32" 16:9 koossa jo kaarevuus on jees. Vanhalla flätti 30" IPS:llä kuvan reunat haalenivat kun ne olivat niin "vinossa" keskilinjaan nähden. Nyt 32" 1800R curvedilla etäisyys kuvan keskelle ja reunoille on about sama, ennen reunat olivat ainakin 10cm kauempana. kuin kuvan keskiosa. 1000R on ainakin perstuntumalla väärä säde 32" 16:9 koossa. Kuvan reunat tulee liian lähelle.
Seuraavaksi himottais ostaa ultrawide. 49" mallien kanssa on ollut kaikenlaisia ongelmia, 38" 3840x1600 olis varmaan paljon vähemmän hankala pähkinä valmistajille. Mut niitä ei saa VA-paneeleilla. IPS:ää en enää huoli, se kuva on niin tuhnun ja elottoman näköinen. TN:ää en ole ikinä edes omistanut. VA tai OLED se pitää olla.
38" ois se sweetspot varmaan itellekkin, kokoa jokaseen suuntaan pikkasen enemmän mitä 34", mutta ei tuo samoja ongelmia mitä 32:9 kuvasuhde. Ja joo, tän G9 kanssa on ollu paljon ongelmia, mutta ne kaikki ratkes sillä et jätti laittamatta 240hz päälle ja ajaa 120hz ainakin "toistaseks". Väliähän tällä ei sinällänsä ole, sillä jos jotain vähemmänkin nykyaikasta pelaa niin se FPS ei tällä resolla oo edes sitä 120fps. 240fps ei tulla pääsemään oikeastaan koskaan vaikka tätä hilloais 10v pöydällä, pelien graafinen kehitys pitää siitä kyllä huolen. Oletuksena siis ettei mitään lähemmäs 10v vanhoja pelejä pelaile, ei niissä usein kyllä tukeakaan ole.
Kannattaa ihmetellä noita Nano IPS paneeleita jos sellasen livenä pääsee näkemään. Livenä siinä mielessä et jossain muualla kun myymälässä, sillä siellä näyttää jokaikinen näyttö paskalta ku asetukset aivan päin seiniä. Miinuspuolena se hinta, tonnin pintaan on itelle se ehdoton kipuraja mitä näyttöön voi laittaa, ja sekin on jo paska investointi jos sitä on vaihtamassa parin vuoden sisällä. Hinnat romahtaa noissa näemmä aika nopeasti mitä oon nyt yrittäny X34P myydä ja saada siitä edes 500e tai lähelle.
Onko sitten tuo 34" liian pieni jos kerran 49" on myös saatavilla?
49" on sit jo 32:9, eli sama kun 2x 16:9 vierekkäin. Siisti kuvasuhde sillonku se toimii peleissä suoraan paketista jne, mutta tää ei todellakaan kaikille ole. Itelläkin oli aika iso kynnys totutella tähän edellisen 34" jälkeen, sillä fisheye-efekti on tällä niin helvetin helpommin huomattavissa. Silmät ja aivot kyllä siihen tottuu ajan kanssa, mikäli pitää katseen keskikohdassa ja jättää vilkuilematta sivuille liikaa. 5120x1440 on kanssa aika brutaali reso ajella, sillä melkeen väittäsin et se on joissain peleissä raskaampi mitä 4k, sillä horistontaalisesti on yleensä enemmän renderöitävää vrt 4k isompaan pystyresoon.
Mut jos perinteisestä 16:9 näytöstä oot 34" siirtymässä, ja se aikasempi näyttö on jotain kokoluokkaa max 27", nii se on kyllä aika huikeen näkönen kun sen ekan kerran lyö pöydälle ja pelit tulille. Mut kyllä se 34" rupee myös pieneltä näyttämään jos aikasempi näyttö on +32", tai välissä pyöräyttää pöydällä jotain 49" abominaatiota. Koitin tota omaa X34P tässä välissä kun pohdin et mitä teen, ja se tuntu ihan 16:9 näytöltä tähän verrattuna. Lisäks 1800R kaarevuudeltansa lähes täysin suoralta kun tätä 49" 1000R oli kerinny aikansa kattomaan. Molemmat 34" 21:9 että 49" 32:9 on korkeudeltansa saman korkusia, eli vastaa sitä 27" monitoria sen suhteen. Ovat vaan leveämpiä.
Mut mitä ite ihmetelly näitä näyttöjä, niin jonkilainen kompromissi jokaikinen niistä on. IPS hyvät katselukulmat, mutta huono mustan toisto. VA hyvä mustan toisto, mutta täysin perseestä olevat katselukulmat. OLED ei taas mun mielestä sovellu ATK-käyttöön ollenkaan burn inin takia, ellei sitä tasantarkkaan rajota pelikäyttöön ja muuten hoitaa hommat erilliseltä näytöltä. Kompromissi sekin, ja lisäks tollanen 48" työpöydällä on jo liian iso jokaseen suuntaan, ellei katseluetäisyys oo sit jo aika kaukana.