Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli tuossa kuvassa kiuas edustaa leipää ja viereisellä kaiteella oleva vaate sitä "leivän päällä" olevaa makkaraa? Ok, jännä tapa, mutta jokaisella omansa.Prikulleen näin. Piirsin kuvan myös:
![]()
Kuva. Halkileikkaus kerrostalokiukaasta. Vaate (vaikea piirtää halkileikkausta) roikkuu lauteen kaiteella s.e. osa siitä on suoraan kiukaan päällä heijastaen lämmön (sininen) takaisin kiukaaseen ja ketjureaktion.
Ellei ole niin tampio, että jemmaa siinä päällä ensin niitä tyhjiä ja puhtaita keittoastioita(mikä on vielä minusta ihan ok) ja vielä niiden päällä vaikka muovisia pakkauksia tai käsilaukkua. Joidenkin(yleensä naisoletettuja) on vaan ihan pakko käyttää laskutilana ja säilytyspaikkana mitä tahansa pintaa, joka on niin suora että tavarat pysyvät siinä. Vaikka sitten pesuallasta, saatana.Induktioliesi, et vain voi polttaa mitään väärää...
Eli tuossa kuvassa kiuas edustaa leipää ja viereisellä kaiteella oleva vaate sitä "leivän päällä" olevaa makkaraa? Ok, jännä tapa, mutta jokaisella omansa.![]()
Unohdit boldata tosta ton "kiukaalla maanneet vaatteet" kohdan. Saisinko kuvan siitä mitä toi tarkoittaa?
Jätin sen tarkoituksella pois, koska se oli liian ilmeinen... Luulin, että puhuttiin yleisesti saunankiukaista, koska se toistuu niin usein langassa muutenkin.
En nyt ymmärrä mistä täällä väitellään. Alkuperäinen uutinen taisi olla että pyykki oli kiukaan päällä. Se ja ihan sama oliko ne fyysisesti kivien PÄÄLLÄ va narussa PÄÄLLÄ. Kuitenkin se kiuas oli PÄÄLLÄ ja sytytti pyykin tuleen. Pyykki saattoi roikkua kiukaan PÄÄLLÄ tai tosiaan olla kivien PÄÄLLÄ.
Lopputulos oli sama. Sauna paloi.
Merkit viittaavat minusta enemmän sairaaseen huumorintajuun tai krapulaan kuin tyhmyyteen.Miten minusta tuntuu että ketjusta on muodostunut taas otsikonmukaisten henkilöiden kokoontumispaikka?
Merkit viittaavat minusta enemmän sairaaseen huumorintajuun tai krapulaan kuin tyhmyyteen.
No miten sun mielestä ne vaatteet sitten oli laitettu jos ne makasivat kiukaalla? ton edellisen piirroksesi mukaan vai jotenkin muuten?
Meinaatko, että soveltuu jotenkin tämän ketjun aiheeseen, että minusta myös Putin on niinq tosi tyhmä. Vaikka ei varmasti ole tyhmä vaan mm. mulkku, ja sehän on ihan eri asia.Donald John Trump. Siinä on vasta tyhmä ihminen, voittaa noi kiukaan päällä kuivaajat mennen tullen.
Onko jotain tieteen alaa mikä mittaa kuinka vähän aivokapasiteettiä voi käyttää ettei vaivu koomaan.
Veikkaan, että tompalla se on jotain 1:32??
Jos taas haluaa mölistä älykääpiömäisesti ja olla siinä sivussa välillä hauska, niin sillekin on oma alue. Rävä
Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha
En ole mikään handsfree-natsi, mutta huomautan että tuo on otsikon mukaista eli tyhmää päättelyä. Auton integroitu BT-kaiutinpuhelin on kätevä juuri siksi, että puheluun vastaaminen onnistuu fyysisellä napilla käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Lisäksi näkyy soittaja(kuten toki näkyvällä paikalla puhelin telineessäkin näkyisi, mutta itse pidän usein puhelinta taskussa), ja koska järjestelmä on yhdistetty auton audiojärjestelmään, ylipäänsä huomaa puhelimen soivan(soittoäänen voimakkuudesta riippumatta) kun radio mykistyy, eikä tarvitse itse erikseen käyttää mutea.Nykykännyköissä kosketusnäyttö tekee mahdottomaksi kaiken niiden käyttämisen kännykkään katsomatta ja sen takia en mielellään edes vastaa puhelimeen auton liikkuessa, koska sitä ei voi tehdä lihasmuistin perusteella kuten vanhoissa näppäinpuhelimissa.
En ole mikään handsfree-natsi, mutta huomautan että tuo on otsikon mukaista eli tyhmää päättelyä. Auton integroitu BT-kaiutinpuhelin on kätevä juuri siksi, että puheluun vastaaminen onnistuu fyysisellä napilla käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Lisäksi näkyy soittaja(kuten toki näkyvällä paikalla puhelin telineessäkin näkyisi, mutta itse pidän usein puhelinta taskussa), ja koska järjestelmä on yhdistetty auton audiojärjestelmään, ylipäänsä huomaa puhelimen soivan(soittoäänen voimakkuudesta riippumatta) kun radio mykistyy, eikä tarvitse itse erikseen käyttää mutea.
Avaisitko vähän, että millä tavalla tuossa esimerkissä tapahtui mitään sellaista, joka tekee integroidusta bt-kaiutinpuhelimesta huonon? Jos vaimolla on jotain salaista asiaa, niin sitten pitää pysähtyä ja kaivaa luuri taskusta.Integroidun BT-kaiutinpuhelimen huonot puolet käyvät äkkiä ilmi kartanlukijan roolissa maailmaa tarkasteltaessa
Kuski: Moi kulta, oot sitten muuten kaiuttimessa
Vaimo: Moi...
Vaimo: ... voitko soittaa vähän myöhemmin takas!
Kuski: Ookke moi
Kännykän käyttäminen ja siihen puhuminen ajon aikana on osoitettu ties kuinka monessa tutkimuksessa vaaralliseksi. En tiedä mikä siinä on takana, mutta joillakin ihmisillä se luurin pitäminen korvalla tosiaan vaikuttaa huomiokykyyn ja tosiaan onhan siinä sitten vielä myös hallintalaitteiden käyttö lisäksi, koska on luonnollisesti hankalampaa, jos toinen käsi on pois pelistä. Tämän vuoksi ne handsfreet juuri ovat sallittuja.Kännykkään puhuminen ajon aikana ei häiritse ajamista merkittävästi, koska normaali ihminen ajaa muutenkin autolla vain yhtä kättä ratissa pitäen ja toinen käsi on silloin vapaana korvalla pideltäväksi. Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha ja sen vaativa laki onkin todennäköisesti handsfree-valmistajien lobbaama. Nykyautojen kosketusnäyttökeskikonsolit ja radion ym. säätäminen niiden kautta varmasti haittaavat ajamiseen keskittymistä moninkertaisesti enemmän kuin mikään puhelimeen puhuminen.
Näin "epänormaalina" ihmisenä kysyn, että miksi minun pitäisi ajaa vain yhdellä kädellä? Kahdella kädellä on parempi tuntuma, ratin keventymistä tuskin huomaa yhdellä kädellä erityisen hyvin?Kännykkään puhuminen ajon aikana ei häiritse ajamista merkittävästi, koska normaali ihminen ajaa muutenkin autolla vain yhtä kättä ratissa pitäen ja toinen käsi on silloin vapaana korvalla pideltäväksi. Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha ja sen vaativa laki onkin todennäköisesti handsfree-valmistajien lobbaama. Nykyautojen kosketusnäyttökeskikonsolit ja radion ym. säätäminen niiden kautta varmasti haittaavat ajamiseen keskittymistä moninkertaisesti enemmän kuin mikään puhelimeen puhuminen.
Nykykännyköissä kosketusnäyttö tekee mahdottomaksi kaiken niiden käyttämisen kännykkään katsomatta ja sen takia en mielellään edes vastaa puhelimeen auton liikkuessa, koska sitä ei voi tehdä lihasmuistin perusteella kuten vanhoissa näppäinpuhelimissa. Tekstiviestien lähettely tai joku kuvien katselu ajaessa on kyllä ihan täyttä idiotismia ja sitä tekevät vain ketjun otsikon mukaiset ihmiset.
Anteeksi röyhkeä huomautus, mutta kun tässä ketjussa ollaan. Oikeastaan tuokin on tyhmää logiikkaa. Handsfree-puhelimen käytön kieltoa olisi erittäin vaikea oikeuttaa ja perustella.Tämän vuoksi ne handsfreet juuri ovat sallittuja.
Viilataan pilkkua vielä sen verran, että handsfreellä tarkoitetaan yleisesti puhelimeen liitettyä kuuloketta. Sitä olisi tosiaan käytännössä mahdotonta kieltää perustellusti, mutta siihen liitetyn puhelimen räpeltäminen ajon aikana on edelleen kiellettyä jos sitä joutuu pitämään kädessään. Sitä on vaan todella hankala valvoa.Anteeksi röyhkeä huomautus, mutta kun tässä ketjussa ollaan. Oikeastaan tuokin on tyhmää logiikkaa. Handsfree-puhelimen käytön kieltoa olisi erittäin vaikea oikeuttaa ja perustella.
Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista. Häiritsevän käytön kielto koskee siten kaikkien ajoneuvojen kuljettajia, myös pyöräilijöitä.
Tuollaista saa käyttää edelleenkin, mutta sitä viestintävälinettä ei saa näpertää ajaessa, eli et saa pitää puhelinta kädessä ja etsiä sopivaa numeroa. Lisäksi lain silmissä on ihan sama vaikka kädessä olisi banaani, sillä jos se häiritsee ajamista, niin sitä ei saa pitää kädessä.Back in the days oli sallittua käyttää tällaista, en muista onko lakiin sorvattu sen jälkeen jotain muutoksia.
![]()
Lisäksi lain silmissä on ihan sama vaikka kädessä olisi banaani, sillä jos se häiritsee ajamista, niin sitä ei saa pitää kädessä.
Tonnin Seteli tuohon jo vastasikin, mutta jos se ei riitä, niin kokeile aukeaisiko asia ihan maalaisjärkeä käyttäen.Ja mikäköhän tämä laki mahtaa olla, kummasta kädestä on kyse ja mikä määrittelee häiritsevyyden?
Integroidun BT-kaiutinpuhelimen huonot puolet käyvät äkkiä ilmi kartanlukijan roolissa maailmaa tarkasteltaessa
Kuski: Moi kulta, oot sitten muuten kaiuttimessa
Vaimo: Moi...
Vaimo: ... voitko soittaa vähän myöhemmin takas!
Kuski: Ookke moi
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.
"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin.
Tietysti nuo kelkkascootit vähintään kootaan kiinalaisista osista ellei tehdä kiinalaisella tehtaalla valmiiksi. Eipä vaan koota olemassa olevista tai sen kaltaisista osista kuten pyörällinen versio, vaan pitää tilata kokonaan omilla piirustuksilla vain omaan tarpeeseen vaikka mitä. Ei tule perusosien Alibabahintaan.
Edellisestä lausunnostani huolimatta ja ilman ristiriitaa siihen olen tästä ihan samaa mieltä. Tuote on kallis, kohderyhmä teoriassakin enimmillään kapea ja konsepti nyt ja todennäköisesti huomenna turhahkon oloinen. Lisäksi on kyseenalaista, onko tuon mallinen ajoneuvo käytännössä hallittavissa ja liikennöitävissä missään käytännöllisessä ympäristössä. Katualueilla sun muilla poluilla pitäisi olla aika ideaalisti tasainen lumi, jotta suksikeulalla vielä pääsee. Maastoon ei kannattane edes yrittää. Jos aina vähän matkaa pääsee ja sitten pitää kantaa muutama sata metriä, on harrastuksesta ilo vähissä.Ei helvetti. Puinen "design-laatikko" telaketjulla ja akustolla, 5950€. Nyt kyllä putosi leuka lattialle. Hulvaton hinnoittelu kerrassaan ja aprillipäiväkin meni jo.![]()
Tietenkin. Samaa logiikkaa käytetään tavallisissa sähköpotkulaudoissa, ja täten edullisten mallien käyttömatka yleensä onkin heikko tai marginaalinen. Tela- ja suksiversion energiankulutus on moninkertainen. Toimintamatkan pitäisi silti olla kohtuullinen, tai tuote muuttuu turhaksi siinäkin tapauksessa että sattuisi olemaan muuten järkevä. Se pienin akku, jolla saadaan jonkinlainen toimintasäde, on silti kalliimpi kuin hyvin pitkälle kulkevassa potkulaudassa.Akustoja nyt voi olla montaa eri kokoa, millä saa hintaa alaspäin.
"Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.
Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitäKyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.
![]()
![]()
eLyly - Electric Snow Scooter
eLyly electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild. BUY THE WORLD’S FIRST TOP DESIGNED ELECTRIC SNOW SCOOTER, eLyly!elyly.fi
Tämäkin vielä. Kohderyhmä ja markkina, joka on alunperinkin suppea, rajataan tuossa heti pakolla marginaaliseksi. "Moni" voisi haluta tuon tapaisen ajoneuvon oikeaan käyttöön ja maksaa pari tonnia. Minäkin haluaisin talvikelikelpoisen kännimopon, mutta en oikein jaksa uskoa, että pelkällä suksikeulalla pärjää tai "kevyen sähköajoneuvon" sallittu teho riittää kovin pitkälle. Telastokaan ei kyllä oikeasti voi(halvalla tehtynä ja samaan aikaan vähävastuksisena) kestää sitä, mitä pitäisi pystyä tekemään eli ajaa myös erilaisilla sulilla osuuksilla."
The electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild
" Sustainable ja puinen look, niin premium hinta taattu![]()
Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.
Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitäKyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.
![]()
![]()
eLyly - Electric Snow Scooter
eLyly electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild. BUY THE WORLD’S FIRST TOP DESIGNED ELECTRIC SNOW SCOOTER, eLyly!elyly.fi
Tulee mieleen eräs muistaakseni muutamakertaisesti kalliimpi jokapojan lentokone viime vuosikymmeneltä.Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.
Löytyyhän sieltä toki blogista yks kuva jossa on ite laitoksia kaks valokuvattuna. eLyly valitsi kumppanikseen Järvileasingin - eLyly Electric snow scooter
Jotenkin tulee ihan joku Kickstarter kusetus mieleen tuosta?!
Edit: Eiku olihan siellä sivun tastallakin muutama kuva näköjään ite vehkeestä...
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.
"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin. Moottorikelkassa on energiankulutus tyypillisessä käyttötilanteessa samalle ajomatkalle vähintään moninkertainen verrattuna vastaavaan sanotaan vaikka enduroprätkään. Toisin sanoen akuston kapasiteetti on oltava moninkertainen, jos toimintamatka halutaan oikeasti käyttökelpoiseksi. Se tonni menee äkkiä valmistajalla akuston sisäänostohintaan, jos halvalla päästään.
Oma projekti muutamalla satasella? Onnistuu, jos hankkii osat varastamalla vuokrapotkulautoja ja on kätevä käsistään rakentamaan loput ihan nauloista.
Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.
Ei se ovh siitä yhtään sen maltillisemmaksi muutu, vaikka asiakas ei kertavuokrasta itseään kipeäksi maksaisikaan. Tuo laite on niin monella tasolla fiasko, ettei hintaa voi perustella mitenkään. 2000e on maksimi ja sekin on liikaa kenellekään yksityishenkilölle.Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Se on katos kestävää kehitystä ja kaupan päälle "suomi elää metsästä" -ideologiaa.En keksi miten tuo puu tuo tuohon mitään lisäarvoa kun kyseessä on kuitenkin vain tuommonen neliömäinen laatikko. Toki lautatavara sopii helpommin sarjavalmistukseen, mutta kyllä joku jyrsitty 3d-muoto olisi jo rahakkaamman näköinen.