Työelämäkeskustelu

Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Työnajan seurantahan on sinänsä pakollinen, eli jonkunlainen työantajalla tulee olla esittää. Ainakin itse olen kokenut, että se on ihan suoraan oma etu pitää kirjaa työtunneista, eli sikäli en kyllä ole kokenut sitä vaivalloisena oli se työnteko etänä tai toimistolla.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Mukavasti kävi toistaiseksi, eli tarjosivat vielä 6 kk:n jatkoa nykyisessä työpaikassa, ja sopivia omaa osaamista kartuttavia hommia vielä. Parasta vielä se, että jos saan vakipaikan jostain muualta, niin antavat purkaa tuon sopimuksen vaikka on määräaikainen.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
452
Tuuli huulia heiluttaa.

Teollisuusliiton "ylityökielto" vaikuttaa riutuvan, entisen muskelimiehen pullistelun yritykseltä...

Varmaan tarkoituksena olikin saada vain parissa uutisissa asiasta mainittua.

Ylitöitä painetaan ihan normaalisti...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Tuo on aika erikoinen malli ja kuulostaa enemmän oireelta kuin sen ratkaisulta. Mitä itselle on sanottu joka suunnasta niin pieniä breikkejä päivän mittaan. Kahvit+ruokkikset pois työpisteeltä ja muissa väleissä sitten hyvä ottaa sellaisia 1-2minuutin kävely ympäri kämppää, silmät kiinnii rauhassa hengittelyä tms. pään tyhjäystä rauhoittamista. Teams+email reippaasta ns kiinni 30-60 pätkiksi niin että keskityt yhteen hommaan rauhassa, ilman keskeytyksiä.

Se että päivän viimeinen tunti luetaan iltasanomia kuulostaa siltä että ensimmäinen 7h aikana et poistu työpisteeltä ja syöt lounaan ja samalla osallistut palaveriin ja muiden palaverin aikana kirjoittelet toiseen suuntaan sähköposteja "tehokkaasti multitaskaten". Tuollaisen päivän jälkeen on jo klo 15 ihan hiton puhki ja voi avata sen iltalehden/tiktokin ja tunnin vain scrollata kun pää ei muuhun kykene.


e: tuossa aiemmin puhuttiin että millaisissa duuneissa työt voi ns loppua kesken päivän niin törmännyt tälläisiin tilanteisiin onsite lähituesa sivutoimipisteillä, jossa asiakasyritys ostaa palvelua "lähituki on paikan päällä joka arkipäivä 8-16". Itsekkin ollut tuollaisessa paikassa joskus ja työtä oli päivittäin 2-4h edestä. Sitten ajantappoa esim podcastin kuuntelua.


Tuon on kirjaus josta erottaa vanhat ja pidempään talossa olleet tekijät. Uudet kirjoittaa "asiakkuuden ohjeistuksiin tutustumisa" jne korulaiseita ja pidempään ollut porukka kirjoittelee "rapsuttelin palleja"
Itse en mitään ajantappoa ole harrastanut. Jos ei oo töitä, niin hittoako sitä koneella roikkuu. Lähden lenkille, salille, kokkaamaan, tms. Ei koko ajan voi mitään kolutustakaan tehdä. Riippuu tietenkin mitä tekee. Olin jokusen vuoden konsulttina ja oli yhdessä välissä 2kk penkillä. EN tehnyt käytännössä mitään koko aikana. Nykyhommassa on hiljaisia ajanjaksoja ja silloin kerkeää just noita harrastuksia jne.
 
Liittynyt
25.06.2023
Viestejä
5
Kysytäänpäs täällä. Olen hakuvaiheessa valtiolle (virastoon) töihin ja selvisi, että sen virkapaikka on Helsinki, vaikka työtä voikin tehdä lähes täysin etänä. Asun itse kauempana useamman tunnin päässä Helsingistä. Onkohan tällaisissa tilanteissa valtiolla tavattu korvata mitään kuluja matkoista virkapaikalle tai onko näistä mahdollista kuinka neuvotella? Esim. jos on koulutusta tai sellainen tehtävä joka edellyttää virkapisteellä olemista?

Tavallaan ymmärtäisin, että ei välttämättä maksettaisi, koska "oma valinta" asua kaukana. Toisaalta taas esim. nykyisessä työssäni junamatkat pääsääntöisesti korvataan ja maksetaan yöpyminenkin, joten pitäisi sitten ottaa palkkaa vertailtaessa huomioon..
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 246
Kysytäänpäs täällä. Olen hakuvaiheessa valtiolle (virastoon) töihin ja selvisi, että sen virkapaikka on Helsinki, vaikka työtä voikin tehdä lähes täysin etänä. Asun itse kauempana useamman tunnin päässä Helsingistä. Onkohan tällaisissa tilanteissa valtiolla tavattu korvata mitään kuluja matkoista virkapaikalle tai onko näistä mahdollista kuinka neuvotella? Esim. jos on koulutusta tai sellainen tehtävä joka edellyttää virkapisteellä olemista?

Tavallaan ymmärtäisin, että ei välttämättä maksettaisi, koska "oma valinta" asua kaukana. Toisaalta taas esim. nykyisessä työssäni junamatkat pääsääntöisesti korvataan ja maksetaan yöpyminenkin, joten pitäisi sitten ottaa palkkaa vertailtaessa huomioon..
Juuri näin, asuinpaikan valinta on oma valinta. Työnantaja ei osallistu kustannuksiin, verottaja tulee vähän vastaan. Virkamatkat taas ovat kokonaan eri juttu, koska tapahtuvat "määräyksellä".
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
176
Olen ollut toistaiseksi lomautettuna syksystä asti. Viritellyt sitten työkkärin avustuksella pääsyä työvoimakoulutukseen.
Löysinkin jo paikan missä suorittaa ja oppilaitoskin näytti vihreää valoa, mut vaatii vielä puollon työkkäriltä. Odottavan aika on pitkä.
Myös nykyinen työnantaja vähän väläytteli kutsua takaisin töihin hieman muokatulla sopparilla.
Hauskaahan tässä on se, et jos en muokattuun soppariin vaikka suostuisi, niin kieltäydynkö silloin tulemasta töihin -> karenssi?
Jos taas kutsu töihin tulee ennen kuin koulu on virallisesti alkanut, niin siitä ainakin seuraa karenssi (tämän varmistin jo).
Jos koulu olisi nyt meneillään, niin silloin voin valita kumpaa jatkan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Saako työnantaja vaatia, että koko vuoden (2.5-30.4) lomat suunnitellaan yhdellä kertaa? Millä perusteella?
Miten henkilö x voisi tietää saako puolisonsa vuorotöissä tai muissakin töissä lomaa x aikaan?

"Aikaisemmin käytäntö on ollut, että maaliskuun loppuun kesälomat, elokuun loppuun loka-joulukuun lomat ja marraskuun loppuun tammi-huhtikuu lomat. Tuo on toiminut ja ei ole tarvinnut elämää 10kk päähän suunnitella.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Saako työnantaja vaatia, että koko vuoden (2.5-30.4) lomat suunnitellaan yhdellä kertaa? Millä perusteella?
Miten henkilö x voisi tietää saako puolisonsa vuorotöissä tai muissakin töissä lomaa x aikaan?

"Aikaisemmin käytäntö on ollut, että maaliskuun loppuun kesälomat, elokuun loppuun loka-joulukuun lomat ja marraskuun loppuun tammi-huhtikuu lomat. Tuo on toiminut ja ei ole tarvinnut elämää 10kk päähän suunnitella.
Kyllä mun työpaikoilla yleensä suunnitellaan alustavasti koko vuoden lomat tiimin kesken näin tammikuussa. Voidaan suunnitella loma-ajan miehitys, tuuraajat nje. Mielestäni ihan fiksua, vähentää konflikteja kun voidaan ajoissa sopia kompromissit yms.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
598
Saako työnantaja vaatia, että koko vuoden (2.5-30.4) lomat suunnitellaan yhdellä kertaa? Millä perusteella?
Miten henkilö x voisi tietää saako puolisonsa vuorotöissä tai muissakin töissä lomaa x aikaan?

"Aikaisemmin käytäntö on ollut, että maaliskuun loppuun kesälomat, elokuun loppuun loka-joulukuun lomat ja marraskuun loppuun tammi-huhtikuu lomat. Tuo on toiminut ja ei ole tarvinnut elämää 10kk päähän suunnitella.
Eikös työnantaja voi määrätä loman ajankohdan tietyillä reunaehdoilla, eli varmaan voi vaatia myös ajoissa niitä suunnittelemaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 170
Saako työnantaja vaatia, että koko vuoden (2.5-30.4) lomat suunnitellaan yhdellä kertaa? Millä perusteella?
Miten henkilö x voisi tietää saako puolisonsa vuorotöissä tai muissakin töissä lomaa x aikaan?
Kyllä, Mutta onko tuo järkevää ja henkilöstöä sitouttavaa on taas eri asia, etenkin jos niitä ei pysty muuttaamaan myöhemmin.

Työnantaja saa jopa määrätä sut pitämään loman tiettynä ajankohtana, eli kaikki missä saat itse asiaan vaikuttaa on ns. ”kotiin päin”. Tätä kutsutaan direktio-oikeudeksi ja se tarkoittaa että firma saa laittaa henkilöstön lomalle parhaaksi katsomanaan ajankohtana, kunhan se on kesäloman osalta lomakaudella 2.5.-30.9. Työnantajan tulee huomioida työntekijöiden toiveet loman ajanjohdasta mahdollisuuksien mukaan.

Meillä esim tuotannossa porukka pitää kesälomansa just silloin kun osastot laitetaan kiinni, ei välttämättä silloin kun itse haluavat. Tämä myös toisaalta tarkoittaa sitä, että kunnossapidon tietyt henkilöt eivät lomaile siihen aikaan vaikka haluaisivat.

Tuolta voi lukaista pääpiirteet asiasta
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 491
Pari vuotta on dissattu töissä kun olisin käyttänyt järjestelmiä kehittämisen takia että "Ei niitä tunnuksia voi kaikille antaa. Pitää tietää mitä tekee". Ei edes paikallisia admineita saati sitten muuta.

Saapa nähdä että joko muuttuu ääni kellossa kun pitäisi saada pikaiseen tietoja järjestelmään että päästään eteenpäin. Olen tosin jo päättänyt aiemmin että käytän tietoteknisiä taitojani töissä tasan sen verran kuin tarvitsee, enkä yhtään enempää. Voin kuitenkin veikata että nyt tivataan että miksen voi niitä itse syöttää sinne. "Pitää tietää, mitä tekee". :devilish:

e. Sikäli olen kokenut tuon hiukan henkilökohtaisena loukkauksena, että tietotekniikan parissa on tullut vietettyä jo lähemmäs 40v ja järjestelmiä käytettyä tiedonvarmistuksesta SAPin kautta CADiin ja jossain on ollut domain adminitkin. :whistling:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Eräs työnantaja välttelee irtisanomiset ja irtisanomisajan palkan maksun sillä että laittaa porukan vaan kylmästi lomautukselle, tilanne siis sellanen että työt loppuu kaverilla kokonaan ja jatkoa ei enää ole eikä tule, mutta silti laittaa porukan toistaiseksi lomautukselle ja odottaa vaan että työntekijät kyllästyy ja lopuksi irtisanoo itse itsensä, toki sitten välillä ottaa esim. lomatuuraajaksi kesällä ja taas takasi lomautukselle että voi katkaista 200 päivän kertymisen, tänään yritin selvittää asiaa ja on vissiin täysin ok tälläinen perseily, paitsi lomautuksen pätkiminen, mutta vaikea tuotakin on todistaa jos ottaa töihin sen verran pidemmäksi aikaa että ei herätä epäilyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 229
Jos olen nyt työtön ja kirjoitan määräaikaisen työsopimuksen kesälle. Onko tuossa mitään ihmeellistä paperisotaa, jos pystynkin aloittamaan työt esim pari viikkoa aikaisemmin, kuin mihin soppari on kirjoitettu?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 182
Jos olen nyt työtön ja kirjoitan määräaikaisen työsopimuksen kesälle. Onko tuossa mitään ihmeellistä paperisotaa, jos pystynkin aloittamaan työt esim pari viikkoa aikaisemmin, kuin mihin soppari on kirjoitettu?
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä. Saatat joutua maksamaan osan tuista takaisin, kun ovat maksaneet tukea sille ajalle, kun olet töissä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 890
Työttömyystuki maksetaan ns jälkijättöisesti eli ei sitä etukäteen voi saada.

Työttömänä työnhakijana olet velvoitettu ottamaan vastaan tarjottua työtä myös ennen jo sovittua työjaksoa eli siltä osinkaan tuollainen kaukaisesssa tulevaisuudessa sovittu työpätkä ei tuo asiaan muutosta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Pari vuotta on dissattu töissä kun olisin käyttänyt järjestelmiä kehittämisen takia että "Ei niitä tunnuksia voi kaikille antaa. Pitää tietää mitä tekee". Ei edes paikallisia admineita saati sitten muuta.

Saapa nähdä että joko muuttuu ääni kellossa kun pitäisi saada pikaiseen tietoja järjestelmään että päästään eteenpäin. Olen tosin jo päättänyt aiemmin että käytän tietoteknisiä taitojani töissä tasan sen verran kuin tarvitsee, enkä yhtään enempää. Voin kuitenkin veikata että nyt tivataan että miksen voi niitä itse syöttää sinne. "Pitää tietää, mitä tekee". :devilish:

e. Sikäli olen kokenut tuon hiukan henkilökohtaisena loukkauksena, että tietotekniikan parissa on tullut vietettyä jo lähemmäs 40v ja järjestelmiä käytettyä tiedonvarmistuksesta SAPin kautta CADiin ja jossain on ollut domain adminitkin. :whistling:
En minä ainakaan ikinä antaisi mitään admineita kenellekään. Ihminen on aina tietoturvariski ja mitä vanhemmaksi tulee, sen nopeammin tipahtaa kelkasta malwaren ja muun roskan kanssa. Sepä onkin kivaa kun joka oman onnensa seppä asentelee jotain open sourcea joka täynnä reikiä, mutta "itse tietää paremmin". Ei tuo ole dissaamista, vaan normaalia toimintaa.
 

snu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
41
Eräs työnantaja välttelee irtisanomiset ja irtisanomisajan palkan maksun sillä että laittaa porukan vaan kylmästi lomautukselle, tilanne siis sellanen että työt loppuu kaverilla kokonaan ja jatkoa ei enää ole eikä tule, mutta silti laittaa porukan toistaiseksi lomautukselle ja odottaa vaan että työntekijät kyllästyy ja lopuksi irtisanoo itse itsensä, toki sitten välillä ottaa esim. lomatuuraajaksi kesällä ja taas takasi lomautukselle että voi katkaista 200 päivän kertymisen, tänään yritin selvittää asiaa ja on vissiin täysin ok tälläinen perseily, paitsi lomautuksen pätkiminen, mutta vaikea tuotakin on todistaa jos ottaa töihin sen verran pidemmäksi aikaa että ei herätä epäilyksiä.
Ainakaan ei saa palkata uusia, jos samaan tehtävään => hakee muaalle töihin ja saikutellee aina tuon pätkän kun pyydetään. Saa hyvät rahat kunnes työnantaja kyllästyy makselee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
On vaan vaikea keksiä mitä alkaisi opiskella, tai minne koittaisi töihin. Rakennusala on ihan kuollut, joten "omiatöitä" voi olla vaikea, jos ei mahdoton saada.
Pieni paniikki iski vaan ku laskin noita päivärahasuuruuksia, nyt 1800, huhtikuussa 1600 kun lapsikorotus poistuu ja syyskuussa 1250 tms.. onhan noi kovia leikkauksia.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
On vaan vaikea keksiä mitä alkaisi opiskella, tai minne koittaisi töihin. Rakennusala on ihan kuollut, joten "omiatöitä" voi olla vaikea, jos ei mahdoton saada.
Pieni paniikki iski vaan ku laskin noita päivärahasuuruuksia, nyt 1800, huhtikuussa 1600 kun lapsikorotus poistuu ja syyskuussa 1250 tms.. onhan noi kovia leikkauksia.
Eiköhän se ole tarkoituskin, että ei jäädä kotiin makaamaan. Toki voi olla hankalaa löytää töitä, mutta raha kannustanee?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
Jep. Helppo hakea töitä, jota ei ole. Esim työkkärin tai duunitorin sivuilla on 0 hakua omille hommille.
Ja ilman kokemusta/koulutusta ei niin vain muihinkaan hommiin pääse
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Jep. Helppo hakea töitä, jota ei ole. Esim työkkärin tai duunitorin sivuilla on 0 hakua omille hommille.
Ja ilman kokemusta/koulutusta ei niin vain muihinkaan hommiin pääse
No sitten koulun penkille, taikka johonkin vähempipalkkaisiin töihin, kunnes ajat paranevat? Kai työssä kuin työssä yli ansiosidonnaisen saa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 246
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 170
Sivuaa kyllä niin vähän ettei tuo enää kuulu tämän ketjun aihepiiriin, eli työelämäkeskusteluun. Tuon artikkelin aiheet kuuluvat johonkin politiikkaosion ketjuun…
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
2
Tuo on aika erikoinen malli ja kuulostaa enemmän oireelta kuin sen ratkaisulta. Mitä itselle on sanottu joka suunnasta niin pieniä breikkejä päivän mittaan. Kahvit+ruokkikset pois työpisteeltä ja muissa väleissä sitten hyvä ottaa sellaisia 1-2minuutin kävely ympäri kämppää, silmät kiinnii rauhassa hengittelyä tms. pään tyhjäystä rauhoittamista. Teams+email reippaasta ns kiinni 30-60 pätkiksi niin että keskityt yhteen hommaan rauhassa, ilman keskeytyksiä.

Se että päivän viimeinen tunti luetaan iltasanomia kuulostaa siltä että ensimmäinen 7h aikana et poistu työpisteeltä ja syöt lounaan ja samalla osallistut palaveriin ja muiden palaverin aikana kirjoittelet toiseen suuntaan sähköposteja "tehokkaasti multitaskaten". Tuollaisen päivän jälkeen on jo klo 15 ihan hiton puhki ja voi avata sen iltalehden/tiktokin ja tunnin vain scrollata kun pää ei muuhun kykene.


e: tuossa aiemmin puhuttiin että millaisissa duuneissa työt voi ns loppua kesken päivän niin törmännyt tälläisiin tilanteisiin onsite lähituesa sivutoimipisteillä, jossa asiakasyritys ostaa palvelua "lähituki on paikan päällä joka arkipäivä 8-16". Itsekkin ollut tuollaisessa paikassa joskus ja työtä oli päivittäin 2-4h edestä. Sitten ajantappoa esim podcastin kuuntelua.

https://sweet-bonanza-slot.net/suomi/
Tuon on kirjaus josta erottaa vanhat ja pidempään talossa olleet tekijät. Uudet kirjoittaa "asiakkuuden ohjeistuksiin tutustumisa" jne korulaiseita ja pidempään ollut porukka kirjoittelee "rapsuttelin palleja"
Olet oikeilla jäljillä etsiessäsi tapoja parantaa työpäivän hallintaa. Nykytyöelämässä on tärkeää tunnistaa omat rajat ja opetella hallitsemaan työtaakkaa terveellisesti. Tauot ovat elintärkeitä, ja niiden pitäisi olla aktiivisia – pieni kävely tai venyttely auttaa. Myös työn rajaaminen selkeästi ja keskittymishäiriöiden välttäminen parantavat tehokkuutta. Työpäivän lopussa kevyempi toiminta auttaa aivoja rauhoittumaan ja valmistautumaan lepoon.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
93
On vaan vaikea keksiä mitä alkaisi opiskella, tai minne koittaisi töihin. Rakennusala on ihan kuollut, joten "omiatöitä" voi olla vaikea, jos ei mahdoton saada.
Pieni paniikki iski vaan ku laskin noita päivärahasuuruuksia, nyt 1800, huhtikuussa 1600 kun lapsikorotus poistuu ja syyskuussa 1250 tms.. onhan noi kovia leikkauksia.
Jos rakennusalasta kyse niin ansiosidonnaista+pikku remppaa pimeänä sukulaisille ym tutuille niin problem solved. Kädentaitoja omaaville käytännön tekijöille oiva lisätienesti. En tiedä, mutta uskoisin "asiantuntijoille" olevan vähemmän pimeitä hommia tarjolla...
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Aika paljon oli cherrypickattuna kommentteja "työntekijöiltä", joiden mielestä toimistolla on hyvä olla ja laulaa kumbayaa keskenään ja miten on vaikeaa tiimiytyä, kun ei nähdä toisiaan. Luontaiset kahvihetket ja muut puuttuu, vaikka kuten artikkelissa sanottiin on ne lähinnä kahviryystämistä ja kotiinlähdön odottamista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Aika paljon oli cherrypickattuna kommentteja "työntekijöiltä", joiden mielestä toimistolla on hyvä olla ja laulaa kumbayaa keskenään ja miten on vaikeaa tiimiytyä, kun ei nähdä toisiaan. Luontaiset kahvihetket ja muut puuttuu, vaikka kuten artikkelissa sanottiin on ne lähinnä kahviryystämistä ja kotiinlähdön odottamista.
Uskot siis, että melkein kaikki työntekijät on sitä mieltä, että etätyöt on pelkkää juhlaa ja artikkelissa esiin nostetut yhteisöllisyys, yhdessä brainstormaus ja hiljaisen tiedon siirtyminen on vaan käsin poimittuja pienen vähemmistön kotkotuksia?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Uskot siis, että melkein kaikki työntekijät on sitä mieltä, että etätyöt on pelkkää juhlaa ja artikkelissa esiin nostetut yhteisöllisyys, yhdessä brainstormaus ja hiljaisen tiedon siirtyminen on vaan käsin poimittuja pienen vähemmistön kotkotuksia?
Jostain syystä nämä samat asiat nostetaan esille joka kerta ja harvoin kukaan nostaa esille niitä etätyön positiivisia puolia. Aina tulee tuo "yhteisöllisyys" esille, mitä lie se missäkin kontekstissa tarkoittaakaan. Harvemmin tuodaan esille sitä, että nyt voidaan esim. palkata mistä päin tahansa Suomea (tai Eurooppaa) ihmisiä välittämättä missä he asuu, vaan ratkaisevana tekijänä on osaaminen. Jossain yliopistopiireissä ja tutkimustyössä toki tuollainen yhteisöllisyys ja brainstormaus on varmasti tarpeellista. Muistan kun itsekin vastasin tuohon artikkelin kyselyyn (oli jo tovi sitten) ja kirjoitin niistä hyödyistä varsinkin tällä kansainvälisellä alalla, mutta eipä näy ei.

Oma kokemus vaan sanoo, että siellä toimistolla roikkuu ja sitä ylistää enimmäkseen ihmiset jotka tykkää enemmän hengata ja vähemmän tehdä töitä. Kun sitä työtä mitataan ja paskapuhe ei korreloi tehdyn työn kanssa, huomataankin että Pekka 55v tekee itse asiassa tuottavaa työtä seitsemän tuntia viikossa ja lopun aikaa vaan hengaa kahvihuoneessa tai "käy sparraamassa muita" eli käy häiritsemässä muiden työntekoa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 451
Sen mitä olen 20 vuotta näitä hommia tehnyt niin siitä yhteisöllisyydestä ei ole kyllä ollut mitään hyötyä. Poltellaan tupakkaa, puhutaan autoista, ollaan kateellisia toimareille ja haukutaan omia puolisoita. En muista ensimmäistäkään työjuttua joka olisi tullut puheeksi taukotilanteessa. Itse olen fanaattinen toimistolla kävijä mutta se johtuu oman elämän rytmittämisestä ja siitä etten viitsi uhrata kotoani isoa tilaa hyvään toimistoon. Embedded kehitys vaatii inhottavasti tuplat pöytätilaa verrattuna muihin.

Se mistä lähitöissä on hyötyä niin kun uusi sankari tulee projektiin niin vanhemman työntekijän voi nakittaa tämän henkilön selän taakse antamaan päivän verran handsonia uuteen projektiin. Tai jos jollain on vittumainen ongelma niin kun siinä käy työ pisteellä pyörähtämässä niin näkee myös ulkoiset kytkennät. Mutta näihin menee maxs 2 päivää vuodessa ja nämä liittyvät paljon embedded hommiin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 491
Jostain syystä nämä samat asiat nostetaan esille joka kerta ja harvoin kukaan nostaa esille niitä etätyön positiivisia puolia. Aina tulee tuo "yhteisöllisyys" esille, mitä lie se missäkin kontekstissa tarkoittaakaan. Harvemmin tuodaan esille sitä, että nyt voidaan esim. palkata mistä päin tahansa Suomea (tai Eurooppaa) ihmisiä välittämättä missä he asuu, vaan ratkaisevana tekijänä on osaaminen. Jossain yliopistopiireissä ja tutkimustyössä toki tuollainen yhteisöllisyys ja brainstormaus on varmasti tarpeellista. Muistan kun itsekin vastasin tuohon artikkelin kyselyyn (oli jo tovi sitten) ja kirjoitin niistä hyödyistä varsinkin tällä kansainvälisellä alalla, mutta eipä näy ei.

Oma kokemus vaan sanoo, että siellä toimistolla roikkuu ja sitä ylistää enimmäkseen ihmiset jotka tykkää enemmän hengata ja vähemmän tehdä töitä. Kun sitä työtä mitataan ja paskapuhe ei korreloi tehdyn työn kanssa, huomataankin että Pekka 55v tekee itse asiassa tuottavaa työtä seitsemän tuntia viikossa ja lopun aikaa vaan hengaa kahvihuoneessa tai "käy sparraamassa muita" eli käy häiritsemässä muiden työntekoa.
Aamen. Eilen istuin toimistolla ihan asioikseni neljään asti ja yritin saada porukkaa kiinni, että olisi voinut edistää projektien osalta asioita eteenpäin. Ihmisiä tapasin yhden sovitun tuokion mukaan lähinnä lounaalla - muuten kaikki jumittivat joissain palavereissa ja koko päivästä ei kyllä jäänyt käteen juuri muuta kuin lisää kysymyksiä.

Eipä sillä että noita kotonakaan tavoittaisi yhtään sen paremmin mutta ainakin voi tehdä muuta ja vaikka omia projekteja jos ei kiinnostele vastata mihinkään.

Kypsähdin eilen sen verran että en ollut enää menossa tällä viikolla katselemaan tuota touhua kun meillekin suotiin peräti kolme etätyöpäivää viikossa.

Tulevilla viikoilla sitten käyn asian läpi esihenkilön kanssa että minulle voi heittää vaikka kuinka paljon palloja kopiksi otettavaksi, mutta pallo ei kyllä tahdo lentää enää siitä eteenpäin koska kukaan ei ehdi tekemään järjestelmien tai projektien eteen yhtikäs mitään tuolta jatkuvalta möteämiseltä.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 552
Luontaiset kahvihetket ja muut puuttuu, vaikka kuten artikkelissa sanottiin on ne lähinnä kahviryystämistä ja kotiinlähdön odottamista.
Aika monta vuotta nyt etänä työskennelleenä tämä kahvihuonekulttuuri pistää kieltämättä silmään silloin kun tulee toimistolla poikettua. Äkkiä menee tunti päivästä ihan hukkaan työnteon osalta.

Jostain syystä nämä samat asiat nostetaan esille joka kerta ja harvoin kukaan nostaa esille niitä etätyön positiivisia puolia. Aina tulee tuo "yhteisöllisyys" esille, mitä lie se missäkin kontekstissa tarkoittaakaan. Harvemmin tuodaan esille sitä, että nyt voidaan esim. palkata mistä päin tahansa Suomea (tai Eurooppaa) ihmisiä välittämättä missä he asuu, vaan ratkaisevana tekijänä on osaaminen.
Tämähän se. Itse en väitä olevani oman osaamisalueeni kirkkain tähti missään nimessä, mutta nykyistä paikkaani nykyinen työnantajani oli hakenut pitkään enkä olisi tänne tullut mikäli etätyöt ei onnistu. Asun on eri kaupungissa eikä muuttamisesta saisi millään taloudellisesti järkevää.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 031
On huonosti toimivia etätyöyhteisöjä ja hyvin toimivia. Sen lisäksi on siitä tykkääviä työntekijöitä ja toimistolla olemisesta tykkääviä. Typerää pakottaa mihinkään malliin vain sen takia että joku muu tykkää yhdestä tavasta. Oleellisinta on tietää miten kenetkin saa tarvittaessa puheluun tai neukkariin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Tottakai tämä etätyö vs lähityö riippuu todella paljon omista työtehtävistä/alasta ja työpaikan kulttuurista, mutta mielestäni pari etäpäivää per viikko on paras systeemi.
Mieluiten niin että on ainakin yksi fiksattu lähipäivä per viikko koko tiimille.

Teknologiafirmoilla (apple, meta, alphabet etc) on varmasti perustellut syyt vaatia läsnäoloa nykyään, omasta mielestäni ainakin yhteistyön laatu on parempaa kun oikeasti ollaan läsnä eikä vain huhuilla jossain Teamsissä missä kaikki puuhailee ties mitä samalla. Ja omasta kokemuksesta etätyöt tuntuu kasvattavan ”turhien” kokousten määrää, ei tunnu olevan mitään kynnystä kutsua teams-kokoukseen etänä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
55
Kuulun kyllä itsekin etätöiden puolustajiin. Aika vähän on tullut tilanteita vastaan missä paikallaolo toisi jotenkin merkittävää lisäarvoa. Lähinnä jotkin suunnittelupäivät muutaman kerran vuodessa on saattaneet olla tehokkaampia paikanpäällä. Silloinkin tämä mielestäni korostuu jos porukka on iso.
Sen sijaan pakottamalla työntekijät toimistolle esim. kerran viikossa vie kyllä yhden isoimman edun etätöistä pois, eli sen että voi työskennellä mistä tahansa. Toki jos sattuu asumaan toimiston vieressä niin se on vain hyvä kun kilpailu vähenee, mutta jos sattuu asumaan kauempana niin käytännössä tuollaiset työpaikat jäävät sitten pois laskuista. Samalla sitten toimistolla pitää olla tilaa kaikille mikä taas nostaa osaltaan kuluja..
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 600
Tottakai tämä etätyö vs lähityö riippuu todella paljon omista työtehtävistä/alasta ja työpaikan kulttuurista, mutta mielestäni pari etäpäivää per viikko on paras systeemi.
Mieluiten niin että on ainakin yksi fiksattu lähipäivä per viikko koko tiimille.

Teknologiafirmoilla (apple, meta, alphabet etc) on varmasti perustellut syyt vaatia läsnäoloa nykyään, omasta mielestäni ainakin yhteistyön laatu on parempaa kun oikeasti ollaan läsnä eikä vain huhuilla jossain Teamsissä missä kaikki puuhailee ties mitä samalla. Ja omasta kokemuksesta etätyöt tuntuu kasvattavan ”turhien” kokousten määrää, ei tunnu olevan mitään kynnystä kutsua teams-kokoukseen etänä.
Tästä samaa mieltä. Kait toimistolla asia käytäisi nopeasti läpi käytävällä tai käytäs kysymässä jonkun kuutiossa. Teamsissä tätä nopeaa kysmystä varten otetaan palaveri,,vaikka chatilla saisi saman vastauksen nopeasti.

Toki toisesesta päästä löytyy ne ketkä eivät osallistu teams palavereihin tai vastaa teams viesteihin. Niitäkin näyttöjakoja nähnyt jossa 99+ lukematonta pun pallura siinä teams sovelluksen päällä. Se myös ärsyttää jos ei saa kiinni. Nykyinen sukupolvi tuntuu vähemmän soittelevan puhelimella kuin omani. Aina kun johonkin pitäisi soittaa niin ensin mietitään spostia tai muuta viestiä. Puhelimella homma olisi nopeammin paketissa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 491
Tästä samaa mieltä. Kait toimistolla asia käytäisi nopeasti läpi käytävällä tai käytäs kysymässä jonkun kuutiossa. Teamsissä tätä nopeaa kysmystä varten otetaan palaveri,,vaikka chatilla saisi saman vastauksen nopeasti.

Toki toisesesta päästä löytyy ne ketkä eivät osallistu teams palavereihin tai vastaa teams viesteihin. Niitäkin näyttöjakoja nähnyt jossa 99+ lukematonta pun pallura siinä teams sovelluksen päällä. Se myös ärsyttää jos ei saa kiinni. Nykyinen sukupolvi tuntuu vähemmän soittelevan puhelimella kuin omani. Aina kun johonkin pitäisi soittaa niin ensin mietitään spostia tai muuta viestiä. Puhelimella homma olisi nopeammin paketissa.
Itse en ainakaan enää keksi että millä kirjekyyhkyllä noita henkilöitä tavoittaisi. Meiliin ei välttämättä tule vastausta, Teamsiin vielä vähemmän. Puhelinkaan ei oikein tässä tapauksessa toimi kun jatkuvasti ollaan palaverissa. Ei kai siinä sitten muu auta kuin tunkea palaveria johonkin väliin että saa vastauksen kysymykseen, johon menisi varmaan alle 5min siitä sijasta että odotellaan parhaillaan viikko että päästään edes samaan Teams-palsuun tai neukkariin..
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
488
Teknologiafirmoilla (apple, meta, alphabet etc) on varmasti perustellut syyt vaatia läsnäoloa nykyään, omasta mielestäni ainakin yhteistyön laatu on parempaa kun oikeasti ollaan läsnä eikä vain huhuilla jossain Teamsissä missä kaikki puuhailee ties mitä samalla. Ja omasta kokemuksesta etätyöt tuntuu kasvattavan ”turhien” kokousten määrää, ei tunnu olevan mitään kynnystä kutsua teams-kokoukseen etänä.
Sama kaikkeen yllä olevaan. Voi vittu että kyrsii istua puoli päivää luurit päässä kuuntelemassa tyhjänpäiväisissä palavereissa kun ihmiset jahkailevat ja välttelevät päätöksentekoa tai vaihtoehtoisesti workshoppaamassa jostain tuikitärkeistä Jira-tikettien väreistä tai mistä ikinä.

Mukavaa jos te jotkut pystytte olemaan tehokkaita etänä, itse taas sain ihan helkkaristi enemmän aikaiseksi kun saman projektin parissa ahertavat kollegat olivat vieressä ja helposti saatavilla eivätkä kodeissaan puuhastelemassa mitä lie.

Huom! En silti tarkoita, että etätyöt pitäisi kategorisesti bänniä. Varmasti on olemassa niitäkin puljuja, joissa yllä kuvaamiani ongelmia ei ole.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 491
Sama kaikkeen yllä olevaan. Voi vittu että kyrsii istua puoli päivää luurit päässä kuuntelemassa tyhjänpäiväisissä palavereissa kun ihmiset jahkailevat ja välttelevät päätöksentekoa tai vaihtoehtoisesti workshoppaamassa jostain tuikitärkeistä Jira-tikettien väreistä tai mistä ikinä.

Mukavaa jos te jotkut pystytte olemaan tehokkaita etänä, itse taas sain ihan helkkaristi enemmän aikaiseksi kun saman projektin parissa ahertavat kollegat olivat vieressä ja helposti saatavilla eivätkä kodeissaan puuhastelemassa mitä lie.

Huom! En silti tarkoita, että etätyöt pitäisi kategorisesti bänniä. Varmasti on olemassa niitäkin puljuja, joissa yllä kuvaamiani ongelmia ei ole.
Tämähän siinä juuri tahtoo olla että aiemmin nyt vielä jollain lailla saattoi onnistua että menee toimistolle repimään rivelistä ja pyytämään vastauksia mutta nyt tuntuu sekin olevan kohtuumahdotonta kun ketään ei näy koko päivänä missään - nekin jotka ovat toimistolla, ovat sulkeutuneina johonkin neukkariin koko päiväksi niin yritä siinä sitten kysellä.

Jos ei taas ole kenestäkään muusta kuin itsestä kiinni, niin ainakin minä saan kotona huomattavasti enemmän aikaan kuin toimistolla ja tulee vielä hommailtua kotihommatkin samalla. Toimistolla tahtoo mennä enemmän tai vähemmän mukavien jutteluksi ja kahvinjuonniksi tai lounastamiseksi. Kun ei kellään muullakaan ole mitään kiirettä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
172
Eilen ja tänään oli lähipäivä, muuten tämä viikko etänä. Tunti ajomatkaa per suunta toimistolle. Seuraus: Toimistolla istuttiin samat palaverit läpi luurit päässä vierekkäin ja jauhettiin enemmän paskaa, yli kaksi tuntia per päivä meni hukkaan matkoihin + kulut siitä. Etänä olisi ollut tehokkaampaa.
Meillä siis ne pakolliset 2pv viikosta pitää olla läsnä.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 223
Aika monta vuotta nyt etänä työskennelleenä tämä kahvihuonekulttuuri pistää kieltämättä silmään silloin kun tulee toimistolla poikettua. Äkkiä menee tunti päivästä ihan hukkaan työnteon osalta.
Ne nauraa siellä vaan työn sankareille.. :kahvi: Se on kyllä totta että etänä tulee kahvit hörpittyä työn ohella.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Minun työteho kyllä tippuisi puoleen, jos tulisi pakko käydä toimistolla. Nykyisin teen töitä todella joustavasti etänä ja paikoin pitkin iltaakin tulee vastailtua sähköposteihin ja kollegoiden slack-viesteihin ym. Mutta jos pitäisi ensin kykkiä päivä toimistolla, niin tietynlainen joustaminen kyllä katoaisi siinä samalla. En myöskään halua koodaamiseen lisää häiriötekijöitä ja keskeytyksiä työmatkaan hukatusta ajasta puhumattakaan. Eli etätyö sopii minulle parhaiten ja todennäköisesti johtaisikin työpaikan vaihtumiseen, jos toimistolle rupeaisivat pakottamaan. Toimiston ylipitkät lounas- ja kahvitauot tai pöytätennis ei oikein vedä riittävästi puoleensa. Ehkä jos projekti vaatisi enemmän porukalla suunnittelua, niin voisi olla ihan mielekästä välillä piipahtaakin toimistolla.

Alkuun kävin toimistolla, mutta hyvin pian totesin että toimiston (vaikkakin viihtyisissä) lasikopeissa istuminen ja kuulokkeiden kanssa palaveeraaminen ei vetänyt vertoja kotitoimistolle. Oli myös helpompi jakaa näyttö ja demota vaikkapa asiakkaalle jotain kotitoimistolla, kun oli kunnon pelit ja vehkeet useamman näytön kanssa kotona. Kun se toinen vaihtoehto oli istua muiden seassa jossain yliahtaassa neukkarissa, läppäri sylissä ja tihrustaa pientä ruutua. Ei kiitos.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
266
Minun työteho kyllä tippuisi puoleen, jos tulisi pakko käydä toimistolla. Nykyisin teen töitä todella joustavasti etänä ja paikoin pitkin iltaakin tulee vastailtua sähköposteihin ja kollegoiden slack-viesteihin ym. Mutta jos pitäisi ensin kykkiä päivä toimistolla, niin tietynlainen joustaminen kyllä katoaisi siinä samalla. En myöskään halua koodaamiseen lisää häiriötekijöitä ja keskeytyksiä työmatkaan hukatusta ajasta puhumattakaan.
Onko kyseessä jokin monikansallinen yritys, jossa osa työntekijöistä on muilla aikavyöhykkeillä, vai tekeekö muutkin sitten välillä iltaisin töitä? Jos on tosiaan hyödyllistä vastailla iltaisinkin viesteihin. Ihan mielenkiinnosta mietin.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 031
Itse en ainakaan enää keksi että millä kirjekyyhkyllä noita henkilöitä tavoittaisi. Meiliin ei välttämättä tule vastausta, Teamsiin vielä vähemmän. Puhelinkaan ei oikein tässä tapauksessa toimi kun jatkuvasti ollaan palaverissa. Ei kai siinä sitten muu auta kuin tunkea palaveria johonkin väliin että saa vastauksen kysymykseen, johon menisi varmaan alle 5min siitä sijasta että odotellaan parhaillaan viikko että päästään edes samaan Teams-palsuun tai neukkariin..
Kuulostaa siltä että tässä on kyseessä jotain muuta kuin työtavat. Jos tavoiteltava henkilö tahallaan välttelee töitään pitäisi asia voida hoitaa muulla tavalla kuin etätyö vs. toimistotyö sekoilulla.

Eikö työpaikalla ole mitään sääntöjä miten henkilöiden täytyy olla tavoiteltavissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 877
Onko kyseessä jokin monikansallinen yritys, jossa osa työntekijöistä on muilla aikavyöhykkeillä, vai tekeekö muutkin sitten välillä iltaisin töitä? Jos on tosiaan hyödyllistä vastailla iltaisinkin viesteihin. Ihan mielenkiinnosta mietin.
Itselläni tilanne se, että "pakko" vastailla illalla, koska kaikki muuten aina siirtyy vähintään vuorokaudella. 10h aika ero niin menee aina todella vaikeaksi ihan pikkuasiatkin jos ei iltakuuden jälkeen vastaisi mihinkään ja varsinkin kun tuolla aikaeron toisella puolella olevilla ei varsinaisesti tunnu kiinnostus riittävän työajan jälkeen tehdä yhtään mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 970
Viestejä
4 215 832
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom