Työelämäkeskustelu

Luit huonosti, edelleen on kyse toimeksiannosta. :D

En ole tässä julistamassa mitään, mutta ihan itse vedit tähän kaikkea muuta mahdollista mukaan. Odotas kun tutkin sinunkin historian, niin keskustellaan.

Oikeasti. :rolleyes:

Olet nyt neljään otteeseen maininnut yrittäjyyden riskeistä, niin mitä muuta tuo on kuin julistamista?
Ok, voi tosiaan olla että käsitin väärin. Oma ymmärrys oli että lopetit palkkatyöt ja siirryit yrittäjyyden puolelle, mutta tehty sopimus kusahti (koska yritysten välillä on helpompi purkaa sopimus vs yritys ja työntekijä).

Voin tässä kyllä ihan suoraan sanoa oman työhistorian niin ei tarvitse kaivella, vuodesta 2007 lähtien työntekijänä ensin julkisella puolella ja sitten 2017 2kk pätkä työttömänä, jonka jälkeen työntekijänä taas nykyhetkeen, muutama työnantajan vaihto takana, joskus paremman paikan ja palkan perässä ja joskus piti vaan päästä paskasta firmasta pois.

En nyt osaa sanoa että mikä ero sulla on yrittäjyyden ja toimeksiannon osalta, mikä varmaan tätä sotkee. Mulle on vaan jäänyt käsitys että palkkatyöt ei kiinnosta enää kun toimeksianto (tai mun ymmärryksen mukaan yrittäjyys) tarjoaa paremman toimeentulon. Ja varmasti tarjoaakin jos hommat toimii, mutta näyttää siltä että voi mennä myös huonommin jos käy huonosti.

Mutta näistä asioista olisi hyvä tässä ketjussa keskustella avoimesti, molemmissa on ne hyvät ja huonot puolet.

Ok, voi tosiaan olla että käsitin väärin. Oma ymmärrys oli että lopetit palkkatyöt ja siirryit yrittäjyyden puolelle, mutta tehty sopimus kusahti (koska yritysten välillä on helpompi purkaa sopimus vs yritys ja työntekijä).

Voin tässä kyllä ihan suoraan sanoa oman työhistorian niin ei tarvitse kaivella, vuodesta 2007 lähtien työntekijänä ensin julkisella puolella ja sitten 2017 2kk pätkä työttömänä, jonka jälkeen työntekijänä taas nykyhetkeen, muutama työnantajan vaihto takana, joskus paremman paikan ja palkan perässä ja joskus piti vaan päästä paskasta firmasta pois.

En nyt osaa sanoa että mikä ero sulla on yrittäjyyden ja toimeksiannon osalta, mikä varmaan tätä sotkee. Mulle on vaan jäänyt käsitys että palkkatyöt ei kiinnosta enää kun toimeksianto (tai mun ymmärryksen mukaan yrittäjyys) tarjoaa paremman toimeentulon. Ja varmasti tarjoaakin jos hommat toimii, mutta näyttää siltä että voi mennä myös huonommin jos käy huonosti.

Mutta näistä asioista olisi hyvä tässä ketjussa keskustella avoimesti, molemmissa on ne hyvät ja huonot puolet.

Niin käsitit. Etkä edes vastannut siihen alkuperäiseen aiheeseen, vaan aloit pommittamaan jostain aiemmista viesteistä. Hienosti. :thumbsup:

Niin käsitit. Etkä edes vastannut siihen alkuperäiseen aiheeseen, vaan aloit pommittamaan jostain aiemmista viesteistä. Hienosti. :thumbsup:
Jos olen käsittänyt väärin että onko kyse yrittäjyydestä vai toimeksiannosta noissa sun jutuissa, niin sen saa kyllä mulle vääntää rautalangasta eikö haittaa yhtään. Mielelläni kuulisin ja ymmärtäisln lisää mitä eroa toimeksiannolla ja yrittäjyydella on, kun ei ole tutti asia. Ei tietenkään mikään pakko ole jos et halua, tuntuu vaan että me väitellään ihan eri asioista.

Olettaen että ei haeta julkisen puolen johtajapositioon, kyllä sieltä yleensä jo haastattelussa lyödään lapasta pöytään.

Jos ei viikkoihin kuulu mitään niin lienee turvallista olettaa ettei positio nyt osunutkaan omalle kohdalle.
Epäkohteliastahan tuo "ghostaaminen" on, mutta ihmisiä ne rekryäjätkin ovat. Jos on vaikka jo haastattelussa tullut ristiriitaisia tuntemuksia tai vaikka pelko siitä että haastateltava olisi tavalla tai toisella hankala persoona?

Jos olen käsittänyt väärin että onko kyse yrittäjyydestä vai toimeksiannosta noissa sun jutuissa, niin sen saa kyllä mulle vääntää rautalangasta eikö haittaa yhtään. Mielelläni kuulisin ja ymmärtäisln lisää mitä eroa toimeksiannolla ja yrittäjyydella on, kun ei ole tutti asia. Ei tietenkään mikään pakko ole jos et halua, tuntuu vaan että me väitellään ihan eri asioista.

Katson jos joskus toiste jaksan selvittää.
Odotellessa voit vaikkapa kysyä googlelta tai tekoälyltä.

Tai voit miettiä, että onko omalla uralla tullut vastaan ext-etuliitteellä varustettuja sähköposteja.

Ja jos ei vieläkään raksuta, niin käy tutustumassa vaikka Finitecin sivuihin.

Asiaan mitenkään kuulumattomana knoppitietona muuten että kaikissa edellä mainituissa olivat kyseessä ne varmat ja tasaiset julkkarit.

Paitsi siinä pääasiassa, mutta siitähän tässä ei puhuttukaan.

En itsekkään ole kartalla, mutta ei haittaa. Ei ole mielenkiinto niin pitkälle.

Itselleni ”ext-” oli jotain ihan uutta, tutumpi olisi ollut mahdollisesti vastaavaa tarkoittava ”c-”.

Ai sori, luulin että tämä on ICT-aiheinen forumi.

Olisiko ”ulkopuolinen konsultti” tutumpi termi?

Siis sellainen, joka otetaan vaikkapa asiantuntijaksi johonkin hankkeeseen. Se on sille konsultille ikäänkuin toimeksianto? :rolleyes:

Siis sellainen, joka otetaan vaikkapa asiantuntijaksi johonkin hankkeeseen. Se on sille konsultille ikäänkuin toimeksianto? :rolleyes:

Saat anteeksi. Omassa maailmassa tuo ei ollut yhtään tuttu, mutta tuo toinen on ollut se normaali käytäntöinen, minkä edelleen ajattelen olevan ihan sama homma, kuin se toinen. Jaksuja.

Eikös näissä toimeksiannoissa toimeksiantaja maksa sen korvauksen kuitenkin sinun yritykselle? Ja se toimeksianto on toimeksiantajan ja sinun yrityksen välinen sopimus, joka koskee sinun käyttämistä konsulttina. Se, että näyt toimeksiantajan listoilla ext etuliitteellä on ihan sivuseikka.

Jos joku yritys ottaisi sinut jonkin tehtävään konsultiksi ilman toista yritystä välissä, sinä olisit silloin ihan ko. firmassa määräaikaisena töissä.

Eikös näissä toimeksiannoissa toimeksiantaja maksa sen korvauksen kuitenkin sinun yritykselle? Ja se toimeksianto on toimeksiantajan ja sinun yrityksen välinen sopimus, joka koskee sinun käyttämistä konsulttina. Se, että näyt toimeksiantajan listoilla ext etuliitteellä on ihan sivuseikka.

Jos joku yritys ottaisi sinut jonkin tehtävään konsultiksi ilman toista yritystä välissä, sinä olisit silloin ihan ko. firmassa määräaikaisena töissä.

Et ole ikinä kuullut interim-mallista tai alihankinnasta?

Mutta sovitaan vaikka näin, niin ei tarvitse taistella. Ihmeellistä vänkäämistä. :rolleyes:

Eli otetaan uusiksi. Hakemastani paikasta ei ole kuulunut moneen viikkoon..

Viimeksi muokattu:
Realitybites kuulostaa kyllä melko vaikealta persoonalta :rolleyes:
Pelkkää vittuilua viestit täynnä... noh, meitä on moneen junaan.
Ja tämäkin totaalisen ot postaus. Pahoittelut.

Raskasta ja vaikeaa on ainoastaan se, että ilmeisesti ollaan jossain toisessa ulottuvuudessa, mikäli termit eivät kuulosta alkuunkaan tutuilta.

Olen itse asiassa hyvinkin helppo ja suoraviivainen persoona, vaan en minä ole näitä termejä keksinyt.

Ja jos nyt suurennuslasilla, niin saattaahaan siihen sisältää muitakin yksityiskohtia. Mutta edelleen totesin vain, että vähän on pitkä aika ilmoittaa mistään mitään.

Ei kai näitä nyt tarvitse noin vakavasti ottaa. Edelleen se esto on käytössä jos ei kelpaa.

Ehkä koen myös itse muut hiukan vaikeaksi kun samaa agendaa toitotetaan viestistä toiseen ketjusta riippumatta.

Jos totean, että kyselin perään, kun ei ole kuulunut, niin ei kai siinä tarvitse kenenkään alkaa pitämään luentoa yrittämisen riskeistä. :rolleyes:

En myöskään koe velvollisuudekseni alkaa selventämään joka ikistä asiaa muille jos kommentoin jotain täysin muuta.

Et ole ikinä kuullut interim-mallista tai alihankinnasta?

Mutta sovitaan vaikka näin, niin ei tarvitse taistella. Ihmelliistä vänkäämistä. :rolleyes:

Eli otetaan uusiksi. Hakemastani paikasta ei ole kuulunut moneen viikkoon..
Asiallista keskustelua kiitos, sinä se tästä vänkäyksen teet käsittämättömällä kiukuttelullasi. Katson kyllä ymmärtäväni nämä kuviot ihan riittävän hyvin ja en oikein hahmota millä formaatilla olet liikenteessä. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa vastata kysymykseen ketkä ovat sopimusosapuolet sun kuviossa.

e: Mikä näistä?

a) Sinä - sinun (kevyt)yritys - (agentti) - toimeksiantaja
b) Sinä - konsulttitoimisto - toimeksiantaja
c) ???

Viimeksi muokattu:
Asiallista keskustelua kiitos, sinä se tästä vänkäyksen teet käsittämättömällä kiukuttelullasi. Katson kyllä ymmärtäväni nämä kuviot ihan riittävän hyvin ja en oikein hahmota millä formaatilla olet liikenteessä. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa vastata kysymykseen ketkä ovat sopimusosapuolet sun kuviossa.

Ei ole ei. Mutta eipä se tähän kuulu pätkän vertaa.

Mutta vastataan nyt, ettei tule paha mieli. Kyseessä olevassa luki, että interim-malli on mahdollinen.

Voihan sitä toki tehdä varmaan palkkatyönäkin, mutta ymmärtääkseni idea on se, että työ voidaan ostaa palveluna.

Aiemmassa taas on aika montakin välikättä, mutta itsellä on soppari ns. välittäjän kanssa.

Joko nyt selvisi. Kun kerran on niin hyvin kaikilla tiedossa, niin sikäli ihmetyttää, että nämä on täysin tuntemattomia asioita..

e. Jotenkin äkkiseltään tulee mieleen, että jos tämä olisi ollut niin kovin tuntematon malli yleisesti, niin tästä olisi mainittu myös haastattelussa. Kun kerran oli mahdollisuus valita palkkatyö tai soppari. Ehkä muutkin näitä tekevät voisivat kommentoida kun maailma tuntuu olevan niin kovin tuntematon ainakin tässä ketjussa.

Enkä siis halua olla kellekään kettumainen, mutta lähinnä vihaan asioiden alleviivaamista. Olen ymmärtänyt muiden puheista, että nämä on olleet normaaleja käytäntöjä jo kymmeniä vuosia..

Viimeksi muokattu:
Ei ole ei. Mutta eipä se tähän kuulu pätkän vertaa.

Mutta vastataan nyt, ettei tule paha mieli. Kyseessä olevassa luki, että interim-malli on mahdollinen.

Voihan sitä toki tehdä varmaan palkkatyönäkin, mutta ymmärtääkseni idea on se, että työ voidaan ostaa palveluna.

Aiemmassa taas on aika montakin välikättä, mutta itsellä on soppari ns. välittäjän kanssa.

Joko nyt selvisi. Kun kerran on niin hyvin kaikilla tiedossa, niin sikäli ihmetyttää, että nämä on täysin tuntemattomia asioita..
Eli a). Jos ollaan ihan rehellisiä ja peilaten sinun keskustelutyyliin, niin ei tuosta sinun selostuksesta ottanut hevon vittuakaan selvää ennen tätä viestiä. Juhei kysyy sinulta yrittäjyydestä ja sinä korjaat, että "toimeksianto". Lopun pätkää kiukuttelet, kun asiallisesti kysytään, että mitä helvettiä mahdoit tarkoittaa toimeksiannolla (ilman yritystä, kun sellainen siihen väliin jostain tarvitaan ext-puuhasteluihin).

e: Ja viitaten niihin aiempiin hankaluuksiisi työpaikan suhteen (tässä ketjussako näistä juteltiin). Jos reaalimaailman keskustelutyylisi yhtään peilaa tämän ketjun asiatonta keskusteluatyyliäsi ja keskusteluaiheista "tylyttämistä", niin helppo ja suoraviivainen eivät olisi minun ensimmäisiä adjektiiveja kuvaamaan kolleegaa. Enkä tosiaan yritä tällä olla mitenkään ilkeä vaan herätellä tarkastelemaan omaa käytöstä. Näin vanhemmassa päässä uraa sitä on huomannut, että itsensä tunteminen (miten reagoi, käyttäytymismallit) ovat oleellinen osa tekemistä, jos/kun on itse pitkälti vastuussa tekemisestään. Ei ole esihenkilöä, jonka taakse mennä piiloon.

Viimeksi muokattu:
Eli a). Jos ollaan ihan rehellisiä ja peilaten sinun keskustelutyyliin, niin ei tuosta sinun selostuksesta ottanut hevon vittuakaan selvää ennen tätä viestiä. Juhei kysyy sinulta yrittäjyydestä ja sinä korjaat, että "toimeksianto". Lopun pätkää kiukuttelet, kun asiallisesti kysytään, että mitä helvettiä mahdoit tarkoittaa toimeksiannolla (ilman yritystä, kun sellainen siihen väliin jostain tarvitaan ext-puuhasteluihin).

Tässä on nyt kaksi erillistä asiaa, joka tuntuu olevan sangen hankalaa ymmärtää. Muotoillaanpa toisin.

Oli siis toimeksianto, jota oli mahdollista tehdä tuntilaskutuksella. Itsellä oli jo valmiina oy, joten muutin sen valmiiksi tätä varten.

Noh, tämä peruttiin puitesoppariin vedoten 3pv varoitusajalla, joten käsiin jäi oy, jolla on valmiit palikat laskutukseen yms. yritystoimintaan. Paikallinen työviranomainen kehotti etsimään ensisijaisesti uutta työtä yritykselle. Kas kun se oy pitää ajaa alas, mikäli starttirahan haluaa vaihtaa ansiosidonnaiseen.

Niin ensisijaisesti olen nyt etsinyt siis laskutettavaa työtä.

Ja nyt siihen vaikeampaan osuuteen. Tämä nimenomainen asia, josta kommentoin noin yleisellä tasolla, mahdollisti yrityksen hyödyntämisen ja laskutuksen kk-hinnalla.

Niin noin teknisesti en näe tässä suurta eroa, että olenko tekemässä jotain konsulttina välittäjän kautta vai suoralla interim-sopparilla.

Ja suoraan sanoen. Ei kiinnostaisi joka ikistä asiaa alkaa vääntämään juurta jaksain, mutta kun jahtaaminen jatkuu niin kauan, että kyllästyn ja selvitän.

Edelleen kommentoin vain yleisellä tasolla prosessin kestämistä. Ei kai tämä edes ole oikea ketju keskustella yrittäjyydestä?

Ketjun aihe on työelämäkeskustelu, eiköhän kevytyrittäminen lähes työntekijän roolissa sujahda aiheen piiriin hyvinkin helposti. Epäselvyys koski sitä, että käytit termiä toimeksianto yhteydessä, jossa se näytti olevan jotenkin yrittämisen vaihtoehto. Henk. koht. asia kiinnosti minua vain sopimusteknisesti, kun pakkohan siinä oli joku palikka olla välissä, jos olet ext etkä suoraan toimeksiantajan palkkalistoilla. Ts. palkka menee aina joko yrityksesi tai sinut työllistävän konsulttiyrityksen läpi.

e: Kirottu foorumi, en tiedä miten saisin tähän lisättyä aiemman lainauksen, mutta siis "Luit huonosti, edelleen on kyse toimeksiannosta." sekoitti ainakin minua ja kommentista päätellen myös Juheita.

Ketjun aihe on työelämäkeskustelu, eiköhän kevytyrittäminen lähes työntekijän roolissa sujahda aiheen piiriin hyvinkin helposti. Epäselvyys koski sitä, että käytit termiä toimeksianto yhteydessä, jossa se näytti olevan jotenkin yrittämisen vaihtoehto. Henk. koht. asia kiinnosti minua vain sopimusteknisesti, kun pakkohan siinä oli joku palikka olla välissä, jos olet ext etkä suoraan toimeksiantajan palkkalistoilla. Ts. palkka menee aina joko yrityksesi tai sinut työllistävän konsulttiyrityksen läpi.

e: Kirottu foorumi, en tiedä miten saisin tähän lisättyä aiemman lainauksen, mutta siis "Luit huonosti, edelleen on kyse toimeksiannosta." sekoitti ainakin minua ja kommentista päätellen myös Juheita.

No voi että, pahoittelen syvästi sekaannusta. Kiva että kuitenkin viimein selvisi.

Aika harvassa on ne paikat, joissa edes pystyy noin sopimaan - useimmista on ilmoitettu että "tämä on palkkatyö".

Toimeksiantoa käyttivät aiemmassa ihan meileissään, niin oletin sen olevan edes jotenkin tuttu asia. Siis tottakai toimeksianto tehdään yrityksen kautta. Palkkatyö sitten erikseen.

Puhun kyllä sitten palkkatyöstä, kun siitä on kommentoitavaa.

Ja vieläkin pitää pieni vittuilu piikki pistää, niinkuin lähes joka postaukseen ainakin tässä topicisssa lähiaikoina.
Tai ainakin minä tuon niin tulkitsen.

@Kvarkki lta hyviä pointteja kyllä sun suuntaan.

Vittuilu on välittämistä. :thumbsup:

Myönnän, että saatan olla hitusen allerginen sille, että vähän niin kuin syyttä suotta aletaan piikittelemään.

Ja jotta ei menisi täysin offtopiciksi, niin tässä vielä pieni ote meilistä, joka siis minulle lähetettiin:

XXX toimeksiantosopimus tulossa 1.4.2025 alkaen​

Edelleen siis tiedustelen, että millähän termillä näitä sitten pitäisi kutsua?

Saat minun puolestani tulkita aivan miten haluat. Käväisi mielessä, että pitäisikö tässäkin olla säännöt, että "mikäli kommentoit, ilmoita, millä mallilla aiot töitä tehdä ja miten jotta voimme kommentoida oikein täysin toista asiaa, koska aiemmista viesteistä ei aivan täysin käynyt ilmi, mistä on kyse".

Ei ole käväissyt mielessä, että välttämättä ei ehkä tee edes mieli huudella aivan kaikkea täällä julkisesti. Mutta kun se vittuilupiikki tuntuu jatkuvan niin kauan, että väännät asian rautalangasta.

En suoraan sanoen edes oikein itse ihan ymmärrä, että millä ajatusmallilla tässä on päädytty siihen, että toimeksiannosta puhuttaessa ei puhuttaisi yrityksen kautta tekemisestä.. Kun näin se tuppaa olemaan aika monellakin alalla. Ja siis selvennyksenä vielä, että kyllä näihinkin käydään haastattelut samoin, kuin palkkatyöhön. Yleensä toki kiireen takia aikataulu on huomattavasti nopeampi.

Ei mulla muuta, toivottavasti kaikki saivat nyt kaipaamansa vastaukset.

Viimeksi muokattu:
No jos et tarpeeksi avaa juttujasi, niin aika vaikeaa on keskustelu. Sen takia jengi kysyy lisää kun ei ole kaikki auennut.
Ja jos et ole valmis riittävästi avaamaan, on ihan turha postata mitään.
Kyllä se anonyymisyys säilyy vaikka hyvinkin tarkkaan avaa, jos siitä kyse. Taitolaji, sekin.

Vittuilu on välittämistä joo, mutta tuntemattomalta se ei ainakaan omasta mielestäni sitä oikein ole. Osin tosin taitolaji, sekin. Joka sinulta ei nyt oikein onnistu.

No jos et tarpeeksi avaa juttujasi, niin aika vaikeaa on keskustelu. Sen takia jengi kysyy lisää kun ei ole kaikki auennut.
Ja jos et ole valmis riittävästi avaamaan, on ihan turha postata mitään.
Kyllä se anonyymisyys säilyy vaikka hyvinkin tarkkaan avaa, jos siitä kyse. Taitolaji, sekin.

Vittuilu on välittämistä joo, mutta tuntemattomalta se ei ainakaan omasta mielestäni sitä oikein ole. Osin tosin taitolaji, sekin. Joka sinulta ei nyt oikein onnistu.

No ei se kyllä näytä lähtevän yhtään sen paremmin sinultakaan. :D

Jos toinen toteaa että taidanpa kaataa tuon puun tuosta edestä, niin toinen tulee kommentoimaan että "aiemmin sulla oli metsä".

Edellytän tätä sitten kaikilta muiltakin joten alappas selvittämään, että minkälaisia hommia sitä nyt oikein tehdään, että on vara tulla tuollaisia kommentoimaan?

Ei se minun vikani ole jos ei ymmärretä. Vastaisitko kysymykseen kun olen sitä jo pariin otteeseen tiedustellut, niin saadaan hiukan muutakin keskustelua aikaan. :smoke:
No kyllä se nyt vaan sinun vika on, jos höpöttelet ihan mitä sattuu ja useat ihmiset ketjussa aidosti kysyvät täsmennystä kun eivät saa selvää. Ei tämä ole mikään konsulentti-toimeksianto, jossa voi tulla huitomaan käsiä neukkariin, paskoa pöydälle ja poistua viinerit salkussa seuraavaa yritystä kohti.

En nyt ole ihan varma mihin kysymykseen viittaat. Jos tarkoitat mailmanille osoitettua kysymystä mitä teen, niin energiapuolen hommia niin tekniikan kuin hankinnan osalta. Tieto kyllä varmasti löytyisi jostain viestihistoriani syövereistä, tuskin kyllä tästä ketjusta.

No kyllä se nyt vaan sinun vika on, jos höpöttelet ihan mitä sattuu ja useat ihmiset ketjussa aidosti kysyvät täsmennystä kun eivät saa selvää. Ei tämä ole mikään konsulentti-toimeksianto, jossa voi tulla huitomaan käsiä neukkariin, paskoa pöydälle ja poistua viinerit salkussa seuraavaa yritystä kohti.

En nyt ole ihan varma mihin kysymykseen viittaat. Jos tarkoitat mailmanille osoitettua kysymystä mitä teen, niin energiapuolen hommia niin tekniikan kuin hankinnan osalta. Tieto kyllä varmasti löytyisi jostain viestihistoriani syövereistä, tuskin kyllä tästä ketjusta.

En tarkoita. Kysyin, että millä termillä näitä sitten pitää kutsua, että tulee oikein ymmärretyksi?

Itseä on jahdattu eilisillasta asti, kun menin sanomaan "toimeksianto".

Niin mitä sanaa saa käyttää?

En tarkoita. Kysyin, että millä termillä näitä sitten pitää kutsua, että tulee oikein ymmärretyksi?
Jaa, toimeksiantosopimus on ihan ymmärrettävä. Eikä se epäselvyys siihen liittynyt vaan sopimusosapuoliin. Jutuistasi sai sen kuvan, että sinulla on joku toimeksianto ilman mitään omaa yritystoimintaa. Sen takia sinulta Juhei alkoi kyselemään ja muut jatkoivat.

No ei se kyllä näytä lähtevän yhtään sen paremmin sinultakaan. :D

Jos toinen toteaa että taidanpa kaataa tuon puun tuosta edestä, niin toinen tulee kommentoimaan että "aiemmin sulla oli metsä".

Edellytän tätä sitten kaikilta muiltakin joten alappas selvittämään, että minkälaisia hommia sitä nyt oikein tehdään, että on vara tulla tuollaisia kommentoimaan?
Öö, siis mikä ei minulta lähde? :hmm:

Ja varaa kommentoida mitä? Sun ulosantia?

Minä olen firettäjä. Oman elämäni Bob the Builder nykyään.
Siitä lisää löytyy asiaankuuluvassa ketjussa.

Jaa, toimeksiantosopimus on ihan ymmärrettävä. Eikä se epäselvyys siihen liittynyt vaan sopimusosapuoliin. Jutuistasi sai sen kuvan, että sinulla on joku toimeksianto ilman mitään omaa yritystoimintaa. Sen takia sinulta Juhei alkoi kyselemään ja muut jatkoivat.

Aika sanattomaksi kieltämättä vetää. :lol:

Mitä jos kerron teille, että mulla on useampi yritys. :devilish:

Öö, siis mikä ei minulta lähde? :hmm:

Ja varaa kommentoida mitä? Sun ulosantia?

Minä olen firettäjä. Oman elämäni Bob the Builder nykyään.
Siitä lisää löytyy asiaankuuluvassa ketjussa.

Ei oikein mikään. Sitä offtopicia olet tarjonnut tässä ketjussa viimeaikoina. Mutta kuitenkin riitti lihaksia tulla kommentoimaan.

Hyvä sulle.
Et ainakaan hyvää kuvaa firmoistasi anna omalla toiminnallasi :)

En viitsi enää vaivautua. Alkuperäinen viestini ei koskenut tätä millään tavalla. Menin vain sanomaan, että kysyin yhden toimeksiantonnon perään..

Mutta ei millään tullut siinä kohtaa mieleen, että se olisi pitänyt ilmaista, että "kysyin erään toimeannon perään. Minulla on myös yritystoimintaa, jonka kautta ajattelin tehdä".

Ei ole mitenkään relevantti tieto siihen nähden, että kommentoit prosessin kestoa. Mutta koska sosiaaliporno on parasta, niin tämän lisäksi piti saada tietää per kaikki mahdollinen. :rolleyes:

Juu on tullut OT täältä kyllä.
Varmaan trolliin tartuin tai jotain.
Ihan yhtä pihalla sun tarinoistasi olen kuin aika moni muu :P

Sori, en tiennyt että näissä pitää olla yhtenäinen juoni. :cigarbeye:

Yritän rakennella jatkossa skenaariot paremmin.

Vielä yksinkertainen esimerkki. Sanon, että autoni on punainen. Hiukan myöhemmin kommentoin, että onpa työlästä tämä auton kiillotus. Niin joku haluaa ehdottomasti tietää, onko minulla edelleen tämä punainen auto, vai mitä tässä nyt kiillotetaan.

Jotta opitte jatkossa ymmärtämään paremmin, niin lähtökohtaisesti puhun aina samasta asiasta, kuin edellisellä kerralla. Eli ei tarvitse lähteä olettamaan, että auto on vaihtunut välissä.

Taitaa moni isompi yritys miettiä ja toteuttaa ohjelmia joilla pyritään saamaan jo olemassa olevista työntekijöistä enemmän irti. Ei olla niin ahkerasti rekryämässä kuin aikaisemmin. Eiliseltä uutinen missä googlen pilotti briteissä päätyi lopputulokseen: AI:n avulla saadaan säästettyä reilu 3 työviikon panos vuodessa. lähde: https://www.reuters.com/business/wo...opting-ai-admin-tasks-says-google-2025-04-24/

Toinen puoli metan aloittama irtisanomis ja organisaatiohierarkian purkamisvyyhti. Haetaan tehokkuutta poistamalla byrokratiaa. Byrokratian poistossa osa irtisanomisia kun poistetaan managerikerroksia. Monelle it-alalla työskennelleelle varmaan tuttua miten aika menee palavereihin, scrummien scrummeihin ja päätökset tehdään jossain tasolla missä ei ymmärretä todellisuutta.

Halu tehostaa toimintaa näkynee myös suomen työmarkkinoilla ja työelämässä.

Viimeksi muokattu:
Taitaa moni isompi yritys miettiä ja toteuttaa ohjelmia joilla pyritään saamaan jo olemassa olevista työntekijöistä enemmän irti. Ei olla niin ahkerasti rekryämässä kuin aikaisemmin. Eiliseltä uutinen missä googlen pilotti briteissä päätyi lopputulokseen: AI:n avulla saadaan säästettyä reilu 3 työviikon panos vuodessa. lähde: https://www.reuters.com/business/wo...opting-ai-admin-tasks-says-google-2025-04-24/

Toinen puoli metan aloittama irtisanomis ja organisaatiohierarkian purkamisvyyhti. Haetaan tehokkuuttua poistamalla byrokratiaa. Byrokratian poistossa osa irtisanomisia kun poistetaan managerikerroksia. Monelle it-alalla työskennelleelle varmaan tuttua miten aika menee palavereihin, scrummien scrummeihin ja päätökset tehdään jossain tasolla missä ei ymmärretä todellisuutta.

Halu tehostaa toimintaa näkynee myös suomen työmarkkinoilla ja työelämässä.

Disclaimer: Mihinkään aiempaan viestintään mitenkään liittymättä tai mitään syvempää tarkoitusta tästä hakematta. En myöskään vastaa kyseenalaistamisiin, jokainen voi itse etsiä, mikäli kiinnostaa.

Olen tehnyt huomion, että linkkarissa on melkein joka viikko kirjoituksia siitä, miten on haettu parhaimmillaan jopa neljää henkilöä, mutta päädytty kesken rekryn siihen, että ei valitakaan ketään.

Jokin murros on siis kieltämättä käynnissä ja etenkin suuret yrityksen ja julkkarit hitaina organisaatioina näkyvät osaavan reagoida siihen hiukan huonosti.

Disclaimer: Mihinkään aiempaan viestintään mitenkään liittymättä tai mitään syvempää tarkoitusta tästä hakematta. En myöskään vastaa kyseenalaistamisiin, jokainen voi itse etsiä, mikäli kiinnostaa.

Olen tehnyt huomion, että linkkarissa on melkein joka viikko kirjoituksia siitä, miten on haettu parhaimmillaan jopa neljää henkilöä, mutta päädytty kesken rekryn siihen, että ei valitakaan ketään.

Jokin murros on siis kieltämättä käynnissä ja etenkin suuret yrityksen ja julkkarit hitaina organisaatioina näkyvät osaavan reagoida siihen hiukan huonosti.
Mun vinkkeli tietenkin hyvin it-ala ja piilaaksokeskeinen. Nyt on menossa niin kulissien takana kuin lehdistössäkin matalan hierarkiatason ja pitkien päivien palvonta. Suomessa toki vähän erilaista, kun työajat on lähtöönsä säädelty + työntekemisen kulttuuri kovin erilainen. Hiljattain oli esim. samsungista uutinen missä puolijohdepuolen porukka siirretty 64h työviikkoon. Koko maan tasolta niin oleellinen asia piirituotanto, että käännetään kaikki kivet ettei kilpailuetu katoa. Vähän samaan aiheeseen liittyen taiwanilaiset moittineet amerikkalaisia laiskoiksi(tapaus tsmc arizonan tehdas) kun taiwanilainen työkulttuuri on vähän erilainen. Korea/samsung alkoi kisaan tosissaan tsmc/taiwanin:n kanssa

tsmc usa: TSMC Arizona struggles to overcome vast differences between Taiwanese and US work culture

Eihän tuo kovin tervettä ole yksilön ja elämän kannalta, mutta tehostaminen ja tehojen irti repiminen tuntuu olevan pelin nimi.

Viimeksi muokattu:
Ei se minun vikani ole jos ei ymmärretä. Vastaisitko kysymykseen kun olen sitä jo pariin otteeseen tiedustellut, niin saadaan hiukan muutakin keskustelua aikaan. :smoke:
En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä kun eivät ehkä anna paljoakaan, mutta takerrun kuitenkin tohon ekaan lauseeseen.

Kommunikointi on vaikeata, ja voi olla todella monia syitä miksi ymmärretään väärin. Lähtökohtaisesti suurin osa kuitenkin liittyvät siihen, että keskustelun osapuolet ovat eri ihmisiä, eri lähtökohdista, organisaatioista jne. Luontaisesti me muodostetaan viestejä omassa päässämme peilaten yleisimpiin keskusteluihin mitä käydään (yleensä ihmisten kanssa jotka on suht samassa kuplassa).

Anyway, se että joku ymmärtää väärin on tosi harvoin tahallista (ellet ole tekemisissä poliitikon tai toimittajan kanssa). Ja kyllä, lähtökohtaisesti on nimenomaan puhujan vastuulla tuntea yleisönsä ja puhua kielellä jota he ymmärtävät. Tässä kontekstissa väärinkäsitykset ovat myös tilaisuus oppia miten eri tavalla muut voivat asian ymmärtää, jotta seuraavalla kerralla väärinkäsitykset vältetään (se tapahtuu todennäköisesti vain niin, että puhuja esittää asian eri tavalla).

Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä kun eivät ehkä anna paljoakaan, mutta takerrun kuitenkin tohon ekaan lauseeseen.

Kommunikointi on vaikeata, ja voi olla todella monia syitä miksi ymmärretään väärin. Lähtökohtaisesti suurin osa kuitenkin liittyvät siihen, että keskustelun osapuolet ovat eri ihmisiä, eri lähtökohdista, organisaatioista jne. Luontaisesti me muodostetaan viestejä omassa päässämme peilaten yleisimpiin keskusteluihin mitä käydään (yleensä ihmisten kanssa jotka on suht samassa kuplassa).

Anyway, se että joku ymmärtää väärin on tosi usein tahallista (ellet ole tekemisissä poliitikon tai toimittajan kanssa). Ja kyllä, lähtökohtaisesti on nimenomaan puhujan vastuulla tuntea yleisönsä ja puhua kielellä jota he ymmärtävät. Tässä kontekstissa väärinkäsitykset ovat myös tilaisuus oppia miten eri tavalla muut voivat asian ymmärtää, jotta seuraavalla kerralla väärinkäsitykset vältetään (se tapahtuu todennäköisesti vain niin, että puhuja esittää asian eri tavalla).

Kyllä. Erittäin hienoa analysointia. Tiivistän pääasiat tähän:

- Kommentoin, että prosessissa kestää
- Minulta alettiin tivaamaan, että enkö sanonut ryhtyväni yrittäjäksi - ymmärrykseni mukaan nekin toimivat asiakkaiden avulla
- Sitten kyseenalaistettiin ulosantiani ja sitä, etten voi selvittää asioita kunnolla
- Tämä ei ollut alkuperäiseen kommenttiin edelleenkään mitenkään relevanttia informaatiota
- Kysyin, monesti, miten voin korjata informaatiotani, mutta lopulta käsittääkseni päädyttiin siihen, että ihan hyvä termi
- Ymmärsin myös, että heti alkuun on tärkeää myöskin ilmoittaa muoto, jolla tätä työtä aikoo tehdä, jotta kukaan ei sekaannu asiassa

Edelleenkään kukaan ei ole myöskään vastannut siihen, että millä ajatusrakenteella on päädytty siihen, että jos aiemmin ilmoitan aloittavani yritystoiminnan ja myöhemmin kommentoin, että kestää saada tietoa. Niin miten tässä päädytään siihen ajatukseen, että kyseinen paikka olisi jotenkin vaihtoentoinen malli.

Mielestäni on myös syytä selvittää termit, mitä käytetään. Interim on sangen yleinen termi ja yleensä toimeksiannoilla tarkoitetaan palveluna hankittavaa työtä.

Niin en millään keksi, mikä tästä tekee sitten niin mahdottoman epäselvää ja väärinymmärrettävää. Saa kivittää taas.

Kyllä. Erittäin hienoa analysointia. Tiivistän pääasiat tähän:

- Kommentoin, että prosessissa kestää
- Minulta alettiin tivaamaan, että enkö sanonut ryhtyväni yrittäjäksi - ymmärrykseni mukaan nekin toimivat asiakkaiden avulla
- Sitten kyseenalaistettiin ulosantiani ja sitä, etten voi selvittää asioita kunnolla
- Tämä ei ollut alkuperäiseen kommenttiin edelleenkään mitenkään relevanttia informaatiota
- Kysyin, monesti, miten voin korjata informaatiotani, mutta lopulta käsittääkseni päädyttiin siihen, että ihan hyvä termi
- Ymmärsin myös, että heti alkuun on tärkeää myöskin ilmoittaa muoto, jolla tätä työtä aikoo tehdä, jotta kukaan ei sekaannu asiassa

Edelleenkään kukaan ei ole myöskään vastannut siihen, että millä ajatusrakenteella on päädytty siihen, että jos aiemmin ilmoitan aloittavani yritystoiminnan ja myöhemmin kommentoin, että kestää saada tietoa. Niin miten tässä päädytään siihen ajatukseen, että kyseinen paikka olisi jotenkin vaihtoentoinen malli.

Mielestäni on myös syytä selvittää termit, mitä käytetään. Interim on sangen yleinen termi ja yleensä toimeksiannoilla tarkoitetaan palveluna hankittavaa työtä.

Niin en millään keksi, mikä tästä tekee sitten niin mahdottoman epäselvää ja väärinymmärrettävää. Saa kivittää taas.
Ajattelin etten enää kommentoi, mutta sanon nyt sen verran että toi mun eka kommentti mistä kaikki alkoi johtui väärinkäsityksestä eli miten ymmärsin sen viestin, ja sen takia tuota yrittäjyysasiaa kommentoin. Sitten kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, ja vielä kaupan päälle kirjoittamalla viestitään keskustelun sijaan niin näin siinä pahimmillaan käy. Sellainen ikävä väärinkäsitysten kierre ainakin omasta näkökulmasta.

Ajattelin etten enää kommentoi, mutta sanon nyt sen verran että toi mun eka kommentti mistä kaikki alkoi johtui väärinkäsityksestä eli miten ymmärsin sen viestin, ja sen takia tuota yrittäjyysasiaa kommentoin. Sitten kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, ja vielä kaupan päälle kirjoittamalla viestitään keskustelun sijaan niin näin siinä pahimmillaan käy. Sellainen ikävä väärinkäsitysten kierre ainakin omasta näkökulmasta.

Nyt olet täysin asian ytimessä. :thumbsup:

Mistään et syyttänyt, mutta silti neljän viestin ajan käytit palstatilaa kertoaksesi, että yrittäjyydessä on riskinsä.

Yritin kertoa, että tämä on kyllä tiedostettu, mutta sitten ilmestyivät muut mestarit paikalle tivaamaan että kun mistään saa mitään selvää.

No hard feelings sinulle.

Mutta jatkossa en kommentoi, että jossain kestää, vaan pidän ihan omana tietonani.

Nyt kun tätä pohdin niin tuli mieleen yksi juttu vuosien takaa HR:n reagointiajoista. Olin hetken ollut työttömänä ja hain projektipäällikön paikkaa yhteen firmaan, joka itsessään hoitaa erilaisia rekryjä ja näitä töissäoppimisen koulutusjaksoja. Ja siis nimenomaan tuohon firmaan, en heidän kauttaan jollekin asiakkaalle.

Paikka oli sellainen, että mitään erikoisia teknisiä taitoja ei vaadittu, vaan enemmän niitä generalistitaitoja että osaa järjestellä asioita jne, eikä yllätys ollut kun hakuajan loppumisen jälkeen tuli maanantaina tieto, että hakemuksia oli tullut yli 300. Luvattiin kuitenkin kertoa saman viikon perjantaina, ketkä pääsevät haastatteluihin. Tein siinä nopean jakolaskun, että kova työ käydä 60 hakemusta päivässä läpi ja vielä vertailla ketkä ovat parhaat.

Vähemmän yllättäen perjantaina ei kuulunut mitään, ja taisi viikko tai kaksi mennä, että ilmoittivat väliaikatietona että käyvät vielä hakemuksia läpi. Ilmeisesti eivät osanneet samaa jakolaskua tehdä kun alkoivat hakemuksia käymään läpi. Tuossa vaiheessa laitoin ehkä hieman vittuilevan viestin, että pitäisköhän teidän vähän pohtia rekryprosessia ja sen lupauksia. Enkä muuten päässyt edes haastatteluun :D

Mutta aasinsiltana alkuperäiseen asiaan, tuntuu että HR ja muut vastaavat asioista päättävät tahot käyttävät valmiita viestipohjia sen enempää miettimättä. Saimme paljon hyviä hakemuksia ja oli vaikeaa tehdä päätöstä ja ikävä kyllä ei nyt osunut sinuun jne

Kai kaikki jotka viestivät paljon ulospäin käyttävät valmiita viestipohjia. Yleisesti se tehostaa toimintaa reilusti, pahimmillaan johtaa viesteihin jotka on puutaheinää.

Kai kaikki jotka viestivät paljon ulospäin käyttävät valmiita viestipohjia. Yleisesti se tehostaa toimintaa reilusti, pahimmillaan johtaa viesteihin jotka on puutaheinää.
Mun arvaus on, että tuossa tapauksessa koko rekryn kulku oli suunniteltu ja aikataulutettu hyvinkin tarkkaan. Varattu Pirjolle ja Riikalle maanantai ja tiistai hakemusten lukemiseen, keskiviikko analyysia varten ja torstaille varattu palaveri jossa tehdään päätökset, ja kalenteriin laitettu muistutus perjantaille että lähetä sähköpostit hakijoille. Hakijamäärä yllätti eikä kenelläkään ollut älyä tai osaamista tarkastella suunnitelmaa uudestaan.

Sopivasti ulkoistaen joku välitaho pistää viestejä eteenpäin kertomatta sille taholle, joka hakee. Tai vaihtoehtoisesti jättää lähettämättä "ei kiitos tällä kertaa" kuittauksen. Rekryfirmojen hyöty on aika kyseenalainen, varsinkin jos niitä yrittää käyttää esikarsintaan, esim. kesätöissä. Tässä mielessä nyt keskusteltu esimerkki ei varsinaisesti yllätä.

Vähän samaa sarjaa nämä MPS:t sun muut konsultit, saako ne "kiinni" oikeastaan yhtään ei-toivottua tahoa? Saa olla aika paha herkkänahkainen mielensäpahoittaja-marttyyri, ettei pysty muutamaa tuntia feikkaamaan. Aika pitkälle niistä tuntuu tulevan tekstiä "arvioon" ihan sen mukaan mitä kukin itsestään kertoo.

Nytpäs alkaa tulemaan kaikenlaisia juttuja mieleen, joita tämä keskustelu herätti. Aiheutin kerran firmalle n. 3000€ ylimääräisen kulun, kun viestintä ei ollut ihan viimeisen päälle kenelläkään. Tilasin vakiomuotoisella tiketillä infrapuolelta yhden palvelun käynnistämisen, ja luulin selittäneeni asiat tarpeeksi hyvin, että mitä pitää tehdä ja miksi. Infraporukka meni tietysti oman prosessinsa mukaan, kyselin ja yritin selittää tiketillä että en mä tartte tuota enkä tuota, tehkää tämä että saadaan tuo palvelu päälle ja loput sitten myöhemmin. Viesti ei mennyt perille, ja piti laittaa ylimääräiset 3000€ / kk maksava varavaihtoehto päälle.

Tuon kuukauden aikana sama vääntö jatkui muutaman viestin verran, eikä mitään tapahtunut. Lopulta laitoin Teamsissa viestiä että otetaanko puhelu niin selitän. 10 minuutissa sain kerrottua mitä tarvitsen ja miksi, ja infrakaveri kysyi muutaman tarkentavan jutun, ja pääsi itsekin kärryille ja saatiin homma maaliin.

Kun tuo ei sinänsä ollut mikään vakiotilaus vaikka sellaista käytin kun vaihtoehtoja ei ollut, niin olisi itse pitänyt alunperinkin sanoa, tai vaatia, että käytetään 30min siihen että käydään tarve ja speksit läpi. Mutta tässä tuleekin se toinen puoli, jos noi käyttää 30min aikaa puheluun jokaiseen vakiotilaukseen josta tulee tiketti, niin kalliiksi tulee.

Tuo 3000€ oli tietysti firman liikevaihtoon verrattuna promille kärpäsenpaskasta, mutta jos noita vastaavia tulee muiltakin, niin kyllähän se alkaa kertymään. Toisaalta tämä oli vähän erikoisempi tapaus, eikä prosesseja ja vakiomuotoisia talon sisäisiä tilauksia voi tietenkään tehdä niin, että kattaa kaikki vaihtoehdot.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 567
Jäsenet
77 347
Uusin jäsen
Mikko.re

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom