Itsellä on vähän päinvastaiset kokemukset, amiksessa olin todella kunnianhimoinen(melkein kaikesta 5/5) ja harjoittelussa ollessa yritin olla oma-aloitteinen ja keksiä tekemistä, siinä missä pomo&muut pelasi wolfensteiniä
Pieni atk huolto&myynti, joka menikin sitten konkurssiin vuoden sisällä..
Suoritin siis sielläkin kaiken niin hyvin kuin osasin, ja pomo ei edes vaivautunut tulemaan sovittuna aikana paikalle, kun opettaja saapui kyselemään miten on mennyt. Niin toinen työkkärin tms idiootti harjoittelija lätki randomilla jotain 2-3 tason arvioita eri osa-alueista, vitun uuno.
Tuttu opettajakin ihmetteli myöhemmin asiaa, kun tiesi että olen vitosen tyyppi.
Ei mitään hyötyä työllistymiseen, kun kesätöitä ei konkurssipaikasta saanut, eikä paikallisia kiinnostanut palkata vaikka hain kaiken maailman sahat ja muut läpi, ehkä siksi että pieni kaupunki(johon muutin kaukaa, ei sukulaisia) ja kaikki sai suhteilla työt.
Siispä käteen amiksesta jäi 4,8 keskiarvon paperit ja harjoittelut paskafirmasta.
Amk:n puolelle pääsi sentään helpolla noilla papereilla, vaan itse koulu(opetus) oli oikeasti amista huonompaa. Eikä uudessa vähän isommassa kaupungissa saanut mitään kesäduunia, koska amiksen aikaan kertyi vaan nuo harjoittelut = kokemusta omaavat sai paikat.
Noh, enpä saanut edes palkatonta harjoittelupaikkaa, ja koulun äijä sanoi ettei aikuisia auta paikan saannissa. Joten piti sitten lopettaa opinnot, vaikka puuttui vain harjoittelu+lopputyö ja kaksi kurssia.
Melko samalla tiellä olen ollut, töitä ei vaan saa, vaikka joka kesäksi olen hakenut ja opiskellut lisää ym.
Toki ymmärrän, etteivät palkkaa 30 tienoilla olevaa, jolla kokemusta on alle vuosi.
Vaan katkerahan sitä ollaan, kun lukee näitä juttuja miten kaiken maailman laiskottelevat paskat saa suhteilla töitä/harjoittelupaikkoja, siinä missä oikeasti halukkaita jää ilman mitään.
Lähinnä siis tarinana siitä, miten vittumaista työelämään pääsy on, jos alkutaipaleella ei saa edes niitä paskahommia/ei osaa sellaisia jostain kaivaa. Eikä omaa suhteita joilla asian voisi paikata ja pistää käyntiin.
Joka vuosi ilman kokemusta tekee asioista monin verroin vaikeampaa, sanoisin että kun on 20-25v ja ei ole vieläkään saanut mahdollisuutta, mahdollisuudet on todella heikot, saati sitten lähempänä 30v tai yli.
Eli ei taida olla varmaa tapaa erotella noita laiskureita muista, koska tyhjän cv:n omaava voi olla parempi tekijä kuin se pomon sukulainen.