Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

On kokemusta, tosin meillä käytetään Fleetbikea. Laitoin neljän vuoden sopparin maksimi hankintahinnan päälle 2400 € omasta pussista. Lunastushinta on 5% siitä sopimushinnasta eli 200 € minun tapauksessa.

Asia, jota eniten pohdin ennen hankintaa, oli leasingin hintaan kuuluva "vakuutus". Katsopa tarkkaan, mitä se Vapauden tapauksessa tarkoittaa. Fleetillä tämä vakuutuksena mainostettu palvelu tarkoittaa, että varastetun pyörän sopimus lakkaa olemasta. Asiakas ei saa rahakorvausta tai uutta pyörää (paitsi tekemällä uuden sopparin). "Vakuutuksen" arvo on siis, ettet joudu maksamaan loppuajalta leasing-maksua. Ja tottakai siinä menettää kaiken itse sijoitetun rahan.
Vapaudella saa muistikuvieni mukaan vastaavan pyörän vakuutuksesta. Kuka sen vastaavuuden määrittelee, siitä ei ole tarkempaa tietoa

Vapaudella pitää vain huomioida se, että jos pyörä on ns. ylihintainen, eli yli 4901 euron arvoinen, niin ylimenevälle osuudelle pitää ottaa maksullinen lisävakuutus. Jos ei ota, niin Vapauden vakuutus korvaa vain sen 4901 euron mukaan.

Tämmöinem kokemus; Fillari 4900 ja olen maksanu siitä 100€/kk. Nyt vaihtui duuni niin kertoivat että pitäis maksaa vielä 4400 vaikka olen maksanut 1400€ tähän mennessä. Selvisi että "työnantajan tarjoama" etu on kuluton työnantajalle eli kulut veloitetaankin työntekijältä. Homma ns. ryssittiin eli ajettiin kiireellä läpi ja niin myöhään keväällä että fillarien saatavuus oli huono.
Onneksi itse suhtauduin siihen jo alusta alkaen että maksan satasen kuussa fillarista ns. leasingia enkä edes haaveile että se olisi oma joskus viiden vuoden päästä. Täysjoustosähköfillari kuluu käytössä kuitenkin niin että viisivuotias sähköfillari on jo melko arvoton. En taida lunastaa tuota vaan otan uuden fillarin uudesta duunipaikasta.

Laitetaan nyt tännekin arvuuttelijoille, että mitä tapahtuu jos pyörä pitää lunastaa kesken sopimuskauden.

Hankin maaliskuussa työsuhdepyöränä 2850€ maksaneen Canyonin Vapaus.io kautta. Viime viikolla tuli fudut töistä yt:den päätteeksi ja kyselin sitten paljonko on lunastushinta nyt. Sopimuskausi päättyy syyskuun loppuun ja lunastettavaa jäi 2300€. Pyörän hinta siis lyhenee n. 80€/kk vaikka palkasta lähtee satanen pois ja tämähän johtuu toki siitä, että se n. 20e/kk on rahoitus/vakuutuskuluja.

Tässä tapauksessa, kun firma oli se jonka aloitteesta työsuhde päättyi, niin hoiti muut purkamisesta johtuneet kulut. Muuten olisi joutunut Vapaudelle maksamaan suojelurahoja olikohan 260e plus kuljetusmaksun, eli varmaan lähemmäs 300e lisää.

Vapaudella on kuitenkin prosessi olemassa siihen, että pyörän voi siirtää toiselle työnantajalle. Toimivuus lienee tapauskohtaista, helpoiten menee jos toinenkin työnantaja käyttää Vapautta, mutta ilmeisesti pyörä voidaan myös "myydä" uudelle toimijalle.

Lunastin sitten pyörän itselle, kun ei tällä hetkellä mitään Grand Canyon ON:8:n veroista saa lähellekään tuohon hintaan, hyvä jos alle kolmeen tonniin.

Otsikossa esitetty kysymys siitä, onko kyseessä lahja vai huijaus on siis erittäin relevantti. Kuulostaa minusta lähinnä kepuloinnilta ja rentseekingiltä, jossa härskejä sivukuluja saadaan innostuneille hyville veronmaksajille markkinoitua kätevästi. Itse ostaisin rahalla.

Itsellä nyt pyörä ollut 1,5 vuotta Vapauden kautta ja ihan hyvä tapa tuo on ollut maksaa oma pyörä. Vapaudella vielä suhteellisen alhainen tuo lunastushinta sopimuksen lopussa. Kun tuon ottaa, kannattaa tosiaan huomioida se, että tuossa myös sitoutuu työnantajaan sopimuskaudeksi. Kesken kauden kun tuossa tulee suhteellisen suuri maksuerä kerralla maksuun jos pyörän lunastaa itselleen. Tämä varsinkin voi olla ongelma, jos työntekijä irtisanotaan ja riski pitkästä työttömyysjaksosta on korkea.

Se onko tuo taloudellisesti järkevää, on jokaisen laskettava itse. Itse en ainakaan olisi laittanut kerralla tuota rahaa kiinni uuteen pyörään.

Otsikossa esitetty kysymys siitä, onko kyseessä lahja vai huijaus on siis erittäin relevantti. Kuulostaa minusta lähinnä kepuloinnilta ja rentseekingiltä, jossa härskejä sivukuluja saadaan innostuneille hyville veronmaksajille markkinoitua kätevästi. Itse ostaisin rahalla.
Tuohon tulee veroetu lisäksi, eli kyllä tuo selvästi halvemmaksi tulee kuin suoralla rahalla ostaminen. Mutta jos tykkäät samasta maksaa enemmän niin mikäs siinä

Tuohon tulee veroetu lisäksi, eli kyllä tuo selvästi halvemmaksi tulee kuin suoralla rahalla ostaminen. Mutta jos tykkäät samasta maksaa enemmän niin mikäs siinä
Oliko tälle vielä jonkinnäköistä laskelmaa kaveriksi? Toki tuo "reilusti" on hyvin subjektiivinen käsite .

Oliko tälle vielä jonkinnäköistä laskelmaa kaveriksi? Toki tuo "reilusti" on hyvin subjektiivinen käsite .
Itse olen lopulta ajatellut asian niin, että ainakin vapaus vetää välistä tuon 20e, jolloin satasesta jää lyhennykseen 80€. Tuo 100€ joka vähennetään palkasta, otetaan ennen veroja, joten se vastaa n.70e ansiomenetystä (tähän tietysti vaikuttaa henkilökohtainen verotus: tulot, lapsimäärä, kirkollisverot yms.).
Tästä saa arvioitua tuota saavutettavaa hyötyä: Eli kun 80e lyhennyksestä maksan 70e, etu on 10€/kk -tästä toki vähennetään mahdolliset sopimuskeskeytykset tai pyörän lunastus lopussa. Mutta mitään 1000e pyörää ei "kannata" työsuhdepyöräksi ottaa, sillä siitä ei voittoja jää, kun vapaus vie ne käsittely/lunastuskuluina.

Edit. Hups, tietysti korkeammalla palkalla on tuo ansiomenetys pienempi->Isompi veroprosentti->Pienempi ansiomenetys per/kk->Isompi säästö. 50k tuloilla verottajan laskurilla arvioituna ansiomenetys onkin "enää" 60e, jolloin säästöksi muodostuu 20e/kk, joka alkaa varsinkin maksimimaksuajoilla (60kk) tehdä sitä eroa suoraan ostamiseen verrattuna

Viimeksi muokattu:
Jäi kyllä aika huono fiilis työsuhdepyörä sekoiluiden kanssa. Kyseessä siis 3StepIt. Ainoat tiedot mitä heidän sivuiltaan löysin: Usein kysytyt kysymykset työsuhdepyöristä. Saman tasosta palvelua saisi varmaan jos McDonalds alkaisi pyöräleasaajaksi.

Työnantajan mukaan pyöriä voi ostaa joko paikallisista liikkeistä, suomalaisista verkkokaupoista tai verkkokaupoista EU-alueella. Sitten kun kiinostava pyörä löytyy Bike-discountista nii selviää että 3StepIt:in kautta ei voi ostaa pyöriä ulkomailta koska he eivät hyväksy muuta vaihtoehtoa kun että yritys laskuttaa heitä suoraan. Työnantajan lappujen mukaan 3StepIt maksaa pyörän vasta sen jälkeen kun pyörä on saapunut minulle??

Noh, sitten kun pyörä löytyy suomalaisesta verkkokaupasta niin saan kuulla ettei laskuun saa liittää nastarenkaita jne. Ainoa hyväksytty lukko 3StepIt:in mukaan oon runkolukko? Vakuutusehdoissa tosin lukee että pyörä pitää AINA säilyttää kiinnilukittuna tolppaan tai johinkin muuhun kiinteään rakkennelmaan. En tiedä miten se onnistuu runkolukolla.

No viimeiseksi haluan vielä tarkistaa että mitä tapahtuu jos olen perhevapaalla / pidempi sairasloma ja palkanmaksu katkeaa työnantajalta (olen muutaman kuukauden perhevapaalla ensi vuonna). Työnantajan mukaan ei pitäisi olla ongelmaa mutta haluan vielä että asia tarkistetaan koska he eivät tiedä leasauksen ehtoja. No sitten viikon päästä selviää että sopimus katkeaa ja pyörä pitäisi varmaan lunastaa jonkun lisämaksun kera.

Summa Summarum

Ostan pyörän suoraan itse, ja yksi ilonaihe on että kyseinen pulju (3StepIt) ei saa siitä senttiäkään.

Jäi kyllä aika huono fiilis työsuhdepyörä sekoiluiden kanssa. Kyseessä siis 3StepIt. Ainoat tiedot mitä heidän sivuiltaan löysin: Usein kysytyt kysymykset työsuhdepyöristä. Saman tasosta palvelua saisi varmaan jos McDonalds alkaisi pyöräleasaajaksi.

Työnantajan mukaan pyöriä voi ostaa joko paikallisista liikkeistä, suomalaisista verkkokaupoista tai verkkokaupoista EU-alueella. Sitten kun kiinostava pyörä löytyy Bike-discountista nii selviää että 3StepIt:in kautta ei voi ostaa pyöriä ulkomailta koska he eivät hyväksy muuta vaihtoehtoa kun että yritys laskuttaa heitä suoraan. Työnantajan lappujen mukaan 3StepIt maksaa pyörän vasta sen jälkeen kun pyörä on saapunut minulle??

Noh, sitten kun pyörä löytyy suomalaisesta verkkokaupasta niin saan kuulla ettei laskuun saa liittää nastarenkaita jne. Ainoa hyväksytty lukko 3StepIt:in mukaan oon runkolukko? Vakuutusehdoissa tosin lukee että pyörä pitää AINA säilyttää kiinnilukittuna tolppaan tai johinkin muuhun kiinteään rakkennelmaan. En tiedä miten se onnistuu runkolukolla.

No viimeiseksi haluan vielä tarkistaa että mitä tapahtuu jos olen perhevapaalla / pidempi sairasloma ja palkanmaksu katkeaa työnantajalta (olen muutaman kuukauden perhevapaalla ensi vuonna). Työnantajan mukaan ei pitäisi olla ongelmaa mutta haluan vielä että asia tarkistetaan koska he eivät tiedä leasauksen ehtoja. No sitten viikon päästä selviää että sopimus katkeaa ja pyörä pitäisi varmaan lunastaa jonkun lisämaksun kera.

Summa Summarum

Ostan pyörän suoraan itse, ja yksi ilonaihe on että kyseinen pulju (3StepIt) ei saa siitä senttiäkään.
Vähän vaikuttaa siltä, että osuit varsinaiseen miinaan tuon "palveluntarjoajan" kanssa. Tuskin mikään muu noin paska on. Etufillari ainakin on omien kokemusten mukaan ihan OK yhteistyökumppani.

Ei ollu kyllä tuollaisia haasteita GoByBiken kanssa. Pyöriä sai tilattua niin kotimaisista kuin eurooppalaisista verkkokaupoista ja pyöräliikkeistä. Homma oli helppoa kuin mikä, itse kun tilasin kotimaisesta niin sähköpostilla sinne ”tilaus” sisään, ne teki hommat GBB:n järjestelmään, itselle tuli sopimus sähköisesti hyväksyttäväksi ja kuittauksen jälkeen muutaman pävän päästä matkahuolto toi pyörän kotiin.

Lukon kun rekisteröi ja kuittaa pyörän vastaanotetuksi niin vakuutus astuu voimaan. Hyväksyttyjä lukkoja oli listoissa valmiina pitkä liuta ja käsittääkseni aikalailla kaikki riittävän korkean luokituksen lukot olis kelvannut erikseen viestin laittamalla.

Hyväksytyt lisävarusteet tulee suoraan verottajan listalta ja sinne kuuluu myös nastarenkaat, mutta nämä sai vissiin vain kotimaisesta liikkeestä tilaamalla.

MITÄ LISÄVARUSTEITA VOIN SISÄLLYTTÄÄ PYÖRÄPAKETTIIN?
Polkupyöräetuun luetaan myös pyörään kiinteästi kuuluvat varusteet. Kiinteästi pyörään kuluvilla varusteilla tarkoitetaan polkupyörän perusvarusteita. Tällaisia ovat valot, lukitus, polkimet, nastarenkaat, lokasuojat, tavarateline, jalka/seisontatuki ja soittokello. Vaikka pyöräilykypärä ei ole polkupyörän varuste, luetaan työsuhdepyörän yhteydessä annettava kypärä kuitenkin polkupyöräetuun. Varusteet otetaan huomioon polkupyöräedun arvoa laskettaessa lisäämällä varusteiden arvo hankintahintaan.

Polkupyöräetuun ei lasketa muita kuin edellä mainittuja pyörään kiinteästi kuuluvia perusvarusteita. Esimerkiksi matka-, nopeus- ja tehomittari, juomapullo ja -teline, pyöräilykengät ja -vaatteet, sivulaukut, pumppu, peräkärry ja lastenistuin eivät ole pyörään kiinteästi kuuluvia varusteita.

Asennus- / Toimituskulut voi myös sisällyttää työsuhdepyöräpakettiin.

Huom! GoByBiken kautta tehtäviin nettitilauksiin ei voi sisällyttää muita varusteita kuin lukon (tämä tulee GoByBiken kautta ja toimitetaan eri lähetyksessä kuin pyörä). Poikkeuksina Canyon ja Halpahalli.fi, joista lisävarusteiden tilaaminen onnistuu nettilomakkeemme kautta.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin monet muut palveluntarjoajat juuri auttavat pyörän hankinnassa, takuuasioissa ja reklamaatioissa. 3StepIT:ille taitaa pyörän liisaus olla vaan pieni sivubisnes. Pääbisnes taitaa olla elektroniikkatuotteiden vuokraus/liisaus työpaikoille, niin ei hajuakaan saako sieltä sitten mitään apua jos pyörän kanssa ilmenee ongelmia. Ja onko taattua että kaikki ongelmia voi itse hoitaa kun ei ole pyörän omistaja.

Jos muistan oikein niin pyörä on aina pakko lunastaa liisauskauden lopussa / jos sopimus katkeaa. Suuri ongelma (ja aihe mikä aiheutti minulle päänsärkyä) on se että kaikkia liisausehtoja ei kerrota pyörän liisajille. Itseäni ihmetyttää se että aika moni kolleega on hankkinut kalliin työsuhdepyörän ennen minua eikä kukaan ole selvittänyt liisausehtoja. Sitten löytyy myös kollegoita jotka luulevat että he omistavat liisauspyöränsä, ja kiinnittävät itsensä jopa 4-5 vuoden liisauskauteen koska 3StepIT:illä ei taida olla mitään ylärajaa pyörän hinnalle.

HR-henkilön mukaan kaikki työpaikan työntekijät jotka ovat käyttäneet työsuhdepyöräetua niin ovat hankkineet pyörän paikallisesta pyöräliikkeestä, nii siihen tarkoitukseen 3StepIt toimii varmaan ihan hyvin.

Meillä töissä myös 3stepIT välikätenä. Rajoituksia tuli tänä vuonna mitä saa pyörään sisällyttää ja jonkinlainen listaus lukoista. Itsellä onneksi muutaman kuukauden päästä jo päättyy pyöräsopimus ja pyörän pääsee lunastamaan prosentin kuluilla.

Walla

//TODO: Add Title
Täällä olleista laskelmista on aika monesta unohtunut se, että tuo pitää laskea marginaaliverolla eikö sillä verokortin lukemalla:

Eli käytännössä suurimmalle osalle se veroetu on luokkaa 40-60% tuloista, asuinkunnasta, seurakunnan jäsenyydestä jne. riippuen.

Ja palkan osana ollessaan tuo myös kerryttää eläkettä: Osana palkkaa annettu polkupyöräetu kerryttää työeläkettä - Eläketurvakeskus

Palkan päälle oleva ei kerrytä, mutta sellainen on toki aina työntekijälle kannattava jos ei ole aikeita lähteä firmasta lähiaikoina.

Nuo pyöräetujen säästölaskurit näyttävät kyllä minusta pitävän ihan paikkansa.

Innostuin maastopyöräkisoista pari vuotta sitten, mutta nykyinen 27.5" Spectral ei ole siihen hommaan aivan optimaalinen, vaikka muuten hauska lenkkipyörä onkin. Olen katsellut sen tilalle sekä käytettyjä xc-pyöriä, että vapauden kautta tarjolla olevia uusia. Tuli nyt mieleen, et mitä jos otat Vapauden kautta yli 4k€ arvoisen pyörän, eli maksat ylimenevän osan omasta pussista ja jossain vaiheessa sopimuskautta tulee potkut? Saako omasta ylimääräisestä alkupanostuksesta hyvityksen, vai onko se menetettyä rahaa? Sinänsä jännä juttu, että neljä tonttua ei meinaa riittää uuteen pyörään kunnollisilla osilla.

Innostuin maastopyöräkisoista pari vuotta sitten, mutta nykyinen 27.5" Spectral ei ole siihen hommaan aivan optimaalinen, vaikka muuten hauska lenkkipyörä onkin. Olen katsellut sen tilalle sekä käytettyjä xc-pyöriä, että vapauden kautta tarjolla olevia uusia. Tuli nyt mieleen, et mitä jos otat Vapauden kautta yli 4k€ arvoisen pyörän, eli maksat ylimenevän osan omasta pussista ja jossain vaiheessa sopimuskautta tulee potkut? Saako omasta ylimääräisestä alkupanostuksesta hyvityksen, vai onko se menetettyä rahaa? Sinänsä jännä juttu, että neljä tonttua ei meinaa riittää uuteen pyörään kunnollisilla osilla.
Kannnattaa ne ohjeet ja sopparit mukea tarkkaan. Et saa hyvitystä ylimaksusta, ellet lunasta pyörää niin saat omasi pitää. Veroetu toki menee.

Näin ajattelinkin. Alkaa tuntua siltä, että etsin sopivan käytetyn pienellä välirahalla ja pärjäilen sillä.

Sid

Onko työnantajalta selkeät ohjeet? Meillä on sovittu, että mikäli työsuhde päättyy työnantajan aloitteesta, saa pyörän pitää ja firma kuittaa lunastushinnan. En tiedä, miten käytännössä verotus sellaisessa tilanteessa menisi. Sehän ei sääntöjen mukaan olisi enää verovapaa tulo, jos sopparia on jäljellä enemmän kuin vuoden loppuun.

Työnantajan puolelta ei ole tullut minkäänlaista ohjeistusta. Ajattelin maanantaina laittaa vapaudelle kysymyksen pyörän lunastuksesta ennenaikaisesti ja pitääpä kysäistä samaa myös työnantajalta. Vapauden sivuilla oli kyllä esimerkkitapaus, jossa 2000€ pyöräpaketti katkaistiin ennenaikaisesti, jolloin lunastushinta oli kylmästi loppusopimuksen hinta. Esimerkissä ei mainittu kyllä varsinaisen fillarin hintaa ollenkaan. Omassa tapauksessa pyörän hinta tulisi olemaan +4000€, joka tarkoittaa paketin kokonaishintaa 5700€/57kk. Jos keskeytyshinta lasketaan koko sopparin hinnasta, ei siinä ole mitään järkeä.

Meillä on sovittu, että mikäli työsuhde päättyy työnantajan aloitteesta, saa pyörän pitää ja firma kuittaa lunastushinnan.
Tämä kuulostaa kyllä omaan korvaan aika harvinaiselta ratkaisulta, eiköhän useimmilla ole malli jossa työnantaja tuossa tilanteessa kuittaa leasingyhtiölle maksettavat purkukulut ja työntekijä maksaa vain jäljellä olevan lunastushinnan.
Esim. itsellä meni juuri näin.

Verotuksekin osalta tuo kuulostaa siltä, että ainakin harmaalla alueella ollaan jos pyörä siirtyy työntekijälle eikä se näy palkkakuitilla. Tai sitten siellä pyörä näkyy mikä merkitsee jopa tuhansia euroja lisää verotettavaa tuloa.

Tuota kysyjän tapausta kannattaa varmaan kysyä vapauden aspasta, sieltä sain itsekin hyvin vastaukset pieniinkin nyansseihin mitä kyselin.

Hei oliko tämä työnantajan pyöräetu nyt sama asia, kuin mikä verokortissa on kuvattu "polkupyöräetuna"?
1701860394124.png

Eli tämä yllä oleva kohta on se, mihin leasing-ajan kirjataan 1200€ verotonta?

Hei oliko tämä työnantajan pyöräetu nyt sama asia, kuin mikä verokortissa on kuvattu "polkupyöräetuna"?

Eli tämä yllä oleva kohta on se, mihin leasing-ajan kirjataan 1200€ verotonta?
Missä kohdassa tuollainen on Oma Verossa? Olen nyt selannut pari kertaa läpi verokortin uusimisen ja en tuota havaitse.

Eipä se verokorttiin siis vaikuta laitatko 0 vai 1200, kun se on verovapaata kuitenkin
Riippuu siitä tuleeko palkan päälle vai palkan osana. Jos tulee palkan päälle niin ei vaikuta veroprosenttiin, jos taas palkan osana (ts. sulta pidätetään pyörän maksuja palkasta) se alentaa verotettavaa ansiotuloa ja siten ennakonpidätysprosenttia.

Riippuu siitä tuleeko palkan päälle vai palkan osana. Jos tulee palkan päälle niin ei vaikuta veroprosenttiin, jos taas palkan osana (ts. sulta pidätetään pyörän maksuja palkasta) se alentaa verotettavaa ansiotuloa ja siten ennakonpidätysprosenttia.
Just tämä. Eli jos pyörästä napataan se 100€ palkasta pois per kk, niin jokaisen euron pitäisi merkitä. Näin mä tätä itse tulkitsin. Tosin sama periaate on ymmärtääkseni käyttöetuautossa ja nyt jäin miettimään, että missä tämä muutosverokortin osalta huomioidaan.

Just tämä. Eli jos pyörästä napataan se 100€ palkasta pois per kk, niin jokaisen euron pitäisi merkitä. Näin mä tätä itse tulkitsin. Tosin sama periaate on ymmärtääkseni käyttöetuautossa ja nyt jäin miettimään, että missä tämä muutosverokortin osalta huomioidaan.
Huomioidaan siinä, että saat vähemmän rahapalkkaa.
Pyöräetu merkitään siihen omaan kenttäänsä samalla tavalla riippumatta siitä veloittaako työnantaja sen työntekijältä vai ei.

Ja nyt sitten tarkennuksena kun soittelin verolle ja kysyin asiasta. Käyttöetuauton osuutta ei merkitä mitenkään erikseen, muuta kuin toki ne matkakulut vähennyksinä. Tämä lienee kaikille selvä..paitsi minä joudun näitä jostain syystä joka vuosi uudelleenopettelemaan.
Polkupyöräetua joka on 1200€ tai alle, ei merkitä polkupyöräetuutena verokorttiin. Ei ole tarvetta, sillä vain yli 1200€ menevä osuus verotetaan ja on verottajan kannalta merkittävää.
Ja minulla siis polkupyöräetu veloitetaan palkasta 100€/kk joten tuo näkyy jo bruttotuloissa suoraan.

Niin okei, joo verokortin kannalta sillä ei ole merkitystä onko alle 1200e etu kortilla vai ei.
Tulorekisteriin se pitää ymmärtääkseni työnantajan kuitenkin ilmoittaa.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 910
Jäsenet
68 011
Uusin jäsen
psimonta

Hinta.fi

Ylös Bottom