Työharjoittelun sankarit

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 424
Jos on ihan pakko niin vitut väliä onko se "turvallista ja sallittua" teroittaa poranterää rälläkällä tai vastaavalla. Itse teroitan hätätapauksessa vaikka leathermanin viilalla jos on ihan pakko mutta ainakin omilla keikoilla on lähes aina ollut joku poranteräkauppa niin lähellä että on ollut about yhtä nopea hakea uusi terä kuin ruveta etsimään teroitusväineitä. Monesti vaan hommat eivät tyssää siihen yhteen reikään vaan voi vaikka ruokatauolla käydä samalla jossain hakemassa terätäydennystä kun muutenkin joutuu työmaalta syömään lähtemään.

Ja periaatteessa poranterän pystyy teroittamaan vaikkapa hinkkaamalla sitä kiveen tai jopa rälläkän katkaisulaikalla, ehkä kyseiset välineet eivät ole tarkoitettu terän teroittamiseen mutta katkaisulaikan laitaa voi käyttää hiomalaikan tavoin tietyin rajoituksin jos vaan on ihan helvetin varovainen ettei laikka räjähdä silmille.

Itse tiedän tapauksen kun eräs sankari päätti hioa erästä rautapalkkia katkaisulaikalla ja kyseisen sankarin onni oli että oli maski päässä. Laikka halkesi ja pala siitä tuli maskista läpi sen verran että sankari selvisi vain pintanaarmuilla. Ilman maskia laikan sirpale olisi luultavasti lävistänyt kuulan.

Tuon työkalujen läpikäynnin lisäksi pitäisi käydä läpi tilanteita joissa yllättäen oikea työkalu puuttuukin ja kuinka siitä selvitään. Esim jakoavainta voi käyttää vasarana tai jos työkalupakissa ei ole 18mm avainta niin joko käyttää jakoavainta tai laittaa 19mm kiintoavaimeen jonkun 1mm esineenn (pellinpalanen tms) väliin jne. Tuo soveltaminen on työelämässä yllättävän kätevä taito kun osaa käyttää työkaluja luovasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tuon työkalujen läpikäynnin lisäksi pitäisi käydä läpi tilanteita joissa yllättäen oikea työkalu puuttuukin ja kuinka siitä selvitään. Esim jakoavainta voi käyttää vasarana tai jos työkalupakissa ei ole 18mm avainta niin joko käyttää jakoavainta tai laittaa 19mm kiintoavaimeen jonkun 1mm esineenn (pellinpalanen tms) väliin jne. Tuo soveltaminen on työelämässä yllättävän kätevä taito kun osaa käyttää työkaluja luovasti.
Pitääkö tälläistä opettaa? Eikö nyt jumankauta jokaisella kuitenkin edes jotain ole siellä pääkopassa että hyvin hyvin yksinkertaisia ongelmia pystyy ratkomaan..
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 325
Itse olen yrittänyt kertoa noita jippoja harjoittelijoille ja antaa pientä itsenäistä hommaa jos vaan mahdollista. Mutta kun suurinta osaa heistä kiinostaa asia yhtä paljon kun viereistä betoniseinää. Ilmeisesti hakeuduttu alalle muusta kuin mielenkiinnosta (tosin itsekkin ajauduin vahingossa alalle ja olen työssä oppinut alalle kouluttamaton). Ja kun ei muka saisi antaa niitä kaikkein yksinkertaisimpia työtehtäviä joita itse joutui aikoinaan tekemään.

Kaikkein pahin taisi kylläkin olla se noin 55v kaveri. Molempipuoleinen asennevamma päivä 1 lähtien joten ei ollut pelkästään harjoittelijasta kiinni.

Olenkin sanonut pomolle että ei laita harjoittelijoita mulle enää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Noh kyllä siinä kekseliäskin ihminen menee vähän "lukkoon" ja tulee putkinäköä kun joutuu uuteen paikkaan ja hommaan ja yrittää keskittyä oppimaan. Iän myötä sitten tulee kokemusta ts. pelisilmää koska voi alkaa soveltamaan omiaan.

Veikkaisin että jossain työmaalla
jos työkalupakissa ei ole 18mm avainta niin joko käyttää jakoavainta tai laittaa 19mm kiintoavaimeen jonkun 1mm esineenn (pellinpalanen tms) väliin jne.
tällaisesta toiminnasta katsottais harjoittelijan olevan täysi sählä ja laiska tai tyhmä kun ei viitsinyt edes oikeaa työkalua hakea...

Ja juu ennenkuin sanot niin joo meillä on todennäköisesti mielessä aivan täydellisen erilaiset skenaariot. Kunhan toin toisen näkökulman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Lähdetäänkö seuraavaksi vääntämään siitä, miten uskon introverttiyden ja extroverttiydenkin olevan opittuja asioita? Ehkä antaa olla ainakin tässä threadissa.
No tuo nyt vasta onkin jo sen verran tuuheaa settiä, että parempi antaakin olla.
Tuli vastaan Longest ever personality study finds no correlation between measures taken at age 14 and age 77 ja siitä mieleen nämä lainaamani viestit. Itse tutkimus siis Personality Stability From Age 14 to Age 77 Years
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 940
Viestejä
4 207 070
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom