Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Oli miten oli mutta sen verran vaikeaselkoista tuntuu olevan tuon tarkan vaikutuksen laskeminen tuloihin että mieluummin jätän väliin ja ostan pyörän omalla rahalla kuin lähden tuohon leikkiin. Eiköhän niitä kokemuksia ala parissa vuodessa tulemaan että minkä verran tämä on kenellekin maksanut.
Jos tuo on vaikeaselkoista, niin koitappa laskeskella työsuhdeauton kannattavuutta. Tulee vielä vähän enemmän muuttujia mukaan ;)
 
Jos tuo on vaikeaselkoista, niin koitappa laskeskella työsuhdeauton kannattavuutta. Tulee vielä vähän enemmän muuttujia mukaan ;)

Siitä on sentään empiiristä kokemusta että pienempituloisena (n. 3ke/kk) sai ajella uudella bemarilla (3-sarja, vapaa autoetu) n. 400e kk-hinnalla. :)

Nykyään ei onneksi tarvitse moisia laskeskella, itse asiassa voin jatkossa ajaa tuolla hankkimallani sähköpyörällä töihin kun matkaa on vajaat 4km/suunta. :D

e. Lisätään nyt vielä sen verran että tuossa oli sen verran reilu työnantaja että autoetu tuli palkan päälle ja vapaana. Tässäkin tapauksessa pätee hyvin se että etu ei oikein ole etu jos se vähennetään palkasta ja kyseessä on käyttöetu. :D
 
Siitä on sentään empiiristä kokemusta että pienempituloisena (n. 3ke/kk) sai ajella uudella bemarilla (3-sarja, vapaa autoetu) n. 400e kk-hinnalla.
No vapaa autoetu lienee ihan ok, ainakin tuolla hinnalla jos vähänkään enempää tullut omia ajoja.

Jottei ihan offtopiksi mene, niin tätä keskustelua seuranneena on kyllä enään yhtään odottele että nykyinen työnantajani alkaisi noita työsuhdepyöriä tukemaan. Melkoiselta koijaukselta vaikuttaa kyllä kaikin puolin esimerkit mitä tässä ketjussa jaeltu.
 
Aika moni tätä pitää jonkin sortin huijauksena, miksi ihmeessä? Meillä on firman kautta gobybike -palvelu ja kyllä tää musta ihan hyvä diili on ollu.
Lähinnä sen takia otin kun on hyvä vakuutus ja firma maksaa vakuutuksen omavastuun jos jotain käy + pyörä tulee muutamia satasia halvemmaksi.
Takuu asiatkin meni kivuttomasti, vaihteet säädettiin takuuseen eikä Canyonin huoltoliikkeelle tarvinnu antaa kun tuo Gobybike asiakasnumero.

 
Viimeksi muokattu:
No vapaa autoetu lienee ihan ok, ainakin tuolla hinnalla jos vähänkään enempää tullut omia ajoja.

Jottei ihan offtopiksi mene, niin tätä keskustelua seuranneena on kyllä enään yhtään odottele että nykyinen työnantajani alkaisi noita työsuhdepyöriä tukemaan. Melkoiselta koijaukselta vaikuttaa kyllä kaikin puolin esimerkit mitä tässä ketjussa jaeltu.

Tulihan niitä, nuorena jaksoi ajella.

Jotain kaiketi kertoo noista tarjoajistakin että joku Oomi tuota pyörittää mutta sitten kun sopparin tekee niin mukaan tulee toinen firma eli Vapaus. Tässä voitaisiinkin porukalla huvikseen kaivella että onko tuttuja "sarjayrittäjiä" taustavaikuttajina. :hmm:

e. Vapauden toimari näkyy olevan nimikaima vanhalle suomalaiselle poliitikolle. Itse kioski on tahkonnut tappiota parina viime vuotena mutta voihan ne olla kasvukipuja ennen kuin saadaan kassavirta kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tässä nyt rehelliselle yrittäjälle paikka?

Jos joku laittiasi firman pystyyn, idealla että työntekijä saa hankkia itse vakuutuksen ja kaikki kulut olisi selkeästi esillä. Voisi olla myös rahoitusvaihtoehtona luottoleasing, jossa annat leasing yhtiölle rahaa sen pyörän arvosta ja saat silloin pyörän ilman rahoituskulua :D Luonnollisesti jokin osuus menisi yritykselle, jotta se on kannattavaa liiketoimintaa, mutta ei sitä tarvitsisi tuhansia per pyörä työntekijältä niistää
 
Tulihan niitä, nuorena jaksoi ajella.

Jotain kaiketi kertoo noista tarjoajistakin että joku Oomi tuota pyörittää mutta sitten kun sopparin tekee niin mukaan tulee toinen firma eli Vapaus. Tässä voitaisiinkin porukalla huvikseen kaivella että onko tuttuja "sarjayrittäjiä" taustavaikuttajina. :hmm:

e. Vapauden toimari näkyy olevan nimikaima vanhalle suomalaiselle poliitikolle. Itse kioski on tahkonnut tappiota parina viime vuotena mutta voihan ne olla kasvukipuja ennen kuin saadaan kassavirta kuntoon.

Vapaus tarjoaa tuota omaa palveluaan Oomille whitelabel ajatuksella. Tuossa vain on vielä kehitystyö kesken, koska kaikissa palveluissa näkyy vielä Vapauden logot eikä Oomi.

Oomihan on siis sähköyhtiö, jonka omistaa yhtenä esim Vantaan energia.
 
Vapaus tarjoaa tuota omaa palveluaan Oomille whitelabel ajatuksella. Tuossa vain on vielä kehitystyö kesken, koska kaikissa palveluissa näkyy vielä Vapauden logot eikä Oomi.

Oomihan on siis sähköyhtiö, jonka omistaa yhtenä esim Vantaan energia.

Niin on, siksihän tuo hiukan erikoiselta operaattorilta tuolle tuntuukin. Mutta ei se mitään, isot pojat on kertoneet että 80-luvun kasinotaloudessa yhtiöt ostivat kaikenlaisia tuotemerkkejä allensa vain koska rahaa oli ja se näkyi. Mm. Volvo-auto on aikaaan omistanut niinkin mielenkiintoisen tuotemerkin kuin Felix-ketsupin (En ole tarkistanut, onko jutuissa lapin lisää joten voin olla väärässäkin).

Eihän tämä toki sama asia ole mutta vähän sama kuin jonkun vesilaitoksen kautta alettaisiin tarjoamaan lenkkareita. :D
 
En kyllä mitenkään saa tuota GoByBikeä kovin hyväksi diiliksi. Olen katsonut tuollaista 1000 euron pyörää, jos saisin sen suoraan itse hakea kaupasta ja laittaa pyöräeduksi, olisi pyörän hinta minulle 483 euroa. Jos taas tämä sama pyörä hankitaan GBB:n kautta, tulee pyörälle hintaa 733 euroa ja lisäksi 180 kustannus työnantajalle, vuoden vakuutuksen ja rahoituksen hinta on siis 430 euroa.
 
En kyllä mitenkään saa tuota GoByBikeä kovin hyväksi diiliksi. Olen katsonut tuollaista 1000 euron pyörää, jos saisin sen suoraan itse hakea kaupasta ja laittaa pyöräeduksi, olisi pyörän hinta minulle 483 euroa. Jos taas tämä sama pyörä hankitaan GBB:n kautta, tulee pyörälle hintaa 733 euroa ja lisäksi 180 kustannus työnantajalle, vuoden vakuutuksen ja rahoituksen hinta on siis 430 euroa.
Joo en kyllä noin halpaan pyörään itsekään ottas muutakun käteistä omasta kukkarosta.
 
En kyllä mitenkään saa tuota GoByBikeä kovin hyväksi diiliksi. Olen katsonut tuollaista 1000 euron pyörää, jos saisin sen suoraan itse hakea kaupasta ja laittaa pyöräeduksi, olisi pyörän hinta minulle 483 euroa. Jos taas tämä sama pyörä hankitaan GBB:n kautta, tulee pyörälle hintaa 733 euroa ja lisäksi 180 kustannus työnantajalle, vuoden vakuutuksen ja rahoituksen hinta on siis 430 euroa.

Mutta jos et saa hakea suoraan kaupasta ja laittaa pyöräeduksi niin silloin sitä vaihtoehtoa on turha miettiä?

Toisaalta olet ihan asian ytimessä että paljon halvempaa on pyörittää tuota etuutta yrityksen toimesta kuin ulkoistaa se palveluntarjoajalle. Onko se halvempaa yritykselle vai työntekijälle on sitten toinen juttu.

Siinä on vaan oma työnsä, riskinsä ja kustannuksensa, minkä takia varsinkaan isommat yritykset eivät halua sitä itse tehdä vaan ostavat sen palveluna.
 
Aika moni tätä pitää jonkin sortin huijauksena, miksi ihmeessä? Meillä on firman kautta gobybike -palvelu ja kyllä tää musta ihan hyvä diili on ollu.
Lähinnä sen takia otin kun on hyvä vakuutus ja firma maksaa vakuutuksen omavastuun jos jotain käy + pyörä tulee muutamia satasia halvemmaksi.
Takuu asiatkin meni kivuttomasti, vaihteet säädettiin takuuseen eikä Canyonin huoltoliikkeelle tarvinnu antaa kun tuo Gobybike asiakasnumero.


No tässä sitä laskurikin näyttää hyvin tuon yhden järjettömyyden tässä systeemissä. Ohessa ruutukaappaus 2600€/kk palkalla ja 2000€ pyörällä 24kk vuokrakaudella.

Eli 2000€ pyörä ja verottaja antaa hyvitystä 683€ josta GoByBike nettoaa 500€ ja työntekijä 183€.

1654453497512.png
 
No tässä sitä laskurikin näyttää hyvin tuon yhden järjettömyyden tässä systeemissä. Ohessa ruutukaappaus 2600€/kk palkalla ja 2000€ pyörällä 24kk vuokrakaudella.

Eli 2000€ pyörä ja verottaja antaa hyvitystä 683€ josta GoByBike nettoaa 500€ ja työntekijä 183€.

1654453497512.png
Tossa on meikän spekseillä. Jos tää jonkun mielestä on järjetöntä niin sit se on just niin. Tottakai se on selvä että kaikissa tapauksissa tää ei kannata, jonkun mielestä ei varmaan tässäkään. Itse näen tämän hyödyllisenä kalliisiin sähköpyöriin, johonkin tonnin tai kahden sykkeliin en tätä käyttäisi missään nimessä.
q3eo948gtq3ho9874.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
No tässä sitä laskurikin näyttää hyvin tuon yhden järjettömyyden tässä systeemissä. Ohessa ruutukaappaus 2600€/kk palkalla ja 2000€ pyörällä 24kk vuokrakaudella.

Eli 2000€ pyörä ja verottaja antaa hyvitystä 683€ josta GoByBike nettoaa 500€ ja työntekijä 183€.

1654453497512.png
Jännästi antaa eri lukemia eri sivustojen laskurit. Vapaus.io:n kautta noilla lukemilla 25% säästön.
 
Jännästi antaa eri lukemia eri sivustojen laskurit. Vapaus.io:n kautta noilla lukemilla 25% säästön.
Niin, gobybike laskuri näyttäisi antavan realistisempaa arviota. Tuohon verrattuna Vapauden laskuri on aivan tuulesta temmattu omine lukuineen. Toki toimijoissa ja niiden kuluissa on eroja myös

Edit. Pointsit kuitenkin vapaudelle, sillä kun erottelevat selkesti kuukausimaksusta pyörän hinnan osuuden
 
Viimeksi muokattu:
Onkos joku kikkailut tän edun omalle firmalle yrittäjänä? Vaikuttais aika pätevältä - pyörä firmalle ja verovapaa etu rullaamaan.

Miten vakuutuskuviot on tullut hoidettua?
 
Onkos joku kikkailut tän edun omalle firmalle yrittäjänä? Vaikuttais aika pätevältä - pyörä firmalle ja verovapaa etu rullaamaan.

Miten vakuutuskuviot on tullut hoidettua?
Eikös firma voi ihan muutenkin ostaa pyörän, vähentää sen verotuksessa ja antaa työntekijälle käyttöön? Sitä en tiedä miten tuollaista etua verotetaan, mutta kai työnantaja voisi lyödä verokortille tuon 100€/kk, kunnes pyörän arvo on kuitattu ja sitten luovuttaa omistussuhteen työntekijälle, kun jäännösarvo on "0"
 
Tulipa kollegan yllytyksestä nyt ostettua itselle tällainen leasing aka työsuhdepyörä. Saa nähdä millaiseksi tämä järjestely osoittautuu.

-Ainakaan jälleenmyyjä ei lähettänyt vielä lupauksestaan huolimatta takuutodistusta minulle, jotta saisin takuun rekisteröityä pyörävalmistajalle (ja sitä kautta tarvittavat ohjelmistot asennettua pyörän tietokoneeseen, sillä rekisteröinti on vaatimus). Kuulemma kuitti menee oletuksena leasing firmalle
 
Tuli tehtyä soppari kans gobybikelle. Olin jossain laskettelemassa tms. Enkä hirveästi siinä käyttänyt aikaa sopparin lukemiseen. Klikkailin vaan läpi kun oli kiire kaljan juontiin tms. Jäi kuitenkin pari kohtaa siitä pyörimään mieleen ja nyt vasta aloin asiaan perehtyä. Pyörä ei siis vielä ole tullut, eikä tietääkseni edes lähtenyt valmistajalta/kauppiaalta (ulkomailta). Pyörän hinta kaupassa on 1999€. Kaupan lähetyskulut noin 50€ ja GBB ottaa toisen 50€ heidän asennus ja toimituskuluja (eihän se edes mene heidän kauttaa). Näin ollen pyörä jo 2100€. Sopparissa mainitaan lisättävän toimisto ja käsittelykuluja 14,25€/kk jonka ilmeisesti firmani maksaa. Sopparissa on 26kk sopimusaika. Eikä ilmeisesti huoltoa ole sopimuksessa. Enkä vielä tiedä kuka maksaa omavastuun (200€) jos pyörää vahingoitetaan tai varastetaan.

26kk x 114,25€/kk = 2970,5€. Aika paljon GBB ottaa tästä diilistä. (Sekä mahdollinen loppulunastushinnan maksaminen).

Mitä tuo pyörä nyt maksaa minulle on vielä laskematta. Mutta omalla hiharavistuksella veikkaan 1800€ olevan aika lähellä.

Tähän kun lisätään se että GBB ei pystynyt lisäämään tarakkaa yms. huonontaa diiliä entisestään.

Kaikenlisäksi kun pyörä ei ole minun niin siihen liittyy ongelmia. Modaaminen, myyminen/luovuttaminen takaisin.

Jos nyt joku vielä sattuisi vahingoittaminen pyörää tai viemään sen niin aika nopeasti vesittyy tuo työntekijälle jäävä hyöty. Toki omakin kotivakuutuksen omavastuu on 150€.

Pitää vielä laskea verohyöty. Eli pohdinta jatkuu.... niinköhän tuota sopparia pystyi perumaan mitenkään...
 
Kaikenlisäksi kun pyörä ei ole minun niin siihen liittyy ongelmia. Modaaminen, myyminen/luovuttaminen takaisin.
Jos nyt joku vielä sattuisi vahingoittaminen pyörää tai viemään sen niin aika nopeasti vesittyy tuo työntekijälle jäävä hyöty. Toki omakin kotivakuutuksen omavastuu on 150€.
Pitää vielä laskea verohyöty. Eli pohdinta jatkuu.... niinköhän tuota sopparia pystyi perumaan mitenkään...
Työantajakohtainen tuo vakuutus, meillä on silleen et jos se pöllitään/rikotaan niin työnantaja maksaa omavastuun. Samalla tavalla niitä voi modata ja myydä, toimii vähän niin kuin rahoitettu auto. Mitä kalliimpi pyörä sen enemmän säästät, en lähtis tonnin parin pyörää ehkä tällä ottamaan itsekään.
 
  • Tykkää
Reactions: Jny
Tuli tehtyä soppari kans gobybikelle. Olin jossain laskettelemassa tms. Enkä hirveästi siinä käyttänyt aikaa sopparin lukemiseen. Klikkailin vaan läpi kun oli kiire kaljan juontiin tms. Jäi kuitenkin pari kohtaa siitä pyörimään mieleen ja nyt vasta aloin asiaan perehtyä. Pyörä ei siis vielä ole tullut, eikä tietääkseni edes lähtenyt valmistajalta/kauppiaalta (ulkomailta). Pyörän hinta kaupassa on 1999€. Kaupan lähetyskulut noin 50€ ja GBB ottaa toisen 50€ heidän asennus ja toimituskuluja (eihän se edes mene heidän kauttaa). Näin ollen pyörä jo 2100€. Sopparissa mainitaan lisättävän toimisto ja käsittelykuluja 14,25€/kk jonka ilmeisesti firmani maksaa. Sopparissa on 26kk sopimusaika. Eikä ilmeisesti huoltoa ole sopimuksessa. Enkä vielä tiedä kuka maksaa omavastuun (200€) jos pyörää vahingoitetaan tai varastetaan.

26kk x 114,25€/kk = 2970,5€. Aika paljon GBB ottaa tästä diilistä. (Sekä mahdollinen loppulunastushinnan maksaminen).

Mitä tuo pyörä nyt maksaa minulle on vielä laskematta. Mutta omalla hiharavistuksella veikkaan 1800€ olevan aika lähellä.

Tähän kun lisätään se että GBB ei pystynyt lisäämään tarakkaa yms. huonontaa diiliä entisestään.

Kaikenlisäksi kun pyörä ei ole minun niin siihen liittyy ongelmia. Modaaminen, myyminen/luovuttaminen takaisin.

Jos nyt joku vielä sattuisi vahingoittaminen pyörää tai viemään sen niin aika nopeasti vesittyy tuo työntekijälle jäävä hyöty. Toki omakin kotivakuutuksen omavastuu on 150€.

Pitää vielä laskea verohyöty. Eli pohdinta jatkuu.... niinköhän tuota sopparia pystyi perumaan mitenkään...

Meillä pitää itse maksaa Vapauden kautta hankittuun pyörään 250€ omavastuu jos pyörä pöllitään tai se vahingoittuu. Menee aika nopeasti pakkasen puolelle se hyöty, varsinkin kun tilalle tuleva pyörä voi olla olennaisesti huonompi. Senkään takia en ole pyörää jättämässä minnekään ulkotiloihin vaikka se olisi miten järeästi lukittu ja trackerit kyydissä.

Mutta jos pyörä säilyy ehjänä sopimuskauden niin kyllähän tuossa hyvät säästöt tulee, kun saa vielä huollotkin tuohon verovapaan edun piiriin. Vielä kun pyörän sitten voi lunastaa itselleen about satasella.
 
Meillä pitää itse maksaa Vapauden kautta hankittuun pyörään 250€ omavastuu jos pyörä pöllitään tai se vahingoittuu. Menee aika nopeasti pakkasen puolelle se hyöty, varsinkin kun tilalle tuleva pyörä voi olla olennaisesti huonompi. Senkään takia en ole pyörää jättämässä minnekään ulkotiloihin vaikka se olisi miten järeästi lukittu ja trackerit kyydissä.

Mutta jos pyörä säilyy ehjänä sopimuskauden niin kyllähän tuossa hyvät säästöt tulee, kun saa vielä huollotkin tuohon verovapaan edun piiriin. Vielä kun pyörän sitten voi lunastaa itselleen about satasella.
Miten tilalle tuleva pyörä voi olla huonompi? En ole itse löytänyt vapaudelta tuota koskevia ehtoja mistään että olisi saanut tarkistaa, mutta olettaisi nyt että korvaavan tuotteen pitäisi olla vähintään vastaava
 
Meillä pitää itse maksaa Vapauden kautta hankittuun pyörään 250€ omavastuu jos pyörä pöllitään tai se vahingoittuu. Menee aika nopeasti pakkasen puolelle se hyöty, varsinkin kun tilalle tuleva pyörä voi olla olennaisesti huonompi. Senkään takia en ole pyörää jättämässä minnekään ulkotiloihin vaikka se olisi miten järeästi lukittu ja trackerit kyydissä.

Mutta jos pyörä säilyy ehjänä sopimuskauden niin kyllähän tuossa hyvät säästöt tulee, kun saa vielä huollotkin tuohon verovapaan edun piiriin. Vielä kun pyörän sitten voi lunastaa itselleen about satasella.
Vapauden vakuudella saat kyllä vastaavan pyörän, et huonompaa.

Pyöräsi voidaan korvata vastaavalla uudella tai voit halutessasi myös päivittää pyörämallin täysin uuteen ja erilaiseen.
 
Miten tilalle tuleva pyörä voi olla huonompi? En ole itse löytänyt vapaudelta tuota koskevia ehtoja mistään että olisi saanut tarkistaa, mutta olettaisi nyt että korvaavan tuotteen pitäisi olla vähintään vastaava
Vapauden vakuudella saat kyllä vastaavan pyörän, et huonompaa.

Okei, tuo muuttaakin tilanteen, meillä on firmassa ollut väärää tietoa. Sittenhän on ihan järkevää vain aloittaa uusi sopimus uudella pyörällä. Ajateltiin tiimissä että sieltä voidaan vain määrätä saman kategorian ja saman hintainen pyörä esim. Outletin puolelta, ja eihän ne kaikki saman hintaiset jäykkäperät samanlaisia ole osasarjoiltaan tai varusteiltaan varsinkin kun nyt sai Canyonin alesta hyvän mallin.
 
Okei, tuo muuttaakin tilanteen, meillä on firmassa ollut väärää tietoa. Sittenhän on ihan järkevää vain aloittaa uusi sopimus uudella pyörällä. Ajateltiin tiimissä että sieltä voidaan vain määrätä saman kategorian ja saman hintainen pyörä esim. Outletin puolelta, ja eihän ne kaikki saman hintaiset jäykkäperät samanlaisia ole osasarjoiltaan tai varusteiltaan varsinkin kun nyt sai Canyonin alesta hyvän mallin.

Miksi se olisi järkevää aloittaa uusi sopimus uudella pyörällä? sittenhän tuossa menettää "kaiken edun"?

Esim jos olet ottanut 4000€ pyörän, maksanut siitä vaikka 3000€ ja se pöllitään -> jos aloitat uuden sopimuksen uudella pyörällä (alusta) -> menetit kaikki maksamasi massit.

kyllähän tuossa ainut järkevä tilanne on se, että ne varastetun pyörän erät siirtyy siihen uuteen pyörään. muuten ne varastetun maksut on olleet käytännössä maksamista pyörän vuokrasta, koska et voi lunastaa sitä lopussa itsellesi ja vaikka myydä pois tai pitää.


Katselin taas vapauden settejä huvikseen, mutta vaikea tuosta on millään tapaa saada itselle kannattavaa. Vapauden pre-cycled eli kierrätetyt pyörätkin näyttää monet maksavan enemmän käytettynä, kuin uusi muualta.

sitten on toi 250€ omavastuu joka pitää itse maksaa jos pyörälle tapahtuu jotain, niin onhan tuokin jo sen verta iso riski että se pieni säästö katoaa helposti.

jos ottaa 2400€ pyörän, laskuri näyttää että kustannus minulle on 59€ x 28kk (98€/kk laskee bruttopalkka) + 120€ lunastus = 1772€, eli säästöä olisi ~31%, mutta jos pyörä varastetaan kerrankin niin alkaa jo etu kutistua mitättömäksi.

Sinällään ihan ok säästö, paitsi että vastaavan säästön saanee kun jaksaa kytätä poistopyöriä tai ostaa vähän käytettynä. Ja ei tarvitse olla 28 kuukautta sidottuna samaan firmaan. Enemmän tuossa varmaan tappiota tekee, jos ei firmassa tunneta sanaa palkankorotus ja työn vaihtamisen sijaan makselee työsuhdepyörää muutoman satasen säästön takia.

Teoreettista toki ja jos tietää ettei vaihda firmaa niin voi kannattaa, mutta koska kyseessä on työsuhde-etu ja pyöräilyyn/liikuntaan yritetään kannustaa, niin edun pitäisi olla lähellä 100% säästöä että tuon itse kokisin kannattavana tai etuna.

Nyt se on samaa sarjaa "lounasedun" kanssa, joka on myös eräänlainen kusetus taloudellisessa mielessä, kun ne lounaat maksaa niin älyttömästi ettei 25% alennus tee kalliista kannattavaa.

Jokainen sitten kokee mikä on säästön ja vaivan väärtiä, "säästääkö" noin sen 10-30% vai käyttää aikaansa etsimään käytettyä vielä halvemmalla.
 
Miksi se olisi järkevää aloittaa uusi sopimus uudella pyörällä? sittenhän tuossa menettää "kaiken edun"?

Esim jos olet ottanut 4000€ pyörän, maksanut siitä vaikka 3000€ ja se pöllitään -> jos aloitat uuden sopimuksen uudella pyörällä (alusta) -> menetit kaikki maksamasi massit.

kyllähän tuossa ainut järkevä tilanne on se, että ne varastetun pyörän erät siirtyy siihen uuteen pyörään. muuten ne varastetun maksut on olleet käytännössä maksamista pyörän vuokrasta, koska et voi lunastaa sitä lopussa itsellesi ja vaikka myydä pois tai pitää.


Katselin taas vapauden settejä huvikseen, mutta vaikea tuosta on millään tapaa saada itselle kannattavaa. Vapauden pre-cycled eli kierrätetyt pyörätkin näyttää monet maksavan enemmän käytettynä, kuin uusi muualta.

sitten on toi 250€ omavastuu joka pitää itse maksaa jos pyörälle tapahtuu jotain, niin onhan tuokin jo sen verta iso riski että se pieni säästö katoaa helposti.

jos ottaa 2400€ pyörän, laskuri näyttää että kustannus minulle on 59€ x 28kk (98€/kk laskee bruttopalkka) + 120€ lunastus = 1772€, eli säästöä olisi ~31%, mutta jos pyörä varastetaan kerrankin niin alkaa jo etu kutistua mitättömäksi.

Sinällään ihan ok säästö, paitsi että vastaavan säästön saanee kun jaksaa kytätä poistopyöriä tai ostaa vähän käytettynä. Ja ei tarvitse olla 28 kuukautta sidottuna samaan firmaan. Enemmän tuossa varmaan tappiota tekee, jos ei firmassa tunneta sanaa palkankorotus ja työn vaihtamisen sijaan makselee työsuhdepyörää muutoman satasen säästön takia.

Teoreettista toki ja jos tietää ettei vaihda firmaa niin voi kannattaa, mutta koska kyseessä on työsuhde-etu ja pyöräilyyn/liikuntaan yritetään kannustaa, niin edun pitäisi olla lähellä 100% säästöä että tuon itse kokisin kannattavana tai etuna.

Nyt se on samaa sarjaa "lounasedun" kanssa, joka on myös eräänlainen kusetus taloudellisessa mielessä, kun ne lounaat maksaa niin älyttömästi ettei 25% alennus tee kalliista kannattavaa.

Jokainen sitten kokee mikä on säästön ja vaivan väärtiä, "säästääkö" noin sen 10-30% vai käyttää aikaansa etsimään käytettyä vielä halvemmalla.
Itse ostin Orbean Risen. Ovh sille on 5900e ja löysin pyörän verkkokaupasta alesta, joka myi myös työsuhdepyöräksi 4900€ hinnalla (sisältäen lukon ja toimituskulut). Vanha pyörä on tarkoitus myydä pois, ja siitä saa ehkä 3500€, jolloin voin alkaa laskemaan sille rahalle korkoa

Kannattavaa vai ei, sitä ei toki kukaan tiedä vielä, mutta ei lähtökohtaisesti mielestäni kovin huono lähtötilanne. Vaikka vanha pyörä ei edes menisi kaupaksi, niin pahimmassa tilanteessa minulta menee pyöräilyyn se 55€ reaalikulu kuukaudessa. Toki etu olisi voinut olla 100%, mutta työnantaja kun ei halua etua palkan päälle antaa, niin on oltava ilman tai tyydyttävä tuohon mitä veroetuna saa.

Kollegan kanssa tehtyjen laskelmien mukaan, pyörän kokonaishinnaksi tulee noin 3800e pyörän hinnaksi (laskettuna lunastuksineen ja palvelumaksuineen), joka ei ole 5900e pyörälle hirmuisen kova hinta. Mutta on totta, että aina ei alennusta saa osumaan työsuhdepyöränhankintaan ja jotta saisi, vaatii se erillistä vaivannäköä ja ostopaikan/ostohetken tarkkaa valintaa

Laskin myös nämä skenaariot kuluineen, eli tapaus 1. työsuhde päättyy 12kk kuluttua:
Pyörän kokonaishinta, mikäli lunastan pyörän = 4700e
Mikäli palautan pyörän (sopimuksen peruminen), kokonaiskustannus = 1000e
- Sitten vielä tapaus 2, työsuhde kestääkin 24kk:
Kokonaishinta kun lunastan pyörän = 4500e

-Ei siis kannata työsuhdepyörää todennäköisesti ottaa, jos aikoo työpaikkaa vaihtaa hetikohtamiten. Varsinkin listahinnalla pyörä voi tulla kalliimmaksi kuin suoraan ostettuna! Mutta ei se itselle ainakaan aivan maailmanloppu ole, jos sopimus peruuntuu (vrt.1000e "vuokrakulu" vuodesta)-
 
Viimeksi muokattu:
Miksi se olisi järkevää aloittaa uusi sopimus uudella pyörällä? sittenhän tuossa menettää "kaiken edun"?

Esim jos olet ottanut 4000€ pyörän, maksanut siitä vaikka 3000€ ja se pöllitään -> jos aloitat uuden sopimuksen uudella pyörällä (alusta) -> menetit kaikki maksamasi massit.

kyllähän tuossa ainut järkevä tilanne on se, että ne varastetun pyörän erät siirtyy siihen uuteen pyörään. muuten ne varastetun maksut on olleet käytännössä maksamista pyörän vuokrasta, koska et voi lunastaa sitä lopussa itsellesi ja vaikka myydä pois tai pitää.


Katselin taas vapauden settejä huvikseen, mutta vaikea tuosta on millään tapaa saada itselle kannattavaa. Vapauden pre-cycled eli kierrätetyt pyörätkin näyttää monet maksavan enemmän käytettynä, kuin uusi muualta.

sitten on toi 250€ omavastuu joka pitää itse maksaa jos pyörälle tapahtuu jotain, niin onhan tuokin jo sen verta iso riski että se pieni säästö katoaa helposti.

jos ottaa 2400€ pyörän, laskuri näyttää että kustannus minulle on 59€ x 28kk (98€/kk laskee bruttopalkka) + 120€ lunastus = 1772€, eli säästöä olisi ~31%, mutta jos pyörä varastetaan kerrankin niin alkaa jo etu kutistua mitättömäksi.

Sinällään ihan ok säästö, paitsi että vastaavan säästön saanee kun jaksaa kytätä poistopyöriä tai ostaa vähän käytettynä. Ja ei tarvitse olla 28 kuukautta sidottuna samaan firmaan. Enemmän tuossa varmaan tappiota tekee, jos ei firmassa tunneta sanaa palkankorotus ja työn vaihtamisen sijaan makselee työsuhdepyörää muutoman satasen säästön takia.

Teoreettista toki ja jos tietää ettei vaihda firmaa niin voi kannattaa, mutta koska kyseessä on työsuhde-etu ja pyöräilyyn/liikuntaan yritetään kannustaa, niin edun pitäisi olla lähellä 100% säästöä että tuon itse kokisin kannattavana tai etuna.

Nyt se on samaa sarjaa "lounasedun" kanssa, joka on myös eräänlainen kusetus taloudellisessa mielessä, kun ne lounaat maksaa niin älyttömästi ettei 25% alennus tee kalliista kannattavaa.

Jokainen sitten kokee mikä on säästön ja vaivan väärtiä, "säästääkö" noin sen 10-30% vai käyttää aikaansa etsimään käytettyä vielä halvemmalla.

Niin noh, eihän tuota tiedä mitä sitten vahingon sattuessa markkinoilta on tarjolla. Kyllä tuosta pyörästä kannattaa todella huolehtia jos maksimihyödyn haluaa, mutta ennen kuin todella tiedetään mitä Vapaus tarjoaa vaihtoehtona omalle pyörälle ja miten se menee, niin paha tuosta on sanoa. Jos jo maksettuja eriä voi hyödyntää uudenkin pyörän kanssa niin silloin se on win-win.
 
Valaiskaa minua miksi lyhennys ei ole tasan 100€ vaan se on jotain 70-80€/kk. Maksanko jotain korkoa vippifirmalle?
 
Valaiskaa minua miksi lyhennys ei ole tasan 100€ vaan se on jotain 70-80€/kk. Maksanko jotain korkoa vippifirmalle?
Eihän ne ilmaiseksi sitä palvelua tarjoa, niin maksat siinä palvelun käytöstä ja esimerkiksi vakuutuksesta.

Tässä esimerkiksi Vapauden laskurista.
Screenshot_2023-03-29-00-19-54-12_984e1414ae90666a90f12ff17ec14a7f.jpg
 
Kiitos. Mutta mitä sitten on se osa mitä työnantaja maksaa, 14.25€/kk gobybikella?
 
Kiitos. Mutta mitä sitten on se osa mitä työnantaja maksaa, 14.25€/kk gobybikella?
Gobybikella työnantaja maksaa 15e/kk toimisto- ja käsittelykuluja. Työntekijä maksaa vakuutuksesta ja rahoituksesta.
 
Itse tilasin 2760€ arvoisen(+postit) Grand Canyon ON:8 tuolta viime kuun vaihteen alennuksista. Sopimuskauden pituudeksi vapaus.io:lla tuli 33kk ja kk-erä paria euroa vajaa 100e/kk.
Eli karkeasti Vapaus ottaa sellaisen 500e välistä tuossa, jolla kustannetaan rahoituskulut, vakuutus jne.

Siinä ja tässä olisiko kannattanut ostaa ihan käteisellä, mutta tuo työsuhdepyörä oli vähän tälläinen työssäkäyvän osamaksu niin menkööt.
 
Verotusarvo tuo 100€, työnantaja maksaa palkkaa lisää saman verran per kuukausi niin pitkään kun tuon pyörän soppari on. Eli 36kk. Lunastushinta lopuksi 150€, ei huono. 3700€ pyörä.
 
Verotusarvo tuo 100€, työnantaja maksaa palkkaa lisää saman verran per kuukausi niin pitkään kun tuon pyörän soppari on. Eli 36kk. Lunastushinta lopuksi 150€, ei huono. 3700€ pyörä.
Omituinen järjestely teillä. Miksi työnantaja maksaa 100e lisää palkkaa kun tuo 100e/kk verotusarvo on verovapaata? Yleensä se verotusarvo vähennetään rahapalkasta.
 
Omituinen järjestely teillä. Miksi työnantaja maksaa 100e lisää palkkaa kun tuo 100e/kk verotusarvo on verovapaata? Yleensä se verotusarvo vähennetään rahapalkasta.
En tiedä miksi näin, mutta ei viitsi valittaa
 
Itse tilasin 2760€ arvoisen(+postit) Grand Canyon ON:8 tuolta viime kuun vaihteen alennuksista. Sopimuskauden pituudeksi vapaus.io:lla tuli 33kk ja kk-erä paria euroa vajaa 100e/kk.
Eli karkeasti Vapaus ottaa sellaisen 500e välistä tuossa, jolla kustannetaan rahoituskulut, vakuutus jne.

Siinä ja tässä olisiko kannattanut ostaa ihan käteisellä, mutta tuo työsuhdepyörä oli vähän tälläinen työssäkäyvän osamaksu niin menkööt.

Pitää olla se maksimi 4k€ pyörä että näissä diileissä on kunnolla järkeä.

Omakin fillari olis ollu melkeinpä järkevämpi ostaa itse. Toki kyllä se hiukan edullisemmaksi tulee mutta, sitten on näitä liisauksen tuomia rajoituksia :/

Vähän sonta maistuu suussa omassa diilissäni. Kallis rahoitus ja vakuutus näissä...
 
En tiedä miksi näin, mutta ei viitsi valittaa
Meillä on sama homma.
Oletteko varmasti ymmärtäneet asian oikein? Ei kuulosta mitenkään loogiselta, että työnantaja maksaisi ensin pyörän liisauksen ja sitten vielä lisää rahapalkkaa työntekijälle siitä hyvästä että ottaa pyörän.

Se pyöräetu voi tulla toki palkan päälle, jolloin se näkyy brutossa, mutta ei se rahapalkkaa silloin mihinkään muuta.
 
Oletteko varmasti ymmärtäneet asian oikein? Ei kuulosta mitenkään loogiselta, että työnantaja maksaisi ensin pyörän liisauksen ja sitten vielä lisää rahapalkkaa työntekijälle siitä hyvästä että ottaa pyörän.

Se pyöräetu voi tulla toki palkan päälle, jolloin se näkyy brutossa, mutta ei se rahapalkkaa silloin mihinkään muuta.
Näin itsekin arvailisin. Oma työnantaja ainakin laittaa palkkalaskelmaan "sattumanvaraisesti" + ja - rivejä, eikä niille ole selityksiä nähtävissä. Joskus kysyin miksi niin, niin sain vastaukset että jossain kohdassa lisätään 100e ja toisessa kohdassa otetaan 100e pois, jotta saadaan eläkekertymä menemään oikein ja bruttopalkasta lähtemään vain tuo -100e. Itsellä ainakin lähti nettopalkasta rahaa, kuten odotinkin ja näin se aika usein menee.

Hienoa kyllä, jos jonkun työnantaja antaa 100e palkankorotuksen työsuhdepyörän tilauksesta, vieläpä siitä työntekijälle kertomatta :tup:
 
Näin itsekin arvailisin. Oma työnantaja ainakin laittaa palkkalaskelmaan "sattumanvaraisesti" + ja - rivejä, eikä niille ole selityksiä nähtävissä. Joskus kysyin miksi niin, niin sain vastaukset että jossain kohdassa lisätään 100e ja toisessa kohdassa otetaan 100e pois, jotta saadaan eläkekertymä menemään oikein ja bruttopalkasta lähtemään vain tuo -100e. Itsellä ainakin lähti nettopalkasta rahaa, kuten odotinkin ja näin se aika usein menee.

Hienoa kyllä, jos jonkun työnantaja antaa 100e palkankorotuksen työsuhdepyörän tilauksesta, vieläpä siitä työntekijälle kertomatta :tup:
Juu siis en oo sen tarkemmin ees miettiny, työkavereitten kaa vaa ihmetelly miks siellä näkyy +100 ja -100. Tosin kukaan ei ole jaksanut asiaa sen enempää laskea tai tutkia :think:
 
Niin näkyy itselläkin palkkalaskelmassa 38 Palkan vähennys, polkupyöräetu -50,00 ja 309 Polkupyöräetu osana palkkaa 50,00.

Palkanmaksu on siis 2 kertaa kuukaudessa, eli kummassakin tilissä ottaavat ja antaavat tuon 50e.

En siis itsekkään oikein tiedä miten tuo menee. Osana palkkaa meillä se etu on, mutta kuitenkin tunneista maksetaan normaalisti ja sitten vähennetään 100e kuussa, mutta annetaan myös 100e kuussa :hmm:
 
Voihan se olla, että liittyy eläkemaksuihin. Palkan osana annetun työsuhdepolkupyöräedun kuitenkin pitäisi kerryttää eläkettä siltäkin osin kuin palkan bruttovähennys on.
 
Meillä työsuhde pyörä.fi kautta, oli ajatus ottaa pyörä esim. N.1200€ hybridi, sit rupesin laskemaan et eipä kannata. Esim. 10kk sopparilla jos haluaa lunastaa itselleen sen jälkeen niin 30% pitää maksaa hankinta hinnasta sekä toimituskulut oliko 28€. Ennemmin ostan itse suoraan vs. Hintaluokan pyörän
 
Hyvä ketju, piti tulla täältä lukemaan miten tuo himmeli toimii.

Itse jo innostuin tiedotteista, joissa melskattiin että työnantaja tarjoaa ja työnantaja maksaa.

Mutta taitaa jäädä tämä "etu" väliin :tup:
 
Hyvä ketju, piti tulla täältä lukemaan miten tuo himmeli toimii.

Itse jo innostuin tiedotteista, joissa melskattiin että työnantaja tarjoaa ja työnantaja maksaa.

Mutta taitaa jäädä tämä "etu" väliin :tup:
Valtaosalla tämä etu vähennetään palkasta, mutta jotkut saavat edun palkan päälle, jolloin luonnollisesti se on käytännössä palkankorotus
 
Oma mielipide gobibikestä(oma kokemus) ja tästä edusta ylipäätän on että, valtio tarjoo, veronmaksajat kustantaa ja kauppiaat (ml. pyöräetuväpalvelun tarjoajat) hyötyy. Parin tonnin pyörä kannattaa ostaa omilla rahoilla omiin nimiin. Sitten +3k€ fillarit alkaa jo tulla oikeesti edullisemmaksi työntekijälle.

Tekis mieli ihan kysyä lainsäätäjiltä että oliko tämä oikeasti tämän edun tarkoitus? Välikädet (pyöräeduntarjoajat ja rahoitusfirmat) ottaa niin paljon välistä että tuo rahallinen etu sulaa liki olemattomiin.
 
Oma mielipide gobibikestä(oma kokemus) ja tästä edusta ylipäätän on että, valtio tarjoo, veronmaksajat kustantaa ja kauppiaat (ml. pyöräetuväpalvelun tarjoajat) hyötyy. Parin tonnin pyörä kannattaa ostaa omilla rahoilla omiin nimiin. Sitten +3k€ fillarit alkaa jo tulla oikeesti edullisemmaksi työntekijälle.

Tekis mieli ihan kysyä lainsäätäjiltä että oliko tämä oikeasti tämän edun tarkoitus? Välikädet (pyöräeduntarjoajat ja rahoitusfirmat) ottaa niin paljon välistä että tuo rahallinen etu sulaa liki olemattomiin.

Samaa mieltä palveluntarjoajien suhteen. Työsuhdepyörästä saavutettava etu on lähinnä rahoituksellinen, ettei tarvitse montaa tonnia irrottaa hankintaan. Ja kannattaa miettiä että miten se vaikuttaa työpaikkaa vaihtaessa.

Näin yrittäjän näkökulmasta tuo etu on kyllä erinomaisen hyvä. Pyörän hankinta menee AL0% ja 100% verovähennyksenä ja voi käyttää välittömästi verotusarvolla ja lunastaa aikanaan jäännöshintaan.
 
Kalliimmissa tuo etu on, että voi ostaa ns. osarilla jos ei halua maksaa kerralla. Ilmeisesti osalla toimijoista tuo lunastushinta sopimuskauden lopussa on aika suolainen, joka saattaa heittää tuon hyödyn todella huonoksi. Lisäksi tuossa kannattaa ottaa huomioon oma työsuhde. Jos lähtee firmasta ja uudella työnantajalla ei ole sama toimija käytössä, tuon pyörän sopimuksen siirto toiselle toimijalle voi olla haastavaa. Tällöin vaihtoehtona on pyörän lunastus itselle tai sitten sen palauttaminen.
 
Näin yrittäjän näkökulmasta tuo etu on kyllä erinomaisen hyvä. Pyörän hankinta menee AL0% ja 100% verovähennyksenä ja voi käyttää välittömästi verotusarvolla ja lunastaa aikanaan jäännöshintaan.
No ei se kyllä näin mene. Alvia ei voi vähentää ja pyörä pitää poistaa viidessä vuodessa tasapoistoin, eli 20% vuodessa. Ja tämän viiden vuoden jälkeen ei enää ole mitään lunastushintaa, koska pyörähän on jo poistettu firman taseesta.

Mutta yrittäjille toki hyvä etu, koska välikäsiä ei tarvita ja henkilöverotukseen ei vaikutusta kunhan pyörän/pyörien hinta on max 6000e / 5 vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 661
Viestejä
4 536 421
Jäsenet
74 861
Uusin jäsen
Juusoroccat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom