Heitän omat kokemukset Blackstormin 40" 21:9 3440x1440 144Hz näytöstä, jos sopii. Jos meni väärään paikkaan niin sopii huomauttaa mielellään ja osaavat korjaa oikeaan paikkaan. Tai hävittää. En ole ammattilainen ja kokemukset IPS-näytöistä kohtuu vähäiset. Verrokkina BenQ XR3501R (VA), Asus G712 (IPS) (17" kannettava) ja ROG Ally (IPS). Näitä ennen TN-paneeleita ja niitä ennen CRT-selännyrjäyttäjiä.
Tämä tuote kyseessä;
Blackstormin 40" WQHD -pelinäytöllä voit nauttia WQHD -grafiikasta laajalla näkymällä ja terävästä liiketoistosta peleissä, kiitos nopean vasteajan ja 144 Hz -virkistystaajuuden.
www.verkkokauppa.com
Ajatuksena oli että näyttö ei ainakaan pienene ja VA-näyttöä ei toista kertaa PC:lle tule. Eli valitettavasti yleisin 34" ei tullut kysymykseenkään.
Pikselitiheys 'piti' myös saada edes vähän paremmaksi, vaikka 35" koossa myös 1080p olisi mulle kelvannut edelleen mutta eipä tuota kokoa oikein ole tarjolla.
On sillä kokoa, mutta ei omasta mielestä yhtään liikaa. Nyt pitää huomauttaa, että töissä pään kääntely tuli tavaksi (kuorma-autot, trukit, kaivurit, kuormaajat, raksa, siivous jne..) , ja sitä joutuu tämän näytön kanssa harrastamaan jos sitä riittävän läheltä katselee. Oma katseluetäisyys n. 80cm (mitattu), +40cm jos kannan rattitelineen paikalleen.
Iso yllätys oli BenQ:n (2000R) näyttöön verrattuna, etten näytön koon kasvamisesta huolimatta jäänytkään kaipaamaan kaarevuutta. Tämä kuitenkin hyvin yksilökohtaista.
Jostain syystä peleissä en kaipaa kaarevuutta lainkaan mutta, hämmentävästi työpöydällä, joskus harvoin kaipaan, mutta todella harvoin, lähinnä silloin kun on enemmän tekstiä jaettu useampaan osaan näyttöä (esim. mulle harvinainen mutta yleinen kolme tekstieditoria vierekkäin, siis se kerran kuussa käyttö). Video- tai audioeditoinnissa en oikeasti juuri huomaa eroa. Pikkutarkoissa, käyttäessä koko näytön leveyttä editoinneissa.. mjooh ehkä, mutta olin varma että se on toistepäin. Älä takerru tähän, sä voit olla tästä hyvinkin eri mieltä riippuen kuinka kaarevasta tai litteästä näytöstä tykkäät. Tämä on lättänämpi kuin kampela..
Värintoisto on IPS näytöksi hämmentävän hyvä mustatoistoa myöten, vaikka mustan toistossa vanha VA on hituisen parempi, läppärin näyttöön verrattuna ero on jo isompi. Allyn näyttö vie tässä kuitenkin selkeästi voiton.
Näyttö tukee virallisesti FreeSync:ä, epävirallisesti Gsync:ä. (tämä näyttö on oletettavasti peruja (tai sama eri nimellä) INNOCN40C1R näytölle)
Näytön oma valikko on myös suomeksi (lienee verkkiksen suomennos), tosin joiltain osin vähintään yhtä omituinen kuin englanniksikin.
Vasteaika-asetus ainakin mulla kyllä vaikuttaa yleisemmistä arvosteluista huolimatta ultranopean ollessa mielestä ainoa järkevä asetus vaikka siitäkin on haittansa, overdrivelle tyypillistä käyttäytymistä, hyvin harvoin ja todella vähän, eikä sitä huomaa jos ei osaa katsoa. Tosi tosi tosi tarkkaan.
Se pikselivaste on sitten jokaisen oma maku, mun mielestä tämä on auttamatta hitain IPS-näyttö vuosikymmeneen. Silti XR3501:n verrattuna vasteaika on hyvä, G712:n verrattuna meh ja Allyyn verrattuna huono. Häntäilyä on mutta vähän verrattuna yleisimpiin mulle vastaan tulleissa VA-paneeleissa, varsinkin black smearing loistaa poissaolollaan esim. XR3501:n verrattuna, mikä ei liene yllätys.
Viive XR3501:n verrattuna on taas olematon, nyt mennään tunteella, mutta ehkä tämän kolmikon paras. Silti aivan ehdottomasti nopeampi kuin BenQ näyttö.
Erohan ei 'virallisesti' ole kuin parikymmentä millisekuntia (eikä niitäkään voi verrata kunnolla, mittaustavat lienee muuttuneet), enkä koskaan uskonut noin pienellä ajalla olevan mulle mitään merkitystä koska en ole kilpapelaaja, mutta jotain muuttui näytön vaihdon jälkeen nimenomaan nopeissa peleissä joita pelaan (yksinpelejä, en ole pelannut netissä muutamaan vuoteen) hyvään suuntaan.
Ilman häntimistä tämä olisi todella hyvä näyttö. Jos sulle kelpaa yleisesti pelinäyttöä tai OLED näyttöä halvempi, kohtuusuorittaja 1440p resoluutiolla 40" koolla, ei tälle oikein kilpailijoita ole, varsinkaan tässä koko- ja hintaluokassa. Pikselitiheys tässä on kai nykyään kehnohko, lähellä 1080p 24" 16x9.
Värintoisto on kelvollinen mutta ainakin mulla vaati säätämistä, vakioasetuksilla esim. kontrasti oli jäätävä, mikä teki näytöstä ensialkuun jopa surkean. HDR- vai mikälie tässä on mitä en suosittele sen enempää kuin muutkaan, se vaan korostaa värejä (niin kuin käsittääkseni pitäisikin) kirkkaudesta riippumatta korostaen ehkä tarkoituksella tämän paneelin mustaa (mutta liikaa, varjot pikselöityy ja varjojen reunat vihertää pahasti), mikä kyllä melkein vetää vakioasetuksilla vertoja aiemmin mainitulle VA-paneelille, vaikka numeroilla vanhassa pitäisi olla reilut parin kertaa parempi kontrasti.
Kirkkautta tässä riittää, vaikkakin taas henkilökohtainen kokemus. Saa olla tosi kirkas huone jottei tässä valovoima riitä, Allyn tasoa, läppäri ei näihin kirkkauksiin kykene vaikka pitäisi. Toisessa päässä läppäri taas on paras ja Ally huonoin.
Jos sinä haluat halvalla ison lättänän IPS-paneelin, tästä ei halvemmalla pääse. Normaalihinta on silti mielestäni kova laatuun nähden. Mutta 21:9 näyttöä IPS-paneelilla ei halvemmallakaan saa >35" kokoluokassa varsinkaan 340€:lla mitä itse tästä maksoin.