Ehkä ensimmäisenä herää kysymys, että mitä tavoittelisit noilla mainitsemillasi AMK-tutkinnoilla kun yksi vastaavantasoinen tutkinto löytyy jo taustalta? Oma näkemys on, että datapuolelle ei välttämättä ole hirveästi "täsmäkoulutuksia" perinteisemmässä koulumaailmassa ja tämän alan ihmisillä on hyvin vaihtelevaa koulutustaustaa. Osittain tuonkin vuoksi alalla on melko paljon noita erilaisia yritysten omia "trainee" ja "akatemia" tyyppisiä ratkaisuja (näitä etenkin konsulttitaloilla), joissa koulutetaan ihmisiä datahommiin. Voin suositella itse varsinaista tutkinto-opiskelua, jos tavoitteena on korottaa nykyistä omaa koulutusastetta mutta mikäli tavoitteena on oppia noita työelämän taitoja niin näkisin itsenäisen opiskelun, erilaiset online-kurssit ja nuo yritysten omat koulutusohjelmat nopeampina ja parempina polkuina sen tarvittavan osaamisen kehittämiseksi sekä sen ensimmäisen varsinaisen dataposition saamiseksi. (Kun alan työkokemusta alkaa kertyä niin ei kukaan oikeasti katso mikä koulutusohjelma siellä on taustalla vaan korkeintaan tarkistetaan tutkintotaso jotain muodollista vaatimusta varten.)
Tavoitteena on periaatteessa uranvaihto, mutta ideaalitilanne olisi, että voisi käyttää kertynyttä prosessiosaamista hyväksi seuraavassa työssäni. Olen siis käsittänyt että tuo yamk on lukittu nykyiseen tutkintooni. Tuon teollisuushaaran työnkuvat/insinöörihommat on jo ns. 'nähty', ettei sinne suuntaan enään ole juurikaan kiinnostusta (ellei jokin spesialistin homma, missä vähän olisi irti liukuhihnasta).
Sekä tämän teollisuushaaran tulevaisuus 5-20v päästä voi olla kyseenalainen (ainakin täällä päin suomea), eli odotan pudotuspelejä mistä seuraa kova kisailu työpaikoista. No, tämä nyt on vielä kaukaa haeutta, mutta kun huomioin nykyisen tilanteeni ja kiinnostukseni kohteen, sekä ikäni, niin nyt pitää tehdä peliliikkeitä.
Vielä en ole törmännyt yrityksen omaan kurssitukseen, lähinnä on ollut näitä konsulttipalveluita, mitkä sitten kouluttavat/vuokraavat työvoimaa (alussa). Ja työkkärillä on joitakin koulutusohjelmia mitkä tehdään firmojen kanssa yhteistyössä. Mutta en ole huomannut suoraan yrityksen tarjoamana.
Se on kyllä totta, ettei nuo koulupaperit taida paljoa itsesään painaa, pariin edelliseen työpaikkaan en ole todistuksia kerennyt lähettämään, kun nimi on ollut jo paperissa.
Itselläni ei ole kokemusta Academic Workista mutta muutamat kollegat ovat tulleet sen kautta datapuolelle mukaan. Sanoisin melkein, että mikä tahansa koulutusohjelma jonka päätteeksi on tiedossa työpaikka on sen arvoinen. Sen ensimmäisen alan työpaikan saaminen on kaikista vaikeinta mutta sitten kun sen saa niin jatko on enemmän omasta käytännön osaamisesta ja tekemisestä kiinni kuin menneisyydestä tai siitä tuliko se eka paikka AW:n vai minkä koulutuksen kautta. Väittäisin jopa, että moni hakee noihin yritysten koulutusohjelmiin ihan vain siksi että ne ovat hyviä väyliä päästä Jr. positioihin eivätkä välttämättä siksi osaamismielessä edes saa paljoa irti noista.
AW-vaihtoehdossa otan tauloudellisesti takkiin varmasti, ja vuosia, mutta kyllä se tällä iällä on jo tullut huomattua, ettei se raha ole tärkeintä. Vielä 10-20v sitten meno oli enempi rahan perään. Mutta en tuota poissulje jos se avaa ovet uudelle uralle.
Sitten itse työhakuja ajatellen mitkä vain esiteltävät tuotokset omista projekteista ovat hyviä ja voivat auttaa erottumaan positiivisesti muista hakijoista. Avoimia rajapintoja löytyy lukuisia ja voit tehdä vaikka projektin, jossa Pythonilla haetaan dataa, käsitellään sitä jotenkin ja tallennetaan tiedostoon sekä sitten esim. muodostetaan noista raportti Power BI:llä. Jotkut sertifikaatitkin voivat olla ihan hyödyllisiä ja osoittavat jonkinlaista paneutumista asiaan (esim. Google Data Analytics ja Microsoftin Azure & Power BI sertit).
Kun tähän tilanteeseen havahduin, niin olen nyt käynyt joitakin kursseja (esim Pythonista ei ollut mitään mustaa valkoisella, nyt on) ja tarkoitus käydä kyllä lisää. Olen hakenut esim. data-engineer paikkoihin, mutta vielä ei ole natsannut, ja sen kyllä myönnän että kursseja/osaamisen leveyttä ei ole tarpeeksi noihin paikkoihin. Eli osaamisien/sertien lisääminen tässä voisi olla se hyvä ratkaisu.
Jos myynti ei kiinnosta niin miksi ihmeessä tradenomiksi? Kaikki tuntemani tradenomit on myynnillisellä alalla tavalla tai toisella.
Myönnän että on ristiriitainen. Mutta
@kjns tuossa alla vahvistikin sen mitä olin tutkinnosta lukenut.
Komppaan Jezmeä siinä että toisen kokonaisen, saman asteen tutkinnon suorittaminen tuskin on hyödyllistä ajankäyttöä, etsiskelisin ennemmin relevantteja ja kiinnostavia täsmäkoulutuksia, eikä nuo rekrytointikoulutukset varmaan ole ollenkaan hullumpi tapa päästä alanvaihtamisen pikakaistalle.
Yks vaihtoehto vois olla myös lähteä opiskelemaan YAMK tutkintoa joka vastaa tasoltaan maisterin tutkintoa, mikäli sieltä puolelta löytyy kiinnostava tutkinto. Sillä sais koulutusastettakin korotettua.
Mitä olen katsonut niin noissa tutkinnoissa tuntuu olevan aina ehtona: "
on tarkoitettu tietojenkäsittelyn ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille", eli kun vaihtaisin prosessitekniikasta data/ohjelmointi-suuntaan. Jos tuon voi jotenkin kiertää/on vaihtoehtoja niin olisi varmasti erittäin hyvä vaihtoehto.
Itsellä tosiaan taustana että nuorena jäi tutkinto kesken ja jatkoin opiskelua myöhemmin työn ohessa. Olin valmistuessani 35. Kohta kilahtaa 40 mittariin ja puntaroin olisko ruuhkavuodet helpottaneet niin paljon että vois hakeutua opiskelemaan YAMKia. En koe itseäni lainkaan liian vanhaksi kouluttautumaan lisää, vaan ennemminkin nyt on se hetki kun ”rauta on kuumaa” kun on suht paljon työkokemusta plakkarissa mutta ikä vielä alle viidenkympin. Tähän saumaan sopiva lisäkouluttautuminen vois avata uusia urapolkuja jos niitä haluaa.
Tätä juuri olen pohtinut. Nyt on se aika jos meinaa alkaa vielä kouluttautumaan. Hieno kuulla että on muillakin samoja aatoksia. Ehkä itselleni tuli jonkinmoinen myöhäinen 40v kriisi, että mitäs sitä isona tekisi, jaksaako vielä opiskella, vai mitä.
Mitään kouluja tarvitse tuolla kokemuksella välttämättä käydä, kyllä koodaamaan/dataamaan pääsee ilmankin.
Tuon "polun" kun vielä löytäisi, työn tarjoajat tuntuvat olevan tarkkana osaamistasosta. Kuten tuossa yllä mainitsin, niin vielä ei ole minun työnhaku tärpännyt. Säkää olisi se että joku data-analytiikan yritys saisi palveluitaan prosessiteollisuuden sisään, jolloin minun työhistoriasta olisi varmasti hyötyä. Tuolla teollisuudessa on hemmetisti mittausdataa, mitä ei periaatteessa käytetä kuin aika pinnallisesti prosessin ohjaukseen. Eli tekniikkaa ja dataa löytyy ämpärikaupalla, mutta sitä ei täysin hyödynnetä.
Suuri kiitos teille viesteistä, mukava saada ajatusta tässä liikkeelle.
Tässä itselleni noita poimintoja
-yamk:sta väylä mikä mahdollistaisi uranvaihdon (pros.tek. -> data/ohjelmointi)
-yksittäisten kurssien/certien suorittaminen
-awacademyn kaltainen vaihtoehto