Eipä tuo pyykinpesukeskustelukaan enää taida aiheeseen liittyä...Poistelin tuossa parikymmentä viestiä offtopicia liittyen ruokakaupan asiakaskunnan rakenteeseen, missä ei edes sivuttu ketjun aihetta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eipä tuo pyykinpesukeskustelukaan enää taida aiheeseen liittyä...Poistelin tuossa parikymmentä viestiä offtopicia liittyen ruokakaupan asiakaskunnan rakenteeseen, missä ei edes sivuttu ketjun aihetta.
Ehkä Samille raha on sen verran arvokasta että ei auta kuin kärsiä?Turkulainen Sami sai tarpeeksi ja ilmeisesti "tyytyväisenä" vain jatkoi S-pankin asiakkaana palvelun käyttöä eikä esimerkiksi ymmärtänyt vaihtaa pankkia. Toisaalta ilmeisesti tuo "turkulainen" selittää asian.
Turkulainen Sami sai tarpeekseen – satoja S-Pankin asiakkaita riivaa kiusallinen puhelinongelma
"Turkulainen Sami sai tarpeekseen – satoja S-Pankin asiakkaita riivaa kiusallinen puhelinongelma
Osa S-Pankin asiakkaista joutuu ottamaan sovelluksensa uudelleen käyttöön monta kertaa päivässä.
Sadat asiakkaat joutuvat ottamaan pankin sovelluksen käyttöön tunnuslukulistaa käyttäen jopa monta kertaa päivässä.
Turkulainen Sami on vihainen mies. S-Pankin asiakas on kärsinyt yli puolentoista vuoden ajan ongelmasta, joka estää häneltä verkkopankin ja pankkitunnistautumista käyttävien verkkopalveluiden, esimerkiksi Kelan, sujuvan käytön.
Joka kerta, kun S-Pankin tunnuslukusovelluksella pitää kirjautua sisään, se antaa virheilmoituksen ja kehottaa alustamaan sovelluksen. Tässä vaiheessa pitää kaivaa esiin paperinen tunnuslukulista ja ottaa sovellus käyttöön kuin sen tekisi ensimmäistä kertaa.
– Tämä pitää tehdä joka ikinen kerta uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Vaikka kymmenen kertaa päivässä, Sami sanoo.
– ”Tunnistautuminen poistettu käytöstä. Luo tunnistautuminen uudelleen.” Joka ikinen käyttökerta, Sami puhahtaa.
Harmitusta ei ole vähentänyt se, että S-Pankin asiakaspalvelu on ollut ruuhkautunut. Viesteihin on vastattu useamman päivän viiveellä. Vastauksen saavuttua siinä kerrottiin ongelman olevan ”korjauksen alla”. Korjausta odotellessa kirjautuminen tulee ottaa joka kerta käyttöön uudelleen, neuvoi pankin asiakaspalvelu. ..." loput linkin takaa.
Meillä oli töissä yks nainen joka hoiteli posteja. Kerran tuli sen lähettämä kirje meille takaisin. Se rupes messuun ja riehuun että varmasti on osoite ja postimerkki oikein, miten helvetissä posti on lähettäny kirjeen takas eikä vastaanottajalle?
Kattelin kirjettä ja tosiaan, kyllä osoite oli ihan oikein ja merkkikin paikoillaan. No mikä sitten mätti? No tää ajatusten tonva oli laittanu lähettäjän tiedot täsmälleen samalle puolelle keskelle kirjettä. Mä sanoinkin että ei ihme ettei mee perille ku ei ne postissa tiedä että kummalle tän pitäis mennä.. siihen se vastas että näkeehän sen ku lähettäjä on kirjeen takapuolella ja etupuolella vastaanottaja. Kysyin vielä että mitenhän se lajittelukone tietää kumpaa osoitetta lukea niin kyllä sen pitäis osaa.
En jaksanu sen enempää vääntää.
Tyhmät ihmiset ei ilmeisesti osaa sijoittaa lähettäjän ja vastaanottajan tietoja perinteiseen tapaan, joka on esim. itelle opetettu jo ala-asteella 90-luvun alkupuolella. Eli siis lähettäjän tiedot vasempaan ylänurkkaan, vastaanottajan tiedot oikeaan reunaan keskelle, postimerkki oikeean ylänurkkaan ja kaikki samalle puolelle.
On kyllä paskaa suunnittelua töpselissäkin, että tuo on edes mahdollista tehdä. Mutta nuo jenkki-töpselit on käsittämättömän huonoja muutenkin.Suositussa sovelluksessa leviää vaarallinen haaste – kenenkään ei tule kokeilla
Videolla muutama ketjuun sopiva tapaus.
Onnistuu tuo tämän mallin meikäläisilläkin töpseleillä ihan samalla tavalla -->On kyllä paskaa suunnittelua töpselissäkin, että tuo on edes mahdollista tehdä. Mutta nuo jenkki-töpselit on käsittämättömän huonoja muutenkin.
Niin minäkin ajattelin ensin, mutta meillä pistotulpassa ei ole metallia koko sen piikin matkalta. Eli kun pistotulppa koskee pistorasian johtimiin ei rasian ulkopuolella ole enää mitään sähköä johtavaa näkyvillä.Onnistuu tuo tämän mallin meikäläisilläkin töpseleillä ihan samalla tavalla -->
![]()
Niin minäkin ajattelin ensin, mutta meillä pistotulpassa ei ole metallia koko sen piikin matkalta. Eli kun pistotulppa koskee pistorasian johtimiin ei rasian ulkopuolella ole enää mitään sähköä johtavaa näkyvillä.
Ei kun joo, maadoitetuissa pistokkeissa tietysti on kokonaan metallia. Tuli joku ajatuskatko mulle.Kolikkohan yhdistää nuo kaksi vaihetta oikosulkuun.
Kyllähän sitä monissa pistokkeissa ne koko piikit on koko matkalta metallia.
Toki sitä ihmisen pitää olla viimeisen päälle hölmö tapaus kun kolikoilla vetää sähkötulppia oikosulkuun kun jossain "nettihaasteessa" joku niin kehottaa. Järkevyydessään samaa luokkaa olisi ampua itseään päähän 12 kaliiperin haulikolla kun netissä joku kehottaa.
Onnistuu tuo tämän mallin meikäläisilläkin töpseleillä ihan samalla tavalla -->
![]()
48vdc rasia?
No se nyt oli vain ensimmäisenä vastaan tullut esimerkkikuva. Vanhemmilla on vastaavia 220AC-pistokkeita seinät täynnä 70/80-luvun kerrostalossa.Juu, dc-pistoke tuo on eikä normi sivistysvaltioissa käytettävä schuko.
.. vastaavia 220AC-pistokkeita seinät täynnä 70/80-luvun ..
Näinhän se on, mutta tämä on yksi näitä some-aikakauden ilmiöitä. Viime vuonna teinit söivät kilpaa pesuainetta.Kyllähän tuo typerää touhua on huonosta suunnittelusta huolimatta ja vastuutonta on myös jakaa tuollaisia haasteita somessa.
Kyllähän tuo typerää touhua on huonosta suunnittelusta huolimatta ja vastuutonta on myös jakaa tuollaisia haasteita somessa.
Näin se menee. Ainahan teinit on hullutelleet, someaikana 'teinit' taitaa olla laajempi joukko ihmisiä jotka haluaa näyttää omaa osaamistaan. Pitäähän noiden haasteiden ollakin vähän typeriä ja riskaabeleja, eihän kukaan innostuisi jostain "juo lasi haaleata vettä" -haasteesta..Näinhän se on, mutta tämä on yksi näitä some-aikakauden ilmiöitä. Viime vuonna teinit söivät kilpaa pesuainetta.
Näin se menee. Ainahan teinit on hullutelleet, someaikana 'teinit' taitaa olla laajempi joukko ihmisiä jotka haluaa näyttää omaa osaamistaan. Pitäähän noiden haasteiden ollakin vähän typeriä ja riskaabeleja, eihän kukaan innostuisi jostain "juo lasi haaleata vettä" -haasteesta..

Nuoruuden hulluttelulla vaan voi olla kauaskantoiset ja ikävät seuraukset. Se on aika ikävää, jos hulluttelun takia menee henki tai terveys siinä vaiheessa, kun koko elämä olisi vasta edessä.Näin se menee. Ainahan teinit on hullutelleet, someaikana 'teinit' taitaa olla laajempi joukko ihmisiä jotka haluaa näyttää omaa osaamistaan. Pitäähän noiden haasteiden ollakin vähän typeriä ja riskaabeleja, eihän kukaan innostuisi jostain "juo lasi haaleata vettä" -haasteesta..
On kyllä paskaa suunnittelua töpselissäkin, että tuo on edes mahdollista tehdä. Mutta nuo jenkki-töpselit on käsittämättömän huonoja muutenkin.
Niinhän se on, mutta väitän että 90% ellei enemmänkin pojista on jotain sellaista tehnyt, mikä olisi voinut päätyä niihin samoihin Darwin awartseihin. Ei nyt ihan välttämättä noin vaarallisia kuin junanpäällä juoksuun, jotain ehkä vähemmän vaarallista, mutta kuitenkin sellaista joka huonosti päättyessä olisi käynyt todella huonosti. Meilläkin oli tuollaisia junavarikkoja lähettyvillä, mutta meidät niistä pelasti todennäköisesti se(tai voi olla ettei siltikään oltaisi menty ei voi tietää), että pari vuotta vanhempaa ikäluokkaa oleva poika tappoi itsensä vastaavassa tilanteessa joten meille se tuli selväksi ettei kannata kiipeillä. Mutta on tullut kiipeiltyä linkkitorniin ja vastaaviin ilman mitään turvavarusteita +kaikennäköistä mitä ei penskana ajattele mitä voi käydä ennen kuin jollekin jotain sattuu. Enkä usko että me oltiin yhtään sen tyhmempiä kuin muutkaan omasta ikäpolvesta. Tai sitten oltiin^ Jos sä meet leikkimään junan katolle niin kilpailet kyllä vahvasti Darwin-palkinnosta ja paikasta Tyhmät ihmiset-triidissä..
Suurin osa meistä on selvinnyt lapsuudestaan ilman moisia "päähänpistoja", aina oli kuitenkin terve järki ja itsesuojeluvaistoa sen verran mukana että tollaset hengenvaaralliset jutut jäi tekemättä.
Meillä oli töissä yks nainen joka hoiteli posteja. Kerran tuli sen lähettämä kirje meille takaisin. Se rupes messuun ja riehuun että varmasti on osoite ja postimerkki oikein, miten helvetissä posti on lähettäny kirjeen takas eikä vastaanottajalle?
Kattelin kirjettä ja tosiaan, kyllä osoite oli ihan oikein ja merkkikin paikoillaan. No mikä sitten mätti? No tää ajatusten tonva oli laittanu lähettäjän tiedot täsmälleen samalle puolelle keskelle kirjettä. Mä sanoinkin että ei ihme ettei mee perille ku ei ne postissa tiedä että kummalle tän pitäis mennä.. siihen se vastas että näkeehän sen ku lähettäjä on kirjeen takapuolella ja etupuolella vastaanottaja. Kysyin vielä että mitenhän se lajittelukone tietää kumpaa osoitetta lukea niin kyllä sen pitäis osaa.
En jaksanu sen enempää vääntää.
Ratapihat ovat yleensä aidattuja ja sieltä löytyy varoituskyltit. Ja vaikka vanhemmat eivät opastaisi, niin yleensä kyllä ala-asteella opetetaan yleisiä turvallisuusasioita, kuten kuinka toimitaan hätätilanteessa ja erilaisia vaaratekijöitä jne.Ei tenava voi tietää että junanvaunun päälle kiipeämisestä voi seurata sähköisku jos ei kukaan ole siitä kertonut. Ei kukaan ole syntynyt nämä tiedot päässään vaan ne pitää lapsille erikseen opettaa. Autojen välissä ei juoksennella, peruuttavan auton taakse ei mennä, kuuma ruoka polttaa suussa jne on ne mitkä kaikki oppii. Junavaunujen päällä oleva sähköiskun vaara on paljon vähemmän opittu asia kun ei kaikki edes asu alueella missä olisi edes junarataa lähellä saati missä pääsisi katolle juoksentelemaan. Valitettavasti sitä näkee paljon että jotkut luulee että kaikki oma tieto on itsestään selvää mutta aina kun tulee itselle joku uusi asia niin se on aivan mahdoton tietää. Ja se ainakin minun mielestä on tyhmyyden merkki jos ei tajua että itse tietää joistain asioista enemmeän ja toisista vähemmän kun muut.
Vastaavia varoituskylttejä on myös paikoissa jossa se sähköiskuvaara ei ole niin ilmeinen. Ja kyllä niitä aivopieruja sattuu niin nuorille kuin aikuisillekin, nuorille useammin. Että tietty tyhmäksi voi sanoa vaikka ei välttämättä niin tyhmä olisikaan.Jokaisessa junan vaunussa on varoitus ja sähkötolpissa lukee hengenvaara joka paikassa. Tyhmyyttä kiivetä junan katolle.
![]()
![]()
Ei sillä ole mitään väliä onko ilmeinen vai ei. Ei niitä kylttejä ihan randomisti pystytellä. Jos on varoituskyltti jossa mainitaan hengenvaara ja silti menee seikkailemaan, ymmärtämättä vaaraa, niin on tyhmä. Listaan voidaan tietenkin lisätä vanhemmat jos ei jampalle ole perusasioita opetettu. Jos taas ymmärtää vaaran ja silti menee niin silloin ei mielestäni voida puhua tyhmyydestä, eihän esim basehyppääminenkään mielestäni ole tyhmää. Jokainen meistä päättäköön lähteekö saappaat jalassa vai ei.Vastaavia varoituskylttejä on myös paikoissa jossa se sähköiskuvaara ei ole niin ilmeinen. Ja kyllä niitä aivopieruja sattuu niin nuorille kuin aikuisillekin, nuorille useammin. Että tietty tyhmäksi voi sanoa vaikka ei välttämättä niin tyhmä olisikaan.
Se on oma vika, jos varoitustaulut tai oma turvallisuus eivät kiinnosta. Ei noita kylttejä ole huvikseen tuonne laitettu. Ja lisäksi niissä lukee ihan selvälllä suomen kielellä "hengenvaara", joten luulisi viestin olevan selkeä.13 vuotiasta ei varmasti kiinnosta paskan vertaa mitä jossain varoitustauluissa lukee jos muutenkin on luikkerreltu jonnekkin suljetulle alueelle ihan sitä varten että juostaan jossain vaunujen katolla. Eikä ne varoitustaulut aina ole selkeitä juttuja jollekin 13vee petterille ja eivätkä välttämättä edes näy aina lumen alta tai saattavat muuten olla paskaisia. Tai ei vaan kiinnosta tai tajua mitä joku ajojohdin tarkoittaa ja kun sanotaan että on jännitteinen ajojohdin niin voihan se penska ajatella että kun juna ei liiku niin ei sähköäkään ole. Ja mistä se tietä mitä jännitekin tarkoittaa? Aikuiselle asia on tietenkin päivänselvä, 13vee petterille tuskin.
Se on oma vika, jos varoitustaulut tai oma turvallisuus eivät kiinnosta. Ei noita kylttejä ole huvikseen tuonne laitettu. Ja lisäksi niissä lukee ihan selvälllä suomen kielellä "hengenvaara", joten luulisi viestin olevan selkeä.
On siinä lisäksi salama-symboli.Eikö tuossa taannoin uutisoitu että joka kahdeksas 15-vuotias poika ei osaa lukea? Ehkä he eivät ymmärrä kylttejä?![]()
Eikö tuossa taannoin uutisoitu että joka kahdeksas 15-vuotias poika ei osaa lukea?
Vastaan wanhaan:No nyt tulee kyllä mieleen kuuluisa lausahdus "tekotaiteellista paskaa".
Se on oma vika, jos varoitustaulut tai oma turvallisuus eivät kiinnosta. Ei noita kylttejä ole huvikseen tuonne laitettu. Ja lisäksi niissä lukee ihan selvälllä suomen kielellä "hengenvaara", joten luulisi viestin olevan selkeä.
Ei sillä ole mitään väliä onko ilmeinen vai ei. Ei niitä kylttejä ihan randomisti pystytellä. Jos on varoituskyltti jossa mainitaan hengenvaara ja silti menee seikkailemaan, ymmärtämättä vaaraa, niin on tyhmä. Listaan voidaan tietenkin lisätä vanhemmat jos ei jampalle ole perusasioita opetettu. Jos taas ymmärtää vaaran ja silti menee niin silloin ei mielestäni voida puhua tyhmyydestä, eihän esim basehyppääminenkään mielestäni ole tyhmää. Jokainen meistä päättäköön lähteekö saappaat jalassa vai ei.
). Ja sitten ne jotka eivät viisastu kuuluvat tähän topikkiin.Veikkaisin että noissa ongelmana on se että sähkön tappavuus tiedetään mutta sitä ei mikä voima on valokaarella ja miltä etäisyydeltä se voi loikata junan katolla olijaan.. 13v jonnet tajuavat hengenvaaraan mutta eivät ymmärrä miltä etäisyydeltä se voi iskeä. Ajatellaan että katolla voi liikkua jos ei koske johtoihin. Noi asiat kun eivät kaikille aikuisillekkaan ole selviä.
Minulle ei tule näistä tapauksista yhtään paha mieli. Jotkut ovat liian tyhmiä elääkseen.
Ajolankojen jännite on 25 kV ja riittävä turvaetäisyys on vähintään kaksi metriä.Ajolangan jännite on suhteellisen matala. Se ei "iske" yhtään kauas vaan sitä pitää melkein koskettaa. Pitäisi kiistatta olla pelkästään tyhmyyttä koskettaa tai edes mennä lähelle paljasta johdinta, jonka voima kuljettaa junaa.
En suuresti stressaa tämän asian vuoksi.Kunnes sattuu omalle kohdalle.
Eipä, vaan varmaankin turvaetäisyys paperilla. En tunne säädöksiä.Ajolankojen jännite on 25 kV ja riittävä turvaetäisyys on vähintään kaksi metriä.
Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto hyväksyi Suomen mittakaavassa harvinaisen asuin- ja yritysalueen rakentamisen maanantaina. Valtuusto sallii kaupungin osallistumisen Sassin pienlentokentän ympärille suunniteltuun 250 miljoonan euron Lakeside Airpark Finlandiin.
Äänestyksessä hanketta kannatti 28 valtuutettua ja vastusti 7 valtuutettua. Päätökseen jätettiin useita eriäviä mielipiteitä.
Tulevaa aluetta on mainostettu muun muassa siten, että lentokoneella voisi rullata kotioven eteen. Hankkeen nettisivujen mukaan(siirryt toiseen palveluun) asuintonteille voi rakentaa joko vakituisen tai vapaa-ajan asunnon sekä lentokonehangaarin.
Hankkeen toteuttaa mänttävilppulalainen Lakeside Airpark Finland Oy ja sen rahoittaa italialaisen Osanna Group Srl(siirryt toiseen palveluun):n suomalainen tytäryhtiö Osanna ACI Finland Oy.
Italialaiset rahoittajat olivat maanantaina Mänttä-Vilppulassa kertomassa osallistumisestaan hankkeeseen. Osanna Groupin hallituksen puheenjohtajan Francesco Osannan mukaan rahoitus tulee luxemburgilaisesta sijoisturahastosta. Osanna kertoi, että rahaa olisi aluksi tulossa 100 miljoonaa euroa.
Kaupunginjohtaja Markus Auvinen kuvaili maanantaina Lakeside Airpark Finlandia Mänttä-Vilppulan kaupungin historian suurimmaksi yksittäiseksi hankkeeksi.
Kylpylähotelli ja yrityspuisto
Sassin lentopaikan ympäristöön on Auvisen mukaan mahdollista rakentaa muun muassa lentoasema, asuntoja, yrityspuisto, kylpylähotelli ja toimistokeskittymä.
Mittavan kiinteistökehityshankkeen pitäisi alkaa toteutua aivan Mäntän pienlentokentän viereen tulevana kesänä. Samalla kenttää on tarkoitus uudistaa. Koko alueen rakentaminen kestää useita vuosia.
Kaupunginjohtaja puolusti hanketta sen tuomilla työpaikoilla ja verotuloilla. Myös kansainvälistä näkyvyyttä on hänen mukaansa luvassa, koska aluetta markkinoidaan ulkomaille.
– Uskon, että olemme sytyttämässä monia uusia valoja tähän kaupunkiin, Auvinen sanoo.
Taloudelliset riskit puhuttivat valtuutettuja
Enemmistö suurimman puolueen SDP:n valtuustoryhmän jäsenistä kannatti Airparkia. Puolueen ryhmäpuheenvuoron pitänyt Lasse Siltanen kuvaili hanketta pitkään valmistelluksi ja massiiviseksi.
– Hankkeella on kaikki edellytykset olla valtaisa elvytys- ja piristysruiske, jota alueelle tarvitaan, Siltanen sanoi.
Myös keskustassa ja kokoomuksessa riittää uskoa hankkeeseen. Riskit on kannattajien mielestä punnittu riittävän tarkasti.
Riskit liittyvät kaupungin omiin velvoitteisiin. Mänttä-Vilppula vastaa muun muassa kaavoituksesta, kunnallistekniikasta ja tarvittavien maa-alueiden hankkimisesta yksityisiltä omistajilta.
Sopimuksen mukaan kaupunki tallettaa niin sanotulle sulkutilille 10 miljoonaa euroa siltä varalta, että se ei täytä velvoitteitaan.
Hankkeen arvostelijat pitävät taloudellisia riskejä liian suurina. Kriitikoiden mukaan lentoliikenteeseen nojaava rakentaminen on kestämätöntä myös ympäristön ja ilmaston näkökulmasta.
Joissakin puheenvuoroissa hanketta kuvailtiin utopistiseksi. Osa valtuutetuista kaipasi lisätietoa kaupungin ja rahoittajan välisistä sopimuksista.
Vihreiden valtuustoryhmässä mielipiteet jakautuivat. Osa vihreistä piti riskejä mahdollisuuksia suurempina.
Vasemmistoliiton koko valtuustoryhmä vastusti hanketta. Sen mielestä kaupungin ja rahoittajan välisissä sopimuksissa on liikaa tulkinnanvaraisuuksia eikä hanke ole kaupungille riskitön. Vasemmistoliiton mielestä rahoituksen taustat pitäisi selvittää nykyistä paremmin.
Kaupungin mukaan rahoituksen taustat on selvitetty huolellisesti ja riskit ovat harkitut ja rajalliset.
Tulevaa aluetta on mainostettu muun muassa siten, että lentokoneella voisi rullata kotioven eteen.

Taas on saatu tyhmiä landepaukkuja kusetettua, tyyliin Jurasepark yrittäjä.Mänttä-Vilppulan koko kaupunginvaltuusto.
Lentokoneella voi pian rullata kotipihaan Mänttä-Vilppulassa: valtuusto hyväksyi kaupungin historian suurimman yksittäisen hankkeen
![]()
Taas on saatu tyhmiä landepaukkuja kusetettua, tyyliin Jurasepark yrittäjä.
No nimenomaan turvaetäisyys paperilla ja sitä pitää noudattaa.Eipä, vaan varmaankin turvaetäisyys paperilla. En tunne säädöksiä.
Etäisyys, jossa ilman eristyskyky loppuu on sentin tai parin luokkaa riippuen olosuhteista.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.