• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 560
Voidaan palkkoja nostaa monellakin matalapalkkaisella alalla, mutta tilauskanta vähenee.
Riippuu alasta.
Tai no olet oikessa, koska sellainen sisämarkkina-ala joka välttämättön ja jolla ei ole vaihtoehtoista kilpailiaa, ja AY kartelli, niin voisi nostaa hintaa, tosin sellaisen työnhinta on hinnoiteltu jo ylös,eli ei ola matalapalkka-ala.

Muuten sitten kirjavaa menoa, osassa varmaan hinnoitteluvirheitä, moni työ sellaista että kysyntä seuraa hintaa, kuten sanoit.
Siivoojat mainittu, siivojille on kysyntää paljon isommallakkin hinnalla, jos siivojilla olisi vahva liitto takana ja tiukka kartelli, jolla voisi hinoitella itsensä korkealle ja vaatia hyvät ehdot.
Siivoja saisi kovaa palkkaa, harva olisi sitä valmis maksamaan. joten siivoojia olisi vähän ja ne olisi tehottomia.
Jos tarvitaan uusi siivoja, niin hakijoita olisi vaikka kuinka, ja sitten jollain prosessilla valittaisiin yksi onnekas.

Matalapalkka alat joissa on vaihtoehtoja, niin markkinat hinnoittelee.


Nyt mahdoton saada vertailtavaa tilastoa, mutta olis kiva tietää, miten kotitalousvähennyksen lasku vaikuttanut esim siivouspalvelun ostamiseen.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen mukaan kotitalousvähennys ei lisää kysyntää, joten sen lokiikan mukaan poistuminen ei vähennä.

Maalikkona mutuna luulisi vaikuttavan kysyntää, ehkäpä kohtuu oleellisesti.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Mä en vain näe tässä mahdollisuudessa kuin sen, että tästä tulee sellainen "villilänsi" vähän niinkuin taksi uudistuksessakin. Eli ei välttämättä heti ongelmat realisoidu, mutta vuosien aikajanassa.
Ööh wat? Taksiuudistuksessahan nimenomaan ongelmia tuli heti koska markkina joutuu mukautumaan ja kuluttajat joutuvat henkisesti kasvamaan synteettisestä puhkireguloidusta järjestelmästä normaaliin vapaamarkkinaan. Joskus +5v päästä voidaan sitten arvioida oliko uudistus onnistunut ja jos ei niin sitten mahdollisesti joko lisää regulaation purkuja tai pahimmassa tapauksessa niiden lisäämisiä.

Suomessa on ongelmaa, ettei koulutetuillekkaan löydy töitä. Vai onko AMK tutkinnot nykyään niin tasotonta, ettei tutkinnon perusteella palkata?
En ole koskaan kuullut tapauksesta että joku oltaisiin pelkän tutkinnon perusteella palkattu. Vaikka olisi maisterin tai tohtorin paperit. Toiseksi se että joku on "koulutettu" on yksistään aivan arvoton informaatio. Osa valmistuu tietotekniikasta ja osa kulttuuriantropologista. Molemmat ovat "koulutettuja", mutta työllisyydessä on kevyehkö ero.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
Esim . se että jos UPM jokainen toimihenkilö joutuu neuvottelemaan oman tessinsä uudestaan niin voihan se yksittäinen toimihenkilö lakkoilla mutta ei se auta mitään.
Eikä tukilakkoja tule enää kun jokainen on omillaan.
Voi tiekinkin myös kyseenalaistaa kuinka tasa-arvoisia osapuolet ovat tuossa tilanteessa.

Jos työnantajalla on koulutetut lait ja alan kiemurat hallitsevia asiantuntijoita tekemässä sitä "ehdotusta" henkilökohtaiseksi sopimuksesksi ja itse joudut sitten käytännössä pystymetsästä arvioimaan onko työnantajan "ehdotus" sitten hyvä vai ei. Ja onko sitten työntekijän omilla ehdotuksilla sitten millaisia mahdollisuuksia tulla hyväksytyksi, vai onko oikeasti kyseessä "hyväksy tai etsi uusi työpaikka"-tyylinen sopimus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 560
En ole koskaan kuullut tapauksesta että joku oltaisiin pelkän tutkinnon perusteella palkattu.
Ehkä tuossa tarkoitit että tullaan kotoa hakemaan tutkinnon perusteella, ihan vaan se takia että tutkinto jostan satunnaisesti jutusta.

Mutta julkisella puolella on palkattu pelkästään tutkinon perusteella, ei siis paras työhön, ei edes sopiva, vaan aino jolla tutkinto.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Voi tiekinkin myös kyseenalaistaa kuinka tasa-arvoisia osapuolet ovat tuossa tilanteessa.

Jos työnantajalla on koulutetut lait ja alan kiemurat hallitsevia asiantuntijoita tekemässä sitä "ehdotusta" henkilökohtaiseksi sopimuksesksi ja itse joudut sitten käytännössä pystymetsästä arvioimaan onko työnantajan "ehdotus" sitten hyvä vai ei. Ja onko sitten työntekijän omilla ehdotuksilla sitten millaisia mahdollisuuksia tulla hyväksytyksi, vai onko oikeasti kyseessä "hyväksy tai etsi uusi työpaikka"-tyylinen sopimus.
Kuka oikeasti kuvittelee, että jokaista työntekijää varten ollaan räätälöimässä yksilöllinen sopimus ja että näin ollen jokainen joutuisi sen itse arvioimaan? Ei paikallinen sopiminen tarkoita henkilökohtaista sopimista eikä siihen varmasti ole työnantajapuollakaan halua tai resursseja. Luultavasti se tarkoittaa yleisiä paikallisia palkkataulukoita ja yleisiä paikallisia ehtoja, joissa esim. työn luonteesta jne. johtuen on sorvattu pois kaikenmaailman lauantailisien, saunarahojen ja simasatasten sun muiden kömpelöyttä, jolla ei enää ole mitään tosiasiallista kytköstä ihmisten elämään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Kuka oikeasti kuvittelee, että jokaista työntekijää varten ollaan räätälöimässä yksilöllinen sopimus ja että näin ollen jokainen joutuisi sen itse arvioimaan? Ei paikallinen sopiminen tarkoita henkilökohtaista sopimista eikä siihen varmasti ole työnantajapuollakaan halua tai resursseja. Luultavasti se tarkoittaa yleisiä paikallisia palkkataulukoita ja yleisiä paikallisia ehtoja, joissa esim. työn luonteesta jne. johtuen on sorvattu pois kaikenmaailman lauantailisien, saunrahojen ja simasatasten sun muiden kömpelöyttä, jolla ei enää ole mitään tosiasiallista kytköstä ihmisten elämään.
Taas yks päivävuorolainen itkemässä viikonlopputöitä tekevien lisiä. Meeppäs itse sinne työelämään vääntämään viikonlopputöitä niin saatat huomata että kaikki se on pois sosiaalisesta elämästä
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Taas yks päivävuorolainen itkemässä viikonlopputöitä tekevien lisiä. Meeppäs itse sinne työelämään vääntämään viikonlopputöitä niin saatat huomata että kaikki se on pois sosiaalisesta elämästä
Ei se sun lauantaina tai sunnuntaina tekemäsi työn arvoa lisää. Maailma pyörii nykyisin lähes 24/7.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Ei se sun lauantaina tai sunnuntaina tekemäsi työn arvoa lisää. Maailma pyörii nykyisin lähes 24/7.
Joo mutta onko halukkaita tekemään viikonloppuisin töitä jos ei siitä makseta yhtää sen enempää? Tuskin.
Pääset kyllä ihon alle hyvin mutta totahan riistoporvarin ajatustapa on että kaikki edut viedään että saadaan itse vähän lisää :tup:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Joo mutta onko halukkaita tekemään viikonloppuisin töitä jos ei siitä makseta yhtää sen enempää? Tuskin.
Veikkaan että olisi. Sillähän senkin hinta selviäisi. Järjettömimmillään tuo on tietenkin hommissa, joita tehdään lähes aina iltaisin, öisin ja viikonloppuisin kuten monet ravintola-alan hommat.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Ööh wat? Taksiuudistuksessahan nimenomaan ongelmia tuli heti koska markkina joutuu mukautumaan ja kuluttajat joutuvat henkisesti kasvamaan synteettisestä puhkireguloidusta järjestelmästä normaaliin vapaamarkkinaan. Joskus +5v päästä voidaan sitten arvioida oliko uudistus onnistunut ja jos ei niin sitten mahdollisesti joko lisää regulaation purkuja tai pahimmassa tapauksessa niiden lisäämisiä.


En ole koskaan kuullut tapauksesta että joku oltaisiin pelkän tutkinnon perusteella palkattu. Vaikka olisi maisterin tai tohtorin paperit. Toiseksi se että joku on "koulutettu" on yksistään aivan arvoton informaatio. Osa valmistuu tietotekniikasta ja osa kulttuuriantropologista. Molemmat ovat "koulutettuja", mutta työllisyydessä on kevyehkö ero.
Itse mitä olen nähnyt näitä AMK papereita, niin niillä vois tosiaan periaattessa pyyhkiä persettä, näin kärjistetysti sanottuna.
Siinä vaan on se mutta, että mikä hakee ihmistä aikuisena enää hakemaan ammattikorkeakouluun, kun on nähnyt, että ns. Kollegat eivät päässet mihinkään kun tekivät sitä 3-4 vuotta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
Kuka oikeasti kuvittelee, että jokaista työntekijää varten ollaan räätälöimässä yksilöllinen sopimus ja että näin ollen jokainen joutuisi sen itse arvioimaan? Ei paikallinen sopiminen tarkoita henkilökohtaista sopimista eikä siihen varmasti ole työnantajapuollakaan halua tai resursseja. Luultavasti se tarkoittaa yleisiä paikallisia palkkataulukoita ja yleisiä paikallisia ehtoja, joissa esim. työn luonteesta jne. johtuen on sorvattu pois kaikenmaailman lauantailisien, saunarahojen ja simasatasten sun muiden kömpelöyttä, jolla ei enää ole mitään tosiasiallista kytköstä ihmisten elämään.

Ammattiliitto Pro tuomitsee metsäyhtiö UPM:n linjauksen toimihenkilöiden työehdoista. Yhtiö on Pron mukaan ilmoittanut, että se aikoo keskustella työehdoista vain yksilökohtaisissa kehityskeskusteluissa.


Sillä ei sikäli ole merkitystä onko sopimusta tekemässä jokainen henkilökohtaiseti vai tehdäänkö sopimus "paikallisesti" osaston kanssa. Se osaaminen on kuitenkin siellä työnantajan puolella, joilla on erilliset HR-osastot joihin on palkattu juuri näihin asioihin perehtyneitä henkilöitä. Vastapuolella on sitten tavallisista työntekijöistä valittu luottamusmies/henkilö, jolla on tai ei ole liiton tuki ja osaaminen takanaan. Tällä hetkellä ei oikeasti voida sanoa mitä tuo työnantajan käsitys paikallisesta sopimisesta tässä asiassa tarkoittaa, voidaan vain toivoa parasta ja varautua huonompaan vaihtoehtoon.

Ymmärrän, että ikänsä päivätöitä tehneen on vaikea ymmärtää vuorotyötä tekevien arkea ja miten vuorotyö oikeasti haittaa sitä oikeaa elämää™.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Joo mutta onko halukkaita tekemään viikonloppuisin töitä jos ei siitä makseta yhtää sen enempää? Tuskin.
Eli onko sunnuntaikorvauksen oltava tasan +100%, että yksikään työntekijä vaivautuu paikalle? Tuskin. Ehkä 90% silti houkuttaisi monta työntekijää, osa tulisi +50%:lla. Moni työtön saattaisi tulla +0%:lla. Se, että joku on tottunut siihen +100% korvaukseen ei tarkoita, että se olisi se järkevin taso. Lisäksi monta työtuntia jää kokonaan tekemättä siksi, että alle +100% korvausta ei saakaan tarjota. Eli lopulta se tarkoittaa enemmän työttömiä.

Markkinat voisivat tuonkin asettaa parempaan haarukkaan. Moni tekee joka tapauksessa töitä sunnuntaina ihan normaalilla liksalla, jos ei ole AY-mafian sateenvarjon alla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 396
Eli onko sunnuntaikorvauksen oltava tasan +100%, että yksikään työntekijä vaivautuu paikalle? Tuskin. Ehkä 90% silti houkuttaisi monta työntekijää, osa tulisi +50%:lla. Moni työtön saattaisi tulla +0%:lla. Se, että joku on tottunut siihen +100% korvaukseen ei tarkoita, että se olisi se järkevin taso. Lisäksi monta työtuntia jää kokonaan tekemättä siksi, että alle +100% korvausta ei saakaan tarjota. Eli lopulta se tarkoittaa enemmän työttömiä.

Markkinat voisivat tuonkin asettaa parempaan haarukkaan. Moni tekee joka tapauksessa töitä sunnuntaina ihan normaalilla liksalla, jos ei ole AY-mafian sateenvarjon alla.
Itse ainakin lopetan viikonloppu hommat heti jos toi 100% sunnuntailisä lähtee kävelee, sen verran arvosta kuitenkin vapaa-aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Itse ainakin lopetan viikonloppu hommat heti jos toi 100% sunnuntailisä lähtee kävelee, sen verran arvosta kuitenkin vapaa-aikaa.
Varmasti. Ja joku ei tee niitä edes 100%:lla vaan raja on 200%. Ja jollain toisella se raja menee pienemmässä korvauksessa. Ja joku ei tarvitse lainkaan ekstraa. Meillä kaikilla on omat preferenssimme.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Eli onko sunnuntaikorvauksen oltava tasan +100%, että yksikään työntekijä vaivautuu paikalle? Tuskin. Ehkä 90% silti houkuttaisi monta työntekijää, osa tulisi +50%:lla. Moni työtön saattaisi tulla +0%:lla. Se, että joku on tottunut siihen +100% korvaukseen ei tarkoita, että se olisi se järkevin taso. Lisäksi monta työtuntia jää kokonaan tekemättä siksi, että alle +100% korvausta ei saakaan tarjota. Eli lopulta se tarkoittaa enemmän työttömiä.

Markkinat voisivat tuonkin asettaa parempaan haarukkaan. Moni tekee joka tapauksessa töitä sunnuntaina ihan normaalilla liksalla, jos ei ole AY-mafian sateenvarjon alla.
Sunnuntaikorvaus on jo nyt liian pieni ja jos sitä vielä pienennetään niin ei jää montaa tekijää kuka sitä ilmaiseksi haluaa tehdä. Tietys nää ketkä ei tee kuin maanantaista-perjantaihin ei sitä tule koskaan tajuamaan. Tai mulle sopii et vaikka keskiviikosta ei makseta kuin 10% normaalista tästä lähin. Ens kuussa olis vaan yksi keskiviikko töitä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 396
Varmasti. Ja joku ei tee niitä edes 100%:lla vaan raja on 200%. Ja jollain toisella se raja menee pienemmässä korvauksessa. Ja joku ei tarvitse lainkaan ekstraa. Meillä kaikilla on omat preferenssimme.
Itselläni se on 200%, koska ylitöinä saa viikonlopusta Lauantaista 50% Sunnuntaina 200% ja yhdenpäivän viikkolepo korvauksen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Eli onko sunnuntaikorvauksen oltava tasan +100%, että yksikään työntekijä vaivautuu paikalle? Tuskin. Ehkä 90% silti houkuttaisi monta työntekijää, osa tulisi +50%:lla. Moni työtön saattaisi tulla +0%:lla. Se, että joku on tottunut siihen +100% korvaukseen ei tarkoita, että se olisi se järkevin taso. Lisäksi monta työtuntia jää kokonaan tekemättä siksi, että alle +100% korvausta ei saakaan tarjota. Eli lopulta se tarkoittaa enemmän työttömiä.

Markkinat voisivat tuonkin asettaa parempaan haarukkaan. Moni tekee joka tapauksessa töitä sunnuntaina ihan normaalilla liksalla, jos ei ole AY-mafian sateenvarjon alla.
Et ole selkeestikkääm tehnyt koskaan vuorotyötä :tup:
En alkaisi edes keskustelemaan asiasta ilman kokemusta vuorotyöstä
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
2 henkilöä tekee täysin samaa työtä 40 tuntia viikossa:
- Henkilö A työskentelee ma-pe ja pitää la-su vapaata
- Henkilö B työskentelee ke-su ja pitää ma-ti vapaata
Miks Henkilö B:n pitää saada tästä samasta suorituksesta enemmän palkkaa?
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
2 henkilöä tekee täysin samaa työtä 40 tuntia viikossa:
- Henkilö A työskentelee ma-pe ja pitää la-su vapaata
- Henkilö B työskentelee ke-su ja pitää ma-ti vapaata
Miks Henkilö B:n pitää saada tästä samasta suorituksesta enemmän palkkaa?
Nyt en täysin varmaksi sano mutta juontaa johonkin 1950-luvulle milloin tehtiin 6 päivää töitä viikossa ja sovittiin että tehdään enää 5 päivää ja viikonlopuista saa eri korvauksen. Ja vissiin jotenkin silloin oli tuo kirkkokin jutussa mukana. Mut tää on vaan mutu kun en täysin historiaa tiedä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Nyt en täysin varmaksi sano mutta juontaa johonkin 1950-luvulle milloin tehtiin 6 päivää töitä viikossa ja sovittiin että tehdään enää 5 päivää ja viikonlopuista saa eri korvauksen. Ja vissiin jotenkin silloin oli tuo kirkkokin jutussa mukana. Mut tää on vaan mutu kun en täysin historiaa tiedä.
En hakenut nyt tätä menneisyydestä peräisin olevaa syytä. Tästähän tuo koko sunnuntaikorvaus juontaa juurensa. Mutta hain nyt mielipiteitä sille, että miksi nyt tänä päivänä pitäisi maksaa eri palkka samasta työstä ja samasta ajasta pelkästään sen vuoksi, että viikonpäivä on eri?

Koska itse uskon, ettei kenelläkään ole tuohon mitään järkevää vastausta, vaan kaikki vastaukset ovat tyyliin: "koska näin on ennenkin tehty" :)

Jos nyt olisi tilanne, että kaikki päivät olisivat samanarvoisia, niin ei kuuna päivänä menisi läpi ajatus, että "hei, pitäisikö sunnuntaina tehdystä työstä maksaa enemmän palkkaa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Et ole selkeestikkääm tehnyt koskaan vuorotyötä :tup:
En alkaisi edes keskustelemaan asiasta ilman kokemusta vuorotyöstä
Aa, haluatkin alkaa keskustella muista keskustelijoista itse aiheen sijaan? Asia selvä. Olen työskennellyt sunnuntaisin, lauantaisin, iltaisin, pyhäpäivinä, kun iso osa ihmisistä on lomilla. Olen joskus saanut työstä todella ruhtinaallisen lisäkorvauksen, joskus taas en mitään lisäkorvausta. Uskoisin, että saan ja voin myös oman työhistoriani pohjalta esittää mielipiteeni nykyisestä lainsäädännöstä. Palataanko aiheeseen, joka ei ole muut keskustelijat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Yllättävän monella se oman preferenssi menee toisten ansioissa, ja mielellään vielä oltaisiin laskemassa muiden ansioita.
En ole laskemassa kenenkään ansioita. Mutta ei nykyinen järjestelmä ole mikään täydellinen loppuunhiottu optimi, josta poikkeaminen olisi kategorinen heikennys. Sunnuntaikorvausten vapauttaminen markkinavoimille saattaisi luoda paljon lisää työtä, yrittäjyyttä ja hyvinvointia. Jossain tapauksessa se voisi olla siis korkeampi, jossain tapauksessa matalampi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
2 henkilöä tekee täysin samaa työtä 40 tuntia viikossa:
- Henkilö A työskentelee ma-pe ja pitää la-su vapaata
- Henkilö B työskentelee ke-su ja pitää ma-ti vapaata
Miks Henkilö B:n pitää saada tästä samasta suorituksesta enemmän palkkaa?
Saako Henkilö B suurempaa palkkaa kuin Henkilö A, vai onko Henkilö B:llä suuremmat ansiot sunnuntaityön takia.

Sunnuntaista maksettava korvaus tulee suoraan työaikalaista.
20 §
Lisä- ja ylityöstä sekä sunnuntaityöstä maksettava korvaus


...

Sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka. Jos tehty työ on samalla ylityötä, on siitä suoritettava myös 2 ja 3 momentin mukaan määräytyvä ylityökorvaus, joka lasketaan työntekijän korottamattomasta palkasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Aa, haluatkin alkaa keskustella muista keskustelijoista itse aiheen sijaan? Asia selvä. Olen työskennellyt sunnuntaisin, lauantaisin, iltaisin, pyhäpäivinä, kun iso osa ihmisistä on lomilla. Olen joskus saanut työstä todella ruhtinaallisen lisäkorvauksen, joskus taas en mitään lisäkorvausta. Uskoisin, että saan ja voin myös oman työhistoriani pohjalta esittää mielipiteeni nykyisestä lainsäädännöstä. Palataanko aiheeseen, joka ei ole muut keskustelijat.
Voisin sanoa että et ole koskaan tehnyt edelleenkään säännöllistä vuorotyötä jos oisit valmis luopumaan viikonloppuvapaista ilman korvausta
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
389
Olen viikonloppujen arkipäiväistämistä vastaan ja olen elämässäni kokenut vuorotöissä niin sunnuntailisien tuoman muhkean tilipussin kuin niiden poissaolon (joista voi myös jakaa perusteltuja näkemyksiä ilman omakohtaista kokemusta).

Haastan kuitenkin nykyiset sunnuntaivuoroja tekevät skenaarioajatteluun, kumpi mielummin: sunnuntait arkipalkalla vai sunnuntaityöt pois kokonaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Olen viikonloppujen arkipäiväistämistä vastaan ja olen elämässäni kokenut vuorotöissä niin sunnuntailisien tuoman muhkean tilipussin kuin niiden poissaolon (joista voi myös jakaa perusteltuja näkemyksiä ilman omakohtaista kokemusta).

Haastan kuitenkin nykyiset sunnuntaivuoroja tekevät skenaarioajatteluun, kumpi mielummin: sunnuntait arkipalkalla vai sunnuntaityöt pois kokonaan?
Mielummin luovun sunnuntaitöistä kokonaan kuin teen sen normipalkalla
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
389
Mielummin luovun sunnuntaitöistä kokonaan kuin teen sen normipalkalla
Näimpä. (Markkina)liberaalit ja muut rahansokaisemat ryhmittymät ovat vahvasti ajaneet 24/7/365 yhteiskuntaa Suomeen ja ovat ehkä joutuneet pettymään mm. vähittäiskaupan rajoitusten purkamisen jälkeisestä vaatimattomasta liikevaihto+työllisyys vaikutuksista.

Muutosvoimat edelleen vievät vahvasti kohti lopullista(?) tavoitetta, jossa ihmisten vain "täytyy saada" ostettua tavaraa/palvelua X päivään tai kellonaikaan katsomatta, joka päivä on "normipäivä". Tätä junaa voi olla vaikea kääntää takaisin, anteeksi törkeä kielenkäyttöni, konservatiivisenpaan & vanhoillisempaan suuntaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
En ole laskemassa kenenkään ansioita. Mutta ei nykyinen järjestelmä ole mikään täydellinen loppuunhiottu optimi, josta poikkeaminen olisi kategorinen heikennys. Sunnuntaikorvausten vapauttaminen markkinavoimille saattaisi luoda paljon lisää työtä, yrittäjyyttä ja hyvinvointia. Jossain tapauksessa se voisi olla siis korkeampi, jossain tapauksessa matalampi.
Taitaa olla vain niin, että suurin osa jotka sunnuntaisin töitä tekevät tekevät sitä vuorotyössä, jolloin sunnuntaityökorvaukseen koskeminen on suoraan ansioiden alennus, jollei sitä kompensoida jotenkin muutoin. Tuota sunnuntaityökorvauksen poistoa on usein perusteltu juuri tuolla, että se saattaisi lisätä työpaikkoja, mutta onko tuosta jotakin näyttöä että niin myös tapahtuisi. Mikä olisi todennäköisyys, että lounasravintolassa kävisi viikonloppuisin riittävästi asiakkaita jos se olisi auki viikonloppuisin, jos tällä hetkelläkään lounasravntolaa ei kannata pitää arkisinkaan auki kuin ne muutamat tunnit puolenpäivän aikoihin.

Jotta saataisiin hieman todellista tarttumapintaa millaisista summista todellisuudessa on kyse, ja miksi halukkuus sunnuntaityökorvauksen muutoksiin on vuorotyössä niin pientä. Itselläni on tänä vuonna 27 sunnuntaivuoroa, joista tulee ansioita n. 9 193euroa. Tuosta on helppo laskea miten ansiot laskevat vuositasolla pieneltäkin tuntuvalla korotusprosentin pienennyksellä.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Heitetääs tällainen ajatus pois eli mikäli työajat sun muut vapautettaisiin niin pitäisikö myös vapauttaa esimerkiksi hoitajien ja poliisien lakko oikeus?
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Heitetääs ajatus, että miksi pitäisi olla mitään lakkoja olemassakaan? Jos työntekijää ei työehdot ja palkka miellytä, niin ei ole pakko olla töissä.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Taitaa olla vain niin, että suurin osa jotka sunnuntaisin töitä tekevät tekevät sitä vuorotyössä, jolloin sunnuntaityökorvaukseen koskeminen on suoraan ansioiden alennus, jollei sitä kompensoida jotenkin muutoin. Tuota sunnuntaityökorvauksen poistoa on usein perusteltu juuri tuolla, että se saattaisi lisätä työpaikkoja, mutta onko tuosta jotakin näyttöä että niin myös tapahtuisi. Mikä olisi todennäköisyys, että lounasravintolassa kävisi viikonloppuisin riittävästi asiakkaita jos se olisi auki viikonloppuisin, jos tällä hetkelläkään lounasravntolaa ei kannata pitää arkisinkaan auki kuin ne muutamat tunnit puolenpäivän aikoihin.

Jotta saataisiin hieman todellista tarttumapintaa millaisista summista todellisuudessa on kyse, ja miksi halukkuus sunnuntaityökorvauksen muutoksiin on vuorotyössä niin pientä. Itselläni on tänä vuonna 27 sunnuntaivuoroa, joista tulee ansioita n. 9 193euroa. Tuosta on helppo laskea miten ansiot laskevat vuositasolla pieneltäkin tuntuvalla korotusprosentin pienennyksellä.
Mahdollisesti vuorostaan voisi jokainen valita milloin tekee töitä 5/7 päivää viikossa. Kannustettaisiin sitten palkalla viikonloppuna jos ei muuten riitä tekijöitä. Eli lähtökohtaisesti palkka sama ja jokainen valitsee milloin työskentelee. Työnantaja voi sitten keksiä miten saada tekemättömiin vuoroihin tekijöitä.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Heitetääs ajatus, että miksi pitäisi olla mitään lakkoja olemassakaan? Jos työntekijää ei työehdot ja palkka miellytä, niin ei ole pakko olla töissä.
Miten oli juuri viime vuonna esimerkiksi hoitoalalla ei riittänyt ettei halunut olla töissä. Pakotettiin jos ei halunut. Eikö silloin olisi ollut hyvä harjoittaa vapautta ja palkkaa olisi maksettu sen verran ettei tarvitse pakottaa?
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Mahdollisesti vuorostaan voisi jokainen valita milloin tekee töitä 5/7 päivää viikossa. Kannustettaisiin sitten palkalla viikonloppuna jos ei muuten riitä tekijöitä. Eli lähtökohtaisesti palkka sama ja jokainen valitsee milloin työskentelee. Työnantaja voi sitten keksiä miten saada tekemättömiin vuoroihin tekijöitä.
Sä taas ajattelet sitä maanantaista-perjantaihin ajatusta. Se ei vaan toimi vuorotyössä koska tolla systeemillä 24/7 toimiva prosessi olisi välillä ilman työntekijöitä. Ja sit sekin että työnantajalla pitäisi olla hirveän kokonen porukka mitä käydä läpi et kukas huomenna haluu tulla töihin.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 605
Ei lakko oikeutta tarvitsekkaan. Jos sovitaan vaikka että jostain työstä maksetaan 20 egee tunti ja se on ihan ok. Sitten mä työnantajana vaan ilmoitan, että jatkossa maksan samasta hommasta 15 egee tunti, että ota tai jätä? Tulijoita kyllä riittää. Hyppää vaikka kaivoon mun puolesta.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Ei lakko oikeutta tarvitsekkaan. Jos sovitaan vaikka että jostain työstä maksetaan 20 egee tunti ja se on ihan ok. Sitten mä työnantajana vaan ilmoitan, että jatkossa maksan samasta hommasta 15 egee tunti, että ota tai jätä? Tulijoita kyllä riittää. Hyppää vaikka kaivoon mun puolesta.
Miksi ihmeessä kukaan tulisi sun firmaan jos maksat 5 egee vähemmän kuin naapuri?
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Miten oli juuri viime vuonna esimerkiksi hoitoalalla ei riittänyt ettei halunut olla töissä. Pakotettiin jos ei halunut. Eikö silloin olisi ollut hyvä harjoittaa vapautta ja palkkaa olisi maksettu sen verran ettei tarvitse pakottaa?
No tätähän minä juuri ajoin takaa. Jos työstä ei makseta tarpeeksi, niin työntekijä voi lähteä muualle. Ja jos työnantaja ei meinaa saada tarpeeksi porukkaa töihin, niin sitten työnantajan pitää maksaa enemmän.

Tuota töihin pakottamista en hyväksy missään nimessä, eikä pitäisi hyväksyä kenenkään muunkaan.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Sä taas ajattelet sitä maanantaista-perjantaihin ajatusta. Se ei vaan toimi vuorotyössä koska tolla systeemillä 24/7 toimiva prosessi olisi välillä ilman työntekijöitä. Ja sit sekin että työnantajalla pitäisi olla hirveän kokonen porukka mitä käydä läpi et kukas huomenna haluu tulla töihin.
Jos se on työntekijän ongelma ettei saa lisiä niin eikö toi ole työnantajan ratkottava?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 820
Ymmärrän, että ikänsä päivätöitä tehneen on vaikea ymmärtää vuorotyötä tekevien arkea ja miten vuorotyö oikeasti haittaa sitä oikeaa elämää™.
Itse en tätä ymmärrä. Olen koko ikäni tehnyt päivätöitä, siis ns. ma-pe 8-16. Minulla ei ole minkäänlaista vaikeutta ymmärtää vuorotäiden haittoja, ja itse asiassa se korvaus tuosta haitasta on mielestäni alakantissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
631
Itse en tätä ymmärrä. Olen koko ikäni tehnyt päivätöitä, siis ns. ma-pe 8-16. Minulla ei ole minkäänlaista vaikeutta ymmärtää vuorotäiden haittoja, ja itse asiassa se korvaus tuosta haitasta on mielestäni alakantissa.
Näin kun moni muukin päivävuorolainen aattelisi. Ehkä se ajantajunta tulisi mieleen kun kaupat olisi auki 8-16, apteekit, sairaalat, ajanviettopaikat, tehtaat mistä tulee kulutustuotteet
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 820
2 henkilöä tekee täysin samaa työtä 40 tuntia viikossa:
- Henkilö A työskentelee ma-pe ja pitää la-su vapaata
- Henkilö B työskentelee ke-su ja pitää ma-ti vapaata
Miks Henkilö B:n pitää saada tästä samasta suorituksesta enemmän palkkaa?
Onko tämä jotain trollailua, vai oletko muuten vaan pihalla yhteiskunnasta? Suurin osa ihmisistä on vapaalla la-su. Silloin ne messut, urheilukisat, mökkireissut, juhlat, ravintolaillalliset ym. on. Soittaako kelloja?
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Joo mutta onko halukkaita tekemään viikonloppuisin töitä jos ei siitä makseta yhtää sen enempää? Tuskin.
Jos viikonloppulisät poistetaan laista niin silloinhan asia selviää? Jos yritykset tarvitsevat viikonloppuisin työvoimaa, mutta tämä ei työntekijöille kelpaa tietyllä korvauksella niin silloin korvaus automaattisesti nousee sille tasolle jolla työ alkaa maistumaan. Vaihtoehtoisesti työ kelpaa tarpeeksi monelle ilman erilliskorvausta ja korvaus pysyy samana. Ei tässä mitään magiaa ole. Ihan normaali kysynnän ja tarjonnan laki.

Toki suomalaisessa sossuyhteiskunnassa on myös välimalli jossa työstä saatava korvaus työntekijöille "ei ole tarpeeksi suuri" koska lorvimalla saa valtiolta paremman "bang for the buck" ja yritys taas ei voi realistisesti maksaa isompaa korvausta työstä, koska tällöin lopputuotteelle ei löytyisi enää ostajia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mahdollisesti vuorostaan voisi jokainen valita milloin tekee töitä 5/7 päivää viikossa. Kannustettaisiin sitten palkalla viikonloppuna jos ei muuten riitä tekijöitä. Eli lähtökohtaisesti palkka sama ja jokainen valitsee milloin työskentelee. Työnantaja voi sitten keksiä miten saada tekemättömiin vuoroihin tekijöitä.
Palkata jonkun toisen joka tekee sitä normihinnalla myös la/su? Ai niin mutta sehän ei käy :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
En hakenut nyt tätä menneisyydestä peräisin olevaa syytä. Tästähän tuo koko sunnuntaikorvaus juontaa juurensa. Mutta hain nyt mielipiteitä sille, että miksi nyt tänä päivänä pitäisi maksaa eri palkka samasta työstä ja samasta ajasta pelkästään sen vuoksi, että viikonpäivä on eri?

Koska itse uskon, ettei kenelläkään ole tuohon mitään järkevää vastausta, vaan kaikki vastaukset ovat tyyliin: "koska näin on ennenkin tehty" :)

Jos nyt olisi tilanne, että kaikki päivät olisivat samanarvoisia, niin ei kuuna päivänä menisi läpi ajatus, että "hei, pitäisikö sunnuntaina tehdystä työstä maksaa enemmän palkkaa".
Jollekkin yksinäiselle sinkulle varmaan onkin sama, mutta perheellinen ehkä haluaisi viettää myös perheensä kanssa aikaa ja koulut ovat ma-pe. Itse en tekisi viikonlopputöitä koska silloin minulla ei olisi lapsen kanssa aikaa ollenkaan kun oman vapaani aikana lapsi olisikin koulussa jne.

En tekisi viikonlopputöitä mistään hinnasta, tai toki sellaisesta hinnasta että parissa viikonlopussa saisin loppuelämäkseni riittävästi rahaa. Mutta mikään tupla tai triplapalkka ei riitä edes alkuun. Elämä on kuitenkin äärimmäisen lyhyt ja lapsetkin ovat pieniä vain hetken, ei oikein raha tai työ motivoi tätä aikaa viettämään töissä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
En tekisi viikonlopputöitä mistään hinnasta, tai toki sellaisesta hinnasta että parissa viikonlopussa saisin loppuelämäkseni riittävästi rahaa. Mutta mikään tupla tai triplapalkka ei riitä edes alkuun. Elämä on kuitenkin äärimmäisen lyhyt ja lapsetkin ovat pieniä vain hetken, ei oikein raha tai työ motivoi tätä aikaa viettämään töissä.
Ei täällä onneksi kukaan vaadikaan kuin homman avaamista kilpailulle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Näissä "ota tai jätä" -puheissa unohtuu sellaiset paikkakunnat, joilla on (olennaisesti) vain yksi työnantaja. Tällöin on kiva, kun työnantaja päättää laskea palkkaa ja pitäisi vaihtaa toiselle paikkakunnalle parhaimmillaan koko perheen kanssa ja puolisonkin löytää sieltä uutta työtä.

Tämä ei olisi ongelma, jos tällaisten työnantajien kanssa tehtyihin sopimuksiin lisättäisiin olennainen ajatus (joka on implisiittisesti työehtosopimuksissa) "Työnantaja voi muuttaa työsopimusta vain työntekijän suostumuksella tai maksamalla kymmenen vuoden palkan korvauksena. Tämä pätee myös erottamiseen." Vastaavasti pitäisi sopia myös inflaatiokorotuksista (joita myös yleisiksi palkankorotuksiksi sanotaan). Esim. inflaatio+1 % vuosittain olisi kohtuullinen taso.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
389
Huonon kuuloinen kyllä tuollainen palkankorotusautomaattikin, jos liiketoiminta junnaa paikoillaan eikä pysy edes inflaation kyydissä. Pienellä paikkakunnalla kun ei välttämättä ole terävin kärki toimihenkilöissäkään ylläpitämässä ja kehittämässä sen ainoan kilpailukykyä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Huonon kuuloinen kyllä tuollainen palkankorotusautomaattikin, jos liiketoiminta junnaa paikoillaan eikä pysy edes inflaation kyydissä. Pienellä paikkakunnalla kun ei välttämättä ole terävin kärki toimihenkilöissäkään ylläpitämässä ja kehittämässä sen ainoan kilpailukykyä.
Kyllä. Euro antoi ihmisten omaisuudelle ja palkalle suojan devalvaatiolta mutta silti he pitävät kohtuuttomana, että aikojen ollessa huonot otettaisiin vastaavasti palkkaa alaspäin.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Jollekkin yksinäiselle sinkulle varmaan onkin sama, mutta perheellinen ehkä haluaisi viettää myös perheensä kanssa aikaa ja koulut ovat ma-pe. Itse en tekisi viikonlopputöitä koska silloin minulla ei olisi lapsen kanssa aikaa ollenkaan kun oman vapaani aikana lapsi olisikin koulussa jne.

En tekisi viikonlopputöitä mistään hinnasta, tai toki sellaisesta hinnasta että parissa viikonlopussa saisin loppuelämäkseni riittävästi rahaa. Mutta mikään tupla tai triplapalkka ei riitä edes alkuun. Elämä on kuitenkin äärimmäisen lyhyt ja lapsetkin ovat pieniä vain hetken, ei oikein raha tai työ motivoi tätä aikaa viettämään töissä.
Jos perheellinen haluaa viettää viikonloput perheensä kanssa, niin silloin tämän perheellisen ei varmaan kannata mennä viikonlopputöihin. Ihan samalla tavallahan se aika on pois perheeltä, vaikka siitä viikonlopputyöstä maksetaan enemmän. Joten eikö olisi järkevämpi, että viikonlopputöitä tekee sitten sellaiset ihmiset, jotka haluavat?
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Haastan kuitenkin nykyiset sunnuntaivuoroja tekevät skenaarioajatteluun, kumpi mielummin: sunnuntait arkipalkalla vai sunnuntaityöt pois kokonaan?
Sunnuntait arkipalkalla. Mutta toki sillä oletuksella, että työntekijä voi itse päättää, tekeekö sunnuntaisin töitä vai ei.

Ja esimerkiksi hoitotyöt yms. jota tehdään vuorotyönä, jolloin kaikki joutuvat niitä sunnuntaivuorojakin tekemään, pitäisi ratkaista niin, että palkkoja nostettaisiin sen verran, että työntekijöiden kokonaisansio pysyy samana, vaikka sunnuntailta jatkossa saakin saman kuin arkipäiviltä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 458
Viestejä
4 215 554
Jäsenet
71 056
Uusin jäsen
MCBace

Hinta.fi

Ylös Bottom