Työharjoittelun sankarit

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Nyt kun roskalehdissä oli taas juttua, kuinka nuoret tuijottavat vain puhelimiaan ja ovat kadottaneet oma-aloitteisuuden, niin ajattelin perustaa ketjun näille työharjoittelun sankareille.

Omana kokemuksena hommasin yhdelle opiskelukaverille, vuosia sitten nuorena, työharjoittelupaikan samasta paikasta, jossa olin itse. Homma alkoi mennä reisille jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

Suurin ongelma oli juurikin tuo oma-aloitteisuuden puute. Jos et ollut näyttämässä jokaista pienintäkin näppäimistön painallusta, pystyit olettamaan, että homma ei etene. Ja miksi olisi edennyt, kun aina kun kävit kyselemässä kuulumisia, oli chatti tulilla ja nettisivut auki johonkin ihan muualle, kuin tiedon hakemista varten.

Jonkin aikaa kului ja kaverille osoitetut hommat vähenivät, koska ne veivät liikaa resursseja muilta työntekijöiltä. Niinä aikoina kaveri alkoikin puhua, että optimaalinen työpäivä olisikin 4-5 tuntia, koska ei jaksa tehdä päivässä enempää. :bored:

Noh, loppua kohden kun homma oli jo mennyt melko pitkälti reisille, alkoi tyyppi puhua, että hänelle tulisi maksaa hommasta. Samalla olisi pitänyt myös antaa kesätyöpaikka ja vaikka mitä. Muuten ilman näitä ei kuulemma ollut motivaatiota tehdä enempää, kuin minimipanoksella. :rolleyes:

Noh, ainakin opin sen, että ei kannata koskaan suositella puolituttua työelämässä. :facepalm:

Mites muilla techiläisillä? Onko karvaita tai hyviä kokemuksia työharjoittelujen sankareista?
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 214
Nyt kun roskalehdissä oli taas juttua, kuinka nuoret tuijottavat vain puhelimiaan ja ovat kadottaneet oma-aloitteisuuden, niin ajattelin perustaa ketjun näille työharjoittelun sankareille.

Omana kokemuksena hommasin yhdelle opiskelukaverille, vuosia sitten nuorena, työharjoittelupaikan samasta paikasta, jossa olin itse. Homma alkoi mennä reisille jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

Suurin ongelma oli juurikin tuo oma-aloitteisuuden puute. Jos et ollut näyttämässä jokaista pienintäkin näppäimistön painallusta, pystyit olettamaan, että homma ei etene. Ja miksi olisi edennyt, kun aina kun kävit kyselemässä kuulumisia, oli chatti tulilla ja nettisivut auki johonkin ihan muualle, kuin tiedon hakemista varten.

Jonkin aikaa kului ja kaverille osoitetut hommat vähenivät, koska ne veivät liikaa resursseja muilta työntekijöiltä. Niinä aikoina kaveri alkoikin puhua, että optimaalinen työpäivä olisikin 4-5 tuntia, koska ei jaksa tehdä päivässä enempää. :bored:

Noh, loppua kohden kun homma oli jo mennyt melko pitkälti reisille, alkoi tyyppi puhua, että hänelle tulisi maksaa hommasta. Samalla olisi pitänyt myös antaa kesätyöpaikka ja vaikka mitä. Muuten ilman näitä ei kuulemma ollut motivaatiota tehdä enempää, kuin minimipanoksella. :rolleyes:

Noh, ainakin opin sen, että ei kannata koskaan suositella puolituttua työelämässä. :facepalm:

Mites muilla techiläisillä? Onko karvaita tai hyviä kokemuksia työharjoittelujen sankareista?
Itse olen kokenut ohjaajana pari kertaa mitä nyt vittua-hetken, kun harjoittelija on ylimielinen, eikä välttämättä osaa ihan perusasioita. Kun olisikin kyse tietokoneen naputtelusta niin homma olisi ok ja omat hermot kestäisivät paremmin, mutta kun kyse on melko vaativasta työympäristöstä. Silloin kun korostuu se tilannetaju ja juurikin tuo järkähtämätön oma-aloitteellisuus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Viime kesänä olin töissä naapuripitäjässä jossa rakennettiin uutta Lidliä. Rakennusfirmalla oli maailman laiskin kesähessu, piikkasi yhtä anturaa kolme päivää, jonka jälkeen elementtiasentajat joutuivat vielä itse tasottamaan jäljen. Tämä piikkaus episodi alkoi juhannus viikon tiistaina. Juhannuksen jälkeen kaveria ei enää näkynytkään työmaalla seuraavaan viikkoon, kunnes palasi maanantai aamuna hattu kädessä josko saisi tulla takaisin töihin. Mestari tähän hieman vaikeana antoi mahdollisuuden. Muottiromuja hän siivosi päivä tolkulla ja ei se oikein mitään muutenkaan saanut tehtyä jollei pakotettu. Kaveri oli ensimmäisellä luokalla raksapuolella.

Kauhea mutina ja rutina siitä, että pitäisi saada parempaa palkkaa ja parempia hommia että viitsisi tehdä mitään. Kysyin mielenkiinnosta että luuletko että nämä muut ympärillä pyörivät raksaukot alottivat parhaista hommista ja pääsivät suoraan antamaan tehtäviä kesähessuille. En saanut varmaa vastausta.

Kyllä siinä silmiä tuli pyöriteltyä kun hytistä katteli kaverin matelemista. Taisi saada vielä potkutkin kesäduunista. No oman siltansa se siinä poltti. Tosin tuskin tolla asenteella tulee ikinä pääsemään vakiduuniin mihinkään rakennusfirmaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
Aikoinaan oli töissä toisena kesähessuna niin laiska kaveri että toisella viikolla pomo sanoi että jos ei tahti parane niin ei tarvitse sillä viikolla tai sen jälkeen töihin tulla. Seuraavana päivänä tuli firman johtaja kyselemään että mikäs hässäkkä täällä on kun hänen sukulaispoikaansa on uhattu potkuilla? Pomo sitten ensin esitteli minut ja kertoi mitä olen saanut siinä vajaassa kahdessa viikossa aikaan ja sitten antoi verrokiksi sukulaispojan suhraamiset. Helvetin hyvä ilme oli isommalla pampulla ja sekin meni samointein sukulaispojalle ihmettelemään että miten meinasi elämässä pärjätä jos ei pärjää kesätyössä joka hänelle on valmiiksi hommattu ilman että oli mitään sen eteen tehnyt :D

Parasta oli kuitenkin se että kaveri ei enää seuraavalla viikolla tullut töihin ja pomo totesi että siinäpähän suhari pyörii kotonaan varmaan loppuikänsä ja odottelee perintöä. Myöhemmin tuli tyyppi terassilla selittämään kuinka ei pystynyt jatkamaan hommia koska oli liian kova työntekijä niin paskaan firmaan että meni kaikki potentiaali hukkaan sen idiootin (pomon) kanssa. Kyselin että olikos sillä jotain muita hommia sitten loppukesäksi nii sanoi että ei oo tullu tarpeeks hyviä hommia vastaan että viitsis ruveta hikoilemaan :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kasvatuksesta kai se tuomonen ylimielisyys on väkisinkin peräisin. Vanhemmat menestyneitä niin uskotaan että itsekin menestyy mutta tikkua ei ristiin laiteta. Valitettavasti joskus näiden hyväosaisten vanhemmat antavat lapsillensa kaiken kultalusikalla ja nämä ei opi ikinä mitä nyky-yhteiskunta oikeasti vaatii menestyäkseen.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1
Kasvatuksesta kai se tuomonen ylimielisyys on väkisinkin peräisin. Vanhemmat menestyneitä niin uskotaan että itsekin menestyy mutta tikkua ei ristiin laiteta. Valitettavasti joskus näiden hyväosaisten vanhemmat antavat lapsillensa kaiken kultalusikalla ja nämä ei opi ikinä mitä nyky-yhteiskunta oikeasti vaatii menestyäkseen.
Olen huomannut että useiden menestyvien yrittäjien lapset omaavat tuon yrittäjämallin vanhemmiltaan; että menestys tulee nimenomaan oman työn tuloksena.

Joskus olin itse aikoinaan työharjoittelussa erään patalaiskan typin kanssa, jolla ei juurikaan ollut käsitystä työajoista, työmotiivaatiosta tai mistään perusteista kuinka työpaikalla käyttäydytään. Itsellenihän tämä oli hyvä juttu koska pääsin loistamaan vertailussa vaikken itse ollutkaan mikään hikipinko...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
165
Eräs vanha kaveri suoritti amiksen työharjottelun malliikkaasti eräässä firmassa, saadeen kesätyöpaikan. Ensimmäinen viikkokin meni vielä hyvin, mutta sitä seuranneena viikonloppuna tuli kiskottua nautintoaineita maksimit. Maanantaina krapuloissaan pakkasi reppuunsa peiton ja tyynyn, ja meni firman vessaan nukkumaan. Unohti vaan perhana lukita oven ja heräsi siihen kun firman pomo sanoo, ettei voi pakata kamansa kasaan ja häipyä.
 

V84

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
135
Sitä on itsellekin tullut vastaan monenmoista hiihtäjää harjoittelijan muodossa, mutta onneksi ensitapaamisella yleensä pääsee aika hyvin perille siitä, millainen tyyppi on oikeasti kyseessä. Osa toisen asteen opiskelijoistakin on niin käsittämättömän syrjäynyttä porukkaa, että vanhemmat käyvät alustavasti kysymässä harjoittelupaikkaa kullannupulleen, joka "ei tahdo saada aikaiseksi kysyä itse". Voi vain kuvitella miten hyvät mahdollisuudet näillä on ylipäätään päästä minnekään harjoitteluun.

Osa on sitten hyvinkin oma-aloitteista ja pätevää porukkaa. Näille mieluusti tarjoaisi itse vaikka heti töitä, jos olisi siinä asemassa, että palkkauksesta voisi päättää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Työharjoittelijat on vain palkkaduunareiden tiellä. Tiedättekö sen tunteen, kun pitää painaa enemmän hommaa, kun kouluttaa uutta ja ei saa siitä mitään hyötyä? Päinvastoin sen munaukset tulee omalle vastuulle. Ei pysty keskittymään, kun se siinä säheltää ja kyselee asioita. Kaikki tuollaiset on muutenkin uhka omalle työlle, jos lähtevät kiipeämään tai antaa sellaiset mahdollisuudet sille.
 

ColdCash

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
87
Olen huomannut että useiden menestyvien yrittäjien lapset omaavat tuon yrittäjämallin vanhemmiltaan; että menestys tulee nimenomaan oman työn tuloksena.
Tää on kyllä mielenkiintoinen pointti kyllähän me pikkuveljen kanssa tehdään pitkiä päiviä aina, kun tarvii mut iskä tekee pitkiä päiviä vaikkei sille välttämättä ole tarvetta. Toki se on sitten välillä ilmeisesti vähän väsynyt ja työ ei sitten olekaan kovin tehokasta, mutta pakko tehdä silti pitkiä päiviä, kun tottunut sais tuo kyllä jo vähän hiljentää, kun ikääkin alkaa olemaan.

Ja noita kaikenmaailmanhiihtäjiä kyllä tullut vastaan toki myös ihan päteviä on meille palkattu useita kesätöiden kautta tulleita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
Onhan noita nähty ja itsekkin tultu oltua suviuunona monesti.

Parhaimpia sankareita:
-Yksi kykeni omimaan vanhan 30 v talossa olleen änkyrän asenteen ekojen viikkojen aikana ja ajatteli että hän voi käyttäytyä samaan tyyliin työnjohtoa ym. tovereita kohtaan. Sikäli firman moka että laitettu perehdytettäväksi tuollaiseen seuraan.

-Toinen oli näitä puhelinsankareita. Kokoajan puhelin kädessä vaikka jotain hommaakin olisi. Vähän syrjäytyneen olonen kaveri eikä tehnyt asiaa helpoksi kun oli aina yllättäen sairas kun häntä pyysi johonkin hommaan.

-Kolmas oli harjoittelussa ATK liikkeessä ja hommana kasata koneita asiakkaille. Ei kyllä ymmärtänyt koneiden kokoamisen hevon hittoakaan ja jälki sen mukaista. Oli muistaakseni laittanu läjän ehjiä komponentteja roskakasaan kun ei saanut niitä toimimaan ajurien puutteen takia (Win 98 / xp aikakautta). Myös huollon puolella osoitti täyttä ongelmanratkaisukyvyttömyyttä.

Aika usein näissä kyllä tuntuu että perehdytystä ei hoideta kunnolla ja/tai laitetaan kaveri sellaisiin hommiin mitä eivät osaa itsenäisesti hoitaa. Sama on kyllä usein ihan ammattihenkilöilläkin kun tulevat uutteen hommaan niin menee usein pitkään ennen kuin oikeasti tuottavaan itsenäiseen työskentelyyn kykenevät.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Kyllä itsekin sähläisin pakolliset työharjoittelut ja nostaisin sossun sekä kelan maksimit jos on vaihtoehtona pätkätyö jossain mikä ei kiinnosta pätkääkään.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Itsehän olen eräässä metalli-alan firmassa duunissa, työntekijöitä n. satakunta, eli jengiä piisaa. Ja joka vuosi sitten näitä työharjoittelijoita ja kesätyöntekijöitä otetaan. Välillä on ihan hyviäkin tyyppejä ja ahkeria jne, mut suurin osa ns. pelkkää pasketta. Eka ryhmä on näitä jotka vaan ei osaa/ei kinosta ja sit toinen puoli on niitä jotka meinaa, et kun kerran oon tän kattonut vierestä, osaan kyllä... Ja sit se pieni osa joka on fiksua porukkaa, vähän kyselee kuitenkin et joku katsoo työn jäljen jne.. ettei suotta tule tehtyä sutta ja sekundaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
84
En nyt lähde erikseen väittämään, että kaikki nuoret ovat patalaiskoja työntekemiseen. Jotkut varmasti ovat ja jotkut eivät. Mutta uskon että monet vanhemmat ja (myös yhteiskunta) tekee hallaa liiallisella holhoamisella ja elämän valmiiksi tasoittamisella, koska se vie nuoresta ja miksei myös varttuneemmastakin ihmisestä terän. Kun kaikki on valmiiksi määritetty, säännelty, ohjailtu ja tehty riskittömäksi, niin ihmisestä tulee aika avuton ja aloitekyvytön.

Se mitä ajan takaa, niin ehkä suurin ongelma onkin se, että ihmisillä tuntuu olevan todella paljon vapauksia ja oikeuksia, mutta ei mitään vastuuta. Tämä siis ihan mutuna. :confused:
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
En nyt lähde erikseen väittämään, että kaikki nuoret ovat patalaiskoja työntekemiseen. Jotkut varmasti ovat ja jotkut eivät. Mutta uskon että monet vanhemmat ja (myös yhteiskunta) tekee hallaa liiallisella holhoamisella ja elämän valmiiksi tasoittamisella, koska se vie nuoresta ja miksei myös varttuneemmastakin ihmisestä terän. Kun kaikki on valmiiksi määritetty, säännelty, ohjailtu ja tehty riskittömäksi, niin ihmisestä tulee aika avuton ja aloitekyvytön.

Se mitä ajan takaa, niin ehkä suurin ongelma onkin se, että ihmisillä tuntuu olevan todella paljon vapauksia ja oikeuksia, mutta ei mitään vastuuta. Tämä siis ihan mutuna. :confused:
Ehkä se menee niin, et monet vanhemmat ajattelee sillee, et ei mun lapseni tarvitsis "kärsiä" samaa puutetta ku itellä oli lapsena.. ja vituiks menee sitten..?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
76
Enimmäkseen meillä on ollut ihan ahkeraa harjoittelijaa ja osa on ollut yllättävän oma-aloitteistakin mikä on hieno asia eikä ole unohdettu kehua työtodistuksissa.

Kerran oli kuitenkin jostain lähiseudun opistosta n.19v kaveri harjoittelussa hommanaan tehdä kaikenmoista oddjobia tässä isohkossa IT-puljussa omille työntekijöille ja välillä myös asiakkaille. Menin kerran antamaan nakkia ja tämä sälli pelaa CS:Gota kuin viimeistä päivää. Piti oikein odotella vieressä seisten kun ei voinut kesken pelin ottaa kuulokkeita pois. Verenpaine nousi muuten huolella :mad:. Käskin lopettaa hyvän sään aikana ja heittää pelit mäelle firman koneesta. Koska ilmeisesti aika kävi välillä pitkäksi kun ei ollut joku pitämässä kädestä kiinni, niin keksittiin porukalla sille valmista nakkilistaa jota käydä läpi aina kun muut annetut hommat antaa myöden.

Etenikö listan hommat? No ei tietenkään. Jatkoiko pelaamista työajalla? Totta kai :shifty:. Enimmäkseen oli vain muiden tiellä ja jos ei pelannut niin istuskeli näpräämässä kännykkää. Kerran toisen osaston pomo sai kiinni kesken tiukimman matsin ja harjoittelija sai kenkää samana päivänä eikä ole sen koommin näkynyt. Opinahjoon oli ilmoitettu ettei tarvi kysellä täältä harjoittelupaikkoja pariin vuoteen.:cool:

Vaimon työpaikalla käy usein niin että kesätyöpaikkaa soittelee muksujen vanhemmat heidän puolestaan. Wut? Niillä onkin tapana että antavat paikat suoraan niille jotka reippaasti soittavat itse tai jaksavat jopa tuoda kirjallisen hakemuksen :tup:

Melkein tuntuu että nuoriso ei ole veltompaa kuin ennen mutta jotenkin on vain pelkkää ääripäätä eli on kovinkin tunnollista ja ahkeraa ja sitten niitä täysin toivottomia. En tiedä mistä johtuu.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Vaimon työpaikalla käy usein niin että kesätyöpaikkaa soittelee muksujen vanhemmat heidän puolestaan. Wut?
Tämä on jotain mitä en ole koskaan voinut ymmärtää!
1. Miten kuvittelet saavas koskaan töitä, jos et itse niitä hae vaan laitat mutsis asialle?
2. Miten kuvittelet lapses koskaan saavan töitä, jos se ei itse niitä hae vaan sen mutsi hakee niitä sen puolesta?

Ei helevetti mä sanon...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Tarvii olla valtaa jotta voi ottaa vastuuta tekemästään työstä? Ei tämäkään ehkä se tervein ajattelutapa ole, lähinnä perse edellä puuhun pakittamista jos jotain.

Edit: Ylempään viestiin vielä se, että itse en juuri kesätöitä tehnyt, kerran olin pyöräkuormaajakuljettajana, mutta sen paikan hommasi isä. Tästä huolimatta 18 kesäisenä kun armeijasta pääsin, painelin TE-toimistoon ja aloin hakemaan työtä. Kun ei tuolloin oikein mieluisaa työtä löytynyt, aloin selvittämään oppisopimuksen mahdollisuutta graafisella alalla ja johan alkoi työtä löytymään.

Se että on patalaiska 15-kesäinen ei tarkoita että ei tulisi ikinä pärjäämään työelämässä.

(Noh, itse olen pata-laiska vajaa kolmekymppinen, mutta kouluttauduin 5v sitten hommaan jossa pitääkin olla laiska, winwin)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Tarvii olla valtaa jotta voi ottaa vastuuta tekemästään työstä?
Tottakai? Jos nyt joku esimerkki pitää keksiä (osittain fiktiivinen, mutta tositapahtumiin perustuva):

Ruohonleikkuu. Koneessa tylsä terä ja leikkuujälki ihan sekundaa --> pomo sanoo että koneeseen ei kosketa --> työntekijällä ei mitään valtaa työvälineisiin.
Ja nyt pitäisi siis ottaa vastuu paskalta näyttävästä työnjäljestä?

Jos jotain oma-alotteista kaveria johonkin hommaan kaivataan niin eikö parempi tapa olis antaa jampalle joku ei-kriittinen homma ja sen hoitoon tarvitta valta&vastuu ja katsoa miten menee? En mä nyt tarkottanut että kaveri täytyy ylentää työmaapäälliköksi että voi lautoja kantaa...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Tuli siitä ekasta viestistä ensimmäinenä semmoinen mielikuva että "No jäi tosta aidan vierestä 30cm vetämättä, mutta vittuako sillä väliä kun ei ole valtaakaan". Eli oltiin ehkä hieman eri aaltopituudella :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Tottakai? Jos nyt joku esimerkki pitää keksiä (osittain fiktiivinen, mutta tositapahtumiin perustuva):

Ruohonleikkuu. Koneessa tylsä terä ja leikkuujälki ihan sekundaa --> pomo sanoo että koneeseen ei kosketa --> työntekijällä ei mitään valtaa työvälineisiin.
Ja nyt pitäisi siis ottaa vastuu paskalta näyttävästä työnjäljestä?
Havaitusta ongelmatilanteesta voi infota sitä pomoa, joka sitten joko hoitaa välineet kuntoon. Vastuullisuutta on sekin, ettei itse lähde säätämään ja räpeltämään ihan kaikkea.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Tuli siitä ekasta viestistä ensimmäinenä semmoinen mielikuva että "No jäi tosta aidan vierestä 30cm vetämättä, mutta vittuako sillä väliä kun ei ole valtaakaan". Eli oltiin ehkä hieman eri aaltopituudella :)
Joo ehkä oltiin hieman.


Havaitusta ongelmatilanteesta voi infota sitä pomoa, joka sitten joko hoitaa välineet kuntoon. Vastuullisuutta on sekin, ettei itse lähde säätämään ja räpeltämään ihan kaikkea.
Vaan pointti oli se että pomo nimenomaan ei hoida työvälinettä kuntoon.

Paljon on varmasti sitä vetelää porukkaa joka saa ne "vakkarit" asennoitumaan tietyllä tavalla joka sitten kostautuu niille "kunnon" tekijöille.

Toisaalta kuullut myös niitäkin kokemuksia että ollaan "harjoittelemassa" jonkun vanhan jäärän opissa --> jäärä vetää lonkkaa jollain korkeella palkalla sillävälin kun harjoittelija tekee työt. Kyllä tollanenkin varmasti syö motivaatiota pidemmän päälle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Vaan pointti oli se että pomo nimenomaan ei hoida työvälinettä kuntoon.
Siinä tilanteessa työjäljen paskuus kaatuu (tai ainakin pitäisi kaatua) pomon niskaan. Riippuen tilanteesta asian kuntoon hoitava saattaa olla joku ihan muu kuin pomo, eli muilta kyselemällä voisi saada tietoonsa suoran kontaktin kenelle ilmoittaa. Mutta hankala tilanne kieltämättä, erityisesti jos esimies on huono ja kaataa oman hölmöilynsä muiden kontolle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Väittäisin kuitenkin että valtaosa threadin aiheena olevista ongelmista johtuu kyllä juuri niistä vetelistä teineistä jotka haluisivat 25e/h palkkaa taukotuvassa istumisesta. Kyllä se todellisuus sitten valkenee kun vanhemmat laittavat pojan/tytön maailmalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Väittäisin kuitenkin että valtaosa threadin aiheena olevista ongelmista johtuu kyllä juuri niistä vetelistä teineistä jotka haluisivat 25e/h palkkaa taukotuvassa istumisesta. Kyllä se todellisuus sitten valkenee kun vanhemmat laittavat pojan/tytön maailmalle.
Mihinkäs se valkenisi kun Kelasta saa massit ihan mukavaan elämään? Jos tavoitteet on mallia CS:GO:ta koko päivä ja halvinta kaljaa, niin kyllähän siihen Kelan masseilla pääsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Eräässä Jyväskyläläisessä ATK-liikkeessä oli aivan kamala asiakaspalvelija/myyjä. Räpläsi koko ajan kännykkää ja ei osannut vastata mihinkään kysymykseen. Väitti GTX1070 kortin olevan tehokkaampi kuin 1080 kortin (koska 1080 oli miniversio yhdellä tuulettimella). Piti vaihtaa myyjää ja eiköhän tämä heti ottanut puhelimen kouraan. Mitä hittoa tuollaisella myyjällä tekee?!
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
531
Voisivat myös firmoissa vastata sähköposteihin tai edes puhelimeen, kun niitä paikkoja kysytään. Tai katsoa sitä CV:tä tai todistusta, jonka harjoittelupaikan hakija tuo näytille. :shifty:
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Kerronpa erään tarinan työharjoittelista. Se olen minä itse. Tein hommia niin, että nykyään olen nykyäänkin kyseisessä firmassa :think:

Sitten niihin muihin. Suoraan sanoen kaikki on ollut lusmuja.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Satuin pari viikkoa sitten olemaan kuulolla kun yksi tämmöinen harjoittelijaehdokas tuli firmaan pyrkimään hommiin. Hemmo tulee paikalle tyhjin käsin kyselemään että kuka täällä on pomona ja pääsiskö tänne harjoitteluun.

Ittellä kun on duunia hakiessa ollu todistukset, cv't ja sertifikaatit aina varmuuden vuoksi mukana, niin pisti pahasti silmään. Eikö niitä nyt yhtään ohjeisteta koulussa työnhakuun. Vai onko tuo nyt maan tapa?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Satuin pari viikkoa sitten olemaan kuulolla kun yksi tämmöinen harjoittelijaehdokas tuli firmaan pyrkimään hommiin. Hemmo tulee paikalle tyhjin käsin kyselemään että kuka täällä on pomona ja pääsiskö tänne harjoitteluun.

Ittellä kun on duunia hakiessa ollu todistukset, cv't ja sertifikaatit aina varmuuden vuoksi mukana, niin pisti pahasti silmään. Eikö niitä nyt yhtään ohjeisteta koulussa työnhakuun. Vai onko tuo nyt maan tapa?
Minkä tason hommasta oli kyse? Kuka nyt mitään papereita kyselee mihinkään amistason hommaan? Sitten jos haetaan inssin hommiin harjoitteluun niin kai sen koulutodistuksen voi pitää mukana, että nähdään monesko vuosi on opintoja menossa.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Nyt kun itsekin olen paria työharjoittelijaa / kesätyösetelityypin perään katsellut, niin ei ole itselläni pahaa sanottavaa ketään muuta kuin esimiehiä kohtaan, jotka sanovat että tyyppiä ei saa oikeisiin hommiin laittaa kun ei ole koulutettu ja kouluttajaa ei kiinnosta kouluttaa 2vk:n tyyppejä.

Eli tekevät niitä ns. hanttihommia eli pakkaavat, moppaavat, vääntävät ruuvia paikoilleen jne, mutta ei niitä mitään hommia mitkä ohjaisivat alalle tai voisivat alkaa kiinnostamaan.

Itse totesin työpäivän päätteeksi, että laitoin harjoittelemaan joihinkin tuotteisiin, jotka olivat menossa romukoppaan jo muutenkin ja saivat jotain käsitystä juottamisesta ja tekniikoista.

Tekemällä oppii, mutta se että virallinen kouluttaja ei viitsi tai häntä ei pyydetä kouluttamaan kuulostaa aika persiiltä.


Menee se myös toisinpäin, kun itse menin työharjoitteluun atk-huoltoon, niin siellä oli mukamas 4 vk:n jono. Kaikki koneet oli takaisin asiakkailla 3 päivän jälkeen ja kukaan ei tullut takaisin minun 1kk:n aikana siellä. Ei pahalla, mutta datanomit olleet hyvin listan lopussa omassa arvostustaulukossa, kun katselin sitä atk-huollon menoa, päivät pitkät pelasivat wow- tai jotain muuta morppia. Firman toimitusjohtajankin konetta kävin fiksaamassa, kun kovo oli siitä paskana ja ihmettelin miten toimitusjohtajalla voi vuonna 2008-2009 olla vuoden 2001 läppäri, jossa ei ole mitään hyvää enää. Ehdotin hänelle, että olisi aika vaihtaa uuteen koneeseen, kun tähän ei saa enää luotettavasti varaosiakaan, kun kiintolevyäkin joutui odottamaan sen viikon. Otti neuvosta vaarin ja viimeisenä päivänä sitten synkkasin sähköpostit yms vanhasta uuteen ja koitin vielä saada sen omat preferenssitkin kopioitua käsin vanhasta softasta uuteen.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
Ite kerran hakenut tietokonehuoltoon töihin, en päässyt. :D
Taas meni hyvä työntekijä ihan hukkaan.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Datanomi on kyllä yks iso turnoff työnhakijoissa. Joskus päässyt näkee sitä meininkiä oppitunnilla ja luulisi kyllä, että Suomesta tulisi CS tai DotA-ammattilaisia tuolla tahdilla.

Työharjoittelussa sitten jatketaan samaan tahtiin.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 356
Itse olen aikoinaan työharjoitteluun päässyt nykyiseen työpaikkaani. Aina ollaan amiksesta otettu työharjottelijoita mutta viime keväisen kaverin jälkeen tuskin ihan hetkeen otetaan.

-Ei tullu itse kysymään, vaan opettaja laittoi mulle meiliä että josko pääsisi.
-Ei minkään näköistä oma-aloitteliaisuutta.
-Jos homman antoi, hän teki sen ihan ok, mutta heti lähti koneelta päälle mikälie peli Miniclipistä.

Jos tätä treadia joku amislainen lukee, niin oikeasti, olkaa eduksenne siellä työharjoittelussa. Jos ei ala kiinnosta, tai juuri tämä työ, niin jääkää kotiinne, älkää tulko sinne työharjoitteluun viemään työtekijöiden aikaa ja hermoja.
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Itse olen aikoinaan työharjoitteluun päässyt nykyiseen työpaikkaani. Aina ollaan amiksesta otettu työharjottelijoita mutta viime keväisen kaverin jälkeen tuskin ihan hetkeen otetaan.

-Ei tullu itse kysymään, vaan opettaja laittoi mulle meiliä että josko pääsisi.
-Ei minkään näköistä oma-aloitteliaisuutta.
-Jos homman antoi, hän teki sen ihan ok, mutta heti lähti koneelta päälle mikälie peli Miniclipistä.

Jos tätä treadia joku amislainen lukee, niin oikeasti, olkaa eduksenne siellä työharjoittelussa.
Täällä aika sama homma. Edellinen kaveri tuli ekana päivänä ja seisoi 30min pihalla, kun ei uskoltanut painaa ovikelloa.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Minkä tason hommasta oli kyse? Kuka nyt mitään papereita kyselee mihinkään amistason hommaan? Sitten jos haetaan inssin hommiin harjoitteluun niin kai sen koulutodistuksen voi pitää mukana, että nähdään monesko vuosi on opintoja menossa.
suorittavan tason hommia joo. Kyllä kai se nyt on helpompi valita kahden laahustajan väliltä jos toisella on näyttää että on edes käynyt muutamalla oppitunnilla.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
Meil on rengas sesongissa ollu sellasia huimapäitä että. Ei tiedä miten asiat tehdään, eikä edes halua oppia, työ on liian rankkaa seisoskelu on kivaa, niin ja se KÄNNYKKÄ, se pitäs heittää järveen!
Parhaimmat lähtee tunnin sisällä ihan ilmottamatta.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
351
Eka foorumipostaus! Pakkohan se oli tulla vilkasemaan kun niin paljon banneja jaettu tuolla eräällä toisella ;)

Asiaa. Itsaellä hyviä kokemuksia näistä harjottelioista, mutta voi johtua myös siitä, että kaikki ollut yli 20v. Ehkä mieleen parhaiten jäänyt oli eräällä komennustyömaalla muutama vuosi sitten. Sain suomea sanaakaan puhuvan jenkin "apupojaksi". Teen siis teollisuuden putki hommia, niin periaatteessa yksinkin pärjäisi, mutta osat senverran isoja, että tarvitsee sen ylimääräisen käsiparin. Oli erittäin fiksu ja omaalotteinen kaveri ainut vaikeus oli tässä ammattisanastossa kun se olisi pitänyt englanniksi kääntää. Hetki piti hakea mopoa (pulttipyssyä) ja rälläkkää, että mitkäs ne nyt taas olikaan oikealla nimella suomeksi, että voi sanakirjasta katsoa.

Toki myös yksi sellainen ollut joka teki hyvin ja oli omaalotteinen, mutta "katosi" ensimmäisen viikon jälkeen. Jotkut ei ymmärrä näiden maisema konttoreiden päälle. Työmaa oli siis ulkohommaa eräässä tehtaassa noin 30-40m korkeudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Itsekin aikanaan ensin pyysin faijan kysymään onko kesäduunipaikkoja tarjolla ja kun tuli tieto että mahdollisesti olisi paikkoja tarjolla niin sitten itse yhteyttä firman toimariin. No, paikka tuli ja se oli totaalista paskahommaa (ja se oli tavallaan tiedossakin mutta rahaa piti saada) mutta oli siitä hyötyäkin, seuraavana kesänä pääsi sukkana sisään ja parempiin hommiin ja taas kun hoiti hommat kunnolla niin seuraavana kesänä oli jo ihan leppoisat hommat (käytännössä kohtalaisen korkeaa herraa tuuraamassa eli kunhan istui tuolilla ja seurasi että hommat toimii) vaikka joutuikin joka toisen viikonlopunkin olemaan duunissa. Vastuuta toki alkoi kolmantena vuonna olemaan mutta kun aiempina vuosina sai luottamussuhteen kuntoon niin liksakin oli sen mukainen.

No, pari vuotta sitten sattui kyllä sellainen suviuuno kesäduunariksi että oksat pois. Kyseinen "herra" oli erään pomon poika (joka jo enteili pahaa). Oli kyllä niin uskomaton tapaus etten ole ikinä ennen tai jälkeen moista tavannut. Sekuntiakaan ei osannut tehdä mitään oma-aloitteisesti, hyvä ettei vessassa käyntiäkin pitänyt kertoa. Ja jos jonkun homman hänelle antoi ja homma tyssäsi syystä tai toisesta (laatikosta loppui liittimet kesken, kaapeli loppui kelasta, ...) niin ei tosiaankaan osannut kysyä mitä sitten tehdään vaan jäi vaan jumittamaan paikalleen kännykkää räpläten. Ja töihinhän tultiin vasta sitten kun oli satuttu heräämään eli kun sovittu työaika alkoi 8:00 niin "herraa" näkyi ehkä 9:43 tai 10:27, miten nyt oli jaksanut herätä ja kömpiä työpaikan suuntaan, vastaavasti töistä pois päin kyllä osattiin lähteä viimeistään 16:00, yleensä kuitenkin jo mahdollisimman paljon aikaisemmin. Onneksi kyseinen sankari päätti lähteä lätkimään jo 2vk jälkeen vaikka alkuperäinen soppari olikin 1,5kk. Jälkeenpäin tosin kyseisen uunon faija tuli pahoittelemaan tapausta ja tarjosi lounaan meille vakkareille, totesi vaan että on kaikin tavoin yrittänyt saada tuota pystyyn paskannettua lapamatoa tekemään edes jotakin mutta on kuulemma ollut aika toivotonta. Selkeä häpeä kyllä paistoi vahvasti tuon pomomiehen kasvoilta,

Niin, ja sen vielä sanon että niin paskaa duunia ei ole etteikö siitä jotain hyötyä tulevaisuudessa olisi, tavalla tai toisella. Eli jos joku miettii että sluibailee jonkun kesäduunin tai harjoittelun niin ei kannata. Parempi hoitaa homma kunnialla kotiin, ehkä se hyöty siitä ei tule heti mutta ainakin omalla kohdalla hyvin hoidetuista kesäduuneista sun muista on ollut apua yllättävissä tilanteissa. Monet työnantajat tuntevat ihmisiä monilta eri aloilta ja huhut hyvistä ja huonoista duunareista leviävät yllättävän laajalle. Kun on hoitanut minkä tahansa paskaduunin hyvin niin kun pyrkii johonkin parempaan duuniin niin sen paikan pomo saattaa tuntea entisen pomosi ja kysyä miten hoidit hommasi aiemmin. Jos vedit ihan rima hipoen niin saattaa olla että hyvä paikka jää saamatta. Tämä on itse tullut koettua, tosin positiivisessa mielessä. Oli itsellä hommat katkolla mutta toisesta firmasta soitettiin että "Olet kulemma jäämässä työttömäksi, kiinnostaisiko tulle meille duuniin?"
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Ei ongelma ole nykyään enää edes harjoittelijat, vaan jopa jotkut henkilöt jotka tulevat oikeasti töihin ja ovat vaivautuneet hakemaan työpaikkaa ja on otettu lisäksi vielä kaikista ehdokkaista töihin. Jotkut ihmiset vaan luulee nykyään, että se riittää kun käy 8 tuntia töissä ja esittää hyvää jätkää. Meidän firmastakin on ollut pakko laittaa pihalle tyyppejä koeaikana, kun ei niistä ole edes kahvinkeittäjiksi ollut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kasvatuksesta kai se tuomonen ylimielisyys on väkisinkin peräisin. Vanhemmat menestyneitä niin uskotaan että itsekin menestyy mutta tikkua ei ristiin laiteta. Valitettavasti joskus näiden hyväosaisten vanhemmat antavat lapsillensa kaiken kultalusikalla ja nämä ei opi ikinä mitä nyky-yhteiskunta oikeasti vaatii menestyäkseen.
Aika paljon noin. Tunnen monia omalla työllä pitkälle päässeitä ahkeria tunnollisia ihmisiä, jotka ovat köyhistä perheistä ja opiskelleet ahkerasti koska eivät halunneet samaa persaukisen elämää kuin heidän vanhempansa. Sitten vastaavasti muutamat isojen pamppujen pennut ovat jo kouluissa täysiä lusmuja, ja jo siinä on elämä pilalla kun ei mitään perustietoja hallussa, kaikki sujuu automaattisesti kun pappa-betalar koko elämän.

Minun vanhemmat raatoivat todella ansiokkaasti hyvän pesämunan jotta me lapset saisimme hyvän alun elämään. Eroa oli siinä, että minut piiskattiin ahkerasti lukemaan läksyt ja opiskelemaan pitkälle. Koulut tuli tehtyä, ikinä en kieltäytynyt paskoista duuneista ja harjotteluista. Pikkusiskoni taas oli se rikkaiden vanhempien "lemmikki", se hemmottelukohde jonka ei tarvinnut raataa läksyjen parissa, vaan hänelle leivottiin helppoa taitelijauraa. Hänelle riitti että koulu meni läpi minimiarvosanoin. Noh, hänestä ei tullut taiteilijaa, kohta 40 vuotta ikää mittarissa eikä ole päivääkään töissä ollut. Ei mitään koulutusta. Asenne on sellainen että mitään työtä ei suostu tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Tuota ei ehkä kaikki ajattele että kun ensin tekee noita paskahommia niin sitten sillä kokemuksella saattaa aueta tudella leppoisia hommia tulevaisuudessa. Jos on 40v eikä ole mitään työhistoriaa näyttää niin on aika heikoilla työmarkkinoilla, taas vastaavasti jos on tehnyt ties mitä paskaduunia vaikka pätkinäkin niin se osoittaa että edes yrittää tehdä duunia ja on paljon mielenkiintoisempi hakija johonkin lepihommaankin.

Ja itse ainakin olen ottanut nuo "paskahommat" siltä kantilta että kokemus se on paskakin kokemus ja siinäkin olen jopa pettynyt koska joskus ennalta paskahommaksi mieltämäni homma on ollut yllättävänkin mukava kokemus. Esim kattolumityöt olivat loppupeleissä yllättävän hauskaa hommaa hyvällä porukalla vaikka olikin aina päivän jälkeen ihan kuollut ja kaikki varusteet olivat märkiä ja tiesmitälie. Ja eräässäkin duunipaikassa oikein erikseen kehuttiin tuota että on paskahommissakin oltu ja selvitty niistä kunnialla, todettiin vaan että täälläkin välillä lapioidaan paskaa sylikaupalla niskaan ja siitä vaan on selvittävä ja sitten kun siitä suoriutuu niin siitä jopa palkitaan. Ja näin on oikeastikin yllättäen ollut.

Ilmainen työharjoittelu tosin pitäisi kieltää lailla, siitä ei ole oikeastaan kenellekään mitään hyötyä ja niillekin kenelle siitä on hyötyä olisi paljon parempi että se olisi ihan oikeasti palkallista (epämääräisiä lounaskorvauksia ja epäviralisia kilometrikorvauksia ei lasketa). Kun työ on oikeasti vastikkeellista ja siitä saa ihan oikeasti kohtuullisen korvauksen niin omien havaintojen mukaan työtehokin on moninkertainen noihin epämääräisiin tykiaisiin pohjautuviin hommiin verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Mitä on se kuuluisa paskatyö? Itse olen aikanaan tehnyt hyvin raskasta ja likaista rakennusalan duunia. Mielestäni kyseinen homma oli kuitenkin ihan mukavaa. Nykyisin olen päätynyt melko melko korkeaan asemaan isohkossa kansainvälisessä IT-alan firmassa. Tämä se vasta paskaduunilta tuntuukin: palkka ei vastaa lähimainkaan stressin määrää, olet vastuussa asioista mihin et pysty kunnolla vaikuttamaan, illat menevät usein työhommien valmistelussa, työasiat pyörivät mielessä 24/7 ja niin edespäin.

Mielestäni fyysiset duunit eivät voi olla kovinkaan paskoja. Fyysistä rääkkiä kestää kyllä ja työpäivän päätteeksi hommat voi unohtaa täysin. Henkinen kuormitus on paljon rankempaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Juuri noinhan se on, en usko että aikoinaan mainostoimistoon hakiessa näytti pahalta se, että olin ollut nuorena pyöräkuormaajan kuljettajana ja puiden istuttajana (en edes muistanut edellisessä viestissä mainita tätä, tämä oli jumalan hylkäämää hommaa 13 vuotiaalle ja aivot selvästi yrittää sulkea muistoa pois). Se vain merkitsi että on työkokemusta. Ja sehän on nykyään työmarkkinoilla diplomia kovempaa valuuttaa. Nuorelle se voi tosin olla vaikeaa uskoa että pottiputken potkimisesta olisi vanhempana hyötyä, mutta kyllä siitä on. Ainakin paljon enemmän kun siitä ennen aikojaan katkenneesta työsuhteesta.

Tosiaankin jos joku amisikäinen tätä threadia lukee niin koittakaa vain kestää se työharjottelu/kesätyö suosiolla. Olkaa oma-aloitteisia ja ahkeria vaikka työ ei olisikaan mieluisa. Opit kyllä arvostamaan myöhemmin.

EDIT: Paskaduunilla en tietenkän tarkota että siivoajan työ tai rakennuksella oleminen olisi paskaduunia, vaan tarkoitan esim. rakennuksilla rakennuksen ohessa tapahtuvaa työtä, jota kukaan ei oikeastaan välttämättä haluisi tehdä, mutta tehtävä se on. Naulojen nyppimistä laudoista, piikkausta, alueiden siivousta jne. Kaikki työ on arvokasta, roskakuskista laitossiivoojaan ja sieltä multinationaalisen yhtiön toimitusjohtajaan.

Omasta taustasta sen verran että menee hieman päinvastoin kun ylläolevalla. Ensimmäinen oikea palkkatyö oli joku hieno titteli graafikon avustajalle, mutta kouluttauduin tosiaan graafikoksi (tai tarkemmin media-assistentiksi graafisella puolella), siitä jatkoin ohjelmistonkehittäjäksi ja sen jälkeen kouluttauduin ajoneuvonosturinkuljettajaksi. Nykyään siis kauluspaita vaihtunut paskaiseen oranssiin takkiin. Nykyisessä työssäni "paskaduunia" olisi siis ehdottomasti puomin rasvaus, joka tarkoittaa että telalla vedetään puomin liukupinnat vaseliininpeittoon. Perinteistä harjoittelijan hommaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 887
Viestejä
4 205 703
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom