Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
37
Jos olen ymmärtänyt oikein niin monet muut palveluntarjoajat juuri auttavat pyörän hankinnassa, takuuasioissa ja reklamaatioissa. 3StepIT:ille taitaa pyörän liisaus olla vaan pieni sivubisnes. Pääbisnes taitaa olla elektroniikkatuotteiden vuokraus/liisaus työpaikoille, niin ei hajuakaan saako sieltä sitten mitään apua jos pyörän kanssa ilmenee ongelmia. Ja onko taattua että kaikki ongelmia voi itse hoitaa kun ei ole pyörän omistaja.

Jos muistan oikein niin pyörä on aina pakko lunastaa liisauskauden lopussa / jos sopimus katkeaa. Suuri ongelma (ja aihe mikä aiheutti minulle päänsärkyä) on se että kaikkia liisausehtoja ei kerrota pyörän liisajille. Itseäni ihmetyttää se että aika moni kolleega on hankkinut kalliin työsuhdepyörän ennen minua eikä kukaan ole selvittänyt liisausehtoja. Sitten löytyy myös kollegoita jotka luulevat että he omistavat liisauspyöränsä, ja kiinnittävät itsensä jopa 4-5 vuoden liisauskauteen koska 3StepIT:illä ei taida olla mitään ylärajaa pyörän hinnalle.

HR-henkilön mukaan kaikki työpaikan työntekijät jotka ovat käyttäneet työsuhdepyöräetua niin ovat hankkineet pyörän paikallisesta pyöräliikkeestä, nii siihen tarkoitukseen 3StepIt toimii varmaan ihan hyvin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
499
Meillä töissä myös 3stepIT välikätenä. Rajoituksia tuli tänä vuonna mitä saa pyörään sisällyttää ja jonkinlainen listaus lukoista. Itsellä onneksi muutaman kuukauden päästä jo päättyy pyöräsopimus ja pyörän pääsee lunastamaan prosentin kuluilla.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Oliko tälle vielä jonkinnäköistä laskelmaa kaveriksi? Toki tuo "reilusti" on hyvin subjektiivinen käsite .
Täällä olleista laskelmista on aika monesta unohtunut se, että tuo pitää laskea marginaaliverolla eikö sillä verokortin lukemalla:

Eli käytännössä suurimmalle osalle se veroetu on luokkaa 40-60% tuloista, asuinkunnasta, seurakunnan jäsenyydestä jne. riippuen.

Ja palkan osana ollessaan tuo myös kerryttää eläkettä: Osana palkkaa annettu polkupyöräetu kerryttää työeläkettä - Eläketurvakeskus

Palkan päälle oleva ei kerrytä, mutta sellainen on toki aina työntekijälle kannattava jos ei ole aikeita lähteä firmasta lähiaikoina.

Nuo pyöräetujen säästölaskurit näyttävät kyllä minusta pitävän ihan paikkansa.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
498
Innostuin maastopyöräkisoista pari vuotta sitten, mutta nykyinen 27.5" Spectral ei ole siihen hommaan aivan optimaalinen, vaikka muuten hauska lenkkipyörä onkin. Olen katsellut sen tilalle sekä käytettyjä xc-pyöriä, että vapauden kautta tarjolla olevia uusia. Tuli nyt mieleen, et mitä jos otat Vapauden kautta yli 4k€ arvoisen pyörän, eli maksat ylimenevän osan omasta pussista ja jossain vaiheessa sopimuskautta tulee potkut? Saako omasta ylimääräisestä alkupanostuksesta hyvityksen, vai onko se menetettyä rahaa? Sinänsä jännä juttu, että neljä tonttua ei meinaa riittää uuteen pyörään kunnollisilla osilla.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
498
Näin ajattelinkin. Alkaa tuntua siltä, että etsin sopivan käytetyn pienellä välirahalla ja pärjäilen sillä.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Onko työnantajalta selkeät ohjeet? Meillä on sovittu, että mikäli työsuhde päättyy työnantajan aloitteesta, saa pyörän pitää ja firma kuittaa lunastushinnan. En tiedä, miten käytännössä verotus sellaisessa tilanteessa menisi. Sehän ei sääntöjen mukaan olisi enää verovapaa tulo, jos sopparia on jäljellä enemmän kuin vuoden loppuun.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
498
Työnantajan puolelta ei ole tullut minkäänlaista ohjeistusta. Ajattelin maanantaina laittaa vapaudelle kysymyksen pyörän lunastuksesta ennenaikaisesti ja pitääpä kysäistä samaa myös työnantajalta. Vapauden sivuilla oli kyllä esimerkkitapaus, jossa 2000€ pyöräpaketti katkaistiin ennenaikaisesti, jolloin lunastushinta oli kylmästi loppusopimuksen hinta. Esimerkissä ei mainittu kyllä varsinaisen fillarin hintaa ollenkaan. Omassa tapauksessa pyörän hinta tulisi olemaan +4000€, joka tarkoittaa paketin kokonaishintaa 5700€/57kk. Jos keskeytyshinta lasketaan koko sopparin hinnasta, ei siinä ole mitään järkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Meillä on sovittu, että mikäli työsuhde päättyy työnantajan aloitteesta, saa pyörän pitää ja firma kuittaa lunastushinnan.
Tämä kuulostaa kyllä omaan korvaan aika harvinaiselta ratkaisulta, eiköhän useimmilla ole malli jossa työnantaja tuossa tilanteessa kuittaa leasingyhtiölle maksettavat purkukulut ja työntekijä maksaa vain jäljellä olevan lunastushinnan.
Esim. itsellä meni juuri näin.

Verotuksekin osalta tuo kuulostaa siltä, että ainakin harmaalla alueella ollaan jos pyörä siirtyy työntekijälle eikä se näy palkkakuitilla. Tai sitten siellä pyörä näkyy mikä merkitsee jopa tuhansia euroja lisää verotettavaa tuloa.

Tuota kysyjän tapausta kannattaa varmaan kysyä vapauden aspasta, sieltä sain itsekin hyvin vastaukset pieniinkin nyansseihin mitä kyselin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 938
Hei oliko tämä työnantajan pyöräetu nyt sama asia, kuin mikä verokortissa on kuvattu "polkupyöräetuna"?
1701860394124.png

Eli tämä yllä oleva kohta on se, mihin leasing-ajan kirjataan 1200€ verotonta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Hei oliko tämä työnantajan pyöräetu nyt sama asia, kuin mikä verokortissa on kuvattu "polkupyöräetuna"?

Eli tämä yllä oleva kohta on se, mihin leasing-ajan kirjataan 1200€ verotonta?
Missä kohdassa tuollainen on Oma Verossa? Olen nyt selannut pari kertaa läpi verokortin uusimisen ja en tuota havaitse.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
99
Eipä se verokorttiin siis vaikuta laitatko 0 vai 1200, kun se on verovapaata kuitenkin
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 167
Eipä se verokorttiin siis vaikuta laitatko 0 vai 1200, kun se on verovapaata kuitenkin
Riippuu siitä tuleeko palkan päälle vai palkan osana. Jos tulee palkan päälle niin ei vaikuta veroprosenttiin, jos taas palkan osana (ts. sulta pidätetään pyörän maksuja palkasta) se alentaa verotettavaa ansiotuloa ja siten ennakonpidätysprosenttia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 938
Riippuu siitä tuleeko palkan päälle vai palkan osana. Jos tulee palkan päälle niin ei vaikuta veroprosenttiin, jos taas palkan osana (ts. sulta pidätetään pyörän maksuja palkasta) se alentaa verotettavaa ansiotuloa ja siten ennakonpidätysprosenttia.
Just tämä. Eli jos pyörästä napataan se 100€ palkasta pois per kk, niin jokaisen euron pitäisi merkitä. Näin mä tätä itse tulkitsin. Tosin sama periaate on ymmärtääkseni käyttöetuautossa ja nyt jäin miettimään, että missä tämä muutosverokortin osalta huomioidaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Just tämä. Eli jos pyörästä napataan se 100€ palkasta pois per kk, niin jokaisen euron pitäisi merkitä. Näin mä tätä itse tulkitsin. Tosin sama periaate on ymmärtääkseni käyttöetuautossa ja nyt jäin miettimään, että missä tämä muutosverokortin osalta huomioidaan.
Huomioidaan siinä, että saat vähemmän rahapalkkaa.
Pyöräetu merkitään siihen omaan kenttäänsä samalla tavalla riippumatta siitä veloittaako työnantaja sen työntekijältä vai ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 938
Ja nyt sitten tarkennuksena kun soittelin verolle ja kysyin asiasta. Käyttöetuauton osuutta ei merkitä mitenkään erikseen, muuta kuin toki ne matkakulut vähennyksinä. Tämä lienee kaikille selvä..paitsi minä joudun näitä jostain syystä joka vuosi uudelleenopettelemaan.
Polkupyöräetua joka on 1200€ tai alle, ei merkitä polkupyöräetuutena verokorttiin. Ei ole tarvetta, sillä vain yli 1200€ menevä osuus verotetaan ja on verottajan kannalta merkittävää.
Ja minulla siis polkupyöräetu veloitetaan palkasta 100€/kk joten tuo näkyy jo bruttotuloissa suoraan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Niin okei, joo verokortin kannalta sillä ei ole merkitystä onko alle 1200e etu kortilla vai ei.
Tulorekisteriin se pitää ymmärtääkseni työnantajan kuitenkin ilmoittaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Työsuhdepyörän säästö näkyy väärin monissa laskureissa – Näin selvität todellisen säästön omilla tuloillasi



3 500 euron hintaisen työsuhdepolkupyörän sopimuskausien pituuksissa on jopa seitsemän kuukauden erot eri palveluntarjoajien välillä.
Sopimuskauden pituuden avulla pyörän kokonaishinta on nopeaa arvioida, kun verovapaa lyhennys on yleensä sata euroa kuukaudessa.
Toteutunut säästö riippuu myös veroprosentista, joka ei riipu palveluntarjoajasta. Henkilökohtainen ennakkoveroprosentti vaikuttaa siihen, kuinka paljon nettopalkka laskee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Onhan se selvää, että palveluntarjoajat kertoo noissa laskureissaan sen teoreettisen best case scenarion.

Esim. vapaudella on työnantajalle useamman tason pakettia joista yhdessä kuluja ei mene työnantajalle senttiäkään vaan kaikki peritään leasingmaksussa. Eli tuossa tapauksessa se palkasta pois lähtevä 100€ lyhentää sitä leasingia vain n. 60€ kun vähennetään vakuutus- ja rahoituskulut.

IMG_20231124_125705_469.jpg
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
Henkilökohtainen ennakkoveroprosentti vaikuttaa siihen, kuinka paljon nettopalkka laskee.
Tämäkin menee hieman pieleen. Se on henkilön marginaaliveroprosentti, joka vaikuttaa siihen minkä verran nettopalkka laskee. Mitä suurempi marginaaliprosentti, niin sitä enemmän nettopalkasta jää käteen. Kun verotettava tulo pienenee 100 eurolla, niin se pienentää maksettavaa veroa sitä enemmän, mitä suurempi marginaaliprosentti on. Eli tässäkin voidaan sanoa, että suurituloiset hyötyvät tästä enemmän kuin pienituloiset :)
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
728
Miten työsuhdepyörä-kuvio vaikuttaa pyörän takuuseen ja muuhun kuluttajansuojaan?

Pyörää ei osteta kuluttajana, joten takuu ei välttämättä ole normaali kuluttajatakuu ... eikä kuluttajansuoja taida koskea liikkeen ja liisarifirman välistä kauppaa. Liisarifirmakin asioi ensisijaisesti työnantajan eikä kuluttajan kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Ei ole tarvinnut tuota itse onneksi kauheasti selvitellä. Moottori omaan pyörään vaihdettiin melko uutena liikkeen / maahantuojan toimesta ilman mitään ongelmia (pl. silloiset ongelmat osien saatavuudessa). Vapaudella on ainakin myös saatavilla noihin sopimuksiin koko sopimusajalle jatkotakuu, jonka itse maksoin, jos sattuisi tuohon sähköjärjestelmään jotain tulla leasingkauden aikana. Ei ollut mielestäni pahan hintainen, jos ulkoa muistan niin 4 e/kk ja kertamaksuna koko takuun ylittävälle osuudelle sopimuskaudesta.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
37
Miten työsuhdepyörä-kuvio vaikuttaa pyörän takuuseen ja muuhun kuluttajansuojaan?

Pyörää ei osteta kuluttajana, joten takuu ei välttämättä ole normaali kuluttajatakuu ... eikä kuluttajansuoja taida koskea liikkeen ja liisarifirman välistä kauppaa. Liisarifirmakin asioi ensisijaisesti työnantajan eikä kuluttajan kanssa.
Jos muistan oikein niin nää vakasti otettavat liisausfirmat (esim. GoByBike) hoitavat reklamaatiot ja takuuasiat. Kun he kerran omistavat pyörän. Moni pyörämerkki (esim. Cube/Trek) myös rajaa takuun pelkästään ensimmäiselle omistajalle (liisausfirmalle?).

En tiedä kuinka hankalaa takuuhuollot/reklamaatiot on jos pyörä on liisattu joltai läppäfirmalta eivätkä he välitä muusta kun että kuukausittain tule liisausmaksu työntekijältä.

Sitten liisauskauden loputtua jos lunastaa pyörän itselleen niin firma tuskin enää hoida mitään takuun liittyyvää, sopii toivoa ettei runko halkea enää sen jälkeen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 223
Takuun rajaaminen ensimmäiselle omistajalle tosin on Suomessa yksiselitteisesti laitonta.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
728
Takuun rajaaminen ensimmäiselle omistajalle tosin on Suomessa yksiselitteisesti laitonta.
Takuuta ei tarvitse antaa ollenkaan eikä varsinkaan yritysten välisessä kaupassa.

Asian pihvi on siinä, että työsuhdepyörää ei osta kuluttaja, jolloin mikään kuluttajansuoja ei välttämättä päde. Tähän viittaa sekin, että liisarifirma hoitaa reklamaatiot ja takuut.

Sitten liisauskauden loputtua jos lunastaa pyörän itselleen niin firma tuskin enää hoida mitään takuun liittyyvää, sopii toivoa ettei runko halkea enää sen jälkeen.
Ainakaan alkuperäisellä myyjällä ei liene kuluttajansuojalakien mukaista virhevastuuta. Liisarifirmalla ehkä on mutta voi olla vähän vaikeaa vedota piilevään vikaan, jos pyörä on ollut omassa käytössä vuosikaudet. :cool2:

Aihe ei ehkä ole kovin relevantti, jos ostaa monen tonnin pyörän, joka alkaa olla liisarikauden jälkeen muutenkin "loppuunpoljettu". Sen sijaan, jos hankkii tavallisen tonnin pyörän, joka tulee maksetuksi vuodessa, virhevastuuasiat voivat hyvinkin realisoitua liisarikauden jälkeen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 223
Takuuta ei tarvitse antaa ollenkaan eikä varsinkaan yritysten välisessä kaupassa.

Asian pihvi on siinä, että työsuhdepyörää ei osta kuluttaja, jolloin mikään kuluttajansuoja ei välttämättä päde. Tähän viittaa sekin, että liisarifirma hoitaa reklamaatiot ja takuut.
Ei tällä pitäisi olla mitään merkitystä. Ostajana toimii kuluttaja viime kädessä (kun lunastaa pyörän itselleen) ja koska myyjätaho ei ole yksityinen henkilö niin EUn kuluttajasuojan alainen takuu on voimassa.

Se on sitten eri asia että suurimmassa osassa tapauksista mennään sen verran pitkälle vuosissa, että takuunalaiset (tai virhevastuuseenkaan menevät asiat) alkavat olla jo harvassa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Takuuta ei tarvitse antaa ollenkaan eikä varsinkaan yritysten välisessä kaupassa.

Asian pihvi on siinä, että työsuhdepyörää ei osta kuluttaja, jolloin mikään kuluttajansuoja ei välttämättä päde. Tähän viittaa sekin, että liisarifirma hoitaa reklamaatiot ja takuut.
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen asia. Itse ostin työsuhdepyörän Jyväskylän Ride:ltä. Sain Rideltä erikseen oikein takuutodistuksen, eli minä saan sillä hoidettua pyörän takuuasiat -> Toki voi olla, että he haluavat tarjota asiakkaalle hyvän kokemuksen ja siksi antavat takuun.

On kylläkin totta, että sopimusteknisesti minulla pyörä on vuokralla ja sen omistaja on Vapaus.IO, jolloin kauppa on tapahtunut Ride-Vapaus välillä, ollen siis yritysten välisen kauppa - eikä minulla "kuuluisi" olla pyörälle takuuta.

Olen kuullut kuitenkin monesta muustakin liikkeestä, josta pyörä tilataan ja siten "ostetaan" itse, mutta laskun vain maksaa työsuhde-etukumppani
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen asia. Itse ostin työsuhdepyörän Jyväskylän Ride:ltä. Sain Rideltä erikseen oikein takuutodistuksen, eli minä saan sillä hoidettua pyörän takuuasiat -> Toki voi olla, että he haluavat tarjota asiakkaalle hyvän kokemuksen ja siksi antavat takuun.

On kylläkin totta, että sopimusteknisesti minulla pyörä on vuokralla ja sen omistaja on Vapaus.IO, jolloin kauppa on tapahtunut Ride-Vapaus välillä, ollen siis yritysten välisen kauppa - eikä minulla "kuuluisi" olla pyörälle takuuta.

Olen kuullut kuitenkin monesta muustakin liikkeestä, josta pyörä tilataan ja siten "ostetaan" itse, mutta laskun vain maksaa työsuhde-etukumppani
Luulisi tuon toimivan samalla tavalla kuin leasingautojen kanssa. Jos jotain ongelmia ilmenee, niin kyllä se asiakas ne takuuasiat hoitaa suoraan autoliikkeen kanssa, eikä leasingyhtiö siihen osallistu millään lailla vaikka auton omistaakin. Ja autolla on ihan normaali takuu, vaikka sen onkin leasingyhtiö ostanut.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Luulisi tuon toimivan samalla tavalla kuin leasingautojen kanssa. Jos jotain ongelmia ilmenee, niin kyllä se asiakas ne takuuasiat hoitaa suoraan autoliikkeen kanssa, eikä leasingyhtiö siihen osallistu millään lailla vaikka auton omistaakin. Ja autolla on ihan normaali takuu, vaikka sen onkin leasingyhtiö ostanut.
"normaali takuu". Varmasti onkin, mutta joissain tuotteissa yrityksille ja yksityisille on erilaiset takuuehdot. En pyöristä ja autoista tiedä, mutta esimerkiksi tietokoneen näytönohjaimessa voi yksityiselle olla 36kk takuu, mutta yritykselle vain 12kk.

Lisäksi on vielä se kuluttajansuojalaki, joka ei päde yrityspuolella, joka voi olla hyvinkin oleellinen. Esimerkkinä tilanne, että pyörästä on leasing juuri loppunut ja se on lunastettu 50e lunastushinnalla ja siitä hajoaakin moottori. Pyörä voi olla 3v vanhana ja 500km ajettuna, mutta takuu on loppu.

Kai tuolloin käännyttäisiin kuluttajana pyytämään hyvityksiä leasing firmalta -toisaalta he pelaavat itsensä ulos "lunastushinnalla". Siitä ei paljon hyvityksiä heru ja artisti maksaa -jälleen :/ Parhaimmillaan tämä voi kyllä olla hyvä etu, mutta onhan tuossa matkan varrella monta sudenkuoppaa joissa voi homma mennä "kannattavuudessa" pakkasen puolelle
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
"normaali takuu". Varmasti onkin, mutta joissain tuotteissa yrityksille ja yksityisille on erilaiset takuuehdot. En pyöristä ja autoista tiedä, mutta esimerkiksi tietokoneen näytönohjaimessa voi yksityiselle olla 36kk takuu, mutta yritykselle vain 12kk.

Lisäksi on vielä se kuluttajansuojalaki, joka ei päde yrityspuolella, joka voi olla hyvinkin oleellinen. Esimerkkinä tilanne, että pyörästä on leasing juuri loppunut ja se on lunastettu 50e lunastushinnalla ja siitä hajoaakin moottori. Pyörä voi olla 3v vanhana ja 500km ajettuna, mutta takuu on loppu.

Kai tuolloin käännyttäisiin kuluttajana pyytämään hyvityksiä leasing firmalta -toisaalta he pelaavat itsensä ulos "lunastushinnalla". Siitä ei paljon hyvityksiä heru ja artisti maksaa -jälleen :/ Parhaimmillaan tämä voi kyllä olla hyvä etu, mutta onhan tuossa matkan varrella monta sudenkuoppaa joissa voi homma mennä "kannattavuudessa" pakkasen puolelle
Täytyy nyt muistaa, että leasinglaitteen lunastaminen on todellisuudessa käytetyn tavaran osto. Ja jos ostat jostain 3 vuotta vanhan käytetyn laitteen ja siihen tulee sen jälkeen vika, niin tuskin se valmistaja tai alkuperäinen myyjä siitä enää vastaa riippumatta siitä onko laite ollut alunperin leasingkäytössä vai ei.

Leasinglaitteen kun lunastaa, niin sen jälkeen ei ole kyse enää samasta asiakassuhteesta, vaan siinä vaiheessa tehdään täysin uusi, käytetyn tavaran kauppa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Täytyy nyt muistaa, että leasinglaitteen lunastaminen on todellisuudessa käytetyn tavaran osto. Ja jos ostat jostain 3 vuotta vanhan käytetyn laitteen ja siihen tulee sen jälkeen vika, niin tuskin se valmistaja tai alkuperäinen myyjä siitä enää vastaa riippumatta siitä onko laite ollut alunperin leasingkäytössä vai ei.

Leasinglaitteen kun lunastaa, niin sen jälkeen ei ole kyse enää samasta asiakassuhteesta, vaan siinä vaiheessa tehdään täysin uusi, käytetyn tavaran kauppa.
Olet aivan oikeassa. Lakiteknisesti ostaja on ostanut pyörän ja sen arvo on lunastushinta. Tragikoomisesti voi ajatella myös ostajan näkökulmasta:

Yksityishenkilo on ostanut uuden, kalliin hienon pyörän, jolla on ajanut hyvin vähän ja pitänyt siitä huolta. Hän on maksanut sitä osissa ja lopulta lunastanutkin sen, kuten tunnollinen suomalainen tekee. Lunastamisen jälkeen pyörä meneekin hyvin pian ja yllättäen rikki, mutta siinä ei ole mitään takuuta, koska itsehän meni ostamaan ikälopun pyöränruoskan 50e:llä. Mitään sympatiaa ei heru myyjältä (entinen leasingtarjoaja) eikä kuluttajaviranomaisilta. Voin vain kuvitella näitä ihmiskohtaloita, sillä väistämättä tällaisia tilanteita tulee syntymään :sad:

Ja sanoinko muuten jo, olet oikeassa. Yksityishenkilöllä ei käytännössä ole takuuta tai virhevastuuseen vetoamisen mahdollisuutta
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
Tarkoitin verrata siis näitä kahta tilannetta:
1) Pidät pyörää 3 vuotta leasing sopparilla ja sitten lunastat sen
2) Yksityishenkilö X ostaa pyörän omaksi ja 3 vuoden päästä sinä yksityishenkilönä ostat tämän käytetyn pyörän henkilöltä X

Nyt jos tämän jälkeen tulee pyörään vika, niin onko noissa tapauksissa jotain eroa siinä, tuleeko valmistaja tai alkuperäinen pyörän myynyt liike vastaamaan vahingosta?

Eli vaikuttaako se jotenkin, että tuossa tapauksessa 1 pyörän omistaja ensimmäiset 3 vuotta on ollut yritys?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Tarkoitin verrata siis näitä kahta tilannetta:
1) Pidät pyörää 3 vuotta leasing sopparilla ja sitten lunastat sen
2) Yksityishenkilö X ostaa pyörän omaksi ja 3 vuoden päästä sinä yksityishenkilönä ostat tämän käytetyn pyörän henkilöltä X

Nyt jos tämän jälkeen tulee pyörään vika, niin onko noissa tapauksissa jotain eroa siinä, tuleeko valmistaja tai alkuperäinen pyörän myynyt liike vastaamaan vahingosta?

Eli vaikuttaako se jotenkin, että tuossa tapauksessa 1 pyörän omistaja ensimmäiset 3 vuotta on ollut yritys?
Väittäisin, että kummallakaan noista tilanteista ei ole eroa. Ratkaisevaa on se, onko alkuperäinen myyjäyritys (pyöräliike) myöntänyt pyörän takuun yksityishenkilölle. Jos on, säilyy takuu lunastajalla (ensimmäinen omistaja, tapaus 1) ja edelleen myydessä myös seuraavalle ostajalle (toinen yksityinen omistaja, tapaus 2).
Eikö tuo olisi aika loogista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Itse olen lopulta ajatellut asian niin, että ainakin vapaus vetää välistä tuon 20e, jolloin satasesta jää lyhennykseen 80€. Tuo 100€ joka vähennetään palkasta, otetaan ennen veroja, joten se vastaa n.70e ansiomenetystä (tähän tietysti vaikuttaa henkilökohtainen verotus: tulot, lapsimäärä, kirkollisverot yms.).
Tästä saa arvioitua tuota saavutettavaa hyötyä: Eli kun 80e lyhennyksestä maksan 70e, etu on 10€/kk -tästä toki vähennetään mahdolliset sopimuskeskeytykset tai pyörän lunastus lopussa. Mutta mitään 1000e pyörää ei "kannata" työsuhdepyöräksi ottaa, sillä siitä ei voittoja jää, kun vapaus vie ne käsittely/lunastuskuluina.

Edit. Hups, tietysti korkeammalla palkalla on tuo ansiomenetys pienempi->Isompi veroprosentti->Pienempi ansiomenetys per/kk->Isompi säästö. 50k tuloilla verottajan laskurilla arvioituna ansiomenetys onkin "enää" 60e, jolloin säästöksi muodostuu 20e/kk, joka alkaa varsinkin maksimimaksuajoilla (60kk) tehdä sitä eroa suoraan ostamiseen verrattuna
Eli satunnaiseen pyöräilyyn joku 600€ fillari tulee halvemmaksi ostaa suoraan liikkeen alelaarista kuin ottaa pyöräetu?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2
Omien laskujen mukaan, omilla tuloilla ei ainakaan Vapauden kautta ostaessa tule hirveitä säästöjä.

Jos nyt bruttopalkka on 3400€/kk ja veroa menee 18%, jolloin netto on 2788€/kk.

Edun kanssa 3400€-100€ pyörävähennys palkasta=3300€. Tämä pudottaa veroa 0,5%(tarkistettu verottajalta.) Eli tällöin netto on 2722,5€/kk.

2788€-2722,5€=65,5€.

Vapaus ottaa kuluja jokaisesta 100€ lyhennyksestä 21€, eli 100€-21€=79€.

79€-65,5= 13,5€

Eli nyt kun olen ostamassa 4k€ pyörää, leasing aika on 48kk.

Täten 13,5€*48kk=648€ koko leasing ajan säästö, tästä tulee vähentää Vapauden käsittelymaksu oston yhteydessä 48€ ja 5% lunastusmaksu kauden päätteeksi koska ajatus on ostaa pyörä omaksi, eli 200€.

648€-248€=400€ koko sopimuskaudelta tai 8,3€/kk tienaan tällä diilillä.

Sitten riskinä on se jos haluan vaihtaa työpaikkaa, pitää pyörä lunastaa vapauden kanssa tehdyn sopimuksen hinnalla, eli 100€*48kk=4800€, eli huonoimmassa tapauksessa joudun maksamaan pyörästä enemmän kuin olisin maksanut jos olisin ostanut vain käteisellä.

Toki jos ei ole työpaikkaa vaihtamassa, kai tämä menee kuluttomana osamaksuna, mutta en hirveänä etuna tätä rummuttaisi.

Vai olenko laskenut väärin.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
Veroa ei lasketa noin. 3300 €/kk ja 3400 €/kk bruttopalkalla marginaalivero on 30,25 %. Tähän tulee päälle kunnallisvero, käytän nyt keskimääräistä kunnallisveroa 7,51 % kun en tiedä mikä on sinun kunnallisvero. Sen lisäksi tulee vielä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu 7,94 %, eli yhteensä marginaalivero on 45,7 %.

Näin ollen kun verotettava tulo putoaa tuolla 100 €:lla, niin maksettavat verot putoavat 45,7 € -> Eli todellisuudessa käteen jäävä raha putoaa 54,3 €/kk. Eikä 65,5 € kuten olit laskenut.


Ja jos haluat laskea mitä säästät, niin laske mitä maksat koko sopimuskauden yhteensä, eli 48 * 54,3 € = 2606,4 € Ja jos tuohon päälle tulee käsittely- ja lunastusmaksu 248 €, niin maksat pyörästä yhteensä 2854,4 €. Ja jos sillä saat omaksi 4000 € pyörän, niin olet säästänyt tällä diilillä noin 1150 €.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2
Veroa ei lasketa noin. 3300 €/kk ja 3400 €/kk bruttopalkalla marginaalivero on 30,25 %. Tähän tulee päälle kunnallisvero, käytän nyt keskimääräistä kunnallisveroa 7,51 % kun en tiedä mikä on sinun kunnallisvero. Sen lisäksi tulee vielä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu 7,94 %, eli yhteensä marginaalivero on 45,7 %.

Näin ollen kun verotettava tulo putoaa tuolla 100 €:lla, niin maksettavat verot putoavat 45,7 € -> Eli todellisuudessa käteen jäävä raha putoaa 54,3 €/kk. Eikä 65,5 € kuten olit laskenut.
Ahaa. Kiitos korjauksesta.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Kannattaa myös säästöjä laskiessa miettiä mikä se vaihtoehto on johon verrataan. Jos vaihtoehto on että et osta pyörää tai ostat monin kertaisesti halvemman pyörän, niin ei siinä tietenkään silloin rahaa säästä.

Mutta jos vaihtoehto on ostaa sama pyörä suoraan, niin verojen lisäksihän tuossa säästää pääomakulut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Kannattaa myös säästöjä laskiessa miettiä mikä se vaihtoehto on johon verrataan. Jos vaihtoehto on että et osta pyörää tai ostat monin kertaisesti halvemman pyörän, niin ei siinä tietenkään silloin rahaa säästä.

Mutta jos vaihtoehto on ostaa sama pyörä suoraan, niin verojen lisäksihän tuossa säästää pääomakulut.
Tämä on absoluuttisesti totta, vaikka ihannetapauksessakin täytyy ottaa huomioon toiminnan rentseeking-luonteeseen kuuluvat järkyttävät rahoituskulut jotka tuskin ovat laskemaan päin pääomakulun kasvaessa itse kullekin.

Lisäksi pitää muistaa että tuskin kovinkaan moni tällaiseen tunkitukseen tarttuva olisi omalla rahalla samaa ostanut. Lisäksi edellä on muutama anekdootti siitä, miten tämä ei lopulta olekaan kätevää ellei työsuhde sittenkään ollut 43 vuotta samassa kondensaattoritehtaassa, kuten 60-luvulla vielä ajateltiin. Ja miksi kätevää olisikaan. Eihän tämän touhun idea ole sitä tunkkia hyödyttää vaan pöhisijöitä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Tämä on absoluuttisesti totta, vaikka ihannetapauksessakin täytyy ottaa huomioon toiminnan rentseeking-luonteeseen kuuluvat järkyttävät rahoituskulut jotka tuskin ovat laskemaan päin pääomakulun kasvaessa itse kullekin.

Lisäksi pitää muistaa että tuskin kovinkaan moni tällaiseen tunkitukseen tarttuva olisi omalla rahalla samaa ostanut. Lisäksi edellä on muutama anekdootti siitä, miten tämä ei lopulta olekaan kätevää ellei työsuhde sittenkään ollut 43 vuotta samassa kondensaattoritehtaassa, kuten 60-luvulla vielä ajateltiin. Ja miksi kätevää olisikaan. Eihän tämän touhun idea ole sitä tunkkia hyödyttää vaan pöhisijöitä.
Itse laskin niin, että firmasta lähtiessä vuoden kohdalla kallis pyörä kannattaa palauttaa=leasing. Siitä eteenpäin alkaa jäämään voitolle, vaikka pyörän lunastaisi loppuvelan osalta, joten ei ole niin kamalaa jos vaikka 48kk leasingiä olisi vielä puolet jäljellä kun firmaa vaihtaa. Toki silloinkin on mahdollista pyörä vielä vain palauttaa ja vaikka ottaa uusi työsuhdepyörä, mutta se ei taloudellisesti ole kannattavinta. Noita voi pystyä myös siirtämään työpaikasta toiseen, jos edun tarjoaja on sama firma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Noita voi pystyä myös siirtämään työpaikasta toiseen, jos edun tarjoaja on sama firma
Pystyy siirtämään vaikka olisi eri firmakin, mutta yleensä aikataulu on esteenä kun siirrosta pitää sopia yli kk etukäteen ja monilla irtisanomisaika on lyhyempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Ilmeisesti jollakin satunnaisajoon tarkoitetulla 600-800€ fillarilla jää tappiolle noilla 3400€/kk tuloilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Itse laskin niin, että firmasta lähtiessä vuoden kohdalla kallis pyörä kannattaa palauttaa=leasing. Siitä eteenpäin alkaa jäämään voitolle, vaikka pyörän lunastaisi loppuvelan osalta, joten ei ole niin kamalaa jos vaikka 48kk leasingiä olisi vielä puolet jäljellä kun firmaa vaihtaa. Toki silloinkin on mahdollista pyörä vielä vain palauttaa ja vaikka ottaa uusi työsuhdepyörä, mutta se ei taloudellisesti ole kannattavinta. Noita voi pystyä myös siirtämään työpaikasta toiseen, jos edun tarjoaja on sama firma
Ei tarvitse edes eduntarjoajan olla sama firma. Syksyllä vaihdoin työpaikkaa ja ainakin silloin onnistui melko kivuttomasti. Entinen oli GoByBiken kautta jolla oli suora nettilomake jossa oli reilu 10 eri firmaa valittavana minne halusi sopimuksensa siirtää.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 167
Ilmeisesti jollakin satunnaisajoon tarkoitetulla 600-800€ fillarilla jää tappiolle noilla 3400€/kk tuloilla?
Ei pitäis kyllä, mutta toki jos siitä palveluntarjoaja laskuttaa jotain tähtitieteellisiä kuluja niin voi olla mahdollista. Säästöhän näissä muodostuu käytännössä siitä, että ne pyöräedun maksut vähentää verotettavaa ansiotuloa. Toinen muuttuja on se kuinka paljon "ekstraa" maksat pyörästä ottamalla sen pyöräetuna vs. ostamalla omalla rahalla.

Esimerkkinä nyt GoByBiken laskurin mukaan esim. 600€ pyörästä tulee 7x 100 € veloitusta palkasta + loppulunastushinta 5% / 30€, maksat siis pyörästä 730 euroa. Toisaalta tuo vähentää sun verotettavaa ansiotuloa 700 euroa, eli säästö muodostuu siitä minkä verran vähemmän maksat veroja vuodessa kun tuo pyöräetu vähennetään sun verotettavasta tulosta huomioiden minkä verran ekstraa maksat pyörästä kun otat sen pyöräetuna vs omalla rahalla ostamalla.

GBB:n laskurin mukaan pyörä tulee maksamaan lunastushinta huomioiden 431 euroa ja säästöä siten 169 euroa, mutta nuo laskurit on suuntaa-antavia ja lopulliset numerot voi olla sulla eri riippuen veroista ja vähennyksistä. Pallokenttäarvio on tuota luokkaa.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 350
Laskin tuossa edellisellä sivulla oikeita prosentteja käyttäen nuo kulut ja keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla (7,51 %) todelliset kulut tuosta 100 € bruttopalkan vähennyksestä on 54 €. Eli jos noita vähennyksiä tulee 7 kk:lta, niin kustannuksia tulee 7x54 = 378 €. Tuohon päälle lunastushinta.

Noita laskureita ei kannata käyttää, koska ne eivät osaa ottaa marginaaliveroprosenttia oikealla tavalla huomioon ja se on juurikin se oikea tarkka tapa laskea eurolleen, paljonko vaikutus on verotukseen. Ja verojen lisäksi täytyy aina muistaa lisätä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu 7,94 %, koska sekin otetaan verotettavasta tulosta pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Jotenkin tätä himmeliä ajatellessa käy mielessä, että eikö yksinkertaisempaa olisi voinut keksiä?
Täysin samaa mieltä. Miksei vain voisi ostaa fillaria kaupasta ja siellä laitettaisiin ruksi kohtaan "Tulee työmatkapyöräksi" ja tieto tuosta suoraan verottajalle ja nautit fillarista ja edusta.

Nyt on näitä toimijoita välissä kuorimassa kermat päältä ja loppukäyttäjä hyötyy marginaalisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Ei pitäis kyllä, mutta toki jos siitä palveluntarjoaja laskuttaa jotain tähtitieteellisiä kuluja niin voi olla mahdollista. Säästöhän näissä muodostuu käytännössä siitä, että ne pyöräedun maksut vähentää verotettavaa ansiotuloa. Toinen muuttuja on se kuinka paljon "ekstraa" maksat pyörästä ottamalla sen pyöräetuna vs. ostamalla omalla rahalla.

Esimerkkinä nyt GoByBiken laskurin mukaan esim. 600€ pyörästä tulee 7x 100 € veloitusta palkasta + loppulunastushinta 5% / 30€, maksat siis pyörästä 730 euroa. Toisaalta tuo vähentää sun verotettavaa ansiotuloa 700 euroa, eli säästö muodostuu siitä minkä verran vähemmän maksat veroja vuodessa kun tuo pyöräetu vähennetään sun verotettavasta tulosta huomioiden minkä verran ekstraa maksat pyörästä kun otat sen pyöräetuna vs omalla rahalla ostamalla.

GBB:n laskurin mukaan pyörä tulee maksamaan lunastushinta huomioiden 431 euroa ja säästöä siten 169 euroa, mutta nuo laskurit on suuntaa-antavia ja lopulliset numerot voi olla sulla eri riippuen veroista ja vähennyksistä. Pallokenttäarvio on tuota luokkaa.
Tänks, meillä vapaus.io kautta fillarin hankinta. Olen vasta katselemassa ja ihan päästä pyörällä tästä himmelistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 671
Viestejä
4 207 871
Jäsenet
70 932
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom