• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Hoh, katsoin juuri samaa. Sähköstä pitäisi maksaa 21 euroa kuussa ja siihen vielä lisäksi aika tyyris kotivakuutus. Mulla menee tällä hetkellä 80 neliön kämpässä sähköä kympillä kuussa eli onhan tuo 21e/kk ihan järkyttävän kallis.
Mulla laskutetaan 2kk välein sähköstä ja laskut olleet noin 70-80€ (2h+keittiö kerrostalossa).

Voisihan tuonne vaihtaa jos menisi läpi 21€ kuukausiveloitus sähköstä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
16€ sähkö ja vähän alle 10€ kotivakuutus itellä, sähköstä ei tarviis maksaa noin paljoa mut ennemmin otin sen kiinteenä niin onpahan varaa iskeä laitteita enemmän jylläämään
On kyllä vähän hullunkurista sanoa, että "onpahan varaa iskeä laitteita enemmän jylläämään", kun maksat sähköstä vähintään tuplahintaa ihan turhaan vrt käyttöperusteiseen sopimukseen.
Siinä kun se kuukausimaksu rullaa, niin sinne ne varat meneekin... Nimittäin Fortumin taskuun.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Ihme ongelma ihmisillä on jostain muutamasta eurosta. Mie nään sen käteväks et kaikki on yhellä laskulla, siirtomaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Helppo ennakoida paljon se lasku on, tietää millon se tulee eikä tarvii pelätä ylläreitä. Tuo summakin on kuitattu sillä et jättää kuussa juomatta yhen sixpackin, toki sekin voi jollekin olla iso ongelma koska työttömänähän pitää aina öyhöttää kuinka rahaa ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Ihme ongelma ihmisillä on jostain muutamasta eurosta. Mie nään sen käteväks et kaikki on yhellä laskulla, siirtomaksu, sähkölasku ja kotivakuutus. Helppo ennakoida paljon se lasku on, tietää millon se tulee eikä tarvii pelätä ylläreitä. Tuo summakin on kuitattu sillä et jättää kuussa juomatta yhen sixpackin, toki sekin voi jollekin olla iso ongelma koska työttömänähän pitää aina öyhöttää kuinka rahaa ei ole.
Vähintään 100€ taskuun vuodessa ja laskut menee automaattimaksuina kuitenkin ihan itsekseen omia aikojaan. Mutta kukin tavallaan.
Voisi vaan kuvitella, että varsinkin tässä ketjussa sille 100€ voisi keksiä parempaakin käyttöä, kuin osakkeenomistajien osinkojen maksu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Olen aloittanut työvoimakoulutuksen vuoden alusta, ja pian olen menossa työharjoitteluun johon on matkaa n. 100km suuntaan. Onko minun mahdollista saada minkäänlaista lisäkorvausta, kun tällä hetkellä saan :

peruspäiväraha 33,78€
korotusosa 4,80€
kulukorvaus 9,00€
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 261
Olen aloittanut työvoimakoulutuksen vuoden alusta, ja pian olen menossa työharjoitteluun johon on matkaa n. 100km suuntaan. Onko minun mahdollista saada minkäänlaista lisäkorvausta, kun tällä hetkellä saan :

peruspäiväraha 33,78€
korotusosa 4,80€
kulukorvaus 9,00€
Mitä järkeä mennä noin pitkälle työharjoitteluun? Tuossahan menee matkoihin päivässä ihan järjetön aika jo.

Liikkuvuusavustus hae sitä.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
ei kait tuo harjottelu ole vaan ihan koulu työkkärin rahoilla. sossusta kannattaa kysästä matkaa varten avustusta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Mitä järkeä mennä noin pitkälle työharjoitteluun? Tuossahan menee matkoihin päivässä ihan järjetön aika jo.

Liikkuvuusavustus hae sitä.
Lähempää ei löytynyt, tuohon hakemaani paikkaan on hyvä mahdollisuus työllistyä harjoittelun jälkeen. Tämä kyseinen harjoittelu kuuluu tuohon työvoimakoulutuksen sisältöön.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
20
Omalla kohdalla ainakin työkkärin virkailja sanoi vuosi takaperin työvoimakoulutukseen hakiessa että kulukorvauksen voi saada korotettuna ->18€ jos työssäkäyntialueen raja ylittyy (~80km), vaatinee varmaan TE-tston päätöksen asiasta Kelalle maksua varten.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Lähempää ei löytynyt, tuohon hakemaani paikkaan on hyvä mahdollisuus työllistyä harjoittelun jälkeen. Tämä kyseinen harjoittelu kuuluu tuohon työvoimakoulutuksen sisältöön.
Toivottavasti saat paikan harjoittelun jälkeen eikä kyseessä ole mikään kusetuspulju, joka antaa TE-toimiston vain ymmärtää, että töitä voisi olla palkattunakin. Tuohon 2x 100km menee ainakin 3h/päivä. No eipä siinä mitään, hyvää lukemista, hyvää musikkia tai vastaavaa työmatkoille mukaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itse oon 11/2018 lähtien käynyt 95km päässä töissä. Vittumainen matka, 100km olisi paljon parempi, saisi paremmat etuudet ym. 3h/päivä siihen menee junalla, ja matkatkin joutuu itse maksamaan. Käytännössä junamatkoista ei saa ees verovähennyksiä, kun omavastuu on 750€... et kaikin puolin paskasettings tollaiset pitkät työmatkat. Mut pakko oli ottaa työtä vastaan, kun oli vähän velkoja maksettavana. Nyt ne on onneksi kohta makseltu pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Onko tuohon korotettuun kulukorvaukseen olemassa, joku tietty km määrä, että on oikeutettu?
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
899
Mikäs homma tuo työsib on? Teenkö ison virheen jos ilmoittaudun tuohon mukaan? Työkkäri tälläistä ehdotteli.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Jään 1. huhtikuuta kortistoon it-työstä, innolla odotan kesään että voin nauttia elämästä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Onko muillekin täällä napsunut kutsua työllisyyden kuntakokeiluun? Täähän haiskahtaa uudelleen nimetyltä TYP palvelulta.
Työllisyyden kuntakokeilut- TE-palvelut
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu- TE-palvelut
Pikainen Googletus kertoo että TYP on eri juttu, tuosta voidaan ohjata TYP:iin.

Haiskahtaa että Valtio haluaa siirtää tehtävänsä kunnille. Todennäköisesti myös kulut kokonaisuudessaan. Tähän saakka kunnat ovat maksaneet osan kuluista, jolloin kunnilla on motivaatiota etsiä työpaikkoja.
Muistelen että kun palvelut siirrettiin kunnilta Valtiolle, työttömät iloitsivat kun karenssin ansoittaminen vähentyi. Kunnilla saattoi olla eri tekniikoita tehdä vaatimusten täyttämisestä mahdotonta, jolloin karenssista valittaminen täytyi osata muotoilla oikein, jotta karenssin sai peruttua.

90-luvun laman aikaan oli aika normaalia, että Työvoimatoimisto lähetti työnhakuvelvoitelapun kohteena yritys/virasto X, silloin kun tiesivät että henkilö jolle on määrä soittaa on juuri reagointiajan lomilla. Itselleni tuollainen karenssiautomaatti sattui kahdesti, mutta ensimmäisellä kerralla oli tuuria, että minulla oli kirjallinen todistus yhteyshenkilön lomasta. Sen jälkeen aina tein tallenteet viestittelystä, jotta on todiste että olen ainakin yrittänyt hakea "tarjottua" paikkaa. Monta työpaikkaan osoitusta oli myös sellaisia, että ne oli jo täytetty ennenkuin sain määräyksen hakea töitä, näistä täytyi kuitenkin hakea kirjallinen todistus että on kysytty. Eli yritys oli kova ja jatkuva aiheuttaa karenssi.

Valtion virkamiehellä on pikkasen tiukemmat säännöt, jolloin asiakkuus oli rehellisempää. En yllättyisi vaikka hommat siirrettäisiin kunnille, ja toimeentulotuki perässä. Siinä kuitenkin säästää aika tavalla rahaa, kun vaikkapa laittomasti vähennetään 40% toimeentulotuesta puolen vuoden ajan. En tiedä miten kunnassa voi valittaa päätöksistä, kun valituksen käsittelijä saattaa istua samassa toimistossa päätöksen tekijän kanssa. Muistan kun ohjeena oli ettei päätöksestä voi valittaa kuin kerran, ja seuraava virkamies olisi Poliisi tai oikeuslaitos, josta voisi hakea apua. Valtiolta kuitenkin saa valitusosoitetta myös uuteen päätökseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Sain työvoimakoulutuksen onnistuneesti päätökseen, pitääkö minun ilmoittaa nyt työkkärille muutoksesta? Mulla oli myös kulukorvausta ja korotettua päivärahaa, jotka oli päivätty tuon koulutuksen loppuun, alkaako normaalit tuet rullaamaan automaattisesti vai pitääkö jotain tehdä? Ei oikein ota näistä välillä selvää, saispa piakoin töitä niin ei tarviis leikkiä näiden kanssa.

Jos tämän kuvan mukaan ilmottautuisi työttömäksi, mutta eikös työvoimakoulutuksen opiskelija ole periaatteessa työtön kokoajan......
 

Liitteet

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 261
Sain työvoimakoulutuksen onnistuneesti päätökseen, pitääkö minun ilmoittaa nyt työkkärille muutoksesta? Mulla oli myös kulukorvausta ja korotettua päivärahaa, jotka oli päivätty tuon koulutuksen loppuun, alkaako normaalit tuet rullaamaan automaattisesti vai pitääkö jotain tehdä? Ei oikein ota näistä välillä selvää, saispa piakoin töitä niin ei tarviis leikkiä näiden kanssa.

Jos tämän kuvan mukaan ilmottautuisi työttömäksi, mutta eikös työvoimakoulutuksen opiskelija ole periaatteessa työtön kokoajan......
Ihan selvät toimintaohjeethan tuossa kuvassa on näkyvillä. Niiden mukaan toimit eli jos et saanut töitä sieltä niin ilmoittaudut työttömäksi. Ei sun tarvitse niistä korvauksista itse huolehtia vaan ne kuuluu te-toimistolle.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Ihanaa tämä työttömyys. Ihanaa. Uskomatonta.
POn aikaa, ei tarvitse töissä käydä, voi ruokaa laittaa kun haluaa tai jättää syömättäkin. Vähemmän kaloreita kun voi liikkua vähemmän ja työliikkumiset putoaa.

Menot laskit, ei enää ulkona syömistä, ei järjettömiä kk lippuja julkisiin.

Ei kyllä heti houkuteltaisi edes miljoonalla eurolla takaisin töihin... työttömyys on ihanaa. Sen vasta tajuaa kun on työtön, jos on ollut vuosia pyhittänyt elämästä työlle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Sain työvoimakoulutuksen onnistuneesti päätökseen, pitääkö minun ilmoittaa nyt työkkärille muutoksesta? Mulla oli myös kulukorvausta ja korotettua päivärahaa, jotka oli päivätty tuon koulutuksen loppuun, alkaako normaalit tuet rullaamaan automaattisesti vai pitääkö jotain tehdä? Ei oikein ota näistä välillä selvää, saispa piakoin töitä niin ei tarviis leikkiä näiden kanssa.

Jos tämän kuvan mukaan ilmottautuisi työttömäksi, mutta eikös työvoimakoulutuksen opiskelija ole periaatteessa työtön kokoajan......
Aina muutoksista ilmoitus TE-toimistoon/kuntakokeiluun. Ei ne siellä erikseen tiedä oletko työllistynyt vai eti.

Ja kun olet ollut koulutuksessa, et ole työtön vaan koulutuksessa. Samaa kikkailua kun jos olet työllistämistä edistävässä toimenpiteessä, niin et ole työtön vaikka oletkin työtön.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 702
Kirjeellä tuli infoa noista kuntajutuista... En usko että vaikuttaa juuri itseen, kun olen jo työkkärin kanssa sopimassa hommassa. Tosin sopimus päättyy kesäkuussa...
Mulle tuli myös tuo vaikka oon töissä palkkatuettuna tosin, lisäks itsellä ois jo oikeus ansiopäivärahaan ja olen yli 30 vuotias. Ei ne näköjään siellä lämpimässä officessa kaikkea tsekkaa niin tarkkaan. Entinen typin asiakas kylläkin olen niin ehkä ne on jostain arkistosta arponut mullekin tuon kuntajutun. :kahvi:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ihanaa tämä työttömyys. Ihanaa. Uskomatonta.
POn aikaa, ei tarvitse töissä käydä, voi ruokaa laittaa kun haluaa tai jättää syömättäkin. Vähemmän kaloreita kun voi liikkua vähemmän ja työliikkumiset putoaa.

Menot laskit, ei enää ulkona syömistä, ei järjettömiä kk lippuja julkisiin.

Ei kyllä heti houkuteltaisi edes miljoonalla eurolla takaisin töihin... työttömyys on ihanaa. Sen vasta tajuaa kun on työtön, jos on ollut vuosia pyhittänyt elämästä työlle...
Kyllä se siitä mieli muuttuu kun pitää alkaa jotain hankkimaan...

Kaupassa pitää laske mihin rahat riittää

Ei voi matkustella koska haluaa ja minne haluaa

Harrastukset on aika rajoittuneita

Uudesta autosta tai edes prätkästä turha haaveilla

Mutta jos tykkää yksinkertaisesta elämästä niin mikäs siinä, mä mielummin teen töitä ja pidän rahan kiertämässä ja nautin siitä.

7,5h pvässä siistiä sisätyötä +50k€/v ilman stressiä
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Kyllä se siitä mieli muuttuu kun pitää alkaa jotain hankkimaan...

Kaupassa pitää laske mihin rahat riittää

Ei voi matkustella koska haluaa ja minne haluaa

Harrastukset on aika rajoittuneita

Uudesta autosta tai edes prätkästä turha haaveilla

Mutta jos tykkää yksinkertaisesta elämästä niin mikäs siinä, mä mielummin teen töitä ja pidän rahan kiertämässä ja nautin siitä.

7,5h pvässä siistiä sisätyötä +50k€/v ilman stressiä
Ehkä meillä on vähän erityyppinen kaveripiiri enkä viittaa tällä sinuun. Mutta suurin osa tutuistani elää ihan kädestä suuhun vaikka töissä käyvätkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Lähes kaikki hankinnat tehdään velaksi ja sitten maksellaan niitä velkoja ja rahaa ei ole käytössä yhtää sen enempää kuin minullakaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ehkä meillä on vähän erityyppinen kaveripiiri enkä viittaa tällä sinuun. Mutta suurin osa tutuistani elää ihan kädestä suuhun vaikka töissä käyvätkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Lähes kaikki hankinnat tehdään velaksi ja sitten maksellaan niitä velkoja ja rahaa ei ole käytössä yhtää sen enempää kuin minullakaan.
Onneksi itsellä ei ole penniäkään velkaa, enkä osta mitään velaksi
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Kyllä se siitä mieli muuttuu kun pitää alkaa jotain hankkimaan...

Kaupassa pitää laske mihin rahat riittää

Ei voi matkustella koska haluaa ja minne haluaa

Harrastukset on aika rajoittuneita

Uudesta autosta tai edes prätkästä turha haaveilla

Mutta jos tykkää yksinkertaisesta elämästä niin mikäs siinä, mä mielummin teen töitä ja pidän rahan kiertämässä ja nautin siitä.

7,5h pvässä siistiä sisätyötä +50k€/v ilman stressiä
Ei ole stressiä minullakaan ja on 24 tuntia vuorokassa omaa aikaa.

Kyllä se siitä mieli muuttuu kun pitää alkaa jotain hankkimaan...

35K säästössä. Siitä voi hankkia.

Kaupassa pitää laske mihin rahat riittää.

Niin pitää. Näin toimii tarkka markka.

Ei voi matkustella koska haluaa ja minne haluaa

En tarvitse matkailua onnellisuuten. Matkustan kotimaassa, poljen Jopolla Suomen halki, aikaa on eikä kiirettä kotiin. Rahaa säästyy. Voin lähteä Jopolla matkaan silloin kun sinä heräät töihisi tai olet siellä 37,5 h vko

Harrastukset on aika rajoittuneita.

Pyöräilen, juoksen, kirjoitan kirjaa, kuuntelen musiikkia, laulan musiikin tahtiin, kävelen, uin, kuntoilen, eräilen... kerro mihin kohtaan lopetan.

Uudesta autosta tai edes prätkästä turha haaveilla

En tarvitse autoa kun on polkupörä, jalat ja julkiset. Ilman peltilehmää ei persekaan puudu.

Mutta jos tykkää yksinkertaisesta elämästä niin mikäs siinä, mä mielummin teen töitä ja pidän rahan kiertämässä ja nautin siitä.

Pidän minäkin rahan kierrossa, mutta ostamatta turhaa, siten on myös 35K säästössä.

7,5h pvässä siistiä sisätyötä +50k€/v ilman stressiä

Minäkin teen töitä työttömänä, itselleni. Ja mikä parasta voin tehdä töitä itselleni tuottavimpaan aikaan. Jos ei tänään jaksa, sitten lomaillaan ja huomenna uudella innolla ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 427
Itse kyllä pidän töissä käymisestä. Se tekee mukavan arkirytmin elämään ja siinä on myös sosiaalinen aspekti eli työkaverit. Periaatteessa pärjäisin ilmankin töitä, rahallisesti, mutta tylsäksi kyllä aika kävisi työttömänä. Varmaan se riippuu niin henkilöstä, kuka tykkää mistäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 951
Itse kyllä pidän töissä käymisestä. Se tekee mukavan arkirytmin elämään. Periaatteessa pärjäisin ilmankin töitä, rahallisesti, mutta tylsäksi kyllä aika kävisi työttömänä. Varmaan se riippuu niin henkilöstä, kuka tykkää mistäkin.
Itse en pidä töissäkäymisestä. Se pilaa mun luontaisen rytmin. En pärjäis ilman työtä, etenkään rahallisesti, mutta kyllä työttömänä puuhaa löytyis. jos vaan pärjäis.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Itsehän jouduin eläkkeelle alle 30-vuotiaana terminaalisen syövän takia. Vaikka oletus on, että sairauteen kuolen, niin jos tästä selvitään, täytyy vakavasti harkita missä määrin tulevaisuudessa käy töissä. Sen verran muuttui elämän prioriteetit ja arvot. Ei sillä, että musta täysin työkykyistä ikinä tulisikaan. Toki ilman töitä ja sitä kautta säästöjä en ois tähänkään asti selvinnyt, sillä hoitoihin mennyt yli 50k. Toisaalta saa myös miettimään, että mitä järkeä käydä töissä ja maksaa veroja, jos niillä ei tässä maassa saa edes nuorena vakavasti sairaana ilmaisia hoitoja, vaan joutuu lähtemään ulkomaille hoidettavaksi omakustanteisesti.

Ennen diagnoosia vedin itteni piippuun opiskelemalla ja tekemällä töitä täysipäiväisesti sillä mentaliteetilla, että se raataminen tuottaa sitten joskus tulosta jonkun materian ja hyvän työpaikan muodossa. Kadun noita aikoja enemmän, kuin pitkiä työttömyysputkia, jolloin olin kaikkein onnellisin kun sai harrastaa asioita rauhassa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Itsehän jouduin eläkkeelle alle 30-vuotiaana terminaalisen syövän takia. Vaikka oletus on, että sairauteen kuolen, niin jos tästä selvitään, täytyy vakavasti harkita missä määrin tulevaisuudessa käy töissä. Sen verran muuttui elämän prioriteetit ja arvot. Ei sillä, että musta täysin työkykyistä ikinä tulisikaan. Toki ilman töitä ja sitä kautta säästöjä en ois tähänkään asti selvinnyt, sillä hoitoihin mennyt yli 50k. Toisaalta saa myös miettimään, että mitä järkeä käydä töissä ja maksaa veroja, jos niillä ei tässä maassa saa edes nuorena vakavasti sairaana ilmaisia hoitoja, vaan joutuu lähtemään ulkomaille hoidettavaksi omakustanteisesti.

Ennen diagnoosia vedin itteni piippuun opiskelemalla ja tekemällä töitä täysipäiväisesti sillä mentaliteetilla, että se raataminen tuottaa sitten joskus tulosta jonkun materian ja hyvän työpaikan muodossa. Kadun noita aikoja enemmän, kuin pitkiä työttömyysputkia, jolloin olin kaikkein onnellisin kun sai harrastaa asioita rauhassa.
Syöpä on kyllä kiusallinen. Hienoa kuitenkin että pystyt sentään nauttimaan työttömyydestä.

Työttömyys on tosiaan minustakin ihanaa, voi tehdä sitä mitä haluaa. Harrastaa ei voi ehkä kalliisti, kuten vaikkapa 50K vuosi töissä, mutta on toisaalta aikaa harrastaa.

Toisin kuin 50K vuosi työssä.

Itse opiskelin tasan ensimmäisen ammatin, joka oli datanomi, ja siihen jäin.

Ei kiinnostanut tuhlata kallisarvoista nuoruuttani jo silloin opiskeluihin, koska tiesin mitä siitä seuraa, työelämä lähes hautaan asti...

Siksi työttömyys oli lähes aina tavoitteeni, muutamaa määräaikaista työpätkää lukuunottamatta, joka on säästöjeni takana.

Onnea sinulle ja pitkää ikää!
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Syöpä on kyllä kiusallinen. Hienoa kuitenkin että pystyt sentään nauttimaan työttömyydestä.

Työttömyys on tosiaan minustakin ihanaa, voi tehdä sitä mitä haluaa. Harrastaa ei voi ehkä kalliisti, kuten vaikkapa 50K vuosi töissä, mutta on toisaalta aikaa harrastaa.

Toisin kuin 50K vuosi työssä.

Itse opiskelin tasan ensimmäisen ammatin, joka oli datanomi, ja siihen jäin.

Ei kiinnostanut tuhlata kallisarvoista nuoruuttani jo silloin opiskeluihin, koska tiesin mitä siitä seuraa, työelämä lähes hautaan asti...

Siksi työttömyys oli lähes aina tavoitteeni, muutamaa määräaikaista työpätkää lukuunottamatta, joka on säästöjeni takana.

Onnea sinulle ja pitkää ikää!
Sullekin tsemppiä ja toivottavasti säästösi riittää. Kaltaistesi takia noita perustilejä ja muita velvoittavia mutta työnteosta rankaisemattomia järjestelmiä mietitään.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Itse kyllä pidän töissä käymisestä. Se tekee mukavan arkirytmin elämään ja siinä on myös sosiaalinen aspekti eli työkaverit. Periaatteessa pärjäisin ilmankin töitä, rahallisesti, mutta tylsäksi kyllä aika kävisi työttömänä. Varmaan se riippuu niin henkilöstä, kuka tykkää mistäkin.
Riippuu. Moni tykkää työssä käymisestä.

Mun yks tuttu rakastaa työtä juurikin rytmin takia, lomarahat hänestä kivoja ja se sosiaalinen tilanne.

Itse en pidä sitä sosiaalisena aspektina, jos töissä juttelet työasioita robottimaisesti, mutta joku pystyy siihen.

AINA kun olen ollut töissä, niin mun mieliala oli alhaalla, ja olin aina väsynyt, stressaantunut, ja mieli maassa. Burnoutinkin koin kerran.

En yksinkertaisesti jaksa töitä painaa. Raha ei motivoi mua. Jo ystävät ja sukulaiset huiomanneet monta iertaa, että aina kun työrupeama on päättynyt, ja olin työtön. Niin musta on tullut kokonaan eri ihminen. Positiivinen, iloinen, tekevä ja aikaan saava. Kun olin töissä niin en jaksanut tehdä mitään ja olin aina vihainen. Surullinen, äreäkin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Sullekin tsemppiä ja toivottavasti säästösi riittää. Kaltaistesi takia noita perustilejä ja muita velvoittavia mutta työnteosta rankaisemattomia järjestelmiä mietitään.
Eiköhän niihin töihin tekijöitä löydy, turha sinne on sellaisia pistää, jotka eivät ole motivoituneita.

Minua ei työnteko ole kiinnostanut koskaan, tykkään enemmin nauttia elämästä.

Ei se ole työnantajankaan etu. Vaikka moni työtä tekevistäkin näyttää kyllä pälpättävän sen 40% työajasta vähintään työkaverille auto ostoista yms.

Elämä pitäisi olla valinta, minä en pyytänyt saada syntyä 40h vko työelämään. Valintani on toinen.

Ja ne työmatkat 10h vko.... en kyllä millään olisi jaksanut tuota rumbaa 12 kk sopparia pidemmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 160
Riippuu. Moni tykkää työssä käymisestä.

Mun yks tuttu rakastaa työtä juurikin rytmin takia, lomarahat hänestä kivoja ja se sosiaalinen tilanne.

Itse en pidä sitä sosiaalisena aspektina, jos töissä juttelet työasioita robottimaisesti, mutta joku pystyy siihen.

AINA kun olen ollut töissä, niin mun mieliala oli alhaalla, ja olin aina väsynyt, stressaantunut, ja mieli maassa. Burnoutinkin koin kerran.

En yksinkertaisesti jaksa töitä painaa. Raha ei motivoi mua. Jo ystävät ja sukulaiset huiomanneet monta iertaa, että aina kun työrupeama on päättynyt, ja olin työtön. Niin musta on tullut kokonaan eri ihminen. Positiivinen, iloinen, tekevä ja aikaan saava. Kun olin töissä niin en jaksanut tehdä mitään ja olin aina vihainen. Surullinen, äreäkin.
Silloin olet ehkä väärässä ammatissa jos sieltä ei jää kuin paskan maku suuhun. Itse teen liikkuvaa työtä asiakkaiden parissa, väliin yksin ja väliin kollegan kera. Siinä on etunsa, vaihdetaan mielipiteitä työasioista jos on tarvis ja suurin osa menee yleiseen keskusteluun. Päivät menee nopeasti ja tuntee tehneensä hyvän päivän.
En vaihtaisi nykyistä työtäni työttömyyteen vain siksi että "olisi enemmän aikaa".
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eiköhän niihin töihin tekijöitä löydy, turha sinne on sellaisia pistää, jotka eivät ole motivoituneita.

Minua ei työnteko ole kiinnostanut koskaan, tykkään enemmin nauttia elämästä.

Ei se ole työnantajankaan etu. Vaikka moni työtä tekevistäkin näyttää kyllä pälpättävän sen 40% työajasta vähintään työkaverille auto ostoista yms.

Elämä pitäisi olla valinta, minä en pyytänyt saada syntyä 40h vko työelämään. Valintani on toinen.

Ja ne työmatkat 10h vko.... en kyllä millään olisi jaksanut tuota rumbaa 12 kk sopparia pidemmälle.
No mut se on ihan ok jos sä kerran elät säästöilläsi etkä sossuta työttömänä työn "hakijana". Siinä tapauksessa sä olisit pelkkä loinen.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Silloin olet ehkä väärässä ammatissa jos sieltä ei jää kuin paskan maku suuhun. Itse teen liikkuvaa työtä asiakkaiden parissa, väliin yksin ja väliin kollegan kera. Siinä on etunsa, vaihdetaan mielipiteitä työasioista jos on tarvis ja suurin osa menee yleiseen keskusteluun. Päivät menee nopeasti ja tuntee tehneensä hyvän päivän.
En vaihtaisi nykyistä työtäni työttömyyteen vain siksi että "olisi enemmän aikaa".
On hienoa, jos nautit työstäsi.

Ja toivottavasti tulet aina jaksamaan sitä tehdä. Olen kokeillut monia töitä, ja mä en pysty mitään työtä tekemään.

En pidä itseäni työnarkomaanina enkä koneena. Olen liian väsynyt palvelemaan jotain esimiestä.

Silloin jäi aina omat hommat kotona tekemättä jaksamattomuuteen. Tästä syystä mm. edellisen työpaikan työterveyslääkäri diagnosoi työuupumuksen.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
No mut se on ihan ok jos sä kerran elät säästöilläsi etkä sossuta työttömänä työn "hakijana". Siinä tapauksessa sä olisit pelkkä loinen.
Olen säästöillä ainakin 3 vuotta, sitten on ilmoittauduttava työkkäriin.

Kyllä tukia saa Suomessa hakea. Saatte tekin työtä tekevät mm. lapsilisää, oletteko tekin sitten niitä "loisia".

Ymmärsinkö oikein, ettei Suomessa saa olla työtön? Työttömänä nytkin mulla on arki täynnä töitä, joten työllistän ihmisiä kun käytän julkisia, käyn kaupassa, ostan tuotteita yms.

Työllistän tulevaisuudessa Kelaa ja TE-toimistoa yms.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
889
Eiköhän niihin töihin tekijöitä löydy, turha sinne on sellaisia pistää, jotka eivät ole motivoituneita.

Minua ei työnteko ole kiinnostanut koskaan, tykkään enemmin nauttia elämästä.

Ei se ole työnantajankaan etu. Vaikka moni työtä tekevistäkin näyttää kyllä pälpättävän sen 40% työajasta vähintään työkaverille auto ostoista yms.

Elämä pitäisi olla valinta, minä en pyytänyt saada syntyä 40h vko työelämään. Valintani on toinen.

Ja ne työmatkat 10h vko.... en kyllä millään olisi jaksanut tuota rumbaa 12 kk sopparia pidemmälle.
Tällainen ajattelu on mahdollista vain täysin elämästä vieraantuneelle valtion hoidokille. Mikä eläin luonnossa voi todeta, että minua ei huvita hankkia ruokaa - en valinnut syntyä ketuksi metsästämään tai oravaksi käpyjä keräilemään.

Työ on ainoa syy edelleen miksi meillä on ruokaa ja juotavaa, sekä muita elämälle välttämättömiä asioita. Jokaisen kynnelle kykenevän olisi siihen osallistuttava - muutoin aikuisenakin on vain holhokki - lapsi muiden joukossa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Tällainen ajattelu on mahdollista vain täysin elämästä vieraantuneelle valtion hoidokille. Mikä eläin luonnossa voi todeta, että minua ei huvita hankkia ruokaa - en valinnut syntyä ketuksi metsästämään tai oravaksi käpyjä keräilemään.

Työ on ainoa syy edelleen miksi meillä on ruokaa ja juotavaa, sekä muita elämälle välttämättömiä asioita. Jokaisen kynnelle kykenevän olisi siihen osallistuttava - muutoin aikuisenakin on vain holhokki - lapsi muiden joukossa.
Kyllä työttömän elämää viettää nykyään siis jopa puoli miljoonaa kansasta. Kertokoon joku tarkan lukeman.

Monihan noista on tempputyöllistettyjä 9e päivä sopimuksilla.

Vaikka suomessa on n. 500 000 työtöntä (työttömät ja tempputyöllistetyt), niin huomaat varmasti että meillä on ruokaa ja juotavaa. Eli onko työttömyys sittenkään uhka?

Minun olettama on, että jopa ainakin 20% noista 250 000 varsinaisista työttömästä ovat työhaluttomia.

Elämä on vain niin lyhyt että viisas pääsee vähemmällä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Olen säästöillä ainakin 3 vuotta, sitten on ilmoittauduttava työkkäriin.

Kyllä tukia saa Suomessa hakea. Saatte tekin työtä tekevät mm. lapsilisää, oletteko tekin sitten niitä "loisia".

Ymmärsinkö oikein, ettei Suomessa saa olla työtön? Työttömänä nytkin mulla on arki täynnä töitä, joten työllistän ihmisiä kun käytän julkisia, käyn kaupassa, ostan tuotteita yms.

Työllistän tulevaisuudessa Kelaa ja TE-toimistoa yms.
No ei me maksajat lähtökohtaisesti olla loisia. Loinen on sellainen henkilö, jonka aktiivinen tavoite on pyrkiä elämään vain muilta saaduilla sossutuilla jne.

Ei työttömyys ole mikään synti ja häpeä mutta kuvasit tuossa aiemmin henkilöä, joka nimenomaan haluaa olla työtön ja koska käytit tuollaista selkeän määritelmän omaavaa sanaa, oletin että siis kirjoilla työkkärissä ja tukia nostaen ilman aikomustakaan onnistua yhdessäkään työnhaussa tai pahimmillaan jopa suolata ne itse.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Yleinen tapani olla työtön on ottaa 6 kk märääaikaisia ja säästää töistä (palkasta) 50%. Näin pystyn säästämään siihen että voin elää omillani.

Toki joskus olen ollut kirjoillakin, enkä häpeä sitä, olenhan nimittäin työtäkin tehnyt.

Kuulun lisäksi aina kassaan, joka maksaa sitten jonkun aikaa leveästi myöskin. Siihen voi kuulua vaikka olisi määräaikainen sopimus.

Suosittelen muillekin työttömille pätkätöitä. Kaikilla on oikeus elämään, ja ken haluaa elää alle 700e kk suotakoon.

Kun minä olin palkkatöissä, minua ei häirinnyt yhtään ne "loiset", koska se on vain elämää. Aina menee verorahoja mm. Marinin aamiaisiin ja päättäjien takseihin...

Siksi minua ei hävettäisi olla työkkärissäkään ilman kovaa kiirettä työelämään.

Olen huomannut, että monet työtä tekevät nuutenkin vihaavat työttömiä, koska heillä on jotain, mitä työtä tekevillä ei ole. Eli aikaa nauttia.

Ja kun esim. kattoo noita työtä tekeviä, esim. 40v talossa, niin näkee jo kyllä ihan hyvin että ne parhaat työvuodet jo mennyt. Ei pienintäkään hymyä kun on itse työttömänä asiakkaana.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Nyt oon viikon ollu työttämänä ja nyt alkaa jo tuntuun siltä että tää on tylsää, saanu kämpän siivottua aika hyvin, järjestelly kaapeja jne. Kait se pitää soitella ens viikolla edelliseen duuni paikkaan ja kysellä että mites sen jatkon kanssa oli? Jos olisvat saanu asiat siihen kuosiin johtoportaassa että sielä joku olis halukas kirjottamaan jatko sopparia. Kovasti ainakin edellisellä viikolla puhuvat että haluavat mut takas sinne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Jotenkin hirveän vaikea ymmärtää ihmisiä joiden elämä pyörii pelkästään työn ympärillä. Tylsää ilman töitä? Ei sosiaalisia kontakteja ilman töitä? Itse tykkään käydä töissä mutta paljon mielummin elelisin vapaaherrana. Työttömyysaikoinakaan vuorokaudessa ei välillä ole tarpeeksi tunteja, puhumattakaan sitten 40-tuntisen työviikon aikana.

Ehkä se on vaan helpompi istua neljän seinän sisällä tuijottamassa maalin kuivumista ja valittaa kuinka tylsää on. Maailmassahan ei helvetti ole mitään muuta tekemistä kuin työ, työ, työ, ja sitten onkin jo aika kuolla.

Ei muuta kun eurojaska kestona päälle ja voitosta haaveilemaan :smoke:
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 719
No ei me maksajat lähtökohtaisesti olla loisia. Loinen on sellainen henkilö, jonka aktiivinen tavoite on pyrkiä elämään vain muilta saaduilla sossutuilla jne.

Ei työttömyys ole mikään synti ja häpeä mutta kuvasit tuossa aiemmin henkilöä, joka nimenomaan haluaa olla työtön ja koska käytit tuollaista selkeän määritelmän omaavaa sanaa, oletin että siis kirjoilla työkkärissä ja tukia nostaen ilman aikomustakaan onnistua yhdessäkään työnhaussa tai pahimmillaan jopa suolata ne itse.
Kun on vähän aikaa katsellut tuota työelämää niin ymmärtää kyllä hyvin että ei sillä niin väliä onko työtön tai vaikkapa "joku saatanan köyhä" (huonopalkkainen alainen). Alaspäin sinua katsotaan joka tapauksessa niiden ihmisten toimesta, jotka niin haluavat tehdä.

Jaksaa naurattaa kun itseäni ei ainakaan enää kiinnosta yhtään mitä muut miettivät. Mielistelyelämä muita varten eläen sopii varmasti joillekin. Työtön on ihmisenä ihan samanlainen kuin muutkin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 282
Jotenkin hirveän vaikea ymmärtää ihmisiä joiden elämä pyörii pelkästään työn ympärillä. Tylsää ilman töitä? Ei sosiaalisia kontakteja ilman töitä? Itse tykkään käydä töissä mutta paljon mielummin elelisin vapaaherrana. Työttömyysaikoinakaan vuorokaudessa ei välillä ole tarpeeksi tunteja, puhumattakaan sitten 40-tuntisen työviikon aikana.

Ehkä se on vaan helpompi istua neljän seinän sisällä tuijottamassa maalin kuivumista ja valittaa kuinka tylsää on. Maailmassahan ei helvetti ole mitään muuta tekemistä kuin työ, työ, työ, ja sitten onkin jo aika kuolla.

Ei muuta kun eurojaska kestona päälle ja voitosta haaveilemaan :smoke:
Ajasta ei ole puutetta, ei.

Tänään ei ole ehtinyt edes työnhakua tekemään, kun ollut retki luonnossa, grilli kuumana tunnin nonstop, illalla lähden vielä Jopolla ajelulle.

Rannalla voisi käydä. Toki ymmärrän täysin itse niitä jotka työtä haluavat tehdä.'

En itse asiassa usko, että moni lopettaisi työn teon, koska työn teolla kustannetaan juuri ne uudet autot ja omakotitalot, joista voi sitten tarinoida työ kavereille.

Minulla ei elämänlaatu ole materiassa, eli kyllä tosiaan työnteko on se, joka ei ekana mielessä ole.

Onko muuten muut työttömät kevytyritäneet?

Paljonko saa nykyään thdä rahaa ja saako karenssia jos menee vähänkin rajan yli??

Onko esim siivouspalveluille kysyntää kevyt yrittäjänä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 160
Ajasta ei ole puutetta, ei.

Tänään ei ole ehtinyt edes työnhakua tekemään, kun ollut retki luonnossa, grilli kuumana tunnin nonstop, illalla lähden vielä Jopolla ajelulle.

Rannalla voisi käydä. Toki ymmärrän täysin itse niitä jotka työtä haluavat tehdä.'

En itse asiassa usko, että moni lopettaisi työn teon, koska työn teolla kustannetaan juuri ne uudet autot ja omakotitalot, joista voi sitten tarinoida työ kavereille.

Minulla ei elämänlaatu ole materiassa, eli kyllä tosiaan työnteko on se, joka ei ekana mielessä ole.

Onko muuten muut työttömät kevytyritäneet?

Paljonko saa nykyään thdä rahaa ja saako karenssia jos menee vähänkin rajan yli??

Onko esim siivouspalveluille kysyntää kevyt yrittäjänä?
Vuosia sitten eräs kaveri pesi kesäaikana arkena ikkunoita helsingin keskustassa. Tarvikkeet oli jossain kärryssä mitä työnteli ja marssi sisään kysymään että saiskos pestä ikkunat. Illalla sitten ryyppäsi päivällä tienatut rahat pois.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
711
Nuohoushommissa riittää töitä. Nykytilanne on se, että eläkkeelle jää enemmän jengiä mitä valmistuu. Valmistuneiden keski-ikä on lähemmäs 50v. Miksi et työttömänä lähtisi nokikolariksi? Piipun nuohous maksaa 50-60€ kerta ja päälle mahdollisesti kilsat.

Tuttu nuohooja sanoi, ettei nuorisoa kiinnosta hommat ja hänellä on yli 35vuoden kokemus alalta. Saa jo valita mieluisan työalueensa, eräskin päivä keikkaa oli reilusti yli parissakymmenessä kohteessa. Siinä jo pääsee ihan ok tilille.
 

Zacksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 101
Kyllä työttömän elämää viettää nykyään siis jopa puoli miljoonaa kansasta. Kertokoon joku tarkan lukeman.

Monihan noista on tempputyöllistettyjä 9e päivä sopimuksilla.

Vaikka suomessa on n. 500 000 työtöntä (työttömät ja tempputyöllistetyt), niin huomaat varmasti että meillä on ruokaa ja juotavaa. Eli onko työttömyys sittenkään uhka?

Minun olettama on, että jopa ainakin 20% noista 250 000 varsinaisista työttömästä ovat työhaluttomia.

Elämä on vain niin lyhyt että viisas pääsee vähemmällä.
Työssäkäyvien osuus väestöstä on jossain 45% paikkeilla ja laskee jatkuvasti.
Kuinka kauan ajattelet että taikaseinä vielä toimii? Ja mistä ajattelit että se ruoka ja juotava ilmestyy kun maksajia ei enää olekaan tarpeeksi?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 393
Nuohoushommissa riittää töitä. Nykytilanne on se, että eläkkeelle jää enemmän jengiä mitä valmistuu. Valmistuneiden keski-ikä on lähemmäs 50v. Miksi et työttömänä lähtisi nokikolariksi? Piipun nuohous maksaa 50-60€ kerta ja päälle mahdollisesti kilsat.

Tuttu nuohooja sanoi, ettei nuorisoa kiinnosta hommat ja hänellä on yli 35vuoden kokemus alalta. Saa jo valita mieluisan työalueensa, eräskin päivä keikkaa oli reilusti yli parissakymmenessä kohteessa. Siinä jo pääsee ihan ok tilille.
Ei kannata harrastaa korkeanpaikan kammoa, kun tuohon työhön rupeaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 084
Viestejä
4 207 780
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom