• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Henkilökohtaisesti pidän mielipidettäsi aivan vitun typeränä.

Ongelma ei ole se, etteikö työttömiä olisi jo ajettu tarpeeksi ahtaalle, vaan se ettei maasta löydy riittävästi työpaikkoja, jossa työntekijälle maksetaan toimeentulon mahdollistavaa palkkaa. Ja vaikka noihin puhelinmyyntihommiin nälkäpalkalla löytyisi jokaiseen työntekijä, työpaikkoja ei siltikään olisi tarpeeksi. Vittuhallituksen työttömyystoimet totuttuun tapaan luovat lisää työpaikkoja ainoastaan työttömyydellä tiliä tekeville, eli tässä tapauksessa sinne työkkäriin. Tästä voidaan päätellä, ettei mikään täystyöllisyys ole edes tavoitteena, vaan jatketaan samalla linjalla: rakenteellinen työttömyys.
Ihan hyvä logiikka että jos olisin henkilökohtaisesti sitä mieltä että se olisi väärin niin se olisi silloin sinun mielestäsi hyvä juttu mutta jos olen erimieltä niin se on ihan hiton väärin.

Itse taas uskon että henkilön on itse kannettava vastuuta omista teoistaan sen sijaan että yhteiskunnan pitäisi aina pitää huolta paremmin kuin itse "yhteiskunnan maksajien". Toki olen myös sitä mieltä että kaikki eivät pysty pitämään itsestään huolta niistä pitäisi myös pitää huolta mutta he ovat myös vähemmistöinä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ihan hyvä. En ole ikinä tajunnut miksi ihmiselle edes pitäisi jakaa vastiikkemasti rahaa.
Moni työnhakija saa toimeentulotukea, mutta usea toimeentulotuen saaja ei saa työttömyyteen päivärahaa (esim. pysyväiskarenssissa).
Se siitä passiivisuudesta.

Jollei ole kouluttautunut harvinaiseen ammattiin, saa enemmän tai vähemmän työtarjouksia. Nämä työtarjoukset saattavat hukkua postissa, joten jos et aktiivisesti seuraa "oma kannassa" niin karenssin paukahtaminen on jossain vaiheessa iso mahdollisuus.

*******************
Kiinteytys on ajatuksena typerä. Heinäkuussa alkaneen oman työttömyysjakson jälkeen taisi mennä kaksi kuukautta, että sain yhden-kahden hakemuksen laitettua (Ja sisältyi löyhästi omaan ammattiosaamiseen), sitten hiljattain oli viikon mittainen jakso, jossa lähti joku 5-6hakemusta.

Tuo seurantajakso saisi olla kuukautta pidempi, vähintään vuosikvarttaali, jossa hiljaiset jaksot eivät pakota hakemaan itselleen soveltumattomia tehtäviä. Muuten sähköisen työnhaun maine työnantajien keskuudessa laskee entisestään, varsin MOL:ssa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Perus julkisuuspelleilyähän tuo on vailla käytännön vaikutusta. Työllisyyteen vaikuttavat asiat ei ole työkkärin käsissä, joten vaikea sieltä käsin on mitään tehdä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Työhaku on vaatinut työnhakua tähänkin asti että saa korvauksia.

Hallitus palkkaa te-toimistoon väkeä verorahoilla eli se siitä työllistämisestä.
Tosiaan tuntuu vähän siltä, että tässä ne työllistämisrahat menevät TE-toimiston työntekijöille.

Juttelin tuossa aktiivimallin aikana oman työnohjaajan kanssa kun näin hänet sattumalta ravintolassa ja hän kyllä sanoi, että ei ne hallituksen työllistämissuunnitelmat ole yhtään auttaneet ihmisiä työllistymään.

Ainoastaan tehnyt stressiä TE-toimiston työntekijöille ja asiakkaille.

Antaisivat mielummin porkkanaa kuin keppiä.

Näille lusmuille, joita työnteko ei kiinnosta, on ihan hyvä kun joutuvat aktivoitumaan, mutta itsekin lähestyn kohta puolivuosisadan ikää ja työpaikan saaminen hankaloituu koko ajan vaikka olisi kuinka hyvä ja pitkä IT-osaaminen takana.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Selvityspyyntö, ajattelin asiat kertoa kuten tapahtui. En oleta ongelmia (koputtaa puuta).
Onnea yrityksee, ite just 3kk karenssin lusineena irtisanoutumisen johdosta, niin vaikka työkkärin henkilö täysin ymmärsi miksi irtisanouduin ja sanoi vielä että olisi ite lähtenyt kanssa tuossa tilanteessa niin painotti,että lain silmissä mitä he joutuvat noudattamaan pilkulleen, irtisanoutuminen ilman pätevää syytä(lääkärin lausunto periaatteessa ainoa millä voi noin tehdä tai maksamattomat palkat) johtaa aina 3kk karenssiin ja sanoi, että samaan johtaa jos kieltäytyy töistä ilman pätevää syytä(toivottavasti tuo sinun syy on pätevä).

Mun tapauksessa jos teen yhdenkin virheen nyt tässä 6kk(2.5kk jälellä) ajanjaksolla ni napsahtaa toiset 3kk karenssia suoraa ja sillon tulee myös työssäolo velvoite, vaikka se yksi virhe olisi niinkin pieni kuin unohdettu työkkärin kuittaus heidän nettisivullaan(ne ilmoitukset mistä he eivät ilmoita ollenkaan, että sinne on tullut jotain kuitattavaksi).

Kyllähän tää toiminta alkaa vähä sylettämää pikkuhiljaa, ymmärrän kyl sen et potkitaa perseelle ja annetaa keppiä näille ketkä on jatkuvasti työttömänä, eikä yritä edes mitää... pitäs ainaki näille(meille) kellä on kassan rahat täynnä ni sen 400pv mitä niitä on antaa olla rauhassa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onnea yrityksee, ite just 3kk karenssin lusineena irtisanoutumisen johdosta, niin vaikka työkkärin henkilö täysin ymmärsi miksi irtisanouduin ja sanoi vielä että olisi ite lähtenyt kanssa tuossa tilanteessa niin painotti,että lain silmissä mitä he joutuvat noudattamaan pilkulleen, irtisanoutuminen ilman pätevää syytä(lääkärin lausunto periaatteessa ainoa millä voi noin tehdä tai maksamattomat palkat) johtaa aina 3kk karenssiin ja sanoi, että samaan johtaa jos kieltäytyy töistä ilman pätevää syytä(toivottavasti tuo sinun syy on pätevä).

Mun tapauksessa jos teen yhdenkin virheen nyt tässä 6kk(2.5kk jälellä) ajanjaksolla ni napsahtaa toiset 3kk karenssia suoraa ja sillon tulee myös työssäolo velvoite, vaikka se yksi virhe olisi niinkin pieni kuin unohdettu työkkärin kuittaus heidän nettisivullaan(ne ilmoitukset mistä he eivät ilmoita ollenkaan, että sinne on tullut jotain kuitattavaksi).

Kyllähän tää toiminta alkaa vähä sylettämää pikkuhiljaa, ymmärrän kyl sen et potkitaa perseelle ja annetaa keppiä näille ketkä on jatkuvasti työttömänä, eikä yritä edes mitää... pitäs ainaki näille(meille) kellä on kassan rahat täynnä ni sen 400pv mitä niitä on antaa olla rauhassa.
Tuliko karenssin aikana takkiin, vai saiko sen puuttuvan rahan sossusta?

Ihmisellehän pitää jäädä tilanteesta huolimatta määrätty määrä rahaa elämiseen.

Toki jos on ollut säästöjä, silloin ei saa mistään mitään.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Tuliko karenssin aikana takkiin, vai saiko sen puuttuvan rahan sossusta?

Ihmisellehän pitää jäädä tilanteesta huolimatta määrätty määrä rahaa elämiseen.

Toki jos on ollut säästöjä, silloin ei saa mistään mitään.
Säästöillä on menty kun ei oiken kerenny valmistautuu tähän, tuli toi totaalinen vittuuntuminen/loppuu palaminen vähä puskista työn suhtee et olin vielä illalla menossa duunii, aamulla ku heräsin ni aattelin et vittu nyt riitti ja irtisanoin itteni siltä istumalta vakipaikasta kun ei ollu työssäolo velvoitettakaan irtisanomisajalle, edellisenä päivänäkin tehny 3 työntekijän työt ja samalla opettan uutta ukkoa siinä sen mitä kerenny.. ilman mitään lisäkorvausta tietenkään :) ( ei riittän syyks muuten toikaa työkkärii)
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Sosiaalitoimista ei kannata hakea tukiaisia edes siinä tilanteessa jos on esim. säästöjä, omaisuutta kuten metsää ja sijoituksia. Ne pitää ensin tuhlata että saa viimesijaista toimeentulotukea.

Suomen tukijärjestelmä on edelleen liian sekava ja jättää esim. juurikin työhalukasta irtisanoutujaa luopumaan jopa kaikesta.

Jos ei taas haluakaan töitä, niin sosiaalitukia voi nostaa toimeentulotukena vaikka 50 vuotta putkeen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Sosiaalitoimista ei kannata hakea tukiaisia edes siinä tilanteessa jos on esim. säästöjä, omaisuutta kuten metsää ja sijoituksia. Ne pitää ensin tuhlata että saa viimesijaista toimeentulotukea.

Suomen tukijärjestelmä on edelleen liian sekava ja jättää esim. juurikin työhalukasta irtisanoutujaa luopumaan jopa kaikesta.

Jos ei taas haluakaan töitä, niin sosiaalitukia voi nostaa toimeentulotukena vaikka 50 vuotta putkeen.
Kaverilla on kohta loppumassa tukityö missä on saanut olla pari vuotta ja on sinä aikana saanut joku 5-6K euroa säästöjä, eikä kuulu ammattiliittoon.

Nyt sen on törsättävä kaikki jos haluaa taikaseinälle.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Kaverilla on kohta loppumassa tukityö missä on saanut olla pari vuotta ja on sinä aikana saanut joku 5-6K euroa säästöjä, eikä kuulu ammattiliittoon.

Nyt sen on törsättävä kaikki jos haluaa taikaseinälle.
Joskus samassa tilanteessa olleena siirsin säästöt sukulaiselle, ja sieltä sitten omalle tilille kun työllistyin.

En tiedä kuinka perusteellisesti ne niitä siirtoja katselee, mutta ei ainakaan tullut mitään.

Nyt olen ollut taas kortistossa ja minulla on 10 000 eur säästöissä, koska en hae toimeentulotukia. Jos haksiin niitä, joutuisin turvautumaan juurikin tähän tai käteisnostoon.

Jos siis nostaa kelan työmarkkinatukia ja asumistukia niin säästöjä voi olla miten paljon tahansa. Samoin bitcoinia.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Kaverilla on kohta loppumassa tukityö missä on saanut olla pari vuotta ja on sinä aikana saanut joku 5-6K euroa säästöjä, eikä kuulu ammattiliittoon.

Nyt sen on törsättävä kaikki jos haluaa taikaseinälle.
Tililtä nostettu on tuhlattua .. kuhan nostaa ne tarpeeks ajoissa ettei näy tiliotteessa nostot ;)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kela kuitenkin haluaa 3kk tiliotteet ja selvitykset mihin on menneet ne 5000€ ja ei välttämättä maksa mitään jollei ole suojaväriä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
2kk ajalta. Eli jos nostaa nyt tilin tyhjäksi ja hakee toimeentulotukea tammikuulle niin eihän ne siellä enää näy.
Mulla loppui tämän vuoden puolella työt ja Kela vaati 3kk ajalta kaikki selvitykset.

Toimitin kaiken mitä piti ja ylläri ylläri, 2kk työttömyyden jälkeen tuli ilmoitus että minulle on maksettu liikaa ja seuraavasta korvauksesta nipistettiin liikaa maksettu summa pois.

Mitä tunareita siellä on töissä ja olen lukenut myös uutisista, että Kelalla on käytössä robotti joka tekee näitä päätöksiä ihan normaalien cyborgien lisäksi.

Vituttaa kun olen lapsiperheellinen ja jokainen lantti on tärkeä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Mulla loppui tämän vuoden puolella työt ja Kela vaati 3kk ajalta kaikki selvitykset.

Toimitin kaiken mitä piti ja ylläri ylläri, 2kk työttömyyden jälkeen tuli ilmoitus että minulle on maksettu liikaa ja seuraavasta korvauksesta nipistettiin liikaa maksettu summa pois.

Mitä tunareita siellä on töissä ja olen lukenut myös uutisista, että Kelalla on käytössä robotti joka tekee näitä päätöksiä ihan normaalien cyborgien lisäksi.

Vituttaa kun olen lapsiperheellinen ja jokainen lantti on tärkeä.
Kelan lisäksi Suomessa voi aupa saada kirkon diakoniatyöntekijältä esim. ruokaseteleinä tai tarvikelaatikkoina.

Se, kehtaako sinne mennä on kokonaan eri juttu.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Jos säästöjä, ja pitää toimeentulotukea hakea eikä jaksa nostaa patjan alle, laittaa vaikka Paypal tilille 699€ jne summia ja jos joku kysyy niin pitänyt uudet irtaimistot tilata, näkyy vaan tiliotteella Paypal com :thumbsup:
Voi myös pitää kahta eri tiliä, mutta jos epäilevät jotain, he pystyvät tekemään joka pankkiin kyselyn saldosta.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Kävin haastattelussa, ikävä kyllä mahdollinen työnantaja ei kyennyt edes ilmoittamaan tuntipalkkaa (tarjosi kuukausipalkkaa vaihtuvilla työtunneilla, siis ylöspäin). Kohteliaasti ilmoitin jatkavani työpaikan katselua muualta. Kiitimme toisiamme ja jatkoimme eteenpäin.

Jälkeenpäin osoitti omatoimisuutta ilmoittamalla TE-toimistoon minun kieltäytyneen varmasta työpaikasta. Onneksi kieltäydyin :)
Huvittavaa tässä on se, että edes täysin uusliberalistinen Britannia ei kohtele työttömiä näin tylysti. Briteissä se on tarkkaan säädetty laissa, että jos työnantaja ei takaa vähintään täysiä tunteja minimipalkalla työpaikasta voi kieltäytyä ilman seuraamuksia tai karensseja. Mikään työnantajien selittely ei Briteissä auta tyyliin kyllähän nyt näistä provisioista jokainen saa sen minimipalkan verran. Se pitää luokea tarjotussa työsopimuksessa, johon työnantaja allekirjoituksellaan sitoutuu, että työstä tienaa aina mimimipalkan verran vähintään eikä sitä voi ohittaa millään puheilla.

"Varma työpaikka", jossa ei työsopimuksessa edes luvata työtunteja on ihan sellaisesta ei pitäisi tulla seurauksia kenellekään. Olen aika varma, että oikeudessa tuo käytäntö viimeistään kaatuisi jos joku uskaltaisi vetää sen oikeuteen saakka.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Huvittavaa tässä on se, että edes täysin uusliberalistinen Britannia ei kohtele työttömiä näin tylysti. Briteissä se on tarkkaan säädetty laissa, että jos työnantaja ei takaa vähintään täysiä tunteja minimipalkalla työpaikasta voi kieltäytyä ilman seuraamuksia tai karensseja. Mikään työnantajien selittely ei Briteissä auta tyyliin kyllähän nyt näistä provisioista jokainen saa sen minimipalkan verran. Se pitää luokea tarjotussa työsopimuksessa, johon työnantaja allekirjoituksellaan sitoutuu, että työstä tienaa aina mimimipalkan verran vähintään eikä sitä voi ohittaa millään puheilla.

"Varma työpaikka", jossa ei työsopimuksessa edes luvata työtunteja on ihan sellaisesta ei pitäisi tulla seurauksia kenellekään. Olen aika varma, että oikeudessa tuo käytäntö viimeistään kaatuisi jos joku uskaltaisi vetää sen oikeuteen saakka.
Siis tuossa bunvillen tapauksessa oli kyllä selvästi ilmoitettu (käsittääkseni normaalit?) työtunnit minimipalkalla, mutta niiden lisäksi olisi pitänyt tehdä X määrä palkatonta ylityötä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Mikä estää hakemasta sitä työtä vaikkapa itseltään, äidiltään, naapuriltaan?? Tai ihan noname työpaikoista.

Jos täytyy laittaa 4 työhakemusta kk niin voi ihan hyvin laittaa presindetille hakemuksen avustajaksi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mikä estää hakemasta sitä työtä vaikkapa itseltään, äidiltään, naapuriltaan?? Tai ihan noname työpaikoista.

Jos täytyy laittaa 4 työhakemusta kk niin voi ihan hyvin laittaa presindetille hakemuksen avustajaksi.
Olen samalla linjalla ja jos en saa työpaikkaa ennen kuin tämä uusi lakimuutos tulee voimaan, meinaan laittaa 4 kertaa kuukaudessa hakemuksia kansanedustajien henkilökohtaiseksi avustajaksi, varsinkin niiden ketkä ovat olleet tämän hankeen takana.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Siis tuossa bunvillen tapauksessa oli kyllä selvästi ilmoitettu (käsittääkseni normaalit?) työtunnit minimipalkalla, mutta niiden lisäksi olisi pitänyt tehdä X määrä palkatonta ylityötä.
Ylitöitä ei ole pakko tehdä yksityisellä puolella ollenkaan mikä ylittää työehtosopimuksessa sovitun normaalin työajan (valtiolla on viroissa voidaan määrätä ylitöihin). Työnantajalla on myös velvollisuus tehdä työvuorolista, josta selviää milloin työ alkaa ja milloin se päättyy. Työvuorolistasta pitää selvitä myös päivittäiset tauot ja vapaa-päivät. Työvuorolista on oltava viimeistään viikkoa aikaisemmin työntekijän tiedossa, jollain aloilla aika milloin työvuorolista pitää olla tiedossa on jopa kolmeviikkoa etukäteen.

Jos työnantaja ei noudata työaikalakia ei välttämättä kannata alkaa avoimesti tappelemaan varsinkin jos on koeajalla ja pelkää potkuja, mutta siitä voi tehdä ilmoituksen työsuojeluhallintoon, joka suorittaa sen jälkeen tehostettua valvontaa ja pistotarkastuksia kyseiseen työnantajaan. Ilmoistuksen voi myös tehdä niin, että työnantaja ei saa selville kuka sen on tehnyt. Työaikalain noudattaminen on lakisääteinen velvollisuus työnantajille, josta voi seurata tuomio työturvallisuusrikoksesta. Se, että ihmiset eivät ilmoita viranomaisilla havaitsemistaan rikkomuksista on yksi syy mikä mahdollistaa tämän toiminnan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Jos ajatellaan, että 85000€/kpl maksaa työntekijä palkkoineen, työskentelytiloineen ym. niin 85 milj eur maksaa tuo te-toimiston väen työllistäminen. Onhan tuokin tapa työllistää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Siis onko tuo aktiivimalli vol 3. ja työkkärintätien massapalkkaaminen nyt tehty päätös vai viellä jollain tavalla vaiheessa/käsittelyssä. Lähinnä otsikoita lueskellut.

Missä nämä työttömien haastattelut julkaistaan, seiskassa vai A-studiossa? Mitä siellä kysytään ja onko mitään järkeä oikeasti, lisää suojatyöpaikkoja luvassa...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Suomen tukijärjestelmä on edelleen liian sekava ja jättää esim. juurikin työhalukasta irtisanoutujaa luopumaan jopa kaikesta.
Ei se ole sekava vaan jäykkä ja kaikki on suunniteltu sen ideologian pohjalta, että työtön on epärehellinen, laiska ja työtävälttelevä. Lisäksi koko järjestelmä on rakennettu kaikenlaisten rangaistusten ja keppien ympärille, missä ei voida edes harkintaa käyttää, vaikka työtön joutuisi kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei yhtään porkkanaa koko järjestelmästä löydy.

Jo pelkästään lyhyiden työsuhteiden vastaanottaminen on tehty niin vaikeaksi ja vittumaiseksi, että työtä ei kannata ottaa vastaan koska byrokratian kanssa taisteleminen ja tyhjätaskuna rahojen odottelu on henkisesti liian raskasta. Köyhän työttömän elämä voi mennä pikavippien kanssa pelaamiseen ihan jo sen takia että otti lyhyen työn vastaan ja sitten kaikki tuet seisoo. Rankaisukeskeisyys on johtanut siihen että hyvä työtön tekee sen ja vain sen mitä te-palvelut määräävät. Kaikki muu on riski. Tuet ovat niin pienet että niistä ei ole karenssia vara antaa pois. Kun oma tahto ja hallinta omasta elämästä on näin saatu nollattua, mitä muuta voi odottaa kuin syrjäytyminen ja pitkäaikainen työttömyys?

Pitäisi olla yksinkertaisesti helvetisti helpompaa yhdistää vaikka opiskelu, osa-aikainen työ, sairasloma, yrittäjyys ja tuet. Nykysysteemissä kaikenmaailman keppien takia tuo on mahdottomuus. Itse näen asian niin, että kaikki millä työtön voi itselleen tienata lisärahaa on vain hyvä asia, koska se vähentää maksettavan tuen määrää. Nykysysteemissä järjestelmä on niin kankea ja rankaisukeskeinen että työtön joutuu vain ongelmiin mikäli hän yrittää asemaansa parantaa ja erehtyy tekemään sen väärin. Esimerkiksi jos työtön on erehtynyt työttömänä tekemään vaikka mooc:in ohjelmointikurssia omalla ajallaan aikeinaan hakeutua opiskelemaan alaa, on työttömyystuki otettu pois. Aivan käsittämätöntä. Mutta tätä rangaistuskeskeistä keppiähän kansa vain haluaa lisää.

Perustulo ja siihen liittyvä vapaus oman asemansa ja tulojen hallinnasta olisi hyvä askel parempaan noin yleisesti, mutta itse en kuitenkaan perustulosta ole kovin innostunut. Nykyisestä järjestelmästä saisi toimivamman jos ajateltaisiin että ihmisen toimeentulo perustuu siihen, että hän pystyy suunnittelemaan talouttaan etukäteen, hänen kannattaa aina ottaa työtä vastaan ja järjestelmä ei saisi koskaan rangaista ihmistä, joka on pyrkinyt parantamaan omaa työllistymistään tai osaamistaan. Nykyinen järjestelmä epäonnistuu jokaisessa kohtaa.

Itse kutsuisin tätä mallia vaikka viiden tukijalan malliksi. Työ, sairasloma, opiskelu, yrittäjyys ja tuet. Näiden viiden eri osa-alueen yhdistäminen ihan miten tahansa pitäisi onnistua nopeasti ja helposti. Ei saisi tulla 0 euron tukikuukausia vain siksi koska byrokratia pitää työtöntä lähtökohtaisesti aina epärehellisenä.

Eikä se porkkana tarkoita aina sitä että se olisi vain lisää tukirahaa. Valtio voisi ihan hyvin tarjota pitkäaikaistyöttömälle 0% tuloveron lyhyelle ajalle. Käytännössä lisää palkkaa. Mutta jos suurin este työllistymiselle on te-keskus, miten valvonnan lisääminen (hakemusten minimimäärien tarkastukset) sitä mitenkään parantaa?
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Ei se ole sekava vaan jäykkä ja kaikki on suunniteltu sen ideologian pohjalta, että työtön on epärehellinen, laiska ja työtävälttelevä. Lisäksi koko järjestelmä on rakennettu kaikenlaisten rangaistusten ja keppien ympärille, missä ei voida edes harkintaa käyttää, vaikka työtön joutuisi kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei yhtään porkkanaa koko järjestelmästä löydy.

Jo pelkästään lyhyiden työsuhteiden vastaanottaminen on tehty niin vaikeaksi ja vittumaiseksi, että työtä ei kannata ottaa vastaan koska byrokratian kanssa taisteleminen ja tyhjätaskuna rahojen odottelu on henkisesti liian raskasta. Köyhän työttömän elämä voi mennä pikavippien kanssa pelaamiseen ihan jo sen takia että otti lyhyen työn vastaan ja sitten kaikki tuet seisoo. Rankaisukeskeisyys on johtanut siihen että hyvä työtön tekee sen ja vain sen mitä te-palvelut määräävät. Kaikki muu on riski. Tuet ovat niin pienet että niistä ei ole karenssia vara antaa pois. Kun oma tahto ja hallinta omasta elämästä on näin saatu nollattua, mitä muuta voi odottaa kuin syrjäytyminen ja pitkäaikainen työttömyys?

Pitäisi olla yksinkertaisesti helvetisti helpompaa yhdistää vaikka opiskelu, osa-aikainen työ, sairasloma, yrittäjyys ja tuet. Nykysysteemissä kaikenmaailman keppien takia tuo on mahdottomuus. Itse näen asian niin, että kaikki millä työtön voi itselleen tienata lisärahaa on vain hyvä asia, koska se vähentää maksettavan tuen määrää. Nykysysteemissä järjestelmä on niin kankea ja rankaisukeskeinen että työtön joutuu vain ongelmiin mikäli hän yrittää asemaansa parantaa ja erehtyy tekemään sen väärin. Esimerkiksi jos työtön on erehtynyt työttömänä tekemään vaikka mooc:in ohjelmointikurssia omalla ajallaan aikeinaan hakeutua opiskelemaan alaa, on työttömyystuki otettu pois. Aivan käsittämätöntä. Mutta tätä rangaistuskeskeistä keppiähän kansa vain haluaa lisää.

Perustulo ja siihen liittyvä vapaus oman asemansa ja tulojen hallinnasta olisi hyvä askel parempaan noin yleisesti, mutta itse en kuitenkaan perustulosta ole kovin innostunut. Nykyisestä järjestelmästä saisi toimivamman jos ajateltaisiin että ihmisen toimeentulo perustuu siihen, että hän pystyy suunnittelemaan talouttaan etukäteen, hänen kannattaa aina ottaa työtä vastaan ja järjestelmä ei saisi koskaan rangaista ihmistä, joka on pyrkinyt parantamaan omaa työllistymistään tai osaamistaan. Nykyinen järjestelmä epäonnistuu jokaisessa kohtaa.

Itse kutsuisin tätä mallia vaikka viiden tukijalan malliksi. Työ, sairasloma, opiskelu, yrittäjyys ja tuet. Näiden viiden eri osa-alueen yhdistäminen ihan miten tahansa pitäisi onnistua nopeasti ja helposti. Ei saisi tulla 0 euron tukikuukausia vain siksi koska byrokratia pitää työtöntä lähtökohtaisesti aina epärehellisenä.

Eikä se porkkana tarkoita aina sitä että se olisi vain lisää tukirahaa. Valtio voisi ihan hyvin tarjota pitkäaikaistyöttömälle 0% tuloveron lyhyelle ajalle. Käytännössä lisää palkkaa. Mutta jos suurin este työllistymiselle on te-keskus, miten valvonnan lisääminen (hakemusten minimimäärien tarkastukset) sitä mitenkään parantaa?
Näin syrjäytyneenä päävikasena täytyy olla kyllä suht samaa mieltä sun tekstin kanssa. Osittain.
Suurimpana ongelmana näen (omalle kohdalle ja varmaan monelle muullekkin), sen että oikeasti pääsisi johonkin terapiaan.
Itellä on ollu just noita nollakuukausia ja se aiheutti aikoinaan asunnottomuuden yms. Hommat levis käsiin.
Ja kun puhetta tosta porkkanasta ja kepistä, niin se on niin mieltä ylistävää kun yrittää hakea terveysasemalta apua ongelmiinsa, ja sieltä tulee vaan sanomaa että oot sitä porkkanaa tullu hakemaan. (btw. kieltäytyny bentsoista jo yli kymmenen vuotta kun ne ei vaan käy omalle päälle)
Ainiin, yrität saada sairaspäivärahaa? nah mate, sä tartteet siihen b-lausunnon siltä samalta lekurilta missä oot käynytkin kun ei oo varaa vaihtaakkaan. Ja se vitun lekuri kattoo sun tiedot koneelta ja sanoo fuck it, sulla on tällästä ja tällästä menneisyydessä. Laitetaan terapiaan kyl paperit sisään mutta... ...Bumerang! Ainut apu on jollekkin psykiatriselle sairaanhoitajalle aika, joka voivottelee että kun menee niin huonosti vaikka ei kerkee edes sillä ekalla kerralla edes paljoa kertoa itestään tai mikä vaivaa. Sori avautuminen. Melko kyrpiintyny. Helpotti ees snadisti.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Tukia voisi satunnaisia/lyhytaikaisia töitä tekevälle maksaa kyselemättä ja tasoitella opintotuen tavoin pidemmällä aikavälillä. Mutta tämähän ei käy.

Muutenkin tuntuu, että Suomessa työstä on tehty käsitteellisesti aivan liian monimutkainen ja iso asia. Eihän siinä lopulta ole kyse kuin siitä, että teet jotain toiselle rahaa vastaan.

Ihan kuin joka tyypillä olis jokin isWorking-muuttuja ja kun se muuttuu, koko systeemi räjähtää ja kaikki mahdollinen pitää tehdä ja arvioida uusiksi. Toinen samanlainen on yrittäjyys, jostain syystä on keksitty eritellä ihmisiä sen mukaan. Suomalainen on niin tottunut tähän, että tulee ihan yllätyksenä ettei muualla ole tällaista.

Varsinkin pitkäaikaistyöttömälle joustavammat työmarkkinat olis hyvä asia. Eihän esim. monet pk-yrittäjät halua palkata ketään muutenkaan riskien takia, vielä vähemmän työttöminä olleita, vaikka tarvetta olisi ja itse tehdään 12h työpäivää.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Tukia voisi satunnaisia/lyhytaikaisia töitä tekevälle maksaa kyselemättä ja tasoitella opintotuen tavoin pidemmällä aikavälillä. Mutta tämähän ei käy.
Tämäkin voisi olla ihan normaali käytäntö, josta luovuttaisiin henkilön kohdalla vain jos hän sitä tahallaan väärin käyttää. Mutta ei. Takaisinperintä kyllä onnistuu mutta onhan se mukavampaa ilmeisesti, että se työtön joka töitä otti lyhyen työn vastaan, joutuu kärvistelemään ilman tukia. Vain koska on tärkeämpää ettei makseta senttiäkään liikaa itsensä työllistäneelle ja tehdään kaikki pisimmän kautta. Kuin se, että on rahaa maksaa vuokraa ja ruokaa tuilla, johon on kuitenkin oikeus.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Esimerkiksi jos työtön on erehtynyt työttömänä tekemään vaikka mooc:in ohjelmointikurssia omalla ajallaan aikeinaan hakeutua opiskelemaan alaa, on työttömyystuki otettu pois. Aivan käsittämätöntä. Mutta tätä rangaistuskeskeistä keppiähän kansa vain haluaa lisää.
Tämä minua on hämmästyttänyt, sillä tuollainen tuen katkaisu on vastoin TE-palveluiden omaa ohjettakin: Sivutoiminen opiskelu työttömyysetuudella - TE-Palvelut, eli jos opinnot jäävät alle 5 op/kk (tai muut tuossa mainitut reunaehdot), niin sivutoimisuuden pitäisi olla suunnilleen automaattinen tulkinta. Tosin itsellenikin kävi sillä tavalla, että merkitsin yhden virkailijan kanssa keskusteltuani työllistymissuunnitelmaan vuoden aikana suoritettavan 25 op opintokokonaisuuden, jonka koodin ja nettisivun annoin suunnitelmassa. Sitten soittikin virkailija, joka kertoi opintojen olevan laajuudeltaan hieman liian suuri kevään aikana - meni tasan viiteen pisteeseen per kuukausi! Kehotin kohteliaasti lukemaan opintokokonaisuuden sivua vähän pidemmälle: keväällä ensimmäisen kurssin 10 op, syksyllä toisen kurssin 15 op. :)

Sattuuhan sitä, mutta jopa tuolla 25 opintopisteellä olisi mennyt täsmälleen tuolle rajalle ja asia oli puhelimessa jo tullut sovittua toisen virkailijan kanssa (viittasin puhelinkeskusteluun työllistymissuunnitelmassa), jolle selitin myös kurssin jakautumisen kahteen osaan. Mutta eihän tällainen kokemus kauhean hyvää kuvaa systeemin kannustavuudesta jättänyt, oleellisinta näyttää olevan kaikenlaisten virheiden pedanttinen välttäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Tulipa jännä tapaus vastaan lähipiirissä. Ilman töitä syyskuusta alkaen, parin viikon homma tiedossa loppukuusta.

Työkkärin päätöksessä että työttömyysetuuteen ei ole oikeutta henkilöllä, joka työllistyy kokoaikatyössä yli kahden viikon ajan. Oikea logiikan riemuvoitto, tässäkin tapauksessa siis virhe ottaa vastaan työtä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Eikö nyt koronan takia ollut joku juttu, että saa tienata 500€ ennen kuin vaikuttaa työttömyysetuuteen, mutta en osaa sanoa mitään tuosta parin viikon työllistymisestä.

On toi nyt helvetti jos ei voi ottaa vastaan lyhyttä määräaikaista työtä, ilman että etuus tapetaan.

Sitten vielä sen lisäksi kaikki paperisota, että pääsee taas takaisin taikaseinälle. Siinä jää monella laskut maksamatta, kun odottelee päätöksiä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
En ole asiantuntija, mutta jos täystyöllistyy yli puoleksi kuukaudeksi, niin miten voi ajatella että pitäis saada vielä työttömyys tuet päälle?

Kai ne tuet meni vain siltä kuukaudelta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
En ole asiantuntija, mutta jos täystyöllistyy yli puoleksi kuukaudeksi, niin miten voi ajatella että pitäis saada vielä työttömyys tuet päälle?

Kai ne tuet meni vain siltä kuukaudelta?
Riippuu vähän miten paljon siltä ajalta tienaa ja jos menee sen 500€ yli, niin sitten sovitellaan työttömyyspäiväraha sen mukaan.

Eihän tuossa ole muuten mitään järkeä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
En ole asiantuntija, mutta jos täystyöllistyy yli puoleksi kuukaudeksi, niin miten voi ajatella että pitäis saada vielä työttömyys tuet päälle?

Kai ne tuet meni vain siltä kuukaudelta?
Samaa pohdin. Ei kai voi myöskään olla tilannetta, että saisit palkan ja tuet vielä päälle? Jos siis kahden viikon tai ylikin työpätkä.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Eihän tietenkään työttömyystukea tarvitse kun on töissä mutta voisi odottaa että saa tukea siihen asti kunnes edes aloittaa sen uuden työn. Tässä siis virhe oli että etukäteen ilmoitti tulevasta työstä, olisi pitänyt vaan hakea ja sen jälkeen ilmoittaa että aloitti työt xx.yy.

Aika veikeä peruste olla maksamatta nyt tukea koska on tulevaisuudessa töissä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pitäisi kai olla olemassa jotain soviteltua päivärahaa, jossa työttömyysilmoitukseen ilmoitetaan päivät jolloin olet ollut töissä ja niiltä päiviltä ei makseta työttömyyspäivärahaa.

Miten muuten keikkatyöläiset eläisivät?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Tulipa jännä tapaus vastaan lähipiirissä. Ilman töitä syyskuusta alkaen, parin viikon homma tiedossa loppukuusta.

Työkkärin päätöksessä että työttömyysetuuteen ei ole oikeutta henkilöllä, joka työllistyy kokoaikatyössä yli kahden viikon ajan. Oikea logiikan riemuvoitto, tässäkin tapauksessa siis virhe ottaa vastaan työtä.
Ehkä kannattaa tsekata päivämäärät mistä alkaen rahat poikki? Todennäköisesti (pitäisi ainakin) maksava lausunto sinne työn alkamisen edelliseen kalenteripäivään ja sitten estävä lausunto siitä kun hommat alkaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
Eikös johonkin pidä kirjata että "ei töitä" päivittäin. Sekö ei sit toimi tuohon, et kirjaa reilu pari viikkoa "töitä" ja taas "ei töitä".
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Suomessa ei vain työnteko kannata, näkeehän sen jo tuosta järjestelmästä.

Esim. kuukauden tuurausta ei voi ottaa, menettämättä tukia, ja sitten haetaan uudelleen tukia.

Minä haen eväät leipäjonosta, kun en sossusta saa , kun on hieman säästöjä. Siinä kun joku eduskunnan ihmisistä jonottaisi tuotekassia viisi tuntia niin rupeaisi tuet paranemaan.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
Suomessa ei vain työnteko kannata, näkeehän sen jo tuosta järjestelmästä.

Esim. kuukauden tuurausta ei voi ottaa, menettämättä tukia, ja sitten haetaan uudelleen tukia.

Minä haen eväät leipäjonosta, kun en sossusta saa , kun on hieman säästöjä. Siinä kun joku eduskunnan ihmisistä jonottaisi tuotekassia viisi tuntia niin rupeaisi tuet paranemaan.
Melko väsynyttä.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
104
Esim. kuukauden tuurausta ei voi ottaa, menettämättä tukia, ja sitten haetaan uudelleen tukia.
Sun siis pitäisi saada palkka kyseiseltä kuukaudelta ja lisäksi fattamassit tuohon päälle?

Jos tämä edustaa keskiverto työttömän ajatusmaailmaa, niin tuleva aktiivimalli on aivan liian päätä silittelevä kokonaisuus.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 308
Viestejä
4 193 909
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom