Tuo on itseasiassa ihan toimiva keino katkaista pullo. Kunhan käyttää hitaammin palavaa nestettä.
Sikäli kun aikuisella ihmisellä olisi tarve katkaista pullo... vai onko tämä joku sommelier-temppu shampanjasapelin sijaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on itseasiassa ihan toimiva keino katkaista pullo. Kunhan käyttää hitaammin palavaa nestettä.
Sikäli kun aikuisella ihmisellä olisi tarve katkaista pullo... vai onko tämä joku sommelier-temppu shampanjasapelin sijaan?
Kyllähän sitä aikuisella ihmisellä voi olla tarpeita vaikka mihin, jos on askartelevaa sorttiaSikäli kun aikuisella ihmisellä olisi tarve katkaista pullo... vai onko tämä joku sommelier-temppu shampanjasapelin sijaan?
Harva tekee lasista mitään, mutta käsitöistähän tässä on kysymys. Yllä videossakin selviää, mitä hienoa ja turhaa voi tehdä katkaisemalla viinapullon.Sikäli kun aikuisella ihmisellä olisi tarve katkaista pullo... vai onko tämä joku sommelier-temppu shampanjasapelin sijaan?
Harva tekee lasista mitään, mutta käsitöistähän tässä on kysymys. Yllä videossakin selviää, mitä hienoa ja turhaa voi tehdä katkaisemalla viinapullon.
Yleisemminhän kaivataan putken katkaisua.
Typerät somehaasteet ovat eri juttu, mutta eihän juuri tämän pitäisi olla typerä ellei sen tekijä ole aivan honkkeli. Pesuaineen syöminen on typerää ja naurettavat tanssit ovat turhaakin turhempaa. Pullon katkaisusta voi joku jopa oppia jotain tai kiinnostua jostain tiktokin vahtaamista kehittävämmästä.
Ryyppyputkia tiedetään katkaistun kummallakin tapaa, mutta silloinkin kai tavallisesti vain toista näistä käyttäen. Jäljen ikävyydestä en ole eri mieltä.Voisi muuten tulla aika ikävää jälkeä jos mainitsemaasi putkea lähtisi katkaisemaan narun ja bensan avulla.
ei bensa nyt mitaan dynamiitista seuraavaa ole vaikka elokuvissa silta nayttaa
Viinipullo ilmeisesti ollut kyseessä, ja jos oikein ymmärsin niin liian lähelle menty tuijottamaan sytytysvaiheessa. Bensaa liikaa, höyrystynyt sopivasti ja siitä tulipallo?
Muistan inttiaikoina kun yksi sankari kaatoi sissiteltan kaminaan liikaa sytytysnestettä, tiputti sinne tulitikun yläkautta ja jäi tuijottamaan mitä tapahtuu. Kulmakarvoistaan pääsi eroon
Nostan käden pystyyn oman tyhmyyteni merkiksi, sillä olen tehnyt tämän mainitun tempun juurikin Rovajärvellä. Tapauksesta on jo 20 vuotta, joten en aivan tarkasti muista yksityiskohtia. Kamiinassa oli pieni hiilloksen tapainen pohjalla, ja sitä oli yritetty sytyttää siinä vaiheessa, kun saavuin paikalle ”pelastamaan tilanteen”.Palavan nesteen kaasuuntuminen voi helposti yllättää jos ilmiöön ei ole sen kummemmin tutustunut.
Omalle kohdalleni sattui aikoinaan maanpuolustuksellista velvollisuuttani täyttäessä niin että sytytimme rovajärven keväthangilla puolijoukkueteltan sammuneeseen kamiinaan tulia käyttämällä sytytysnestettä (HT).
Sytyttäjä teki ilmeisesti sen virheen että hän antoi nesteen "imeytyä" puihin ennenkuin raapaisi tikun ja heitti sen vielä yön tulistelujen jäljiltä kädenlämpöiseen kamiinaan. Tämän seurauksena teltan liepeet pullahtivat ylös hangesta ja oviaukosta iski ulos melkoinen pölähdys.
Ainoa vahinko tässä tapauksessa oli sytyttäjän kalsarit ja loppuryhmän naurusta kipeytyneet vatsalihakset eli henkilövahingoilta sentään vältyttiin.
Järkevästi toteutettuna monella muullakin erikoisella toimenpiteellä on asiallisia käyttökohteita. Sellaisesta ei vaan noissa haasteissa tunnu yleensä olevan kyse, kun eivät ne sitten olisi haasteita alkuunkaan. Ja vielä harvemmin niitä toteuttaa sellainen, joka välittää muusta kuin somehuorauksesta.Tuo on itseasiassa ihan toimiva keino katkaista pullo. Kunhan käyttää hitaammin palavaa nestettä.
Joo, muksuna olivat kulmakarvat karrella milloin mistäkin syystä. "Paras" muisto siitä osa-alueesta on kun kaverin kanssa oltiin rakennettu lumilinna ja sisällä oli sellainen foliokuorinen ulkotuli valona. Kaveri sitten päätti heittää lunta siihen steariiniliemeen ja kaikki varmaan tietävät mitä silloin tapahtuu. Piti pari viikkoa kartella vanhempia sen jälkeen, että ehti vähän jotain kasvaa tilalle.Eiköhän kulmakarvat ja hiukset bensalla käräyttäneitä ole suomenkin maa täynnä (toki tähän ketjuun kuuluen, pl. lapset, itsekin olen tainnut lapsena tutustua bensaan, höyrystymiseen ja tuleen vähän turhan kokemusperäisesti).
Nostan käden pystyyn oman tyhmyyteni merkiksi, sillä olen tehnyt tämän mainitun tempun juurikin Rovajärvellä. Tapauksesta on jo 20 vuotta, joten en aivan tarkasti muista yksityiskohtia. Kamiinassa oli pieni hiilloksen tapainen pohjalla, ja sitä oli yritetty sytyttää siinä vaiheessa, kun saavuin paikalle ”pelastamaan tilanteen”.
HT:tä tai valopetrolia annosteltiin kamiinan pohjalle, jossa se sihisi hieman. Kenties aavistelin jonkinlaista reaktiota, sillä suljin kannen ja työnsin tulitikun sisään varovasti lankapuhelimen veivausmekanismia muistuttavasta aukosta. Tai olin juuri työntämässä, kun kaasut pöllähtivät tuleen, heittivät kamiinan kannen pois paikoiltaan ja pääni katosi silminnäkijöiden mukaan tulipallon sisään. Kulmakarvat, ripset ja etuhiukset siinä kärsivät, mutta onneksi muille ei tapahtunut mitään. Tämän jälkeen onkin tullut varsin varoen käytettyä sytytysnesteitä.
Nostan käden pystyyn oman tyhmyyteni merkiksi, sillä olen tehnyt tämän mainitun tempun juurikin Rovajärvellä. Tapauksesta on jo 20 vuotta, joten en aivan tarkasti muista yksityiskohtia. Kamiinassa oli pieni hiilloksen tapainen pohjalla, ja sitä oli yritetty sytyttää siinä vaiheessa, kun saavuin paikalle ”pelastamaan tilanteen”.
HT:tä tai valopetrolia annosteltiin kamiinan pohjalle, jossa se sihisi hieman. Kenties aavistelin jonkinlaista reaktiota, sillä suljin kannen ja työnsin tulitikun sisään varovasti lankapuhelimen veivausmekanismia muistuttavasta aukosta. Tai olin juuri työntämässä, kun kaasut pöllähtivät tuleen, heittivät kamiinan kannen pois paikoiltaan ja pääni katosi silminnäkijöiden mukaan tulipallon sisään. Kulmakarvat, ripset ja etuhiukset siinä kärsivät, mutta onneksi muille ei tapahtunut mitään. Tämän jälkeen onkin tullut varsin varoen käytettyä sytytysnesteitä.
Mutta toi on vain valopetroolia tai viinaa. Se ei räjähdysmäisessä palossakaan luo kovin suurta painetta niinkuin bensa tekee. Meilläkin tehtiin tuota samaa, mutta tehtiin se tarkoituksella tukkeutunutta piippua avatessa.
Rovajärvellä ei ollut omia polttopuita, ja jouduttiin polttamaan luonnon tervaskeloja ja kantoja. Niillä piippu nokeentui umpeen käytännössä muutamassa tunnissa. Siis yön aikana tuli yksinkertaisesti vain sammui kun piippu oli noesta ummessa. Valopetroolia kuumaan kaminaan, odotelua että tirisee kunnolla, sitten tulta perään ja tiukasti kannesta kiinni. Kun kantta pitää kiinni, pössähdys ampuu piipun puhtaaksi.
Tästä on lähes 20 vuotta, joten tornilisät tarinassa on sen mukaiset![]()
![]()
Nuori rekkakuski räpläsi kännykkää – 12-vuotias poika kuoli tuhoisassa ketjukolarissa
Rekkakuski luki uutisia Pohjois-Korean naissotilaista ja jutteli poikaystävänsä kanssa kännykässä.www.is.fi
Vähällä selviää ihmisen taposta kun 10kk ehdollista ja 360€ sakkoja. Kumminkin aivan älyttömän typerää käytöstä tuommoisen puhelimen räplääminen ajaessa, varsinkin huonolla säällä ja noin isolla autolla.
Aivan täysi idiootti.
Se, että jokin asia on yleistä ei muuta laitonta lailliseksi. Laki kuitenkin yksiselitteisesti kieltää moisen touhun.Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
En minä ainakaan puhelinta räplää lainkaan ajaessa. Jos on pakko, niin pysähdyn. Ei ole mitään seliteltävää tuollaiselle lainvastaiselle ja todella vaaralliselle käytökselle. Täytyy sanoa, että löysit oikean ketjun..Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.
Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.
Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Se, että jokin asia on yleistä ei muuta laitonta lailliseksi. Laki kuitenkin yksiselitteisesti kieltää moisen touhun.
Jopa liikennevaloissa punaisissa seistessä ei saisi kännykkää räplätä, tosin vaikea sanoa onko kukaan siitä sakkoja saanut, mutta poliisilla olisi oikeus ne jakaa.
Ai, no toi on mennyt ohi!Uusi tieliikennelaki muutti tuon kohdan.
![]()
Uusi tieliikennelaki: kun auto ei liiku, saat käyttää kännykkää
Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki mahdollistaa älypuhelimen pitämisen kädessä esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Huomio pitää silti kohdistaa liikenteeseen.moottori.fi
Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.En minä ainakaan puhelinta räplää lainkaan ajaessa. Jos on pakko, niin pysähdyn. Ei ole mitään seliteltävää tuollaiselle lainvastaiselle ja todella vaaralliselle käytökselle. Täytyy sanoa, että löysit oikean ketjun..
Puolustuksekseni voin sanoa, etten ole omistanut ajokorttia vielä kovin montaa vuotta ja ajan melko vähän, eikä tilanteita, joissa olisi tarvinnut puhelinta käyttää ajon aikana ole kovin paljoa tullut. Oikeasti en käytä puhelinta ajaessa, koska siitä koituu suurta vaaraa itselle ja muille. Hands freet yms keksitty jos tarvitsee vastata.Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.
Itellä manuaaliauto, joten sekin osaltaan aiheuttaisi hankaluutta. Helposti esimerkiksi automaatilla tulee varmaan käytettyä kännykkää.Joo, kyllä minä sinua uskon. Tuttavapiirissä vain on tämä lausahdus kuultu joskus ennenkin ja sitten katseltu vähän ajan päästä kun ollaan kännykkä kädessä motarilla. Muistin totta kai vittuilla asiasta niin vastauksena oli että "no ei motarilla nyt oo niin väliä".
Selityksensä kullakin
Itsehän kyllä käytän kännykkää ajaessa välillä enemmän ja välillä vähemmän valitettavasti. Jännästi muuten joillakin tietyillä autoilla sitä on paljon "helpompi" käyttää kun taas toisilla kynnys käyttää ajaessa on selvästi korkeampi.
Oikein sylettää tuo selittely. Kaikki tietävät kännykän käytön riskit ja nyt riski realisoitui pahemman kerran ja vieläkin uskottelee itselleen tyyliin, ettei tehnyt väärin..On se varmasti mukavaa kun jonkun elämä päättyy siihen, että joku idiootti katselee ajaessaan fitnessperseitä Instagramista.
Surullista miten moni ihminen hyväksyy puhelimen räpläyksen ratissa. Tuokin rekkakuski yrittää vielä selitellä tuota onnettomuutta, hyi vittu.
On se varmasti mukavaa kun jonkun elämä päättyy siihen, että joku idiootti katselee ajaessaan fitnessperseitä Instagramista.
Surullista miten moni ihminen hyväksyy puhelimen räpläyksen ratissa. Tuokin rekkakuski yrittää vielä selitellä tuota onnettomuutta, hyi vittu.
Voin hyvällä omalla tunnolla jeesustelematta sanoa, että en koske puhelimeen ajoneuvon liikkuessa. Ajan ammatikseni raskasta kalustoa, ja kortti ollu kolmisenkymmentä vuotta.Kuinkahan moni näin sanovista oikeasti tekee niin kuin väittää. Luulen että (et nyt välttämättä juuri sinä) suurin osa näistä jeesustelijoista muistaa aina kyllä tästä huudella mutta eivät itsekään kuitenkaan niin tee.
Ei siinä räpläyksessä mitään väärää ole, kunhan sen tekee oikein.
Mikä on niin tärkeää että sitä puhelinta pitää ajaessa räplätä?
Tämä on todellakin oikeassa triidissä. Tuon kaverin kun olisi pitänyt reagoida vaikka johonkin nopeutta vaativaan tapahtumaan, niin ei mitään toivoa tuossa tilanteessa. Ja tuollaisella kuskilla on sitten ajokortti..Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.
Jos vaikka pitää puhelimeen, vastata, soittaa, lukea viesti, kirjata itsensä töihin, navigoida oikeaan osoitteeseen jne.
Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.
Tyhmä ja tyhmempi samassa autossa.
Veikkaan, että todellisuudessa tuo on harvinaista raskaalla liikenteellä ja työnantaja pääsääntöisesti puuttuu kännykän käyttöön kovalla kädellä. On seassa varmaan paskalafkoja, joissa palkka, työolot ja -kulttuuri on ala-arvoista ja tuollainen pelleily sallitaan. Valitettavasti, kuten saadaan lukea, tuollaisiin päätyy se yhteiskunnan heikompi aines jolla tuohon on kaikista heikoin kyvykkyys.
Jos vaikka pitää puhelimeen, vastata, soittaa, lukea viesti, kirjata itsensä töihin, navigoida oikeaan osoitteeseen jne.
Kerran olin yhden monitaiturin matkassa, joka puhui yhteen puhelimeen asiakkaalle, ja toisessa kädessä piti toista puhelinta mihin näpytteli muisiinpanoja ja ohjasi autoa polvella. Kaveri hoiti homman sen verran suvereenisti, että ilmeisesti oli ihan normaali toimenpide.
Vahinkohan tuo vaikkakin vältettävissä ollut. Ei linnatuomio tilannetta muuksi muuttaisi. Eiköhän tuossa rangaistusta ole jo tarpeeksi, kun koettaa elää tapahtuneen kanssa.
Kännykän räplääminen on aivan yleistä toimintaa autoilijoilla ja etenkin rekkakuskeilla. Joku uutisten luku nyt on aivan älytöntä ajaessa, mutta eiköhän melkein kaikki viestejä lue, lähetä ja soittele. Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
Luen vähän eri laseilla. Ei minustakaan jokaista liikenneonnettomuuden aiheuttajaa tarvitse vankilaan laittaa ja on aika naiivia huutaa, että pitäisi. Jos ei muitakaan, niin tonnien vai epäonnenko perusteella se raakattaisiin? Totta kai tämä kuljettaja on ollut huolimaton, kokematon, varomaton ja kenties taitamatonkin. Näitä tulee vastaan eri kokoisilla ajokeilla liikenteessä joka päivä, ja ne jopa huomaa kun kehittää silmää huomata ne. Liikenne on pelottava paikka ja tilanne, aina.Ihme provoa.
melkosta yleistämistä, se että tunnet muutamia joille ajo-oikeutta ei pitäisi antaa ei tee siitä sen hyväksyttävämpääLuen vähän eri laseilla. Ei minustakaan jokaista liikenneonnettomuuden aiheuttajaa tarvitse vankilaan laittaa ja on aika naiivia huutaa, että pitäisi. Jos ei muitakaan, niin tonnien vai epäonnenko perusteella se raakattaisiin? Totta kai tämä kuljettaja on ollut huolimaton, kokematon, varomaton ja kenties taitamatonkin. Näitä tulee vastaan eri kokoisilla ajokeilla liikenteessä joka päivä, ja ne jopa huomaa kun kehittää silmää huomata ne. Liikenne on pelottava paikka ja tilanne, aina.
Koko ajan ihmiset kirjoittavat ja lukevat ja katsovat vaikka mitä mediaa älylaitteista ajaessaan. Tekeekö tämän toteaminen minustakin saatanan? En lainkaan implikoinut, että se olisi hyvä juttu tai soveliasta.
Kusetetaanko tuossa asiakasta, työnantajaa vai kumpaakin?Meilläkin töissä otettiin kännykällä käytettävä reaaliaikainen työajanseuranta käyttöön, joka johti siihen, että kaikki räplää kännykkää ajaessa eri työkeikoille. Tuskinpa juuri kukaan sen takia pysähtyy. Moni kirjoittelee työraportitkin ajellessa.
![]()
Nuori rekkakuski räpläsi kännykkää – 12-vuotias poika kuoli tuhoisassa ketjukolarissa
Rekkakuski luki uutisia Pohjois-Korean naissotilaista ja jutteli poikaystävänsä kanssa kännykässä.www.is.fi
Vähällä selviää ihmisen taposta kun 10kk ehdollista ja 360€ sakkoja. Kumminkin aivan älyttömän typerää käytöstä tuommoisen puhelimen räplääminen ajaessa, varsinkin huonolla säällä ja noin isolla autolla.
Aivan täysi idiootti.
Kusetetaanko tuossa asiakasta, työnantajaa vai kumpaakin?
melkosta yleistämistä, se että tunnet muutamia joille ajo-oikeutta ei pitäisi antaa ei tee siitä sen hyväksyttävämpää
Mikä se oikea paikka on? Jotain kun tapahtuu, niin se tapahtuu niin äkkiä, että monesti et kerkiä kissaa sanomaan, kun rysähtää. Eikä kännykän räpläys ajaessa lisää turvallisuutta millään mittarilla katsottuna. Ehkä tuo vaatii enemmän valistusta kouluissa ihan pienestä pitäen näyttämällä vaikka tapaturmia mitkä johtuvat kännykästä, kun huomio on muualla, kuin liikenteessä. Ajaessa ei siis missään olosuhteissa ole hyväksyttävää räpeltää kännykkää ja ajatella, että ei minulle voi mitään sattua.Jos joskus niiltä julkisilta auton kyytiin eksyt, niin tulet huomaamaan, että ~90% autoilijoista käyttää puhelinta ajaessaan. Itse en tunne yhtäkään, joka ei käyttäisi, eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan sen tekee oikeissa paikoissa, eikä ruuhkassa ajellessa.
General Cell Phone Statistics
- The National Safety Council reports that cell phone use while driving leads to 1.6 million crashes each year.
- Nearly 390,000 injuries occur each year from accidents caused by texting while driving.
- 1 out of every 4 car accidents in the United States is caused by texting and driving.
- Texting while driving is 6x more likely to cause an accident than driving drunk.
- Answering a text takes away your attention for about five seconds. Traveling at 55 mph, that's enough time to travel the length of a football field.
- Texting while driving causes a 400 percent increase in time spent with eyes off the road.
- Of all cell phone related tasks, texting is by far the most dangerous activity.
- 94 percent of drivers support a ban on texting while driving.
- 74 percent of drivers support a ban on hand-held cell phone use.
2015 U.S. Cell Phone and Driving Statistics
- In 2015, 3,477 people were killed and 391,000 people were injured in motor vehicle crashes involving distracted drivers.
2013 U.S. Cell Phone and Driving Statistics
- In 2013, 3,154 people were killed in distraction-related crashes.
- About 424,000 people were injured in crashes involving a distracted driver.
- In 2013, 10% of all drivers ages 15 to 19 involved in fatal accidents were reported to be distracted at the time of the crash
Kännykän käyttö "ajaessa on ok koska käytän vain silloin kun se on turvallista" on vähän niinkuin auton tehojen testailu Lahden motarilla yöllä "kun ei siellä muita kuitenkaan ole ja mä oon tosi hyvä kuski".
Ei tarvita kuin se yksi yllätys ja seuraukset on mitä on.
Se on verrattavissa auton radion käyttöön. Maisemien katseluun tai keskusteluun kanssamatkustajien kanssa. Puhumattakaan, jos on tappelevat lapset takapenkillä.
Yhtiön itse kehittämä testi kerää tietoa autoilijoiden havainnointikyvystä mittaamalla silmän liikettä ja katseen kohdistumista simuloidussa ajotilanteessa erilaisissa liikennetilanteissa.