• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Tuossa vaatimuksessa ei ole peruspalkka vaan ansiot. Koska se noin 3000€/kk ansiot ovat se raja, jolloin olet nettomaksaja valtionverotuksessa, tuota alemmat tulot menevät käytännössä kunnallisverotukseen. Jos suomalaiset hoitajat eivät halua tehdä vuorotyötä ja saamme tänne kasapäin osaavaa väkeä tekemään 3000€/kk ansioilla ympärivuorokautista vuorotyötä, niin täyttää vaatimukset. Painotan osaavaa (ja kielitaitoista).
Osaaminenhan ainakin noilla filippiiniläisillä on vissiin ihan korkeaa tasoa. Ongelmaksi muodostuu lähinnä tuo kieli ja sitten se, että sieltä tuodaan sairaanhoitajia jotka laitetaan johonkin attendon mummojensäilytyspalveluun hoiva-avustajiksi. Olisiko ollut niin, että tutkintorakenne on niin erilainen, että eurooppaan ei oikein saa laillistusta sairaanhoitajan työhön tjsp.

Ja sitten tietysti vielä tosiaan se kysymys on vastaamatta, että miksi nämä hoitajat eivät menisi maihin, joissa palkkataso 50 % enemmän, pärjää englannilla ja ilmasto ei ole näin vaihtelevaa ja pimeää ja kylmää. Niitä on suomeen sieltä haettu jollain kampanjoilla ja lähes kaikki ovat häipyneet takaisin kotiin tai vaihtoehtoisesti muihin maihin tekemään rahaa, kun ei ole juuria täällä mitkä pidättelisi.
 
Jaa mikä ja missä? 0,5% korotus tänä vuonna ja pari vuotta prosentti lisää on täysi vitsi.
Kunta hoitajille tulee automaattisesti palkankorotus soteuudistuksen myötä kun palkkoja tasataan korkeimman mukaan
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella sovintoesitys oli 2,5% palkankorotus, euromääräinen minimi erä.

Mutta ei siinä vielä kaikki, sen lisäksi viidenvuoden palkkaohjelma joka nostaisi palkkoja yli 3% , ei vaan oliko se jopa yli 5% yli yleisen linjan.

Tuon hylkäsi työantaja, eikä ihme, eikun sen hyväksyikin työantaja, mutta työntekijä puoli hylkäsi.

Mitä tekee työntekijäpuoli aloittaa lakkoileen myös kriittisisä töissä (suojelutyö), järjestää joukkoirtisanomisia.
 
Kunta hoitajille tulee automaattisesti palkankorotus soteuudistuksen myötä kun palkkoja tasataan korkeimman mukaan
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella sovintoesitys oli 2,5% palkankorotus, euromääräinen minimi erä.

Mutta ei siinä vielä kaikki, sen lisäksi viidenvuoden palkkaohjelma joka nostaisi palkkoja yli 3% , ei vaan oliko se jopa yli 5% yli yleisen linjan.

Tuon hylkäsi työantaja, eikä ihme, eikun sen hyväksyikin työantaja, mutta työntekijä puoli hylkäsi.

Mitä tekee työntekijäpuoli aloittaa lakkoileen myös kriittisisä töissä (suojelutyö), järjestää joukkoirtisanomisia.
Muttakun partiarkaatti! :rofl2:

Riku Aallolla tulee olemaan kiivas syksy. Ei saa päästää tyttöjä karkuun!
Itse olisin kyllä valmis sen korotuksen jättämään väliin, jos sillä tämä hoitajien kiista ratkeaisi. Luultavasti vaikutukset näin olisivat positiivisemmat elämääni.
 
Viimeksi muokattu:
Kunta hoitajille tulee automaattisesti palkankorotus soteuudistuksen myötä kun palkkoja tasataan korkeimman mukaan
Voi olla, että jollain on muutaman kympin alempi palkka kuin toisella. Käytännössä kuitenkin kaikki sote-tessin alla olevat hoitajat saavat lähes samaa palkkaa. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla vähän (100 €?) paremmat palkat, kuin muualla maassa, mutta harmonisointihan on hyvinvointialuekohtainen eikä valtiollinen, joten ei noista pääse landelaiset edelleenkään hyötymään.

Voin tulla tänne kertomaan minkä verran tuli korotusta sitten, kun näen uuden työsopimukseni. Epäilen, että ei montaa euroa tule. Nyt siis oma palkka 2651 €. Luulisin, että kesän aikana tulee yt-neuvottelut alueelle siirtymisestä niin nähtäneen ne massiiviset korotukset.
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä arvostusta ja millä tavalla se tulee ilmi?
Sairaanhoitajat on liki järjestäin seillä top viidessäkymmennessä kun tehdään kyselyitä mitä ammatteja arvostetaan, pysäköinnin valvojat ja puhelinmyyjät ovat siellä toisessa päässä.
 
No jos lukee tämänkin ketjun ala-arvoista ja naisvihamielistä kirjoittelua niin arvostus näyttää koostuvan lähinnä kuvitelmista alistuvista ja yksinkertaisista naisista, jotka sopivat palstan hyvin tienaavien alfaurosten jalkavaimoiksi.

Liikaa ei tietenkään saa tienata ettei miehen itsetunto mene särki ja tule paha mieli. Ja työkin näyttäytyy täällä lähinnä mummojen bingoemännän työltä, jota voidaan viikon perehdytyksellä hoitaa.
On kyllä asiantuntevaa kuvaa sotealan hommista.

Irtisanoutumisethan tulisi siis nähdä loistavana paikkana vaihtaa ne kaikki kovapalkkaiset lehmät näppäriin ja halpoihin ulkomaalaisiin sekä työttömiin kotimaisiin juoppoihin. Niillä turvataan varmasti jatkossakin edullinen ja korkeatasoinen sairaanhoito.
 
Viimeksi muokattu:
Riku Aallolla tulee olemaan kiivas syksy. Ei saa päästää tyttöjä karkuun!
Itse olisin kyllä valmis sen korotuksen jättämään väliin, jos sillä tämä hoitajien kiista ratkeaisi. Luultavasti vaikutukset näin olisivat positiivisemmat elämääni.
Tässähän on vain se, että "Sari Sairaanhoitajan" palkkakehityksen kannalta olisi hyvä, jos se rautakoura saisi tolkuttoman palkankorotuksen, jota sitten yhteiskunta pääsisi verottamaan olan takaa.

Toisaalta ainakin tällä hetkellä näyttää syksyn palkankorotus-kierroksesta tulevan haastava ilman sairaanhoitajan korotuksiakin.
 
Jos nyt on väläytelty jo eduskunnassa asti, että eläkkeelle tai muihin hommiin paenneita hoitajia pitäis voida pakottaa töihin, niin miksei toisaalta voitais saman tien pakottaa tiettyä prosenttia ikäluokista kouluttautumaan hoitoalalle ja työskentelemään siellä? Jos nyt ei koko työuraa niin vaikka 10v jonka jälkeen vois sit halutessaan vaihtaa alaa (siihen asti kun pakotetaan takas hommiin).

Siinä ratkeis yhdellä kertaa hoitajapula ja kustannuspuoli kun hoitajia olis töissä riittävästi eikä tarttis maksaa kuin joku päiväraha tms.

Tämä viesti oli sarkasmia.
Vaarallista sarkasmia, sillä sehän voisi hieman muunneltuna oikeasti ratkaista ongelman.

Jokaiselle kansalaiselle velvollisuus osallistua vaikkapa 1v ajan terveydenhuollon tehtäviin. Vanhainkodeissa yms. olisi kyllä käyttöä lisäkäsille vanhusten kylvettämiseen, vaippojen vaihtamiseen ja ulkoiluttamiseen. Eikä tarvitse kaikki aputehtävät edes kovin pitkää perehdyttämisjaksoa.

Nykyiset sivarimäärät eivät ole riittäviä, eli vastaava palvelusaika voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia, eli tyyliin vähintään 6kk armeijaa + 6kk siviilipalvelusta.

Toinen vaihtoehto/edellisen lisänäkin voisi olla sellainen, että palkankorotuksien sijaan/lisäksi erinäisissä hoitoalan/pelastusalan jne. yhteiskunnalle kriittisissä tehtävissä toimiville laskettaisiin verotusta merkittävästi, jolloin ostovoima paranisi. Eli se olisi eräänlainen porkkana niille, jotka tähän työhön ryhtyvät.

Tåmä siis jos lähdettäisiin pakkolinjalle. Silloin sen pitäisi koskea kaikkia kansalaisia. Pääongelma kuitenkin on työolosuhteet ja siihen osittain auttaa lisäkädet, mutta ei lähellekään kaikissa hommissa.
 
Vaarallista sarkasmia, sillä sehän voisi hieman muunneltuna oikeasti ratkaista ongelman.

Jokaiselle kansalaiselle velvollisuus osallistua vaikkapa 1v ajan terveydenhuollon tehtäviin. Vanhainkodeissa yms. olisi kyllä käyttöä lisäkäsille vanhusten kylvettämiseen, vaippojen vaihtamiseen ja ulkoiluttamiseen. Eikä tarvitse kaikki aputehtävät edes kovin pitkää perehdyttämisjaksoa.

Nykyiset sivarimäärät eivät ole riittäviä, eli vastaava palvelusaika voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia, eli tyyliin vähintään 6kk armeijaa + 6kk siviilipalvelusta.
Toki hoitajien "määräävää markkina-asemaa" on syytä tarkastella, ja aiemmin mainitut hoitaja mitoitukset poistaa.

Toinen vaihtoehto/edellisen lisänäkin voisi olla sellainen, että palkankorotuksien sijaan/lisäksi erinäisissä hoitoalan/pelastusalan jne. yhteiskunnalle kriittisissä tehtävissä toimiville laskettaisiin verotusta merkittävästi, jolloin ostovoima paranisi. Eli se olisi eräänlainen porkkana niille, jotka tähän työhön ryhtyvät.
Se siirtää entistä isomman osan verovaroin maksettavaksi (ja kohdituisi herkästi kuntapuoleen, eli eri maksaja), vahvistaisi hoitoalan järjestöjen vaikutusvaltaa, ei olisi mikään ratkaisu mihinkään ongelmaan.

Varmuus, kriisiajan varautumis juttuihin on käytetty verohelpotuksia, niissä on tavoite ollut päinvastainen, säästää verovaroja, eli jaettu yksityisen ja julkisen puolen välillä kustannuksia.

Tåmä siis jos lähdettäisiin pakkolinjalle. Silloin sen pitäisi koskea kaikkia kansalaisia. Pääongelma kuitenkin on työolosuhteet ja siihen osittain auttaa lisäkädet, mutta ei lähellekään kaikissa hommissa.
"Pakko" koskee kaikkia, mutta jos puhutaan siitä että hoitaja järjestöt ylittää järeästi lakko-oikeuden minkä seurauksena yhteiskunta joutuu järjesteleen kriittisiä asioita poikkeuskeinoin. Niin ei ole järkevää "pakko ottaa" poliisia hoitajan tehtävään, vaan hoitaja.

Sitä voi toki miettiä mihin tehtäviin ei tarvita hoitajia, mihin käy porukka ilman koulutusta, tai muuten vain riittävän asentaa omaavat. Tämä siis ihan pidemmällä tähtäimellä.
 
Vaarallista sarkasmia, sillä sehän voisi hieman muunneltuna oikeasti ratkaista ongelman.

Jokaiselle kansalaiselle velvollisuus osallistua vaikkapa 1v ajan terveydenhuollon tehtäviin. Vanhainkodeissa yms. olisi kyllä käyttöä lisäkäsille vanhusten kylvettämiseen, vaippojen vaihtamiseen ja ulkoiluttamiseen. Eikä tarvitse kaikki aputehtävät edes kovin pitkää perehdyttämisjaksoa.

Nykyiset sivarimäärät eivät ole riittäviä, eli vastaava palvelusaika voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia, eli tyyliin vähintään 6kk armeijaa + 6kk siviilipalvelusta.

Toinen vaihtoehto/edellisen lisänäkin voisi olla sellainen, että palkankorotuksien sijaan/lisäksi erinäisissä hoitoalan/pelastusalan jne. yhteiskunnalle kriittisissä tehtävissä toimiville laskettaisiin verotusta merkittävästi, jolloin ostovoima paranisi. Eli se olisi eräänlainen porkkana niille, jotka tähän työhön ryhtyvät.

Tåmä siis jos lähdettäisiin pakkolinjalle. Silloin sen pitäisi koskea kaikkia kansalaisia. Pääongelma kuitenkin on työolosuhteet ja siihen osittain auttaa lisäkädet, mutta ei lähellekään kaikissa hommissa.

Kyllä kai pelkästään naisille pakollinen armeija/sivari nostaisi noita sivarien määriä merkittävästi, kun naiset menisivät päivärahalla hoitajiksi. Olisihan se tasa-arvoistakin kun ei vain miesten pitäisi armeijaa/sivaria käydä.
 
Kyllä kai pelkästään naisille pakollinen armeija/sivari nostaisi noita sivarien määriä merkittävästi, kun naiset menisivät päivärahalla hoitajiksi. Olisihan se tasa-arvoistakin kun ei vain miesten pitäisi armeijaa/sivaria käydä.
(tämä vain poiminta, ei vastaus lainattuu viestiin)

Siihen on syynsä miksi miehit sotii rintamalla ja naiset ei. (aiheutti vähän sekaannus, tarkkennetaan että siihen on syynsä, ne syyt ei ole sellaisia mikä teknisesti estäisi naista olemasta rintamalla (ja niitä monissa armejoissa on) , vaan se miksi miehet rintamalla ja naiset ei, jos aiemmassa sodassa olisi toisin päin ollut, niin maamme olisi toisenlainen, ehkä ei olisi sitä eläkepommi nyt käsillä.

Mutta hoitajajärjestöjen ehkä ajatteli saavansa helpon voiton, ja siksi lähtivät rajuun hyökkäykseen juuri nyt ja juuri valituilla aseilla.

Sitä sitten vauhdittivat (dis)informaatio vaikuttamisella omissa riveissä ja ulkopuolelle, ja meni vähän yli, vaikeuttaa sopimista.
Tai sitten ajatuksen oli jyrätä heittämällä maaliin asti, olihan vastapuoleksi valittu järjestö jota asia ei oikeastaan edes koske.

En tiedä tuliko yllätyksenä ettei heittämällä ihan mihin vaan suostuta ja vastapuoli saikin tuke, oli varmaan laskettu päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Siihen on syynsä miksi miehit sotii rintamalla ja naiset ei.
Taitaa molemmat sotia siellä ihan samalla rintamalla kun pilliin vihelletään. Armeijan käyneistä siis

Venäjän raiskauspataljoonia vastaan taistellessa luulis motivaatiotakin olevan ihan urakalla. Itse tunnen monta naista jotka nyt valittelevat kun eivät käyneet armeijaa aikanaan, ja joutuisivat venäjän hyökätessä aseettomina sotatoimialueelle venäläisten raiskattaviksi.

Tommonen naisten vähättely mitä harrastat ei ole kovin kivaa luettavaa.

Ennen motorisoitua sodankäyntiä varusteiden paino olisi ollut oikeakin ongelma, mutta nykyään ei ole mitään syytä miksei naiset voisi osallistua sodankäyntiin jossain toiminnallisessa ja hyödyllisessä kapasiteetissa.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa molemmat sotia siellä ihan samalla rintamalla kun pilliin vihelletään. Armeijan käyneistä siis

Venäjän raiskauspataljoonia vastaan taistellessa luulis motivaatiotakin olevan ihan urakalla. Itse tunnen monta naista jotka nyt valittelevat kun eivät käyneet armeijaa aikanaan, ja joutuisivat venäjän hyökätessä aseettomina sotatoimialueelle venäläisten raiskattaviksi.

Tommonen naisten vähättely mitä harrastat ei ole kovin kivaa luettavaa.
Siinä on vaan se, että ei nykyajan sodassa tee kouluttamattomilla pyssymiehillä mitään, kuin korkeintaan kodinturvajoukkoina. Siinäkin ollaan vähän siinä ja siinä, jos kaupunkiin tiputetaan oikeita sotilaita. Aika kivuttomasti nuo Ukrainan kaupungit ja kylätkin on jääneet Venäjän vallan alle, vaikka kuvittelisi, että siellä on pyssy jokaiselle, jos armeija on joutunut perääntymään. Ainoastaan laadukas koulutus, pelit ja vehkeet takaa mahdollisuuden puolustautua. Hyökkäys vielä asia erikseen.
 
Siinä on vaan se, että ei nykyajan sodassa tee kouluttamattomilla pyssymiehillä mitään, kuin korkeintaan kodinturvajoukkoina. Siinäkin ollaan vähän siinä ja siinä, jos kaupunkiin tiputetaan oikeita sotilaita. Aika kivuttomasti nuo Ukrainan kaupungit ja kylätkin on jääneet Venäjän vallan alle, vaikka kuvittelisi, että siellä on pyssy jokaiselle, jos armeija on joutunut perääntymään. Ainoastaan laadukas koulutus, pelit ja vehkeet takaa mahdollisuuden puolustautua. Hyökkäys vielä asia erikseen.
Jep. Siksi armeija kannattaa käydä.
 
Toki hoitajien "määräävää markkina-asemaa" on syytä tarkastella, ja aiemmin mainitut hoitaja mitoitukset poistaa.


Se siirtää entistä isomman osan verovaroin maksettavaksi (ja kohdituisi herkästi kuntapuoleen, eli eri maksaja), vahvistaisi hoitoalan järjestöjen vaikutusvaltaa, ei olisi mikään ratkaisu mihinkään ongelmaan.

Varmuus, kriisiajan varautumis juttuihin on käytetty verohelpotuksia, niissä on tavoite ollut päinvastainen, säästää verovaroja, eli jaettu yksityisen ja julkisen puolen välillä kustannuksia.


"Pakko" koskee kaikkia, mutta jos puhutaan siitä että hoitaja järjestöt ylittää järeästi lakko-oikeuden minkä seurauksena yhteiskunta joutuu järjesteleen kriittisiä asioita poikkeuskeinoin. Niin ei ole järkevää "pakko ottaa" poliisia hoitajan tehtävään, vaan hoitaja.

Sitä voi toki miettiä mihin tehtäviin ei tarvita hoitajia, mihin käy porukka ilman koulutusta, tai muuten vain riittävän asentaa omaavat. Tämä siis ihan pidemmällä tähtäimellä.
Viestin tarkoitus lähinnä olikin olla tietynlainen sarkasmin jatke lainattuun viestiin ja herätellä keskustelua eri vaihtoehdoista. Tässä viestissä lisää sitä samaa, eri näkökulmien pohdintaa.

Pakko on väärä tapa hoitaa asioita. Jos siihen mennään, niin on tehty jo pirun monta asiaa väärin. Siksi pakon täytyy koskettaa kaikkia kansalaisia, esim. juurikin niissä perustason tehtävissä, mitkä nostaa potilaiden hoidon laatua, muttei vaadi varsinaisilta hoitajilta aikaa tai tarvitse isompaa perehdytystä.

Tämmöisiä tehtäväesimerkkejä tulee mieleen omilta hoitaja-ajoilta, mihin oli vuosi vuodelta vähemmän aikaa/ei ollenkaan:

- Vanhuksien seurana olo ja ajan viettäminen esim. keskustellen, ulkoillen, jumppia järjestäen, pelejä pelaten tai mitä ikinä.

- Ruokien jakaminen vanhuksille, potilaille, asukkaille missä apulainen onkaan. Tarvitsisi tyyliin hygieniapassin suorittamisen.

- Vaippojen vaihtamista, petivaatteiden yms. laitossa tai potilaiden käännöissä ja siirtelyissä hoitajalle apuna oleminen (kahden hoitajan sijaan riittäisi yksi).

- Lukuisia muita pieniä tehtäviä, mitä hoitoalalla opiskelijat tekevät tälläkin hetkellä. Itsekin olen istunut asiakkaiden/potilaiden seurana vaikkapa terveyskeskuksessa välillä useita tuntejakin. Miksei terveyskeskuksessa ole "apulaisia", jotka tämän voisivat tehdä ja saatella asiakkaan takaisin yksikköönsä käynnin päätteeksi tms?

Eli jos pakkoa ja ilmaistyötä lähdetään ajamaan hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi, niin kaikille pakollinen vähintään 1v palvelusaika, jonka voi suorittaa joko maanpuolustuksessa tai siviilipalveluksessa / jakaa näiden välillä. Näihin tehtäviin voitaisiin myös pakottaa työttömiä, joita tässä maassa riittää. Saisivat hyvää CV materiaalia työpaikkoihin hakemiseen.

Ongelma ehkä onkin, että nämä asiat ovat toisistaan "erillään". Eli kaikkien osapuolten (maanpuolustus, siviilipalvelus, työttömyys) pitäisi istua saman pöydän ääreen miettimään, että miten tilanne saataisiin ratkaistua.

Hoitoalan pääongelma on liian vähäinen henkilökunta ja rutiköyhä valtio, jolla ei ole rahaa palkata lisää väkeä tai panostaa työolosuhteisiin. Kaikki toiminta tapahtuu julkisella puolella yleensä vanhoissa ränsistyneissä rakennuksissa, jotka ovat omiaan altistamaan terveysongelmille ja poissaoloja tulee näidenkin vuoksi merkittäviä määriä.

Tässä on muodostunut eräänlainen noidankehä, josta ulospääsy vaatii ponnisteluja ja ei, se ponnistelu ei voi enää tässä vaiheessa tulla hoitajien kustannuksella. He painavat jo valmiiksi äärirajoilla, mikä näkyy burnoutteina ja sairastumisina + alan vaihtamisena.

Parempi palkka ei yksin ratkaise mitään, mutta on oikea suunta näyttämään sitä arvostusta alaa kohtaan, jos muuta ratkaisua ei olla valmiita tekemään. Vuosia sitä ratkaisua on odotettu ja tiedetty mihin nykyinen malli johtaa, eli ei tämä kenellekään ole voinut yllätyksenä tulla.
 
Sä et ymmärrä tai ehkä et edes halua ymmärtää.

Suomessa pakotetaan ihmiset puoleksi vuodeksi inttiin tai vajaaksi vuodeksi sivariin tai vankilaan. Jos tulee sota pakotetaan ihmiset osallistumaan maanpuolustukseen. Ihmisiä on pakotettu töihin jotta vältytään ympäristökatastrofilta. Vastaavasti jossain mittakaavassa hoitajia pitää voida pakottaa töihin potilasturvallisuuden nimissä.

Tämä kaikki pakkotyö pitää olla erittäin tarkkarajaista mielellään raamit etukäteen mietitty ja sovittu eikä missään nimessä saa käyttää välineenä työehtojenneuvittelussa.

Pitäisikö siis tuosta kaikista luopua ja korvata puolustusvoimat palkka-armeijalla antaa ympäristökatastrofin muodostua, yms.?
Ymmärsin kyllä. En siis halua pakottaa ihmisiä töihin joissa heillä on jonkinlainen valta-asema "asiakkaisiin".
 
Eli esim. hoitajia ei saa sinusta pakottaa töihin?

tämä hyvä.
Miksi hoitajia ei saa missään tilanteessa pakottaa töihin, mutta jos et mene edes sivariin niin sut saa laittaa linnaan? Eikös sun logiikalla suomessa pitäisi ottaa palkka-armeija käyttöön? Entä ympäristökatastrofit? Onko potilasturvallisuus yhdentekevää?
 
Miksi hoitajia ei saa missään tilanteessa pakottaa töihin, mutta jos et mene edes sivariin niin sut saa laittaa linnaan? Eikös sun logiikalla suomessa pitäisi ottaa palkka-armeija käyttöön?
En ole moista sanonut, vaan kommentoin toisen käyttäjän kriteerejä.

Armeijakysymys on aika monimutkainen, ja ei varsinaisesti liity aiheeseen. Hoitajan pakottaminen töihin pitäisi olla viimeinen keino, jos vaikka valtio olisi maksukyvytön tai sotatila pakottaisi tekemään nopeita muutoksia. Kummastakaan ei ole nyt kyse.
 
Miksi hoitajia ei saa missään tilanteessa pakottaa töihin, mutta jos et mene edes sivariin niin sut saa laittaa linnaan? Eikös sun logiikalla suomessa pitäisi ottaa palkka-armeija käyttöön? Entä ympäristökatastrofit? Onko potilasturvallisuus yhdentekevää?
Et nyt ihan taida ymmärtää mistä puhut. Hätätyöhön kyllä voidaan määrätä hoitajia. Tähän lukeutuu mm. suuronnettomuudet (joihin vaikka ympäristökatastrofi tai terrorismi kuuluu, tai vaikka junaonnettomuus).

Ongelma on se, että työmarkkinat ei toimi ja tämän takia aletaan määräämään töihin. Esimerkkinä koetaan, että työstä ei saa riittävästi palkkaa -> ei saada sovittua -> työtaistelu -> pakotetaan töihin. Tai draftataan arvalla x-määrä kansalaisia sairaanhoitajakouluun, koska tarvitaan hoitajia, pidetään palkat keinotekoisesti matalana, koska voidaan pakottaa töihin. Tai jos henkilö yrittää vaihtaa alaa -> valviran rekisteröinti voimassa (ei siis poistu, ellei itse sitä poista, rekisterissä runsaasti toisella alalla jo vuosikausia työskennelleitä) -> pakotetaan takaisin hoitajaksi, koska hoitajapula.

petri.tuovisella oli ihan hyvä pointtikin. Hoitajilla on monasti erittäin suuri valta-asema hoidettavaan, joten olisi ihan toivottavaa, ettei hoitaja ole pakotettuna rangaistuksenomaisesti töissä, vaan ihan palkkatyössä josta saa adekvaatin korvauksen ja inhimilliset työolot. Ääriesimerkkeinä valta-asemasta vaikka hengityshalvauspotilaat, muistisairaat vanhukset, monisairaat laitoshoitopotilaat, kriittisesti sairastuneet/loukkaantuneet kansalaiset tai vaikkapa vastasyntyneet. Tai ihan arkiesimerkkinä vaikkapa terkkarin ajanvaraus -> koitapa irtisanoa, kun ei alunperinkään halunnut työskennellä siinä asemassa, vaan on pakotettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Et nyt ihan taida ymmärtää mistä puhut. Hätätyöhön kyllä voidaan määrätä hoitajia. Tähän lukeutuu mm. suuronnettomuudet (joihin vaikka ympäristökatastrofi tai terrorismi kuuluu, tai vaikka junaonnettomuus).

Ongelma on se, että työmarkkinat ei toimi ja tämän takia aletaan määräämään töihin. Esimerkkinä koetaan, että työstä ei saa riittävästi palkkaa -> ei saada sovittua -> työtaistelu -> pakotetaan töihin. Tai draftataan arvalla x-määrä kansalaisia sairaanhoitajakouluun, koska tarvitaan hoitajia, pidetään palkat keinotekoisesti matalana, koska voidaan pakottaa töihin. Tai jos henkilö yrittää vaihtaa alaa -> valviran rekisteröinti voimassa (ei siis poistu, ellei itse sitä poista, rekisterissä runsaasti toisella alalla jo vuosikausia työskennelleitä) -> pakotetaan takaisin hoitajaksi, koska hoitajapula.

petri.tuovisella oli ihan hyvä pointtikin. Hoitajilla on monasti erittäin suuri valta-asema hoidettavaan, joten olisi ihan toivottavaa, ettei hoitaja ole pakotettuna rangaistuksenomaisesti töissä, vaan ihan palkkatyössä josta saa adekvaatin korvauksen ja inhimilliset työolot. Ääriesimerkkeinä valta-asemasta vaikka hengityshalvauspotilaat, muistisairaat vanhukset, monisairaat laitoshoitopotilaat, kriittisesti sairastuneet/loukkaantuneet kansalaiset tai vaikkapa vastasyntyneet. Tai ihan arkiesimerkkinä vaikkapa terkkarin ajanvaraus -> koitapa irtisanoa, kun ei alunperinkään halunnut työskennellä siinä asemassa, vaan on pakotettuna.

Millä tämä hoitajien palkankorotusvaatimuksien suuruus on perusteltu? Onko se oikeasuhtainen? Annetaanko hoitajien jatkossa päättää palkkansa itse ja jos ei suostuta niin sama rumba taas? Voisiko sen hoitajien palkan sitoa johonkin konkreettiseen, jolloin hoitajat olisivat tyytyväisiä ja pysyisi ns. roti touhussa? Vaikka päivätyöinsinöörien mediaaniansioihin+keskivertokolmevuorolaisen vuorolisät? Tarkoitan esimerkissä tietysti AMK-hoitajia, jotka työskentelevät kolmessa vuorossa.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tämä hoitajien palkankorotusvaatimuksien suuruus on perusteltu? Onko se oikeasuhtainen? Annetaanko hoitajien jatkossa päättää palkkansa itse ja jos ei suostuta niin sama rumba taas?
Jos hoitajat pitävät työtaistelun perusteita heikkoina, niin he mielummin lähtevät liitosta ja tekevät hommia, kuin irtisanoutuvat.

Jollain palkkatasolla paikat täyttyvät, sanoi tehy ja super mitä tahansa. Nykyinen taso ei sellainen ole.

Hoitajiksi koulutettuja on suomessa ihan riittävästi, eikä joku yksi liitto voi pakottaa tilannetta jossa ihmiset eivät töihin tulisi, jos työntekijät ovat hyvässä yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa sopivasta työkorvauksesta.
 
Pakko on väärä tapa hoitaa asioita. Jos siihen mennään, niin on tehty jo pirun monta asiaa väärin. Siksi pakon täytyy koskettaa kaikkia kansalaisia, esim. juurikin niissä perustason tehtävissä, mitkä nostaa potilaiden hoidon laatua, muttei vaadi varsinaisilta hoitajilta aikaa tai tarvitse isompaa perehdytystä.
...

Hoitajajärjestöt sekoilee, niin seuraavaksiko ne haluaa sekoilla muidenkin tontilla ?

Toki noiden touhu koskettaa kaikkia ja jos jatkavat, niin entistä enemmän.

Mutta oli aiemmpi kirjoittajalta sarkasti, niin kyllä se oli ihan hyvää pohdintaa mitä hoitajille nimitteyjä tehttäviä voisi tehdä muut ja jos jatkavat touhua, niin "PAKKO" niin tehdä.
 
Jos hoitajat pitävät työtaistelun perusteita heikkoina, niin he mielummin lähtevät liitosta ja tekevät hommia, kuin irtisanoutuvat.

Jollain palkkatasolla paikat täyttyvät, sanoi tehy ja super mitä tahansa. Nykyinen taso ei sellainen ole.

Hoitajiksi koulutettuja on suomessa ihan riittävästi, eikä joku yksi liitto voi pakottaa tilannetta jossa ihmiset eivät töihin tulisi, jos työntekijät ovat hyvässä yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa sopivasta työkorvauksesta.
Yleensä työtaistelun osapuolet ovat valmiita neuvottelemaan jotta ratkaisu löytyisi, mutta Milla-Riikka sanoi A-studiossa ja voitte korjata jos muistan väärin, että "numeroista emme neuvottele". Ymmärtääköhän kaikki hoitajatkaan varmasti mitä tuleman pitää ja miten kova tuo ukaasi on? Pahoin pelkään, että ei ymmärrä ja tämä bluffi tullaan katsomaan. En usko, että joukkoirtisanomiseen osallistuu monikaan asuntovelallinen hoitaja, koska työpaikan menetyksen tykönä menee koti alta.
 
Yleensä työtaistelun osapuolet ovat valmiita neuvottelemaan, jotta ratkaisu löytyisi, mutta Milla-Riikka sanoi A-studiossa ja voitte korjata jos muistan väärin, että "numeroista emme neuvottele". Ymmärtääköhän kaikki hoitajatkaan varmasti mitä tuleman pitää ja miten kova tuo ukaasi on? Pahoin pelkään, että ei ymmärrä ja tämä bluffi tullaan katsomaan. En usko, että joukkoirtisanomiseen osallistuu monikaan asuntovelallinen hoitaja, koska työpaikan menetyksen tykönä menee koti alta.
En usko että nykypalkoilla on pahemmin asuntovelallisia hoitajia ainakaan pk seudulla. Ja vaikka vain puolet lähtisi, niin HUS on silti aivan kusessa.

Mielestäni toi n. 3%/v palkkaohjelma on täysin perusteltu, ja neuvotteluasemat on hyvät. Silloin ei kannata alkaa tekemään myönnytyksiä.

Ihan vaan hyvä että eivät aloittaneet peliä jostain viidesta prosentista ja sitten ’neuvotelleet’ sitä tuohon 3+ prosenttiin. Säästävät vaan valtion resursseja kun jättävät turhat kierrokset välistä. Tinkaaminen sopii jonnekkin etelä-euroopan toreille, suora puhe taas paremmin tänne pohjolaan.
 
Sanoinko että tilanne pitäisi korjata pakkotyöllä?

Miten sitten tilanne korjataan?

Kun näyttää ettei hoitajiksi haluta, niin otetaan ulkomailta, mutta ehdottomasti pitää opettaa kieli. Ei me voida kielipuolia laittaa hoitamaan potilaita. Niihin hoitotöihin jossa pelkkä englanti riittää on helpompi saada sopivia työntekiöitä.

Sitten kuulema ilmapiiri on heikko. Tämä saattaa olla osittain työntekiöiden omavika. Työnantajan pitäisi irtisanoa nämä ilmapiirin myrkyttäjät niin alalle saadaan työntekiöitä kun ilmapiiri on parempi. Tosin tämä voi olla haastavaa varsinkin jos nämä ilmapiirin myrkyttäjät ovat hyviä manipuloimaan jolloin voi käydä että hyvät tyypit irtisanotaan vahingossa.

Sitten johtamisjärjestelmää pitäisi muuttaa varsinkin jos sijaisten palkkat ja vakkarien palkat on kirjanpidossa eriytetty. Onhan se täysin kestämätöntä jos sijaiset saavat paljon parempaa palkaa kuin vakkarit.

Sitten arvioida mitkä kaikki raportit yms muut paperityöt ovat tarpeellisia ja miten tieto järjestelmien välillä liikkuisi paremmin vähemmällä vaivalla. Pitäisi myös arvioida voidaanko johdosta karsia ja sillä rahalla palkata työntekiöitä.

Tavoitteet ja bonusjärjestelmä pitäisi miettiä uudestaan ja palkita työntekiöitä tehostavista ideoista. Alkaa maksaa osaamisesta ja työn vaativuudesta.
Omat 2 centtiä.

Tällä hetkellä ei ole työvoimapulaa, vaan palkanmaksupulaa. Tuomalla halpatyövoimaa ulkomailta kustaan omille kintuille, se lämmittää hetken mutta ei ratkaise ongelmaa pidemmällä aikavälillä. Ulkkikset ei pärjää sillä palkkatasolla yhtään paremmin kuin suomalaisetkaan. Sen lisäksi vielä vaatimukset suomen kielitaidosta, työntekokulttuuri ym. Jos ihan rehellisiä ollaan niin enemmistö varmaan kuitenkin luottaisi enemmän suomalaiseen hoitajaan ja kokisi tämän palvelun paremmaksi.
Työvoimaa pitäisi hakea ulkomailta vain siinä tapauksessa kun osaamista ei löydy kotimaasta rahallakaan. On myös ihan tyhmää roudata ulkomailta porukkaa kun tekijöitä olisi kotimaassakin kunhan palkkaus ja työolot ovat houkuttelevat, tällä säästettäisiin myös suoraan työttömyyskorvauksissa kun porukkaa saadaan pois tukien varasta.

Organisaatiota pitäisi ilman muuta tehostaa, parantaa työilmapiiriä, viihtyvyyttä, karsia turhaa keskijohtoa yms. Tämä olisi hyväksi ihan joka puolella julkista sektoria.

Ehdottaisin tähän ratkaisuksi jonkinlaista hybridimallia jenkeistä. Käytännössä siis maksullista terveydenhoitoa. Tämänhetkiset kustannukset laitettaisiin "kela-korvauksiin" ja kaikki nykytason yli nousevat kustannukset maksaa artisti eli asiakas. Näin ei tarvitse korottaa veroja tai ottaa lainaa budjettivajeen kattamiseksi.
Vanhustenhoitoon ei riitä rahaa? Laskuttakaa enemmän asiakkailta. Maksakoot perintörahoista. Miksi yhteiskunnan pitäisi sponssata sitä kenellekään paitsi kaikkein vähävaraisimmille.
Samaten terveydenhoito ja sairaalat. Ottakaa vakuutukset vakavan sairastumisen ja onnettomuuden varalta tai maksakaa kulut omasta pussista. Olen tätä mieltä koska koen että omat verorahani menevät täysin hukkaan, kun olen käyttänyt niin vähän mitään julkista terveydenhuoltoa ja nopeaa ja laadukasta hoitoa saadakseen on joka tapauksessa pakko kääntyä yksityisen puoleen.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että nykypalkoilla on pahemmin asuntovelallisia hoitajia ainakaan pk seudulla. Ja vaikka vain puolet lähtisi, niin HUS on silti aivan kusessa.

Mielestäni toi n. 3%/v palkkaohjelma on täysin perusteltu, ja neuvotteluasemat on hyvät. Silloin ei kannata alkaa tekemään myönnytyksiä.

Ihan vaan hyvä että eivät aloittaneet peliä jostain viidesta prosentista ja sitten ’neuvotelleet’ sitä tuohon 3+ prosenttiin. Säästävät vaan valtion resursseja kun jättävät turhat kierrokset välistä. Tinkaaminen sopii jonnekkin etelä-euroopan toreille, suora puhe taas paremmin tänne pohjolaan.
Neuvotteluasemathan ovat aina yhtä hyvät, jos voidaan uhkailla ihmisten hengettömyydellä ja HUS saadaan kuseen vaikka joka ikinen vuosi (vertaa AKT ja ahtaajat). Muun kansan, eli maksajan tuki ja rooli on se, mikä tässä taistelussa ratkaisee.
 
Millä tämä hoitajien palkankorotusvaatimuksien suuruus on perusteltu? Onko se oikeasuhtainen? Annetaanko hoitajien jatkossa päättää palkkansa itse ja jos ei suostuta niin sama rumba taas? Voisiko sen hoitajien palkan sitoa johonkin konkreettiseen, jolloin hoitajat olisivat tyytyväisiä ja pysyisi ns. roti touhussa? Vaikka päivätyöinsinöörien mediaaniansioihin+keskivertokolmevuorolaisen vuorolisät? Tarkoitan esimerkissä tietysti AMK-hoitajia, jotka työskentelevät kolmessa vuorossa.

Tuolta kuvaajasta katsot sairaanhoitajan ja keskimääräisen palkkakehityksen. Veikkaan, että sitten kuin nuo viivat vetää about samaa vauhtia, niin ei nähdä "samaa rumbaa taas". Jos kerran korjataan ja sitten taas jää palkkakehitys järkeen, niin jossain vaiheessa on "sama rumba taas edessä".

Neuvotteluasemathan ovat aina hyvät, jos voidaan uhkailla ihmisten hengettömyydellä ja HUS saadaan kuseen vaikka joka ikinen vuosi (kuten AKT ja ahtaajat). Muun kansan, eli maksajan tuki on se, mikä tässä taistelussa ratkaisee.
Onko neuvotteluasemat liian hyvät, kun palkkakehitys laahaa siitä huolimatta?
 
Millä tämä hoitajien palkankorotusvaatimuksien suuruus on perusteltu? Onko se oikeasuhtainen? Annetaanko hoitajien jatkossa päättää palkkansa itse ja jos ei suostuta niin sama rumba taas? Voisiko sen hoitajien palkan sitoa johonkin konkreettiseen, jolloin hoitajat olisivat tyytyväisiä ja pysyisi ns. roti touhussa?
En tiedä mikä liitoissa on mennyt pieleen, onko sisäinen työtaistelu motivointi lähtenyt lapasesta , vai onko johdossa muuten vain lähtenyt valtavoima lapasesta.

Touhu muistuttaa muita ajankohtaisia tapahtumia, varmaan sattumaa, mutta en ylläty jos vähän haettu fiilistä.

Tässä nyt varmaan arvioitu että nyt on sauma pyytää mitä vain, ja lähdetty hyökkäykseen, valittu pehmeä kohde, ajateltu ettei sitä puolta kiinnosta. muut maksaa. Nähty että julkisuus on tarpeeksi vahva iskeä, viestiä saatu hyvin läpi, arvostus korkealla. Tehtiin se virhe että iskettiin kelirokkokaudella, ja laskettiin että maan halitus tukee jos ei julksiesti, niin hiljaisesti ja ettei missään tapauksessa lähde puolustaan.


No tarjottu mehevää sovintoesitystä, mahtava voitto pöydällä, raskas tappio muille. Mutta mitä tehdään, lähdetään iskemään entistä lujempaa.
 
Neuvotteluasemathan ovat aina yhtä hyvät, jos voidaan uhkailla ihmisten hengettömyydellä ja HUS saadaan kuseen vaikka joka ikinen vuosi
Öö, kyllä nirson hoitajan paikan joku toinen ottaa jos vaan palkkaus on kunnossa.


No tarjottu mehevää sovintoesitystä, mahtava voitto pöydällä, raskas tappio muille. Mutta mitä tehdään, lähdetään iskemään entistä lujempaa.
Aika kuiva toi kyllä on. Vai miellätkö 0,5% meheväksi korotukseksi? Etenkin kun inflaatio on tällä hetkellä 7% tietämissä.
 

Tuolta kuvaajasta katsot sairaanhoitajan ja keskimääräisen palkkakehityksen. Veikkaan, että sitten kuin nuo viivat vetää about samaa vauhtia, niin ei nähdä "samaa rumbaa taas". Jos kerran korjataan ja sitten taas jää palkkakehitys järkeen, niin jossain vaiheessa on "sama rumba taas edessä".


Onko neuvotteluasemat liian hyvät, kun palkkakehitys laahaa siitä huolimatta?
2015 kaikki palkansaajat 133,5%
2020 142,8%
Eli viidessä vuodessa kehitys ollut 9,3 prosenttiyksikköä.
Jos muilla palkansaajilla sama kehitys jatkuu, niin viiden vuoden päästä lukema on 152,1%.

2015 sairaanhoitajat 129,1%
2020 136,2%

Jos sairaanhoitajien palkankorotusvaatimus 5x3,6%=18% olisi toteutunut vuodesta 2020 ja siihen lisätään muiden palkansaajien kehitys 9,3 prosenttiyksikköä, on luku viiden vuoden päästä 136,2+9,3+18=163,5%.

152,1% kaikki palkansaajat
163,5% hoitajat

On siinä vissi ero ja hieman neuvotteluhaluakin Milla-Riikalta soisi löytyvän.
Vai olenko matikkoineni ihan metsässä?
 
Viimeksi muokattu:
2015 kaikki palkansaajat 133,5%
2020 142,8%
Eli viidessä vuodessa kehitys ollut 9,3 prosenttiyksikköä.
Jos muilla palkansaajilla sama kehitys jatkuu, niin viiden vuoden päästä lukema on 152,1%

2015 sairaanhoitajat 129,1%
2020 136,2%

Jos sairaanhoitajien palkankorotusvaatimus 5x3,6%=18% olisi toteutunut vuodesta 2020 ja siihen lisätään muiden palkansaajien kehitys 9,3 prosenttiyksikköä, on luku viiden vuoden päästä 136,2+9,3+18=163,5%.

152,1% kaikki palkansaajat
163,5% hoitajat

On siinä vissi ero ja hieman neuvotteluvaraakin mielestäni...
Ei taida prosenttilaskut mennä ihan kuten kuvasit. Kuvaajassa ei ole prosenttiyksikköiset korotukset, vaan indeksi.

Lisäksi miksi hoitajille laitoit tuon ’muiden palkansaajien 9,3% kehityksen’, kun loogisempaa olisi ekstrapoloida nimenomaan hoitajien menneiden korotusten pohjalta (7,1%).

Eli muille palkansaajille 5v ennuste näyttää seuraavalta: 142,8 * 1,093 = 155,9.

Hoitajille taas seuraavalta: 136,2 * 1,071 = 145,9.
Hoitajien vaatimat 18% tuohon päälle nostaisi indeksin lukuun 172,1.

Sinänsä turhaa matematiikkaa, kun kyse on loppupeleissä vain siitä että millä liksalla hoitajat saadaan hommiin ilman pakkotoimia, eikä siitä että mikä olisi ’reilua’. Lisäksi veikkaisin että hoitajien palkkakehitys on laahannut jo ennen vuotta 2005.
 
Ei taida prosenttilaskut mennä ihan kuten kuvasit. Kuvaajassa ei ole prosenttiyksikköiset korotukset, vaan indeksi.

Lisäksi miksi hoitajille laitoit tuon ’muiden palkansaajien 9,3% kehityksen

Siksi koska: Hoitajaliitot vaativat viisivuotista palkkaohjelmaa, joka nostaisi peruspalkkaa vuosittain 3,6 prosenttia enemmän kuin muilla aloilla.
 
Siksi koska: Hoitajaliitot vaativat viisivuotista palkkaohjelmaa, joka nostaisi peruspalkkaa vuosittain 3,6 prosenttia enemmän kuin muilla aloilla.
Tuo tarkoittaa käsittääkseni muita kunnallisia, eikä yleistä keskipalkkakehitystä.

Hoitajat on viime vuosina jo nyt saaneet käsittääkseni ”samat prosentit”, kuin muutkin. Suuri osa kunnallisista on seurannu tota hoitajien käppyrää, elleivät ole saaneet erityistä korotusta, kuten esim. lastentarhaopettajat.
 
Tuo tarkoittaa käsittääkseni muita kunnallisia, eikä yleistä keskipalkkakehitystä.
Tästä en ole minäkään varma, kun muotoilunsa takia ei selviä ainakaan tästä YLE:n uutisesta selvästi. Tarkistimme hoitajalakon faktat: palkankorotukset maksaisivat veronmaksajalle pakastepitsan verran, väitti liitto, mutta se ei ole ihan totta

Pakkotoimien kannalla en ole ja hoitajille kuuluisi ehdottomasti suuremmat korotukset kuin muille, mutta järki on säilyttävä. Olen myös sitä mieltä, että tulevaisuudessa hoitajien palkat on sidottava johonkin järkevästi, ettei tuo käppyrän dippi muihin nähden ja tämä koko uhkailushow toteudu uudestaan. Noissa käppyröissä on muuten sitten mukana ilmeisesti toimitusjohtajatkin, sun muut tulospalkkiolliset? Eikö ne vääristä tuota "kaikki palkansaajat" kuvaajaa ylöspäin?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt sekin ongelma että sairaanhoitajia on paljon. Jos kaikille annetaan palkankorotus niin sehän valuu suoraan kaikkiin hintoihin. Ketkä tästä kärsii? Eläkeläiset, työttömät ja muut sosiaalietuuden saajat koska heidän tulothan ei nouse. Tämä lisättynä tähän nykyiseen inflaatioon johtaa aika pahaan katastrofiin. Ellei jo nyt. Jo nyt hinnat kaupassa on noussu 10-20% suomessakin verrattuna viime vuoteen. Liha jopa +100%.
 
Voisiko sen hoitajien palkan sitoa johonkin konkreettiseen, jolloin hoitajat olisivat tyytyväisiä ja pysyisi ns. roti touhussa?
Tommonen varmaan jossain määrin turvaa palkkakehityksen, mutta on aika kankea systeemi esimerkiksi tehtävänsiirtojen osalta, joita luultavasti tullaan näkemään lähivuosina enemmän, kun järjestelmästä haetaan tehokkuutta ja samaan aikaan kärsitään lääkäripulasta.
En usko, että joukkoirtisanomiseen osallistuu monikaan asuntovelallinen hoitaja, koska työpaikan menetyksen tykönä menee koti alta.
Viimeksi oli yksiköstä riippuen lähdössä 70-100%.

Nyt olosuhteet ovat jopa enemmän henkilöstön eduksi. Uskon, että saadaan riittävä määrä hoitajia mukaan ihan helposti.
 
Tässä on nyt sekin ongelma että sairaanhoitajia on paljon. Jos kaikille annetaan palkankorotus niin sehän valuu suoraan kaikkiin hintoihin. Ketkä tästä kärsii?
Eikä valu. Sitten tietysti jos ne korotukset taas annetaan vuoden päästä kaikille muillekin niin ne valuu hintoihin ja sitten hoitajat on taas samassa kuopassa.
 
Viimeksi oli yksiköstä riippuen lähdössä 70-100%.

Nyt jos olisi lähdössä noin paljon, niin Milla-Riikka olisi tämän kyllä paljastanut ja käyttänyt sitä hyväkseen.
Varmasti lähtisi sen verran että kusessa oltaisi, sitä en epäile, mutta bluffi on aina vain bluffi, kunnes kortit katsotaan.

Asutko itse omistamassasi asunnossa ja miten työttömäksi jääminen vaikuttaisi omaan talouteesi? Lapsia?
 
Saahan sitä kehua, mutta moniko on tosipaikan tullen lähdössä?
Kyllä tuota kai voi ihan luotettavana pitää, kun sovun ja irtisanomisajan päättymisen väliin mahtui joku 10 tuntia. Ei siinä välissä enää mitkään suuret massat peru.

Toki valtaosa ajautuu takaisin alalle muutaman kuukauden kuluessa mutta moni varmaan ainakin pitää sapattina liiton maksamat karenssikuukaudet. Neljännesvuosi ilman erikoissairaanhoidon palveluita on aika pitkä pätkä vastuussa oleville viranhaltijoille.
 
No kyllähän ne valuu tietenkin. Kuopassa on ne jotka ei saa korotuksia eli pahimmiten sosiaalietuuksien varassa elävät.
Sit vaan sairaanhoitajaksi töihin äkkiä lakkoa vesittämään.

Ja edelleen, mikä mekanismi pakottaa myymäläpäälikön nostamaan kauppansa hintoja kun naapuruston 20 sairaanhoitajaa saa pienen palkankorotuksen?
 
Pohdiskelen jo hieman ennen aikojani, mutta annan neuvon. Sitten jos joukkoirtisanoutumiset toteutuvat ja potilaat on tapatettu, ei kannata kylillä teidän entisten hoitajien kyllä kerskua omalla rohkeudellanne ja päättäväisyydellänne. Se kansan tuki on siinä vaiheessa kansan viha ja halveksunta. Olette jonkin aikaa persona non grata, kunnes tuhka laskeutuu. Ei pelkästään vastuussa olevat päättäjät. Oletteko siihenkin valmiita?
 
Pohdiskelen jo hieman ennen aikojani, mutta annan neuvon. Sitten jos joukkoirtisanoutumiset toteutuvat ja potilaat on tapatettu, ei kannata kylillä teidän entisten hoitajien kyllä kerskua omalla rohkeudellanne ja päättäväisyydellänne. Se kansan tuki on siinä vaiheessa kansan viha ja halveksunta. Olette jonkin aikaa persona non grata, kunnes tuhka laskeutuu. Ei pelkästään vastuussa olevat päättäjät. Oletteko siihenkin valmiita?
Miksi valtio ei käyttäisi pakkolakeja jos potilaiden turvallisuus olisi vakavasti vaarantunut? Toki hirveä imagotappio hallitukselle pakottaa hoitajat töihin jollain valmiuslailla, mutta en silti usko että potilaita vaarantuu sen enempää kuin nykyisessä täysin kestämättömässä tilanteessa.

edit: ja mikä vaihtoehto sairaanhoitajilla muka on tällä hetkellä, kuin tehdä hommia puoli-ilmaiseksi kauhealla ylityöpaineella? Siis työtaistelun lisäksi.
 
Miksi valtio ei käyttäisi pakkolakeja jos potilaiden turvallisuus olisi vakavasti vaarantunut? Toki hirveä imagotappio hallitukselle pakottaa hoitajat töihin jollain valmiuslailla, mutta en silti usko että potilaita vaarantuu sen enempää kuin nykyisessä täysin kestämättömässä tilanteessa.
Ymmärsin, että tässä on nyt uhkailtu joukkoirtisanoutumisen yhteydessä niin, että pyydetään Valviraa poistamaan hoitajaluvat terhikistä? Eikai sitten enää pakkolait auta, kun ei ole oikeutta harjoittaa ammattia.
 
Ymmärsin, että tässä on nyt uhkailtu joukkoirtisanoutumisen yhteydessä niin, että pyydetään Valviraa poistamaan hoitajaluvat terhikistä? Eikai sitten enää pakkolait auta, kun ei ole oikeutta harjoittaa ammattia.
Kyllä ne luvat on tiedossa jossain tietokannassa, johon on pääsy valmiuslain avulla. En tuosta huolehtisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom