Työssä oppiminen -ilmaista työtä.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Poikani opiskelee toisen asteen koulutuksessa johon sisältyy 2kk "työssä oppimisen" käytännön koulutus. Sinänsä ihan ok, hyvä että nuori aikuinen oppii työnteon mutta sitä en ymmärrä että työn teettäminen on täysin ilmaista työnantajalle mutta maksullista opiskelijalle (ruoka+matkat). Ei edes ruoka tai ruokaraha kuulu 8h päivätyöhön. Mutta joo, oppiihan poika ilmaisen työnteon.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Eihän sitä mikään estä työnantajaa maksamasta jotakin? Siinä toinen hyvä oppimisen paikka nuorelle ihmiselle, kun neuvottelee itselleen palkallisen harjoittelupaikan.

Missä vaiheessa opintoja nämä harjoittelut tulee? Pystyisikö/saisiko se työssä oppija tehdä palkkansa eteen jotakin tuottavaa vai sitooko hän vain yrityksen resursseja tuottamatta mitään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Syksyllä aloitti opiskelun. Tietty siinä ei ole paljoa neuvotteluvaraa eduista koska työnantajan markkinat. Kyseessä kaupan ala ja kansainvälinen ketju.
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Eikös työharjottelun ajaksi voisi hakea jotain "oikeita" töitä opiskelualalta? Vai onko harjoittelu pakko muka tehdä palkattomana (koululta suoraan paikka?)

Itse ainakin aikoinaan ammattikoulussa mahdollisuutena oli ottaa koulun kautta joku paikka mihin mennä ilmaiseksi tai hakea itse palkallinen tai palkaton työ.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
416
Eikö todella saa matka ja/tai ruoka korvausta? Itse kun 7v. sitten olin 2. asteen koulutuksessa, niin kyllä siitä sai ruokarahan ja matkakorvauksen jos oli tarpeeksi työmatkaa. Ruokaraha oli joku naurettavan pieni, mutta ei tappiolle jäänyt jos itse teki ruoan. Opettajat puhui tuolloin että työnantaja EI SAA maksaa palkkaa, noh pyysin palkkaa ja sitä sainkin! Ajat voi toki olla muuttunut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
98% harjoittelijoista sitoo firman työntekijöitä neuvomaan ja opastamaan senverran paljon, ettei firmat todellakaan pääse tienaamaan harjoittelijan työpanoksella. Mutta jos harjoittelija osoittaa olevansa osaava ja omaavansa hyvän työmoraalin (ikävän harvinaista nykypäivänä), on paljon helpompi päästä palkallisiin töihin ko. firmaan ;)
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Harjoittelijoita on monenlaisia - osa syö yrityksen resursseja ja osa tekee paremmin tai vastaavalla laadulla kuin palkatut työntekijät. Kyllä työnantajan kuluksi voi laskea sen työn ja ammattitaidon opettamisen.

Meillä on iso osa hyvistä harkkareista rekrytoitu töihin, jolloin kaikki voittavat - tämä on myös oman alani (horeca) yleinen käytäntö. Oikein priimatapausten kanssa on sovittu, että harjoittelukin on palkallista, jotta on saatu sitoutettua. Omasta mielestäni harjoittelulla on tärkeä osa nuoren elämässä, itse lopetin datanomin opinnot toisen vuoden harjoittelun jälkeen vuosituhannen vaihteessa, kun totesin että tää ei mun hommaani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Poikani opiskelee toisen asteen koulutuksessa johon sisältyy 2kk "työssä oppimisen" käytännön koulutus. Sinänsä ihan ok, hyvä että nuori aikuinen oppii työnteon mutta sitä en ymmärrä että työn teettäminen on täysin ilmaista työnantajalle mutta maksullista opiskelijalle (ruoka+matkat). Ei edes ruoka tai ruokaraha kuulu 8h päivätyöhön. Mutta joo, oppiihan poika ilmaisen työnteon.
Kyllä ainakin viime vuonna sai toisen asteen koulutuksessa ruokarahaa jos ei voinut käydä syömässä koululla. Onko tämä sitten koulukohtaista? Myöskin matkakorvausta sai, mutta sen vaatimuksia en muista.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Kyllä oma puoliso ainakin sai Kelan kautta 9€/pv kulukorvauksen kun hänellä oli samanlainen 2kk työjakso (joka ei sitten ollut edes omaa alaakaan) Voi tietty riippua koulutuksestakin, emt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Poikani opiskelee toisen asteen koulutuksessa johon sisältyy 2kk "työssä oppimisen" käytännön koulutus. Sinänsä ihan ok, hyvä että nuori aikuinen oppii työnteon mutta sitä en ymmärrä että työn teettäminen on täysin ilmaista työnantajalle mutta maksullista opiskelijalle (ruoka+matkat). Ei edes ruoka tai ruokaraha kuulu 8h päivätyöhön. Mutta joo, oppiihan poika ilmaisen työnteon.
Mitä tuossa reilut 10 vuotta sitten olin työvoimapoliittisessa koulutuksessa, ja silloinen oppilaitos ainakin veloitti pienen korvauksen työnantajalta. Kuinka suuri korvaus oli en enää muista. Tuota perusteltiin sillä, että kun työntekijä maksaa työnantajalle on TA:lla suurempi motivaatio teettää oikeita alan töitä eikä vain "kahvinkeittäjänä" ole. Itse ainakin sain tehdä alan töitä.

Silloin TA maksoi yhden kahvin ja lounaan työpäivän aikana, lisäksi työttömyyskassalta sai ylläpitokorvauksen, koska työharjoittelun aikana joutui asumaan työssäkäntialueen ulkopuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Työsopparissa lukee että "työssäoppimisen ajalta ei makseta palkkaa" ja "työssäoppija maksaa ruokailun itse". Täytyy sanoa kundille, että selvittää oppilaitoksen puolelta ruokarahan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
95
Ainakin meillä koululta sai jonkun about 3e/päivä ruokarahan jos työpaikka ei tarjonnut. Aika haistapaska-summa mutta olipahan edes jotain. Kelalta voi sitten hakea jotain koulumatkatukea tms. myös työssäoppimisen ajalle.

Perseestähän noi "työssäoppimiset" oli, mitään en kummassakan paikassa oppinut eikä (kesä)töitäkään irronnut vaikka hommani ihan asiallisesti tein. Toki osittain voi paikkojen kohdalla katsoa peiliin mutta pienellä paikkakunnalla lama-aikaan oli jo haastetta löytää yhtään mitään paikkaa kun koulun puoleltakaan tukea paikan hakuun=ei ollut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
41
Minulla on ollut työnpuolesta riesana vähintään toistakymmentä harjoittelijaa ammattikoulusta ja ylemmistä oppiasteista. Kyllä ne pääsääntöisesti on ollut työjarruna koko harjoittelunsa ajan. Mihinkään ei moisia saa yksin päästää ja kaikki niiden tekoset on tarkastettava jälkikäteen ja sitten saat vielä vastailla miljoonaan typerään kysymykseen.
Tämä + 1. Paitsi pahimmat töhöt eivät edes tajua kysyä niitä typeriä kysymyksiä, vaan istuvat tuntitolkulla raapimassa muniaan, eikä homma etene. Koko ajan pitäisi olla kyttäämässä, että onnistuuko.

Yleisesti ottaen amikset saavat koulusta hakea korvausta ainakin aterioista, jos eivät voi koululla käydä syömässä. Matkoista en ole varma, mutta uskoisin, että jotain kautta niistäkin jotain pitäisi tulla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1
Kyseessä on siis työssäoppiminen. Opiskelija on työpaikalla suorittamassa jotain tutkintoonsa kuuluvaa opintojaksoa. Se myös arvioidaan näytöllä. Lähtökohtaisesti työssäoppiminen on palkatonta ja työpaikalla on oltava nimetty ohjaaja. Opettaja seuraa myös työssäoppimista ja on mukana arvioimassa näyttöä. Yleensä ruokaraha maksetaan oppilaitoksen puolesta, ellei opiskelija pääse käymään koululla syömässä.

Ammatillinen koulutus on suuren murroksen edessä: 2017 rahoitusta leikataan 10% ja 2018 taas lisää. Koulutus siirretään työpaikoille, eli tulevaisuudessa niissä on paljon enemmän työssäoppijoita. Tähän asti perusteet on ensin opiskeltu oppilaitoksissa tulevaisuudessa siihen ei ole enää resursseja oppilaitoksissa. Itse olen sitä mieltä, että on tulossa tuhansia koulutuksesta ja työelämästä syrjäytyneitä joka vuosi uudistusten jälkeen. Ei työpaikoilla ole resursseja eikä kärsivällisyyttä ohjata 17v ammatin ja elämänhallinnan alkeita opiskelivia nuoria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Opiskelujen ollessa kyseessä, ei kyllä voi puhua ilmaisesta työstä, ainakaa alemmilla tasoilla. Vaatii työntekijöiden panosta ohjaamisen, opastaminen ja arvioinnin muodossa. On yleensä suoraan pois työntekijän työpanoksesta ja opiskelijakin ideaalitilanteessa saa oppia ja kokemusta.
Ilmainen työ on sitä "kuntouttavaa" yms. työkokeiluja, joilla iso joukko yrittäjiä kusettaa yhteiskuntaa ilmaisen työvoiman muodossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Kyllä se työnantaja saa 2kk ilmaista työvoimaa. Ei näissä oppimisissa silti mitään ydinvoimalaa ylläpidetä, perusduunia pääosin. Toki työnoppiminen on hyvä asia mutta silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Kyllä se työnantaja saa 2kk ilmaista työvoimaa. Ei näissä oppimisissa silti mitään ydinvoimalaa ylläpidetä, perusduunia pääosin. Toki työnoppiminen on hyvä asia mutta silti.
Ilmaista työvoimaa joka sitoo työnsä osaavia työntekijöitä pois tuottavasta työstä. Ei perus-duunari hommatkaan ole niin yksinkertaisia, että ne joka jätkältä sujuis tuosta nuon vaan lonkalta. Sen takia niihin käydään koulutus jolla saadaan pohjatiedot, joiden avulla pärjätään senverran työelämässä että voidaan alkaa pikkuhiljaa oppia sen työn tekemistä kunnolla ja tuottavasti.

Ja suoraan sanottuna, jos kloppi ei osaa itse ottaa selvää mitä tukia matkoihin ja ruokiin saa, niin en kyllä alkuunkaan usko, että poitsu voisi kuulua siihen 2% harjoittelijoista jotka pystyvät tekemään töitä edes suurinpiirtein kunnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Ilmaista työvoimaa joka sitoo työnsä osaavia työntekijöitä pois tuottavasta työstä. Ei perus-duunari hommatkaan ole niin yksinkertaisia, että ne joka jätkältä sujuis tuosta nuon vaan lonkalta. Sen takia niihin käydään koulutus jolla saadaan pohjatiedot, joiden avulla pärjätään senverran työelämässä että voidaan alkaa pikkuhiljaa oppia sen työn tekemistä kunnolla ja tuottavasti.

Ja suoraan sanottuna, jos kloppi ei osaa itse ottaa selvää mitä tukia matkoihin ja ruokiin saa, niin en kyllä alkuunkaan usko, että poitsu voisi kuulua siihen 2% harjoittelijoista jotka pystyvät tekemään töitä edes suurinpiirtein kunnolla.
Joo, onhan se niin että nuorten pitää tietää mitä oikeuksia hänelle kuuluu. Eivät kaikki vanhemmatkaan tiedä. Itsekään en tiennyt eli mielestäsi en minäkään pysty tekemään töitäni kunnolla? Kyllä opiskelulaitoksen opon tehtäviin kuuluu opastaa nuorta alkuun. Mistä vitun hatusta vedit tuon 2%..?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Kaikista harjoittelijoista joita on itsellä ollut vahdittavana ~2%:lle on uskaltanut antaa työkalut käyttöön ilman jatkuvaa vahtimista ja lopuista 98% on heti huomannut ettei ole mitään tulevaisuutta alalla, vaikka koulusta paperit saisivatkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Ei nuo työharjoittelut ihan turhia ole. Itse aikuisiällä opiskelin niin 80% sai töitä harjoittelupaikasta. Tietty varmasti asiaan vaikutti se ettei kyseessä olleet 18 vuotiaat räkänokat.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Kaikista harjoittelijoista joita on itsellä ollut vahdittavana ~2%:lle on uskaltanut antaa työkalut käyttöön ilman jatkuvaa vahtimista ja lopuista 98% on heti huomannut ettei ole mitään tulevaisuutta alalla, vaikka koulusta paperit saisivatkin.
Et kyllä edes ole vielä valaissut mikä ala kyseessä, jotenkin vaikea uskoa tuota 2% tai sitten odotetaan liikoja ja heti ensimmäisen kerran jälkeen ei enää anneta edes yrittää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
En tiedä saavatko harjoittelijat ruokarahaa tai jotakin korvausta matkakuluista, mutta toivottavasti saavat. Se ainakin antaisi mahdollisuuden lähteä myös vähän kauempana oleviin yrityksiin harjoitteluun.

Se että "joutuu tekemään" ilmaista työtä on tietenkin yksilön kannalta huono juttu, mutta toisaalta samalla saa kuitenkin myös mahdollisuuden näyttää osaamisensa työnantajalle. Tämä voi poikia kesätöitä ja lopulta jopa vakituisen työpaikan. Lisäksi työharjoittelun aikana on mahdollisuus oppia paljon sellaisia asioita, joita ei ammattikoulussa välttämättä koskaan muuten opi. Lisäksi on myös totta että harjoittelijat sitovat yrityksen vakituisten työntekijöiden resursseja ja näin harjoittelijasta aiheutuu aina kustannuksia sille yritykselle joka harjoittelijan ottaa.

Toki on myös niitä nuoria joilla on työelämän pelisäännöt niin opettelussa, että palkkatyöstä on ihan turha edes haaveilla. Nämä on niitä yksilöitä, jotka tulevat kouluun ja usein myös työharjoittelupaikalle silloin sattuvat heräämään tai kun sattuu huvittamaan. Nämä ovat niitä jotka aiheuttavat myös eniten harmia harjoitteluyrityksessä.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Itse olen pitänyt siitä kiinni, että harjoittelua ei tehdä ilmaiseksi. Ne ensimmäiset työharjoittelut yleensä tuovat vain miinusta, kun joutuu joku kokenut ohjaamaan vierellä. Kuitenkin pidän sitä ihan reiluna, että firma tulee vähintään ruokarahoissa vastaan.

Tästä ensimmäisestä harjoittelusta sitten näkee aika pitkälti, onko kaverissa potentiaalia. Jos on, niin maksetaan ruoat ja kuukausittaista korvausta, riippuen työn laadusta.

Tästä eteenpäin jos kehitystä on havaittavissa ja motivaatio on kunnossa, niin aletaan maksamaan ihan oikeaa palkkaa ja annetaan mahdollisuus tehdä opiskelujen ohella töitä.

Ehkä suurin jarru tässä systeemissä on nuo tukiloukut: töitä opiskelujen ohella tehdessä ei voi tehdä liikaa, tai lähtee tuet alta. Tämä johtaa sitten erinäisiin kikkailuihin ja on ihan oikeasti haitallista opiskelijan kehityksen kannalta.

Mielestäni työelämässä pitäisi alkaa ottamaan mallia urheilumaailman junioritoiminnasta ja uusia työntekijöitä voitaisiin kasvattaa yrityksen kulttuuriin jo hyvissä ajoin opiskelujen alkuvaiheilta. Itse olen vienyt homman niin pitkälle, että olen kiinnittänyt tulevia tai ensimmäisen vuoden AMK- tai Yliopisto-opiskelijoita mahdollisiin harjoittelu- tai vakkaripaikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Kaikista harjoittelijoista joita on itsellä ollut vahdittavana ~2%:lle on uskaltanut antaa työkalut käyttöön ilman jatkuvaa vahtimista ja lopuista 98% on heti huomannut ettei ole mitään tulevaisuutta alalla, vaikka koulusta paperit saisivatkin.
Millä alalla työskentelet?

Tuo 2% kuullostaa todella pieneltä määrältä. Toki on totta että joillain paikkakunnilla se "huonoin aines" voi joutua aina samalla linjalle ammattikoulussa, kun sinne sattuu pääsemään helpoiten.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
10
Ainoa hyöty työharjoittelusta on ollut se, että olen onneksi tutustunut nykyiseen työnantajaan työharjoittelun kautta. Toistaiseksi ollaan oltu molemmat osapuolet tyytyväisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 154
Kaikista harjoittelijoista joita on itsellä ollut vahdittavana ~2%:lle on uskaltanut antaa työkalut käyttöön ilman jatkuvaa vahtimista ja lopuista 98% on heti huomannut ettei ole mitään tulevaisuutta alalla, vaikka koulusta paperit saisivatkin.
No on sulla paska firma tai huonot mentorit jos noin pieni prosentti on noin heikkoa tasoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Millä alalla työskentelet?

Tuo 2% kuullostaa todella pieneltä määrältä. Toki on totta että joillain paikkakunnilla se "huonoin aines" voi joutua aina samalla linjalle ammattikoulussa, kun sinne sattuu pääsemään helpoiten.

Autokorjaamolla hommissa, eli haastetta tulee monipuolisesta hommasta kun pitää hallita mekaniikkaa ja tietokoneet. Autopuolen opettajat, jotka vuosikymmen sitten meikäläistäkin opettivat, ovat kironneet samaa että aines on huonontunut todella paljon, kun kloppeja ei enää kiinnosta harrastaa mitään konevoimalla toimivaa. Kärsivällisesti on koitettu opettaa harjoittelijoille hommia, mutta kun keskittymiskyky on nollassa ja puhelimella somettaminen tärkeämpää, niin eihän sinne umpiluiseen päähän tartu edes miten päin mutteri pyörii auki.... ja saman asian opettamiseen moneen kertaan ei yksinkertaisesti riitä aika kun niitä töitäkin pitäisi saada tehtyä.
Ja tottakai, pari poikkeusta mahtuu mukaan, nämä jolpit olivat harrastaneet autoja ja mopoja koko pienen ikänsä ja hommat sujuivat ongelmitta hyvin vähällä neuvomisen tarpeella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Autokorjaamolla hommissa, eli haastetta tulee monipuolisesta hommasta kun pitää hallita mekaniikkaa ja tietokoneet. Autopuolen opettajat, jotka vuosikymmen sitten meikäläistäkin opettivat, ovat kironneet samaa että aines on huonontunut todella paljon, kun kloppeja ei enää kiinnosta harrastaa mitään konevoimalla toimivaa. Kärsivällisesti on koitettu opettaa harjoittelijoille hommia, mutta kun keskittymiskyky on nollassa ja puhelimella somettaminen tärkeämpää, niin eihän sinne umpiluiseen päähän tartu edes miten päin mutteri pyörii auki.... ja saman asian opettamiseen moneen kertaan ei yksinkertaisesti riitä aika kun niitä töitäkin pitäisi saada tehtyä.
Ja tottakai, pari poikkeusta mahtuu mukaan, nämä jolpit olivat harrastaneet autoja ja mopoja koko pienen ikänsä ja hommat sujuivat ongelmitta hyTevin vähällä neuvomisen tarpeella.
Tietyt tekniikan alat ovat joissain kaupungeissa niitä ammattiopiston aloja jonne pääsee sisään kaikki halukkaat. Tämä tarkoittaa sitten sitä, että opiskelit ovat pääosin sitä ikäluokkansa heikointa ainesta. Mukana on tietenkin aina muutama motivoitunut opiskelia, mutta niitä ei tietenkään riitä joka firmaan harjoitteluun...


Eräs entinen nyt jo eläköitynyt työkaveri tiivisti aika hyvin sen mistä voi päätellä harjoittelijan osaamisen. Eli kun kaveri tulee kysymään harjoittelupaikkaa niin riittää että kysyy mistä hän on kotoisin. Jos koti on >20km päässä kaupungista niin henkilön voi ottaa. Tähän on perusteluna se että maaseudulta tulleet opiskelijat ovat hyvin usein maatalon poikia eli oppineet tekemään töitä. Lisäksi maatiloilla on yleensä koneita ja niiden korjaaminen on varmasti tullut tutuksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Eräs laittoi harjoittelijan kävelemään, kun myöhästeli ja naputteli vain kännykkään.

Nykyisessä työssä on yksi harjoittelija(on jo selvästi vanhempi kuin 18:sta) kiinteistöalalle niin sitä ei kiinnosta rassaaminen ja mielummin naputtaa vain kännykkää. Musiikki vaikuttaa olevan sen juttu ja muutenkin soittaa. Sitten pihaharavoinnit sitä ei nappaa ollenkaan ja voi johtua siitä, että oli aikaisemmin oli palkollisena tekemästä sellaista siellä. Yhdessä vaiheessa se oli sekatyömiehenä siellä ja pariksi en sitä pyytänyt periaatteen takia, koska sille ei makseta palkkaa ja hommani ei liity mitenkään kiinteistöalaan. Muut kyllä käskytteli sitä siihenkin hommaan.
Onneksi se siirrettiin kunnossapidon puolelle, että sillä ei ole mitään tekemistä meidän hommien kanssa, mutta nyt näyttää siltä, että se aina vaan naputtaa kännykkää. Siltä puuttuu sellainen tietty kipinä ja oma-aloitteisuus. Varmaan vaikea kiinnostua jutuista, kun ei ole omaa autoa tai omakotitaloa rassattavana. Sitten sillä on väärä asenne siinä mielessä, että pyytää sen ammattilaisen tekemään esim. sen pyörän korjaukset. Sen pitäisi tehdä ne itse, että oppii paremmin ja kysyy sitten, jos ei tajua. Olen yrittänyt sitä motivoida juurikin siihen alaansa ja kysellyt paljon siihen liittyen. Näytöt sillä taitaa juurikin olla. En epäile, että eikö se sen tittelin saa, mutta epäilen, että se on vielä raakile. Olihan se tuossa pitkällä sairaslomalla, kun kaksi kollegani on ollut sellaisia sosiaalidarwinisteja. Epäilen, että näillä on ollut jotain tekemistä asian kanssa. Niillä on lapset, vaimot, palkat jne. Toinen joutuu hyppäämään vähän väliä koululla koulukiusaamisjutun takia. Saattaa olla, että itsekin olen ollut mukana, koska kysymykseni on voinut olla stressaavia. SE nyt vaan on näin jo, että oppilaitos olettaa, että työharjoittelussa tehdään työmies.

Eihän tuollainen 2kk ole mitään. Se on 4kk voi olla esim. jossain aikuiskoulutuksessa sitä laitoksessa opiskelua ja loput 10kk(kahdessa pätkässä) työharjoittelua.
Kyllä se monia vituttaa siinä vaiheessa, kun saa paperit käteen ja työharjoittelussa on tehnyt kaikkensa ja ei jatkoon. Toisilla on sitten ollut parempi onni tai siis suhteet. Toiset teki pitkin työharjoittelussa jo pimeesti töitä. Kyllähän se motivaatiota varmasti lisäsi, että edes jotain jäi käteen niiden känsien lisäksi.
Työsuhteet pitäisi olla jo etukäteen selvät ennen kuin lähtee edes kouluttautumaan.
Jotkut oli niin huonoja paikkoja, että jopa kouluttaja puuttui siihen, että ei sinne missään tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Eiköhän se ole jo aiemmista kommenteista tullut selväksi, että harjoittelijoita on moneen lähtöön, osasta on lähinnä haittaa, osa voi ekan viikon jälkeen olla jo hyödyksikin. Mutta jos opinnoissa haluataan taata harjoittelujakso kaikille, niin ei se onnistuisi jos näille pitäisi palkka maksaa.

Ja en nyt ymmärrä sitäkään, että miksi ihmeessä firmalle ei saisi olla missään tilanteessa mitään hyötyä siitä, että ottaa harjoittelijoita ja panostaa näiden kunnolliseen perehdytykseen? Onnistunut harjottelujan on ihan puhdas win-win kaikille? Ei sille opiskelijalle palkkaa makseta koulun penkillekään, ja hyvässä harjoittelupaikassa oppii vähintään yhtä paljon + sitten että siinä on hyvä mahdollisuus luoda suhteita työnantajaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Poikani opiskelee toisen asteen koulutuksessa johon sisältyy 2kk "työssä oppimisen" käytännön koulutus. Sinänsä ihan ok, hyvä että nuori aikuinen oppii työnteon mutta sitä en ymmärrä että työn teettäminen on täysin ilmaista työnantajalle mutta maksullista opiskelijalle (ruoka+matkat).
Voit lohduttautua sillä, että ei näistä harjoittelijoista ole työnantajajille yhtään mitään hyötyä, eikä Ilkeä Kapitalisti tienaa työssä oppimisella mitään, päin vastoin: kuluja tulee ja laskutettavaa kertyy vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Ja en nyt ymmärrä sitäkään, että miksi ihmeessä firmalle ei saisi olla missään tilanteessa mitään hyötyä siitä, että ottaa harjoittelijoita ja panostaa näiden kunnolliseen perehdytykseen? Onnistunut harjottelujan on ihan puhdas win-win kaikille? Ei sille opiskelijalle palkkaa makseta koulun penkillekään, ja hyvässä harjoittelupaikassa oppii vähintään yhtä paljon + sitten että siinä on hyvä mahdollisuus luoda suhteita työnantajaan.
Onhan se hienoa, jos ulkopuolisista töistä maksetaan pimeästi ja kun on hyvin perehdyttänyt kaverin niin osaa jotain yksinkertaisia hommia noin niin kuin alkuun. Hyvä selkärankainen työnantaja luo näin hyvät suhteet ja motivaation kaverille. Eipä siellä koulunpenkillä mitään tehdäkkään.

Huono työnantaja sitten on huono perehdyttäjä. Kunhan nyt vaan vittuilee ja näpäyttelee. Sellaiseen toimintaan riittää kuitenkin aika, mutta ei työntekoon. Asiakkaatkin huomaa miten laiska paska. Kaljaa tekee mieli koko ajan. Kaikkia vaan vituttaa.

Se on kyllä hirveää, kun nuoret menee katselemaan aikuista, joka on vielä lapsen tasolla ja tuskin koskaan aikuistuu. Aivan kuin naisten PMS-tauti. Nuorisoa hävettää näiden puolesta.


Perehdytän tuossa 10 vuotta vanhempaa tyyppiä niin voi jumalauta, kun se on siinä alkanut mussuttamaan ja kertomaan omista työläisperiaatteista vaikuttaa olevansa sanojensa mukaan kovakin työmies. Annoin sille työpuhelimen niin siihen loppui mussutus, kun IHAA ITEE joutui tekemään asioiden eteen jotain ja eipä pahemmin ole tartunut tuohon puhelimeen. Minä sen puhelimen yleensä otan, kun muut välttelee sitä kuin ruttoa.
 
Viimeksi muokattu:

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
607
Itse opiskelen tällä hetkellä, mutta työelämässä vietin reippaat 5 vuotta ennen sitä. Korjailin metallintyöstökoneita ympäri maan ja joskus asiakkaina oli kouluja. Kyllä pakko on sanoa että se opiskelijamateriaali mitä metalli- ja autopuolella ammattikouluissa notkuu... Ei yksinkertaisesti löydy ymmärrystä siihen miksi sellainen porukka on sielä koulussa. Saatoin viettää sen 8 tuntia korjaamassa konetta ja sinä aikana luokassa ei tapahtunut välttämättä mitään järkevää. Istuivat porukassa ja räkivät lattialle tai rikkoivat paikkoja (yhdessä paikassa heiteltiin pellistä tehtyyn seinään noin 3 metrin korkeuteen rälläkän laikkoja ja sirkkelin teriä pystyyn tai tahallaan rikottiin koneita käyttämällä niitä väärin. Esim laittamalla levyleikkuriin putkea ja hihitellään sitten vaan jälkikäteen). Opettajaa ei välttämättä näkynyt koko päivän aikana kun aamulla ja iltapäivällä. Usein mitä omilta töiltä kerkesi seuraamaan niin luokassa oli juurikin se muutama jotka tekivät hommia ja loput koittivat kuluttaa aikaansa (mikäli viihtyivät paikalla koko päivää edes).

Kyllä minä työnantajana näkisin painajaisia jos tälläinen tapaus tulisi harjoitteluun. Toisaalta on myös aivan huipputapauksia jotka ovat oikeasti jo melkein ammattimiehiä valmistuttuaan.
Mielestäni työharjoittelu on sinänsä tapauskohtaista, että osa oppilaista oikeasti voivat olla hyödyllisiä ja tuottavia-->tietenkin pitäisi maksaa palkkaa. Sitten on niitä joista ei ole kun harmia työnantajalle, joten miksi sellaiselle maksaakaan. Oon vähän sitä mieltä että kyllä ne huipputapaukset erottuvat edukseen ja voivat puhua itselleen palkalliset harjoittelut jo niitä sopiessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Minulle amiksen työharjottelusta riittävä palkka oli, että pomo toivotti tervetulleeksi kirjoittamaan työsopimuksen ensikesälle. Tosiaan autopuolen kävin ja aluksihan se oli vakiasentajan parina pyörimistä. Pikkuhiljaa pääsi sitten itsenäisesti tekemään duunia, kun näytti että ei ole aivan nollat taulussa.

Amkissa "työharjoittelut" kuittautui käytännössä kesätöiden työtodistuksia näyttämällä. Töissä sitten olen törmännyt näihin harjottelijoihin joilla kännykkä on liimattu kiinni siihen räpylään ja oma-aloitteisuus= 404. Enimmäkseen kuitenkin meille tulleet harjoittelijat on olleet hyviä. Tosin linja on että ei oteta ketään kellä ei ole ajokorttia, niin ehkä sillä on vaikutusta.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 214
Poikani opiskelee toisen asteen koulutuksessa johon sisältyy 2kk "työssä oppimisen" käytännön koulutus. Sinänsä ihan ok, hyvä että nuori aikuinen oppii työnteon mutta sitä en ymmärrä että työn teettäminen on täysin ilmaista työnantajalle mutta maksullista opiskelijalle (ruoka+matkat). Ei edes ruoka tai ruokaraha kuulu 8h päivätyöhön. Mutta joo, oppiihan poika ilmaisen työnteon.
Samalla tavoin on maksullista opiskelijalle (tai vanhemmille) koulukirjat esimerkiksi lukiossa ja koulumatkat. Näin se on ollut iät ajat. Opiskelijat tuovat jo tarpeeksi rasitetta firmoille/ julkiselle sektorille, joten itse ymmärrän hyvin tuon, ettei palkkaa makseta. Nimittäin se palkka on se tiedon ja taidon yhdistäminen siellä ensimmäisessä työympäristössä. Varsinkin terveydenhuolto-alalla opiskeljioita on valtava määrä ja sairaalat ovat näitä täynnä jatkuvalla syötöllä vuoden ympäri. Opiskelu on aina ollut maksullista ja tulee aina olemaan.

Vertaappa ulkomaisiin yliopistoihin tai muihin koulutuslaitoksiin. On sellaiset lukuvuosimaksut, että päätä hirvittää.
 

shp

DEUS VULT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
111
Toisen asteen koulutukseen kuuluviin työharjoitteluihin kannattaa panostaa, niin ei tarvitse sitten myöhemmin elämässä mennä ilmaiseksi hommiin.

Minun aikaan (2000 alussa) amiksessa oli kaksi työharjoittelujaksoa, molemmista "palkaksi" kesäduunitarjoukset.

Tuo amiksen opiskelijamateriaali on ollut aikamoista paskaa jo kauan, minun ~30 hessun luokasta valmistui ajallaan 7 =)

Toisaalta opettajatkin oli osittain silkkaa paskaa, niin ei yllätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Eli tässä puhutaan siis alaikäisten työharjoittelusta käytännössä? Eipä se ihme ole jos ei mitään makseta kun harvoinpa noista muuta on kuin haittaa työpaikalla

Seuraavassa koulutusasteessa sitten voi usein ihan itse hakea niitä palkallisia hommia tai vaikka hyväksilukea harjoittelut kesä/ilta/vklopputöillä
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Vai että 2 kk harjoittelu- ja työnopiskelupätkästä pitäisi vielä oikein palkkaakin saada vaikkei yhtään mitään vielä osata?

Seuraavaksi iskä vaatii varmaan liksaa siitä, että poika istuu koulussa tunneilla oppimassa jotain.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Tämä nyt on niin alakohtaista, ettei mitään yleispätevää sääntöä voi olla. Toisissa paikoissa harjoittelijoita käytetään häikäilemättömästi työvoimana, ilman palkkaa, kun taas jossain toisaalla harjoittelija oikeasti harjoittelee ja nostaa silti liksaa.
 

Ana

Tukijäsen
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
108
Jos tämä on poikasi eka duuni, kaveri kerennyt opiskelemaan pari hassua kuukautta niin vähän epäilen, että tekee mitään järin tuottavaa harjoittelussaan. Työt menee ihmetellessä.

Minä olen vetänyt aikoinaan 2 vk palkatta, muuten olen saanut silloisiin rahatilanteisiin nähden kovia korvauksia. Hyvä tuuri ja toisaalta olen painanut hyvällä moraalilla ne aivan paskaduunitkin. Aikalailla muutkin kaverit on palkkaa saanut jos on tuottavaa työtä kyennyt tekemään, palkattomana harjoitelluista suurehko osa tuskin olisi töissä vielä amisaikoina pärjännyt asenteensa puolesta, vaikka ammattitaitoa olisikin ollut.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Palkatta itsekin työharjoittelun tein kahvilassa mutta omistaja tykästyi ja sen jälkeen onkin tullut aina kutsuja töihin jos kiireapulaista tarvittu.
Omaan osaamiseen ja tulevaisuuteen noissa kai lähinnä panostetaan. Helpommin se paikka töihin ottaa jos näkevät että tyypillä on mennyt oppi päähän ja osaa toimia itsenäisesti.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
531
Amiksesta kuusi kuukautta oli harjoittelua, eikä alan paikkaa irronnut lukemattomista yrityksistä huolimatta. Yhteen paikkaan pääsin, mutta siellä tehtävänä oli käytännössä paikallaolo (satunnaisten joulukorttien ja eväsleipien tekemisen ja siivouksen lisäksi). Aikaa sai varata alan paikan hankkimiseen (jota en saanut), mutta vasten sopimusta, sain potkut.

Sitten pääsin toiseen paikkaan, joka ei myöskään ollut alalta. Siellä tein yhtä paljon/enemmän töitä kuin palkalliset. No, mitään en saanut palkaksi, edes kiitosta, vaikka ylitöitäkin tuli tehtyä (tosin ne sain vaihdettua vapaapäiviksi). Ruokarahaa tuli vajaa 5 €/päivä.

Nyt kiitettävällä todistuksella koulusta valmistuneena ei ole mitään töitä, ei alalta tai muualtakaan.

Eli off-topic-tiivistelmänä: Kannattaa valita alan sen mukaan millä on töitä, ei sen mukaan mikä oikeasti kiinnostaa.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Amiksesta kuusi kuukautta oli harjoittelua, eikä alan paikkaa irronnut lukemattomista yrityksistä huolimatta. Yhteen paikkaan pääsin, mutta siellä tehtävänä oli käytännössä paikallaolo (satunnaisten joulukorttien ja eväsleipien tekemisen ja siivouksen lisäksi). Aikaa sai varata alan paikan hankkimiseen (jota en saanut), mutta vasten sopimusta, sain potkut.

Sitten pääsin toiseen paikkaan, joka ei myöskään ollut alalta. Siellä tein yhtä paljon/enemmän töitä kuin palkalliset. No, mitään en saanut palkaksi, edes kiitosta, vaikka ylitöitäkin tuli tehtyä (tosin ne sain vaihdettua vapaapäiviksi). Ruokarahaa tuli vajaa 5 €/päivä.

Nyt kiitettävällä todistuksella koulusta valmistuneena ei ole mitään töitä, ei alalta tai muualtakaan.

Eli off-topic-tiivistelmänä: Kannattaa valita alan sen mukaan millä on töitä, ei sen mukaan mikä oikeasti kiinnostaa.
Mikä ala kyseessä?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
107
Itse sain harjoitteluista palkkaa vasta ammattikorkeakoulussa. Jotkut joutuvat sielläkin tekemään vielä palkatonta. Itselläni ala oli niin laaja, että lähes minkä tahansa työn koulun ohella ja kesällä pystyi hyväksyttämään harjoitteluksi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Sitten pääsin toiseen paikkaan, joka ei myöskään ollut alalta. Siellä tein yhtä paljon/enemmän töitä kuin palkalliset. No, mitään en saanut palkaksi, edes kiitosta, vaikka ylitöitäkin tuli tehtyä (tosin ne sain vaihdettua vapaapäiviksi). Ruokarahaa tuli vajaa 5 €/päivä.
Ei millään pahalla mutta älä nyt viitsi. Talo jossa amis työharjoittelussa oleva kaveri tekee "enemmän" kuin oikeat työntekijät on yhtä kuin konkurssissa, ennen sitä harjoittelijaa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Ei millään pahalla mutta älä nyt viitsi. Talo jossa amis työharjoittelussa oleva kaveri tekee "enemmän" kuin oikeat työntekijät on yhtä kuin konkurssissa, ennen sitä harjoittelijaa.
Ei tämäkään ihan mahdotonta ole. Riippuu paljon työtehtävistä, paikasta ja harjoittelijasta. Varsinkin isoissa firmoissa näkee niitä vanhoja jääriä jotka kuluttavat työaikansa seurusteluun, omien asioiden hoitaamiseen ja paperin pyörittämiseen. Siinä on aika helppo laittaa paremmaksi.

Itse olin toisen asteen harjoittelussa ison kansainvälisen firman Suomen konttorisssa ja siellä tein enemmän kuin "oikeat työntekijät". Tämä tosin johtui siitä, että olin ainoa henkilö koko 200 hengen talossa, joka osasi käyttää taitto-ohjelmia tai ylipäätänsä mitään muuta kuin Microsoft Officen ohjelmia. Tästä syystä myös työtehtäväni poikkesivat palkallisten hommista ja osallistuin muidenkin osastojen sekä maiden projekteihin vaikka tämä ei ollut alkuperäinen tarkoitus.

Firma on kiikkunut Fortune 500 -listan top sadassa vuosikausia ja ei siltikään maksanut harjoittelusta palkkaa. En tosin sen ikäisenä sitä edes odotanut ja olin ihan tyytyväinen työpaikkaruokailuun sekä harjoittelun lopussa saatuun muutaman satasen joulubonukseen. Harjoittelusta sai kuitenkin arvokasta työkokemusta ja poiki se myös määräaikaisen työsopimuksen.

Edit. Jos olisin ollut raksalla työharjoittelussa ja latonut harkkoja samaa tahtia kuin työkaverit, niin palkattomuus olisi varmasti ketuttanut. Lämpimässä toimistossa tuo työharjoittelu oli vain mukavaa vaihtelua koulussa istumiselle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Todennäköisesti harjoittelija vaati niin paljon ohjausta, että oikeat työntekijät joko teki työnsä muuna aikana, hommat jäi tekemättä, tai jotenkin harjoittelija sai jopa jotain valmista aikaseksi. Jos sattui toi viimeinen, niin katsellaan tarvitseeko joskus kiireapulaista.
Ainakin itse ollessani ihan oikeissa töissä, suunnittelen työni hieman keveämmäksi harjoittelijan ollessa talossa. Jos nyt joku deadline tulee vastaan niin teen lauantain tai kaksi lisätöinä, pidän vastaavasti vapaata harjoittelun päätteeksi. Tämä nyt vain siksi että olisi aika tylyä ottaa harjoittelija, eikä olisi aikaa ohjata mitä kannattaa tehdä. Itselläni on työvelvoitteet ja harjoittelijalla lienee velvollisuus oppia jotain, eikä vain surffata netissä päivät pitkät. Kerran kävi niin hyvä tuuri, että pystyin käyttämään 3 viikosta 80% harjoittelijoiden ohjaukseen, joskus töitä vaan ei ole tarpeeksi sekä itselle että harjoittelijalle.

Jos alalla ei ole töitä kaikille, kannattaa miettiä löytyykö paremmin koulutetulle jotain tekemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Itse en ole tehny ilmaista työharjoittelua yläasteen jälkeen. Opintojen harjoittelut on tullut kesätöiden kautta, josta on myös maksettu palkkaa. Voisin kuitenkin pari kuukautta olla palkattomassakin harjoittelussa, jos työ olisi juuri sitä, mihin opinnot ja omat halut tähtää. Eli harjoittelusta pitäisi oikeasti olla hyötyä jatkossa. Tietysti nuo on harvoin vielä selvillä opintojen alkaessa ja monilla ei edes opintojen loppupuolellakaan, mutta itselläni on nyt aika hyvin selville minne sitä haluaisi suunnata opintojen valmistuttua.

Tuosta ammattikoulen opiskelija-aineksen heikkoudesta sain myös vähän kommentteja viime kesän työpaikassa. Siellä ottivat pelkästään korkeakouluopiskelijoita kesätöihin asentaja tason tehtäviin. Ymmärrän kyllä hyvin miksi tuohon päätyvät, kun kerran valita voi. Jotain harjottelijoita on myös ammattikouluista silloin tällöin lyhyempiä aikoja, mutta niistä ei tuntunut olevan kovin hyviä kokemuksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Kolme euroa oli tosiaan tasarahana se, minkä kuukauden mittainen työharjoittelujakso rikastutti takautuvasti minua talvella 2006. Kolme euroa, muista sen hyvin koska seuraavan vuoden alkuun lopettanut kaveri yritti päästä kyseisiin rahoihin kiinni, ohi sen perusteen mikä matkapituus olisi tehnyt mahdolliseksi ruokailun opistolla ja epäsi täten korvauksen. Hänen perustelunsa oli: "olisin saannut kolme juustohampurilaista mäkkäristä tuolla hinnalla". Siitä muistankin elävästi itse tuon kolme euroa.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
531
Mikä ala kyseessä?
Amis oli "ATK-alaa".
Ei millään pahalla mutta älä nyt viitsi. Talo jossa amis työharjoittelussa oleva kaveri tekee "enemmän" kuin oikeat työntekijät on yhtä kuin konkurssissa, ennen sitä harjoittelijaa.
Kyseinen firma on sellainen, että siellä on pari kunnollista tekijää ja muutama suhteilla töihin päässyt, joiden poissaoloa olisi hankala huomata. Yksi kunnollinen tekijä voisi korvata kaksi ns. turhaa. Firma pysyy pystyssä noiden muutaman kunnollisen tekijän voimin.

Kyseinen homma on sellaista, että sitä pystyy tekemään ilman minkäänlaista koulutusta, eikä perehdytystä tarvita juuri ollenkaan.

Lisäksi hoidin ATK-puolen lähes täysin, sillä firmalaisten osaaminen rajautuu napista käyntiin, verkkopankki, iltalehti -akselille. Firmalta säästyi muutama satanen, kun tukena oli tällainen "ei vielä ammattilainen".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 961
Viestejä
4 207 630
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom