• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Mielenkiintoista keskustelua jälleen. Mitä jos tehtäisiin niin, että pesukoneettomat ihmisroskat erotellaan pesukoneellisista? Jos vaikka palkataan työkkäriin vähän lisää sosiopaatteja tätä valvomaan ja velvoitetaan pesukoneettomat pitämään vaikka pinkkiä pyöräilykypärää päässään julkisilla paikoilla, niin ylenpiin kasteihin kuuluvat osaavat välttää.

Sanoisin, että yhtä tyhjän kanssa toi reilu 18€ nousu siihen, mitä hinnat on noussu keväästä lähtien.
Nojoo, eipä ole kummoinen korotus, eikä tuolla rahalla juuri juhlita. Toisaalta jos ja kun laskujen jälkeen käteen jää 90€/kk, niin se on prosentuaalisesti jo aika hulppea summa verrattuna seitsemään kymppiin.
 
Mielenkiintoista keskustelua jälleen. Mitä jos tehtäisiin niin, että pesukoneettomat ihmisroskat erotellaan pesukoneellisista? Jos vaikka palkataan työkkäriin vähän lisää sosiopaatteja tätä valvomaan ja velvoitetaan pesukoneettomat pitämään vaikka pinkkiä pyöräilykypärää päässään julkisilla paikoilla, niin ylenpiin kasteihin kuuluvat osaavat välttää.


Nojoo, eipä ole kummoinen korotus, eikä tuolla rahalla juuri juhlita. Toisaalta jos ja kun laskujen jälkeen käteen jää 90€/kk, niin se on prosentuaalisesti jo aika hulppea summa verrattuna seitsemään kymppiin.
Kysehän ei ole luokittelusta, vaan siitä että minkä oletetaan kuuluvan perus arkeen ja pärjäämiseen. Pitääkö valtion kustantaa jokaiselle työttömälle pesukone? Entä astianpesukone? Mihin raja vedetään?

Ihminen jolla on päivässä vain aikaa (kun muut ovat töissä), voi ihan hyvin perusasioita hoitaa itsekin ilman kalliita koneita. Sitten jos haluaa säästää aikaa kotiaskareissa, niin voi vaikkapa mennä töihin. Kunhan ei ole työn suhteen liian valikoiva, niin nopeasti sen muutaman satasen saa kasaan.
 
No tuolla saa vaikka sen pesukoneen kun tilaa Elisalta osamaksulla :thumbsup:
Tai ämpärin päähänsä, jollei pinkkiä pyöräilykypärää satu löytämään varastettuna halvalla.

Sitten jos haluaa säästää aikaa kotiaskareissa, niin voi vaikkapa mennä töihin.
Miten sinne töihin mennään, kun maassa ei ole työpaikkoja kaikille? Kuten sanottu, Suomi on maa, jossa vallitsee rakenteellinen työttömyys. Työpaikkoja ei ole kaikille, koska niin tämä pahoinvointijärjestelmä on suunniteltu. Siinä on kylmänviileä fakta, joka ei muutu MEE TÖIHIN-meemejä huutelemalla. Tätä tässä on nyt jankattu ties kuinka kauan, mikä siinä on ettei mene jakeluun?
 
Käytettyjä en katsellut, koska niiden todellisesta kuntoa ei tiedä. Se on myös hygieniakysymys.
En halua antaa kuvaa, että olisin jotenkin kateellinen työttömien saamista etuuksista, mutta mielestäni on vähän erikoinen näkökulma ettei voi ostaa käytettynä tuotteita. Työssäkäyvänä ihmisenä joudun/haluan ainakin itse hankkia tuotteita käytettynä. Moni porvari laittaa viiden vuoden välein keittiö- tai kylppäriremontin tms. ja myy puoli-ilmaiseksi uudenveroiset laitteet, kunhan vaan joku hakee pois. Tälläkin hetkellä keittiössä hurisee n. tonnin arvoinen boschin tiskikone, jonka ostin vissiin 50€:lla joku 3-4 vuotta sitten.

Itsekin silti tietysti hankkisin vain uusia tavaroita, jos se ei maksaisi minulle mitään. Ja tuossakin lienee kuitenkin järjestelmä sellainen, että rahat saa sossulta kulujen mukaan, joten ei ole säästöpotentiaaliakaan esim. laskuttaa 200 € ja sitten ostaa 50 € laite.
Pitääkö valtion kustantaa jokaiselle työttömälle pesukone? Entä astianpesukone? Mihin raja vedetään?
Kyllä nää mun mielestä jossain määrin kuuluu ihan normaaleihin kodinkoneisiin nykyään, eivätkä ole mitään luksusta. APK tosin taitaa usein kuulua vuokrakämpän kalustukseen ja on sitten vuokranantajan vastuulla. Oli se kenen tahansa niin niitä saa muutamalla kympillä tori.fi:stä, vaikka sitten ostaisi ihan itsekin. Elämä ilman pesu- tai tiskikonetta kuulostaa ihan persereiältä.
 
Sitten jos haluaa säästää aikaa kotiaskareissa, niin voi vaikkapa mennä töihin.

Miten sinne töihin mennään, kun maassa ei ole työpaikkoja kaikille? Kuten sanottu, Suomi on maa, jossa vallitsee rakenteellinen työttömyys. Työpaikkoja ei ole kaikille, koska niin tämä pahoinvointijärjestelmä on suunniteltu. Siinä on kylmänviileä fakta, joka ei muutu MEE TÖIHIN-meemejä huutelemalla. Tätä tässä on nyt jankattu ties kuinka kauan, mikä siinä on ettei mene jakeluun?
Ketjussa menee niin montaa juttua sekaisin, mutta aiemmin joku purkaus ämpäreistä.

Se on totta että kaikille ei ole töitä, tai siis jokainen yksilö ei ole sellainen että sitä kannattaisi palkata töihin TESin mukaisilla ehdoilla. Mutta ei se tarkoita etteikö sellaisellekkin yksilölle voisi löytyä työllistymis ratakaisuja.

Jos viittaat siihen että on yksilöitä jotka ovat työkyvyttömiä, niin eivät ehkä ole tämän ketjun aihe, vaikka voivat toki olla vailla työtä, ja osa voi olla joko siinä välivaiheessa, joko työkykykyisestä työkyvyttömäksi tai päinvastoin.

Kolmas jutunaihen, ,eli t yöttömyys etuudet on oma lukunsa, joita maksetaan osalle työttämille työnhakijoille, työtön työtähakeva voi olla ilman etuuksiakin.

Etuuksista ansiosidoinaninen voi olla varsin avokätinen, peruspäivära ainoana varsin niukka.

Jos on kohtuudella työkykyinen, niin aktiivisesta työnahausta yleensä jaa vapaa-aikaa sen verran että pystyy kodinaskareisiin käyttää myös työssäkäyvää enemmän
 
Näitä on yllättävän paljon. Yleisesti taidetaan puhua "väärällä tuella olevista".

Oikeastihan sen pitäis mennä, että pitkä sairausloma eli vuoden sairauspäivärahat -> kuntoutustuki ja kuntoutus -> työkyvyttömyyseläke jos kuntoutus ei onnistu. Käytännössä menee kuitenkin monella järjestyksessä vuosi saikkua -> hyvällä tuurilla kuntoutustuki -> eläkehakemus -> Vakuutuslääkäri väittää potilaan olevan täysin terve -> takaisin työtön työnhakija -> kokeillaanpa jos kelalta sais taas vuoden sairauspäivärahaa -> Mahdollisesti päivärahaa ei heru kun ei ole ollut välissä vähintään vuoden verran työkykyinen -> Jatketaan työttömänä, työkyvyttömänä työnhakijana toistaiseksi voimassa olevalla sairauslomalla ja ollaan saman aktiivimallin pompoteltavana kuin muutkin.

En tosin tiedä, pakottavatko oikeasti tässä nykymallissa hakemaan työpaikkoja näiden työkyvyttömien ihmisten kohdalla, kun saavat kuitenkin harkintaa käyttää. Olishan se koomista jos tällainen henkilö pakotetaan hakemaan töitä. Mitä siinä hakemuksessa pitäis edes sanoa? "Moro, olen työkyvytön mutta haen nyt tätä paikkaa koska on pakko". Tällanen henkilö olis jo ihan kohtuuton taloudellinen riski etenkin pienemmälle työnantajalle, jäis aika suurella todennäköisyydellä palkkaamatta vaikka olis paperilla pätevä ja vaikka sais millaset palkkatuet, kun terveitäkin hakijoita on tarjolla.
Käsitykseni mukaan eivät pakota, vaan heidät määritellään työkkärissä oman koodinsa alle jolla tukienmaksu jatkuu, mutta mitään työllistäviä toimenpiteitä ei tehdä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuollaisia kavereita oikeasti on jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka kriteerit täyttyisivät, veikkaampa että aika helvetisti.
 
Käsitykseni mukaan eivät pakota, vaan heidät määritellään työkkärissä oman koodinsa alle jolla tukienmaksu jatkuu, mutta mitään työllistäviä toimenpiteitä ei tehdä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuollaisia kavereita oikeasti on jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka kriteerit täyttyisivät, veikkaampa että aika helvetisti.

Minä oon työkkärissä koodilla "Työvoiman ulkopuolella (05)" ja joudun hakemaan yhtä paikkaa kuussa. Virkailija oli sitä mieltä että toistaiseksi ei pitäisi hakea yhtään paikkaa mutta heidän ohjeistuksen mukaan pakko olla vähintään yks. Onhan tämä kieltämättä aika absurdi tilanne, ensi kuussa pitäisi ensimmäinen hakemus laittaa.

Työkyvyttömyyseläkkeelle en aio missään nimessä hakea. Kuntoutukseen oli pakko hakea että saan työttömyyskorvausta.
 
Minä oon työkkärissä koodilla "Työvoiman ulkopuolella (05)" ja joudun hakemaan yhtä paikkaa kuussa. Virkailija oli sitä mieltä että toistaiseksi ei pitäisi hakea yhtään paikkaa mutta heidän ohjeistuksen mukaan pakko olla vähintään yks. Onhan tämä kieltämättä aika absurdi tilanne, ensi kuussa pitäisi ensimmäinen hakemus laittaa.

Työkyvyttömyyseläkkeelle en aio missään nimessä hakea. Kuntoutukseen oli pakko hakea että saan työttömyyskorvausta.
Mielenkiintoista, voisitko avata tilannettasi enemmän, miksi olet statuskoodilla 05. Oletko saanut sairaspäivärahaa tai kuntoutustukea?
 
Mielenkiintoista, voisitko avata tilannettasi enemmän, miksi olet statuskoodilla 05. Oletko saanut sairaspäivärahaa tai kuntoutustukea?

Lähes maksimit sairauspäivärahalla. Kuntoutustukea eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä en ole saanut enkä sitä myöskään aio hakea. Odottelen päätöksen kuntoutuksesta ja laitan kuntoutusrahasta (eri asia kuin tuki) paperit vetämään :cigar:
 
Käsitykseni mukaan eivät pakota, vaan heidät määritellään työkkärissä oman koodinsa alle jolla tukienmaksu jatkuu, mutta mitään työllistäviä toimenpiteitä ei tehdä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuollaisia kavereita oikeasti on jotka eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka kriteerit täyttyisivät, veikkaampa että aika helvetisti.
En tiennytkään että niillä on joku oma koodinsa, lähinnä kuullut vaan useammalta näistä järjenvastaisista tilanteista missä töitä pitää hakea vaikka mitään mahdollisuutta tehdä töitä ei ole.
Mutta tuossahan jo Special Once antoikin esimerkin tilanteesta. Varmaan noissakin joku tilastonsiivousjuttu, saadaan oman alueen "suorituskyky" näyttämään paremmalta kun potkitaan tasapuolisesti kaikkia päähän.
 
En tiennytkään että niillä on joku oma koodinsa, lähinnä kuullut vaan useammalta näistä järjenvastaisista tilanteista missä töitä pitää hakea vaikka mitään mahdollisuutta tehdä töitä ei ole.
Mutta tuossahan jo Special Once antoikin esimerkin tilanteesta. Varmaan noissakin joku tilastonsiivousjuttu, saadaan oman alueen "suorituskyky" näyttämään paremmalta kun potkitaan tasapuolisesti kaikkia päähän.
Jos yksilö ei ole väliaikaisesti työkykyinen, tai siis on toivoa että kykenee myöhemmin palaan työelämään, ja jos tälläiset järjestelmässä joka tapauksessa erotellaan, niin työpaikan hakeminen ei ehkä ole tuolloin sitä puuhaa mikä olisi optimi, vaan jotain muuta. Jos kuitenkin henkilö ei ihan työkyvytön ole, siis pystyy työpaikkaakin hakeen. Ehkä kunta tai kolmannelta sektorilta jotain puuhaastelua silloin tällöin.
 
Tuleeko karensia jos käy työtekijää hakevan työnantajan luonna, mutta ei tule palkasta sopua?
 
Tuleeko karensia jos käy työtekijää hakevan työnantajan luonna, mutta ei tule palkasta sopua?
Äkkiä luulisi ettei tule. Tietysti jos alalla on taulukkopalkat niin saattaa kyllä olla oletuksena, että työtä pitäisi sillä hintaa tehdä.

Mutta siis esim. puhelinmyyntihommassa missä ei ole tessiä ja palkkaus on jotain hämärää niin ei kai sellaista voi pakottaa hyväksymään.
 
Jäin työttömäksi ja ihmetyksenä eteen tuli että kela ei myöntänytkään työmarkkinatukea koska heidän mukaan säästöni siirrävät elämiseen. Tämä pitää kyllä paikkansa mutta en tiennyt että säästöt vaikuttavat tukien saamiseen enkä löydä tuosta mitään faktaa kelan sivuilta. Nyt siis mennään ilman mitään tuloja/tukia. jossain kohtaa säästöt loppuu ja sitten en tiedä miten pärjään jos ei tulonlähdettä siihenmenessä löydy.

Onko tämä normaalia yksikään tuttu työtön kaveri ei ole kohdannut tälläistä käytöntöä vaikka osalla on paljonkin omaisuutta.
 
Jäin työttömäksi ja ihmetyksenä eteen tuli että kela ei myöntänytkään työmarkkinatukea koska heidän mukaan säästöni siirrävät elämiseen. Tämä pitää kyllä paikkansa mutta en tiennyt että säästöt vaikuttavat tukien saamiseen enkä löydä tuosta mitään faktaa kelan sivuilta. Nyt siis mennään ilman mitään tuloja/tukia. jossain kohtaa säästöt loppuu ja sitten en tiedä miten pärjään jos ei tulonlähdettä siihenmenessä löydy.

Onko tämä normaalia yksikään tuttu työtön kaveri ei ole kohdannut tälläistä käytöntöä vaikka osalla on paljonkin omaisuutta.
Eikai työmarkkinatuki kato varallisuutta? EIks ne oo sosiaalituet sun muut?
 
Eikai työmarkkinatuki kato varallisuutta? EIks ne oo sosiaalituet sun muut?

Näin minäkin luulin mutta kelan virkailija oli sitä mieltä että en tarvitse työmarkkinatukea koska minulla on rahaa tillä ja osakkeissa. Hän jopa sanoi että myy osakkeet sitten kun rahat loppuu. Laitoin toki kirjallisen valituksen päätöksestä.
Kertoi että valituksen käsittelyyn menee 10kk...
 
Viimeksi muokattu:
Jäin työttömäksi ja ihmetyksenä eteen tuli että kela ei myöntänytkään työmarkkinatukea koska heidän mukaan säästöni siirrävät elämiseen. Tämä pitää kyllä paikkansa mutta en tiennyt että säästöt vaikuttavat tukien saamiseen enkä löydä tuosta mitään faktaa kelan sivuilta. Nyt siis mennään ilman mitään tuloja/tukia. jossain kohtaa säästöt loppuu ja sitten en tiedä miten pärjään jos ei tulonlähdettä siihenmenessä löydy.

Onko tämä normaalia yksikään tuttu työtön kaveri ei ole kohdannut tälläistä käytöntöä vaikka osalla on paljonkin omaisuutta.
Tässä on oltava jokin muu syy kuin omaisuus jos ovat evänneet. Yksi voi olla jos saat esimerkiksi jostain sijoitusasunnosta vuokratuloa. Silloin saa käsittääkseni soviteltua työmarkkinatukea.

Tuen saamiseen ja määrään vaikuttavat hakijan tulojen lisäksi hakijan ikä, huollettavien tai samassa taloudessa asuvien puolison lasten määrä ja joskus myös vanhempien tulot. Tuki voidaan evätä esimerkiksi silloin, kun työnhakijan työttömyys johtuu hänen omasta irtisanoutumisestaan tai jos työ- ja elinkeinotoimisto on antanut karenssilausunnon[6].
 
Tässä on oltava jokin muu syy kuin omaisuus jos ovat evänneet. Yksi voi olla jos saat esimerkiksi jostain sijoitusasunnosta vuokratuloa. Silloin saa käsittääkseni soviteltua työmarkkinatukea.

Tuen saamiseen ja määrään vaikuttavat hakijan tulojen lisäksi hakijan ikä, huollettavien tai samassa taloudessa asuvien puolison lasten määrä ja joskus myös vanhempien tulot. Tuki voidaan evätä esimerkiksi silloin, kun työnhakijan työttömyys johtuu hänen omasta irtisanoutumisestaan tai jos työ- ja elinkeinotoimisto on antanut karenssilausunnon[6].

Minulla on pääomatuloja osakkeista nämä on ilmeisesti se syy miksi työmarkkinatuki hakemus hylättiin. Tänä vuonna ei ole kun tullut kuin 1000€ osinkoa eikä muita pääomatuloja että ovat varmaan katsoneet vuoden 2021 jolloin möin osakkeita voitolla vähän enemmän.
 
Näin minäkin luulin mutta kelan virkailija oli sitä mieltä että en tarvitse työmarkkinatukea koska minulla on rahaa tillä ja osakkeissa. Hän jopa sanoi että myy osakkeet sitten kun rahat loppuu. Laitoin toki kirjallisen valituksen päätöksestä.
Kertoi että valituksen käsittelyyn menee 10kk...
Karenssia pukkaa jos on itse irtisanoutunut. Ensisijaisesti ansiosidonnaista hakemaan liitolta/kassalta. Työttömyyspäivärahaan omat omistukset eivät vaikuta. Toimeentulotuki on asia erikseen.

Muok. Aa, siellä on taustalla muutakin tuloa. Katsoneet jotain vanhaa verotustodistusta tjsp.
 
Karenssia pukkaa jos on itse irtisanoutunut. Ensisijaisesti ansiosidonnaista hakemaan liitolta/kassalta. Työttömyyspäivärahaan omat omistukset eivät vaikuta. Toimeentulotuki on asia erikseen.

Kyse ei ole karenssista. En ole oikeutettu kassan/liitonrahoihin koska tarvittavat päivät eivät tulleet täyteen, eli tolla perus työmarkkinatuella pitäisi mennä jos nyt edes sen saisi valitusten jälkeen
 
Näin minäkin luulin mutta kelan virkailija oli sitä mieltä että en tarvitse työmarkkinatukea koska minulla on rahaa tillä ja osakkeissa. Hän jopa sanoi että myy osakkeet sitten kun rahat loppuu. Laitoin toki kirjallisen valituksen päätöksestä.
Kertoi että valituksen käsittelyyn menee 10kk...

Kelan sivuilta:

Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne siis otetaan huomioon tarveharkinnassa. Pääomatuloja ovat esim. vuokra-, metsä-, korko- ja osinkotulot (mukaan lukien osakesäästötilille maksettavat osinkotulot). Myös omaishoidon tuki, perhehoitajan palkkiot ja osittainen varhennettu vanhuuseläke otetaan huomioon työmarkkinatuen tarveharkinnassa.

Pääomatuloja ja muita tuloja ei oteta huomioon, kun sitä maksetaan
  • 55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon ennen työttömäksi jäämistä tai
  • työllistymistä edistävän palvelun ajalta.
 
Monesti on joo kirjoitettu jossain, että tukien maksu loppuu, mutta taas niitä nostetaan ja vielä poikkeuksellisesti.
 
Niin siis pitäisi hakea kaikkea työtä jota pystyy tekemään. Ammattitaitosuoja on todella lyhytkestoinen nykyään mikä noista linkeistäkin selviää, yleensä sen 3 kuukautta, jonka jälkeen pitää hakea vaikka sitä siivoojan duunia omalta työnhakualueelta jos on terve ja työkykyinen (tosin, monelta siivoojaltakin vaaditaan alan pätevyys).

Naurettava toi 3 kk. Jos et ole jollain seksikkäällä alalla tuo tulee aika nopeasti vastaan.

Pystyykö enää millään esim. kokenut koodari kuten minä olemaan vuoden työttömänä ja nostamaan ansiosidonnaista? Siis käyttämään systeemiä väärin kuten vanhaan hyvään aikaan. Pakkohan sitä on varmaan töitä sitten hakea mutta jos vaikka hinnoittelee itsensä niin ettei pääse?
 
Mistä Kelan virkailija näki tilisi saldon? Mutta tuo on kylmä totuus, että osakkeet pitää myydä ennen kun voi saada työmarkkinatukea.

Vai pitääkö sittenkään? Kyseessä ei ole toimeentulotuki, jonka saamiseksi pitää hävittää säästöt ja muu pääoma...

Tuossa kommenttisi päällä mainittiin, että osinkotuotot? Osakkeen arvohan ei ole osinkotuottoa. Osinko sen sijaan on... Rahastoissa korkotulot... En tiedä, miten voitolla myyty osake sitten on.
 
Viimeksi muokattu:
Vai pitääkö sittenkään? Kyseessä ei ole toimeentulotuki, jonka saamiseksi pitää hävittää säästöt ja muu pääoma...

Tuossa kommenttisi päällä mainittiin, että osinkotuotot? Osakkeen arvohan ei ole osinkotuottoa. Osinko sen sijaan on... Rahastoissa korkotulot... En tiedä, miten voitolla myyty osake sitten on.

Olet muuten ihan oikeassa. Työmarkkinatukeen vaikuttaa vain osingot ja todennäköisesti myös korkotuotot.
 
Olet muuten ihan oikeassa. Työmarkkinatukeen vaikuttaa vain osingot ja todennäköisesti myös korkotuotot.
Kelan sivujen mukaan pääomatulot yleisesti.
Mutta: allaoleva mutua ko sivuilta.

Tarvehakintaisessa voidaan ottaa huomioon muutkin tulot kuin työttömyyden aikana saadut.
Säännölliset tulot voidaan laskea kuukautta kohden, tyyliin jos saa kerran vuodessa säännöllisesti jonkin potin, niin ei väliä osuuko työttömyys jaksolle.
Jotain pääomatuloja voidaan huomioida laskennallisesti, ei väliä onko niitä ollut vai ei. Tämä kai liittyy metsään, eli jos 50v päästä olisi tili tulossa, niin vaikuttaa tämänpäivän "tuloihin".

Tiedä sitten millä kaavalla kysyjän kohdalla laskettu. arvaus että muina-aikoina saadut tulot ja ehkä arponeet jotain säännöllistä.
Ymmärtääkseni arvon nousu ei ole tuloa, eli se menisi kuten verotuksessa.
 
Jos kuitenkin henkilö ei ihan työkyvytön ole, siis pystyy työpaikkaakin hakeen. Ehkä kunta tai kolmannelta sektorilta jotain puuhaastelua silloin tällöin.
Niin no jos lääkäri on määritellyt, että työkykyä ei just sillä hetkellä ole, niin ei sen pitäisi olla TE-toimiston asia miettiä olisko henkilöllä ehkä jotain kykyä hoitaa vaikka puhelinmyyntiä ja nakittaa sen perusteella hakemaan töitä. Näistä sairauslomalla olevista ihmisistähän nyt puhuttiin.

Sairaalle ihmiselle puuhastelua parempaa on 1) kuntoutus / hoito ja 2) mahdollinen uudelleenkoulutus 3) eläke, jos muu ei onnistu. Noi epämääräiset tempputyöllistykset ja puuhapajat ei kuulu aikuisen ihmisen elämään, eikä niistä ole mitään muuta kuin haittaa suurimmalle osalle (ja kuluja kunnille vrt. ei puuhastelua). Poislukien ihmiset jotka tilittävät elämänkertansa kaupan kassallekin jos vähänkin erehtyy siihen mahdollisuutta antamaan, eli ne jotka sitä sosiaalisuutta tarvitsevat. Sekin tosin olis parempi hoitaa terveydenhuollon / sosiaalitoimen tai jonkun kautta eikä tempputyöllistyksellä. Luulis, että moni veronmaksajanakin haluaisi mieluummin nähdä pitkäkestoisia ratkaisuja epämäräisen puuhastelun sijaan.

Noista työtötmien puuhapajoista on varmaan monella esimerkkejä. Puolituttu, n. 25 vuotias ihminen jolla ei ole mitään koulutusta laitettiin veistelemään jotain helvetin puulusikoita vai mitä lie olikaan muutaman kuukauden ajaksi. Tästä sitten maksettiin lisää se muutama euro päivässä. Kenellekään tästä ei ollut hyötyä, paitsi tilastojen kaunisteluun tietysti. Todellinen vaikutus yksilön työllistymiseen tasan nolla, jossei negatiivinen. Parempi vaihtoehto olis ollut vaikka joku oikea kurssi, vaikka joku satunnainen nettikurssi jos ei muuta, tai oikeastaan mitä tahansa muuta kuin tollasta turhaa puuhastelua.

Jos taas tarkoitit puuhastelulla jotain hetken kestävää työtä, niin käytännössä kukaan täysjärkinen työnantaja ei palkkaa sairauslomalla olevaa ihmistä. Riskit on ihan liian suuret. Sen takia koko pakkohakeminen näiden ihmisten osalta on lähinnä koomista resurssien tuhlaamista.
 
Niin no jos lääkäri on määritellyt, että työkykyä ei just sillä hetkellä ole, niin ei sen pitäisi olla TE-toimiston asia miettiä olisko henkilöllä ehkä jotain kykyä hoitaa vaikka puhelinmyyntiä ja nakittaa sen perusteella hakemaan töitä. Näistä sairauslomalla olevista ihmisistähän nyt puhuttiin.

Sairaalle ihmiselle puuhastelua parempaa on 1) kuntoutus / hoito ja 2) mahdollinen uudelleenkoulutus 3) eläke, jos muu ei onnistu. Noi epämääräiset tempputyöllistykset ja puuhapajat ei kuulu aikuisen ihmisen elämään, eikä niistä ole mitään muuta kuin haittaa suurimmalle osalle (ja kuluja kunnille vrt. ei puuhastelua). Poislukien ihmiset jotka tilittävät elämänkertansa kaupan kassallekin jos vähänkin erehtyy siihen mahdollisuutta antamaan, eli ne jotka sitä sosiaalisuutta tarvitsevat. Sekin tosin olis parempi hoitaa terveydenhuollon / sosiaalitoimen tai jonkun kautta eikä tempputyöllistyksellä. Luulis, että moni veronmaksajanakin haluaisi mieluummin nähdä pitkäkestoisia ratkaisuja epämäräisen puuhastelun sijaan.

Noista työtötmien puuhapajoista on varmaan monella esimerkkejä. Puolituttu, n. 25 vuotias ihminen jolla ei ole mitään koulutusta laitettiin veistelemään jotain helvetin puulusikoita vai mitä lie olikaan muutaman kuukauden ajaksi. Tästä sitten maksettiin lisää se muutama euro päivässä. Kenellekään tästä ei ollut hyötyä, paitsi tilastojen kaunisteluun tietysti. Todellinen vaikutus yksilön työllistymiseen tasan nolla, jossei negatiivinen. Parempi vaihtoehto olis ollut vaikka joku oikea kurssi, vaikka joku satunnainen nettikurssi jos ei muuta, tai oikeastaan mitä tahansa muuta kuin tollasta turhaa puuhastelua.

Jos taas tarkoitit puuhastelulla jotain hetken kestävää työtä, niin käytännössä kukaan täysjärkinen työnantaja ei palkkaa sairauslomalla olevaa ihmistä. Riskit on ihan liian suuret. Sen takia koko pakkohakeminen näiden ihmisten osalta on lähinnä koomista resurssien tuhlaamista.
Noi hemmetin kaikenmaailman pajat on kyllä vihoviimesiä.
Ite tuli oltua aikalailla 5,5 vuotta (kahessa eri paikassa tosin) yhtä mittaa noissa pajoissa kuntouttavassa työtötoiminassa. Tosin sisänsä ei ollut varsinaisesti turhaa puuhastelua/ajanvietettä vaan tehtiin samoja hommia ja samaan työ tahtiin kuin siellä olleet palkkatukityölistetytkin sillä erolla, että KUTYssa olleet sai työmarkkinatuen ja 9€ ylläpito korvauksen per osallistumispäivä.
Nyt olis taas työkkäri kovasti haluamassa työntää mua kuntaouttavaan työtoimintaan takas. Toivottavasti ne ymmärti työkkärissä että tosta hiton KUTYsta ei ole mulle mitään hyötyä työllistymisessä päin vastoin se vähänenkin energia minkä vois käyttää työn hakuun menisi tuolla orjatyössä. Kun en ollut kovin innoissani tosta niin nyt ne on sitten laittamassa minua johonkin hiton työhönvalmennukseen ja kysymättä minulta mielipidettä, että tarvitsenko sellaista palvelua vai en.
Kaikenmaailman työkkärin asiantuntijat nähtävästi tietää paremmin mikä on minulle parasta ja minun itseni mielipidettä ei kuunella ollenkaan. Mielenterveys tässä alkaa kärsiä ja vielä pitäs tässä jotain palkka töitäkin hakea...
 
Niin no jos lääkäri on määritellyt, että työkykyä ei just sillä hetkellä ole, niin ei sen pitäisi olla TE-toimiston asia miettiä olisko henkilöllä ehkä jotain kykyä hoitaa vaikka puhelinmyyntiä ja nakittaa sen perusteella hakemaan töitä. Näistä sairauslomalla olevista ihmisistähän nyt puhuttiin.
Jos henkilö sitä työkkärirahaa haluaa, niin eikö se silloin ole TE toimiston asia.

Jos hän ei ole työtä aktiivisesti hakemassa , saati vastaanottamassa, niin sen kai voi ilmoittaa ihan suoraan.

Ajatus oli se että jos työttömyysetuuksilla kuitenkin halutaan tukea ko tilanteessa olevia henkilöitä, nähdään edulliseksi ja ne järjestelmässä osataan tunnistaa, niin järjestää jotain muuta puuhaa kuin työpaikanhakemista.

Sairaalle ihmiselle puuhastelua parempaa on 1) kuntoutus / hoito ja 2) mahdollinen uudelleenkoulutus 3) eläke, jos muu ei onnistu. Noi epämääräiset tempputyöllistykset ja puuhapajat ei kuulu aikuisen ihmisen elämään, eikä niistä ole mitään muuta kuin haittaa suurimmalle osalle (ja kuluja kunnille vrt. ei puuhastelua).
Tässä kai oli kyse siitä että josstain välivaiheesta, jossa tukimuotona oli jostain syystä työmarkkinatuki.

Noista työtötmien puuhapajoista on varmaan monella esimerkkejä. Puolituttu, n. 25 vuotias ihminen jolla ei ole mitään koulutusta laitettiin veistelemään jotain helvetin puulusikoita vai mitä lie olikaan muutaman kuukauden ajaksi. Tästä sitten maksettiin lisää se muutama euro päivässä. Kenellekään tästä ei ollut hyötyä, paitsi tilastojen kaunisteluun tietysti. Todellinen vaikutus yksilön työllistymiseen tasan nolla, jossei negatiivinen. Parempi vaihtoehto olis ollut vaikka joku oikea kurssi, vaikka joku satunnainen nettikurssi jos ei muuta, tai oikeastaan mitä tahansa muuta kuin tollasta turhaa puuhastelua.
Ymmärtääkseni kouluttautumiseen kannustetaan.
Puuhastelupajat tulee vastaan listan loppupäässä. Ketjussa valiteltu että niissä teetään jopa oikeita töitä. Joku toinen taasen valittaa koulutuksista, kursseista että ovat turhanpäiväisiä. Ymmärtääkseni aktiivinen työnhakia ei ihan virran mukana mene, vaan voi jossain määrin itse yrittää vaikuttaa.

Mutta toki järjestelmä on epäonnistunut jos parikymppiselle ei ole löytynyt mitään koulutuspaikkaa, jos oletetaan että hänellä on siihen ollut haluja. Luonollisesti on hyvin tärkeää että nuorelle järjestetään säännöllistä toimintaa ettei ihan vieraannut. Järjestelmä toki pistää samaan putkeen nekin yksilöt joilla työttömyys aikana on säännöllinen elämä, aktiivista yhteisöllistä ym toimintaa jne.
 
Noi puulusikoiden veistelyt ja muut ovay paljon parempia kuin joku "hyvä nettikurssi" ihmisille, joille arkirutiinin pyöritys aamuheräämisineen tuottaa ongelmaa.
Juu, aivan varmasti ovat hyviä. Kurssin hyödyt kestää ainakin kolme päivää niiden loppumisesta jos taustalla olevaa ongelmaa ei hoideta. Mielenterveyspalvelut olis varmaan se oikeampi taho jos arkirutiineissa on jostain syystä oikeita ongelmia, eikä joku kolmannen osapuolen tuottama lusikanveistelypaja.
Suht normaalille ihmiselle jolta vaan sattuu puuttumaan koulutus noi on ihan täyttä roskaa eikä todellakaan tuota mitään lisäarvoa siellä käyvälle ihmiselle. Esim. tää oma esimerkki (tarkalleen oma kummipoika), lapsuudessa meni koulut persiilleen mutta ei arjessa noin muuten ole mitään haasteita. Enemmän tarvitsee apua sopivan alan löytymiseen ja just niitä kursseja, millä kehittää sitä oikeasti hyödyllistä osaamista.
 
Juu, aivan varmasti ovat hyviä. Kurssin hyödyt kestää ainakin kolme päivää niiden loppumisesta jos taustalla olevaa ongelmaa ei hoideta. Mielenterveyspalvelut olis varmaan se oikeampi taho jos arkirutiineissa on jostain syystä oikeita ongelmia, eikä joku kolmannen osapuolen tuottama lusikanveistelypaja.
Jos henkilöllä on mielenterveysongelmia niin sitten taasen ollaan vähän väärässä laatikossa.
Mutta se että arjen rutiinit alkaa lipsuun pitkittyneellä työttömyysjaksolla ei vielä tee mielenterveyspalveluiden asiakasta.

Järjestäjälle nuo "puuhastelu" työt on ongelmallisia, jos ne on oikeita töitä niin joku valittaa, jos ne ei ole oikeita töitä niin joku valittaa.
Usein on ehdotettu jotain risujen keräämistä, se olisi varmaan oikeata työtä, josta hyötyä myös työntuloksissa, siitä tosin älähtäisi ammatiikseen risuja keräävät, että poljetaan heidän ansioita julkisella tuella.

Jos taasen järjestetään työtä jonka tuloksista ei hyötyä, siis tyyliin veistellään lusikoita polttopuista ja lopuksi lastus ja lusikat poltetaan, se ei kuitenkaan tarkoita etteikö itse tekemisestä olisi hyötyä ja sitä voi tehdä hyvin eri tavalla. Vaatii toki työnjärjestäjältä kykyjä että saa sen tuntuu yhtä mielekkäältä kuin myyntiin menevine lusikoiden veistely. Osalla voisi toimia pelillistäminen.

Mutta jos palataan parikymppiseen, jolla ei ole koulutusta , niin kyllä monilla alueilla varsinkin näinä aikoina on ollut koulutusta useampaankin erilaiseen ammattiin. Tietenkin se että jos puuhastelu pajat on tuottanee vaikeuksia, niin tarvitaan joku joka ottaa yksilön kainaloon joka taluttaa kouluun.
 
Viimeksi muokattu:
Jos henkilö sitä työkkärirahaa haluaa, niin eikö se silloin ole TE toimiston asia.

Jos hän ei ole työtä aktiivisesti hakemassa , saati vastaanottamassa, niin sen kai voi ilmoittaa ihan suoraan.

Ajatus oli se että jos työttömyysetuuksilla kuitenkin halutaan tukea ko tilanteessa olevia henkilöitä, nähdään edulliseksi ja ne järjestelmässä osataan tunnistaa, niin järjestää jotain muuta puuhaa kuin työpaikanhakemista.
Ei ole TE-toimiston asia määritellä ihmisen työkykyä, jos lääkäri on sen jo tehnyt. Puhutaan siis ihmisistä, jotka ovat järjestelmän väliinputoajia resurssien puutteessa. Nämä ihmiset joutuvat hakemaan työkkärirahaa, koska muuta tukimuotoa ei ole, hakemuksia ei ole käsitelty ajallaan viranomaisten toimesta yms. Tunnetaan myös "väärällä tuella" olevina, jotka eivät ole aitoja työnhakijoita mutta järjestelmän ongelmien vuoksi ne tungetaan työkkärin listoille. Se "jotain muuta puuhaa" ei ole toivottu ratkaisu muuta kuin tilastojen kannalta. Siitä tässä on kyse.

Tässä kai oli kyse siitä että josstain välivaiheesta, jossa tukimuotona oli jostain syystä työmarkkinatuki.
Ei ole välivaihe, vaan tilanne jossa muut vaiheet ovat menneet ns. reisille. Käytännössä useat näistä ovat ihmisiä, joille yksi tai useampia lääkäreitä on todennut työkyvyttömiksi (tunnetuimpia tapauksia lehdistössä lienee erinäiset aivovauriot), mutta vakuutuslääkäri antaa perinteisen "Yksilö on täysin terve ja työkykyinen" -lausunnon. Tilanteita, joissa Kela määrittelee ihmisen vaikeavammaiseksi ja työkyvyttömäksi sekä täysin työkykyiseksi samaan aikaan. Näistä vaan murto-osaa käsitellään julkisuudessa, jossain FB:n kommenteissa näihin liittyvissä uutisissa löytyy kasoittain vastaavia esimerkkejä.

Ja vielä THL:ltä blogi asiasta: Sairauden ja työttömyyden yhdistelmä aiheuttaa helposti sosiaaliturvan sudenkuopan
 
Ei ole TE-toimiston asia määritellä ihmisen työkykyä, jos lääkäri on sen jo tehnyt. Puhutaan siis ihmisistä, jotka ovat järjestelmän väliinputoajia resurssien puutteessa. Nämä ihmiset joutuvat hakemaan työkkärirahaa, koska muuta tukimuotoa ei ole, hakemuksia ei ole käsitelty ajallaan viranomaisten toimesta yms. Tunnetaan myös "väärällä tuella" olevina, jotka eivät ole aitoja työnhakijoita mutta järjestelmän ongelmien vuoksi ne tungetaan työkkärin listoille. Se "jotain muuta puuhaa" ei ole toivottu ratkaisu muuta kuin tilastojen kannalta. Siitä tässä on kyse.

Nimenomaan, mutta jos esintyy aktiivisena työnhakijana, niin tottakai se TE keskuksen hemmolle kuuluu että niin myös on.


Ei ole välivaihe, vaan tilanne jossa muut vaiheet ovat menneet ns. reisille.
Okei, minulle meni juttu ketju sekaisin, sori

Jossain kommentissa pohdin sitä että jos työkkärin järjestelmissä pystytään erottamaan työkyvyttömät ja yhteiskunta haluaa tukea työkyvyttämiä nimenomaan "työttömyysetuuksilla", niin järjestää jotain muuta puuhaa työnhaun sijaan.
 
Järjestäjälle nuo "puuhastelu" työt on ongelmallisia, jos ne on oikeita töitä niin joku valittaa, jos ne ei ole oikeita töitä niin joku valittaa.
Usein on ehdotettu jotain risujen keräämistä, se olisi varmaan oikeata työtä, josta hyötyä myös työntuloksissa, siitä tosin älähtäisi ammatiikseen risuja keräävät, että poljetaan heidän ansioita julkisella tuella.
Tämmöisillä puuhastelijoilla voisi tuottaa palveluita, jotka olisivat kuitenkin hyödyllisiä, mutta loppukäyttäjillä ei ole varaa tai halua maksaa markkinaehtoisesti näistä.

Esim. kaikki palvelut joita nyt tuotetaan vapaaehtoistoimintana.
 
Tämmöisillä puuhastelijoilla voisi tuottaa palveluita, jotka olisivat kuitenkin hyödyllisiä, mutta loppukäyttäjillä ei ole varaa tai halua maksaa markkinaehtoisesti näistä.
Ketjussa on sitäkin kritisoitu.

Asia on hyvin herkkä, ja päättäjille hyvin vaikea.

Se risusavotta on se pitkään elänyt esimerkki. kolmannen sektorin "vapaaehtoistyö" toinen.

Sillä ei kai väliä mitä se on jos täytetään se tavoite että jotain. Sitten aiemmin tuossa kritisoitiin sitä että pitäisi olla jotain "kouluttavaa", niin se vaatii taasen enemmän, ei tosin vaadi sitä että työn aikana syntyneet lopputuotteet olisi hyödyllisiä. Mutta "koulutuksessakin" on kiva, plussaa jos syntyy jotain missä "koulutettava" näkee että siitä jollekkin muullekkin hyötyä. joku toinen taasen voi saada jotain orjafiiliksiä.

Ne pitää sekin muistaa että tärkein tarkoitus ei ole miellyttää, "opiskelussa" voi olla oppilaan kannalta ihan hyvä että mennään sen mukavuus alueen ulkopuolelle.
 
Ketjussa on sitäkin kritisoitu.

Asia on hyvin herkkä, ja päättäjille hyvin vaikea.
Tietysti asiaan perehtymättömänä on vaikea nähdä tämmöisen toiminnan lieveilmiöitä, mutta en oikein ymmärrä miksi tuo olisi jotenkin huonompi vaihtoehto kuin tehdä jotain täysin tuottamatonta "turhaa" työtä.
 
Tietysti asiaan perehtymättömänä on vaikea nähdä tämmöisen toiminnan lieveilmiöitä, mutta en oikein ymmärrä miksi tuo olisi jotenkin huonompi vaihtoehto kuin tehdä jotain täysin tuottamatonta "turhaa" työtä.
Ketjussa ollut paljon kirjoituksia, ja tuotu esille niitä ongelmia.
Karkeasti kaksi,

yksi on se että on herkkäasia jos osa yksilöistä kokee joutuneensa "pakotetusti" työhän, herkät voi viitata jopa "orjuuteen". (no en tiedä kuinka tosissaan, mutta kovaa retoriikkaa)

Toinen on se että jos yhteiskunnan tuella tehdään jotain, niin se sekoittaa vapaita (työ) markkinoita., ketjussa useita kirjoituksia tästäkin.

Yksi tietenkin kustannukset, jos ja kun rajoitetaan sitä mitä "hyödyllisiä" töitä voidaan tehdä ko rahoilla, niin se nostaa kustannuksia, jos vielä halutaan että siihen lisätään laadukkaampaa ohjaamista, jopa tavoitteellista koulutusta niin pistää resurssien jakajat miettiin, miten ne resurssit jakaa. Ja koska julkisesta puolesta, niin noista tulee ikävän mekaanisia.

Mailmalla on ymmärtääkseni malleja joissa kannustetaan työttömyysjaksolla vapaaehtoistyöhön, ainakin välillä Suomessa kirjoiteltu että vapaaehtoistyö on voinut olla jopa riski työttömyysetuuksien saamisen kannalta. (henkilö ei olekkaan vapaa työtön)

Erilaiset palkkatuet auttaa aktiivisia henkilöitä työllistyyn, niissä tavoitteesi toteutuu, mutta herkkäasia sen suhteen miten se sekoittaa vapaita markkinoita.
 
yksi on se että on herkkäasia jos osa yksilöistä kokee joutuneensa "pakotetusti" työhän, herkät voi viitata jopa "orjuuteen". (no en tiedä kuinka tosissaan, mutta kovaa retoriikkaa)
Ideaalitilannehan tietysti olisi, että tuollaiseen pääsevät halukkaat. Jos työllistetyllä ei ole motivaatiota niin ei siinä voita varmaan sen enempää firma kuin työllistettykään.
Erilaiset palkkatuet auttaa aktiivisia henkilöitä työllistyyn, niissä tavoitteesi toteutuu, mutta herkkäasia sen suhteen miten se sekoittaa vapaita markkinoita.
Tietysti se on aina hankalaa, jos ns. täyden palkan tehtävää teetetään ilmaisella työvoimalla.

Opiskeluaikoina olin palvelutalossa töissä ja siellä oli päivävuorossa aina työllistetty "keittiöihminen", mikä nyt sitten lienikään titteli. Hoiti kuitenkin aamupalan, lounaan ja päiväkahvin esillepanon, tarjoilun ja siivoukset. Tässä hommassa oli aina puolisen vuotta kerrallaan työllistetty ja koko sen 3 vuotta kun itse olin talossa niin tätä hommaa teetettiin ilmaiseksi. Tiedä vaikka vielä yli 10 vuotta myöhemminkin sama systeemi jatkuisi. Moni noista keittiöihmisistä mitä siinä pyöri niin yritti kaupungilta saada tuosta itselleen palkkatyön, mutta eipä kinostanut maksaa, kun jonosta sai ottaa uusia ilmaisia tekijöitä.

Hyväksyisin menettelyn, jos vaikka on tarkoitus täyttää vakanssi ja otetaan työkokeiluun puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen todetaan, että tekijä oli tunnollinen ja osaa tehtävän ja palkataan nyt sitten tähän hommaan mitä on tehnyt. En tiedä onko tämmöistä mahdollisuutta olemassakaan vai perustuuko tämä aina kusetukseen.
 
Mistä Kelan virkailija näki tilisi saldon? Mutta tuo on kylmä totuus, että osakkeet pitää myydä ennen kun voi saada työmarkkinatukea.

Itse en kertonut mitään omistuksista. Oma veikkaus on että näkevät edellisen vuoden verotiedot sieltä arvioineet että rahaa pitäisi olla jäljellä vielä tällekkin vuodelle.
 
Ideaalitilannehan tietysti olisi, että tuollaiseen pääsevät halukkaat. Jos työllistetyllä ei ole motivaatiota niin ei siinä voita varmaan sen enempää firma kuin työllistettykään.
Ei motivoituneille sitten jotain motivointi kurseja, jos nekin menee vaikeaksi niin sitten vuoleen niitä lusikoita, jos puukon uskaltaa antaa.

Hyväksyisin menettelyn, jos vaikka on tarkoitus täyttää vakanssi ja otetaan työkokeiluun puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen todetaan, että tekijä oli tunnollinen ja osaa tehtävän ja palkataan nyt sitten tähän hommaan mitä on tehnyt. En tiedä onko tämmöistä mahdollisuutta olemassakaan vai perustuuko tämä aina kusetukseen.

Tässä tosiaan se esimerkki, jos teetetään "oikeita" tuottavia töitä, niin sitten se haaste että tulee mutinaa kun se sekoittaa vapaata työmarkkinaa.

Kuntapuolella työllistämistä "oikeisiin töihin" on katsottu suopeammin, koska se työllistämis tuki valuu julkiselle puolelle, jos joku ykisityinen työllistää niin siihen suhtaudutaan kriittisemmin.

harva, tai kärjistäen kukaan, työantaja ei taasen sitoudu ottamaan työllistetty määräajan jälkeen tessin mukaisella palkalla ilman tukia. Liian isoriskinen arpa. Mutta se tärkeää ettei vapaaehtoiseen palkkaamiseen ole esteitä ja tosiaan monen halukkaankin kohdalla vaatisi jatkuvia tukitoimia, tai sitten tes joustoja.
 
Sairaalle ihmiselle puuhastelua parempaa on 1) kuntoutus / hoito ja 2) mahdollinen uudelleenkoulutus 3) eläke, jos muu ei onnistu. Noi epämääräiset tempputyöllistykset ja puuhapajat ei kuulu aikuisen ihmisen elämään, eikä niistä ole mitään muuta kuin haittaa suurimmalle osalle (ja kuluja kunnille vrt. ei puuhastelua).
Nyt olis taas työkkäri kovasti haluamassa työntää mua kuntaouttavaan työtoimintaan takas.
Olennainen tieto nykypäivän "kuntouttavista" on se, että kyseessä on sairas bisnes jossa työttömät on kaupallistettu ja joka on olennainen osa maassa vallitsevaa rakenteellista työttömyyttä.

Jokainen joka lusii kuntoutumassa tuottaa puljulle 11e/päivä/nuppi. Kuntoutuva on "aktivoitu," joten kaupungin/kunnan ei tarvitse maksaa 50% työttömän tuista, jotka Sipilän hallitus suhmuroi aikanaan kaupunkien/kuntien vastuulle niiden työttömien osalta, joita ei ole "aktivoitu." Kuntoutuva ei myöskään näy työttömänä työttömyystilastoissa ja mahdollistaa lusimisellaan puljua pyörittävien tätien ja setien taloudellisen hyvinvoinnin. Edellämainitun orjanpitokorvauksen lisäksi näillä puljuilla ei tunnu olevan mitään muita tuloja, jollei sitten lasketa kaupungilta pummittavia avustuksia, jotka kuulemma tulivat tarpeeseen Korona-karantteenien aikana. Siksi näistä on pääsääntöisesti haittaa kuntoutettavan mielenterveyelle ja siksi näihin ruvettiin pakottamaan työttömiä raivokkaasti (esim poliisijutun uhalla) vuonna 2015. Oikeusasiamies antoi tästä noottia 3v myöhemmin, eli pakottaminen näihin on laitonta, mutta sitä näköjään tehdään edelleen.

Tähän sitten lisäksi ne "sosiaaliset työpaikat," joissa "pääsee" tekemään oikeita töitä 9e-päiväpalkalla ja joissa usein luvataan puljuun työllistyttävän, mikäli tekee ensin töitä x määrän ilmaiseksi, mutta joissa tosiasiassa vain kierrätetään 9e-orjia (joka on sekin laitonta, mutta jota "valvoo" työkkäri.)

Ainoa poikkeus tähän on jotkut yksityisen puolen puljut, joissa bisnesmalli ei perustu kyseiseen 11e, vaan jossa pääsee kuntoutumaan oikeasti. Jos kuntoutumiselle on jollakulla tarvetta, niin koittakaa päästä näihin yksityisen puolen puljuihin ja jos työkkäri koittaa edelleen pakottaa kuntoutumaan, niin tuosta saattaa olla apua.

Asia on hyvin herkkä, ja päättäjille hyvin vaikea.
No eipä näytä kyllä olevan. Työttömillä tehdään tiliä lain sanasta, saati moraalista, vähät välittämättä. Nämäkin asiat on käsitelty ketjussa moneen kertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olennainen tieto nykypäivän "kuntouttavista" on se, että kyseessä on sairas bisnes jossa työttömät on kaupallistettu...
En ihan ottanut selvää pitkästä teksistä.

Tuottaa sen palvelun kunta, kolmasektori, tai yksityinen, niin se maksaa, tunteen purkaus ehkä nyt peitti sitä ajatusta mikä olisi parempi, tehokkaampi. Mutta ei se mikään itse tarkoitus ole että kuntakaiken hoitaa, rahaa ne kunna työtenkijätkin saa, eli yksityiselle se valuu, jos se oli ongelma.


Tähän sitten lisäksi ne "sosiaaliset työpaikat," joissa "pääsee" tekemään oikeita töitä 9e-päiväpalkalla
Veikkaan että tässä 9 eurolla tarkoitat sitä kulukorvausta, sen lisäksi saa enemmän muuta rahaa.
 
Ilmeisesti kunnalta voi hakea täydentävää(?) toimeentulotukea pyykkikoneen hommaamista varten? Kellään kokemusta? Vanha kone kuoli maanantaina.
 
Ilmeisesti kunnalta voi hakea täydentävää(?) toimeentulotukea pyykkikoneen hommaamista varten? Kellään kokemusta? Vanha kone kuoli maanantaina.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta tässä ketjussa juuri puhuttiin, että sosiaalitoimi hoiti uuden koneen niin kannattanut katsella käytettyjä.

Eli siis ilmeisesti tämmöinen tuki on saatavilla.
 
Ilmeisesti kunnalta voi hakea täydentävää(?) toimeentulotukea pyykkikoneen hommaamista varten? Kellään kokemusta? Vanha kone kuoli maanantaina.

On mahdollista saada, ja useimmat fiksut kunnat maksavat tukea niihin talouksiin, joiden taloyhtiöissä ei ole pesutupaa. Sen sijaan, jos pesutupa löytyy talosta, niin hylkäämisen riski on suurehko ilman erityisiä perusteluita (esim. Huonokuntoinen vanhus, jolle kodista poistuminen on hankalaa tai joku allergiaan perustuva syy ehkäpä hyväksyttäisiin).

Olen aikoinaan auttanut läheistä näissä harkinnanvaraisissa tuissa, ja olemme saaneet muun muassa lapsille pientä harrastustukea (olikohan max 300e vuosi) keilaamiseen (Kansanedustaja Mikko Kärnä taisi joskus ottaa nämä tähtäimeensä), televisiotukea rikkoutuneen tv:n vaihdokkiin (n. 250e), pölynimuritukea sekä vuosittaista vaatetukea (200e luokkaa). Tälle kesälle haettiin ja saatiin myös tukea tuetun loman omavastuuosuuteen + junalippuihin Varsinais-Suomeen (90e + 20e, eli yht. 110e lomatukea). Tukea on myös saatu ja siten jouduttu hakemaan yksilöllisesti muotoiltuihin pohjallisiin, sillä jalkavaivat ovat näitä vaatineet lääkärin määräyksestä (180e tuki).

Ja joskus aikoinaan saatiin myös tukea lukiokirjoihin + vanhojen tanssien pukuvuokraan (Vanhojen tanssit ovat lukion syventävä kurssi, ja niitä täytyy suorittaa 10 kpl saadakseen lukion päättötodistuksen. Kurssisuoritukseen kuuluu luonnollisesti itse tanssit yleisölle, jonne pukua siis tarvitaan).

Onneksi nykyään lukiokirjat ja kannettava tietokone tulevat lukion puolesta. Pesukonetukea emme ole tainneet hakeakaan, sillä olemme venyttäneet vuoden 1997 pesukoneen elinkaarta pienillä fiksailuilla.

Eli varsin monenlaista lisätukea joutuu hakemaan, kun nuo perusetuudet ovat turhan niukahkoja, joka johtaa jatkuvaan toimeentulotuen tarpeeseen. Harmillinen kohtalo osa-työkykyiselle.
 
Ilmeisesti kunnalta voi hakea täydentävää(?) toimeentulotukea pyykkikoneen hommaamista varten? Kellään kokemusta? Vanha kone kuoli maanantaina.
Kannattaa sitä kokeilla ainakin. Itte sain aikoinaan tuota harkinnanvaraista tukea pesukoneen ostoon. Mulla tosin oli käytetty pari vuotta vanha kone tiedossa satkulla, niin siihen suostuivat. Perusteluina käytin muistaakseni sitä, että talossa on kyllä pesutupa, mutta se koneen käyttö maksaa pari eukkia kerta, niin tuo satasen kone maksaa ittensä hyvinkin nopiaan takaisin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 270
Viestejä
4 897 537
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom