Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Tänks, meillä vapaus.io kautta fillarin hankinta. Olen vasta katselemassa ja ihan päästä pyörällä tästä himmelistä.

Joo samat fiilikset oli itselläkin kun tämä systeemi meille syksyllä tuli mahdolliseksi, tuolla sivu vai kaksi taaksepäin pärisin samoja asioita että kyllä tää aika himmeli on ja välistä vedetään kyllä urakalla.

Tilasin kuitenkin lopulta itselleni maastopyörän pyöräedulla kun löytyi sopiva pyörä hyvällä alennuksella (ja loppuhinnalla) myyjältä jolta sai GoByBiken kautta tilattua.

Totesin, että otetaan tämäkin säästö talteen ja tilasin fillarin pyöräetuna. Lopputuloksena mulla on listahinnaltaan n. 1800€ maastopyörä (alennushinta oli muistaakseni reilut 1400€) josta maksan itse about tonnin verran, eikä tarvitse lyödä rahoja kerralla tiskiin vaan se maksellaan satku kuussa palkasta pois 17 erässä + loppulunastushinta. Sain vielä vanhan maasturin myytyä 300 eurolla pois, itse olin tilannut sen ulkomailta 5 vuotta sitten poistomyynnistä reilulla viidellä satkulla, eli aika halpoja kilometrejä oli nekin :whistling:
 
Itselle tullut kanssa mahdollisuus, en ole ottanut mutta mieli tekisi mutta pitäisi laskea onko etu niin hyvä kun mainostavat...
 
Ja nämä työsuhdepyörä palveluiden laskurit eivät myöskään ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa liisaajalta suoraan tai heidän kumppaniltaan eli käytännössä se pyörä tulee olemaan ovh hintainen eikä siis arvoisensa hintainen. Et voi ostaa pyörää tarjoustalon tarjouskamppiksesta hintaan ovh -30% vaan ovh hinnalla joltain kumppanilta.
 
Ja nämä työsuhdepyörä palveluiden laskurit eivät myöskään ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa liisaajalta suoraan tai heidän kumppaniltaan eli käytännössä se pyörä tulee olemaan ovh hintainen eikä siis arvoisensa hintainen. Et voi ostaa pyörää tarjoustalon tarjouskamppiksesta hintaan ovh -30% vaan ovh hinnalla joltain kumppanilta.

Aika keksitty ongelma eikä todellakaan pidä paikkaansa hintojen osalta.

Selaa huviksesi esim. vapauden kumppanilistaa. Suomalaisia kauppoja toista sataa ja ulkomaisia EU-alueella kymmeniä.

Ja ihan normaalisti alennukset saa, ostin esim. oman Canyonin viime kevään alennuksista.
 
Ja nämä työsuhdepyörä palveluiden laskurit eivät myöskään ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa liisaajalta suoraan tai heidän kumppaniltaan eli käytännössä se pyörä tulee olemaan ovh hintainen eikä siis arvoisensa hintainen. Et voi ostaa pyörää tarjoustalon tarjouskamppiksesta hintaan ovh -30% vaan ovh hinnalla joltain kumppanilta.

Ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien firmojen kanssa. Toki jos joku palveluntarjoaja on itse pyöräkauppias niin näin voi olla.

Niinku tossa just ylempänä kirjoitin, niin itse ostin oman pyörän alennuksesta kun sellainen sattui kaupassa olemaan käynnissä. GoByBiken tapauksessa näitä pyöriä voi tilata pitkältä liudalta suomalaisia ja ulkomaisia myyjiä, ja hinta pyörälle on se mitä hintalapussa lukee tai minkä onnistut myyjän kanssa neuvottelemaan.

Esim. näiden kotimaisten kauppiaiden tapauksessa käyt paikan päällä tai laitat sähköpostilla tilauksen liikkeeseen omalla tunnisteellasi, ne tekee siitä tilauksen GBB:n järjestelmään ja kun GBB käsittelee tilauksen tulee itselle sopimus sähköpostilla vahvistettavaksi. Sitten kun tilausbyrokratia on maalissa, lähettää GBB liikkeelle pyörän luovutusluvan jonka jälkeen pyörän voi noutaa/lähettää ostajalle.
 
Ja nämä työsuhdepyörä palveluiden laskurit eivät myöskään ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa liisaajalta suoraan tai heidän kumppaniltaan eli käytännössä se pyörä tulee olemaan ovh hintainen eikä siis arvoisensa hintainen. Et voi ostaa pyörää tarjoustalon tarjouskamppiksesta hintaan ovh -30% vaan ovh hinnalla joltain kumppanilta.
Minä ainakin hain suoraan itse valitsemastani kaupasta, tässä tapauksessa Intersportista. Etufillari.com:in kanssa tehtiin diili.
 
Lähdin nyt tähän huijaukseen mukaan ja tilasin Vapauden kautta työsuhdepyörän. Pyörä on ns. ylihintainen, eli ylittää verovapaan maksimin. Riippuu työnantajasta voiko tuollaisen pyörän hankkia, mutta omalla kohdalla se onnistui. Käytännössä pari vinkkiä niille, jotka miettivät samaa ja palveluntarjoajana on Vapaus:

Kannattaa lukea ennen vapauden sopimuksen hyväksymistä tarkkaan ehdot läpi. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen kohtaan, jossa mainitaan käsirahan vakuuttamisesta. Jos siinä lukee "kyllä", niin silloin hyväksyt samalla, että maksat käsirahan osuudesta vuosittain ennakkoon 2,96% käsirahan kokonaismäärästä. Tämä ei käy selvästi ilmi muuten melko selvästä sopimuksesta.

Lisäksi kun ne ehdot hyväksyy, niin välittömästi generoituu lasku siitä käsirahasta ja eräpäivä on se sama päivä kuin milloin hyväksyit ehdot, eli käsiraha pitäisi maksaa per heti. Jos tilanne on niin kuin itselläni, että pyörä on tilaustavaraa ja saapuu joskus tulevaisuudessa, niin sen eräpäivän voi onneksi muuttaa tai sopia maksettavaksi sitten kun pyörä olisi noudettavissa pyöräliikkeestä. Edellytys on vain, että asiasta on sopinut ja käsiraha on maksettu ennen kuin pyörän hakee. Mielellään varmaan pari pankkipäivää etukäteen, ettei tule turhaa käyntireissua.

Ylihintaisille pyörille ei sitten suurinta osaa Vapauden "eduista" saa, jos sellaisia haluaa.
 
Lähdin nyt tähän huijaukseen mukaan ja tilasin Vapauden kautta työsuhdepyörän. Pyörä on ns. ylihintainen, eli ylittää verovapaan maksimin. Riippuu työnantajasta voiko tuollaisen pyörän hankkia, mutta omalla kohdalla se onnistui. Käytännössä pari vinkkiä niille, jotka miettivät samaa ja palveluntarjoajana on Vapaus:

Kannattaa lukea ennen vapauden sopimuksen hyväksymistä tarkkaan ehdot läpi. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen kohtaan, jossa mainitaan käsirahan vakuuttamisesta. Jos siinä lukee "kyllä", niin silloin hyväksyt samalla, että maksat käsirahan osuudesta vuosittain ennakkoon 2,96% käsirahan kokonaismäärästä. Tämä ei käy selvästi ilmi muuten melko selvästä sopimuksesta.

Lisäksi kun ne ehdot hyväksyy, niin välittömästi generoituu lasku siitä käsirahasta ja eräpäivä on se sama päivä kuin milloin hyväksyit ehdot, eli käsiraha pitäisi maksaa per heti. Jos tilanne on niin kuin itselläni, että pyörä on tilaustavaraa ja saapuu joskus tulevaisuudessa, niin sen eräpäivän voi onneksi muuttaa tai sopia maksettavaksi sitten kun pyörä olisi noudettavissa pyöräliikkeestä. Edellytys on vain, että asiasta on sopinut ja käsiraha on maksettu ennen kuin pyörän hakee. Mielellään varmaan pari pankkipäivää etukäteen, ettei tule turhaa käyntireissua.

Ylihintaisille pyörille ei sitten suurinta osaa Vapauden "eduista" saa, jos sellaisia haluaa.
Ketjun sivulla 4 on taulukko jossa on koottuna yhteen noita palveluntarjoajia ja hintoja yms. Vapaus oli toiseksi kallein / toiseksi pienin euromääräinen hyöty asiakkaalle.
 
Ketjun sivulla 4 on taulukko jossa on koottuna yhteen noita palveluntarjoajia ja hintoja yms. Vapaus oli toiseksi kallein / toiseksi pienin euromääräinen hyöty asiakkaalle.

No se voi olla, mutta kun tuota palveluntarjoajaa ei voi työntekijä valita, niin vaihtoehdot on joko asioida Vapauden kanssa tai sitten olla ottamatta työsuhdepyörää ollenkaan. Tuli tuo nyt kuitenkin edullisemmaksi kuin ostaa suoraan. Hyvä puoli on sentään se, että pyöräliikkeen kanssa voi neuvotella kauppahinnasta etukäteen ja mahdollinen tarjous huomioidaan myös siinä työsuhde-edussa, eli ei ole pakko mennä millään ovh-hinnoilla.
 
Aika keksitty ongelma eikä todellakaan pidä paikkaansa hintojen osalta.

Selaa huviksesi esim. vapauden kumppanilistaa. Suomalaisia kauppoja toista sataa ja ulkomaisia EU-alueella kymmeniä.

Ja ihan normaalisti alennukset saa, ostin esim. oman Canyonin viime kevään alennuksista.

No ei se mitenkään keksitty ongelma ole. OIen sen verran pihi, että ostan yleensä asiat mistä halvimmalla saan. Ja esim. vapauden listoilta puuttuu käytännössä kaikki marketit jne. suuret kauppaketjut jotka syksyisin tyhjentää varastonsa pyöristä mitä kesällä jäi myymättä. Sähköpyörissä toki oli menneinä vuosina sellainen outo tilanne, että varastoa ei ollut ollenkaan, mutta perinteisissä pyörissä on ollut ihan normaalia ostaa pyörät kovista tarjouksista (yleensä syksyisin). Muksuille (3kpl) on tässä vuosien varrella tullut todella paljon ostettua pyöriä ja aina halvimmat on olleet jotain markettien poistoja eikä marmoritiski premium pyöräkauppojen pyöriä.
 
No ei se mitenkään keksitty ongelma ole. OIen sen verran pihi, että ostan yleensä asiat mistä halvimmalla saan. Ja esim. vapauden listoilta puuttuu käytännössä kaikki marketit jne. suuret kauppaketjut jotka syksyisin tyhjentää varastonsa pyöristä mitä kesällä jäi myymättä. Sähköpyörissä toki oli menneinä vuosina sellainen outo tilanne, että varastoa ei ollut ollenkaan, mutta perinteisissä pyörissä on ollut ihan normaalia ostaa pyörät kovista tarjouksista (yleensä syksyisin). Muksuille (3kpl) on tässä vuosien varrella tullut todella paljon ostettua pyöriä ja aina halvimmat on olleet jotain markettien poistoja eikä marmoritiski premium pyöräkauppojen pyöriä.
No on se vähän eri asia sanoa, että pitää ostaa OVH:lla kuin että ei voi ostaa jotain tiettyä marketin tarjouspyörää.

Ja toki jos nyt puhutaan jostain muutaman sadan markettitarjoustarjouspyörästä, niin tuskin sellaista kannattaisi pyörä-etuna ostaa vaikka saisi.

Toki se varmasti pitää paikkansa, että jos etsii vain absoluuttisesti halvinta mahdollista pyörää, niin pyöräetu ei ole siihen oikea ratkaisu. Mutta se voi olla ratkaisu saada hieman hintavampi pyörä edullisemmin.

Niin ja niin kauan kuin Bangladeshin vaatetehtaat eivät tarjoa suomalaista pyöräetua työntekijöilleen, niin lasten pyörät ei taida asiaan liittyä :vihellys:.
 
No on se vähän eri asia sanoa, että pitää ostaa OVH:lla kuin että ei voi ostaa jotain tiettyä marketin tarjouspyörää.

Ja toki jos nyt puhutaan jostain muutaman sadan markettitarjoustarjouspyörästä, niin tuskin sellaista kannattaisi pyörä-etuna ostaa vaikka saisi.

Toki se varmasti pitää paikkansa, että jos etsii vain absoluuttisesti halvinta mahdollista pyörää, niin pyöräetu ei ole siihen oikea ratkaisu. Mutta se voi olla ratkaisu saada hieman hintavampi pyörä edullisemmin.

Niin ja niin kauan kuin Bangladeshin vaatetehtaat eivät tarjoa suomalaista pyöräetua työntekijöilleen, niin lasten pyörät ei taida asiaan liittyä :vihellys:.

Kyllä normaalit Helkamat ja Tunturit ja niiden sähköpyörät joita marketit myy on ihan ok pyöriä vaikkei hifistelijöille kelpaisikaan. Samoja merkkejä myy muuten myös osa "oikeista" pyöräkaupoista, ehkä ne muuttuu paremmaksi jos niitä myy joku muu kuinCitymarket, Halpa-Halli, Prisma tai Mini-Mani.
 
Kyllä normaalit Helkamat ja Tunturit ja niiden sähköpyörät joita marketit myy on ihan ok pyöriä vaikkei hifistelijöille kelpaisikaan. Samoja merkkejä myy muuten myös osa "oikeista" pyöräkaupoista, ehkä ne muuttuu paremmaksi jos niitä myy joku muu kuinCitymarket, Halpa-Halli, Prisma tai Mini-Mani.
Usko pois eroja on ja voivat olla asioita mitkä eivät näy, tai mitä et ajattele.

Täysin samannäköinen pyörä marketissa ja munamankelikaupassa. Toisessa on teräsrunko kun toisessa se on alumiinia, laakerit ovat ihan eri luokkaa, renkaat yleensä vähän mitä sattuu, vaihteistoissa minimaalisen näköisiä mutta oikeasti kriittisiä eroja, jarrut ovat sitä asteen huonompaa. Pieniä eroja mutta jotka vaikuttavat todella isosti. Ulkonäöllisesti erot mitättömiä, mekaanisesti voivat olla hyvinkin kriittisiä.

Kärjistetysti pyörä ei rullaa ja on raskas polkea, renkaissa ei pitoa, jarrut voivat toimia mutta eivät pysy säädöissä ja eivät omaa mitään tuntumaa, vaihteet toimivat miten toimivat eivätkä pysy säädöissä, vanteet ovat hyvin nopeasti solmussa, sähköpyörissä joko pienempi range tai mitätön vääntö jne jne. Nämä asiat vaikuttavat aivan siitä mummopyörästä alamäki maasturin kautta siihen hiilikuituvanteiseen spandex spessuun.

Enkä tarkoita etteikö normi marketista saisi hyviä pyöriä, mutta sen todennäköisyys on varsin pieni. Jopa pyöräkaupoissa on isoja eroja. Osa myy sitä markettikamaa kalliimmalla niiden kunnon pyörien lisäksi, osa myy vain kunnollisia.

Helpoin keino tappaa polkuinto on ajaa huonolla pyörällä.
 
Usko pois eroja on ja voivat olla asioita mitkä eivät näy, tai mitä et ajattele.

Täysin samannäköinen pyörä marketissa ja munamankelikaupassa. Toisessa on teräsrunko kun toisessa se on alumiinia, laakerit ovat ihan eri luokkaa, renkaat yleensä vähän mitä sattuu, vaihteistoissa minimaalisen näköisiä mutta oikeasti kriittisiä eroja, jarrut ovat sitä asteen huonompaa. Pieniä eroja mutta jotka vaikuttavat todella isosti. Ulkonäöllisesti erot mitättömiä, mekaanisesti voivat olla hyvinkin kriittisiä.

Kärjistetysti pyörä ei rullaa ja on raskas polkea, renkaissa ei pitoa, jarrut voivat toimia mutta eivät pysy säädöissä ja eivät omaa mitään tuntumaa, vaihteet toimivat miten toimivat eivätkä pysy säädöissä, vanteet ovat hyvin nopeasti solmussa, sähköpyörissä joko pienempi range tai mitätön vääntö jne jne. Nämä asiat vaikuttavat aivan siitä mummopyörästä alamäki maasturin kautta siihen hiilikuituvanteiseen spandex spessuun.

Enkä tarkoita etteikö normi marketista saisi hyviä pyöriä, mutta sen todennäköisyys on varsin pieni. Jopa pyöräkaupoissa on isoja eroja. Osa myy sitä markettikamaa kalliimmalla niiden kunnon pyörien lisäksi, osa myy vain kunnollisia.

Helpoin keino tappaa polkuinto on ajaa huonolla pyörällä.

Vapaus ilmeisesti vetää kauppiaaltakin välistä ja sen myötä "kumppaniverkostosta" puuttuvat monet halvemmat kaupat. Kotimaisista esim. XXL (ainakin cubea välillä halvalla) ja ulkomaisista uupuu lähes kaikki, esim. bike-discount olisi hyvä saada listoille. Lopputuloksena ainakin itselle oli halvempi ostaa pyörä tarjouksesta omalla rahalla kuin vapauden kautta pyöräedulla. Canyon noilta löytyy ja siitä plussaa.

Minulla ei siis mitään pyöräetua vastaan ja olisin itsekin käyttänyt, jos palveluntarjoaja olisi mahdollistanut pyörän hankinnan järkihintaisesta kaupasta. Tarpeettoman vaikeaa tästä on tehty ja tuo palveluntarjoaja on turha välistävetäjä. Miksei samantien säädetty vain, että polkupyörää voi vähentää verotuksessa tuon 100 e/kk samaan tapaan kuin vaikkapa työvälineitä?
 
Asiaan enempää perehtymättä, tuo Vapaus vaikuttaa vähän nihkeältä tapaukselta. Meillä on käytössä Epassin pyöräetu ja niillä on pitkä lista kauppoja, mistä pyörän voi hommata. Itse hommasin XXL:stä Cuben tarjouksessa olleen sähkötäpärin. Useamman sstasen alennuksessa oli ja ei ollut mitään ongelmaa sitä valita.
 
Eiköhän tässä työsuhdepyörä-asiassa päde muutama seikka:

- Ehkä taloudellisesti halvin tapa olisi ollut hommata sähköpyörä silloin kun siihen sai vielä sen kahden tonnin romutuspalkkion. Toki edellytti, että oli kriteerit täyttävä romuauto, jonka laittoi paaliin. Sillä lipukkeella sai sitten jälkikäteen valtiolta 2t€ alennuksen pyörästä, jonka pystyi hankkimaan juuri sieltä mistä itse halusi
- Jos työnantajalla on käytössä työsuhdepyöräetu, niin palveluntarjoajan lisäksi kannattaa tutustua työnantajakohtaisiin ehtoihin. Ne kun vaihtelevat työnantajasta riippuen, eivätkä välttämättä ole samat, vaikka palveluntarjoaja olisi sama
- Ei liene työnantajaa, jolla olisi yhtä enempää palveluntarjoajana, joten jos ei ole halukas vaihtamaan työnantajaa, niin sitten sillä palveluntarjoajalla on mentävä, jonka työnantaja on valinnut
- Jos haluttu pyörä on saatavilla jostain marketista tai muualta halvemmalla kuin mitä se tulisi palveluntarjoajan valikoimasta maksamaan kaikkine verohyötyineen, niin taloudellisessa mielessä ei liene järkevää sitten ehdoin tahdoin ottaa pyörää työsuhdepyöränä, jos ei erityisesti halua hyödyntää sitä ihan hyödyllistä ominaisuutta, että pyörälle saa eräänlaisen osamaksujärjestelyn sillä tavalla

Työsuhdepyörää hommatessa kannattaa toki miettiä myös sitä, että kauanko aikoo olla nykyisen työnantajan leivissä. Jos työnantaja vaihtuu ja sopparia ei sitten satukaan saamaan siirrettyä uudelle työnantajalle, menettää lunastushetkellä lopun leasing-ajan verohyödyn ja lisäksi todennäköisesti joutuu maksamaan jonkinlaista hallintopalkkiota tms. ylimääräistä maksua liisarin keskeyttämisestä.
 
Usko pois eroja on ja voivat olla asioita mitkä eivät näy, tai mitä et ajattele.

Täysin samannäköinen pyörä marketissa ja munamankelikaupassa. Toisessa on teräsrunko kun toisessa se on alumiinia, laakerit ovat ihan eri luokkaa, renkaat yleensä vähän mitä sattuu, vaihteistoissa minimaalisen näköisiä mutta oikeasti kriittisiä eroja, jarrut ovat sitä asteen huonompaa. Pieniä eroja mutta jotka vaikuttavat todella isosti. Ulkonäöllisesti erot mitättömiä, mekaanisesti voivat olla hyvinkin kriittisiä.

Oletko sä nyt tosissas?

Niin että jos ostaa Helkama FE8 polkupyörän Prismasta tai ostaa sen saman mallisen Helkama FE8 polkupyörän jostain vapaus.io:n sallimasta premium partaöljyn tuoksuisesta espressoa tarjoilevasta polkupyöräkaupasta jossa kuittikin tulostetaan Applen tietokoneella eikä Fujitsun kassakoneella on se sieltä polkupyöräkaupassa automaattisesti parempi kuin Prismassa?

Kärjistetysti pyörä ei rullaa ja on raskas polkea, renkaissa ei pitoa, jarrut voivat toimia mutta eivät pysy säädöissä ja eivät omaa mitään tuntumaa, vaihteet toimivat miten toimivat eivätkä pysy säädöissä, vanteet ovat hyvin nopeasti solmussa, sähköpyörissä joko pienempi range tai mitätön vääntö jne jne. Nämä asiat vaikuttavat aivan siitä mummopyörästä alamäki maasturin kautta siihen hiilikuituvanteiseen spandex spessuun.

Puhutko nyt oikeasti että sama pyörä olisi selvästi huonompi jos sen ostaa marketin poistohinnalla kuin sama pyörä täyteen hintaan? Vai tarkoitatko, että huonompi merkki on huonompi kuin parempi, joka on aika selvää.

Enkä tarkoita etteikö normi marketista saisi hyviä pyöriä, mutta sen todennäköisyys on varsin pieni. Jopa pyöräkaupoissa on isoja eroja. Osa myy sitä markettikamaa kalliimmalla niiden kunnon pyörien lisäksi, osa myy vain kunnollisia.

Helpoin keino tappaa polkuinto on ajaa huonolla pyörällä.

Niin ja kannattaa ostaa vapaus.io:n valtuuttamista kaupoista niin Helkamatkin on parempia?
 
Oletko sä nyt tosissas?

Niin että jos ostaa Helkama FE8 polkupyörän Prismasta tai ostaa sen saman mallisen Helkama FE8 polkupyörän jostain vapaus.io:n sallimasta premium partaöljyn tuoksuisesta espressoa tarjoilevasta polkupyöräkaupasta jossa kuittikin tulostetaan Applen tietokoneella eikä Fujitsun kassakoneella on se sieltä polkupyöräkaupassa automaattisesti parempi kuin Prismassa?



Puhutko nyt oikeasti että sama pyörä olisi selvästi huonompi jos sen ostaa marketin poistohinnalla kuin sama pyörä täyteen hintaan? Vai tarkoitatko, että huonompi merkki on huonompi kuin parempi, joka on aika selvää.



Niin ja kannattaa ostaa vapaus.io:n valtuuttamista kaupoista niin Helkamatkin on parempia?
Tarkoitin kyllä markkipyörä vs laatupyörä konseptia. En samaa mallia eri liikkeissä. TOSIN on tuossakin jotain perää. Otetaan esim renkaat. Schwalbella on partnerilaatuisia renkaita ja kuluttajalaatuisia renkaita. Ihmettelin kun tuttu rengasmalli kului sileäksi hetkessä. Selvitellessäni asiaa, tuo itsellä ollut rengas oli sitä ns huonompaa laatua kuin aiemmat. Täysin sama ulkonäkö, merkinnät jne, mutta seoksissa ero.
 
Eniten tässä koko tässä kuviossa ihmetyttää, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa selvittääkseen lähes olematonta "etua", sama koskee työnantajia.
Pyörien hinnat suomessa raketoivat heti kun työsuhdepyörä "etu" tuli voimaan, 1600€ pyörät muuttuivat 3000€:n pyöriksi ja myyjien varastot tyhjenivät.
Samaan aaikaan Saksasta sai tilattua pyöriä oikealla hinnalla ja omalla rahalla maksamalla sama pyörä oli huomattavasti halvempi...
 
Eniten tässä koko tässä kuviossa ihmetyttää, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa selvittääkseen lähes olematonta "etua", sama koskee työnantajia.
Pyörien hinnat suomessa raketoivat heti kun työsuhdepyörä "etu" tuli voimaan, 1600€ pyörät muuttuivat 3000€:n pyöriksi ja myyjien varastot tyhjenivät.
Samaan aaikaan Saksasta sai tilattua pyöriä oikealla hinnalla ja omalla rahalla maksamalla sama pyörä oli huomattavasti halvempi...

No nyt on vähän värikynää jo liikaa. Vaikka sinänsä osittain samaa mieltä olenkin, tuo työsuhdepyöräetuhan on vain käytännössä verotuettu osamaksu työssäkäyvälle.

Pyöräetu on muuten ihan kannatettava, mutta se olisi pitänyt toteuttaa mieluummin vaikka siten, että ihan perinteisesti veroilmoituksessa vähennetään itse se ja esitetään tositteet verottajalle tarvittaessa. Ja jos tarvitsee osaria niin sitten ottaa osarin myyjältä. Ja en näe itse mitään syytä miksi tämä on pitänyt sitoa työssäkäymiseen, sähköpyörä on liikkumisväline siinä missä luomupyörä, auto, mopo, moottoripyörä tai julkinen liikennekin.

Mitä tulee hintaan niin kaiken hinta on noussut viimeisen parin vuoden aikana todella paljon.

Polkupyörät tietysti mukaanlukien ja niissä oli erityisesti sitä ongelmaa mitä aika monessa muussakin tuottessa, eli toimitusketjujen ongelmat koronasekoilun seurauksena. Tästä syystä moni valmistaja ei myynyt millään tietyllä osasarjan speksillä, vaan että tämä tai vastaava koska mm. Shimanon rojuja ei meinannut saada millään ilveellä.
 
Mun 1300€ pyörä näyttäisi tulleen reilun 500€ halvemmaksi kuin suoraan itse ostaessa, mutta tämä on niin palveluntarjoajasta, työnantajasta kuin omasta verotuksesta kiinni.
 
Mun 1300€ pyörä näyttäisi tulleen reilun 500€ halvemmaksi kuin suoraan itse ostaessa, mutta tämä on niin palveluntarjoajasta, työnantajasta kuin omasta verotuksesta kiinni.

Minä säästin reilun pari tonnia 5k€ pyörästä vs. itse ostaminen, mutta tämä on normaalia parempi pyöräetu. Näissä on eroja riippuen monesta asiasta tosiaan.
 
Minä säästin reilun pari tonnia 5k€ pyörästä vs. itse ostaminen, mutta tämä on normaalia parempi pyöräetu. Näissä on eroja riippuen monesta asiasta tosiaan.
Foliohattuinen kaveri voisi ajatella tämän systeemin olevan tulonsiirto verovaroista hyvätuloisille kun mahdollistaa tavanomaista kalliimman polkupyörän hankinnan...

Onko fillareiden hinnat lähteneet lapasesta? Viimeeksi kun pyörän ostin 3tmk 500€ sillä sai Marin:n maastopyörän shimano deore XT vaihteistolla, mikä oli silloin huippua. Nyt 600€ ei näyttäisi saavan edes perus mummopyörää...
 
Foliohattuinen kaveri voisi ajatella tämän systeemin olevan tulonsiirto verovaroista hyvätuloisille kun mahdollistaa tavanomaista kalliimman polkupyörän hankinnan...

Onko fillareiden hinnat lähteneet lapasesta? Viimeeksi kun pyörän ostin 3tmk 500€ sillä sai Marin:n maastopyörän shimano deore XT vaihteistolla, mikä oli silloin huippua. Nyt 600€ ei näyttäisi saavan edes perus mummopyörää...
On ne. Nykyistä 2600 € Tunturia edeltävä, Polkupyörätukusta ostettu Insera Canyon maksoi 240 €. En minä sitäkään saanut rikki ajettua vaan se lähti 90 eurolla jollekin Lähi-Idästä tulleelle nuorelle miehelle. Kaikki 4 edellistä autoakin on olleet selvästi alle polkupyörähintaluokkaa. Näkyy tosin ne Inseratkin maksavan tätä nykyä uutena 500 €.
 
On kyllä erikoinen himmeli tämä. Miksei voisi olla vaikka kulttuuriseteleiden tapaan pyöräseteli?

Tuollaisen saisi vaikka 4v välein uuden ja sen arvo voisi olla vaikka valittavissa väliltä 500€-3000€ tms. ja työntekijä voisi valita arvon silloin jos setelin ottaa.

Setelin käyttäjältä sitten veloitettaisiin palkasta X% ja verottaja maksaisi loput kaupalle.

Saisi ostaa pyörän mistä haluaa eikä olisi erikseen mitään firmaa tuossa välissä(paitsi tuo kulttuurisetelifirma, mutta se nyt on muutenkin lounareissa ja kulttuuriseteleissä ja toimii hyvin)
 
Saisi ostaa pyörän mistä haluaa eikä olisi erikseen mitään firmaa tuossa välissä(paitsi tuo kulttuurisetelifirma, mutta se nyt on muutenkin lounareissa ja kulttuuriseteleissä ja toimii hyvin)

Miksi se Smartum tai muu olisi yhtään sen parempi siinä välissä? Vaikka se ei edunsaajalle (=työntekijä) näykään, niin ne vetää melko isot summat välistä noista tavanomaisistakin työsuhde-eduista. Eikä ole mitään syytä epäillä etteivätkö niin tekisi myös työsuhdepyörän kohdalla.

Noista välistävetäjistä pitäisi päästä eroon niin työsuhdepyörän kuin kaikkien muidenkin työsuhde-etujen kohdalla.
 
Mites se on mahdollista, meilläkin vapaus ja on kyllä kallista ja typerää lystiä.
Olisiko jotain samanlaista viritelmää kuin meillä eli että firma kustantaa 50% pyöräedun arvosta tai että tuo on lisätty palkan päälle kokonaan. Itselläkin ollut vapauden kautta pyörä jo kolme vuotta ja sopimus siirtynyt hienosti mukana matkassa läpi kahden työpaikan vaihdoksen ja yhden yritysten fuusion. Aiemmissa työpaikoissa ei ole itsellä tuota parempaa etua ollut tähän viritettynä, mutta olen silti ollut tyytyväinen pyörän hankintaan tätä kautta. Suurta säästöä tässä tuskin on aiempien työpaikkojen ajalta päässyt syntymään, mutta jotain kuitenkin ja melko huomaamatta mennyt näin palkasta vähennettynä noinkin arvokkaan pyörän maksu. Täytynee reilu vuoden päästä kun tämä ensimmäinen (sähkömaasturi) on maksettu katsella jonkinlaista maantiepyörää seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä erikoinen himmeli tämä. Miksei voisi olla vaikka kulttuuriseteleiden tapaan pyöräseteli?

Tuollaisen saisi vaikka 4v välein uuden ja sen arvo voisi olla vaikka valittavissa väliltä 500€-3000€ tms. ja työntekijä voisi valita arvon silloin jos setelin ottaa.

Setelin käyttäjältä sitten veloitettaisiin palkasta X% ja verottaja maksaisi loput kaupalle.

Saisi ostaa pyörän mistä haluaa eikä olisi erikseen mitään firmaa tuossa välissä(paitsi tuo kulttuurisetelifirma, mutta se nyt on muutenkin lounareissa ja kulttuuriseteleissä ja toimii hyvin)

Nuo setelit maksavat 3-5% yritykselle annetusta arvosta.

Tämänhetkisen pyöräedun hyvä puoli on se että yritys voi tarjota sen vaikka ilman mitään palveluntarjoajaa ja hoitaa itse siihen liittyvän logistiiikan.

Tosin 3-5% on aika pieni summa ja pyöräedun palveluntarjoajat vetävät välistä merkittävästi enemmän ja sisäisestikin järjestettynä tulee yritykselle helposti enemmän kustannuksia.
 
On ne. Nykyistä 2600 € Tunturia edeltävä, Polkupyörätukusta ostettu Insera Canyon maksoi 240 €. En minä sitäkään saanut rikki ajettua vaan se lähti 90 eurolla jollekin Lähi-Idästä tulleelle nuorelle miehelle. Kaikki 4 edellistä autoakin on olleet selvästi alle polkupyörähintaluokkaa. Näkyy tosin ne Inseratkin maksavan tätä nykyä uutena 500 €.
Onhan noissa hinnat tulleet ylös paikoin todella rajusti mutta on niitä löytöjä välillä. Itsellä on jo fillari mutta pidän kuitenkin silmät auki ja on niitä hyvilläkin osilla olevia välillä ihan semi järkeviin hintoihin. Tosin, nyt kun ajattelen, en tiedä koskeeko muitakin kuin sähkäreitä.

Ja käytettyjä kannattaa fillareissa pitää silmällä jos se vaan on mitenkään optio vs etu vs uuden osto. Itse en tällä hintatasolla ostaisi uutta ihan herkästi jos sopiva käytetty löytyy järkevään hintaan. Kaverilla alle parilla tonnilla ostettu täysjousto sähkö hyvillä osilla, hyvällä moottorilla jne jne koska omistaja päätti ostaa uuden vielä fiinimmän. Perusteli halvan hinnan sillä että luuli ettei kukaan maksaisi käytetystä fillarista noin paljon koska sillä oli ajettu oikeasti oikeasti maastossa eikä vain satunnaista hiekkatietä. Pyörän ja osien hinta oli kuittien mukaan pari vuotta aiemmin ollut lähempänä 6ke. Noissa hyvissä bongauksissa vaan pitää toimia nopeasti ja olla aktiivinen että edes huomaa ne ennen kuin ovat jo menneet. Kaveri varasi pyörän nopeasti ja heti käteisellä hakemaan fillaria. Oli kuulema tullut helvetillinen määrä soittoja ja viestejä kaverin soiton jälkeen. Pitää vaan silmällä että ovat kunnossa kun ostaa tai osaa korjata jos eivät ole. Etenkin kun puhutaan sähkäreistä joissa on vielä nuo sähköpyörälisät ties missä osissa ja asioissa. Jossain fillarissani oli jopa sähköpyörille suunnitellut renkaat (en ihan tajunnut etua...) ja kun akku hajosi, oli saatavuus tasan 1kpl suomessa ja hinta 700e (onneksi vakuutusyhtiö maksoi koska oli muuttovaurio).
 
Foliohattuinen kaveri voisi ajatella tämän systeemin olevan tulonsiirto verovaroista hyvätuloisille kun mahdollistaa tavanomaista kalliimman polkupyörän hankinnan...

Onko fillareiden hinnat lähteneet lapasesta? Viimeeksi kun pyörän ostin 3tmk 500€ sillä sai Marin:n maastopyörän shimano deore XT vaihteistolla, mikä oli silloin huippua. Nyt 600€ ei näyttäisi saavan edes perus mummopyörää...

Tämä itseänikin mietityttää. Miten tuli uudeksi normaaliksi maksaa tonneja pyöristä? Ja kukaan ei ihmettele?
Jos nyt vertaa vaikka televisioon, niin monet uuden töllön hankkiminen langassa haluaa alle tonnin tai korkeintaan 1,5k ja se mielletään kivuliaaksi. Sitä televisiota tulee kuitenkin monilla katsottua/pelattua/taustalla päällä oltua tunti tolkulla päivitttäin. Jos joku saa keskiarvona tunnin päivässä/vuosi poljettua, niin nostan kyllä hattua. Siis tavis, joka ei vetele spandeksinä pitkin vanhaa Porvoontietä.

Eikö tuolla 3000-5k saanut ennen moottoripyörän tai vähintään mopon?
Jotenkin tuntuu, että luotiin kysyntä ja siihen tietysti vastattiin. Pyörä ennen 500-1500€, mutta veroedulla 1500-5000€ ja jotenkin se meidän mielessä muuttui, että sitä ennemmän säästetään, mitä suurempi veroetu? Eikä sillä valtavalla hinnannousulla ole merkitystä, kun mieli keskittyy alennusprosenttiin. Tosissaan televisio langassa kysellään kannattaako maksaa, kun toinen töllö on 100-200€ kalliimpi, mutta pyörissä sehän on vaan hyvä, kun säästää enemmän?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä itseänikin mietityttää. Miten tuli uudeksi normaaliksi maksaa tonneja pyöristä? Ja kukaan ei ihmettele?
Jos nyt vertaa vaikka televisioon, niin monet uuden töllön hankkiminen langassa haluaa alle tonnin tai korkeintaan 1,5k ja se mielletään kivuliaaksi. Sitä televisiota tulee kuitenkin monilla katsottua/pelattua/taustalla päällä oltua tunti tolkulla päivitttäin. Jos joku saa keskiarvona tunnin päivässä/vuosi poljettua, niin nostan kyllä hattua. Siis tavis, joka ei vetele spandeksinä pitkin vanhaa Porvoontietä.

Eikö tuolla 3000-5k saanut ennen moottoripyörän tai vähintään mopon?
Jotenkin tuntuu, että luotiin kysyntä ja siihen tietysti vastattiin. Pyörä ennen 500-1500€, mutta veroedulla 1500-5000€ ja jotenkin se meidän mielessä muuttui, että sitä ennemmän säästetään, mitä suurempi veroetu? Eikä sillä valtavalla hinnannousulla ole merkitystä, kun mieli keskittyy alennusprosenttiin. Tosissaan televisio langassa kysellään kannattaako maksaa, kun toinen töllö on 100-200€ kalliimpi, mutta pyörissä sehän on vaan hyvä, kun säästää enemmän?

Ja Amazon Prime-ketjussa jengi säätää joidenkin Puolan ja Turkin saittien kanssa, ettei tarvitse maksaa 5,99 € kuukausimaksua.. :lol:
 
Tämä itseänikin mietityttää. Miten tuli uudeksi normaaliksi maksaa tonneja pyöristä? Ja kukaan ei ihmettele?
Jos nyt vertaa vaikka televisioon, niin monet uuden töllön hankkiminen langassa haluaa alle tonnin tai korkeintaan 1,5k ja se mielletään kivuliaaksi. Sitä televisiota tulee kuitenkin monilla katsottua/pelattua/taustalla päällä oltua tunti tolkulla päivitttäin. Jos joku saa keskiarvona tunnin päivässä/vuosi poljettua, niin nostan kyllä hattua. Siis tavis, joka ei vetele spandeksinä pitkin vanhaa Porvoontietä.

Eikö tuolla 3000-5k saanut ennen moottoripyörän tai vähintään mopon?
Jotenkin tuntuu, että luotiin kysyntä ja siihen tietysti vastattiin. Pyörä ennen 500-1500€, mutta veroedulla 1500-5000€ ja jotenkin se meidän mielessä muuttui, että sitä ennemmän säästetään, mitä suurempi veroetu? Eikä sillä valtavalla hinnannousulla ole merkitystä, kun mieli keskittyy alennusprosenttiin. Tosissaan televisio langassa kysellään kannattaako maksaa, kun toinen töllö on 100-200€ kalliimpi, mutta pyörissä sehän on vaan hyvä, kun säästää enemmän?

Rahan arvo on kadonnut. Ysärillä ostin 3v/10tkm ajetun kevarin 1700€ hintaan. Uudet mopot maksoivat alle tonnin.

Se oma 500€ Marin oli keskihintainen maastopyörä silloin, vastaava keskihinta nykyään lienee se 3k€.
 
Mites se on mahdollista, meilläkin vapaus ja on kyllä kallista ja typerää lystiä.

Kuten edellä arveltiin, firma maksaa 35% ja lopusta vielä verovähennys.

Onhan noi pyörät kalliita, mut sähköhimmelithän ne maksaa. Sähköttömän pyörän saa paljon halvemmalla (T. Captain Obvious)
 
Viimeksi muokattu:
Meille tuli työpaikalle pyöräetu ja tulipahan taas lennettyä persiilleen kun näki laskelmat - isoin osa tuista valuu välitysfirmojen taskuun! Tsiisus mitä sontaa..

Vapaus.io itse antama esimerkki (VAPAUS TYÖSUHDEPYÖRÄLASKURI)

1707136680566.png


Tuossa sivun erimerkissä arvioitu ostajan kokonaissäästö on jo väärin, koska siitä puuttuu lunastus eli 920€ on oikea summa.
Sitten lasketaans mitä välistävetofirma (vapaus.io) tekee: 21€ * 48kk + 200€ = 1208€. (jota ei muuten mainita laskurissa...)

Eli kaikista eniten pyöräedusta hyötyy välitysfirma! :D

Työsuhdepyörä menee siis siihen kategoriaan, mihin moni muukin - hyvä idea, paska toteutus.
Olisivat jättäneet ahneen välikäden pois, niin homma olisi toiminut.

Pitäköön tunkkinsa!
 
Viimeksi muokattu:
Työsuhdepyörä menee siis siihen kategoriaan, mihin moni muukin - hyvä idea, paska toteutus.
Olisivat jättäneet ahneen välikäden pois, niin homma olisi toiminut.

Pitäköön tunkkinsa!

Vapaus on kallein toimija. Pari sivua taaksepäin on jaettu taulukko, jonka mukaan keskituloinen palkansaaja säästää 3500 euron pyörästä toisella toimijalla lähes 1000 euroa, sopimuskauden aikana lähes 30 prosenttia hankintahinnasta.

En toki väitä etteikö koko himmelin toteutus olisi voinut olla parempi, mutta silti tuossa on käytännössä tarjolla osamaksusopimus reilusti negatiivisella korolla kaikesta välistä vetämisestä huolimatta.

(En ole itse toistaiseksi hankkinut työsuhdepyörää vaikka sellainen on tarjolla, koska omasta periaatteesta vierastan osamaksuja asuntoa ja autoa pienemmistä hankinnoista)
 
Meille tuli työpaikalle pyöräetu ja tulipahan taas lennettyä persiilleen kun näki laskelmat - isoin osa tuista valuu välitysfirmojen taskuun! Tsiisus mitä sontaa..

Vapaus.io itse antama esimerkki (VAPAUS TYÖSUHDEPYÖRÄLASKURI)

1707136680566.png


Tuossa sivun erimerkissä arvioitu ostajan kokonaissäästö on jo väärin, koska siitä puuttuu lunastus eli 920€ on oikea summa.
Sitten lasketaans mitä välistävetofirma (vapaus.io) tekee: 21€ * 48kk + 200€ = 1208€. (jota ei muuten mainita laskurissa...)

Eli kaikista eniten pyöräedusta hyötyy välitysfirma! :D

Työsuhdepyörä menee siis siihen kategoriaan, mihin moni muukin - hyvä idea, paska toteutus.
Olisivat jättäneet ahneen välikäden pois, niin homma olisi toiminut.

Pitäköön tunkkinsa!
Mistä tuo sinun 920€ lunastushinta tulee? Eikös tuossa lue "lunastushinta sopimuskauden päätteeksi 5% = 200€.
 
Mistä tuo sinun 920€ lunastushinta tulee? Eikös tuossa lue "lunastushinta sopimuskauden päätteeksi 5% = 200€.

Siinähän lukee " siitä puuttuu lunastus eli 920€ on oikea summa " . Eli laskelmassa, missä kokonaissäästö on 1120€ ei ole otettu huomioon tuota 200€ lunastushintaa. Eli oikea säästö olisi 920€.
 
Siinähän lukee " siitä puuttuu lunastus eli 920€ on oikea summa " . Eli laskelmassa, missä kokonaissäästö on 1120€ ei ole otettu huomioon tuota 200€ lunastushintaa. Eli oikea säästö olisi 920€.
Ymmärsin tuosta jotenkin että lunastuksen hinta olisi 920€.
Tuo 200€ lunastushinta nyt ei kyllä kuulosta tekevän tuosta mitenkään huonoa diiliä. Paitsi jos ajatus siitä että joku siinä tienaa...
On toki halvempiakin vastaavia firmoja. Itsellä taisi olla 50€ pyörän lunastushinta sopimuskauden lopussa.
 
Meille tuli työpaikalle pyöräetu ja tulipahan taas lennettyä persiilleen kun näki laskelmat - isoin osa tuista valuu välitysfirmojen taskuun! Tsiisus mitä sontaa..

Vapaus.io itse antama esimerkki (VAPAUS TYÖSUHDEPYÖRÄLASKURI)

1707136680566.png


Tuossa sivun erimerkissä arvioitu ostajan kokonaissäästö on jo väärin, koska siitä puuttuu lunastus eli 920€ on oikea summa.
Sitten lasketaans mitä välistävetofirma (vapaus.io) tekee: 21€ * 48kk + 200€ = 1208€. (jota ei muuten mainita laskurissa...)

Eli kaikista eniten pyöräedusta hyötyy välitysfirma! :D

Työsuhdepyörä menee siis siihen kategoriaan, mihin moni muukin - hyvä idea, paska toteutus.
Olisivat jättäneet ahneen välikäden pois, niin homma olisi toiminut.

Pitäköön tunkkinsa!

En tiedä miksi välität siitä mitä se firmalle maksaa? Siellä on joku kuitenkin laskenut tämän ja kulu on todettu hyväksyttäväksi. Ehkä siellä on pohdittu, että jos työntekijä saa hienon pyörän edullisesti, se saattaa lisätä liikuntaa, vähentää sairaslomia ja on firman ihan 1200e kulujen väärti?

Lisäksi sidotaan työntekijä firmaan aavistuksen kovemmin.

Eikö tämä nyt ole hyvä kaikille?
 
En tiedä miksi välität siitä mitä se firmalle maksaa? Siellä on joku kuitenkin laskenut tämän ja kulu on todettu hyväksyttäväksi. Ehkä siellä on pohdittu, että jos työntekijä saa hienon pyörän edullisesti, se saattaa lisätä liikuntaa, vähentää sairaslomia ja on firman ihan 1200e kulujen väärti?

Lisäksi sidotaan työntekijä firmaan aavistuksen kovemmin.

Eikö tämä nyt ole hyvä kaikille?

Miten tälläinen systeemi jossa välistävetäjä saa isoimman potin ja erilaiset rajoitukset vähentää systeemin hyötyjä entisestään olisi muka hyvä kaikille? Varsinkin jos tästä työsuhdepyörä hommelista olisi voinut tehdä ihan kunnollisen edun jolloin hyöty olisi ollut selvästi suurempi ja useampi polkupyörän hankkija olisi tähän lähtenyt.
 
Miten tälläinen systeemi jossa välistävetäjä saa isoimman potin ja erilaiset rajoitukset vähentää systeemin hyötyjä entisestään olisi muka hyvä kaikille? Varsinkin jos tästä työsuhdepyörä hommelista olisi voinut tehdä ihan kunnollisen edun jolloin hyöty olisi ollut selvästi suurempi ja useampi polkupyörän hankkija olisi tähän lähtenyt.
Tuossakin tuo "muiden palveluiden osuus" on kattava vakuutus pyörälle. Eli ei se suoraan mene Vapauden taskuun. Tietenkin nämä palveluntarjoajat ottaa oman osuutensa pyöristä. Eihän sitä bisnestä muuten voisi harjoittaa.
 
Tuossakin tuo "muiden palveluiden osuus" on kattava vakuutus pyörälle. Eli ei se suoraan mene Vapauden taskuun. Tietenkin nämä palveluntarjoajat ottaa oman osuutensa pyöristä. Eihän sitä bisnestä muuten voisi harjoittaa.
Mikä se kattava vakuutus käytännössä on? Eikö tuo vain korvaa kotivakuutuksen, koska pyörä ei ole käyttäjän omistuksessa ja vielä korkeammalla omavastuulla.
 
Ja eihän tuota mitenkään ole estetty, että mikä vaan firma voi myös hankkia pyörät itse ja antaa etuna työntekijän käyttöön. Epäilen vaan, että monessa paikassa hallinto tuon osalta halutaan ulkoistaa ja tästä ollaan valmiita maksamaan.

Itse olen ainakin ihan tyytyväisenä Vapauden asiakkaana ollut jo useamman vuoden. Pyörän siirto työpaikkojen vaihdon yhteydessä on onnistunut erittäin helposti ja pyörässä on mm. myös jatkotakuu voimassa koko sopimuskauden ajan, jonka näen sähköpyörän kanssa ainakin erittäinkin hyvänä lisänä. Rahallisesti edusta ei suurta hyötyä pääse tällä tavalla muodostumaan, mutta eipä tarvinnut sijoittaa kerralla useaa tuhatta pyörään ja homma on ainakin itselläni toiminut ihan riittävän hyvin, että uskon ensimmäisen pyörän maksamiseni jälkeen ottavani myös jonkin toisen työsuhdepyörän.
 
Jossain muutaman ukon firmassa työsuhdepyörien hankkiminen firman piikkiin voinee olla tehtävissä. Mutta kun talossa on väkeä enemmän, voi jo hallinnollinen puoli työllistää siinä määrin, että se pahimmillaan vaatisi oman henkilön tai useammankin palkkaamisen työsuhdepyöräasioita hoitamaan. Tällöin palkatun henkilön palkkakustannukset kaikkine oheisjuttuineen maksanevat sen verran paljon, että ollaan valmiita palvelu ulkoistamaan taholle, jolla muutenkin on liiketoiminta hiottu tuohon hommaan. En tiedä työnantajalle koituvaa kustannusta, mutta työsuhdepyöräedun voisi kuvitella myös parantavan työnantajakuvaa ja tyytyväisyyttä henkilöstössä sekä kenties parantavan henkilöstön terveyttä, jolloin koituva kustannus on tuskin kovin merkittävä.

Eipä nuo välitysfirmat ilmaiseksi toimi ja valitettavasti useimmilla tilanne lienee se, että sillä välitysyhtiöllä on mentävä, minkä työnantaja on valinnut, jos ylipäätään työsuhdepyörän haluaa. Koituva säästö on sitten jokaisen omassa harkinnassa. Vaihtoehtojahan tuo kuitenkin lisää ja kukaan ei estä ostamasta pyörää suoraan itse. Luulisin pyörien käyneen kaupaksi tämän uudistuksen myötä paljon paremmin kuin ilman sitä.
 
En tiedä miksi välität siitä mitä se firmalle maksaa? Siellä on joku kuitenkin laskenut tämän ja kulu on todettu hyväksyttäväksi. Ehkä siellä on pohdittu, että jos työntekijä saa hienon pyörän edullisesti, se saattaa lisätä liikuntaa, vähentää sairaslomia ja on firman ihan 1200e kulujen väärti?

Lisäksi sidotaan työntekijä firmaan aavistuksen kovemmin.

Eikö tämä nyt ole hyvä kaikille?
En mää ymmärrä miks täällä jaksetaan ruikuttaa siitä paljonko välittäjä firma ottaa välistä. Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama kuka siitä välistä nyhtää jos yritys on päättänyt tämän edun itselleen ottaa. Meillä tätä on mainostettu nimenomaan hyvinvointia lisäävänä työsuhde-etuna ja sitähän se on. Olen kuullut monen liikuntaa vähän vähemmän harrastavan aikomuksista hommata nyt pyörä.
 
En mää ymmärrä miks täällä jaksetaan ruikuttaa siitä paljonko välittäjä firma ottaa välistä. Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama kuka siitä välistä nyhtää jos yritys on päättänyt tämän edun itselleen ottaa. Meillä tätä on mainostettu nimenomaan hyvinvointia lisäävänä työsuhde-etuna ja sitähän se on. Olen kuullut monen liikuntaa vähän vähemmän harrastavan aikomuksista hommata nyt pyörä.

Mua ainakin tässä karsastaa tän markkinointi etuutena. Kai se sitä teknisesti joo on mutta toisaalta sit ite aattelen etuudet lähinnä niistä saavutetun hyödyn kautta. Esimerkiksi smartumit ja lounasetu on sellaisia mistä muodostuu kaikille arvoa ja/tai säästöä. Toki lounasetua kaikki ei käytä, varsinkaan joka päivä mutta kyllä sillä säästää kun maksat vaikka kerran viikkoon heset lounarilla etkä käteisellä. Tässä pyöräetuudessa ainakin omassa mittarissa saavutettu hyöty jotenkin katoaa kun sen suhteuttaa näihin pyöräfirmojen sääntöihin ja venkoiluihin esim. se että osalla varastetutta pyörää ei varsinaisesti korvata vaan kuitataan vaan se loppu leasinglasku pois. Tokihan tää on sellaiselle hyvä joka ois muutenkin hommaamassa sen 4000e sähköpyörän oli etua tai ei mutta esim minulle joka hankkisi korkeintaankin n. 1000e hintaisen polkupyörän tästä saavutettu hyöty jaa aika pirun alhaiseksi. Meillä ois duunissa mahdollisuus ottaa pyörä gobybiken kautta missä tuosta 1000e hintaisesta pyörästä jo lähtökohtaisesti maksat 12kk ajan 100e eli 1200e joka syö tuota etuuden hyötyä aika roimasti pois jos ajattelee että ilman välikäsiä tässä olisi mahdollisuus säästää n. 50% pyörän hinnasta vuositasolla. sit toi yhdistettynä noihin paskavakuutuksiin missä omavastuu on huomattavasti korkeampi kuin esim kotivakuutuksessani niin yhdenkin vakuutuskeissin jälkeen etuudesta syntyneet säästöt on syöty ja mulla ainakaan ei ole ykskään pyörä tähän mennessä päässyt eläkkeelle ilman että sitä ois välissä varastettu. Laskurin mukaan tollasessa tonnin pyörässä vuosittaiset säästöt olis 257e eli parikymppiä kuussa mikä mun mielestä vaan kuulostaa aivan paskalta diililtä kun ottaa huomioon kaikki muut metkut mitä tähän liittyy. Ainoo hyöty minkä tästä näen on se että tää on käytännössä ilmainen osamaksu pienellä alennuksella ja varmasti jossain 4k hintaluokassa ihan toivottavaa jossei sen verran ole tilillä löysää.
 
En tiedä miksi välität siitä mitä se firmalle maksaa? Siellä on joku kuitenkin laskenut tämän ja kulu on todettu hyväksyttäväksi. Ehkä siellä on pohdittu, että jos työntekijä saa hienon pyörän edullisesti, se saattaa lisätä liikuntaa, vähentää sairaslomia ja on firman ihan 1200e kulujen väärti?

Mitä tarkoitat tässä yhteydessä firmalla? Työnantajaa? Tuossa esimkerkissähän työnantaja ei maksa senttiäkään, eli mitä tuo 1200 € kulu tarkoittaa?

Mua ainakin tässä karsastaa tän markkinointi etuutena.

No se etuus tulee nimenomaan siitä, että käyttäjä maksaa pyörästään vähemmän kuin mitä maksaisi jos ostaisi pyörän omaksi tai liisaisi yksityisesti. Ja se etuus tulee nimenomaan siitä, että palkasta maksettavasta verosta saa alennusta, eli verottaja häviää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 647
Viestejä
4 537 860
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom