Kysymyksestäsi ei oikein ilmene, olisitko menossa siis nykyisen työnantajasi palkkalistoilla pysyen vain työkeikalle tuonne (niin, että palkka tulee edelleen normaalilta maksajalta Suomessa), vai pestautumassa johonkin paikalliseen yritykseen, niin että palkka maksettaisiin USA:ssa?
Ei kannata ainakaan Suomen väestörekisteriin ilmoittaa USA:n osoitetta jos haluaa pysyä suomalaisten pankkien ja välittäjien silmissä kelvollisena asiakkaana. Välittäjät alkavat helposti lopetella asiakkuuksia yksipuolisella ilmoituksella, jos tiedoissa alkaa näkyä USA:n osoite.
Jos 3 kk:sta voi sen verran nipistää, että keikka menee Visa Waiver Programin 90 päivän puitteiden sisään, niin sillä toki pääsisi helpoimmalla.
Itse olen ollut useilla muutaman viikon työkeikoilla USA:ssa suomalaisen työnantajan palveluksessa pysyen ja aina mennyt Visa Waiver Programin puitteissa. Rajalla olen ihan avoimesti kertonut, että töihin olen tulossa, kun on välillä kyselty, eikä se ole herättänyt kummastusta. Näistä keikoista on kyllä reilusti aikaa, mutta ei noihin maahantulosäännöksiin ole kai tullut mitään isompia muutoksia ESTA:a lukuunottamatta.
Se, että VWP:n maahan pääsy -status on rinnasteinen B-1 -viisumin statukseen ilmenee
asiaa käsittelevältä webisivulta seuraavasti:
Most citizens of participating countries (see NOTE below) may travel to the United States for short visits for temporary business without a visa through the Visa Waiver Program.
En kyllä tiedä, mikä kaikki työnteko tarkkaanottaen menee "temporary business":in sisälle, mutta olen olettanut, että IT:n tunkkaaminen on ihan sallittua ja että määräävänä tekijänä olisi pikemminkin tuo 90 päivän raja.
Verotuksen 6 kk:n säännön lisäksi KELA:n sosiaaliturvan piirissä pysyy myös 6 kk säännön mukaan, joten siitäkin voisi päätellä, että alle 6 kk ulkomailla oleskelua pidetään Suomen valtion kannalta tilapäisenä (eli tuskin syyllistyy mihinkään, jos ei muuta kirjojaan alle 6 kk muualla oleskelun ajaksi).