Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)

Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
751
Olisiko suositella jotain näytön jalkaa 35" UWQHD näytölle ja toiselle pienemmälle näytölle (27"). Tarkoitus olisi laittaa näytöt päällekkäin niin, että 35" alla ja 27" tai mikä sitten onkaan päällä.
Itsellä on tuommoisessa Arctic Z2 Pro Gen3 jalustassa vastaavanlainen setti vierekkäin, joten uskaltaisin suositella tuommoista Arctic Z1 Pro (Gen3), mihin laittaisin sitten tuommoisella Arctic Z+1 Pro (Gen3)-jatkopalikalla toisen monitorin päälle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Samaa oon itekkin ihmetelly, nois on joku micro flekti, joka joutuu pyöriin kovilla kierroksilla et saa edes vähä ilmaa liikkeelle. Aivan älytöntä suunnittelua.
Varmaan kaikki ei vaan osaa. Dell Alienware 38" ultrawidessä on äänetön tuuletin hardocp:n ukkojen mukaan. Kulemma pientä hurinaa kuulee kun laittaa korvan näyttöön kiinni. Siinä on käsittääkseni gsync ultimate -moduuli.
 

G-14

Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2020
Viestejä
41
Millasta kokemusta täällä on porukalla tuosta LG 34” 34GN850-Bstä?
Itsellä hajonneen Acer X34:n tilalle ollut nyt marraskuusta asti tilauksessa, silloin luki toimitusaikana "joulukuu 2020". Joulukuun alkupuolella sanoivat 1-2 vkoa, ja tällä hetkellä Verkkokauppa ei suostu antamaan mitään arviota toimitusajalle. Huoh.. Onko kukaan saanut mitään tarkempia tietoja näiden saatavuudesta? Jos sattuisi olemaan jollain tuo sama (tai joku muu LG).
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721

Omistaako kukaan tuota AOC cu34g2x:ää? Arvoin Aoc, Lenovo g34w-10 ja xiaomi mi 34:n välillä. Sama paneelihan noissa kaikissa taitaa olla ja laitoin ton AOC:n varaukseen kun on ainut mistä löytyy usb hub. Mutta tässä arvioita lukiessa tuli yksi maininta ettei usb-porteista riittäisi virtaa hiirelle & näppäimistölle? Se kuitenkin olisi mun ainut syy usb hubin käyttöö.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
30

Omistaako kukaan tuota AOC cu34g2x:ää? Arvoin Aoc, Lenovo g34w-10 ja xiaomi mi 34:n välillä. Sama paneelihan noissa kaikissa taitaa olla ja laitoin ton AOC:n varaukseen kun on ainut mistä löytyy usb hub. Mutta tässä arvioita lukiessa tuli yksi maininta ettei usb-porteista riittäisi virtaa hiirelle & näppäimistölle? Se kuitenkin olisi mun ainut syy usb hubin käyttöö.
Minulla on tämä näyttö eikä ole ollut ongelmia usb hubin kanssa. Siinä on nyt kaksi hiirtä, ulkoinen kovo ja kännykän latausjohto kiinni.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721
Minulla on tämä näyttö eikä ole ollut ongelmia usb hubin kanssa. Siinä on nyt kaksi hiirtä, ulkoinen kovo ja kännykän latausjohto kiinni.
Hienoa. Arvoin pitkään noiden vaihtoehtojen välillä kunnes tajusin että tollasesta usb hubista olis mulle selvä hyöty. Gigantin outletista löyty vielä 400 eurolla niin tässä kohtaa nyt sopivasti hinta-laatu ja saatavuus. Vaikuttaisi näissä näytöissäkin olevan lievää saatavuusongelmaa
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
30
Hienoa. Arvoin pitkään noiden vaihtoehtojen välillä kunnes tajusin että tollasesta usb hubista olis mulle selvä hyöty. Gigantin outletista löyty vielä 400 eurolla niin tässä kohtaa nyt sopivasti hinta-laatu ja saatavuus. Vaikuttaisi näissä näytöissäkin olevan lievää saatavuusongelmaa
Itsekin arvoin tämän, Xiaomin ja Lenovon välillä ja valinnan lopulta ratkaisi paras takuu ja usb hubi joista nyt maksoin siis 50€ ekstraa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
861
Itsellä hajonneen Acer X34:n tilalle ollut nyt marraskuusta asti tilauksessa, silloin luki toimitusaikana "joulukuu 2020". Joulukuun alkupuolella sanoivat 1-2 vkoa, ja tällä hetkellä Verkkokauppa ei suostu antamaan mitään arviota toimitusajalle. Huoh.. Onko kukaan saanut mitään tarkempia tietoja näiden saatavuudesta? Jos sattuisi olemaan jollain tuo sama (tai joku muu LG).
Itse tilasin tuon LG 34” 34GN850-B joulukuussa Saksan Amazonista eikä ole siitä pahaa sanottavaa. Tää revikka-video vaikutti ostopäätökseen positiivisesti. Siinä mainitaan että kontrasti-suhde on nano IPS näytöille vähän normi IPS näyttöja heikompi mutta tavallisen valovuodon ja ISP glow:n se ei ainakaan omasta mielestä ole sen huonompi kuin muut IPS näytöt mitä olen käyttänyt. Toinen pointti on tietysti että samoilla spekseillä saa VA-näyttöjä puolet halvemmalla.

 

G-14

Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2020
Viestejä
41
^ Kuulostaa hyvältä kyllä, uskoisin tuon olevan hintansa väärti, eikä itsellä ainakaan enää ole paluuta muihin kuin ultrawideihin. Eipä tullut mieleen tsekata Amazonin tarjontaa, kun mielellään käyttäisin Verkkokauppaa takuuasioiden hyvän hoidon takia. Amazonin kanssa on kyllä aina homma toiminut myös, mutta postittelu yms. aina vähän hidastaa, jos jotain ongelmia tuotteen kanssa tulee. Kiitos vinkistä.

Täytyy ehkä harkita, jos kuitenkin laittaisi tilaten Bezosilta, kun vk.com ei ole mitään arviota edes antanut tuolle toimitukselle. Esim. 38" LG:n näytölle lukee toimitusarviona rennot 8-18 viikkoa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721


Varoituksen sana tuosta Gigantin outlet-näytöstä mikä sijaitsee itäkeskuksessa. Kävin tuon yksilön poimimassa Espoosta asti kun minulle kovasti vakuuteltiin että ainut vika on jalassa oleva naarmu. Naarmu oli mutta niin myös iso fläkki näytössä. Sellainen reilun peukalon kokoinen läikkä, todella ruma. Kävin sen itäkeskuksen gigantissa näyttämässä missä huoltotiski pisti virrat ja itsekin totesi homman olevan täysin selvä. Paskana se on.

Todella todella kyseenalaista Gigantilta laittaa tuo sama yksilö takaisin myyntiin. Tuon em. episodin kävin 29.12. eli ei varmana ole missään huollossa käynyt tässä välissä
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Itsellä hajonneen Acer X34:n tilalle ollut nyt marraskuusta asti tilauksessa, silloin luki toimitusaikana "joulukuu 2020". Joulukuun alkupuolella sanoivat 1-2 vkoa, ja tällä hetkellä Verkkokauppa ei suostu antamaan mitään arviota toimitusajalle. Huoh.. Onko kukaan saanut mitään tarkempia tietoja näiden saatavuudesta? Jos sattuisi olemaan jollain tuo sama (tai joku muu LG).
Jimmssistä 24.11. tilattu LG 34GN850-B saapumispäivä on jälleen siirtynyt eteenpäin melkein kuukaudella. Piti siis saapua eilen Jimssille 12kpl. Harmi sinänsä, kun monitori on ainoa mikä puuttuu uudesta kokoonposta, niin ei ole uusimpia pelejä vielä raaskinut pelailla.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
634
Jimmssistä 24.11. tilattu LG 34GN850-B saapumispäivä on jälleen siirtynyt eteenpäin melkein kuukaudella. Piti siis saapua eilen Jimssille 12kpl. Harmi sinänsä, kun monitori on ainoa mikä puuttuu uudesta kokoonposta, niin ei ole uusimpia pelejä vielä raaskinut pelailla.
Olen ehkä vaihtamassa Ultrawiden 32” näyttöön ja 16:9 kuvasuhteeseen, joten laitan mahdollisesti LG:n myyntiin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 172
Nyt kun olen puolisen vuotta käytellyt 32:9-näyttöä, niin olen alkanut kaivata jotain näppäinshortcutteja, joilla saisi ikkunoita yhden kolmasosaruudun kokoisiksi, ja joko vasemmalle, keskelle tai oikealle. Löytyykö tähän työkaluja?

Edit: Lipsahti väärään ketjuun, mutta varmaan kiinnostavaa täälläkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Tässä hyvä esimerkki 3440x1440 resoluution hyödyistä.

Keskellä oleva ikkuna on meidän duuniläppäreiden vakioresoluutio ja itse jätin nyt korona-aikana koko koneen töihin ja teen kaikki duunit omalla koneella ja näytöllä jostain kumman syystä :hmm:

Vertaapas 3840 x 2160-resoluutioiseen ruutuun niin tajuat, kuinka onneton se matalaruutunäyttösi on.
 

G-14

Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2020
Viestejä
41
Jimmssistä 24.11. tilattu LG 34GN850-B saapumispäivä on jälleen siirtynyt eteenpäin melkein kuukaudella. Piti siis saapua eilen Jimssille 12kpl. Harmi sinänsä, kun monitori on ainoa mikä puuttuu uudesta kokoonposta, niin ei ole uusimpia pelejä vielä raaskinut pelailla.
Juu, itse tein nyt sen päätöksen että tilasin tuota Saksan Amazonista. Pitäisi tulla ensi viikolla, toivottavasti. Enää ei jaksa odotella kun tympeää tehdä etätöitäkään 27" pikkunäytöllä.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
6
Kuinka hyvin näytön jakaminen (esim. Teams) onnistuu ultrawide näytöllä? Täytyykö aina jakaa joko koko näyttö (=leveämpi kuin tavallinen 16:9) tai yksi ikkuna? Töiden kannalta pitäisi pystyä jakamaan näyttö siten, että muutkin näkee siitä jotain.

Nykyisessä etätyö käytössä on kaksi 27" 4k näyttöä 200% scalella ja näiden korvaajaksi olen ajatellut LG 34WK95U-W tai 38WN95C-W näyttöä. 34 tuuman versiolla pysyisi aito "retina" fiilis, mutta ruututila pienenisi nykyisestä melkoisesti. Videoiden perusteella 5120x2160 näytölle pitäisi kuitenkin kaksi ikkunaa sopia riittävän suurella suurennuksella.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kuinka hyvin näytön jakaminen (esim. Teams) onnistuu ultrawide näytöllä? Täytyykö aina jakaa joko koko näyttö (=leveämpi kuin tavallinen 16:9) tai yksi ikkuna? Töiden kannalta pitäisi pystyä jakamaan näyttö siten, että muutkin näkee siitä jotain.

Nykyisessä etätyö käytössä on kaksi 27" 4k näyttöä 200% scalella ja näiden korvaajaksi olen ajatellut LG 34WK95U-W tai 38WN95C-W näyttöä. 34 tuuman versiolla pysyisi aito "retina" fiilis, mutta ruututila pienenisi nykyisestä melkoisesti. Videoiden perusteella 5120x2160 näytölle pitäisi kuitenkin kaksi ikkunaa sopia riittävän suurella suurennuksella.
Täällä 34" näyttö 3440x1440 resoluutiolla ja kukaan työkaveri tai asiakas ei ole sanonut, että Teams-esityksessä olisi jotain outoa, eli ilmeisesti Teams osaa skaalata näyttökuvan muille sopivaksi.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Täällä 34" näyttö 3440x1440 resoluutiolla ja kukaan työkaveri tai asiakas ei ole sanonut, että Teams-esityksessä olisi jotain outoa, eli ilmeisesti Teams osaa skaalata näyttökuvan muille sopivaksi.
Tottakai se skaalaa sen niin että muut näkevät kaiken, mutta kyllähän ne muut selkeesti sen näkevät jos joku striimaa koko näyttöä ultrawidella, kun ylös ja alas tulee mustat palkit koko ruutu tilassa(olettaen että muilla 16:9 näytöt) .
En itse ainakaan tykkää katsoa ultrawidestriimiä 16:9 näytöllä, kun se skaalaus pienentää niin paljon kaikkea siinä näytöllä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tottakai se skaalaa sen niin että muut näkevät kaiken, mutta kyllähän ne muut selkeesti sen näkevät jos joku striimaa koko näyttöä ultrawidella, kun ylös ja alas tulee mustat palkit koko ruutu tilassa(olettaen että muilla 16:9 näytöt) .
En itse ainakaan tykkää katsoa ultrawidestriimiä 16:9 näytöllä, kun se skaalaus pienentää niin paljon kaikkea siinä näytöllä.
Nyt mennään vahvasti pois aiheesta, mutta onko jotain softaa tai ominaisuutta, jolla esim. Teamsiin voi jakaa vain osan näytöstä? Olisi todella kätevä tuollaisen 21:9 näytön tai leveämmän kanssa?

Toki yksi vaihtoehto olisi ottaa jokin peruna 16:9 1080p näyttö streaminäytöksi. :hmm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt mennään vahvasti pois aiheesta, mutta onko jotain softaa tai ominaisuutta, jolla esim. Teamsiin voi jakaa vain osan näytöstä? Olisi todella kätevä tuollaisen 21:9 näytön tai leveämmän kanssa?

Toki yksi vaihtoehto olisi ottaa jokin peruna 16:9 1080p näyttö streaminäytöksi. :hmm:
En tiedä tarkoititko tämmöistä, mutta ainakin omasta näytöstä saa softalla jaettua ruutua "paloihin" tai tehdä ihan oman custom leiskan.

Pitäisi varmaan kokeilla joskus, onko tuosta mitään hyötyä etätyössä.

hoopee.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Jätätkös tuon turhan provoilun pois. Kiitos.
Tämä ei ole provoilua vaan faktojen tuomista vääriin vertailukohtiin perustuvaan hypeen.

Kun vertailukohdat on väärät, saadaan aikaiseksi vääriä päätelmiä.

Se, että vaihdetaan vertailukohdat järkeviksi ei ole provoilua.

Ja "matalaruudunäyttö" on nimenomaan paljon korrektimpi termi kuin "leveäruutunäyttö" koska siitä näissä todellisudessa on kyse;

1) Kun verrataan samassa tuumakoossa, samalla tuumakoolla ruutu levenee vain todella vähän mutta madaltauu paljon.
2) Kun verrataan saman pöytätilan vievään ei-"widescreen"-näyttöön, ruutu ei levene yhtään, mutta madaltuu todella paljon
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 236
Tämä ei ole provoilua vaan faktojen tuomista vääriin vertailukohtiin perustuvaan hypeen.

Kun vertailukohdat on väärät, saadaan aikaiseksi vääriä päätelmiä.

Se, että vaihdetaan vertailukohdat järkeviksi ei ole provoilua.

Ja "matalaruudunäyttö" on nimenomaan paljon korrektimpi termi kuin "leveäruutunäyttö" koska siitä näissä todellisudessa on kyse;

1) Kun verrataan samassa tuumakoossa, samalla tuumakoolla ruutu levenee vain todella vähän mutta madaltauu paljon.
2) Kun verrataan saman pöytätilan vievään ei-"widescreen"-näyttöön, ruutu ei levene yhtään, mutta madaltuu todella paljon
Tuo on ja tulee olemaan ikuinen "ongelma" niin kauan kuin 21:9 tai suuremmalla kuvasuhteella olevia näyttöjä tehdään, mutta hyvä että tehdään, immersio hakkaa perus 16:9 100-0. Myös perus 4K on ultra-kapea jos verrataan 5Kx2K ultrawideen, joten lopetetaas tämä turha pilkunviilaus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Tuo on ja tulee olemaan ikuinen "ongelma" niin kauan kuin 21:9 tai suuremmalla kuvasuhteella olevia näyttöjä tehdään, mutta hyvä että tehdään, immersio hakkaa perus 16:9 100-0. Myös perus 4K on ultra-kapea jos verrataan 5Kx2K ultrawideen, joten lopetetaas tämä turha pilkunviilaus.
Faktojen tuominen hypeen on pilkunviilausta?

Jos verrataan samalla tuumamäärällä olevaa 21:9 vs saman tuumamäärän 16:9 niin "immersio" ei todellakaan ole sillä matalaruudunäytöllä parempi vaan huonompi, koska ylhäältä ja alhaalta jää sillä matalaruutunäytöllä niin paljon puuttumaan.

Jos halutaan oikeasti hyvä immersio, tarvitaan sitä ruututilaa kunnolla sekä pystysuunnassa että vaakasuunnassa. Ja matalaruutunäyttö poistaa sitä ruututilaa pystysuunnasta.

Ongelma vaan on se, että matalaruutuja mainostaessa tehdään apples-to-oranges-vertailuita joissa ei verrata saman tuumakoon tai saman pöytätilan tai saman hinnan näyttöjä keskenään,
vaan kalliimpaa, isompaa, paljon enemmän pöytätilaa vievää matalaruutunäyttöä halvempaan, pienempään, paljon vähemmän pöytätilaa vievään normaalimman kuvasuhteen näyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
634
Nämä ovat toki käyttäjäkohtaisia juttuja, mutta väittäisin kans, että 32 tuumainen flat paneelilla ja 16:9 kuvasuhteella on immersiivisempi kun 34 tuumainen Ultrawide 21:9 kuvasuhteella. Just ton korkeuden takia.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
791
Kotoota löytyy LG E9 65" ja LG 38GL950 38". Löytyy myös laitteisto jolla saa 120hz 4K telkkariin. Vaikka tottakai kuva on parempi OLEDissä, niin silti mieluummin pelaan tuolla laajakuvalla koska laajakuvalla on pirusti kivempi pelata. 16:9 tuntuu itseasiassa aika ahdistavalta sen jälkeen kun tottuu laajakuvaan. Tällä 38" 3840 x 1600 ei mielestäni menetä mitenkään kriittisesti pystytilaa. Kakkosnäyttönä löytyy 31,5" 4K vertailun vuoksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tähän täytyy todeta, etten itse juurikaan pitänyt 21:9 näyttöjä hyvänä vaihtoehtona ennen kuin sellaisen sain töihin, nyt en halua enää töissä käyttää 16:9 näyttöä, koska tuossa käytössä 21:9 on parempi toimistokäyttöön.

Tässä nyt itsekin puntaroin 34"/38" 21:9 näytön ja 32" 16:9 näytön välillä. On tää vaikeaa, mutta onneksi tilannetta helpottaa se, että nuo hyvät monitorit on härskin hintaisia ja saatavuus on todella huonoa. :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Kotoota löytyy LG E9 65" ja LG 38GL950 38". Löytyy myös laitteisto jolla saa 120hz 4K telkkariin. Vaikka tottakai kuva on parempi OLEDissä, niin silti mieluummin pelaan tuolla laajakuvalla koska laajakuvalla on pirusti kivempi pelata. 16:9 tuntuu itseasiassa aika ahdistavalta sen jälkeen kun tottuu laajakuvaan. Tällä 38" 3840 x 1600 ei mielestäni menetä mitenkään kriittisesti pystytilaa. Kakkosnäyttönä löytyy 31,5" 4K vertailun vuoksi.
Mites tyytyväinen olet ollut tuohon LG 38GL950 38" näyttöön? Itselleni tuo "tuntuu" mittojen mukaan vähän turhan leveältä, kun katseluetäisyys on kuitenkin vain 60-70cm.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itse voisin vaihtaa tän 2560x1440 32" näytön johonkin VA-paneeliseen 3840x1600 38" näyttöön. Harmi vaan että toistaiseksi kaikki 38" näytöt on IPS:ää, eikä se kontrastin puute enää houkuttele. Kun siis käytännössä se voi olla 800-900:1, ei päästä testeissä edes tonniin enää.

Muuten speksien, g-syncin ja build qualityn, tuulettimen äänen ym. vuoksi Dellin 38" Alienware varmaan on parasta mitä löytyy, jos haluaa isoa ultrawideä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tässä omia työtehtäviä ja harrastuksia punnitessa näytön kokoon suhteutettuna tein muutamia huomioita:

21:9 34" 1440p / 38" 1600p näyttö seuraavissa asioissa:
+ toimistohommat (paperityö)
+ nettiselailu (kaksi ikkunaa vierekkäin suht leveinä, ehkä jopa kolme)
+ panoraamavalokuvien editointi ja teko
+ pelaaminen


16:9 27" 1440p / 32" 2160p näyttö seuraaville hommille:
+ 3D mallinnus ja mallien tarkastelu
+ valokuvien editointi
+ videoeditointi

Periaatteessa tuo 38" 21:9 olisi itselle paras kun mietin työkaluasettelua editointiohjelmissa, koska tuohon näyttöön mahtuu enempi infoa myös valokuvien ympärille. Tarkkuus tuossa 38" voisi olla mielellään 5120x2160, mutta sitten taas päästään peleissä siihen pisteeseen, ettei mikään kortti jaksa pyörittää tuollaista resoluutiota pelatessa.

Itselleni suurimpana esteenä näytön uusinnalle on ollut, etten ole vielä oikein löytänyt riittävän hyvää näyttöä korvaamaan tätä Samsungin 27SA850 näyttöä, tai olen, mutta hinnat on aika rajuja kun haluaa paremman kuvan ja 144Hz näytön samalla, ettei heti tarvitse vaihtaa.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
358
21:9 34" 1440p / 38" 1600p näyttö seuraavissa asioissa:
+ toimistohommat (paperityö)
+ nettiselailu (kaksi ikkunaa vierekkäin suht leveinä, ehkä jopa kolme)
+ panoraamavalokuvien editointi ja teko
+ pelaaminen


16:9 27" 1440p / 32" 2160p näyttö seuraaville hommille:
+ 3D mallinnus ja mallien tarkastelu
+ valokuvien editointi
+ videoeditointi
Tämä on hyvä summaus. Huomasin saman kun olin jo ostamassa 32"-näyttöä, mutta kokeiltuani ultrawidea koin sen itselleni huomattavasti paremmaksi pelaamiseen ja työpöytäkäyttöön ilman kuvankäsittelyä. En osta väitettä että 32" olisi immersiivisempi kokemus kuin ultrawide, mutta enpä ole tehnyt vertailua kokeilua pidempään. Lienee ennemmin käyttäjäkohtaista.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 236
Faktojen tuominen hypeen on pilkunviilausta?

Jos verrataan samalla tuumamäärällä olevaa 21:9 vs saman tuumamäärän 16:9 niin "immersio" ei todellakaan ole sillä matalaruudunäytöllä parempi vaan huonompi, koska ylhäältä ja alhaalta jää sillä matalaruutunäytöllä niin paljon puuttumaan.

Jos halutaan oikeasti hyvä immersio, tarvitaan sitä ruututilaa kunnolla sekä pystysuunnassa että vaakasuunnassa. Ja matalaruutunäyttö poistaa sitä ruututilaa pystysuunnasta.

Ongelma vaan on se, että matalaruutuja mainostaessa tehdään apples-to-oranges-vertailuita joissa ei verrata saman tuumakoon tai saman pöytätilan tai saman hinnan näyttöjä keskenään,
vaan kalliimpaa, isompaa, paljon enemmän pöytätilaa vievää matalaruutunäyttöä halvempaan, pienempään, paljon vähemmän pöytätilaa vievään normaalimman kuvasuhteen näyttöön.
Fakta riippuu siitä mihin vertaa, 34" UW tuli lähinnä 27" "kapearuutunäyttöjen" rinnalle, jolloin leveys vain kasvoi, toki sitä voi verrata vaikka 43" näyttöön jos haluaa. Aloita oma keskustelu tälle tyhjänpäiväiselle väittelylle jos koet tarpeelliseksi, tämä ketju ei ole paikka sille.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
634
Tämä on hyvä summaus. Huomasin saman kun olin jo ostamassa 32"-näyttöä, mutta kokeiltuani ultrawidea koin sen itselleni huomattavasti paremmaksi pelaamiseen ja työpöytäkäyttöön ilman kuvankäsittelyä. En osta väitettä että 32" olisi immersiivisempi kokemus kuin ultrawide, mutta enpä ole tehnyt vertailua kokeilua pidempään. Lienee ennemmin käyttäjäkohtaista.
Olen käyttänyt sekä 34" Ultrawide että 32" näyttöjä useamman vuoden niin työntekoon kun pelaamiseen. Molemmissa on puolensa, mutta 16:9 kuvasuhde ja pelaamisessa näytön korkeus kiinnostavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Kuinka hyvin näytön jakaminen (esim. Teams) onnistuu ultrawide näytöllä? Täytyykö aina jakaa joko koko näyttö (=leveämpi kuin tavallinen 16:9) tai yksi ikkuna? Töiden kannalta pitäisi pystyä jakamaan näyttö siten, että muutkin näkee siitä jotain.
Täällä 34" näyttö 3440x1440 resoluutiolla ja kukaan työkaveri tai asiakas ei ole sanonut, että Teams-esityksessä olisi jotain outoa, eli ilmeisesti Teams osaa skaalata näyttökuvan muille sopivaksi.
Nyt mennään vahvasti pois aiheesta, mutta onko jotain softaa tai ominaisuutta, jolla esim. Teamsiin voi jakaa vain osan näytöstä? Olisi todella kätevä tuollaisen 21:9 näytön tai leveämmän kanssa?
Se, miten hyvä ultrawide on esim. Teamsissa näyttöä jakaessa riippuu osittain siitäkin, millainen kampe vastapuolella on. Teams skaalaa jaettavan näytön kuvan sellaiseksi, että se sopii kokonaisena näkyviin vastapuolen näytölle. 3440x1440 -reson jako 2560x1440 -reson näytölle tuskin on mikään ongelma, mutta jako FHD-resolle saattaa sitä jo ollakin. Varsikin, jos vastapuolen FHD-näyttö on joku 12-14 tuuman läppäri.

Jouduin vähän aikaa sitten selvittelemään tähän liittyvää ongelmaa: 5120x2160 reson näyttö ja pitäisi saada Teams-palsussa jaettua useampi ikkuna samanaikaisesti. Eli vaihtoehdoksi ei käsittääkseni jää kuin jakaa koko näyttö. Jos vastapuolella on resona FHD, niin onnea matkaan, jakona tuleva kuva on hemmetin matala suiru mistä ei saa mitään selvää. Selvittelin Powertoysin Fancyzonet ja muutaman muun vastaavan softan, ei niistä ollut ratkaisuksi. Näytön valmistajallakaan ei ollut mitään kelvollista ratkaisua. Käytännössä pitäisi saada "huijattua" Teams luulemaan, että jokin tietty osa näytöstä on oma fyysinen näyttönsä, minkä sitten voisi jakaa kokonaan kaikkine ikkunoineen. En tiedä, onko tuo edes mahdollista ohjelmallisesti, vaatisi varmaan tuen käyttistasolla ja/tai näyttiksen ajurissa. Tai sitten itse näytössä pitäisi olla rautatason ratkaisu, esim. tuo 5120x2160 reson näyttö olisi kahdella kaapelilla kiinni koneessa/telakassa ja näytön menusta sen voisi pakottaa tunnistumaan koneelle kahtena erillisenä 2560x2160 -reson näyttönä.

Ehkä Teamsiin tulee joskus ominaisuutena useamman valitun ikkunan jakaminen.

Muoks: numeroita kun vähän pyöritteli, niin 5120x2160 reson jakaminen FHD-näytölle tarkoittaa sitä, että alkuperäinen kuva skaalataan 1080x456 pikselin kokoiseksi. Käytännössä vielä pienemmäksi, kun vastapuolella on kuitenkin jotain ikkunoiden reunuksia ja paddingia syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Plus videostreamin pakkaamisesta johtuva yksityiskohtien hävikki ja mössöytys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Se, miten hyvä ultrawide on esim. Teamsissa näyttöä jakaessa riippuu osittain siitäkin, millainen kampe vastapuolella on. Teams skaalaa jaettavan näytön kuvan sellaiseksi, että se sopii kokonaisena näkyviin vastapuolen näytölle. 3440x1440 -reson jako 2560x1440 -reson näytölle tuskin on mikään ongelma, mutta jako FHD-resolle saattaa sitä jo ollakin. Varsikin, jos vastapuolen FHD-näyttö on joku 12-14 tuuman läppäri.

Jouduin vähän aikaa sitten selvittelemään tähän liittyvää ongelmaa: 5120x2160 reson näyttö ja pitäisi saada Teams-palsussa jaettua useampi ikkuna samanaikaisesti. Eli vaihtoehdoksi ei käsittääkseni jää kuin jakaa koko näyttö. Jos vastapuolella on resona FHD, niin onnea matkaan, jakona tuleva kuva on hemmetin matala suiru mistä ei saa mitään selvää. Selvittelin Powertoysin Fancyzonet ja muutaman muun vastaavan softan, ei niistä ollut ratkaisuksi. Näytön valmistajallakaan ei ollut mitään kelvollista ratkaisua. Käytännössä pitäisi saada "huijattua" Teams luulemaan, että jokin tietty osa näytöstä on oma fyysinen näyttönsä, minkä sitten voisi jakaa kokonaan kaikkine ikkunoineen. En tiedä, onko tuo edes mahdollista ohjelmallisesti, vaatisi varmaan tuen käyttistasolla ja/tai näyttiksen ajurissa. Tai sitten itse näytössä pitäisi olla rautatason ratkaisu, esim. tuo 5120x2160 reson näyttö olisi kahdella kaapelilla kiinni koneessa/telakassa ja näytön menusta sen voisi pakottaa tunnistumaan koneelle kahtena erillisenä 2560x2160 -reson näyttönä.

Ehkä Teamsiin tulee joskus ominaisuutena useamman valitun ikkunan jakaminen.

Muoks: numeroita kun vähän pyöritteli, niin 5120x2160 reson jakaminen FHD-näytölle tarkoittaa sitä, että alkuperäinen kuva skaalataan 1080x456 pikselin kokoiseksi. Käytännössä vielä pienemmäksi, kun vastapuolella on kuitenkin jotain ikkunoiden reunuksia ja paddingia syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Plus videostreamin pakkaamisesta johtuva yksityiskohtien hävikki ja mössöytys.
Huomaa sun puheista ettet oikeen tajua miten skaalaukset toimii. Se on iha sama skaalaako 3440x1440 resoluuution 2560x1440 vai 1920x1080 reson näytölle. Sama koskee 5120x2160 resoa. Yhtä isot raidat jää ylös ja alas.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
791
Mites tyytyväinen olet ollut tuohon LG 38GL950 38" näyttöön? Itselleni tuo "tuntuu" mittojen mukaan vähän turhan leveältä, kun katseluetäisyys on kuitenkin vain 60-70cm.
Tosi tyytyväinen. Tuulettimen ääni häiritsee pikkasen mutta ei sentään kuulu kuulokkeiden läpi, vaikka kuulokkeet ovat avoimet ja en kuuntelisi musiikkia. Maksoin tästä 1000€ niin tuolla hinnalla tosi hyvä. En maksaisi +1500€ koska ei kunnon HDR ja tuo tuuletin ääni. Powertoolssia käytettäessä leveys ei haittaa kun voi laittaa keskellä tärkeimmän ikkunan. Leveys on oikeastaan juuri hyvä, tätä leveämpää en haluaisi. Pelatessa aivan mahtava. Seuraava näyttöostos on sitten vähintään 38" laajakuva OLED, jos sellainen joskus tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Huomaa sun puheista ettet oikeen tajua miten skaalaukset toimii. Se on iha sama skaalaako 3440x1440 resoluuution 2560x1440 vai 1920x1080 reson näytölle. Sama koskee 5120x2160 resoa. Yhtä isot raidat jää ylös ja alas.
Joo, mustien palkkien koon suhteen resoilla ei olekaan merkitystä, ainoastaan kuvasuhteilla. Mutta resoluutiolla on väliä, koska se määrää kuinka monta pikseliä on käytettävissä jaetun kuvan näyttämiseen.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Joo, mustien palkkien koon suhteen resoilla ei olekaan merkitystä, ainoastaan kuvasuhteilla. Mutta resoluutiolla on väliä, koska se määrää kuinka monta pikseliä on käytettävissä jaetun kuvan näyttämiseen.
En usko että teamsi striimaa muille isommalla kuin 1080p(?) tasosella resolla, joten siinä tapauksessa se on ihan sama onko katsojalla 1080p vai 1440p näyttö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
En usko että teamsi striimaa muille isommalla kuin 1080p(?) tasosella resolla, joten siinä tapauksessa se on ihan sama onko katsojalla 1080p vai 1440p näyttö.
Tuo on hyvä pointti. Siinä tapauksessa streamattava kuva "tärväytyy" jo lähtöpäässä eikä asialle luultavasti mahda mitään. En ole huomannut Teamsin asetuksissa asiaan liittyviä säätöjä. Joka tapauksessa lopputulema on se, että isot ultrawide-resot aiheuttavat ylimääräisiä ongelmia ruudun jakamisen kanssa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Tuo on hyvä pointti. Siinä tapauksessa streamattava kuva "tärväytyy" jo lähtöpäässä eikä asialle luultavasti mahda mitään. En ole huomannut Teamsin asetuksissa asiaan liittyviä säätöjä. Joka tapauksessa lopputulema on se, että isot ultrawide-resot aiheuttavat ylimääräisiä ongelmia ruudun jakamisen kanssa.
Ainakin työkaveri valitti kauhean pienestä kuvakoosta 24" FHD näytöllä, kun jaoin (kiusallakin) koko ruudun tästä Xiaomin 34" UW :whistling:
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
LG:ltä julkistus Dellin 5k2k UW näytön kilpailijasta:
1610374532317.png
 

Liitteet

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Saas nähdä koska noita oikeasti saa ja mihin hintaan (ja millaista lottoa on paneelin kanssa). Kiinnostaa kyllä kovasti.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
17
Samsung C34J791 olisi Gigantissa tarjouksessa 599 € hintaan. Onko tuo tarttumisen arvoinen tarjous vai ylihintainen ominaisuuksiin nähden, jos käyttö on enimmäkseen autoCADia, exceliä jne, mutta kevyt pelailu ei ole poissuljettu ajatus?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 837
Viestejä
4 205 918
Jäsenet
70 990
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom