• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:10 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ukrainan sodan vaikutus omaan elämään

Luulis että kun ostaa jonkun Venäjällä toimivan kansainvälisen brändituotteen niin enemmän lähtee rahaa ulkommaille kuin jää Venäjälle?

Viimeksi muokattu:
Boikotteihin liittyen:

Miten tarkasti seuraatte yritysten toimintaa Venäjällä ja erilaisia omistusjärjestelyjä tai muita veivauksia, ennen kuin teette päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta? Ja kuinka syvälle noissa pitäisi pureutua?

Jäätelö nyt on tietenkin luokkaa "ensimmäisen maailman ongelma", eli ei ole kovin suuri asia joutua luopumaan siitä vaikka kokonaan. Joka tapauksessa aika hankalaksi tuntuu menevän, jos haluaa toimia "periaatteellisesti". Kaikki Unileverin ja Nestlen valmistamat jäätelöt olen jo jättänyt kauppaan, ja vaihtoehtoja katsellessani tutkailin sitten muita merkkejä. Käteen sattui Häagen-Dazsin purkki, josta ei tainnut ollakaan mitään mainintaa lukemissani artikkeleissa, joissa käsiteltiin ongelmallisia jäätelöitä. Tarkalla syynäämisellä Häagen-Dazs paljastui kuitenkin General Millsin brändiksi, ja koska kyseinen puulaaki jatkaa ilmeisesti edelleen täyttä häkää toimintojaan Venäjällä, sai sekin purkki jäädä altaaseen.

Ja toisaalta sitä miettii, mikä vaikutus omalla toiminnalla ylipäätään on katsellessaan vilinää jäätelöaltaalla, kun tarjouksessa on 3 purkkia kympillä Ben & Jerryä (Unilever, ja ilmeisesti Ben Cohen on kunnon putinisti). Ja toisaalta Turengin tehtaalla valmistetusta jäätelöstä nyt tuskin ainakaan suoraan kilisee rahaa Putlerin sotakassaan, vaikka Froneri onkin osittain Nestlen omistuksessa.

Entäpä sitten muut kuviot? Pepsin Putin-colat olen jättänyt hyllyyn, ja valinnut vaikka Coca-Colaa, koska olin ymmärtänyt sen ainakin jossain määrin rajoittaneen toimintojaan Venäjällä. Nyt kuitenkin on tullut näkemyksiä siitä, että Coca-Colakin olisi tekemässä paluuta Venäjän markkinoille. Lisää kuviota sekoittavat ilmeisesti Coca-Colan osittain omistama HBC eli Hellenic Bottling Company, joka pullottaa Venäjällä Dobry Cola -nimistä tuotetta.

Ja lisäksi on tietenkin elektroniikka. Taannoin yritin selvitellä, mitä puhelinmerkkiä voisi hankkia yritykseltä, joka ei toimi Venäjällä. Varmaan jokin Apple tai ehkäpä tietyin reunaehdoin Samsung olisivat olleet hyväksyttäviä vaihtoehtoja, mutta kumpikaan ei oikeassa hintaluokassa tarjonnut järkeviä ominaisuuksia. Parasta olisi varmaan ollut jättää koko hankinta tekemättä, mutta vanhan laitteen hajottua oli kuitenkin ostettava uusi laite, joten päädyin Nord 3:een, vaikka OnePlus toimiikin Venäjällä ihan normaaliin tapaan. Ja tietysti näissäkään tilanteissa ei riittäisi tarkastella pelkästään vaikutuksia Ukrainan sotaan, vaan oikeasti pitäisi tutkailla myös kaikkia muita vastuullisuuskysymyksiä, esim. mistä yritys hankkii esimerkiksi tarvitsemansa maametallit.

Voi hemmetti, että menee monimutkaiseksi. Tuntuu, että jos haluaa toimia "oikein", siitä saa aikaiseksi ihan kokopäiväisen työn. Tai sitten voisi tietenkin asuttaa sähkötöntä torppaa kaukana kaikesta ja ryhtyä ekofasismia kannattavaksi kalastajaksi.
Aina ei tarvitse mennä ääripäihin. Varmaan sinäkin viet roskat roskikseen mutta et jokaista langanpätkää välttämättä aina oikein kierrätä. Tee se minkä voit ilman stressiä tehdä.

Sellaista ei kannata esittää, että ihan turha edes yrittää (putinin propagandaa).

Miten tarkasti seuraatte yritysten toimintaa Venäjällä ja erilaisia omistusjärjestelyjä tai muita veivauksia, ennen kuin teette päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta? Ja kuinka syvälle noissa pitäisi pureutua?

Hyvin vastaavia mietintöjä itsellä, tämän lisäksi tullut vaatehankinnat vaihdettua pääasiassa Euroopassa valmistettuihin tuotteisiin ja kengissä sama jotain juoksukenkiä lukuunottamatta kun noita ei oikein tahdo saada.

Boikotteihin liittyen:

Kyllä tulee seurattua ja välillä tarkistan ennen ostoa, että mikäs on tilanne. Ihan vaikka pesuaineen ostossakin tarkistan. Avainmerkit yms ei merkitse mitään, kun taustalla voi olla iso multikansallinen yritys, joka rakentelee uusia tehtaita venäjälle tms. Muutenkin toki tulee minimoitua kulutusta ja nestle on ollut boikotissa jo vuosikausia, koska heidän mielestään vesi ei ole ihmisoikeus. Annan myös yrityksille positiivista palautetta, jos kytköksiä venäjälle ei ole.

Luulis että kun ostaa jonkun Venäjällä toimivan kansainvälisen brändituotteen niin enemmän lähtee rahaa ulkommaille kuin jää Venäjälle?
Varmaan joo. Osittain, ainakin omissa valinnoissani, on kyse myös siitä, että vaikka siitä omasta ostoksesta ei rahaa Putlerile kulkeutuisikaan, niin mieluummin tuen sellaista yritystä joka on vetäytynyt Venäjältä tai ainakin pyrkii supistamaan liiketoimintojaan mahdollisuuksien rajoissa

Sellaista ei kannata esittää, että ihan turha edes yrittää (putinin propagandaa).
Juu totta. Ilmaisin asian ehkä vähän huonosti, mutta enemmän tarkoitus oli pohtia että "onko tästä minun toiminnastani mitään hyötyä" kuin yleisesti esittää että turha yrittää. Mutta uskon kyllä että ainakin joissakin tapauksissa vaikutuksia todella on. Toivottavasti moni suomalainen yritys ottaa opiksi siitä, minkälaiseen paskamyrskyyn Putinin oma dronekauppa joutui.

Varmaan joo. Osittain, ainakin omissa valinnoissani, on kyse myös siitä, että vaikka siitä omasta ostoksesta ei rahaa Putlerile kulkeutuisikaan, niin mieluummin tuen sellaista yritystä joka on vetäytynyt Venäjältä tai ainakin pyrkii supistamaan liiketoimintojaan mahdollisuuksien rajoissa

Juu totta. Ilmaisin asian ehkä vähän huonosti, mutta enemmän tarkoitus oli pohtia että "onko tästä minun toiminnastani mitään hyötyä" kuin yleisesti esittää että turha yrittää. Mutta uskon kyllä että ainakin joissakin tapauksissa vaikutuksia todella on. Toivottavasti moni suomalainen yritys ottaa opiksi siitä, minkälaiseen paskamyrskyyn Putinin oma dronekauppa joutui.
Juu tiedän tunteen omasta pienuudesta ja tekojen pienestä vaikutuksesta. Se on osittain totta kyllä mutta pitää muistaa, että et ole boikottisi kanssa yksin. Muistan lukeneeni jostain lehdestä (ehkä hesarin kuukausiliite) boikottien vaikutusta käsittelevää artikkelia ja siinä käytiin läpi useita yleisiä boikotteja ja kyllä useimmilla boikoteilla on ollut vaikutusta. Joten jatketaan boikotteja mutta ei oteta niistä stressiä, tehdään se minkä voidaan.

TL;DR ajauduin sivistämään itseäni, samalla kun toiset ammuskelee.

Euroopan talous meni keväällä 2022 hieman sekaisin, joten töistä tuli lomautus toistaiseksi tuotannollisten/taloudellisten syiden takia. Irtisanouduinkin sitten töistä (elämäni ensimmäinen vakityö btw), menin kesätöihin ja pääsin opiskelemaan. Tuli muutettua paikkakunnalta toiselle. Taloudellista hittiä on luonnollisesti tullut, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen, mitä Ukrainan rintamalla tapahtuu ja mitä stressiä ukrainalaisilla mahdollisesti on.

Sotauutisia tulee välillä seurattua kiinnostuneena ja kauhistuneena. Kyseessä on kuitenkin jotakin mistä tulee merkittävä osa Euroopan sotahistoriaa ja ihan yleistäkin historiaa. Välillä tämä ihmettely menee överiksi: olisi järkevämpää keskittyä omaan arkeen, mutta se on paljon tylsempää ja merkityksettömämpää.

Intti ei minua aikoinaan kiinnostanut ollenkaan, ja olin paska sotilas (no tietysti sotilaana oloa vasta harjoitellaan siellä). Metsässä harjoituksissa toki pyrin tekemään asialliset hommat normaalisti. Minulla kesti vuosia ymmärtää edes osaa varusmiesjohtajien huutamisesta ja firman systeemin tehottomuudesta. Tässä muuten auttoi erilaiset podcastit, Jocko Willinkin nyt näin esimerkkinä. Noh, vieläkään en ymmärrä ihan kaikkea varusmiesjohtajien silloista perseilyä. Nyttemmin sodan myötä olen kuitenkin todennut, että kyllä se koulutus oli kaikesta huolimatta isossa kuvassa juuri semmoiseen varautumista mihin pitääkin varautua. Venäjän oligarkit eivät ymmärrä muuta kuin voimaa.

Venäjään suhtautuminen on muuttunut. Luin monia vuosia sitten ruukinmatruunan kovia kommentteja Venäjästä ja venäläisestä systeemistä. Ihmettelin näitä ja itse olin kiinnostunut venäläisestäkin tieteestä ja taiteesta ja ajattelin että Pietarissa olisi mukava käydä joskus. Ruukinmatruuna olikin oikeassa ja ilmeisesti syönyt samoja aamiaismuroja mitä Martti J. Kari, kun se kuuluisa luento sitten kertoi syvällisemmin samoja asioita. Voipi olla että ei tule loppuelämässä hirveästi hakeuduttua venäläisten asioiden pariin enää.

Joskus harmittaa miten flegmaattisia päättäjät ovat rautaesiripun (kyllä tästä jonkunlainen laajempi sota kylmänä on kehkeytymässä) tällä puolella olleet. Mutta nämä ajatukset alkaa jo mennä off-topiciksi.

Venäjään suhtautuminen on muuttunut. Luin monia vuosia sitten ruukinmatruunan kovia kommentteja Venäjästä ja venäläisestä systeemistä. Ihmettelin näitä ja itse olin kiinnostunut venäläisestäkin tieteestä ja taiteesta ja ajattelin että Pietarissa olisi mukava käydä joskus. Ruukinmatruuna olikin oikeassa ja ilmeisesti syönyt samoja aamiaismuroja mitä Martti J. Kari, kun se kuuluisa luento sitten kertoi syvällisemmin samoja asioita. Voipi olla että ei tule loppuelämässä hirveästi hakeuduttua venäläisten asioiden pariin enää.
Mä olen suhtautunut Venäjään erittäin krittisesti 1990-luvulta lähtien (tai no, 1980-luvulta lähtien jos Neuvostoliitto lasketaan), joten on helppo taas myhäillä oltuaan aina oikeassa.

Pari kertaa kävin Venäjällä kauan sitten, mutta Putinin aikana ei ole ollut yhtään fiilistä edes harkita käyvänsä.

Olisihan siellä kauniita naisia. Mutta se on ainut hyvä puoli koko paskastanissa. (Ja nyt erityisesti voisi olla halukkaita kauniita naisia kun miehistä on aiempaa suurempi pula ja talous menee päin persettä.)

Ukrainan sota -ketjuun kirjoittelin tällaisia:
En minäkään usein ennen näitä Trumpin viimeisimpiä lausuntoja. Enää ei ole samalla tavalla kyse pelkästään Ukrainasta, vaan selvemmin koko Euroopasta ja meidän kannalta erityisesti Suomesta. Kun koko Nato-yhteisön merkittävin jäsen puukottaa muita kylkeen ja suoltaa Kremlin propagandaa, niin kyllähän se vähän niskavilloja puistattaa. Näiden jälkeen "sodan uhka" on ollut toistuvasti lähes käsinkosketeltavaa töissä ja muissakin keskusteluissa, jos ei muuten, niin sellaisena yleisenä ärtyisyytenä tai mietteliäänä alakulona. Olkoonkin, että keskustelu on monesti vielä sellaista semisti vitsillä heitettyä ("joko on bunkkeri valmiina, kun kohta se sieltä ryssä tulee, höhö"), mutta kyllä sen silti huomaa, että asia alkaa ihmisiä vaivaamaan. Toiset varmasti ottavat tilanteen raskaammin kuin toiset, mutta silti.
Tosiaan tilanne on aika nopeasti Trumpin (ja Muskin) erityisesti Putinia kumartavia sekoilujen muuttunut ja/tai muuttumassa vakavammaksi Euroopassa ja se laittaa väkisinkin mietteliääksi ja olen samaa huomannut laajemminkin.

Jos ei olisi perhettä ja jälkikasvua huolehdittavana, niin ei välttämättä jaksaisi liiemmin vielä tässä(kään) vaiheessa välittää, mutta kun on, niin väistämättä meinaa paikoin vetää vakavaksi, kun alitajuisesti käy päässä läpi kaikkia mahdollisia kehityskulkuja mitä tämä nykyinen touhu voi tuottaa hyvässä tai pahassa. Hyviä seurauksia on vaan kovin vaikea löytää, kun uutisointi on 99% negatiivista uhkakuvaa, eikä ulospääsyä ole näkyvissä. Jos hetkellisesti näytti paremmalta, niin viimeistään nyt Trump vei maton alta Ukrainalta ja pahimmillaan samalla myös Natolta ja sitä kautta koko Euroopalta.

En tarkoittanut heh-sanallani vähätellä kenenkään huolia tai pelkoja, väärä sanavalinta. Itse näen asian jotenkin niin, että ei ole minun ongelmani kun en voi millään tavalla asiaan vaikuttaa ja toisaalta asioihin joihin _voi_ vaikuttaa on monilla ihan riittävästi.
Niinhän sitä sanotaan, ettei kannata huolehtia asioista mihin ei voi vaikuttaa. Se vaan on usimmiten helpommin tehty kuin sanottu, varsinkin kun samaan aikaan ohjeistetaan, että kannattaa ahdistuksen rajaamiseksi miettiä mitä voisi tehdä missäkin tilanteessa. Tuo on aika suuri ristiriita ainakin omalla kohdalla, kun haluaisin pitää "langat käsissä" ja perheen turvassa sekä fyysisesti että taloudellisesti vaikka mitä tapahtuisi. Se on selvää, että uutisia ei kannata liikaa seurata, mutta toisaalta on hyvä pysyä kärryillä mitä tapahtuu. Lisäksi nykyään on aika vaikea välttyä näkemästä näitä suurimpia lööppejä.

Vaikka esim. juuri sodan syttymiseen ei voikaan itse vaikuttaa, niin välillisesti voi vaikuttaa siihen miten valmis on sellaiseen tilanteeseen. Se taas aiheuttaa omat haasteensa siinä mielessä, että mihin sen rajan vetää.

Viimeksi muokattu:

Sitähän minä olen sanonut jo vuosia noista maga-ryssistä :kahvi:
Jutussa hyvä klippi diilin tekijöiden erheestä

Vaikka esim. juuri sodan syttymiseen ei voikaan itse vaikuttaa, niin välillisesti voi vaikuttaa siihen miten valmis on sellaiseen tilanteeseen. Se taas aiheuttaa omat haasteensa siinä mielessä, että mihin sen rajan vetää.
Mä alan olemaan jo niin lyöty että tuntuu siltä, ettei mikään määrä valmistautumista voi riittää. Sen verran oksettavaa on maailman meno ja demokratioiden heikkous, että mitä hittoa se henkilökohtainen varautuminen auttaa, kun ei kukaan voi olla joku supersotilas joka pelastaa maan.

Muok: typoja

Viimeksi muokattu:
Mä olen olemaan jo niin lyöty että tuntuu siltä, ettei mikään määrä valmistautumista voi riittää. Sen verran oksettavaa on maailman meno ja demokratioiden heikkous, että mitä hittoa se henkikökohtainen varautuminen auttaa, kun ei kukaan voi olla joku supersotilas joka pelastaa maan.
Sama ajatusvirhe on yleinen myös(etenkin?) helppoina aikoina ja jo ilman mitään alakuloa tai lannistavia olosuhteita. Aina ovat monet olleet sitä mieltä, että koska kaikkeen ei voi varautua ja asiat voivat joka tapauksessa mennä päin helvettiä, ei maksa vaivaa isommin varautua mihinkään häiriöön. Luottaa tuuriin vaan.

Se ei ole pelkästään omaehtoista uusavuttomuutta ja tappiomielialaa vaan myös älyllisesti väärin niin pitkälle että se on efektiivisesti kohtalonuskoa. Tällainen looginen kuperkeikka on myös esimerkki täydellisen ratkaisun virhepäätelmästä. Heikko varautuminen(kuten muukin omavalintainen heikko suoriutuminen) tuottaa yleensä aina huonompia tuloksia, menivät asiat ympärillämme miten hyvin tai huonosti tahansa.

En tarkoittanut heh-sanallani vähätellä kenenkään huolia tai pelkoja, väärä sanavalinta. Itse näen asian jotenkin niin, että ei ole minun ongelmani kun en voi millään tavalla asiaan vaikuttaa ja toisaalta asioihin joihin _voi_ vaikuttaa on monilla ihan riittävästi.

Toisaalta esim. ilmastonmuutos kuulemma pilaa joka tapauksessa kaiken vielä tämän vuosisadan aikana, eikä sekää kiinnosta ketään.
No sä voitt verrata tätä vaikka siihen että sulla todetaan syöpä ja sulla on kaksi vuotta elinaikaa. Kaikki vaan sanoo että jatka vaan normaalisti ja elät normaalisti koska et sä voi asialle mitään etkä voi siihen vaikuttaa. Mutta vannon ja vakuutan että vaikka kuinka yrität elää sitä normaalia elämää ja jatkaa olemista "normaalisti" niin elämän arvot menee uusiksi, asioita miettii erilailla ja mielia taatusti muuttuu. Toki sitä toiset voi jatkaa elämää as usual, mutta veikkaan että suurimmassa osassa ihmisissä se aiheuttaa jotain muutoksia vaikka mitään et asialle voi tehdä.

Näin se menee pahimmillaan tässäkin asiassa. Sotia on aina ollut, suursotia on aina ollut ja niitä tulee aina olemaankin, kysymys on vaan koska, missä ja kuinka laajalti. Kun yhdistetään tarpeeksi monta hullua vallanhimoista diktaattoria samalle pallolle jotka ei välitä muusta kuin vallasta ja rahasta niin se ei ole koskaan päättynyt kovin hyvin. Olisiko nyt se poikkeus? Toivottavasti, mutta ei ole mitenkään varmaan. Historialla on taipumus toistaa itseään.

No sä voitt verrata tätä vaikka siihen että sulla todetaan syöpä ja sulla on kaksi vuotta elinaikaa.
Ennemmin vertaisin tätä siihen, että jollain todennäköisyydellä se syöpä (tai sota) osuu joskus tulevaisuudessa kohdalle ja pidän sitä todennäköisempänä kuin sotaa lähivuosina Suomessa. Jos todennäköisyys sairastua syöpään on suomalaisella jotain 30-40% luokkaa, niin onhan siinäkin stressaamista. Aika harva silti sen takia yöuniaan menettää.

Ennemmin vertaisin tätä siihen, että jollain todennäköisyydellä se syöpä (tai sota) osuu joskus tulevaisuudessa kohdalle ja pidän sitä todennäköisempänä kuin sotaa lähivuosina Suomessa. Jos todennäköisyys sairastua syöpään on suomalaisella jotain 30-40% luokkaa, niin onhan siinäkin stressaamista. Aika harva silti sen takia yöuniaan menettää.
Ei, vaan se ajatusmaailma. Se on sama kuin sillä jolla on TODETTU syöpä. Ei se että saattaa tulla tai olla tulematta vaan juurikin se että ajatusmaailma että sota tulee, on vain ajan kysymys on sama kuin jos sulla on todettu syöpä ja tiedät että elämä saattaa loppua hetkenä milä hyvänsä.

Nyt näiden Trumpin ulostulojen myötä on kyllä alkanut uudestaan ihan oikeasti vähän huolettamaan. Alkaa tuntua ihan mahdolliselta, että sota on tulossa meidänkin rajoille. Ja oma sijoitus reservissä on sellainen, että olen todennäköisesti hyvin etulinjassa ottamassa mahdollista hyökkäystä vastaan, sen tarkempiin yksityiskohtiin menemättä.

Sitä voi tietenkin kysyä, että miten päättäjämme eivät suuressa viisaudessaan ole ennalta nähneet tätä mahdollisuutta, että jenkit alkavat vähentämään Euroopan tukemista.

Nyt näiden Trumpin ulostulojen myötä on kyllä alkanut uudestaan ihan oikeasti vähän huolettamaan. Alkaa tuntua ihan mahdolliselta, että sota on tulossa meidänkin rajoille. Ja oma sijoitus reservissä on sellainen, että olen todennäköisesti hyvin etulinjassa ottamassa mahdollista hyökkäystä vastaan, sen tarkempiin yksityiskohtiin menemättä.

Sitä voi tietenkin kysyä, että miten päättäjämme eivät suuressa viisaudessaan ole ennalta nähneet tätä mahdollisuutta, että jenkit alkavat vähentämään Euroopan tukemista.
Meidän päättäjämme? Me olemme varmasti top-3 euroopan maista sotaan ja kriisiin varautumisessa. Todennäköisesti jopa ykkönen. Täällä on kyllä ”aina” varauduttu siihen, että olemme yksin venäjän karhua vastaan. Valitettavasti muu eurooppa on pitkälti nukkunut ruususen unta lukuisista varoitusmerkeistä huolimatta.

Mitä sodan uhkaan tulee: en usko ryssällä olevan lähiaikoina rahkeita hyökätä suoraan Suomeen, mutta voivat kokeilla natoa hyökkäämällä johonkin Viron kaltaiseen pikkumaahan. Tällöin meidän olisi vaikea olla sekaantumatta myös jalkaväellä. Ja jos eurooppa ajautuu konfliktiin venäjän kanssa, niin saatamme saada niskaamme satunnaisia drone- ja ohjushyökkäyksiä.

Valitettavasti tässä joutuu miettimään jopa sellaista tilannetta, missä jenkit alkavat suorastaan tukemaan venäjää. On tämä niin sirkukseksi mennyt. Lend leaset pystyyn vanhan kaverin jeesaamiseksi jne…

• Tykkää
Reactions: 3me
Mitä sodan uhkaan tulee: en usko ryssällä olevan lähiaikoina rahkeita hyökätä suoraan Suomeen, mutta voivat kokeilla natoa hyökkäämällä johonkin Viron kaltaiseen pikkumaahan. Tällöin meidän olisi vaikea olla sekaantumatta myös jalkaväellä. Ja jos eurooppa ajautuu konfliktiin venäjän kanssa, niin saatamme saada niskaamme satunnaisia drone- ja ohjushyökkäyksiä.

Valitettavasti tässä joutuu miettimään jopa sellaista tilannetta, missä jenkit alkavat suorastaan tukemaan venäjää. On tämä niin sirkukseksi mennyt. Lend leaset pystyyn vanhan kaverin jeesaamiseksi jne…
Nyt näyttää todennäköisimmälle se, että putin suostuttelee trumpin vetämään joukot Baltiasta. Sitten putin hyökkää Belaryssän kautta Liettuaan Suwalkin käytävään ja ottaa siitä kaistan kaliningradin turvaamiseksi. Siitä tulee todennäköisesti kova kahakka Puolan kanssa. Valko-Venäjän haltuunotto on ihan ajan kysymys. Lukashenka ei halua luovuttaa maataan putinille, mutta voi horjahtaa ikkunasta.

Nyt näyttää todennäköisimmälle se, että putin suostuttelee trumpin vetämään joukot Baltiasta. Sitten putin hyökkää Belaryssän kautta Liettuaan Suwalkin käytävään ja ottaa siitä kaistan kaliningradin turvaamiseksi. Siitä tulee todennäköisesti kova kahakka Puolan kanssa. Valko-Venäjän haltuunotto on ihan ajan kysymys. Lukashenka ei halua luovuttaa maataan putinille, mutta voi horjahtaa ikkunasta.

Itse taas luulen, että suoraan suurhyökkäylsiä ei tule, vaan valjastetaan esim. Narvaan viides kolonna ja aletaan testailemaan mikä se vastaus on.

Itse taas luulen, että suoraan suurhyökkäylsiä ei tule, vaan valjastetaan esim. Narvaan viides kolonna ja aletaan testailemaan mikä se vastaus on.
Narvan ja Venäjän välissä on joki, joten ei sinne ehkä ihan niin vain hyökätä...

Silta toki menee, mutta se väylä on varmasti helposti padottavissa.

Helposti pystyy lähettämään agitaattoreita ja kourallisen pieniä vihreitä miehiä.

Ja samaan aikaan järjestää isot sotaharjoitukset Venäjän puolella rajan tuntumassa.
Eiköhän tuollaiset pikku-putlerit pääsisi hengestään alta aikayksikön, tai lähinnä siis otettaisiin talteen tyrmään.

Yllättäen tämä provokaatio ei siis tapahtuisi, jos kerran Venäjä jonkun ison sotaharjoituksen järjestää. Natolla ja Viron asevoimilla olisi hälytyskellot soineet jo monta viikkoa...

Eiköhän tuollaiset pikku-putlerit pääsisi hengestään alta aikayksikön, tai lähinnä siis otettaisiin talteen tyrmään.

Yllättäen tämä provokaatio ei siis tapahtuisi, jos kerran Venäjä jonkun ison sotaharjoituksen järjestää. Natolla ja Viron asevoimilla olisi hälytyskellot soineet jo monta viikkoa...

Niinkö? USA:n ollessa AWOL uskot, että Euroopan NATO-maiden poliitikot eivät tekisi laskelmia päässään että voi sluibailla ja sanoa että se on paikallisten sisäinen kahakka vs. se, että lähdetään täysimittaiseen sotaan Venäjää vastaan.

Varsinkin jos siihen puolusteollisuuteen ja asevoimiin ei olla satsattu vuosien ajan ennen.

Ainakaan sellaista ei Venäjälle olla tällä hetkellä näytetty ja en itsekään olisi asiasta niin varma.

Niinkö? USA:n ollessa AWOL uskot, että Euroopan NATO-maiden poliitikot eivät tekisi laskelmia päässään että voi sluibailla ja sanoa että se on paikallisten sisäinen kahakka vs. se, että lähdetään täysimittaiseen sotaan Venäjää vastaan.

Varsinkin jos siihen puolusteollisuuteen ja asevoimiin ei olla satsattu vuosien ajan ennen.

Ainakaan sellaista ei Venäjälle olla tällä hetkellä näytetty ja en itsekään olisi asiasta niin varma.
Mikä kahakka? Muutama riehuva pikku-Putleri. Tottakai homma otettaisiin haltuun ihan Viron omien asevoimienkin toimesta.

Mitään suurhyökkäystä ei noin vain tule koska siinä on joki välissä ja rannalla on joka tapauksessa Viron ja kumppanien asevoimat odotelleet jo pari viikkoa.

Meinaat että eivät odottelisi eivätkä olisi valmiita ryssäntappoon, koska pelkäävät suursotaa? Hah Hah.

Mikä kahakka? Muutama riehuva pikku-Putleri. Tottakai homma otettaisiin haltuun ihan Viron omien asevoimienkin toimesta.

Mitään suurhyökkäystä ei noin vain tule koska siinä on joki välissä ja rannalla on joka tapauksessa Viron ja kumppanien asevoimat odotelleet jo pari viikkoa.

Meinaat että eivät odottelisi eivätkä olisi valmiita ryssäntappoon, koska pelkäävät suursotaa? Hah Hah.

No kun tässä on nut kaikennäköistä seuraillut, niin poliitikot tekevät kaiken mahdollisen, että sota vältetään (väliaikaisesti).

Toisten maiden pilkkominen on ollut aikalailla modus operandi.

Eli provokaatio mikä oikeuttaisi ison voiman käyttöön?

No kun tässä on nut kaikennäköistä seuraillut, niin poliitikot tekevät kaiken mahdollisen, että sota vältetään (väliaikaisesti).

Toisten maiden pilkkominen on ollut aikalailla modus operandi.
Sota on jo alkanut, jos Venäjän asevoimat ylittää Viron rajan. Vaikka sitten pieninä vihreinä miehinä.

Ja sellaiselle todellakin pannaan stoppi heti alkuunsa tai mieluiten jo lähtöviivalla. Mitään löysää ei tulla antamaan. Jos jotain niin se on nähty, että "löysän antaminen" on erittäin huono idea ja johtaa vain yhä suurempiin ongelmiin jatkossa.

Sota on jo alkanut, jos Venäjän asevoimat ylittää Viron rajan. Vaikka sitten pieninä vihreinä miehinä.

Ja sellaiselle todellakin pannaan stoppi heti alkuunsa tai mieluiten jo lähtöviivalla. Mitään löysää ei tulla antamaan. Jos jotain niin se on nähty, että "löysän antaminen" on erittäin huono idea ja johtaa vain yhä suurempiin ongelmiin jatkossa.

Tottakai sota on alkanut. Mutta laitettaisiknko sille stoppi vai haluttaisiinko "Narvan kysymys" mieluummin ratkaista diplomatialla, jos Venäjä sellaista iskee eteen.

Ja on toki nähty uudestaan ja uudestaan ja samat virheet toistetaan uudelleen ja uudelleen (olen ehkä hivenen toiveikas, että asiat nyt muuttuisi, mutta...).

No Ukrainan kohtalosta selviää, ollaanko itse sotimassa tässä viiden vuoden sisään. Nyt on hyvä aloittaa kuntoilu, jos ei sitä jo harrasta.

Tottakai sota on alkanut. Mutta laitettaisiknko sille stoppi vai haluttaisiinko "Narvan kysymys" mieluummin ratkaista diplomatialla, jos Venäjä sellaista iskee eteen.

Ja on toki nähty uudestaan ja uudestaan ja samat virheet toistetaan uudelleen ja uudelleen (olen ehkä hivenen toiveikas, että asiat nyt muuttuisi, mutta...).

No Ukrainan kohtalosta selviää, ollaanko itse sotimassa tässä viiden vuoden sisään. Nyt on hyvä aloittaa kuntoilu, jos ei sitä jo harrasta.
Kyllä kaikki mahdolliset ulostulot ja merkit viittaa siihen, että todellakin ryssä pysäytetään heti alkuunsa, meillä ja muualla. Mistään muusta ei ole mitään osviittaa.

Ja jos ryssä haluaa jotain yrittää, niin luulisi löytyvän fiksumpiakin kohteita kuin Narva, joka on siis joen takana. Vaikka sitten se Suwalkin käytävä. Siinä olisi strategisestikin enemmän järkeä. Mutta sekin on paikka, jossa tällaista ongelmaa todellakin osattaisiin odottaa, eikä esim. Puolan ratsuväki ole kaukana.

Kyllä kaikki mahdolliset ulostulot ja merkit viittaa siihen, että todellakin ryssä pysäytetään heti alkuunsa, meillä ja muualla. Mistään muusta ei ole mitään osviittaa.

Itse en ole kyllä tällaisia merkkejä havainnut ja vielä vähemmän, kun USA on siirtynyt Venäjän puolelle. Mahdollisuus tämän muuttamiseen vielä on mutta on jo kiire.

Ja jos ryssä haluaa jotain yrittää, niin luulisi löytyvän fiksumpiakin kohteita kuin Narva, joka on siis joen takana. Vaikka sitten se Suwalkin käytävä. Siinä olisi strategisestikin enemmän järkeä. Mutta sekin on paikka, jossa tällaista ongelmaa todellakin osattaisiin odottaa, eikä esim. Puolan ratsuväki ole kaukana.

NATOn ja eurooppalaisten poliittisen tahdon tökkimiseen/testaukseen ja hajaannuksen aiheuttamiseen Narva on erinomainen kohde.

Olisi Ukrainankin osalta lännen vastaus ollut erilainen, jos Venäjä olisi keskittynyt vain Donbassiin.

Olisi Ukrainankin osalta lännen vastaus ollut erilainen, jos Venäjä olisi keskittynyt vain Donbassiin.
Niinhän se Venäjä iskikin "vain Donbassiin" 2014 ja totta tosiaan vastaus oli erilainen.

Tässä on nyt kuitenkin sellainen "pikku ero", että Ukrainan omat asevoimat oli tuolloin surkeassa alennustilassa, maa poliittisestikin sekaisin, eivätkä voineet panna heti kunnolla vastaan, ja toisekseen Ukrainalla ei ollut liittolaisia eikä siis todellakaan ollut missään Natossa, eikä länsimailla ollut mitään velvoitteita heti auttaa.

Venäjän hyökkäys länsimaahan on ihan eri juttu, etenkin NYT. Ehkä Venäjä olisi jollain tavalla voinut yllättää ennen vuotta 2014, mutta nyt sitä vaaraa ei ole että pääsevät mitenkään yllättämään.

Eikä tälläinen länsimaahan hyökkäys ole mitenkään ajankohtainen asia vielä vähään aikaan. Puhutaan maasta, joka yrittää hyökkäillä Ukrainassa golf-kärryin, Ladoin ja moottoripyörin. Nehän naurettaisiin hemmettiin jos tänne yrittäisivät...

venäjän taktisten ydinaseiden sijoittaminen Belaryssään, venäjän joukkojen siirto Belaryssään, Belaryssän anneksointisuunnitelmat ym eivät ole ehkä Ukrainaa varten.

Tuskin hyökkää Puolaan, sillä siellä on voimaantuneet ja verenhimoiset maansa historian kostajat asemissa. Liettua heikompi ja Trump vetää Baltian joukot pois putinin käskystä Ukrainan "rauhan" yhtenä ehtona. Siinä sitten testataan, antaako Puola apuja Liettualle, saatikka pohjoismaat. Muita tuskin kiinnostaa. Puola luultavasti, mutta pohjoismaat diskuteeraavat venäläisten ihmisoikeuksista, että saako niitä tappaa vieraalla maalla, vai lähetetäänkö vain paheksuntakirje tai X-viesti.

venäjän taktisten ydinaseiden sijoittaminen Belaryssään, venäjän joukkojen siirto Belaryssään, Belaryssän anneksointisuunnitelmat ym eivät ole ehkä Ukrainaa varten.

Tuskin hyökkää Puolaan, sillä siellä on voimaantuneet verenhimoiset maansa historian kostajat asemissa. Liettua heikompi ja Trump vetää Baltian joukot pois putinin käskystä Ukrainan "rauhan" yhtenä ehtona. Siinä sitten testataan, antaako Puola apuja Liettualle, saatikka pohjoismaat. Muita tuskin kiinnostaa. Puola luultavasti, mutta pohjoismaat diskuteeraavat venäläisten ihmisoikeuksista, että saako niitä tappaa vieraalla maalla, vai lähetetäänkö vain paheksuntakirje.
Höpö höpö.

Sitä paitsi siinä vaiheessa kun 200 kilo-örkkiä alkaisi taas pitää pitkiä "harjoituksia" lähellä Liettuan rajaa, voitaisiin koko tienoo miinoittaa tukkoon ja mahdolliset sillat panostaa... Se lisää ryssän vaikeuskerrointa aika oleellisesti, vaikka vastassa ei olisi paljon ketään. Ja ihan varmasti on "paljon ketään".

Höpö höpö.

Sitä paitsi siinä vaiheessa kun 200 kilo-örkkiä alkaisi taas pitää pitkiä "harjoituksia" lähellä Liettuan rajaa, voitaisiin koko tienoo miinoittaa tukkoon ja mahdolliset sillat panostaa... Se lisää ryssän vaikeuskerrointa aika oleellisesti, vaikka vastassa ei olisi paljon ketään. Ja ihan varmasti on "paljon ketään".
Lähteekö Puola sotimaan Liettuaan, vai keskittyy oman maan puolustamiseen? Trump vihjaillut vetäytymisellä Baltiasta keskusteltuaan putinin kanssa mahdollisesti etupiiridiilinä ja Neuvostoliiton palauttamisena. Suwalkin käytävän puhkaisun jälkeen Viro ja Latvia ovat saarroksissa ja maayhteys Eurooppaan poikki. Kaikilla Baltian mailla on heikot sotavoimat ja ovat erittäin pitkälti naton varassa. Ryssä uhkaa taktisilla ydinaseilla ja perustelee käytävää naton uhalla ja saartotoimilla Kaliningradin ja Itämeren meriliikenteen suhteen.

Lähteekö hajoitettu ja heikennetty NATO (miinus USA, Unkari, Slovakia, ex-Jugot jne) puolustamaan Baltiaa ydiniskulla uhkailevaa ryssää vastaan? Ryssä ainoastaan suojaa omia alueitaan naton aggressioita vastaan. Trump ymmärtää tämän ryssän huolen.

Lähteekö Puola sotimaan Liettuaan, vai keskittyy oman maan puolustamiseen? Trump vihjaillut vetäytymisellä Baltiasta keskusteltuaan putinin kanssa mahdollisesti etupiiridiilinä ja Neuvostoliiton palauttamisena. Suwalkin käytävän puhkaisun jälkeen Viro ja Latvia ovat saarroksissa ja maayhteys Eurooppaan poikki. Kaikilla Baltian mailla on heikot sotavoimat ja ovat erittäin pitkälti naton varassa. Ryssä uhkaa taktisilla ydinaseilla ja perustelee käytävää naton uhalla ja saartotoimilla Kaliningradin ja Itämeren meriliikenteen suhteen.

Lähteekö hajoitettu ja heikennetty NATO (miinus USA, Unkari, Slovakia, ex-Jugot jne) puolustamaan Baltiaa ydiniskulla uhkailevaa ryssää vastaan? Ryssä ainoastaan suojaa omia alueitaan naton aggressioita vastaan. Trump ymmärtää tämän ryssän huolen.
Ei Baltiassa paljon mitään jenkkijoukkoja edes ole, joten "vetäytyminen" sieltä ei ole ihan niin dramaattista miltä kuulostaa.

Baltiaa kyllä puolustetaan kunnes toisin todistetaan, ja pääsee sitten Suomenkin F-35:t tositoimiin. Ruotsin ja Norjan ilmavoimat myös, ja pelkästään näillä eväillä saadaan jo ryssä aika pahaan paniikkiin... Esim. Baltian ja Puolan maavoimat putsaisi roskat maan pinnalta.

No, ihan varmasti kaikki askelkuviot on mietitty valmiiksi moneen kertaan, turha mun on taktiikoita hatusta vedellä.

Ei Baltiassa paljon mitään jenkkijoukkoja edes ole, joten "vetäytyminen" sieltä ei ole ihan niin dramaattista miltä kuulostaa.
Ei olekaan, vaan paljon suurempi merkitys symbolisesti. USA pakkaa kamansa ja sanoo koittakaa pärjätä. Eli lähdetään nyt ja älkää soitelko jos ryssä tulee.

On paljon dramaattisempi juttu kuin pelkkä joukkojen määrä. Tarkoittaa sitä, että usalta ei heru sotilaallista apua tapahtui mitä tapahtui.

Taktiikat on varmasti käyty läpi, mutta ehkä ei ole otettu huomioon muuttujaa nimeltä trump.

Ei olekaan, vaan paljon suurempi merkitys symbolisesti. USA pakkaa kamansa ja sanoo koittakaa pärjätä. Eli lähdetään nyt ja älkää soitelko jos ryssä tulee.

On paljon dramaattisempi juttu kuin pelkkä joukkojen määrä. Tarkoittaa sitä, että usalta ei heru sotilaallista apua tapahtui mitä tapahtui.

Taktiikat on varmasti käyty läpi, mutta ehkä ei ole otettu huomioon muuttujaa nimeltä trump.
On niitä taktiikoita tässä aikaa miettiä uusiksi pari vuotta ainakin. Ei ryssä missään hyökkäyskunnossa ole vielä aikoihin, vaikka millaisia uhkakuvia maalailtaisiin.

Kaikesta huolimatta Suomikin on nyt oikeastaan paremmassa turvassa mitä on ikinä ollut...

Suomen pitää tehdä itsensä hyödylliseksi USAlle tyyliin Taiwan ja TSMC. Jos me ollaan vaan joku selänpesuyhteiskunta. Miksi USAa kiinnostaisi joku kylmä alue? Golf-virtakin heikkenee.

Suomen pitää tehdä itsensä hyödylliseksi USAlle tyyliin Taiwan ja TSMC. Jos me ollaan vaan joku selänpesuyhteiskunta. Miksi USAa kiinnostaisi joku kylmä alue? Golf-virtakin heikkenee.

Eipä Suomi pysty olla hyödyllinen edes itselleensä. Maata on ajettu "alas" jo pitkään ja tuntuu että vuosi vuodelta elämä suomessa menee hullummaksi. Vähemmän rahaa kaikille ja rikollisuus näkyy enemmän katukuvassa joka vuosi.

Se että katurikollisuus tuli myös omille kulmilleni oli viimeinen pisara ja muutin Suomesta pois 5 vuotta sitten ja voin sanoa että elämäni parhaimpia päätöksiä. Mukaan otin naisen ja lapset. Suomen passi ja kieli on kyllä hyvä olla jemmassa, ties vaikka itsekkin tai lapset joskus tarvitsevat Kela Goldia niin helppo sitten tulla takaisin. Mutta nettopaksajan suomessa ei kannata olla.

Eipä tuokaan mitään takaa. USA on perustamassa sirutuotantoa kotimaahan, ettei tarvitse puolustaa Taiwania.

Eipä Suomi pysty olla hyödyllinen edes itselleensä. Maata on ajettu "alas" jo pitkään ja tuntuu että vuosi vuodelta elämä suomessa menee hullummaksi. Vähemmän rahaa kaikille ja rikollisuus näkyy enemmän katukuvassa joka vuosi.

Se että katurikollisuus tuli myös omille kulmilleni oli viimeinen pisara ja muutin Suomesta pois 5 vuotta sitten ja voin sanoa että elämäni parhaimpia päätöksiä. Mukaan otin naisen ja lapset. Suomen passi ja kieli on kyllä hyvä olla jemmassa, ties vaikka itsekkin tai lapset joskus tarvitsevat Kela Goldia niin helppo sitten tulla takaisin. Mutta nettopaksajan suomessa ei kannata olla.
Näin kuin kaikki ajattelisi niin maailma olisi päin persettä. Todennäköisesti olisit perheesi kanssa nettosaajia, mutta jääkää joka tapauksessa mielellän sinne Viroon jonne kaikki isänmaallisimmat tuntuvat lähtevän.

On aivan lamaantunut olo niin että hädin tuskin kykenen syömään tai töitä tekemään. Alkaa olla niin orwellimaista menoa että ihan vakavissaan tuntuu siltä, että kannattaisi vaan ottaa lopputili ja ostaa menolippu vaikka Thaimaahan. Rahaa on kertynyt tilille ja sijoituksiin reilu sadan tonnin edestä, niillä jo useamman vuoden eläisi Suomessakin ilman mitään tuloja. En tiedä onko elinaikaa enää vuosia vai pahimmillaan kuukausia jos Suomeen jää, eikä se pois muuttokaan mitään takaa, mutta haluaisin kuitenkin elää ja nussia ja nauttia noista rahoista vielä kun voin. Alunperin oli ajatus säästää eläkepäiviä varten, ja olenkin elänyt tosi kitsaasti joten on puskuria päässyt kertymään, mutta nyt tuntuu erittäin epätodennäköiseltä että eläkepäiviä koskaan näen. Kämppä pitäisi saada myytyä että voi lähteä, mutta voi tilanne perkelöityä niin äkkiä ettei kukaan osta.

Toisaalta jos nostan kytkintä nyt, niin voi käydä niinkin että rahat loppuu tai muusta syystä palaudun takaisin Suomeen sellaisena hetkenä, että joudun suunnilleen suoraan koneesta poteroon rintamalle. Ajoitus olisi kaikki kaikessa, ja koko elämän taakse jättäminen on iso kynnys. Vaikka onnistuisikin, niin pystyykö elämästä enää aidosti nauttimaan vaikka olisi kuinka massia, kun tuntuu että vapaus ja demokratia on pian lopullisesti tuhottu? Pelko on lopulta huono motivaattori.

Olihan tämä kehitys tavallaan nähtävissä jo vuosia, kun Trump Helsingissä aikoinaan kehui kuinka luottaa ennemmin Putiniin kuin omiin tiedustelupalveluihin, eikä ukko millään suostunut tuomitsemaan ryssän hyökkäystä Ukrainaan näiden viimeisen 3v aikana. Mutta ihmismieli on taipuvainen rakentelemaan suojamekanismeja ja takertumaan toivoon, silloinkin kun sitä ei objektiivisesti ajatellen ole. Nytkin epäröin lähteä, vaikka tilanne näyttää pahemmalta kuin koskaan.

On aivan lamaantunut olo niin että hädin tuskin kykenen syömään tai töitä tekemään. Alkaa olla niin orwellimaista menoa että ihan vakavissaan tuntuu siltä, että kannattaisi vaan ottaa lopputili ja ostaa menolippu vaikka Thaimaahan. Rahaa on kertynyt tilille ja sijoituksiin reilu sadan tonnin edestä, niillä jo useamman vuoden eläisi Suomessakin ilman mitään tuloja. En tiedä onko elinaikaa enää vuosia vai pahimmillaan kuukausia jos Suomeen jää, eikä se pois muuttokaan mitään takaa, mutta haluaisin kuitenkin elää ja nussia ja nauttia noista rahoista vielä kun voin. Alunperin oli ajatus säästää eläkepäiviä varten, ja olenkin elänyt tosi kitsaasti joten on puskuria päässyt kertymään, mutta nyt tuntuu erittäin epätodennäköiseltä että eläkepäiviä koskaan näen. Kämppä pitäisi saada myytyä että voi lähteä, mutta voi tilanne perkelöityä niin äkkiä ettei kukaan osta.

Toisaalta jos nostan kytkintä nyt, niin voi käydä niinkin että rahat loppuu tai muusta syystä palaudun takaisin Suomeen sellaisena hetkenä, että joudun suunnilleen suoraan koneesta poteroon rintamalle. Ajoitus olisi kaikki kaikessa, ja koko elämän taakse jättäminen on iso kynnys. Vaikka onnistuisikin, niin pystyykö elämästä enää aidosti nauttimaan vaikka olisi kuinka massia, kun tuntuu että vapaus ja demokratia on pian lopullisesti tuhottu? Pelko on lopulta huono motivaattori.

Olihan tämä kehitys tavallaan nähtävissä jo vuosia, kun Trump Helsingissä aikoinaan kehui kuinka luottaa ennemmin Putiniin kuin omiin tiedustelupalveluihin, eikä ukko millään suostunut tuomitsemaan ryssän hyökkäystä Ukrainaan näiden viimeisen 3v aikana. Mutta ihmismieli on taipuvainen rakentelemaan suojamekanismeja ja takertumaan toivoon, silloinkin kun sitä ei objektiivisesti ajatellen ole. Nytkin epäröin lähteä, vaikka tilanne näyttää pahemmalta kuin koskaan.
Ei ryssällä ole mitään mahdollisuuksia aloittaa uutta sotaa vähään aikaan, joten tuskin on syytä huoleen ainakaan pariin vuoteen. Niiden resupekka-armeija lähinnä naurettaisiin hittoon jos jotain yrittäisivät.

Jäitä hattuun nyt vaan.
Jenkeissäkin vähän Trumpin omatkin rivit rakoilee kokoajan vaan enemmän joten sitä ei tiedä vaikka siellä rintamallakin jotain myönteistä tapahtuisi.

Putella ei ole voimia mihinkään isoon ja jotenkin, Trumpin puheista huolimatta, en usko että jenkit on hylkäämässä eurooppaa. Sillä ei ole rumpettia lukuunottamatta kovin suurta kannatusta.

Eli vedä vähän henkeä mitä tässä tapahtuu.

Ja jos sitä poteroa niin pelkäät niin aina voi erota reservistä niin et joudu etulijaan vaan teet siviilitöitä vastaavia hommia mahdollisessa kriisitilanteessa.

Ei ryssällä ole mitään mahdollisuuksia aloittaa uutta sotaa vähään aikaan, joten tuskin on syytä huoleen ainakaan pariin vuoteen. Niiden resupekka-armeija lähinnä naurettaisiin hittoon jos jotain yrittäisivät.
Pari vuotta on lyhyt aika. Todella lyhyt.

Jäitä hattuun nyt vaan.
Jenkeissäkin vähän Trumpin omatkin rivit rakoilee kokoajan vaan enemmän joten sitä ei tiedä vaikka siellä rintamallakin jotain myönteistä tapahtuisi.

Putella ei ole voimia mihinkään isoon ja jotenkin, Trumpin puheista huolimatta, en usko että jenkit on hylkäämässä eurooppaa. Sillä ei ole rumpettia lukuunottamatta kovin suurta kannatusta.

Eli vedä vähän henkeä mitä tässä tapahtuu.

Ja jos sitä poteroa niin pelkäät niin aina voi erota reservistä niin et joudu etulijaan vaan teet siviilitöitä vastaavia hommia mahdollisessa kriisitilanteessa.
Siihen toivoon vielä toistaiseksi takerrun, että järki voittaisi ja USA:ssa olisi vielä vanhan liiton republikaaneja niin monta että syöksisivät tämän oranssin saatanan vallasta. On vaan niin paljon samankaltaisuuksia maailman menossa nyt kuin 20- ja 30-luvuilla, että puistattaa. Hitlerinkään puheita ei aikalaiset ottaneet vakavissaan, ennen kuin se ihan oikeasti alkoi laittamaan juutalaisia uuniin.

Se on meidän onnemme että ryssän voimat ovat tällä hetkellä vähissä, mutta muutamassa vuodessa Ukrainan taisteluiden tauottua se on jälleen iskukunnossa. Nopeamminkin, jos USA auttaa sitä nousemaan jaloilleen.

Potero-ilmaus oli lähinnä kuvaannollinen. Oma sodan ajan sijoitus on jo valmiiksi siviilihommissa, mutta sehän on vain lähtötilanne. Sitä mukaa kun ukkoa kaatuu niin tarvitaan uutta tilalle, joten ei liene suuresti väliä kuoleeko heti ensimmäisten joukossa vai kärsiikö ensin vuoden-pari ennen omaa vuoroa, kun kuolema tai orjuus on meidän kaikkien kohtalo joka tapauksessa. Sitä paitsi kun kaukovaikutusta ulotetaan kauas rintaman taakse, niin poteron ja Vaasan välinen ero on lähinnä akateeminen. Ei meistä kukaan ole turvassa sodan syttyessä, oli se olinpaikka sitten etulinjassa tai muualla.

. On vaan niin paljon samankaltaisuuksia maailman menossa nyt kuin 20- ja 30-luvuilla, että puistattaa. Hitlerinkään puheita ei aikalaiset ottaneet vakavissaan, ennen kuin se ihan oikeasti alkoi laittamaan juutalaisia uuniin.
Tilanteiden samankaltaisuutta nostetaan usein esille, mutta eihän se pidä alkuunsakaan paikkaansa. Ei niissä ole mitään muuta samaa kuin hullu johtaja.

Tilanteeseen johtanut polku ei itsessään täsmää lähtökohdiltaan, mutta siitä toki voidaan väitellä. Hieman samaa narratiivia toki on, mutta osin itse keksittynä eikä todellisuuteen perustuen.

Oleellinen ero sen sijaan on sotavoimissa, joka Saksalla oli tuohon aikaan melkein kaikilla mittareilla maailman iskukykyisin. Koulutus oli huipussaan, ja joukot ihan todella kovassa tikissä niin osaamiseltaan, taktiikoiltaan kuin kalustoltaankin, sekä myös vahvuudeltaan. Tästäkin huolimatta Saksa painoi voitosta voittoon nimenomaan tuolla kokonaisuudella (taktiikka - laatu - määrä), ollen kaikessa parempi kuin vastustajansa. Ongelmat sen sijaan alkoivat melkein heti, kun yksi osa-alue alko yskimään.

Venäjällä sen sijaan ylläolevasta täsmää vain määrä, muilta osin kyseessä on jos ei täyttä skeidaa, niin ihan maksimissaan keskitasoa länsimaihin verrattuna. Määräkin on niin ja näin, ei ole yhtä ylivoimainen sekään Saksan tilanteeseen peilaten.

Että kyllä tilanne on oleellisesti erilainen juuri nyt, ja aika paljon tarvis Venäjän saada uudistuksia ja onnistumisia aikaan. Samalla vaatii yhtälailla meidän jatkuvia epäonnistumisia ja puolustuksen alasajoa, että puntit edes tasoittuu.

En kyllä usko, että ryssä Suomeen ekana tulis. Pitää muistaa, että Suomi ei kuulunut Putinin hegemoniaan tai neuvostoliittoon. Lisäksi Reserve Military Manpower by Country (2025) Suomessa on ihan maailman top10 kokoinen koulutettu sotilasreservi, ei tuosta ihan noin vaan kävellä läpi ja itse ainakin olisin elämäni voimilla laittamassa ryssälle hanttiin jos tänne koettaisivat tulla kuten varmasti moni muukin.

Enemmän se kiinnostus varmaan olisi juuri noita baltian maita ym kohtaan joiden armeija+reservi itsessään on täysin olematon ja luottavat 100% Naton apuun.

En kyllä usko, että ryssä Suomeen ekana tulis. Pitää muistaa, että Suomi ei kuulunut Putinin hegemoniaan tai neuvostoliittoon. Lisäksi Reserve Military Manpower by Country (2025) Suomessa on ihan maailman top10 kokoinen koulutettu sotilasreservi, ei tuosta ihan noin vaan kävellä läpi ja itse ainakin olisin elämäni voimilla laittamassa ryssälle hanttiin jos tänne koettaisivat tulla kuten varmasti moni muukin.

Enemmän se kiinnostus varmaan olisi juuri noita baltian maita ym kohtaan joiden armeija+reservi itsessään on täysin olematon ja luottavat 100% Naton apuun.
Ehkä, mutta Venäjä saattaa silti kokeilla kepillä jäätä vaikka jossakin pohjoisessa. Länsimainen logiikka ei kuulu venäläiseen käytäntöön ja Trump (ja Musk) ovat osoittaneet, että venäjän propagandalonkerot ovat pitkät ja ihmiset korkeillakin paikoilla voivat kaiken mahdollisen tiedustelutiedon kanssa toimia saakelin typerästi, joten kukaan ei tiedä mitä kaikkea voi vielä tapahtua ja se varmasti mietityttää monia. Käytännössä länsimainen, sääntöpohjainen maailmanjärjestys mureni Trumpin myötä hetkessä. Lisäksi Natomaana hyökkäys esim. Viroon tosiaan tarkoittaisi, että me ollaan automaattisesti osallisia. Se on sitten eri asia mitä se käytännössä tarkoittaa ja millaisesta tilanteesta on kyse. USA:n tukeen ei kuitenkaan voi enää luottaa edes Naton myötä.

Ensin korona, sitten Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja nyt USA:n selkäpuukotus Euroopalle ja Venäjän+Kiinan palvominen. Ihmisillä on vuosien epävarmuus takana ja nähtävästi vähintään saman verran epävarmuutta edessä, mahdollisesti vieläpä hyvin eksistentiaalista sellaista. Eipä ole ihmekään, jos ei herkimmille maistu uni, ruoka tai elämä. Ennustan räjähdysmäistä kasvua mielenterveystilastoissa.

• Tykkää
Reactions: B12

Statistiikka

Viestiketjuista
268 700
Jäsenet
76 299
Uusin jäsen
jorma1111

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom