Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)

Kai sitä tehdään mitä porukka ostaa. Itselleni sopisi hyvin jokin välimalli näiden yleisten n. 2000r ja 800r väliin. Toisaalta näistä otan mielummin 800r kuin 2000r kun koko alkaa olemaan 40"+.
Miksi näin? Eikö isompaa näyttöä lähtökohtaisesti katsota vähän kauempaa, jolloin lievempikin kaarevuus saattaisi riittää? 32:9 näytöissä toki joo isompi kaarevuus parempi.

Tätä 1800r Samsungia pari vuotta tuijottaneena sanoisin, että optimaalinen kaarevuus itselle olisi juurikin 1800r ja 800r välissä, ehkä 1200r (34" 21:9, katseluetäisyys ~60cm).

Miksi näin? Eikö isompaa näyttöä lähtökohtaisesti katsota vähän kauempaa, jolloin lievempikin kaarevuus saattaisi riittää? 32:9 näytöissä toki joo isompi kaarevuus parempi.

Tätä 1800r Samsungia pari vuotta tuijottaneena sanoisin, että optimaalinen kaarevuus itselle olisi juurikin 1800r ja 800r välissä, ehkä 1200r (34" 21:9, katseluetäisyys ~60cm).
Ei koko automaattisesti tarkoita että näyttöä katsotaan kauempaa. Telkkareissa koko valitaan usein etäisyyden perusteella, mutta en ymmärrä miksi niin tarvitsisi näytön kanssa tehdä.

Ei koko automaattisesti tarkoita että näyttöä katsotaan kauempaa. Telkkareissa koko valitaan usein etäisyyden perusteella, mutta en ymmärrä miksi niin tarvitsisi näytön kanssa tehdä.
Itse ainakin tykkään ettei tarvitse hirveästi päätä käännellä nähdäkseen kaikki näytöt kokonaisuudessaan. Varsinkin pelikäytössä pitäisin isompaa saman kuvasuhteen näyttöä taaempana kuin pienempää, säilyttääkseni saman näkökentän peiton. Tuskin isomman näytön puhelintakaan pitäisit yhtä lähellä naamaa kuin pienempää. Isommasta näytöstä tulee lähinnä se hyöty, että sen saa juurikin vietyä kauemmas ja tällöin pöytätilaa saa paremmin muuhun käyttöön. Vaatii toki sitten taas mahdollisesti syvemmän pöydän.

Itse ainakin tykkään ettei tarvitse hirveästi päätä käännellä nähdäkseen kaikki näytöt kokonaisuudessaan. Varsinkin pelikäytössä pitäisin isompaa saman kuvasuhteen näyttöä taaempana kuin pienempää, säilyttääkseni saman näkökentän peiton. Tuskin isomman näytön puhelintakaan pitäisit yhtä lähellä naamaa kuin pienempää. Isommasta näytöstä tulee lähinnä se hyöty, että sen saa juurikin vietyä kauemmas ja tällöin pöytätilaa saa paremmin muuhun käyttöön. Vaatii toki sitten taas mahdollisesti syvemmän pöydän.
Käytät selvästi näyttöjä eri tavalla kuin minä... 🙂

naytot.jpg

Kaarevuus aina tuntuu puhututtavan. Onhan se nyt todella tarpeellinen ominaisuus kun näytön koko kasvaa. Aika harva vaikka triplamonitoreitakaan laittaisi tekemättä itse "kaarta" näytöistä ympärilleen. Kaaren avulla kaikki pysyy jatkuvasti luontaisessa kulmassa käyttäjää kohti. Minkä lisäksi näyttöä voi pitää lähempänä ja todella tuntea monitorinsa isoksi.

Ainahan se voisi olla myös tasainen, ja sen työntäisi kauemmas korjatakseen keskikohdan tynnyrivääristymän, sitten huomaisi, ettei näkis enää lukea pienempää tekstiä, ja lisäisi skaalausta, ja yhtäkkiä se olisikin lähes sama asia kuin käyttää vain pienempää ruutua. :hmm:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 020
Jäsenet
79 730
Uusin jäsen
inaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom