Karensseista nyt faktaa pöytään kiitos. Tilanne on se että olen työvoimakoulutuksessa mutta ajattelin jättää kesken.. (en luettele tähän nyt syitä)
Minulla vielä 100pv jäljellä ansiosidonnaista kun karenssi iskee niin mitä olenko oikeutettu toimeentulotukeen sekä asumistukeen, jollakinhan se vuokra pitäisi sitten saada maksettua jne. Ikinä en ole karenssia saanut joten siksi kyselen tyhmiä. Eli sinä joka tiedät miten homma menee niin olisitko ystävällinen ja kertoisit noviisille
Ei nyt ihan luodinpitäviä vastauksia ole tarjolla, mutta jos vähän sinnesuuntaan.
Jos asut yksin niin kyllä, ja muutoin puolison tulot otetaan huomioon. Tämä siis asumistuki, joka haetaan ensimmäisenä! Siinäkäkin sitten määräytyy kämpän koko, eli liian iso asunto ei käy. Olikohan jotain sata neliötä tms. Vanhempien luona ei mitään mahiksia mihinkään.
Sitten siihen toimeentulotukeen, siinä katsotaan viimeisen puolen vuoden tulot ja päätellään että kyllähän sä noilla pärjäät. Jos siis on.
Muu omaisuus, osakkeet, ei saa olla tai pitää myydä, katso edellinen. Halvan auton saat omistaa, parhaimmillaan jopa polkupyörän merkki ja malli tulee selvittämän.
Tilillä ei saa olla yhtään rahaa, eikä muita tilejä. Ja nehän pengotaan läpi pankkisalaisuudesta viis. Tai jos on rahaa ollut ja ne on hävinneet käteisnostona johonkin, niin siihen kai käy että mennyt huumevelkoihin tms, ehkä.
Sitten kun koko perse on kairattu moneen otteeseen, niin tuo mainitsemasi syy taitaa leikata 40% toimeentulotuesta.
Olen siis ollut kauan aikaa sitten sossussa töissä ja vaikka en ole viranomainen, niin noita käynyt läpi. Ja silloin meni kaikenlainen läpi. Nyt on nihkeämpää mitä taas jälleen toisessa hommassa näitä käynyt läpi.
Kelan sivuilla on ihan ok laskureita mitä kannattaa vilkaista.
Ylläolevat ei ole mitään faktatietoja, mutta vähän antaa suuntaa sentään mitä oletan tietäväni.