• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
453
Kerro nyt mikä on sellainen työ, johon ylipäänsä pääset sh tutkinnolla ja josta saat yhtä hyvän kokonaisansion? En itse keksi juuri nyt yhtäkään.
Eihän tuolla koulutuksella hirveästi olekaan vaihtoehtoja, mutta minunkin työkavereista n. 10-15% on lukemassa tällä hetkellä toiselle alalle joko yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Nuo koulutukset maksaa taas yhteiskunnalle sen 40-60 tuhatta euroa ja samalla menetetään kohtalaisen kokenutta porukkaa hoitoalalta. Jokainen alanvaihtaja maksaa yhteiskunnalle todella paljon, koska he koulutetaan käytännössä ilmaiseksi aikuiskoulutustuella ja tilalle tulee joku koulunpenkiltä, joka pystyy hoitamaan puolet siitä mitä kokenut hoitaja pystyy hoitamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Kerro nyt mikä on sellainen työ, johon ylipäänsä pääset sh tutkinnolla ja josta saat yhtä hyvän kokonaisansion? En itse keksi juuri nyt yhtäkään.
Meinaat, että sh-tutkinnon omaavat eivät voi opiskella lisää tai toista alaa? Mikä sen estää? Kysehän on nimenomaan siitä, että lähdetään pois sote-alalta. Tuossa on neljä esimerkkiä, jos otettaisiin neljä lisää, niin tulisi eri tarinat.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 179
Meinaat, että sh-tutkinnon omaavat eivät voi opiskella lisää tai toista alaa? Mikä sen estää? Kysehän on nimenomaan siitä, että lähdetään pois sote-alalta. Tuossa on neljä esimerkkiä, jos otettaisiin neljä lisää, niin tulisi eri tarinat.
Liikenneohjaaja, Apotti IT työläinen, rakennusarkkitehti, poliisi.

Niin siis missä hommissa nämä tienaa enemmän kuin hoitajana? Ei missään. :rofl:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 413
Näin se nettitieto vaikuttaa jokaisen palkkaan. Ainoo kysymysmerkki on se, minkä sen palkan kukakin on ansainut yhteiskunnan kannalta :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 970
Siinä maailmassa että yksikään ensihoitaja ei tee hommiaan ilman lisiä eli lisillä menee samaan 3400€
Se ei ole peruspalkka.

Voit varmasti itsekkin alallasi hakeutua johonkin päivystys tai yötyöhön, sekä maksimoida ylityöt, ja niiden myötä nostaa palkkatasoasi 50-100%. Houkuttaisiko?
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 179
Se ei ole peruspalkka.

Voit varmasti itsekkin alallasi hakeutua johonkin päivystys tai yötyöhön, sekä maksimoida ylityöt, ja niiden myötä nostaa palkkatasoasi 50-100%. Houkuttaisiko?
Pankkitili ei tiedä mikä euro on peruspalkkaa ja mikä ei.

Olin muuten vuoden IT-konsulttina duunissa jossa peruspalkka 0€, kaikki tulot perustui 100%:sti asiakaslaskutukseen. Ei mun juttu mutta kieltämättä tulotaso oli melkoinen kun painoi +150h/kk laskutukseen eli joo kyllä houkutteli.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 970
Pystytkö luettelemaan edes jotain hukkaan menneitä yritystukia?
Turve ja lihakarjan pito, muitakin voin luetella jos haluat oikein ison listan. Nuo on kaikista räikeimmät esimerkit, joihin menee ihan suht merkittäviä määriä rahaa ja lisäksi tekevät aktiivisesti työtä saman valtion ilmastopolitiikkaa vastaan, joka niitä tukia myöntää.

Mitään itseisarvoa en näe sille että suomessa lihateollisuutta tuetaan jotakuinkin samalla summalla kuin mitä esim. ruoan alvilla kerätään, vain jotta lihaa kuluttavien ostoskoria subventoidaan, sen lisäksi että esim. tämä vahvasti subventoitu sikatuotanto alkaa painottumaan kiinan vientiin. Miksi maksamme tuilla kiinaan edullista possua?

Turve taas lienee ihan itsestäänselvyys ihan kaikille.
termineppailu ei ole omaa speciaalialaa.
vaikea vaan keskustella, jos sanat eivät tarkoita sinulle sitä mitä ne muille tarkoittavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
termineppailu ei ole omaa speciaalialaa.
Voit kutsua pöytää tuoliksi, mutta ei se pöytä siitä tuoliksi muutu.

Ensihoitajan peruspalkka on aivan jotain muuta kuin väittämäsi. Haittalisillä ja ylitöillä se saadaan korkeammaksi, mutta ei tuossakaan tapauksessa niin korkeaksi, että voisi palkalla perustella työn haittapuolet.

Siitähän tässä on aika pitkälti kyse, hoitotyö on raskasta ja kuluttavaa. Jos voi saada kevyemmän työn joka maksaa saman verran (tai vaikka vähemmänkin, mutta haitat itselle ovat pienemmät), niin aika moni valitsee sen. Kun yhteiskunnassa muutenkin on monella alalla työvoimapulaa, niin hoitoalalta on helpompaa lähteä pois.

Tämä kehitys on ollut menossa jo ainakin parikymmentä vuotta. Tämä juttu on yli 20 vuoden takaa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 179
Voit kutsua pöytää tuoliksi, mutta ei se pöytä siitä tuoliksi muutu.

Ensihoitajan peruspalkka on aivan jotain muuta kuin väittämäsi. Haittalisillä ja ylitöillä se saadaan korkeammaksi, mutta ei tuossakaan tapauksessa niin korkeaksi, että voisi palkalla perustella työn haittapuolet.

Siitähän tässä on aika pitkälti kyse, hoitotyö on raskasta ja kuluttavaa. Jos voi saada kevyemmän työn joka maksaa saman verran (tai vaikka vähemmänkin, mutta haitat itselle ovat pienemmät), niin aika moni valitsee sen. Kun yhteiskunnassa muutenkin on monella alalla työvoimapulaa, niin hoitoalalta on helpompaa lähteä pois.

Tämä kehitys on ollut menossa jo ainakin parikymmentä vuotta. Tämä juttu on yli 20 vuoden takaa.
Itse luokittelen duunin peruspalkan sen mukaan (oli siinä lisiä tai ei) sen perusteella mikä on ns. normaali työaika/tehtävä. IT-konsulttina en huudellut että minulla on 0€ palkka.

Kyllä, ongelma on se että työ on raskasta ja kuluttavaa mutta tätä ei poisteta millään henkilökohtaisella palkankorotuksella.

Kaikille olen aina sanonut alasta riippumatta että lähde jos ei joku työ tai työpaikka ei maistu. Elämän aikana työpaikalla notkutaan niin paljon että ei pidä kiduttaa itseään vaan lähteä pois, ei se mikään vankila ole.

@Rapilysin Pystytkö tekemään työtäsi niin että tilinauhassa on vain tuo palkka eli ei mitään lisiä tms.?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Pystytkö tekemään työtäsi niin että tilinauhassa on vain tuo palkka eli ei mitään lisiä tms.
Pystyn. Osa yksiköistä on käytössä vain arkisin päiväsaikaan, koska silloin sattuu tilastollisesti eniten tapaturmia ja hoitolaitosten välisiä kuljetuksia. Yleensä näissä on oma henkilöstö, joka ei ole vuorotyössä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 970
Kyllä, ongelma on se että työ on raskasta ja kuluttavaa mutta tätä ei poisteta millään henkilökohtaisella palkankorotuksella.
Jep. Se korjataan täyttämällä vuorot, joka vaatii työn houkuttelevuuden lisäämistä. Siihen oiva keino on palkankorotus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 504
Haittakorvaukset ovat korvauksia haitallisista työajoista, niitä ei kuulu laskea palkkaan. Työtehtävästä itsestään saa saman korvauksen oli yö tai päivä. Iso osa kolmivuorostakin osuu normaaliin työaikaan peruspalkalla päiväsaikaan ilman haittakorvauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Itse luokittelen duunin peruspalkan sen mukaan (oli siinä lisiä tai ei) sen perusteella mikä on ns. normaali työaika/tehtävä. IT-konsulttina en huudellut että minulla on 0€ palkka.

Kyllä, ongelma on se että työ on raskasta ja kuluttavaa mutta tätä ei poisteta millään henkilökohtaisella palkankorotuksella.

Kaikille olen aina sanonut alasta riippumatta että lähde jos ei joku työ tai työpaikka ei maistu. Elämän aikana työpaikalla notkutaan niin paljon että ei pidä kiduttaa itseään vaan lähteä pois, ei se mikään vankila ole.

@Rapilysin Pystytkö tekemään työtäsi niin että tilinauhassa on vain tuo palkka eli ei mitään lisiä tms.?
Sitten käytät ihan omaa terminologiaasi. Peruspalkka on eri asia kuin kokonaispalkka. Voit kutsua pöytää tuoliksi, mutta ei se pöytä muutu tuoliksi sillä, että sinä niin sanot.

Eli mielestäsi palkka ei ole ihmisille motivaattori? Alan houkuttavuutta ei voi siis lisätä sillä, että siitä saa hyvää palkkaa? Mihin perustat tämän näkemyksen?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 868
Ensihoitajan peruspalkka 3400€ nurkilla.



Lähdön syythän oli

Niin. Onhan se tosiaan tuo mitä sanot... Mutta sitten, että millaisesta työstä se maksetaan?
Esimerkiksi jos työt loppuu listan mukaan klo 20 illalla ja klo 19:00 tulee hälytys, niin sinne täytyy lähteä. Huolimatta siitä, että lähin päivystys jonne potilas kuljetetaan on 120 kilometrin päässä. Eli kohteeseen ja kohteessa 30 minuuttia, sen jälkeen päivystykseen ajoa ja takaisin asemalle 3 tuntia. Ylitöitä 3 tuntia. Näistä se on ensi hoitajien isot palkat tehty.
Miten tämmöisessä onnistuu normaali elämä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
669
Haittakorvaukset ovat korvauksia haitallisista työajoista, niitä ei kuulu laskea palkkaan. Työtehtävästä itsestään saa saman korvauksen oli yö tai päivä. Iso osa kolmivuorostakin osuu normaaliin työaikaan peruspalkalla päiväsaikaan ilman haittakorvauksia.
Kyllä ne kaikki eurot ihan palkkaa on.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Tätä olisi hauska kokeilla siten, että aletaan maksaa kaikille samaa kokonaispalkkaa ja katsella kuinka vuorotyötä tekee enää ainoastaan ne jotka eivät millään saaneet paikkaa päivävuorosta.

Kyllä mä väitän, että ne korvaukset on ihan perusteltuja eivätkä liity siihen tehtäväkohtaiseen palkkaan mitenkään jatkeena. Lisät on korvaus siitä, että kuolet ennen päivätyötä tekeviä ikätovereitasi ja että puutut joulupöydästä leikkaamasta kinkkua.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 970
Tätä olisi hauska kokeilla siten, että aletaan maksaa kaikille samaa kokonaispalkkaa ja katsella kuinka vuorotyötä tekee enää ainoastaan ne jotka eivät millään saaneet paikkaa päivävuorosta.

Kyllä mä väitän, että ne korvaukset on ihan perusteltuja eivätkä liity siihen tehtäväkohtaiseen palkkaan mitenkään jatkeena. Lisät on korvaus siitä, että kuolet ennen päivätyötä tekeviä ikätovereitasi ja että puutut joulupöydästä leikkaamasta kinkkua.
Musta tuntuu että nää asiaa vähättelevät on jotain junnuja ja eivät ole ikinä olleet vuoro- tai yötöissä saati oikeasti ymmärrä että miten ne paskovat ihmissuhteet ja oman terveyden.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Musta tuntuu että nää asiaa vähättelevät on jotain junnuja ja eivät ole ikinä olleet vuoro- tai yötöissä saati oikeasti ymmärrä että miten ne paskovat ihmissuhteet ja oman terveyden.
Joko se tai sitten ei ole kyse siitä etteikö pysty ymmärtämään, mutta on epämukavaa, jos toisten asema suhteessa omaan paranee. Hiukan yläpuolella ollessa on parempi olo.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
669
Musta tuntuu että nää asiaa vähättelevät on jotain junnuja ja eivät ole ikinä olleet vuoro- tai yötöissä saati oikeasti ymmärrä että miten ne paskovat ihmissuhteet ja oman terveyden.
Oon tehnyt vuorotöitä ja ihan palkkana pidin kaikkea saamaani rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 037
Haittakorvaukset ovat korvauksia haitallisista työajoista, niitä ei kuulu laskea palkkaan. Työtehtävästä itsestään saa saman korvauksen oli yö tai päivä. Iso osa kolmivuorostakin osuu normaaliin työaikaan peruspalkalla päiväsaikaan ilman haittakorvauksia.
Tunnen pari pitkään alalla työskennellyttä sairaanhoitajaa, jotka haluavat tehdä sunnuntai- ja pyhävuoroja niin paljon kuin niitä vain on tarjolla. Tämä onnistuu vain tietyissä ammateissa ja näissä tapauksissa ja näille henkilölle kyse ei ole millään tavalla haittakorvauksesta vaan vetovoimatekijästä joka lisää ammatin haluttavuutta. Eli se on heille mahdollisuus tienata paremmin tehdystä työsä. Heille sunnuntaina töihin meno ei ole haitta. Ja he nimenomaan laskevat sunnuntailisät mukaan kun tarkastelevat alansa palkkausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Tunnen pari pitkään alalla työskennellyttä sairaanhoitajaa, jotka haluavat tehdä sunnuntai- ja pyhävuoroja niin paljon kuin niitä vain on tarjolla. Tämä onnistuu vain tietyissä ammateissa ja näissä tapauksissa ja näille henkilölle kyse ei ole millään tavalla haittakorvauksesta vaan vetovoimatekijästä joka lisää ammatin haluttavuutta. Eli se on heille mahdollisuus tienata paremmin tehdystä työsä. Heille sunnuntaina töihin meno ei ole haitta. Ja he nimenomaan laskevat sunnuntailisät mukaan kun tarkastelevat alansa palkkausta.
Niin, se on yksi tapa nostaa sitä palkkaa paremmalle tasolle. Eli se suurempi palkka on nimenomaan houkutustekijä. Tästähän muuten työnantajat haluaisivat eroon.

Ei perheelliselle se, että joutuu olemaan töissä viikonloppuisin, ole kyllä minkäänlainen houkutustekijä vaa työajat ovat nimenomaan haitta.


Kyllä itsekin aikoinaan muistan, kun tein juhannuksen yövuoroja, kyllä sen näki sitten seuraavassa palkkakertymässä. Mutta seuraelämää sitten ei juhannuksena toki ollut.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 238
Mutta tekisivätkö sunnuntaiyövuoron, jos siitä saisi saman palkan, kuin vaikka tiistaipäivästä? Onko tätä oikeasti niin vaikea ymmärtää?
Niin tai yövuorossa olisi varmaan tunkua, jos korvaus olisi sama kuin päivällä.

Sitten se vasta kalliiksi tulisikin, kun monet saikuttelisi epämiellyttävät vuorot, jos korvaus olisi sama kuin päivällä. Kaikkiin haittavuoroihin tekijät ylitöillä?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Sunnuntai lienee vähän jäänne siinä määrin, että harva on enää kovin hartaasti kristitty ja se pyhäpäivän pyhitys olisi tärkeää. Mun puolesta korvaus voisi olla tasaisempi esim 8-18 normitunnit ja sen ulkopuolella 50% tai mikä se prosentti sitten onkaan kun kaikki nykyiset lisät tasataan yhteen lukuun.

Henk.koht. enemmän ärsyttää olla lauantaina tai minä tahansa yönä töissä kuin sunnuntaina. Tuo sunnuntailisä aiheuttaa jopa riitaa työpaikoilla kun hoitajat tappelee kenellä on sitä eniten.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 179
Niin. Onhan se tosiaan tuo mitä sanot... Mutta sitten, että millaisesta työstä se maksetaan?
Esimerkiksi jos työt loppuu listan mukaan klo 20 illalla ja klo 19:00 tulee hälytys, niin sinne täytyy lähteä. Huolimatta siitä, että lähin päivystys jonne potilas kuljetetaan on 120 kilometrin päässä. Eli kohteeseen ja kohteessa 30 minuuttia, sen jälkeen päivystykseen ajoa ja takaisin asemalle 3 tuntia. Ylitöitä 3 tuntia. Näistä se on ensi hoitajien isot palkat tehty.
Miten tämmöisessä onnistuu normaali elämä?
Itse olen tainnut täälläkin avautua siitä että olin inssinä duunissa jossa perjantaina pomo tulee sanomaan "Hei, asiakas soitti ja maanantaina pitäisi olla kiinassa katsomassa asiaa xyz. Sovittiin että katsot sen ja olet paikan päällä varmistamassa eli 2 vkoa reissussa." Noh, lauantaina lentokentälle (vapaa-ajalla matkustamisesta ei makseta mitään muuta kuin päivärahat) ja homma hoitoon. Sit kun 2 vkoa alkaa tulla täyteen niin pomo soittaa "Sovittiin että olet vielä viikon". Koti, perhe, vaimo, oma sänky, sovitut illanvietot ystävien kanssa... Mitä ne on? Tällaista se on ne "törkypalkkaisten" inssien hommat. Palkka? 3000€/kk + kusiset päivärahat.

Ne taas jotka istuu toimistolla saavat kuulla "pistä ylityöt työaikapankkiin tai exceliin. Pitele sit vapaana kun on hiljaisempaa". Illalla ja viikonloppuna työkoneet auki ja hommiin.

Kannattaa muuten lukea IT -alan työpaikat ketjua niin saa vähän perspektiiviä autuaasta koodarin hommista.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 970
Itse olen tainnut täälläkin avautua siitä että olin inssinä duunissa jossa perjantaina pomo tulee sanomaan "Hei, asiakas soitti ja maanantaina pitäisi olla kiinassa katsomassa asiaa xyz. Sovittiin että katsot sen ja olet paikan päällä varmistamassa eli 2 vkoa reissussa." Noh, lauantaina lentokentälle (vapaa-ajalla matkustamisesta ei makseta mitään muuta kuin päivärahat) ja homma hoitoon. Sit kun 2 vkoa alkaa tulla täyteen niin pomo soittaa "Sovittiin että olet vielä viikon". Koti, perhe, vaimo, oma sänky, sovitut illanvietot ystävien kanssa... Mitä ne on? Tällaista se on ne "törkypalkkaisten" inssien hommat. Palkka? 3000€/kk + kusiset päivärahat.

Ne taas jotka istuu toimistolla saavat kuulla "pistä ylityöt työaikapankkiin tai exceliin. Pitele sit vapaana kun on hiljaisempaa". Illalla ja viikonloppuna työkoneet auki ja hommiin.
Inssinä sentään on työpaikkoja mistä valita ja peruspalkallakin elää pk-seudulla ihan mukavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 037
Mutta tekisivätkö sunnuntaiyövuoron, jos siitä saisi saman palkan, kuin vaikka tiistaipäivästä?
Niin, tai tekisikö jos korvaus olisi +80% tai +60%? Luultavasti osa tekisi, osa ei. Mutta tuo ei ollut se mistä puhuttiin, vaan se, että tietyt ammatit mahdollistavat työskentelyn silloin kun siitä maksetaan merkittävästi kovempi korvaus. Joillekin nuo mahdollisuudet ovat helvettiä, toisille ne ovat vetovoimatekijä palkkauksen takia ja nämä työntekijät haalivat tällaisia työvuoroja. Silloin on aika epärehellistä yleistää, että kyse olisi kaikille työntekijöille vain haitta. Ei ole ainakaan näille tutuilleni.

Ai niin: Onko tätä oikeasti niin vaikea ymmärtää?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 868
Itse olen tainnut täälläkin avautua siitä että olin inssinä duunissa jossa perjantaina pomo tulee sanomaan "Hei, asiakas soitti ja maanantaina pitäisi olla kiinassa katsomassa asiaa xyz. Sovittiin että katsot sen ja olet paikan päällä varmistamassa eli 2 vkoa reissussa." Noh, lauantaina lentokentälle (vapaa-ajalla matkustamisesta ei makseta mitään muuta kuin päivärahat) ja homma hoitoon. Sit kun 2 vkoa alkaa tulla täyteen niin pomo soittaa "Sovittiin että olet vielä viikon". Koti, perhe, vaimo, oma sänky, sovitut illanvietot ystävien kanssa... Mitä ne on? Tällaista se on ne "törkypalkkaisten" inssien hommat. Palkka? 3000€/kk + kusiset päivärahat.

Ne taas jotka istuu toimistolla saavat kuulla "pistä ylityöt työaikapankkiin tai exceliin. Pitele sit vapaana kun on hiljaisempaa". Illalla ja viikonloppuna työkoneet auki ja hommiin.

Kannattaa muuten lukea IT -alan työpaikat ketjua niin saa vähän perspektiiviä autuaasta koodarin hommista.
Tässä on toki se, että ensihoitajalla nämä vuorot venyvät useita tunteja tosi säännöllisesti. Eli näitä voi olla viikossa useita. Tämä tottakai sitten näkyy tuossa kokonaispalkassa kun ylityöt paukkuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Niin, tai tekisikö jos korvaus olisi +80% tai +60%? Luultavasti osa tekisi, osa ei. Mutta tuo ei ollut se mistä puhuttiin, vaan se, että tietyt ammatit mahdollistavat työskentelyn silloin kun siitä maksetaan merkittävästi kovempi korvaus. Joillekin nuo mahdollisuudet ovat helvettiä, toisille ne ovat vetovoimatekijä palkkauksen takia ja nämä työntekijät haalivat tällaisia työvuoroja. Silloin on aika epärehellistä yleistää, että kyse olisi kaikille työntekijöille vain haitta. Ei ole ainakaan näille tutuilleni.

Ai niin: Onko tätä oikeasti niin vaikea ymmärtää?
Niin, tai joissakin ammateissa pitää työskennellä viikonloppuisin. Tunnen aika paljon sote-alan työntekijöitä, enkä sanoisi, että viikonlopputyö on vetovoimatekijä. Se on lähinnä välttämätön paha, jolla taloutta voi paikata, kun päivätyön peruspalkka on niin heikko ja lisät esimerkiksi iltatyöstä ovat kehnoja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 413
Ihmettelen tätä ihmisten vuorotyö vinkua, että se on raskasta. Miksi pitää mennä alalle, jos ei vuorotyöt kiinosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 037
Tunnen aika paljon sote-alan työntekijöitä, enkä sanoisi, että viikonlopputyö on vetovoimatekijä.
Taisin kirjoittaa jo, että osalle on, osalle ei. Tai en minä noille tutuilleni voi mennä sanomaan, että olette väärässä ja oikeasti teidän ei kuuluisi haluta rohmuta niitä pyhähommia paremman korvauksen takia. Koska foorumilla näin todettiin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 868
Ihmettelen tätä ihmisten vuorotyö vinkua, että se on raskasta. Miksi pitää mennä alalle, jos ei vuorotyöt kiinosta?
Ongelma on se vuorotyö ja siihen yhdistettynä aivan kohtuuttomaksi noussut työtahti. Ei tämä meno ollut tämmöstä kun aloitin kymmenen vuotta sitten.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 413
Miksi kouluttautua alalle jos vituttaa vuorotyö. Oma emäntä lopetti sairaanhoitaja koulutukset aikoinaan, kun tajus vasta koulutuksessa että pää ei kestä. Tyhmä ja nuori kun hän oli, ei tajunut alan vaikeuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Taisin kirjoittaa jo, että osalle on, osalle ei. Tai en minä noille tutuilleni voi mennä sanomaan, että olette väärässä ja oikeasti teidän ei kuuluisi haluta rohmuta niitä pyhähommia paremman korvauksen takia. Koska foorumilla näin todettiin.
Tuskinpa ne niitä rohmuaisivat, jos ei olisi haittakorvauksia. Monelle iso syy työpaikan vaihtoon ovat nimenomaan hankalat työajat ja viikonlopputyö, joten niiden kutsuminen vetovoimatekijöiksi parin tutun kokemusten perusteella kyllä jättää huomiotta laajemman todellisuuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Miksi kouluttautua alalle jos vituttaa vuorotyö. Oma emäntä lopetti sairaanhoitaja koulutukset aikoinaan, kun tajus vasta koulutuksessa että pää ei kestä. Tyhmä ja nuori kun hän oli, ei tajunut alan vaikeuksia.
Ootko koskaan ajatellut, että ihmisten mielipide voi muuttua? Itse tein kolmivuorotyötä muutaman vuoden ja tykkäsin tehdä erityisesti yövuoroja. Jossakin vaiheessa palautuminen niistä alkoi heikkenemään, eikä viikonlopputyötkään enää huvittaneet, kun olisi ollut silloin muutakin tekemistä. Vaihdoin päivätöihin, enkä ole päivääkään katunut.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 149
Miksi kouluttautua alalle jos vituttaa vuorotyö. Oma emäntä lopetti sairaanhoitaja koulutukset aikoinaan, kun tajus vasta koulutuksessa että pää ei kestä. Tyhmä ja nuori kun hän oli ei tajunut alan vaikeuksia.
Ihmettelen tätä ihmisten vuorotyö vinkua, että se on raskasta. Miksi pitää mennä alalle, jos ei vuorotyöt kiinosta?
Miksi kysyt samaa asiaa 22 minuutin välein? Hoitoalalle voi houkutella monikin tekijä. Nyt on vain tilanne mennyt siihen, että moni ei enää halua kouluttautua alalle, tai pysy enää alalla. Siitähän tässä riidassa on kyse. Ala menettää tekijöitä eikä uusia tule entiseen malliin. Silti työnantajan mielestä on hyvä idea olla vain edelleenkin maksamatta, vaikka tekijöitä on entistä vähemmän samalla kun työn määrä (ikääntyvien määrä) kasvaa rajusti. Jos asialle ei nyt tehdä mitään, niin meidän terveydenhuoltomme tulee rapautumaan oikein kunnolla lähivuosina ja vuosikymmeninä. Jos tämä on sinusta ihan ok, niin voit olla vapaasti sitä mieltä. Moni ei kuitenkaan ole sitä mieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 037
Tuskinpa ne niitä rohmuaisivat, jos ei olisi haittakorvauksia
Toinen noista tutuistani luultavasti silti tekisi pyhähommia, mutta toki lisäkorvaus lisää intoa. Mun pointti on, että joillekin haittakorvaukset lisäävät alan houkuttelevuutta kasvavien ansioiden takia. Mielestäni siis on harhaanjohtavaa tarkastella vain peruspalkkaa sillä kaikille ne haittakorvaukset eivät ole millään tavalla haittaa vaan yksi lisäsyy tehdä niitä hommia. Se on se asia, jonka takia kommentoin. Varmasti on monta sairaanhoitajaa, jotka vihaavat yö- ja sunnuntavuoroja. En lainkaan epäile.

Ja tietty tilanne vaihtelee sen mukaan, paljonko niihin työaikoihin ja sunnuntai/yövuoroihin voi itse vaikuttaa. Tämä on selvää. Käsiparien puute hankaloittaa tuotakin. Kun työvoimaa olisi enemmän, saataisiin ne sunnuntavuorot niille, jotka niitä haluaa. Se lisäisi kaikkien työhyvinvointia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 413
Ootko koskaan ajatellut, että ihmisten mielipide voi muuttua? Itse tein kolmivuorotyötä muutaman vuoden ja tykkäsin tehdä erityisesti yövuoroja. Jossakin vaiheessa palautuminen niistä alkoi heikkenemään, eikä viikonlopputyötkään enää huvittaneet, kun olisi ollut silloin muutakin tekemistä. Vaihdoin päivätöihin, enkä ole päivääkään katunut.
Itse teen Aamu ja Iltavuoroa. Että tiedän kyllä vuorotyön rasitukset. Aamu, ilta, yö vuoronvaihto viikon välein on kyllä raskasta. Jos kolmeavuoroa joutuis tekemään niin haluisin kyllä tehdä kaksi viikkoa putkeen yhtä vuoroa kerralla mielummin, kuin vaihdella joka viikko vuoroa ja uni rytmiä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 413
Miksi kysyt samaa asiaa 22 minuutin välein? Hoitoalalle voi houkutella monikin tekijä. Nyt on vain tilanne mennyt siihen, että moni ei enää halua kouluttautua alalle, tai pysy enää alalla. Siitähän tässä riidassa on kyse. Ala menettää tekijöitä eikä uusia tule entiseen malliin. Silti työnantajan mielestä on hyvä idea olla vain edelleenkin maksamatta, vaikka tekijöitä on entistä vähemmän samalla kun työn määrä (ikääntyvien määrä) kasvaa rajusti. Jos asialle ei nyt tehdä mitään, niin meidän terveydenhuoltomme tulee rapautumaan oikein kunnolla lähivuosina ja vuosikymmeninä. Jos tämä on sinusta ihan ok, niin voit olla vapaasti sitä mieltä. Moni ei kuitenkaan ole sitä mieltä.
Oletko valmis reiluihin veronkorotuksiin ja kovaan inflaatioon? Sitä tässä hoitajat pidemmän päälle tulevat hakemaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 045
Viestejä
4 276 797
Jäsenet
71 594
Uusin jäsen
Harrryyy

Hinta.fi

Ylös Bottom