Työharjoittelun sankarit

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Jokaiselle ihmiselle on kai se optimaalisin aikaväli, jolloin on virkeimmillään.

Mutta jos on harjoittelijan asemassa ja yrittää todistaa yritykselle arvonsa, niin ei silloin sovi lompsia töihin myöhemmin kuin muut. Riippuen tietty miten paljon kellonaikaan työ on sidottu ja tuleeko hommat tehtyä.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
32
Vaikka ennen kuutta töihin heräänkin aamuisin, niin aina olen ollut iltavirkku, joten aamut on ollut helvettiä jo vuosikymmenet.

Moneen paikkaan kun sais käyttöön tuon laajan turvallisuusselvityksen, niin olisihan meillä paljon työttömiä. Itse olen moisen läpäissyt, mutta yksi rakennusfirma laittoi 15 miehelle selvityksen vetämään yhtä työkohdetta varten ja 3 läpäisi sen. Äijät eivät edes tienneet itse miksi evät olleet läpäisseet selvitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Noista ei oikein ota aina selkoa. Tutullakin kuulemma merkintä huumeista, vaikka ei ole koskaan yhtään mitään käyttänyt. Korkeintaan nuuskaa ja alkoholia, mutta ei tietääkseni yhtään mitään muuta. En tiedä onko merkintä saatu pois, vai onko se siellä vieläkin.

Muistaakseni vaikuttaa ihan ylinopeus sakotkin ja muut pikku rikkeet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
182
Ei voi. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759
Jos olisit yrittäjä, niin huonolla tuurilla sait juuri kymppejä korvattavaa ja sakot päälle.

Tervetuloa Soviet Finlandiaan.
VAU...
Työnantaja siis soittelee/lähettelee sähköpostia CV:ssä näkyviin firmoihin ja kyselee minkälainen duunari on?

Onko siinä todellakin jotain outoa tai pahaa jos mahdollinen työnantaja näkisi työhistorian tyyliin:
Vuonna XXXX ollut firmassa YYYY arvosanoilla 1234 ?
jne...
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
En tiedä soitteleeko kukaan rekryäjä edellisiin firmoihin ilman lupaa, mutta onhan suosittelijat ihan normaali käytäntö ja joissakin tehtävissä lähes pakolliset. Nykyinen työnantajani soitti jokaiselle viidelle suosittelijalleni ja en keksi yhtäkään syytä miksei soittaisi. Mielummin sitä kuuntelee myös muiden mielipiteitä työntekijästä kuin lukee pelkästään tämän valheita hakemuksesta ja kuuntelee samat jutut haastattelussa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Hain nykyiseen työpaikkaani vuorotteluvapaasijaiseksi. Työhaastiksessa kysyttiin, et tunnenko jonkun talosta jo. Vastasin kaverini olevan heillä töissä. Pääsin duuniin joka oli sitten 5kk vv-sijaisuus. Tämän jälkeen jatkettiin 2kk sopparia ja sen jälkeen sain vakkaripaikan.. Vain sillä, et menin töihin ja tein töitä :)

Edit.

Ei mulla ollu mitään cv:tä, työtodistuksia tai mitään mukana työhaastiksessa.. :D
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Totta vitussa sinne töihin mennään ajallaan oli harjottelija tai vakkari, oli unirytmit mitä tahansa. Se on ihan jokaisen omalla kontolla etsiä sellanen homma / neuvotella sellaset työajat että se siihen rytmiin sopii.

Mutta tuskaa se kyllä on raahautua kuudeksi töihin jos oot yövalvoja luonnostaan. Ja ei tuo itellä ainakaan mihinkään muuttunu vaikka mitä ois tehny, nappejakin tuli vähän aikaa kokeiltua mutta ei. Tosin mulla noita vaikeuksia unen kanssa on ollu muutenkin.

Ainiin tästähän tuli mieleen yksi kandi, jonka piti tulla töihin osastolle kesäksi. Oli vähän heikko alku, kun ei ilmaantunut ensimmäisenä "omana" päivänään ollenkaan paikalle ja kun soiteltiin niin ihmetteli että joka päiväkö siellä pitää olla? Todettiin että no juu ma-pe ois kiva niin saatais jengiä kotiutettua ja uusia tilalle..

Petrasi se siitä sitten ja pärjäs aikansa ihan hyvin. Oli siis käyny aikasemmin kyllä kävelemässä oikian osaston lääkärin perässä mutta oli vissiin jääby tällänen pikku detalji mainitsematta..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 287
Hommia hakiessa en ole koskaan laittanut suosittelijoita mihinkään rätinkeihin, ihan sen takia kun tiedän miten v*ttumaisia k*sipäitä selkäänpuukottajia jotkut osaavat olla. Sanotaan työsuhteen päätteeksi että joo voit laittaa puhelinnumeromme suosittelijan kohdalle, mutta mitä paskaa sitten puhutaankaan soittajalle, voi tulla yllätyksenä... Varsinkin duunarihommissa rakennus-ja metallialalla todella v*ttumaisia k*rpiä löytyy pikkufirmojen pomoina. Voisi noin yleistäen todeta että mitä pienempi pulju sitä todennäköisempää on törmätä takakireisiin m*lkkuihin.
Olen samaa mieltä tästä. Aikoinaan työuraa aloitellessa tuli kyllä törmättyä niin laidasta laitaan työnjohtajia että ei meinaa todeksi uskoa.

Yksi ensimmäisiä tapauksia oli tyypillinen pelolla johtaja. Näki heti työilmapiiristä että pomolle ei kestänyt sanoa vastaan missään asiassa vaan piti tehdä työt siinä ajassa ja sillä tavalla kuten hän halusi. Tupakoin siihen aikaan eikä pomo sietänyt työajalla tupakointia vaikka paja oli muutenkin savua täynnä. Työ oli päivätyötä. Kesto 2 viikkoa :)

Seuraava tapaus oli aivan hulvaton vitsiniekka ja kaikkien kaveri, työntekijöitä firmassa ei montaa ollutkaan. Viihdyin hyvin mutta oli jatkettava muualle järkyttävän välimatkan takia. Päivätyötä oli tämäkin. Kesto 2kk.

Kolmannessa firmassa vastassa oli jälleen oikea kusipää. Työkaverit tiesi sanoa että se oikein hakemalla haki tilanteita joissa pääsee vittuilemaan uusille työntekijöille. Kerran se pääsi sanomaan kun työpisteellä pidettiin juttutaukoa ilman tupakkaa vanhemman työkaverin kanssa. Jos tupakka olisi palanut, niin ei olisi puhunut mitään. Taukoja sai firmassa pitää vain jos nortti kärysi. Homma olikin vain kesän mittainen joten en ollut harmissani lähdön hetkellä. Työ oli kaksivuorotyötä.

Neljännen suuren firman pomo taas oli arvostettu kaikkien työkavereiden keskuudessa ja hän oli itsekin ollut duunarina aiemmin. Oikein harmitti ottaa lopputili kahden vuoden jälkeen. Mutta taas se pitkä välimatka kotiin ja nuori rakkaus oli syynä. Tämäkin oli kaksivuorotyötä.

Noiden jälkeen alakin on jo vaihtunut mutta olin vielä vuoden eräässä pikkufirmassa jossa kaikki meni ok. Ylitöitä riitti jos jaksoi tehdä ja palkkakin alkoi olla nuorelle miehelle jo hyvä. Vuodenpäivät viihdyin kunnes pääsin sattumalta silloisen kollegan vinkistä nykyiseen työhöni.

Näistä olisin ehkä 3/5 ottanut suositteluja jos olisin niitä kaivannut. Näiltä kahdelta huonoimmalta en varmasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Itse olen omaa rytmiäni onnistunut muuttamaan niin radikaalisti, etten usko sen olevan mahdotonta muiltakaan. Ennenvanhaan nukkumaan 01-03 ja herätys aikaisintaan kympiltä. Nykyään herätys kuudelta ja nukkumaan 22-23. Loma-aikaan kapinoin ja dataan yhteen asti. Silti herään väkisin kuuden maissa...

Tekosyitä vain tuommoiset "mutku mun rytmi on tämmönen".
Tuo nyt on täyttä potaskaa. Kyllä sitä itsekkin on tullut "miljoonat" kerrat muutettua unirytmiä valvomalla koko yö ja menee sitten seuraavana päivänä aikaisin nukkumaan. No toimii ihan hyvin sen hetken aikaa. Joka ikinen päivä venyy aina hetken eteenpäin kohti sitä omaa rytmiä kunnes taas ollaan samassa jamassa. Ei kannata yleistää omaa persoonallisuuttaan muihin pitäen sitä yleisenä vakiona tai saa aika idiootin kuvan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 751
Tuo nyt on täyttä potaskaa. Kyllä sitä itsekkin on tullut "miljoonat" kerrat muutettua unirytmiä valvomalla koko yö ja menee sitten seuraavana päivänä aikaisin nukkumaan. No toimii ihan hyvin sen hetken aikaa. Joka ikinen päivä venyy aina hetken eteenpäin kohti sitä omaa rytmiä kunnes taas ollaan samassa jamassa. Ei kannata yleistää omaa persoonallisuuttaan muihin pitäen sitä yleisenä vakiona tai saa aika idiootin kuvan.
Kolmivuorotyö toimi ihan hyvin tälle iltavirkun unirytmille, aamuvuorot oli tuskaa (5kk kesätyö siis kyseessä) mutta ilta-ja yövuorot meni ihan helposti. Nykyinen 8-16 pesti tuntuu taas vaikeammalle herätä, mutta kyllä siihenkin siirtyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tuo nyt on täyttä potaskaa. Kyllä sitä itsekkin on tullut "miljoonat" kerrat muutettua unirytmiä valvomalla koko yö ja menee sitten seuraavana päivänä aikaisin nukkumaan. No toimii ihan hyvin sen hetken aikaa. Joka ikinen päivä venyy aina hetken eteenpäin kohti sitä omaa rytmiä kunnes taas ollaan samassa jamassa. Ei kannata yleistää omaa persoonallisuuttaan muihin pitäen sitä yleisenä vakiona tai saa aika idiootin kuvan.
En puhunut nyt mistään yhden yön valvomisesta vaan elämäntapamuutoksesta. Ei tämä mullakaan muutamana ekana vuonna niin helppoa ollut, mutta töiden takia tällaista rytmiä on pidettävä ja nyt olen huomannut, että siinä olen jumissa. Kesäloman aikana onnistun säätämään heräämisaikani keskimäärin kahdeksaan. Loman jälkeen palautus tulee parissa päivässä, mikä myötäilee kokemuksiasi. Älä anna venyä vaan herää aikaisin. Ei se yhdessä yössä tapahdu.

En usko olevani erityinen tässä asiassa. Siksi yleistän.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Jaa, jännä homma ku itellä ei parissa vuodessa muuttunut mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kolmivuorotyö toimi ihan hyvin tälle iltavirkun unirytmille, aamuvuorot oli tuskaa (5kk kesätyö siis kyseessä) mutta ilta-ja yövuorot meni ihan helposti. Nykyinen 8-16 pesti tuntuu taas vaikeammalle herätä, mutta kyllä siihenkin siirtyy.
Sama huomio itsellä. Taisi aamuvuoro ensin sujua suht ok. Sitten lyheni aamuvuorossa unet johonkin 2-4 tuntiin. Sitten alkoi tökkiä että yövuorossa sai jonkun pari tuntia nukuttua. Ei se iltavuorokaan ihan mallikkaasti enää lopuksi mennyt, mutta ehkä parhaiten kumminkin.

Sitten ne menivät säheltämään 1kk ajaksi työvuoroja niin että oli 6 päivän työviikkoa välillä. Taisi mennä ehkä AAIIYY. Siinä menikin lopullisesti terveys ja en saanut nukuttua kahteen päivään enää ollenkaan. Pomo rupesi vittuilemaan kun jouduin nukkumaan töyaikana kotona. Jotain selitteli pomo että on itsekin ollut sairaana ja pois töistä juuri samaan aikaan. Kertoi siis että on harmaalla alueella ja täytyy olla lääkärin lausunto sairaslomasta. Oli kokeilu menossa myös että omailmoitus riittää sairaslomaan kolmeksi päiväksi. Tää pomo oli pettänyt siellä jonkun toisen pomonsa kanssa ja kaverit tunsikin tuon, että on ihan hullu äijä. Ei oikein herättänyt kunnioitusta. Lisäksi olivat pakkosiirtäneet minut eri työtehtävään ja tietysti minulta mitään kysymättä ja oli samalla tuo pomokin vaihtunut. Jossain juhlilla sitten tämä vanha pomo vain vittuili, kaikkii muu porukka kyllä osasi olla ihan fiksusti. Siitä lähtien (6-päivän viikko kokeilusta) olen ollutkin vuoden saikulla ja nyt pääsin määräaikaiselle eläkkeelle. Ahdistelevat (vakuutusyhtiö) vain takaisin töihin, mutta en ole kyllä menossa koska on kielletty menemästä.

Tulipas siihen vahingossa pitkästi. Tuollainen 5kk vielä onnistuu hyvillä unilla. Mutta itsellä alkoi tulla hengenvaarallisia oireita vajaan 14 vuoden jälkeen.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Yleensä noihin nukkumisiin auttaa 100%:sti se, et ei väijy siinä koneella/läppärillä/kännykässä vaan pistää pään tyynyyn orientoituen siihen nukkumiseen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Yleensä noihin nukkumisiin auttaa 100%:sti se, et ei väijy siinä koneella/läppärillä/kännykässä vaan pistää pään tyynyyn orientoituen siihen nukkumiseen.
Yleensä 100% :rolleyes:

Joo, on tuosta toki apua mutta ei lähellekkään aina ja kaikille.

Itseasiassa untahan ei kannata loputtomiin ootella kattoa/silmäluomien sisäpintaa tuijottaen, jotain 15-30min maksimissaan. Itse todennu lukemisen hyväksi (joko oikeaa kirjaa tai ekirjaa kännykästä tummalla teemalla ja mahollisimman himmeällä), jotain sopivan tylsää ja sitten ku vähänkään väsyttää niin niiltä sijoilta nukkumaan. Mitään liian mielenkiintoista ei toki kannata alkaa tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 933
En puhunut nyt mistään yhden yön valvomisesta vaan elämäntapamuutoksesta. Ei tämä mullakaan muutamana ekana vuonna niin helppoa ollut, mutta töiden takia tällaista rytmiä on pidettävä ja nyt olen huomannut, että siinä olen jumissa. Kesäloman aikana onnistun säätämään heräämisaikani keskimäärin kahdeksaan. Loman jälkeen palautus tulee parissa päivässä, mikä myötäilee kokemuksiasi. Älä anna venyä vaan herää aikaisin. Ei se yhdessä yössä tapahdu.

En usko olevani erityinen tässä asiassa. Siksi yleistän.
En ole samaa mieltä. Kaikki eivät yksinkertaisesti voi muuttaa rytmiä. Itsellä esimerkiksi viikot pysyy rytmissä, mutta jo yksi vapaapäivä tai viikonloppu sotkee rytmin.
Vaikka menen 21-22 nukkumaan ja herään 10 yli kuus, niin aina väsyttää. Joka päivä. Vaikka uni taatusti riittää. Mutta sitten kun viikonloppuna tai perjantaina meneekin nukkumaan siinä 2-3 aikaan yöllä ja heräilee puolilta päivin ei väsytä juuri ollenkaan vaikka nukutun unen määrä on kutakuinkin sama. Viikon pystyy aina pitämään jotenkuten rytmiä, mutta viikonloppuisin se siirtyy aina omaan luonnolliseen rytmiin. Enkä halua mennä nukkumaan yhdeksältä ja herätä kuudelta viikonloppuisin koska aamulla ja aamupäivällä on aivan helvetin tylsää plus että väsyttää koko vitun päivä ja juuri kun illalla alkaa leffat ja pelaaminen jne. ni pitäis mennä nukkumaan. Ei kiitos.
Mielummin niin että pitää viikon rytmiä, perjantaina ja lauantaina valvoo ja nukkuu tasan niin pitkään kun haluaa ja su-ma välinen yö menee aina muutaman tunnin unilla ja maanataina väsyttää saatanasti, mutta viikkorytmi on taas kuosissa.
Tällä kaavalla ollaan menty jo 3-4 vuotta. Ja havainnut itselle parhaimmaksi.

Eikä sitä kännykkää tai tablettia kannata pelätä nukkumaan mennessä. Itsellä ne toimii rauhoittajana ja unenhelpottajinan. Pitää vaan muistaa että ei saa olla mitään liian agressiivista ja räimettä ja hektistä. Itse katselen puolitylsiä dokumentteja. Niiden parissa rauhoittuu hyvin ja tulee uni paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Mahtava neuvo, että nukahtaminen onnistuu pistämällä pää tyynyyn ja sulkemalla silmät. Enpä ole koskaan ajatellutkaan. Masentuneetkin parantuvat kehottamalla piristymään :facepalm:

Itsehän voin kieriä sängyssä vaikka tunteja, jos ei satu nukuttamaan. Aamuisin taasen väsyttää 100% varmuudella riippumatta siitä, kuinka pitkät yöunet on takana. Tuntuu että piristyn aina illalla, vaikka olisi paljon univelkaakin takana. Tyttöystäväni on täysin päinvastainen tapaus ja täytyy sanoa että kateeksi käy, koska yhteiskunta on kuitenkin rakennettu pääasiassa aamuvirkkujen ehdoilla. Töihin on toki pakko raahautua väsymyksestä huolimatta, mutta tosiasiassa olisin paljon parempi työntekijä, jos saisin työskennellä enemmän iltapainotteisesti (onnistuu osittain nykyäänkin). Esimerkki: nukuin viime yönä poikkeuksellisen pitkät yöunet, eli noin 9h. Olen edelleen ihan "tokkurassa" ja on vaikeaa keskittyä töihin.

Unirytmini normalisoituu oikeastaan vain etelän lomareissuilla. Tämä johtunee siitä, että kyseisissä maissa on paljon aurinkoa ja selkeät rajat päivän ja yön välillä (päivällä kirkasta, pimeä tulee nopeasti). Lisäksi toki eri aikavyöhyke, stressin puute ja paljon ulkoilmassa oleskelua auttavat asiaan.

Joku varmaan nyt suositteleekin enemmän liikuntaa minulle: työpäivinä ehdin urheilemaan ehkä sen tunnin verran ja tämänkin vasta illalla, jolloin sillä on enemmänkin piristävä vaikutus minuun monen tunnin ajan... Yksi ongelma onkin varmaan tämä fyysisesti kevyt toimistotyö. Kaikkia ihmisiä ei ole luotu istumaan konttorissa koko päivää.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Näitä lukiessani tulee mieleen se "Sukulan suojatit" sarja.
Siinä ekassa osassa oli tyttö joka oli jättänyt peruskoulun kesken masennuksen vuoksi. Ymmärrettävää johonkin asti, mutta kun sitä masennusta oli kestänyt kahdeksan vuotta. Työnsaanti on juuri nyt hemmetin vaikeaa, joten miten ihminen jolla on ikää 20-30 vuotta ja melko tyhjä työhistoria voi saada työtä?

Vai onko se vain niin yksinkertaista, että kaikki eivät vain halua töihin?
Sukulainen masennuksen takia eläkeellä ja pakko huomata miten yhteiskunta sahaa omaa ja kansalasten oksia...

Sillä on terapeutti joka on ihan urpo(tai ei kemiat natsaa) ja pieni kaupunkin niin vaihtaminen ei onnistu.

Kumma miten joillekin se työ löytyy, vaikka miten huonosti hoitaa hommansa.
Ehkä se vain on sitten näiden "ei tuottavien" työpaikkojen ominaisuus...

Eikö noillekin voisi jotain mittaria olla joka osoittaa ammattitaidon?
Tietysti yksi tärkeimmistä asioista on se terapeutin ja potilaan välinen kanssakäyminen ja sitähän on hankala mitata...

Omassa työssäkin ollut asiakkaana tuon alan porukkaa ja onhan niissä ollut muutama aika haastava tapaus ja en kyllä osaisi kuvitella niitä auttamassa muita ihmisiä...

Yksi tämän hetken työmarkkinoiden isoista ongelmista taitaa olla tyypit jotka rekryää porukkaa.
Tehtävässä jossa olen ollut reilu 10v, niin ennen minua siinä oli joku toinen joka lähti kahden viikon jälkeen kun ei saanut tarpeeksi palkkaa...
Palkka kyllä on paska, mutta kyllä se ihan tiedossa oli päivästä yksi.

Nykyäänkin meille otetaan ihan ihme tyyppejä töihin/harjoitteluun, ei mitään hajua millä kriteereillä ne meille pääsee...

Kiva tosiaan ihmetellä missä jannu on niin seisoo jossain suu auki kun ei ole mitään hommaa. :btooth:

Jossain vaiheessa meillä oli haastattelut jossa neljä ihmistä oli haastattelemassa tulijoita ja silti meni valinnat vituiksi.:lol:
Kaveri kertoi jonkun tuttunsa hakeneen meille, mutta tämä ei päässyt, vaikka ainakin kaverin mukaan hyvä tekemään töitä.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Niin ja unirytmistä.
Olen itse iltavirkku ja kyllä se on vaikea muuttaa tuota...

Kuullut monesti tuon "menet vain nukkumaan aikaisemmin".
Vähän sama kuin sanoo masentuneelle et "piristy!":facepalm:

En jaksa kaivaa, mutta ei pitkä aika kun luin tutkimusta jossa oli tutkittu ihmisten unirytmiä ja harvalle ihmiselle sopii vuorotyö, vaikka olisikin iltaihminen.
Tarkoitan siis vaihtuvaa vuoroa.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Niin ja unirytmistä.
Olen itse iltavirkku ja kyllä se on vaikea muuttaa tuota...

Kuullut monesti tuon "menet vain nukkumaan aikaisemmin".
Vähän sama kuin sanoo masentuneelle et "piristy!":facepalm:

En jaksa kaivaa, mutta ei pitkä aika kun luin tutkimusta jossa oli tutkittu ihmisten unirytmiä ja harvalle ihmiselle sopii vuorotyö, vaikka olisikin iltaihminen.
Tarkoitan siis vaihtuvaa vuoroa.


Sama huomio itsellä. Taisi aamuvuoro ensin sujua suht ok. Sitten lyheni aamuvuorossa unet johonkin 2-4 tuntiin. Sitten alkoi tökkiä että yövuorossa sai jonkun pari tuntia nukuttua. Ei se iltavuorokaan ihan mallikkaasti enää lopuksi mennyt, mutta ehkä parhaiten kumminkin.

Sitten ne menivät säheltämään 1kk ajaksi työvuoroja niin että oli 6 päivän työviikkoa välillä. Taisi mennä ehkä AAIIYY. Siinä menikin lopullisesti terveys ja en saanut nukuttua kahteen päivään enää ollenkaan. Pomo rupesi vittuilemaan kun jouduin nukkumaan töyaikana kotona. Jotain selitteli pomo että on itsekin ollut sairaana ja pois töistä juuri samaan aikaan. Kertoi siis että on harmaalla alueella ja täytyy olla lääkärin lausunto sairaslomasta. Oli kokeilu menossa myös että omailmoitus riittää sairaslomaan kolmeksi päiväksi. Tää pomo oli pettänyt siellä jonkun toisen pomonsa kanssa ja kaverit tunsikin tuon, että on ihan hullu äijä. Ei oikein herättänyt kunnioitusta. Lisäksi olivat pakkosiirtäneet minut eri työtehtävään ja tietysti minulta mitään kysymättä ja oli samalla tuo pomokin vaihtunut. Jossain juhlilla sitten tämä vanha pomo vain vittuili, kaikkii muu porukka kyllä osasi olla ihan fiksusti. Siitä lähtien (6-päivän viikko kokeilusta) olen ollutkin vuoden saikulla ja nyt pääsin määräaikaiselle eläkkeelle. Ahdistelevat (vakuutusyhtiö) vain takaisin töihin, mutta en ole kyllä menossa koska on kielletty menemästä.

Tulipas siihen vahingossa pitkästi. Tuollainen 5kk vielä onnistuu hyvillä unilla. Mutta itsellä alkoi tulla hengenvaarallisia oireita vajaan 14 vuoden jälkeen.
Tahtoisin kysyä privaatisti pari juttua, laitatko YV:tä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Mahtava neuvo, että nukahtaminen onnistuu pistämällä pää tyynyyn ja sulkemalla silmät. Enpä ole koskaan ajatellutkaan. Masentuneetkin parantuvat kehottamalla piristymään :facepalm:
En mä tietenkään tarkoita, että kuka tahansa missä tahansa tilassa unirytmiään pystyisi siirtämään. Vrt. juurikin mainitsemasi masennus. Terveydelliset tekijät, niin fyysiset kuin psyykkisetkin varmasti vaikeuttaa ja tekee jopa mahdottomaksi. Pysyn kuitenkin kannassani, ettei ole kategorisesti olemassa mitään iltavirkkuja tai aamuvirkkuja vaan nämä ovat opittuja asioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
En mä tietenkään tarkoita, että kuka tahansa missä tahansa tilassa unirytmiään pystyisi siirtämään. Vrt. juurikin mainitsemasi masennus. Terveydelliset tekijät, niin fyysiset kuin psyykkisetkin varmasti vaikeuttaa ja tekee jopa mahdottomaksi. Pysyn kuitenkin kannassani, ettei ole kategorisesti olemassa mitään iltavirkkuja tai aamuvirkkuja vaan nämä ovat opittuja asioita.
Jahas jahas. No turha kai sitten väitellä enempää, kun sinä kerran koet asian niin. Ps. tämä saattaa liittyä asiaan: "A study among 1000 adolescents by the University of Madrid found that owls are better than early birds in intuitive intelligence, creative thinking and inductive reasoning." ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Jahas jahas. No turha kai sitten väitellä enempää, kun sinä kerran koet asian niin. Ps. tämä saattaa liittyä asiaan: "A study among 1000 adolescents by the University of Madrid found that owls are better than early birds in intuitive intelligence, creative thinking and inductive reasoning." ;)
En nyt tiedä, miten tuo hymiö pitäisi tulkita. Onko tuo jokin oikea tutkimus? Lähdeviite olisi ollut käytännöllisempi tapa viitata siihen. Löytyisi helpommin.

Kuitenkaan tuo lainattu teksti ei ota kantaa siihen, mitä minä sanoin. Väitän, että unirytmi on opittua, ei muuttumaton ominaisuus. Siihen en ota kantaa, mikä olisi hyvä rytmi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
En nyt tiedä, miten tuo hymiö pitäisi tulkita. Onko tuo jokin oikea tutkimus? Lähdeviite olisi ollut käytännöllisempi tapa viitata siihen. Löytyisi helpommin.

Kuitenkaan tuo lainattu teksti ei ota kantaa siihen, mitä minä sanoin. Väitän, että unirytmi on opittua, ei muuttumaton ominaisuus. Siihen en ota kantaa, mikä olisi hyvä rytmi.
No lue vaikka tämä: http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/variations/individual-variation-genetics

"Although we often use the term "morning person" in fun, being a morning or night person is influenced by the genetics of how fast or slow our internal clocks tick. Genes influence how fast or slow our internal clock runs and, as a result, how closely it—and our body’s functions—align with the 24-hour day."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Juuri noin.
Itsehän luen aina wikipediaa ja keskustelupalstojen tylsiä ketjuja peiton alle mennessä, ja varsin toimiva ratkaisu ollut tähän asti. Se "nyt vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni" kun ei ole lähellekään satavarma nopeaan nukahtamiseen.
Joku tuollainen on tehokas juttu kun vaan kannettavan näyttö on aivan tummalla että ei ota yhtään silmiin. Erittäin tehokas on myös vanhat formula 1 kisat yuotubesta. Laittaa kannettavan sillä lailla näppäimistön varassa sängylle "kallelleen" että voi maata kyljellään ja välillä katsoa kisaa. Se on niin tylsää että varmasti alkaa pian nukuttaa ja siitä saa läppärin luukun nopeasti kiinni ja nukahtaa muutamassa sekunnissa jos ei ole jo ennakkoon nukahtanut. Myös moottorin ääni rauhhoittaa ja nukuttaa :) Itse pystyin nukkumaan hyvin armeijan tekassa kypärä ja kuulosuojaimet päässä. Se tasainen humina ja tärinä kun on niin tehokas nukuttaja. Samoin nukuin armeijassa iltalomilla punkassa, kun muut kuulemma harjoitteli kokelaan kanssa aseotteita samassa tuvassa. Eli ilmeisen hyvät unenlahjat. Ja kuulemma muutenkin on ollut tosi hyvät unenlahjat ja suht paljon vaatiikin unta että jaksaa kunnolla. Aiemmin aina nukahdin telkkarin elokuvien/ohjelmien mainoskatkon aikaan (jos tuli myöhällä), että aika nopeasti on saanut aina unesta kiinni. Ei ole ollut koskaan siitä ongelmaa, etteikö uni tulisi jos kerta nukuttaa. Kummasti äitikin on aina nukkunut päiväunia, mutta ei itse tartte jos nukkuu noin 10-12 tuntia yössä. Varmaan joku "normaali" selviää hyvin 4-5 tunnin unillakin. Itse tosin olen myös ihan normaali, mutta hyvin nukuttaa. Niin ja mulla yleensä aina iski migreeni aamuvuoro viikon jälkeen lauantaina ja sunnuntaina kun joutui nukkua vähän pitempään. Normaalisti herätys oli klo 5 ja 6 aikaan töihin. "Terveet" pystyy onneksi nukkumaan viikonloppuisin pidempään ilman pään leviämistä :) Mulla ei ole edes diagnosoitu migreeniä, mutta äidillä kuulemma on. Täytyisi ottaa lääkärin kanssa puheeksi, mutta ovat niin todella laiskoja tekemään yhtään mitään ylimääräisiä tutkimuksia.

Niin joo, eilen soittelinkin äitille. Kertoi että lääkäri/neurologi oli sanonut sille 30 vuotta sitten että sillä on kaulakyliluu ja se pitää leikata. Mutta ei ole kumminkaan leikattu. Ilmeisesti oli röntkenkuvattu ja vika oli näkynyt kuvissa. Täytyypä muuten selvitellä että mikä ihme tuo on ja mitä se vaikuttaa ja miten se leikataan. On niin omituinen että en ole koskaan kuullutkaan. Lisäksi neurologiakaan en ole nähnyt vielä koskaan, vaikka itsellä on melko ikäviä neurologisia sairauksia tai ainakin jotain pieniä vaivoja. Kuulemma menee penkomaan jotain potilasarkistoja -90 luvulta jos sieltä löytysi, mutta jos kerta muistaa, niin varaa vaan aikaa neurologille ja ottaa uudet kuvat. Magneetissakin oli jo, mutta oli kuvattu jotain aivan väärää paikkaa ja mitään vikaa ei ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
En nyt tiedä, miten tuo hymiö pitäisi tulkita. Onko tuo jokin oikea tutkimus? Lähdeviite olisi ollut käytännöllisempi tapa viitata siihen. Löytyisi helpommin.

Kuitenkaan tuo lainattu teksti ei ota kantaa siihen, mitä minä sanoin. Väitän, että unirytmi on opittua, ei muuttumaton ominaisuus. Siihen en ota kantaa, mikä olisi hyvä rytmi.
Iltapala 19.30. Rauhoittuminen 20.00 (hiljaisuus). Nukkuminen 21-7 (10h) Töihin 8-16. Tuollainen sopisi itselle tosi hyvin ja sitä 24h 365.

Pappa esimerkiksi ottaa unilääkkeet joskus 18 aikaan ja 19 aikaan menee nukkumaan. Heräilee joskus 4 tai 5 aikaan ja keittelee kahvit. Noin ne kai maatilalla on aikoinaan mennyt, että herätään kukonlaulun aikaan aamulla kun aurinko nousee. Niillä ei telkkaria ole ollenkaan, eli ei tarvitse sitä töllöttää.

Vuorotyö ei tosiaan sovi kenellekään ja on terveyden kannalta epäterveellistä. Taitaa viedä elinaikaa noin 3 vuotta pois. Lisäksi palautumisessa kestää noin 2 vuotta, että elimistä jotenkin normalisoituu.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Iltapala 19.30. Rauhoittuminen 20.00 (hiljaisuus). Nukkuminen 21-7 (10h) Töihin 8-16. Tuollainen sopisi itselle tosi hyvin ja sitä 24h 365.

Pappa esimerkiksi ottaa unilääkkeet joskus 18 aikaan ja 19 aikaan menee nukkumaan. Heräilee joskus 4 tai 5 aikaan ja keittelee kahvit. Noin ne kai maatilalla on aikoinaan mennyt, että herätään kukonlaulun aikaan aamulla kun aurinko nousee. Niillä ei telkkaria ole ollenkaan, eli ei tarvitse sitä töllöttää.

Vuorotyö ei tosiaan sovi kenellekään ja on terveyden kannalta epäterveellistä. Taitaa viedä elinaikaa noin 3 vuotta pois. Lisäksi palautumisessa kestää noin 2 vuotta, että elimistä jotenkin normalisoituu.
Nykyisin paremmat vuorot ollut töissä, mutta jossain vaiheessa oli IAP sekaisin niin alkoi olemaan aika sekaisin mikä maa, mikä veenus ja mikä missä.:dead:

Yötä ei sentään ole ollut meillä, vielä.:mad:


Onko kellään vinkkiä hyvään ajanhallinta softaan, jolla olisi hyvä tehdä runko päiville ja sitten muokata sitä helposti eri päiville?:bored:
Mieluiten jos saisi vielä Lumijoille se softan tietokoneen lisäksi niin olisi pop...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
61
Ei ongelma ole nykyään enää edes harjoittelijat, vaan jopa jotkut henkilöt jotka tulevat oikeasti töihin ja ovat vaivautuneet hakemaan työpaikkaa ja on otettu lisäksi vielä kaikista ehdokkaista töihin. Jotkut ihmiset vaan luulee nykyään, että se riittää kun käy 8 tuntia töissä ja esittää hyvää jätkää. Meidän firmastakin on ollut pakko laittaa pihalle tyyppejä koeaikana, kun ei niistä ole edes kahvinkeittäjiksi ollut.
Nimenomaan vain käyvät töissä, töiden tekeminen onkin sitten heti jo eri asia ja siinä yleensä töksähtää. Näitä on paljonkin, ennen firmassa vältettiin entisiä tehdastyöläisiä koska heillä on tärkeintä käydä se 8h paikalla saatiin jotain aikaan tai ei. Mutta sitten tuli yksi entinen tehdasmies joka olikin ihan tekijämies ensimmäisestä päivästä lähtien, piti sekin kriteeri sitten lieventää..

jo sinällään tässä konseptissa on se perustavanlaatuinen valuvika että täten annetaan SINUN kohtalosi ja mahdollinen tulevaisuutesi kolmannen osapuolen käsiin joka kaikki positiiviset meriittisi ja "track recordin" sivuuttaen mielivaltaisesti voi parilla sanalla määrätä kohtalosi.
Näinpä, melkoista riskipeliä. En ole itse koskaan lähtenyt suosittelijaksi enkä samalla logiikalla pyydä sitä itsekään keneltäkään. Olen kyllä sanonut kysyttäessä että yhteystiedot saa laittaa ja vastaan kysymyksiin tarvittaessa. Joskus on soiteltukin esim. entisten kesämiesten hakiessa töitä muualta, yksi ainakin pääsi puhumisteni perusteella töihinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
No lue vaikka tämä: http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/variations/individual-variation-genetics

"Although we often use the term "morning person" in fun, being a morning or night person is influenced by the genetics of how fast or slow our internal clocks tick. Genes influence how fast or slow our internal clock runs and, as a result, how closely it—and our body’s functions—align with the 24-hour day."
Entäs tämä?
"Although genetics plays an important role in whether you are a morning or evening type, there are several other factors that influence this characteristic. Age, daily work or school schedules, and other environmental, lifestyle, and social factors all play a role."

Samalta sivulta siis. Vaikka taipumus johonkin suuntaan olisi (en taida olla väittänyt tästä mitään), niin se ei rytmiä määrää vaan ihminen pystyy siihen itse vaikuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Noihin ensimmäisen sivun keskusteluihin tuosta oma-aloitteisuuden puutoksesta voin itse mainita melko lailla syyllistyneeni aiemmin.

Tuli harrastettua melko lailla takamuksellaan istumista ja Tabilla "leikkimistä". Mutta puolustuksekseni voin sanoa että kun kyseessä on elektroniikka/sähkökomponentti kauppa, niin enhän minä harjoittelijana ole kelvollinen edes valitsemaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Valitset tehdä jotain: "Ei näin"
Et tee jotain: "Miksi et tee?"

Siivous tarpeen mukaan nyt tietenkin oli itsestäänselvyys ja sitä tekikin silloin kun aiheellista oli. Samoin aina kun asiakas tuli, niin minähän se lähes aina ensimmäisenä olin tervehtimässä ja kysymässä mitä tarvitsevat.
Mutta olettivat minun järjestävän heidän yritys-dokumenttejaan tai alkavan tekemään inventaariota? Ei ole harjoittelijan päätäntä vallassa kyllä tuollaiset IMO.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Olin eräässä PK-firmassa ulkopuolisena konsulttina. Firmaan rekrytoitiin toimarin 30v sukulaispoika, suoraan esimiestasolle ilman mitään työhistoriaa saati sopivaa koulutusta. Tällä sankarilla ei ollut mitään "oikeaa tekemistä" firmassa, joten jannu pyrki kaikin tavoin haittaamaan muiden työntekijöiden työtä. Joko kytättiin selän takana ja kysyttiin tyhmiä, pidettiin turhia palavereja/kysymystuokioita, jauhettiin paskaa vakkarien kanssa tai tungettiin ilman lupaa toisten työpisteelle -> suljettiin työohjelmat ja käytiin checkaamassa iltapaskan lööpit ja oman osakesalkun kurssikehitys. Firman konttorilla alkoi tuoksua rasvalle ja ketsupille, kun esimies haki kassikaupalla mäkkisafkaa joka päivä. Kaiken huippuna arvon läskipallolla ei ollut mitään tietoa siisteydestä, joten roskaruoan jämiä löytyi niin lattialta kuin työpisteiden seasta, roskat jätettiin muiden hoidettavaksi.

Uskokaa tai älkää, kaveri on nykyään firman varatoimarina..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Entäs tämä?
"Although genetics plays an important role in whether you are a morning or evening type, there are several other factors that influence this characteristic. Age, daily work or school schedules, and other environmental, lifestyle, and social factors all play a role."

Samalta sivulta siis. Vaikka taipumus johonkin suuntaan olisi (en taida olla väittänyt tästä mitään), niin se ei rytmiä määrää vaan ihminen pystyy siihen itse vaikuttamaan.
Totesit itse näin: "Pysyn kuitenkin kannassani, ettei ole kategorisesti olemassa mitään iltavirkkuja tai aamuvirkkuja vaan nämä ovat opittuja asioita."

Annoit siis selkeästi ymmärtää, että ihmisillä ei ole unirytmiin vaikuttavia fysiologisia eroja, vaan kaikki erot johtuvat opituista tavoista. Tästä olen täysin eri mieltä. Ja totta helvetissä (useimmat) iltavirkutkin pystyvät sopeutumaan pakon edessä aikaisiin aamuherätyksiin, mutta tällöin he sotivat luontaista rytmiään vastaan ja se aiheuttaa erilaisia ongelmia. Kyllä introvertti ihminenkin pystyy tarvittaessa harrastamaan small-talkia, mutta ei se tee hänestä ekstroverttiä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Totesit itse näin: "Pysyn kuitenkin kannassani, ettei ole kategorisesti olemassa mitään iltavirkkuja tai aamuvirkkuja vaan nämä ovat opittuja asioita."

Annoit siis selkeästi ymmärtää, että ihmisillä ei ole unirytmiin vaikuttavia fysiologisia eroja, vaan kaikki erot johtuvat opituista tavoista. Tästä olen täysin eri mieltä. Ja totta helvetissä (useimmat) iltavirkutkin pystyvät sopeutumaan pakon edessä aikaisiin aamuherätyksiin, mutta tällöin he sotivat luontaista rytmiään vastaan ja se aiheuttaa erilaisia ongelmia. Kyllä introvertti ihminenkin pystyy tarvittaessa harrastamaan small-talkia, mutta ei se tee hänestä ekstroverttiä...
Noniin. Muistin siis väärin. Mietin konditionaalien määrää tuossa sulkeissa olevassa lausahduksessa ja ajattelin, että "taida" riittäisi.

Tarkennan sanomaani sen verran, että en tarkoittanut taipumusta, mistä tuossa linkissä puhuttiin, vaan ihan todellista unirytmiä. Annoin ehkä ymmärtää muuta, pahoittelen.

Lähdetäänkö seuraavaksi vääntämään siitä, miten uskon introverttiyden ja extroverttiydenkin olevan opittuja asioita? Ehkä antaa olla ainakin tässä threadissa.

Edit: Jatketaan nyt vielä vähän ilman uutta viestiä. Nämä näkemykseni tulevat siitä, että en halua uskoa geenien tuomitsevan ihmistä tietynlaiseksi. Geenit antavat toki raamit joiden puitteissa toimitaan, mutta haluan uskoa näiden raamien olevan mahdollisimman laajat. Inhoan ajatusta, etten pystyisi muuttamaan jotakin itsessäni. Koen tuommoisen ajattelun melkoisen fatalistisena. Jos asenne muutokseen on alusta lähtien negatiivinen, niin epäonnistumaanhan se on tuomittu.

Toisaalta kovien tieteiden edustajana uskon kyllä pätevästi tehtyyn tutkimukseen. Jos sellaista esitetään, niin täytyyhän sitä käsityksiään muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
431
Erään kaupungin hommissa vanhoilla jäärillä oli tapana pistää liian innokkaat työntekijät kuriin laittamalla ne sahaamaan metalliputkia käsisahalla, kantamaan betoniporsaita kottikärryllä tai raivaamaan pusikkoa vesurilla.

Välistä käytiin kysymässä että vieläkö riittää puhtia, kun olis lisää hommia. Se jos mikä syö kesätyöntekijän innon ja motiivin kun rangaistaan, jos alkaa tekemään töitä ahkerammin, kuin laiskotteluun tottuneet vakityöläiset.

"On niin kiire ettei kerkeä töitäkään tehdä."-vakiosanonta työntekijöiltä kun satoi vettä ja olisi pitänyt ulkohommiin alkaa. Sen sijaan suhailtiin pakettiautolla työmaalta toiselle ja suunniteltiin.

Siinä on hyvä lähtä sitten eteenpäin, kun oppii välttämään töitä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
182
Turboahdin: Siinähän se juju onkin, nuorta on helpompi pomputtaa ja joissain paikoissa se on oikein tapana. Ne joilla on työkokemusta 10+ vuotta tietävät jo piru vie oikeutensa ja valvovat niitä.

Kyllä vanhemmatkin duunarit osaavat lintsailun taidon. Duunikaveri kertoi aikoinaan, kuinka joillain oli tapana käydä kääntymässä perjantaisin työpaikalla. Kysymys ei ollut kerrasta tai parista vaan vuosia kestäneestä jutusta. Nykyään on kellokortit...

"Näin on aina tehty ja näin me tehdään nytkin" tyypit.
Nämä ihmiset eivät ole pahoja, mutta täysin kykenemättömiä muuttamaan toimintatapojaan. Ei siinä, että heidän tapansa olisi väärin, mutta kun sen homman voisi tehdä toisinkin ja luultavammin helpommin.
Esim. 20 kg painava juttu pitää kantaa käsin, se että kärryjen hakemiseen (johon tuotteet voisi lastata) menee 2-3 minuuttia on heistä ajantuhlausta. Näitä kannettavia juttuja voi olla sitten 5-10. Kun erehdyt ehdottamaan jotain toista tekniikkaa, niin piru on irti.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Tuli mieleen tosta vuorokausirytmistä, että onkohan yökukkujilla melatoniinin ja kortisolin eritys häiriintynyt? vai erittyykö melatoniinia aina yöllä eniten sekä kortisoliarvo on korkeimmillaan aamusta, huolimatta vuorokausirytmistä?
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Mihinkäs se valkenisi kun Kelasta saa massit ihan mukavaan elämään? Jos tavoitteet on mallia CS:GO:ta koko päivä ja halvinta kaljaa, niin kyllähän siihen Kelan masseilla pääsee.
Eikös tuo (elikkäs vähemmän porukkaa kisaamassa vähistä työpaikoista) ole vain etu niille jotka aikovat työtä tekemällä rikastua? Tosin kyseisen haaveen älyttömyys valkenee muutamassa vuosikymmenessä niille ahkerillekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 933
Turboahdin: Siinähän se juju onkin, nuorta on helpompi pomputtaa ja joissain paikoissa se on oikein tapana. Ne joilla on työkokemusta 10+ vuotta tietävät jo piru vie oikeutensa ja valvovat niitä.

Kyllä vanhemmatkin duunarit osaavat lintsailun taidon. Duunikaveri kertoi aikoinaan, kuinka joillain oli tapana käydä kääntymässä perjantaisin työpaikalla. Kysymys ei ollut kerrasta tai parista vaan vuosia kestäneestä jutusta. Nykyään on kellokortit...

"Näin on aina tehty ja näin me tehdään nytkin" tyypit.
Nämä ihmiset eivät ole pahoja, mutta täysin kykenemättömiä muuttamaan toimintatapojaan. Ei siinä, että heidän tapansa olisi väärin, mutta kun sen homman voisi tehdä toisinkin ja luultavammin helpommin.
Esim. 20 kg painava juttu pitää kantaa käsin, se että kärryjen hakemiseen (johon tuotteet voisi lastata) menee 2-3 minuuttia on heistä ajantuhlausta. Näitä kannettavia juttuja voi olla sitten 5-10. Kun erehdyt ehdottamaan jotain toista tekniikkaa, niin piru on irti.
Toi on totta. Vanhan muron puolellakin oli joku kunnallisella sairaalassa ilmeisesti joku huoltojamppa usean vuoden kokemuksella. Jossain triidissä tuli joku meneminen puheeks ni tää jamppa sano että "joo kyllä se sopii, mulla on tälle kuulle vielä kolme sairaslomapäivää pitämättä". Mitä vittua? Se että kuussa saa pitää kolme sairaslomapäivää ilman lääkärin toistusta, ei tarkoita sitä että sulla olis kolme pakollista vapaapäivää kuussa.
Hyvä vaan että KIKY vähän rokottaa kunnallisten ja valtion työntekijöitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
76
Mitä vittua? Se että kuussa saa pitää kolme sairaslomapäivää ilman lääkärin toistusta, ei tarkoita sitä että sulla olis kolme pakollista vapaapäivää kuussa.
Hyvä vaan että KIKY vähän rokottaa kunnallisten ja valtion työntekijöitä.
Vähemmistödespotia on hieno asia, eli muutama käyttää järjestelmää väärin ja kaikkia rangaistaan. Niillä kokemuksilla mitä itsellä on julkiselta niin tunnen vain yhden tapauksen joka harrasti myös tuota. Ohessa todistin että sata muuta eivät kyseistä lomailua tehneet. En lähtisi antamaan keppiä 99%:lle ihan vain sen takia että yhdellä on asenneongelma.

Kolmen päivän saikku omalla ilmoituksella on hemmetin hyvä asia oikein käytettynä, sillä se säästää paljon lääkärien ja firman HR:n resursseja. Puhumattakaan että nororipulipaskan lentäessä ei ole KIKYn puolustajienkaan lystiä kykkiä hiki valuen tuntikaupalla päivystyksessä hakemassa todistusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Vähemmistödespotia on hieno asia, eli muutama käyttää järjestelmää väärin ja kaikkia rangaistaan. Niillä kokemuksilla mitä itsellä on julkiselta niin tunnen vain yhden tapauksen joka harrasti myös tuota. Ohessa todistin että sata muuta eivät kyseistä lomailua tehneet. En lähtisi antamaan keppiä 99%:lle ihan vain sen takia että yhdellä on asenneongelma.

Kolmen päivän saikku omalla ilmoituksella on hemmetin hyvä asia oikein käytettynä, sillä se säästää paljon lääkärien ja firman HR:n resursseja. Puhumattakaan että nororipulipaskan lentäessä ei ole KIKYn puolustajienkaan lystiä kykkiä hiki valuen tuntikaupalla päivystyksessä hakemassa todistusta.
Totta. Vituttaisi urakalla käydä lekurilla turhan takia hakemassa jotain paperilappusta silloin harvoin kun sattuu kipeänä olemaan. Nämä saikut näyttävät kerääntyvän aika tehokkaasti tietyille ihmisille ja useimpien kohdalla homma haiskahtaa aika vahvasti. Ehkä pitäisi olla joku sääntö käytössä, että näille urakalla saikuttajille määrättäisiin tehostettu valvonta ja kaikki saikut edellyttäisivät lääkärintodistuksen.

Meillä duunissa "lapsi sairaana" -kortti tuntuu olevan tietyillä henkilöillä jatkuvassa käytössä. Monesti nämä lapset eivät ole edes ihan pieniä, joten pistää miettimään miten ei muka voisi tehdä vaikka etäpäivää. Vaatiiko se 13v Jonne-Petterin hoivaaminen niin täyden huomion, että ei ehdi edes meilejä lukemaan saman päivän aikana...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Mielenkiintoisia argumentteja asioihin, mutta melkein kahden sivun verran eksytty langan aiheesta.

Työharjoittelija(t) on omasta mielestäni hieman ikävässä asemassa nykyään. Kaikilla on polte päästä katsomaan ja kokemaan "oikeita" töitä, mutta samaan aikaan ollaan totuttu liian mukavaan elämään. Vanhemmat tuppaa hankkimaan ja tekemään kaiken mahdollisen lastensa eteen, koska heidän omat vanhemmat eivät välttämättä pystyneet sitä aikoinaan tekemään. Tällöin nuoriso (= lapsesta alkaen) ei ole tietoisia työmoraalista ja -panoksesta, koska kaikki on tullut "kunhan meen kouluun ja lähden sieltä kun siltä tuntuu". Osakseen se on lasten syytä, mutta omasta mielestäni myös vanhempien. Ei se meidän Jani-Petteri ole yhtään parempi tai huonompi lapsi kuin naapurin Timo ja Minttu. Joka tapauksessa, (lähes) kaikki edellä mainituista tulevan olemaan lähitulevaisuudessa tai hieman myöhemmin jonkin sortin työelämän harjoittelijoita.

Työllisyystilannehan on ikävästi sanottuna päin persettä tällä(kin) hetkellä. Duunarit ja "isot äijät" painaa tulosta firmoissa tänään, mutta mitä tapahtuu 5 vuoden päästä? Entä 15 vuoden päästä? Joskus te ÄIJÄTkin lähdette työelämästä ja nuoremmat ottaa teidän hommia haltuun. Eri asia tietenkin että kiinnostaako teitä - näyttävästi ei. Tosiasiahan on se, että kun näitä harjoittelijoita haukutaan luusereiksi, avuttomiksi, laiskoiksi ja mitähän näitä hyviä termejä onkaan, niin mitäs luulette että auttaako negatiivinen asennoituminen heitä kohtaan yhtään? Jos joku oikeasti olettaa, että heidän tieto-taito -taso on niin korkea, että pystyy handlaamaan työelämän projekteja tai menestymään harjoittelussa ilman pysähdyksiä ja esittämättä esimieheltä kysymyksiä, suosittelen kääntymään jonkun psykologin pakeille mahdollisimman pian. Toki siellä seassa on niitä "vittu tästä ei makseta", "MÄ pystyn kyllä muihinkin hommiin ku näihin" ja "ei mua kiinnosta, tää on vaan harjottelu. kyllä tää menee läpi", eikä asenne tunnu tänäpäivänä katsovan koulutusasteeseen lainkaan. Ei sitä työharjoittelujaksoa turhaan kutsuta työharjoittelujaksoksi. Nuorelle täytyy osata kanavoida ja markkinoida sitä työtä, se kun vaan sattuu olemaan esimiesten hommaa, vaikka se tunnutaan hieman unohtavan aina väliajoin.

Olen ollut itsekin harjoittelija, vieläpä useampaan otteeseen. Ei se aina maistunut, mutta ymmärrän kuinka paljon se merkitsee molemmille osapuolille - kunhan vain siihen osataan asennoitua oikealla tavalla.
 

Pricez

I suck at games
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
214
Mikä ihme on tämä 3 päivän saigoni ilman ilmoitusvelvollisuutta?.
Kyse oli kuitenkin ilmeisesti "Ilman lääkärintodistusta"-menettelystä. Meillä on vastaava käytössä ja esimiehellä on onneksi oikeus komentaa lääkäriin jos epäilee jotain.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Riippuu vähän työharjoittelun luonteesta, että täytyykö ohjaajan/pomon saada työharjoittelija innostumaan ja motivoitumaan.

Jos scouttaan jonku hyvän tekijän vaikkapa yliopistosta, niin kannattaa hommat suunnitella mielekkääksi. Jos kyseessä on taas, että Penan poika datiksesta tarttis paikan ja ovesta astuu diginatiivi snäppäilijä, niin ei siihen kannata liikaa resursseja tuhlata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Mikä ihme on tämä 3 päivän saigoni ilman ilmoitusvelvollisuutta?
Mulla on tarvetta lääkärintodistukselle vain jos poissaoloa kertyy yli 7 kalenteripäivää.

Että viikoksi voisi teoriassa jäädä sänkyyn ja laittaa vaan tekstareita pomolle.

Toimihenkilöpuoli ja järjestely on varmasti tehty, koska paikalliset lääkäripalvelut ovat sellaisia, että on aivan turha tukkia päivystyksiä nuhapoissaololapuilla. Ja yksityisiä lääkäreitä / työterveyksiä ei ole (tarpeeksi).
 

Siivekäs

NOSTO
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Joo, läppäri kyljelleen tai tabletti näyttö himmeimmillään ja jotain tylsähköä settiä pyörimään, niin hyvin toimii :tup: Puhelimella tosiaan paskaa lukiessa huomaan muutaman kerran jo torkahtaneeni kun puhelin tippuu kädestä, tän jälkeen jo saakin unta. :)
Mä liputan NASCAR-kisojen puolesta. Se monotoninen V8n pörinä parin tunnin ajan pistää väkisinkin nukuttamaan...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Jos scouttaan jonku hyvän tekijän vaikkapa yliopistosta, niin kannattaa hommat suunnitella mielekkääksi.
Minkä takia hommat suunnitellaan mielekkäiksi (ja yrityksen kannalta järkeviksi) vasta sitten, kun 'scouttaajan' silmää miellytetään tarpeeksi? Eikö molemmat hyötyisi enemmän jos lähtöasetelma olisi alustettu hyvälle pohjalle ja lopussa seisoisi kiitos & palkinto molemmille osapuolille?

Jos kyseessä on taas, että Penan poika datiksesta tarttis paikan ja ovesta astuu diginatiivi snäppäilijä, niin ei siihen kannata liikaa resursseja tuhlata.
Miksi ottaa "alikoulutettu snäppäilijä" harjoitteluun, jos tiedetään ettei intressit kohtaa? Ihmeellisiä tekosyitä taas miksi harjoittelijat ovat "sankareita". Luulisi ammattimiehen tietävän ja tuntevan omaa alaa sen verran, että pystyy sanomaan onko tietyllä koulutustasolla mahdollisuuksia selvitä kaavailluista tehtävistä. Jos ei riitä, niin sitten nostamaan tarvittavan harjoittelijan koulutustasovaatimusta ja/tai palkkaamaan toinen henkilö tekemään tehtävät.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Minkä takia hommat suunnitellaan mielekkäiksi (ja yrityksen kannalta järkeviksi) vasta sitten, kun 'scouttaajan' silmää miellytetään tarpeeksi? Eikö molemmat hyötyisi enemmän jos lähtöasetelma olisi alustettu hyvälle pohjalle ja lopussa seisoisi kiitos & palkinto molemmille osapuolille
Koska resursseja on määrä X ja niiden käyttö kannattaa suunnitella huolella. Tässä täytyy nyt ottaa huomioon, että harjoittelija yleensä tästä kuviosta hyötyy ja yritys ei niinkään. Se mitä sinä haet on, että harjoittelijoita pitäisi vielä nykyistä enemmän paijata ja mennä heidän ehdoilla.

Jos taas harjoittelija on myös tulevaisuuden visiossa mukana, niin tottakai käytetään resursseja hänen pitämisekseen, kuten tehdään kaikkien hyvien suorittajien kanssa.

Miksi ottaa "alikoulutettu snäppäilijä" harjoitteluun, jos tiedetään ettei intressit kohtaa? Ihmeellisiä tekosyitä taas miksi harjoittelijat ovat "sankareita". Luulisi ammattimiehen tietävän ja tuntevan omaa alaa sen verran, että pystyy sanomaan onko tietyllä koulutustasolla mahdollisuuksia selvitä kaavailluista tehtävistä. Jos ei riitä, niin sitten nostamaan tarvittavan harjoittelijan koulutustasovaatimusta ja/tai palkkaamaan toinen henkilö tekemään tehtävät.
Miksi ostaa auto joka menee rikki tai TV-kanavapaketti, joka ei suurten urheilutapahtumien aikana toimikkaan? Et voi aina tietää, mitä saat.

Tässä ei nyt ollut koulutus pointtina, vaan se, että välillä tulee esim. suhteiden kautta tekijöitä, joiden taitotasosta et pysty etukäteen tarpeeksi sanomaan. Tottakai jos hommaan ei ole mitään edellytyksiä, niin silloin ei palkata vaikka olisi firman hallituksen suuromistajan poika.

Mitä koulutukseen tulee, niin otan mielummin ahkeran alikoulutetun datanomin, kuin löysän hyvin koulutetun insinöörin. Molempia on tullut koettua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 205 341
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
janisainio

Hinta.fi

Ylös Bottom