En ole koskaan toiminut varsinaisissa myyntialan töissä, mutta näin sivustakatsojana nykyajan meininki näyttää ja kuulostaa kuvottavalta. Tuossa muutamia kohtia, jotka kuvaavat mielestäni pahiten nykyajan menoa:
Myytävä tuote on merkityksetön sillä todellinen huippumyyjä saa myytyä vaikka hiekkaa Saharaan.
Ihmiselle tulee muodostaa keinotekoisia tarpeita, joita ilman he eivät voi elää. Perinteiset tuotteet ja toimialat ovat heikkoja varten.
Startup yrittäjänä esiintyminen, pelkästään tuo kaksi sanaa viestivät jo todellisesta superihmisestä. Jos esiinnyt vielä sarjayrittäjänä ja asuntosijoittajana, olet todellinen liikemiesten rokkitähti.
Ei se tuote vaan se elämäntapa mitä sen ympärillä liikkuu. Pääsee samalla "parempiin piireihin" kuten Slushiin.
Jos tuote on fyysinen, tilaa Kiinasta tai vastaavasta hikipajamaasta X-määrä rihkamaa, jota myydään sitten 10 -kertaisella katteella netin kautta tai näissä sometapahtumissa.
Somekanavat ja huomiohuoraus haltuun, Tindergram täyteen piilomainontaa, häshtägejä ja skandaalinkäryistä materiaalia, joilla saat pakotettuja klikkejä ja seuraajia.
Helppoheikit tienaa parhaiten, joten valitse juuri se ala, joka käy juuri nyt somessa kuumana. Oli se sitten kryptovaluutta, alustatalous tai vaikuttajaviestintä.
Ainoastaan häviäjillä on moraali. Todellinen ammattilainen myy tuotetta keksityillä terveysväitteillä, esiintymällä hyväntekeväisyyden esim. sotaveteraanien asialla, tai tekaistuilla teknisillä vaatimuksilla esim. et voi katsoa televisiota ilman virallista huolenpitosopimusta ja übermokkulaa.
Rakenna verkosto, tyrkytä tuotetta ensin kaikilla tutuillesi ja sukulaisillesi, sen jälkeen ystävysty tuntemattomien kanssa, ja johdattele heitäkin ostamaan täysin tarpeeton tuote.
Tunge väkisin mukaan kaikkiin whitetrash tositelevisiosarjoihoihin, joita pyörii erityisesti Erkko-median kanavilla. Seuraavaksi sitten keltaisen lehdistön sivuille, ja "julkkisvierailijaksi" kaikkiin turhanpäiväisiin makasiiniohjelmiin. Aiheuta skandaaleja ja piilomainosta joka välissä.
Leveile omaisuudella, joka ei ole omaasi, mutta älä mainitse veloista sanaakaan. Santanderilta saa Bentleytä ja Rolexeja, luksusveneen voi vaikka vuokrata, tai mennä poseeraamaan sen viereen, ja ottaa yhteiskuvan Instasnappiin.
Viimevuosina pyörinyt suomiversio Diilistä on ollut melkoinen irvikuva alkuperäisohjelmasta, jossa kaikki osallistujat ovat turhanpäiväisiä "somevaikuttajia" ja näiden pomona toimii henkilö, joka on tunnettu parhaiten ulkomaisten nettikasinoiden mainosmiehenä ja Ö-luokan junttileffoista. Tuossa ohjelmassa ei siis esiinny mitään "perinteistä" liiketoimintaa, vaan kaikki on jotain älyvapaata somepöhinää, jossa myydään pseudotuotteita hyväntekeväisyyden nimissä kaikille tutuille, ja se voittaa, jonka verkoistoista löytyy eniten sometuttuja höynäytettäväksi.