin kahden päästä uudelleen. Vittumainen tuo aamuyön jakso kun väsyttää mut ei vaan nukuta. Vähän sama mitä @Mikkos tuossa kuvaili mutta toisessa päässä. Kyllähän tässä ihan ok pärjäilee mutta hirvittää kun joka paikassa toitotetaan että näillä unimäärillä taudit ja kuolo korjaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Mulla taas ongelma ei nukahtaminen vaan joka aamuinen "liian" aikainen herääminen. Unta tulee yleensä se 4-5h putkeen ja sit ehkä joskus puolikas - kokonainen vielä lisää kun nukahtaa tunnin kahden päästä uudelleen. Vittumainen tuo aamuyön jakso kun väsyttää mut ei vaan nukuta. Vähän sama mitä @Mikkos tuossa kuvaili mutta toisessa päässä. Kyllähän tässä ihan ok pärjäilee mutta hirvittää kun joka paikassa toitotetaan että näillä unimäärillä taudit ja kuolo korjaa.
Tähän se on mennyt, että "lyhyempikin uni riitää jos se on laadukasta". Itsellä se on kyllä yleisestikin ottaen vähemmän laadukasta aina ja erityisen surkeaa juuri silloin kun ne unet on huonot. Eli toisin sanottuna, jos nukut vähän, niin ei se unikaan kovin hyvää ole. Ainakin itselle nuo on huono yhtälö.

Täällä mennään siten, että 1,5 Imovanea on jäljellä ja torstaina aika unilääkärille. Siinäpä sitä onkin pohtimista että mitä sanoisi. Aikataulu ei valitettavasti oikein anna periksi valvoa, huomennakin täytyisi ajaa.

@Mikkos voisi ehkä kokeilla jotain unta ylläpitävää. Ei nuo trisykliset nyt mitenkään pelastavia ole, mutta itsellä ne toimivat aika hyvin unta ylläpitävinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 099
Tähän se on mennyt, että "lyhyempikin uni riitää jos se on laadukasta". Itsellä se on kyllä yleisestikin ottaen vähemmän laadukasta aina ja erityisen surkeaa juuri silloin kun ne unet on huonot. Eli toisin sanottuna, jos nukut vähän, niin ei se unikaan kovin hyvää ole. Ainakin itselle nuo on huono yhtälö.

Täällä mennään siten, että 1,5 Imovanea on jäljellä ja torstaina aika unilääkärille. Siinäpä sitä onkin pohtimista että mitä sanoisi. Aikataulu ei valitettavasti oikein anna periksi valvoa, huomennakin täytyisi ajaa.

@Mikkos voisi ehkä kokeilla jotain unta ylläpitävää. Ei nuo trisykliset nyt mitenkään pelastavia ole, mutta itsellä ne toimivat aika hyvin unta ylläpitävinä.
Voi olla että sulle on ehdotettu tätä aikaisemminkin, mutta tuleeko sun tehtyä minkäänlaista liikuntaa? Päivittäinen kevytkin liikunta päivässä voi auttaa joskus kummasti nukahtamaan eikä tartte olla siis mitään verenmaku suussa salia/juoksua/pyöräilyä tms. Toisaalta itekin on tullut joskus nukuttua tajuttoman paskasti vaikka oliskin käynyt useamman kerran viikossa salilla ja aerobiset päälle ihan sama mihin aikaan ne on tehnyt. :beye:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Voi olla että sulle on ehdotettu tätä aikaisemminkin, mutta tuleeko sun tehtyä minkäänlaista liikuntaa? Päivittäinen kevytkin liikunta päivässä voi auttaa joskus kummasti nukahtamaan eikä tartte olla siis mitään verenmaku suussa salia/juoksua/pyöräilyä tms. Toisaalta itekin on tullut joskus nukuttua tajuttoman paskasti vaikka oliskin käynyt useamman kerran viikossa salilla ja aerobiset päälle ihan sama mihin aikaan ne on tehnyt. :beye:
Tulee tai ei tule, riippuu miten ehtii. Tänään kävin päivällä 5km lenkillä.

Sitä unilääkärikin kysyi että ”miten liikut”. Vastasin että ”aina täysiä”.

Pitäisi kuulemma metsässä kävellä ilman kuulokkeita. No olen kävellyt reilut 20km ja minuuttiakaan en nukkunut yöllä (teltassa).

Liikunta on kyllä mielestäni hyvä ja käyn itse nykyisin enää kerran viikossa firman säbävuorolla ja sitten satunnaisesti lenkillä/pyöräilemässä. Joskin huomattavasti reilummalla liikunnallakin nukuttiin aiemmin n. 3 yönä viikosta joten tuo ei valitettavasti vaikuta. :(
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Torstaina vihdoin ja viimein unilääkärin aika. Toki ehti tässä vielä flunssankin tehdä sopivasti mutta en ole kyllä ihan vähällä tuota enää siirtämässä mihinkään.

Imovanet on murusteltu ja puolikas on jäljellä joten jos kahdeksi yöksi haluaa riittävän niin kokonaiset neljäsosatabletti yössä on varaa käyttää.

Kai sitä on vihdoin ja viimein Azona kokeiltava, kävi miten kävi. Sinänsä tämä peli on kyllä ihan mielenkiintoista pelata loppuun asti mutta onhan nuo panokset melkoisen kovat. Kiireellisenä tuonne ei pääse joten mikäli edelleen halutaan "kokeilla ja harjoitella", niin loma nyt vielä pelastaa jonkin verran kun sitä on ensi viikko, mutta kyllähän se työnteko loppuu melkoisen pikaisesti muista velvollisuuksista puhumattakaan, mikäli kunnollisia troppeja ei ala löytymään.

Työterveyskin on ollut itsepintaisesti uusimatta Zopinoxia mutta varasin sentään soittoajan - joskin lääkkeitä en enää ala kinuamaan ja siihen mennessä on selvillä että vieläkö pitää "harjoitella". Arvelin kyllä sanoa että joko "harjoittelen" ja en käy töissä tai käyn töissä mutten "harjoittele". Yhtäaikaan uo eivät valitettavasti onnistu.

Edit. No niin. Azonan jälkeinen yö takana. Ei riitä nukahtamiseen ainakaan kovin pikaisella aikataululla. 22:20 otin 100mg ja vielä melatoniinin vahvistamaan ja jossain 2-3 välillä nukahdin - jouduin tosin käyttämään hätävarana olleita Opamoxeja apuna.

Voihan se olla flunssankin vaikutusta mutta toisaalta myös ilman flunssaa on näistä kaikki (mirtatsapiini, doksepiini, tratsodoni) aiheuttaneet aamuisin sellaista jumia, että hyvä kun sängystä ylös pääsee ensimmäiseen tuntiin.

Ero on sangen merkittävä pelkällä lyhytvaikutteisella nukahtamislääkkeellä nukkumiseen, jossa heräily alkaa jo aamuyöstä ja yleensä olet jo aamuseitsemän maissa kohtuuvirkeä. Etenkin jos noita off-labeleita vetää myöhemmin, niin pilkit lounasaikaan asti.

Summa summaarum. Näin työtekevänä ihmisenä, jolla ensimmäiset palaverit alkavat parhaimmillaan klo 8, rajoittuu noiden trisyklisten käyttö kyllä hyvinkin pitkälle vain sellaisiin aamuihin, kun ei ole tarvis olla skarppina heti aamusta - silloinkin tarvitaan pieni määrä nukahtamislääkettä katalyytiksi, parhaimmillaan pääsin jo neljäsosaan Imovanista mutta puolikas on toimivin.

Siihen minulla ei sitten taas ole ratkaisua, että pitää kammeta paikan päälle palaveriin aamukahdeksaksi - tai sikäli on että varmaan ei toinna kuvitella nukkuvansa ollenkaan tuollaisella ohjelmalla - onneksi noita on melko harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 362
Viestejä
4 158 459
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom