Työkalut ja muut vehkeet

Olisit poravasaran ostanut. Niitäkin saa tuolla hintaluokalla kiinalaisia, kuten tuokin on.
Kävi kyllä mielessä. Poravasaralla olisi ollut varmastikin vähintään riittävä vaihtoehto. Saipa tuollakin nyt verhotangon kiinni ja muijan työhuoneeseen ryijyn seinälle. Jos tarvitsee porata yli 13mm reikiä niin käyn vuokraamassa jonkin ammattimallin päiväksi
 
DDF480-482 taitaa olla harjallisia, 484 ehkä paras ja 485 ok harjattomista. DHP sarjalaisissa olis isku, jos nyt betoniin joutuu satunnaisesti poraan max ropun tai kaks niin vois olla ok. Itellä DHP485 ja ihan ok vehe ollu. 4Ah akuilla vähintään niin käy sit mutterimopoonkin tosiaan.
Mul on verkkovirralla toimiva dewaltin poravasara jo valmiina.
 
Minkäslaisia akkukoneita porukoilla on siihen kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaiden vaihtoon,
Saako nykyään jo satasella toimivaa kampea?
 
Minkäslaisia akkukoneita porukoilla on siihen kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaiden vaihtoon,
Saako nykyään jo satasella toimivaa kampea?
Satasen koneella jää ne tiukempaa narskahtaneet pultit avaamatta. Jos ne käsin pitää kuitenkin vääntää auki niin pöyrittelyssä voikin sitten käyttää ihan vaan akkuporakonetta.
 

Kyllä se on vaan tollanen kätevin. En jaksa aina edes kaivaa sähkövehkeitä, kun pultit on jo käsin pyöritelty ulos. Auttaa tietysti asiaa, kun ne ei ole umpiruosteessa.
Pitkä hylsy, niin sillä on aika kätevä pyöritellä käsin.
Jos sitten vielä haluaa koneella, niin sama olla vaikka adapteri porakoneeseen.
 

Kyllä se on vaan tollanen kätevin. En jaksa aina edes kaivaa sähkövehkeitä, kun pultit on jo käsin pyöritelty ulos. Auttaa tietysti asiaa, kun ne ei ole umpiruosteessa.
Pitkä hylsy, niin sillä on aika kätevä pyöritellä käsin.
Jos sitten vielä haluaa koneella, niin sama olla vaikka adapteri porakoneeseen.
Tuolla saa kyllä ne kierteetkin sorvattua kätevästi.
Eikö 1/2" hylsyillä ja vääntimellä saa irti?
 
Boomereilla varmaan on jo se varasto keirtynyt, jos on kiertyäkseen.

Mutta alenevassa polvessa lapset (lapsen lapset), itsenäistyessään joutuu lähtemään tyhjästä.

Ja riskeistä huolimatta ihan hyvä että ihmiset yrittää ilman jotain ammattikoulun käymistä.

En näin karvan alle 40 vuotiaana pidä itseäni boomerina, mutta silti minulle on kertynyt työkaluvarastoa ehkä sellaisen 40-50 k€ arvosta, toki tämä riippuu laskentatavasta, mitä kaikkea laskee työkaluihin.

Hyvät työkalut kestävät kyllä käyttöä useamman sukupolven ajan ja jos jälkikasvulleen on opettanut työkalujen käytön, kannattaa heille antaa työkalupakki mukaan, samalla kuin potkaisee kotoa pois.

Ammattikoulua en ole koskaan käynyt ( tai no ammattikorkean, mutta ei siellä mitään työkalujen käytöstä oppinut ) ja uskon vahvasti, että aika harva oppii oikeasti ammattikoulussa työkalujen luontevan käytön.
Ne jotka jo osaavat tehdä jotain ja ovat innostuneita toki oppivat lisää uusia jekkuja, mutta ne jotka eivät osaa ja eivät ole välttämättä kauhean kiinnostuneita, eivät kyllä ammattikoulun 3 vuoden aikana opi kuin sen vähän, mitä on pakko oppia jos haluaa koulusta valmistua.

Nykyisessä "opetuksettomassa" ammattikoulussa tämä vielä korostuu, kun opiskelijan pitäisi osata pyytää itse itselleen ohjausta ja ne jotka eivät osaa tai eivät ole kiinnostuneita voivat sluibata läpi koko koulun koskematta paljoa työkaluihin.

Eikä monessakaan hommassa ole kummoisia riskejä, jos tekijällä on vähän järkeä päässä ja kykyä havainnoida ympäristöään.

Minkäslaisia akkukoneita porukoilla on siihen kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaiden vaihtoon,
Saako nykyään jo satasella toimivaa kampea?

Jos Lidlin -50% tarjouslaarista löytää Parksiden ja akut, niin kyllä tuolla renkaat vaihtaa.
 
Tuolla saa kyllä ne kierteetkin sorvattua kätevästi.
Miksi tuo aiheuttaa kierteiden sorvautumisen ? vai meinaatko että pulttipyssyn toiminta tapa yleisesti kierteille parempi, vs käsivehkeet.
(aukaisemisesta tässä kai puhe ja kierteistä, ei kannasta, jos tuo nivel on se ongelma)
 

Kyllä se on vaan tollanen kätevin. En jaksa aina edes kaivaa sähkövehkeitä, kun pultit on jo käsin pyöritelty ulos. Auttaa tietysti asiaa, kun ne ei ole umpiruosteessa.
Pitkä hylsy, niin sillä on aika kätevä pyöritellä käsin.
Jos sitten vielä haluaa koneella, niin sama olla vaikka adapteri porakoneeseen.

Tuollainen varsi on kätevä, mutta ainakin minulla järjestys on se, että tuo otetaan käyttöön vasta sitten, kun pulttipyssy ei jaksa aukaista.
Tosin minulla on Milkkarit aina työkaluvaunun päällä käden ulottuvissa ja tuollainen varsi on työkalulaatikossa, niin varren joutuu hakemaan 5 metrin päästä.

Toki 2 kertaa vuodessa tapahtuvaan renkaanvaihtoon tuo ajaa asiansa paremmin kuin hyvin.

Tuolla saa kyllä ne kierteetkin sorvattua kätevästi.
Eikö 1/2" hylsyillä ja vääntimellä saa irti?

Ei tuotakaan sauvaa ole tarkoitus vääntää hampaat irvessä, vaan voi kääntää sopivasti, tosin sopivasti voidellut pultit menevät oikeaan momenttiin ja vielä avautuvatkin ihan 1/2" räikällä.

Miksi tuo aiheuttaa kierteiden sorvautumisen ? vai meinaatko että pulttipyssyn toiminta tapa yleisesti kierteille parempi, vs käsivehkeet.
(aukaisemisesta tässä kai puhe ja kierteistä, ei kannasta, jos tuo nivel on se ongelma)

Eiköhän tässä tarkoitettu vain sitä, että tuolla sauvalla saa väännettyä sellaiset momentit, että kierteet korkkaavat.
 
Minkäslaisia akkukoneita porukoilla on siihen kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaiden vaihtoon,
Saako nykyään jo satasella toimivaa kampea?

Halvoista en tiedä mutta Makita DTW700, hankin Saksan Amazonista parilla satasella (runko). Sillä on lähtenyt kaikki autojen mutterit ja 5Ah akku kestää viiden auton vaihdon täysillä palkeilla. Jopa tuollaiset metrin varrella kiristetyt irtoaa, kun tarpeeksi hakkaa.
Loppukiristyksen olen tehnyt käsin, kun tuo on vähän ylimitoitettu kone mutta parempi niin päin.

Noilla metrin jatkovarsilla saa helposti 1000 Nm momentin, kun roteva henkilö painaa varren päästä koko painolla, kun ohjearvo on jossain 100-150 Nm. Auton napamutteriin tuollainen metrin varsi on hyvä, niissä tarvitsee isoa momenttia.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tässä tarkoitettu vain sitä, että tuolla sauvalla saa väännettyä sellaiset momentit, että kierteet korkkaavat.
Jos verrataan pulttipyssyyn, niin tuolla voi yrittää tunteella, mutta pulttipyssyllä ei oikein voi edes tunteella vetää.

Jos taasen kaikkensa yrittää, niin pulttipyssyllä hinteläkin nörtti vetää pultitpoikki/kierteet sileeksi.

Edit
Kiristys tehdään jokatapauksessa eri työkaluilla haluttuun momenttiin (jo muistan että aiemmin keskusteltu että tosi äijä vetää tunteella, mutta siinä tuo keppi ei ole huonompi)
 
Viimeksi muokattu:
Jos verrataan pulttipyssyyn, niin tuolla voi yrittää tunteella, mutta pulttipyssyllä ei oikein voi edes tunteella vetää.

Kummallakaan ei ole hyvä tehdä loppukiristystä. Metrin varrella riittää vain 10 kg paino päässä 100Nm arvoon, sitä on vaikea arvioida. Pulttipyssyllä voi kiristää pariin ensimmäiseen napsuun ja sitten momenttiavaimella tai momenttisauvalla loput. Yllä Makitassa on erikseen tila, että kiristys pysähtyy kun eka napsu tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tarkoitin tuota juuri, että metrin varrella kun vääntelet oikein tunteella, niin kyllä siinä kierteet lähtevät kävelemään.
Mutta kukin vaihtakoot renkaansa millä haluaa. Kunhan vain kaikki yrittäisivät laittaa edes lähelle oikee momenttia.

Pulttipyssyihin on myös momenttitankoja, joilla saadaan pultit ja mutterit oikeaan momenttiin.
 
Niin tarkoitin tuota juuri, että metrin varrella kun vääntelet oikein tunteella, niin kyllä siinä kierteet lähtevät kävelemään.
Mutta kukin vaihtakoot renkaansa millä haluaa. Kunhan vain kaikki yrittäisivät laittaa edes lähelle oikee momenttia.

Pulttipyssyihin on myös momenttitankoja, joilla saadaan pultit ja mutterit oikeaan momenttiin.
Aukaisua varten tuo kai, ja jos sormituntumalla niin onnistuu se pitkävartisellakkin, toki jo haluaa ylikireelle vetää, niin pitkällä saa se nörttikin sen virheen tehtyä.
Eli kiristys momenttiavaimella, saa niitä momentti palikoitakin väliin, mutta kustannustehokkainta varmaan hankkia oma työkalu sitä varten.
Pysyllä vaatii sen tangon, ja kiristäessä tarpeen, ja riittävän pienelle momentille (ei säädettäviä, ei tarkkoja), ja sen jälkeen momenttiavaimella.
 
Ei kai se renkaanvaihto mitään kellosepän työtä ole, itsellä käytössä tuhnu boschin iskevä kone, kiristys momenttisauvalla jos muistaa ja avaus ilman.
Kun koneessa on sopivan vähän vääntöä niin ei tarvitse pelätä kierteiden puolesta vaikka ei sattuisi momenttisauvaa löytämäänkään, pulttien ja napojen putsaus aina avatessa ja vanteiden pesu jälkikäteen niin ei paikat ruostu kiinni.
 
Kun koneessa on sopivan vähän vääntöä niin ei tarvitse pelätä kierteiden puolesta vaikka ei sattuisi momenttisauvaa löytämäänkään
Tämä kai riippuu autosta, tästä aina välillä vääntöä keskustelupalstoilla. Muistaakseni täälläkin jossa autotyökalu ketjussa.

Jos on auto missä saa vetää tukevasti kiinni ja kestää yliampuvankin, ja mopo pyssy, niin ei välttämättä liiasta kireydestä vaurioita saa aikaan. Kunhan sitten ei tee ronskimmalla pulttipyssyllä samaa.
 
Henkilöauton renkaiden pulttien/muttereiden avaamiseen ei kyllä metrin vartta tarvitse. 1/2" 60cm vääntimelläkin aukeaa. Painaa kehon painolla alaspäin avattaessa, niin se kynäniskakin saa ne ylitiukkaan vedetyt pultit/mutterit auki.

Itse kyllä jo vuosia sitten kyllästyin käsin pyörittelemään ja mopolla auki & mopolla kiinni momenttisauvan kanssa. Kunnon momenttisauva on ihan riittävän tarkka.
 
Henkilöauton renkaiden pulttien/muttereiden avaamiseen ei kyllä metrin vartta tarvitse. 1/2" 60cm vääntimelläkin aukeaa. Painaa kehon painolla alaspäin avattaessa, niin se kynäniskakin saa ne ylitiukkaan vedetyt pultit/mutterit auki.

Itse kyllä jo vuosia sitten kyllästyin käsin pyörittelemään ja mopolla auki & mopolla kiinni momenttisauvan kanssa. Kunnon momenttisauva on ihan riittävän tarkka.

Kerran syksyllä renkaita vaihtaessa oli auto/rengasliikkeen sankarit vetänyt niin tiukkaan, että toista metriä pitkä varsi piti etsiä. Oli kyllä tämän jälkeen keskiöstä hapettunut täysin kiinni eli tuskin pulttejakaan oli edes putsattu vaihtaessa.

Raskaaseen kalustoon ammuttiin momenttisauvalla ja ohjaavat akselit varmistus momenttiavaimella. Kotikäytössä akkumopo momenttisauvalla on kyllä paras ja tarkempi kuin oma näppi tuntuma.
 
Kerran syksyllä renkaita vaihtaessa oli auto/rengasliikkeen sankarit vetänyt niin tiukkaan, että toista metriä pitkä varsi piti etsiä. Oli kyllä tämän jälkeen keskiöstä hapettunut täysin kiinni eli tuskin pulttejakaan oli edes putsattu vaihtaessa.

Raskaaseen kalustoon ammuttiin momenttisauvalla ja ohjaavat akselit varmistus momenttiavaimella. Kotikäytössä akkumopo momenttisauvalla on kyllä paras ja tarkempi kuin oma näppi tuntuma.

Itse olen joskus näitä ylitiukkaa kiristettyjä avannut käsin ja en kyllä ihan heti muista ettei 60cm varrella olisi auennut henkilöautosta kun käyttää reippaasti voimaa. Muutomia tullut vastaan jossa on jopa kierteet tulleet mukana aiemman ylikiristämisen seurauksena navasta kun on vääntänyt auki. Akselimuttereita ym. on sitten joskus joutunut 2m varrella avamaan. Yleensä kaikki avautuu tuolla hazetin paineilma mopolla (valmistaja väittää 1700Nm). Kiinalainen pieni akkumopo löytyy lisäksi, jos ei jaksa letkua ottaa, sillä saa momenttiin kiristetyt pyöränpultit ym. auki. Pakut jne. sitten asia erikseen. Paku vääränlaisella kartiolla ja jotkut all-season renkaat joilla ajetaan ympäri vuoden, niin 2m varrellakin voi joutua ihan tosissaan vääntämään.

Raskaaseen kalustoon en itse kyllä alkaisi edes kuvittelemaan renkaan vaihtoa ilman mopoa ellei ole joku pakkorako. Joskus on käsin tullut vaihdettua ja ei kyllä mitään järkeä siinä ähertämisessä. Momenttiavaimella voi toki varmistaa jos ei ole luottoa sauvan tarkkuuteen.
 
Henkilöauton renkaiden pulttien/muttereiden avaamiseen ei kyllä metrin vartta tarvitse. 1/2" 60cm vääntimelläkin aukeaa. Painaa kehon painolla alaspäin avattaessa, niin se kynäniskakin saa ne ylitiukkaan vedetyt pultit/mutterit auki.
Moni pärjännyt ihan vanhalla ristikolla. johon verrattuna 60cm iso harppaus, mutta jos pidempää tarjolla, niin vielä vähemmän tarvii "kynäniskan" jumpata, selkää varoa, jos joku vetänyt ylikireelle.

Ne jotka ei ole pärjännyt on jotain muuta viritellyt, toivottavasti varovasti, ilman vahinkoja.
 
Sinulle vai sinun firmalle?

Sekä että, laskin tuohon yhteen kaikki hallissa olevat työkalut ja laitteet, osa niistä on ostettu kauan ennen firman perustamista ja osa on ostettu "siviilinä" vaikka firma onkin ollut olemassa.
Toki viime vuosien kalliimmat hankinnat on ostettu firman nimiin.
 
Moni pärjännyt ihan vanhalla ristikolla. johon verrattuna 60cm iso harppaus, mutta jos pidempää tarjolla, niin vielä vähemmän tarvii "kynäniskan" jumpata, selkää varoa, jos joku vetänyt ylikireelle.

Ne jotka ei ole pärjännyt on jotain muuta viritellyt, toivottavasti varovasti, ilman vahinkoja.

No ristikolla ei kyllä kynäniska avaa rengasliikkeen jäljiltä ylikireellä olevia ilman sen ristikon päällä hyppimistä. Siinä vaiheessa kun avaamiseen joutuu sen metrisen varren kaivamaan on parempi sitten tarkistaa kierteiden kunto. Tuollainen metrin varsi on mielestäni vaan melkoinen ylimitoitus henkilöauton renkaiden vaihtoon, eikä sillä kokemattoman pidä mennä niitä ainakaan kiristämään. Henkilöauton kanssa pidempää vartta tarvitsee lähinnä vain isompien muttereiden/pulttien kanssa esim. vetarin&kampuran pultit. Noissa on usein yli 400Nm kiristys, jolloin ruostuneena ovat todella tiukassa. 3/4" vääntimen kanssa pitää sitten ostaa sille omat hylsynsä. 1/2" vääntimeen monilta varmaan löytyy jo hylsyt & jatkot valmiiksi. Toki jos muutenkin roplaa autoa niin asia erikseen. Jokainen toki itse valitsee minkälaiset työkalut hankkii.
 
Jos ei näe sähkö-/paineilmakaluihin tarvetta, niin tälläinen teleskooppiavain on paras, jopa autoon pysyvästi mukaan. Aukipäin pitkä varsi ja kiristys lyhyenä, voittaa ristikon mennen tullen:
6438114669754.jpg
En tiedä onko noissa miten paljon laatueroja mutta oma kympin väännin on kestänyt hyvin sen 10 vuotta. Sillä on päässyt moniin paikkoihin, jonne pyssy ei mahdu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei näe sähkö-/paineilmakaluihin tarvetta, niin tälläinen teleskooppiavain on paras, jopa autoon pysyvästi mukaan. Aukipäin pitkä varsi ja kiristys lyhyenä:
6438114669754.jpg
En tiedä onko noissa miten paljon laatueroja mutta oma kympin väännin on kestänyt hyvin sen 10 vuotta. Sillä on päässyt moniin paikkoihin, jonne pyssy ei mahdu.
Joo tuo on hyvä moneen hommaan. Joskus isompi/paksumpi väännin ois kiva jotain rengasliikkeen pulttikoneella kiristämiä peltivanteita avatessa, tuo teleskooppi lyö ikävästi näpeille yltiöpäisen tiukkojen pulttien kanssa. (Vrt kuusiokoloavain ja järjettömän tiukkaan tarttunut pultti)
 
Jos ei näe sähkö-/paineilmakaluihin tarvetta, niin tälläinen teleskooppiavain on paras, jopa autoon pysyvästi mukaan. Aukipäin pitkä varsi ja kiristys lyhyenä, voittaa ristikon mennen tullen:
6438114669754.jpg
En tiedä onko noissa miten paljon laatueroja mutta oma kympin väännin on kestänyt hyvin sen 10 vuotta. Sillä on päässyt moniin paikkoihin, jonne pyssy ei mahdu.
Yhden tuollaisen väänsin mutkalle, eikä ole sen jälkeen tarvinnut tuollaisista haaveilla. Muutenkin hieman "länkkä" peli.
Samalla hinnalla ostaa vaikka sinne autoon ihan oikean räikkävääntimen. Sen pituisen kuin kokee tarpeelliseksi.
 
Yhden tuollaisen väänsin mutkalle, eikä ole sen jälkeen tarvinnut tuollaisista haaveilla. Muutenkin hieman "länkkä" peli.

OK, sitten noissa on laatueroja, kuten alhaisesta hinnasta epäilin. Tosin teleskooppi auki huomaa jo joustosta, että enempää ei kannata vääntää.

Merkkiräikkiä ei saa kympillä, puhutaan yli satasesta (Wera, Stahlwille yms.). Halvoissa räikissä on samoja laatueroja. Enkä oikein löydä perusteita räikälle, jos puhutaan renkaidenvaihdosta, yksi vikaantumiskohde lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmasti merkkiräikkiä, mutta sellaisen joka kestää pari kertaa vuodessa tehtävän renkaan vaihdon.

En tiedä oliko mutkalle mennyt vekotin ruostunut, vai oliko muuten niin heikkoa putkea. Mutta ongelmahan lienee putki rakenne. Se kun ottaa pienen lommon, niin vääntyy helposti mutkalle. "Perinteistä" kympin-muutaman räikkäväännintä ei taida käsin saada mutkalle. Taitaa heikoin lenkki olla se räikkä-mekanismi.
 
Ei varmasti merkkiräikkiä, mutta sellaisen joka kestää pari kertaa vuodessa tehtävän renkaan vaihdon.

En tiedä oliko mutkalle mennyt vekotin ruostunut, vai oliko muuten niin heikkoa putkea. Mutta ongelmahan lienee putki rakenne. Se kun ottaa pienen lommon, niin vääntyy helposti mutkalle. "Perinteistä" kympin-muutaman räikkäväännintä ei taida käsin saada mutkalle. Taitaa heikoin lenkki olla se räikkä-mekanismi.
Kyllä tollasessa teleskoopissa se heikko paikka on siellä hylsyn päässä oleva neliövääntiö jos mitoitus ja laatu on yhtään kohdallaan, mutta kuten todettua niin tossa hintaluokassa voi sattua kaikenlaista kohdalle. Momentti ja voimat ovat kuitenkin suurimmat siellä vipuvarren päässä.

Räikissä vähän 50-60 mistä pettää mitä noista youtube-videoita tullut vastaan, viimeistään neliöväännin leikkautuu poikki jos mekaniikka ja varsi kestävät.
Kestävimmissä pettää aina se neliöväännin, tosin vääntöäkin siinä vaiheessa yleensä yli 1000Nm
 
Joo tuo on hyvä moneen hommaan. Joskus isompi/paksumpi väännin ois kiva jotain rengasliikkeen pulttikoneella kiristämiä peltivanteita avatessa, tuo teleskooppi lyö ikävästi näpeille yltiöpäisen tiukkojen pulttien kanssa. (Vrt kuusiokoloavain ja järjettömän tiukkaan tarttunut pultti)

Joo ei ole se paras tuollainen halpa teleskooppi todella tiukassa olevien kanssa. Enemmin tuollainen nivelväännin silloin. Autoon toki tienpäällä renkaan vaihtoa varten kyllä paras tuollainen teleskooppi kun menee pieneen tilaan ja ovat edullisia.
 
Katsellut itsekin noita märkä-kuiva-imureita, kunnes aina tulee vastaan sama kommentti: osta tonnin imuri. Onko tosiaan niin, että noilla satasen vehkeillä ei tee mitään vaiko kyseessä se perinteinen "kalleinta dewalttia vuotuiseen renkaidenvaihtoon, koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"?

Jotenkin olen silti taipuvainen uskomaan, ettei tuollaisella 50e clasun imurilla juuri neste liiku?
 
Katsellut itsekin noita märkä-kuiva-imureita, kunnes aina tulee vastaan sama kommentti: osta tonnin imuri. Onko tosiaan niin, että noilla satasen vehkeillä ei tee mitään vaiko kyseessä se perinteinen "kalleinta dewalttia vuotuiseen renkaidenvaihtoon, koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"?

Jotenkin olen silti taipuvainen uskomaan, ettei tuollaisella 50e clasun imurilla juuri neste liiku?

Itellä pari näitä einhellin punasia märkä-kuiva imureita. Tuollane joku 50-70€ pienempi 20l säiliöne "paska" imurina just, et viemäreitä ja vesihommia imuroitteepi. Loistavasti hoitanjt homman, vlemäristä ja muualta vedet lähtee kätevästi ja muut myös. Verstaassa on sitten isompi versio..
 
@Djepoo Kiitti hintavinkistä. Hain moisen imurin ihan vain Sulo Vilenin logiikalla.

Sitten toiseen asiaan: katkaisusahat. Onko hyviä tarjouksia tullut vastaan ja onko sudenkuoppia?

Ovatko nuo yhdistelmäsahat ihan leluja?
 
Jos verrataan pulttipyssyyn, niin tuolla voi yrittää tunteella, mutta pulttipyssyllä ei oikein voi edes tunteella vetää.

Jos taasen kaikkensa yrittää, niin pulttipyssyllä hinteläkin nörtti vetää pultitpoikki/kierteet sileeksi.

Edit
Kiristys tehdään jokatapauksessa eri työkaluilla haluttuun momenttiin (jo muistan että aiemmin keskusteltu että tosi äijä vetää tunteella, mutta siinä tuo keppi ei ole huonompi)
Kyllä hyvällä pyssyllä pienen käytön jälkeen saa sopivan tatsin siihen mikä on ok tiukkuus. Joillakin pyssyillä on vaikea hahmottaa. Ainakin ryobin perusmopossa on tosi hyvä tuntuma siihen mitä pultin päässä tapahtuu. Loppuun astihan näillä ei kirrata.
Henkilöauton renkaiden pulttien/muttereiden avaamiseen ei kyllä metrin vartta tarvitse. 1/2" 60cm vääntimelläkin aukeaa. Painaa kehon painolla alaspäin avattaessa, niin se kynäniskakin saa ne ylitiukkaan vedetyt pultit/mutterit auki.

Itse kyllä jo vuosia sitten kyllästyin käsin pyörittelemään ja mopolla auki & mopolla kiinni momenttisauvan kanssa. Kunnon momenttisauva on ihan riittävän tarkka.
Tuuppa avaamaan noi mun 9-5 Saabin pyörät keväällä tai syksyllä. :D

En tiedä mikä vittu näitä vaivaa (kokemusta on useammasta 9-5:sesta), pistät pyörän kiinni, ajat pyssyllä kierteen loppuun ja kiristät momenttiavaimella ohjekirjan lukemaan. Keväällä tai syksyllä tuut avaamaan pyöriä niin pyssy ei sano mitään, metrin varrella et saa väännettyä auki vaan kauhean paukkeen kera lähtee auki kun menet pomppimaan sen varren päälle. Pari kertaa myös kara katkennut varresta.

Mitään muuta selitystä en keksi kun kuravesi ja ruoste mitä tuonne voi kertyä ajokauden aikana. Muiden autojen kanssa ei mitään ongelmaa, pultit laitetaan kiinni vääntövarrella/momenttiavaimella ja avataan pyssyllä.
 
Tuuppa avaamaan noi mun 9-5 Saabin pyörät keväällä tai syksyllä. :D

En tiedä mikä vittu näitä vaivaa (kokemusta on useammasta 9-5:sesta), pistät pyörän kiinni, ajat pyssyllä kierteen loppuun ja kiristät momenttiavaimella ohjekirjan lukemaan. Keväällä tai syksyllä tuut avaamaan pyöriä niin pyssy ei sano mitään, metrin varrella et saa väännettyä auki vaan kauhean paukkeen kera lähtee auki kun menet pomppimaan sen varren päälle. Pari kertaa myös kara katkennut varresta.

Mitään muuta selitystä en keksi kun kuravesi ja ruoste mitä tuonne voi kertyä ajokauden aikana. Muiden autojen kanssa ei mitään ongelmaa, pultit laitetaan kiinni vääntövarrella/momenttiavaimella ja avataan pyssyllä.
Eikö tuossa vaiheessa kannattaisi jo laittaa sinne väliin kuparitahnaa tai pulttitervaa?
 
Kyllä hyvällä pyssyllä pienen käytön jälkeen saa sopivan tatsin siihen mikä on ok tiukkuus. Joillakin pyssyillä on vaikea hahmottaa. Ainakin ryobin perusmopossa on tosi hyvä tuntuma siihen mitä pultin päässä tapahtuu. Loppuun astihan näillä ei kirrata.
Tuuppa avaamaan noi mun 9-5 Saabin pyörät keväällä tai syksyllä. :D

En tiedä mikä vittu näitä vaivaa (kokemusta on useammasta 9-5:sesta), pistät pyörän kiinni, ajat pyssyllä kierteen loppuun ja kiristät momenttiavaimella ohjekirjan lukemaan. Keväällä tai syksyllä tuut avaamaan pyöriä niin pyssy ei sano mitään, metrin varrella et saa väännettyä auki vaan kauhean paukkeen kera lähtee auki kun menet pomppimaan sen varren päälle. Pari kertaa myös kara katkennut varresta.

Mitään muuta selitystä en keksi kun kuravesi ja ruoste mitä tuonne voi kertyä ajokauden aikana. Muiden autojen kanssa ei mitään ongelmaa, pultit laitetaan kiinni vääntövarrella/momenttiavaimella ja avataan pyssyllä.

Näitä on tullut välillä vastaan ja syynä on ollut väärä pultin kartio, silloin tarttuu monesti ihan älyttömän tiukkaan. Ei ole itsellä saabeista kokemusta, niin paha sanoa. Se, ettei momenttiin kiristettyä saa auki metrin varrella ei ole normaalia.
 
Minulla on tapana laittaa pyörän pultteihin / muttereihin ja alustan osien sekä muiden mahdollisesti juuttuvien osien kierteisiin joko VP Servicen keraamista pastaa tai Molykoten P-74:sta, niin ei ole ollut ongelmia irroittaessa ja kiinnikkin menee voideltuna paljon mukavammin.
 
Eikö tuossa vaiheessa kannattaisi jo laittaa sinne väliin kuparitahnaa tai pulttitervaa?
On siellä semmosta käytetty, ei vaikutusta. Toisissa yksilöissä rasvaa, toisissa tervaa ja kolmannessa tahnaa.
Näitä on tullut välillä vastaan ja syynä on ollut väärä pultin kartio, silloin tarttuu monesti ihan älyttömän tiukkaan. Ei ole itsellä saabeista kokemusta, niin paha sanoa. Se, ettei momenttiin kiristettyä saa auki metrin varrella ei ole normaalia.
Ihan alkup vanteet ja pultit, useampia 9-5sia. Ei ole normaalia juu, ja lähtee siis metrisellä varrella mutta ei millään normaalilla kääntöliikkeellä vaan vaatii ihan kunnon ähellystä ja pompintaa.

Kummallista on mutta en vielä tähän päivään mennessä ole keksinyt mikä syynä.

Ainiin ja aluvanteilla siis vaan ongelma, peltivanteet lähtee vaivatta irti.
 
On siellä semmosta käytetty, ei vaikutusta. Toisissa yksilöissä rasvaa, toisissa tervaa ja kolmannessa tahnaa.
Ihan alkup vanteet ja pultit, useampia 9-5sia. Ei ole normaalia juu, ja lähtee siis metrisellä varrella mutta ei millään normaalilla kääntöliikkeellä vaan vaatii ihan kunnon ähellystä ja pompintaa.

Kummallista on mutta en vielä tähän päivään mennessä ole keksinyt mikä syynä.

Ainiin ja aluvanteilla siis vaan ongelma, peltivanteet lähtee vaivatta irti.

Saabeista kun ei ole kokemusta, niin onko niissä sama kartio pelti ja alumiinivanteissa? Esim. Fordilla on ainakin joissakin malleissa ollut erikartiolla aluminii/pelti.
 
Katsellut itsekin noita märkä-kuiva-imureita, kunnes aina tulee vastaan sama kommentti: osta tonnin imuri. Onko tosiaan niin, että noilla satasen vehkeillä ei tee mitään vaiko kyseessä se perinteinen "kalleinta dewalttia vuotuiseen renkaidenvaihtoon, koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"?

Jotenkin olen silti taipuvainen uskomaan, ettei tuollaisella 50e clasun imurilla juuri neste liiku?
Riippuu niin paljon mitä imuroi. Mikäli jotain hienoa betonipölyä, hiomapölyä tai vastaavaa niin imurissa olisi hyvä olla suodattimien puhdistus. Mikäli taas imuroi pääasiassa kaikkea muuta kuin pölyä niin pärjää satasen imurilla, tai ainakin minä olen vuosikaudet pärjännyt. Nesteitä en ole kokeillut imuroida, kun ei sellaiseen ole tarvetta.
 
Tänään oli Motonetissä AEG hinnat kohdallaan,Kuopiosta tarttui mukaan tämmöinen AEG PS 216L jiirisaha 216 mm 1400 W | Motonet Oy pikaisen testin mukaan ihan toimiva ja tukeva peli.1000 W pikkurälläkkä AEG WS10-125SK kulmahiomakone 125 mm 1000 W | Motonet Oy ja 12V porakone/ruuvinväännin AEG BS12C2 LI-202B-KIT1 akkutyökalusarja 12 V | Motonet Oy himoitti myös,mutta kun on ennestään 2 pientä ja yksi isorälläkkä ja 5 erikokoista akkukonetta niin maltoin mieleni vaikka Sulo Vilen kuiski korvaan osta osta saat halvalla.
 
Tänään oli Motonetissä AEG hinnat kohdallaan,Kuopiosta tarttui mukaan tämmöinen AEG PS 216L jiirisaha 216 mm 1400 W | Motonet Oy pikaisen testin mukaan ihan toimiva ja tukeva peli.1000 W pikkurälläkkä AEG WS10-125SK kulmahiomakone 125 mm 1000 W | Motonet Oy ja 12V porakone/ruuvinväännin AEG BS12C2 LI-202B-KIT1 akkutyökalusarja 12 V | Motonet Oy himoitti myös,mutta kun on ennestään 2 pientä ja yksi isorälläkkä ja 5 erikokoista akkukonetta niin maltoin mieleni vaikka Sulo Vilen kuiski korvaan osta osta saat halvalla.

Tuota jiirisahaa tai sitä isompaa suunnittelin hakevani mutta olivat rovakirkolta loppu joten Einhellillä jatketaan :lol:. Käsisirkkeli KS15-1 sen sijaan oli vielä hyllyssä ja parin koeponnistuksen jälkeen hyvä peli. Onneksi ei tullutkaan Puuilon vehjettä taannoin ostettua, nyt sai melkein parinsadan vehkeen viidelläkympillä! :cool:
 
Tänään oli Motonetissä AEG hinnat kohdallaan,Kuopiosta tarttui mukaan tämmöinen AEG PS 216L jiirisaha 216 mm 1400 W | Motonet Oy pikaisen testin mukaan ihan toimiva ja tukeva peli.1000 W pikkurälläkkä AEG WS10-125SK kulmahiomakone 125 mm 1000 W | Motonet Oy ja 12V porakone/ruuvinväännin AEG BS12C2 LI-202B-KIT1 akkutyökalusarja 12 V | Motonet Oy himoitti myös,mutta kun on ennestään 2 pientä ja yksi isorälläkkä ja 5 erikokoista akkukonetta niin maltoin mieleni vaikka Sulo Vilen kuiski korvaan osta osta saat halvalla.
Luin tämän viestin puoleen väliin ja otin munaravin kohti mätänettiä. Vasta eilen tässä kyselin katkaisusahan perään ja sieltähän se tarjous lävähti. Harmillisesti olivat jo loppu kautta Suomen.

Ei jäänyt ravista sentään pelkkä muna käteen. Rälläkän onnistuin saamaan. Kiitti vinkistä, olisi mennyt muuten täysin ohi! :)
 
Saabeista kun ei ole kokemusta, niin onko niissä sama kartio pelti ja alumiinivanteissa? Esim. Fordilla on ainakin joissakin malleissa ollut erikartiolla aluminii/pelti.
Joo mullakin toisenmerkkisessä erilaiset pultit olleet alu ja peltivanteelle, saapissa on samat pultit molemmille.

Tiedä häntä onko se toi gm tyylinen pultti napaan yhdistelmä mikä sitten jumii, pinnamallisissa autoissa ei ongelmia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 252
Viestejä
4 454 393
Jäsenet
73 680
Uusin jäsen
Scitech

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom