Tyhmät ihmiset

Kuormitus= jotkut kaksi numeroa ilman logiikkaa
Nopeus luokka= päästä keksitty kirjain ilman logiikkaa

On näilläkin jollakin tavalla logiikkaa takanaan, mutta historian ja kompromissien sävyttämänä.

Kantavuus on suhteellista eli riiippuu monesta tekijästä. Alunperin ristikudosrenkailla tämä tuli laskosmäärän kautta (aina parillinen) eli 2=A, 4=B, 6=C jne., mutta kun kudosrakenteet kehittyivät niin piti merkkailla millä tavalla ne vastasivat tuota järjestelmää. Vyörenkailla tämä ei sitten ollut enää millään tavalla relevanttia. Rengashan ei tavallaan painoa kannattelekaan vaan sen sisällä oleva ilmamäärä (vrt. tyhjän renkaan kantokyky). Eli "samasta" renkaasta voitiin vahvistusten myötä tehdä eri kantavuusluokkia ts. sopivia johonkin määriteltyyn paineluokkaan (kg/cm^2-väli tai -arvo).

Alun kuormitustaulukot riipuivat nopeudesta eli kantavuus oli rajattu johonkin kattonopeuteen. Sittemmin rengaskehityksen myötä rippuuvuussuhteen todettiin olevan tilavuuden, rengaspaineen ja poikkeaman funktio. Lähinnä tämä on merkityksellistä raskaassa liikenteessä, kun vaihteluvälit ovat suurempia, mutta toki samat lainalaisudet pätevät henkilöautoissakin. Kuormituksessa paunavammaiset aikoinaan vastustivat kilogrammasidonnaisuutta (minkä indeksiluku toki häivyttää) ja toisaalta kun tuo kantavuus ei ole absoluuttista vaan muista tekijöistä riippuvaan niin jokin yksittäinen painoyksikkölukema olisi hieman harhaanjohtavakin.

Esimerkki kantavuustaulukosta paunoissa:
full

Indeksille haluttiin jollain tavalla järkevä asteikko (numeromäärä ja mitä lukuväli edustaa), joten se päätettiin sovittaa Renardin (80) sarjaaan, missä 45 kg (100 lbs) asetettiin kantavuusindeksin nolla-arvoksi.

Nopeusluokan osalta S = Speed, H = High speed ja V = Very high speed jonkin vanhan jenkkistandardin mukaan, mutta tämä oli sidoksissa vanteen kokoon. Varsin sekava järjestelmä mutta osa logiikasta säilyttäen Euroopassa päätettiin että S=180 km/h ja H=210 km/h. (V oli lähinnä kuriositeetti, eli erityisesti joihinkin urheiluautoihin tehtäviä erikoisrenkaita, mille ei nähty tarvetta sisällyttä standardoitiin.) Tähän on sitten lyöty muut kirjaimet aakosjärjestyksessä 10 km/h:n välein (pl. helposti numeroihin sekoitettavat I ja O jätettiin pois) ja laajennettu asteikkoa vähitellen. Mistä päästään siihen, että aakosia ei riitä ihan loppuun asti. Eli B=50 km/h ja koska erikoistarkoituksiin (maatalous, teollisuus) on hitaampiakin laitteita renkaineen niin A on jaoteltu 5 km/h:n välein: A1=5 km/h, ..., A9=45 km/h. Myöhemmin on myös tuonne yläpäähän tarvittu jatkoa ja saatu kunnon sekasotku kirjaimista, kun se "H" on välissä sotkemassa, päätettiin edetä 30 km/h:n välein ja X-kirjain ei jollekin rengasvalmistajalle kelvannut ylipäätään.

Tämä siis lähinnä ETRTO:n (The European Tyre and Rim Technical Organisation) näkökulmasta katsottuna.
 
On näilläkin jollakin tavalla logiikkaa takanaan, mutta historian ja kompromissien sävyttämänä.

Kantavuus on suhteellista eli riiippuu monesta tekijästä. Alunperin ristikudosrenkailla tämä tuli laskosmäärän kautta (aina parillinen) eli 2=A, 4=B, 6=C jne., mutta kun kudosrakenteet kehittyivät niin piti merkkailla millä tavalla ne vastasivat tuota järjestelmää. Vyörenkailla tämä ei sitten ollut enää millään tavalla relevanttia. Rengashan ei tavallaan painoa kannattelekaan vaan sen sisällä oleva ilmamäärä (vrt. tyhjän renkaan kantokyky). Eli "samasta" renkaasta voitiin vahvistusten myötä tehdä eri kantavuusluokkia ts. sopivia johonkin määriteltyyn paineluokkaan (kg/cm^2-väli tai -arvo).

Alun kuormitustaulukot riipuivat nopeudesta eli kantavuus oli rajattu johonkin kattonopeuteen. Sittemmin rengaskehityksen myötä rippuuvuussuhteen todettiin olevan tilavuuden, rengaspaineen ja poikkeaman funktio. Lähinnä tämä on merkityksellistä raskaassa liikenteessä, kun vaihteluvälit ovat suurempia, mutta toki samat lainalaisudet pätevät henkilöautoissakin. Kuormituksessa paunavammaiset aikoinaan vastustivat kilogrammasidonnaisuutta (minkä indeksiluku toki häivyttää) ja toisaalta kun tuo kantavuus ei ole absoluuttista vaan muista tekijöistä riippuvaan niin jokin yksittäinen painoyksikkölukema olisi hieman harhaanjohtavakin.

Esimerkki kantavuustaulukosta paunoissa:
full

Indeksille haluttiin jollain tavalla järkevä asteikko (numeromäärä ja mitä lukuväli edustaa), joten se päätettiin sovittaa Renardin (80) sarjaaan, missä 45 kg (100 lbs) asetettiin kantavuusindeksin nolla-arvoksi.

Nopeusluokan osalta S = Speed, H = High speed ja V = Very high speed jonkin vanhan jenkkistandardin mukaan, mutta tämä oli sidoksissa vanteen kokoon. Varsin sekava järjestelmä mutta osa logiikasta säilyttäen Euroopassa päätettiin että S=180 km/h ja H=210 km/h. (V oli lähinnä kuriositeetti, eli erityisesti joihinkin urheiluautoihin tehtäviä erikoisrenkaita, mille ei nähty tarvetta sisällyttä standardoitiin.) Tähän on sitten lyöty muut kirjaimet aakosjärjestyksessä 10 km/h:n välein (pl. helposti numeroihin sekoitettavat I ja O jätettiin pois) ja laajennettu asteikkoa vähitellen. Mistä päästään siihen, että aakosia ei riitä ihan loppuun asti. Eli B=50 km/h ja koska erikoistarkoituksiin (maatalous, teollisuus) on hitaampiakin laitteita renkaineen niin A on jaoteltu 5 km/h:n välein: A1=5 km/h, ..., A9=45 km/h. Myöhemmin on myös tuonne yläpäähän tarvittu jatkoa ja saatu kunnon sekasotku kirjaimista, kun se "H" on välissä sotkemassa, päätettiin edetä 30 km/h:n välein ja X-kirjain ei jollekin rengasvalmistajalle kelvannut ylipäätään.

Tämä siis lähinnä ETRTO:n (The European Tyre and Rim Technical Organisation) näkökulmasta katsottuna.

Kiitos selvennyksestä, en tosin tajunnut varmaan puoliakaan (tyhmyys?)

Keksin juuri uuden nerokkaan järjestelmän nopeusluokan ilmoittamiseen: Kirjoitetaan renkaan kylkeen maksiminopeus kilometreinä tunnissa. Sen yksikönkin voi printata siihen perään, niin ei tule epäselvyyksiä. Pohdin asiaa vielä hiukan pidemmälle ja keksin järjestelmän painoluokille: Kirjoitetaan renkaan kylkeen paljonko sen kantavuus on kiloina. Tämä ei tietysti ole ihan näin yksinkertaista, pitää sopia standardipaine, jolla kantavuus ilmoitetaan. Olkoon vaikka 3 bar?

Eikö näitä ns systeemejä tosiaan voi nykymaailmassa standardoida ja vaihtaa järkeviksi?
 
Yksi, mitä en kanssa ymmärrä, kun lääkkeissä alettiin käyttämään IU eli kansainvälisiä yksiköitä. Oliko µg liian vaikea käsite jenkeille, niin piti kompromissina ottaa käyttöön yksikkö, josta ei kukaan maallikko ymmärrä mitään. IU:t heittelee ainesosittain, mutta kuitenkin pohjautuu johonkin mikrogrammamäärään.
 
Yksi, mitä en kanssa ymmärrä, kun lääkkeissä alettiin käyttämään IU eli kansainvälisiä yksiköitä. Oliko µg liian vaikea käsite jenkeille, niin piti kompromissina ottaa käyttöön yksikkö, josta ei kukaan maallikko ymmärrä mitään. IU:t heittelee ainesosittain, mutta kuitenkin pohjautuu johonkin mikrogrammamäärään.

Amerikkalaisille on monetkin asiat hyvin vaikeita, metrijärjestelmää pilkataan tai pidetään abouttiarallaa saatanan keksintönä, mutta kysypäs jenkiltä vaikka paljonkos on yksi maili jalkoina tai joku muu vastaava muuntohomma :)
 
Yksi, mitä en kanssa ymmärrä, kun lääkkeissä alettiin käyttämään IU eli kansainvälisiä yksiköitä. Oliko µg liian vaikea käsite jenkeille, niin piti kompromissina ottaa käyttöön yksikkö, josta ei kukaan maallikko ymmärrä mitään. IU:t heittelee ainesosittain, mutta kuitenkin pohjautuu johonkin mikrogrammamäärään.
IU:n tarkoitus on määrittää valmisteen "tehoa", eli eri valmisteille, jotka muuttuvat lopulta kehossa tietyksi biologisesti vaikuttavaksi aineeksi, on määritetty muuntokertoimet, ja näin eri valmisteita pitäisi voida vertailla keskenään.

En tosin keksi montaakaan sellaista valmistetta, jossa vaikuttava aine olisi eri muodossa. Wikipedia osasi antaa esimerkkeinä vain A- ja E -vitamiinit. Kun lisäksi eri aineita ei voi verrata toisiinsa edes sen vertaa, että tietäisi onko normaali annos 100 vai 10000 yksikköä, joutuu joka aineen määrät muistamaan joka tapauksessa. Yhtä hyvin voisi vain sopia standardimuodon joka aineelle ja ilmoittaa sen määrät standardia vastaavana pitoisuutena.
 
Tai vaikkapa jos pöydällä on pala kokaiinia, paljonko sen paino on paunoina? Kiloina tietäisivät heti. Jännä miten kilot ovat ujuttautuneet jenkkien tajuntaan vasta huumeiden kautta.
Onhan siellä myös esim 5 K runit. Joka sinäänsä kanssa naurettava. Tarkoittavat sillä 5 km juoksumatkaa mutta eivät ymmärrä, että pelkkä 5 kilo ei ole mikään matkan pituus.

Toinen missä sekoittavat asiat on heidän "kalori" jolla tarkoittavat kilokaloria.
 
Pohdin asiaa vielä hiukan pidemmälle ja keksin järjestelmän painoluokille: Kirjoitetaan renkaan kylkeen paljonko sen kantavuus on kiloina.
Ainakin raskaassakalustossa lukee se kantavuus kiloina. Tarkistin itse juuri, niin tossa nupissa kun on 12 rengasta, niin kaikissa lukee tuo kantavuus.
Raskaissa se onkin tietysti kyllä tärkeä, jos on vaikka 9t(tai isompi) etuakseli, niin sillä 4250kg renkaalla per puoli ei ihan täyty tuo 9tn..
 
Joku idootti oli hajoittanut Kangasalan uimahalli Kuohussa löylykauhan ja yhden suihkun säätimen, prkl tuli vaan kylmää vettä hanasta.

Kerran sanoin Bishnar isälle kun hänen lapsensa leikkivät kauhalla. Isä sanoi no, ne on niin vahvoja. Siis lapset. Ei prkl mitä vatiaivoja...

Lapset on lapsia, mutta kukaan ei valvo mitä kullannuput tekee...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Menee ehkä aavistuksen ohi aiheen nyt.

Mutta joo, tämä analogista kelloa ymmärtämätön oli ihan totta, eikä mitään tornaria kuten epäiltiin :D Ellei sitten valehdellut kaikille.

Yksi toinenenkin inttituttu muistui nyt mieleen, ei varsinaisesti tyhmyyttä, kai, mutta rytmitajottumuutta.

Hän ei siis osannut kävellä tahdissa. Isä on myös kertonut, että heillä oli yksi samanlainen tapaus. Jalat ei siis niin millään mennyt tahtiin muiden kanssa, huvittavaa sinänsä, koska eihän tuo nyt kovin vaikeaa ole katsoa, että miten ne siinä edellä olevalla jalat menee :bored: Tästähän tuli sitten joskus kevyttä sanktiota.

Itse olin intissä -11. Isäni puolestaan joskus 70-luvulla. Rytmitajuttomuus lienee jokin ihan oikea ongelma ainakin, ei tyhmyyttä.
Kellon lukemisen, tai lukemattomuuden kyllä luen tyhmyydeksi.
Omaa tahtia menin itsekin. Vaihtelevat tahtia välillä vittuillessaan ja jalat on aika eripituisia siinäkin ryhmässä. Rumpujen soitto on täysi mahdottomuus, rytmitajua ei ole. Ei kaikilla nyrkkeilyn ristiaskeletkaan tule luonnostaan.
 
Mulle digitaalikello on hankala. Osaan tottakai lukee sitä, mutta ajan hahmottaminen siitä ei ole niin helppoa kuin analogisesta. Ostin analogikellon jälkeen digitaalirannekkeen ja ainakin kaksi kertaa sen jälkeen laitoin parkkikiekon väärin. Esimerkiks jos digi näyttää 14.30 ni saatoin laittaa parkkikiekkoon ajattelematta 4.30. Analogikellon kanssa ei ole samaa ongelmaa. Samoin sekunttien seuraaminen on hankalaa. Jos esim pitää jotain tehdä 1,5min ni digitaalikellon kanssa toi ei oikein taho onnistua. Sitten pitikin hommaa älykello mihin sai analogisen taulun sekunttiviisarilla. Sillä homma toimii ns. ajattelematta. Mulla varmaan on enemmän visuaalinen muisti kuin numeropohjainen. Tiiä häntä.
 
Nyt kun noista typeristä rengasmitoista puhuttiin, niin on niitä vanteita tehty tuumien sijaan myös millimitoilla.
Ainakin Saabilla oli jotkut vanteet ja Ferrari F40:n vanteet.
 
Kellon katsominen on kanssa sellainen automaatio, että kun joku kysyy sen jälkeen mitä kello on, niin välillä ei ole hajuakaan.
Kun Turkulaiselta kysyy paljonko kello on, niin vastaus on:
'Ai ny vai?'
:D
 
Kolme sai vakavia palovammoja Helsingin joulukuisessa putkirikossa – nahkakengissä kuumaan veteen astunut Janne Kuusela joutuu ihonsiirtoon

Kokonaista kolme ihmistä on meidän muiden puolesta kokeillut, että jos kadulla on nilkkaan asti höyryävää vihreää nestettä, siihen ei kannata astua.
Vähän jäi kyllä epäselväksi tuossa, että onko tuo vesi osunut jalkoihin jotenkin yllättäen, koska hän sanoi: "Ei sitä osaa kuvitella, että ydinkeskustassa on 100 asteista vettä kadulla. Varsinkin kun näki, että vettä oli myös ajotiellä. Sitä ajatteli, että viemäristä on ennenkin tulvinut vettä, ettei sitä tule enempää ja pääsee jatkamaan kuivin jaloin suorinta tietä matkaa, Kuusela kertoo."
Jos olisi tarkoituksella veteen astunut, niin tuntuisi oudolta ajatella että pääsee menemään kuivin jaloin.
 
Vähän jäi kyllä epäselväksi tuossa, että onko tuo vesi osunut jalkoihin jotenkin yllättäen, koska hän sanoi: "Ei sitä osaa kuvitella, että ydinkeskustassa on 100 asteista vettä kadulla. Varsinkin kun näki, että vettä oli myös ajotiellä. Sitä ajatteli, että viemäristä on ennenkin tulvinut vettä, ettei sitä tule enempää ja pääsee jatkamaan kuivin jaloin suorinta tietä matkaa, Kuusela kertoo."
Jos olisi tarkoituksella veteen astunut, niin tuntuisi oudolta ajatella että pääsee menemään kuivin jaloin.

Propsit myös tuosta tässä ketjussa kun omalla nimellään ja naamalla asiasta kertoo asiasta Ylen uutisille. :tup:
 
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?
 
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?

Lidleissä on niin vähän tilaa kassojen edessä, että usein ruuhkahuippuina muodostuu Y haara kassalle, kun molemmin puolin hyllyä tullaan samaan jonoon.
 
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?
Jossakin Mcdonaldseissa olen törmännyt teinien toimesta tällaiseen multijonotukseen.

Se on aika absurdi tilanne, kun viidelle kassalle on kolme jonoa, joiden välillä sakki vaihtelee miten sattuu ja kaikki silmäilevät toisiaan tyyliin "älä mulkku etuile".
 
Eilen kaupassa tuli taas sellainen maailma tuhoutuu fiilis. Menin kassalle maksamaan ostoksia ja siinä oli pientä jonoa ja kaksi kassaa vierekkäin. Menin toiseen jonoon. Heti kuuluu vierestä että sinähän etuilet. Vähän hämmennyin että en kyllä mihinkään jonon väliin mennyt. Kysyin sitten kummassa jonossa hän on. Vastaus oli että hän on molemmissa. Kysyin että oletko tosissasi ja ilman että mitään tapahtui korvien välissä vastaus oli että olen. Katsoin suu auki vähän aikaa ja hän jatkoi selittämällä että hän menee siihen jonoon jossa pääsee lopulta ensimmäisenä kassalle. Käänsin vain selän ja abrakadabroin hänet vain pois siitä mielessäni. Olisi pitänyt alkaa tietenkin tenttaamaan kuinka monessa jonossa hän siinäkin marketissa oli sillä hetkellä ja miten tällainen taktiikka yleensäkin toimii. Kaksoisjonotus? Uhka vai mahdollisuus?

Olisit vastannut että alat jonottamaan kaikille kassoille sillä hetkellä kun astut kauppaan sisälle. Eli sulla on oikeus mennä mille kassalle mihin väliin vain.
 
Itteeni ärsyttää ja mielestäni on tosi epäkohteliasta että kun kassalla on pitkä jono, ja sit viereinen kassa aukeaa niin siihen sännätään "nopeat elävät" mentaliteetillä. Sen joka on seuraavana vuorossa eli jonottanut kauimmin pitäisi siihen päästä. Ihan kuin eläimet jollekin haaskalle juoksemassa.
 
Jossakin Mcdonaldseissa olen törmännyt teinien toimesta tällaiseen multijonotukseen.

Se on aika absurdi tilanne, kun viidelle kassalle on kolme jonoa, joiden välillä sakki vaihtelee miten sattuu ja kaikki silmäilevät toisiaan tyyliin "älä mulkku etuile".
Mäkkäreissä ja muissahan on aika usein yksi jono ja sieltä kassoilta sitten otetaan järjestyksessä porukkaa. Tällänen on järkevämpi kun se kassahenkilö ei ole siinä pysyvästi, välillä pitää viedä tilauksia pöytiin yms. Näissä olis aika typerää joutua odottelemaan kun just sun edestä se kassa joutuu lähtee pois vaikka siivoamaan pöytiä. Ehkä se jono välillä muuttuu sellaseksi häröpalloksi, jos on paljon porukkaa, mutta systeemi pysyy samana.
 
Mäkkäreissä ja muissahan on aika usein yksi jono ja sieltä kassoilta sitten otetaan järjestyksessä porukkaa. Tällänen on järkevämpi kun se kassahenkilö ei ole siinä pysyvästi, välillä pitää viedä tilauksia pöytiin yms. Näissä olis aika typerää joutua odottelemaan kun just sun edestä se kassa joutuu lähtee pois vaikka siivoamaan pöytiä. Ehkä se jono välillä muuttuu sellaseksi häröpalloksi, jos on paljon porukkaa, mutta systeemi pysyy samana.
Tää on ylivoimasesti paras systeemi. Yksi jono kaikkiin kassoihin. Sit sen jonon voi ohjata sellaseks madoks joka pakkautuu järjestyksessä pieneen tilaan. Isoissa supermarketeissa vaikeampaa kun kassoja on niin paljon. Ois kyl hyvä päästä kassoista eroon kokonaan ja joku automaatio tuohon, vähän mitä Amazon on pilotoinut.
 
Mäkkäreissä ja muissahan on aika usein yksi jono ja sieltä kassoilta sitten otetaan järjestyksessä porukkaa. Tällänen on järkevämpi kun se kassahenkilö ei ole siinä pysyvästi, välillä pitää viedä tilauksia pöytiin yms. Näissä olis aika typerää joutua odottelemaan kun just sun edestä se kassa joutuu lähtee pois vaikka siivoamaan pöytiä. Ehkä se jono välillä muuttuu sellaseksi häröpalloksi, jos on paljon porukkaa, mutta systeemi pysyy samana.
Kyllä minä tuon idean ymmärrän, mutta kun ei sitä ole millään tavalla ilmaistu noissa paikoissa, niin siitä tulee vain ongelmia, jos joku olettaa että siellä on sellainen tapa käytössä.

Burger King on ainoa paikka, jossa olen nähnyt toimiven yhden jonon järjestelmän. Jos jossakin muualla on vastaava, niin se on ok, mutta nyt tarkoitin niitä pikaruokapaikkoja, joissa ei ole mitään selkeää järjestelmää, eli niissä jonotetaan yleensä viidakon lakien mukaan. Osa olettaa että voi seisoskella siellä 3m päässä kassasta ja hypätä sinne missä vapautuu ensimmäinen asiakaspalvelija, mutta samaan aikaan siinä vapautuvan kassan edessä saattaa hyvinkin olla joku toinen, joka on seisonut siinä ties kuinka pitkään odottamassa palvelua juuri siltä nimenomaiselta kassalta.
 
Kyllä minä tuon idean ymmärrän, mutta kun ei sitä ole millään tavalla ilmaistu noissa paikoissa, niin siitä tulee vain ongelmia, jos joku olettaa että siellä on sellainen tapa käytössä.

Burger King on ainoa paikka, jossa olen nähnyt toimiven yhden jonon järjestelmän. Jos jossakin muualla on vastaava, niin se on ok, mutta nyt tarkoitin niitä pikaruokapaikkoja, joissa ei ole mitään selkeää järjestelmää, eli niissä jonotetaan yleensä viidakon lakien mukaan. Osa olettaa että voi seisoskella siellä 3m päässä kassasta ja hypätä sinne missä vapautuu ensimmäinen asiakaspalvelija, mutta samaan aikaan siinä vapautuvan kassan edessä saattaa hyvinkin olla joku toinen, joka on seisonut siinä ties kuinka pitkään odottamassa palvelua juuri siltä nimenomaiselta kassalta.
Yleensä just noissa pikaruokaloissa mennään tällä systeemillä. Osa porukasta ei tietty tajua vaikka siinä on selkeästi yksi jono.
 
Yleensä just noissa pikaruokaloissa mennään tällä systeemillä. Osa porukasta ei tietty tajua vaikka siinä on selkeästi yksi jono.
No kun niissä ei juuri koskaan ole "selkeästi yhtä jonoa". Niitä teinejä seisoskelee sellaisessa häröpallossa siellä täällä ja niistä osa on ehkä jossakin jonossa, toinen toisessa ja osa odottaa jo tilaamiaan ruokia siinä samassa kasassa. Siinä pitää vaan liittyä joukkoon sekoilemaan.

On muutenkin vähän hassua sanoa, että "osa porukasta ei tietty tajua", kun mistä sen voisi satunnainen kävijä edes tietää, että jossakin paikassa x on tällainen kaikesta muusta opitusta jonotuskulttuurista poikkeava tapa, että kaikki jonottavatkin yhdessä jonossa vapaata kassaa?

Itsehän en noissa kovinkaan usein asioi, joten sinänsä aivan sama mitä siellä tapahtuu, mutta onhan tuo vähän erikoista. Ja tosiaan Burger King on ainoa paikka, jossa tämä jonotusmalli on automaattisesti kaikille selvä, kun se on siellä ohjeistettu.
 
On muutenkin vähän hassua sanoa, että "osa porukasta ei tietty tajua", kun mistä sen voisi satunnainen kävijä edes tietää, että jossakin paikassa x on tällainen kaikesta muusta opitusta jonotuskulttuurista poikkeava tapa, että kaikki jonottavatkin yhdessä jonossa vapaata kassaa?
Se on toisinpäin. Tuo on se normaali tapa noissa paikoissa. Jos jonot on per kassa niin se on se poikkeus.
 
Se on toisinpäin. Tuo on se normaali tapa noissa paikoissa. Jos jonot on per kassa niin se on se poikkeus.
Joo, mutta minun pointti onkin, että kun kuitenkin kaikkialla muualla (siis muissa kaupoissa) ihmiset on opetettu siihen, että jonotetaan kassalle omissa jonoissaan, niin jos jossakin on tästä poikkeava malli käytössä, niin sen tulisi olla ilmaistu jollakin tavalla, jotta ei tulisi näitä sekaannuksia. Ei luulisi olevan asennevamman lisäksi mitään estettä laittaa seinälle kylttiä, jossa sanotaan "yksi jono, kiitos". Yhdessä paikallisessa Gigantissakin oli päädytty tällaiseen ratkaisuun ja hienosti toimii, kun asia on selvästi ilmaistu.

Siinä mielessä ollaan oikeassa ketjussa, että on aika typerää noiden paikkojen henkilöstöltä olettaa että kaikki satunnaisetkin asiakkaat automaattisesti tietäisivät tuosta teinien keskenään päättämästä pikaruokapaikkojen jonotusprosessista.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo, mutta minun pointti onkin, että kun kuitenkin kaikkialla muualla (siis muissa kaupoissa) ihmiset on opetettu siihen, että jonotetaan kassalle omissa jonoissaan, niin jos jossakin on tästä poikkeava malli käytössä, niin sen tulisi olla ilmaistu jollakin tavalla, jotta ei tulisi näitä sekaannuksia. Ei luulisi olevan asennevamman lisäksi mitään estettä laittaa seinälle kylttiä, jossa sanotaan "yksi jono, kiitos". Yhdessä paikallisessa Gigantissakin oli päädytty tällaiseen ratkaisuun ja hienosti toimii, kun asia on selvästi ilmaistu.

Siinä mielessä ollaan oikeassa ketjussa, että on aika typerää noiden paikkojen henkilöstöltä olettaa että kaikki satunnaisetkin asiakkaat automaattisesti tietäisivät tuosta teinien keskenään päättämästä pikaruokapaikkojen jonotusprosessista.
Eihän tuota ole sinäänsä kukaan päättänyt. Tuo on vaan se tapa mihin ihmiset luonnostaan jonottaa tuollaisissa tilanteissa. Sen takia sitä ei tarvitse erikseen mainita.

Sinäänsähän se ei ole väärin jonottaa per kassa noissa, mutta aika nopeasti tyhmempikin tajuaa ettei se toimi ja jonotus muuttuu yhdeksi jonoksi.
 
Mikäli joku jonottaa "per kassa", niin sittenhän se ei toimi, jos vieressä joku olettaa että on vain yksi jono. Molemmat näistä ovat sitä mieltä, että toinen on väärässä ja etuilee. Näitä tilanteita näkee varsinkin ruuhka-aikaan usein ja siksi asian tulisi olla selvästi mainittu. Mutta eipä se täällä höpisemällä miksikään muutu, joten se siitä.
Jos joku alkaa jonottaa per kassa sen jälkeen kun yksi jono on jo muodostunut niin, se on just sellanen tyhmä joka ei tajua.
 
Itteeni ärsyttää ja mielestäni on tosi epäkohteliasta että kun kassalla on pitkä jono, ja sit viereinen kassa aukeaa niin siihen sännätään "nopeat elävät" mentaliteetillä. Sen joka on seuraavana vuorossa eli jonottanut kauimmin pitäisi siihen päästä. Ihan kuin eläimet jollekin haaskalle juoksemassa.

Tosin kun siitä edestä kimpoaa esim 3 siihen viereiselle kassalle, niin jono lyhentyy ja voi käydä esim niin, että on itse ensin siinä kassalla, mihin on menossa VS se kolmas niistä siirtyneistä.

Kyllä se on järkevää, että sitä jonoa lyhennetään siitä edestä (Ainakin omien kokemusten mukaan). Se olisi typerää (tai epäreilua), jos avattu kassa olis hetkenkään tyhjänä tai sinne siirtyisi jonon viimeiset.
 
Joo, mutta minun pointti onkin, että kun kuitenkin kaikkialla muualla (siis muissa kaupoissa) ihmiset on opetettu siihen, että jonotetaan kassalle omissa jonoissaan, niin jos jossakin on tästä poikkeava malli käytössä, niin sen tulisi olla ilmaistu jollakin tavalla, jotta ei tulisi näitä sekaannuksia

Asia on ratkaistavissa varsin helposti päättelyn avulla. Jos kassojen välissä on jono ja toinen kassoista on näennäisesti vapaana, niin millä todennäköisyydellä oletat, että se on jätetty vapaaksi juuri sinua varten?
 
Asia on ratkaistavissa varsin helposti päättelyn avulla. Jos kassojen välissä on jono ja toinen kassoista on näennäisesti vapaana, niin millä todennäköisyydellä oletat, että se on jätetty vapaaksi juuri sinua varten?

Joissakin tapauksissa eri kassoilla saa eri palveluita, joten jonot voivat olla erilaisia. Jos ei ole ko paikassa käynyt ja törmännyt ilmiöön aikaisemmin, niin voi ihan hyvin olettaa esim olevan niin.
 
Itteeni ärsyttää ja mielestäni on tosi epäkohteliasta että kun kassalla on pitkä jono, ja sit viereinen kassa aukeaa niin siihen sännätään "nopeat elävät" mentaliteetillä. Sen joka on seuraavana vuorossa eli jonottanut kauimmin pitäisi siihen päästä. Ihan kuin eläimet jollekin haaskalle juoksemassa.
Uusien kassojen avautumistilanteeseen ei ole olemassa mitään yleisesti tunnettua ja hyväksyttyä etikettiä, ja on ihan luonnollista, että halukkaat hakeutuvat uudelle kassalle siinä järjestyksessä kuin huvittaa. Ei kaikki välttämättä edes jaksa/halua vaihtaa jonoa.
 
Itse jään aina vanhaan jonoon kun edellä olevat ryntää lähes poikkeuksetta juuri avautuneelle kasslle vaikka edessä olisi vain 1 tai 2 ihmistä vähine ostoksineen. Pääsee aina itse nopeammin.
 
Itteeni ärsyttää ja mielestäni on tosi epäkohteliasta että kun kassalla on pitkä jono, ja sit viereinen kassa aukeaa niin siihen sännätään "nopeat elävät" mentaliteetillä. Sen joka on seuraavana vuorossa eli jonottanut kauimmin pitäisi siihen päästä. Ihan kuin eläimet jollekin haaskalle juoksemassa.

Riippuu mistä roikkuu, onko epäkohteliasta vaiko eikö. Itse olen havainnoinut, että pääosin tuollaiseen avautuvaan kassaan ei kukaan vaihda (täällä landella), vaan mieluummin jonotetaan siinä "omassa" jonossa. Parhaimmillaan kassa saa huudella vielä kuulutuksen perään, että hei, tännekin voi tulla maksamaan. Ja näin käy ihan jatkuvasti. Tämän johdosta olen itse alkanut sitten hyppäämään siihen avautuvalle kassalle jonosta. Jos siihen minun jälkeen tulee jotain vanhuksia, joku todella vähien ostosten kanssa tms., niin kysyn, että haluaavatko mennä ensin.

Epäkohteliastahan asia ei voi mitenkään olla, kun kaupoissa ei ole mitään järkevää mekanismia kontrolloida tuollaisia uusia jonoja, eikä mitään etikettiäkään sen puoleen. Tulisi täysi kaaos, jos porukka yrittäisi katsella, että kuka on nyt odottanut pisimpään, mutta ei kuitenkaan ole niin lähellä kassaa omassa jonossaan, että kannattaa sinne mennä jne. Sinne vaan uuteen jonoon kuka kerkiää ja normaalit käytössäännöt eli vanhukset jne. huomioiden.
 
Taas meni yksi. Talomme edestä menee hiekkatie joka merkitty selkeästi kävelytieksi ja ajoneuvolla ajo kielletty merkkikin löytyy. Kuitenkin lähes päivittäin siitä ajaa auto, puistoon siitä pääsee. Aina se on taksi. Aina. Onko taksikuskit nykyään niin tyhmiä ettei ne osaa liikennemerkkejä eivätkä itse näe mikä on ajoneuvolle tarkoitettu tie :facepalm:
 
Taas meni yksi. Talomme edestä menee hiekkatie joka merkitty selkeästi kävelytieksi ja ajoneuvolla ajo kielletty merkkikin löytyy. Kuitenkin lähes päivittäin siitä ajaa auto, puistoon siitä pääsee. Aina se on taksi. Aina. Onko taksikuskit nykyään niin tyhmiä ettei ne osaa liikennemerkkejä eivätkä itse näe mikä on ajoneuvolle tarkoitettu tie :facepalm:

Tässä on tietty joku järki jos sieltä puistosta haetaan tai sinne viedään jotain liikuntarajoitteista henkilöä/vanhusta.
 
Tässä on tietty joku järki jos sieltä puistosta haetaan tai sinne viedään jotain liikuntarajoitteista henkilöä/vanhusta.

Juu ei, lasten pieni leikkipaikka löytyy (keinu ja hiekkalaatikko). Ei edes penkkejä tuolla, ehkä ennemminkin viheralue kuin kunnon puisto. Paskat kuskit vaan mokailee :)
 
Aww..kassajono-arvailut! Olihan se jännää arvaillla, että mihin jonoon kannattaa mennä. Nykyään kun on pikakassat, niin ei tarvitse arvailla! Normaalikassoille mennään vain jos ostetaan ikärajavalvottuja tuotteita tai jos halutaan kuluttaa aikaa kassoilla. Kaikkein tyhmimmät asiakkaat kuvittelevat, että he tekevät kaupan työntekijöille palveluksen kun tulevat pikakassojen sijaan normaalikassoille. Ilmeisesti nämä ihmiset täysin tosissaan kuvittelevat, että he voisivat kassakäyttäytymisellään vaikuttavan työntekijöiden tuntimääriin?
 
Aww..kassajono-arvailut! Olihan se jännää arvaillla, että mihin jonoon kannattaa mennä. Nykyään kun on pikakassat, niin ei tarvitse arvailla! Normaalikassoille mennään vain jos ostetaan ikärajavalvottuja tuotteita tai jos halutaan kuluttaa aikaa kassoilla. Kaikkein tyhmimmät asiakkaat kuvittelevat, että he tekevät kaupan työntekijöille palveluksen kun tulevat pikakassojen sijaan normaalikassoille. Ilmeisesti nämä ihmiset täysin tosissaan kuvittelevat, että he voisivat kassakäyttäytymisellään vaikuttavan työntekijöiden tuntimääriin?
En kyllä nelihenkisen perheen viikonloppuostosten kanssa pikakassalle. Täyden kärryllisen skannaaminen ja pakkaaminen menee paljon nopeammin normikassalla.
 
En kyllä nelihenkisen perheen viikonloppuostosten kanssa pikakassalle. Täyden kärryllisen skannaaminen ja pakkaaminen menee paljon nopeammin normikassalla.

Heti kun ostoksia on enemmän kuin yksi ostoskorillinen ei edes pitäisi pikakassaa käyttää.. tän kun tajuais kaikki.

Pienilläkin ostoksilla menen normikassaan jos ei ole jonoa, se kun on nopeampaa.
 
En kyllä nelihenkisen perheen viikonloppuostosten kanssa pikakassalle. Täyden kärryllisen skannaaminen ja pakkaaminen menee paljon nopeammin normikassalla.
Jos olet yksin, niin tuo pitää paikkansa, jos ei ole pitkiä jonoja. Jos teitä on tilanteessa kaksi tai useampi, niin pikakassat ovat yli kertaluokkaa nopeampi vaihtoehto
 
Nykyään kun on pikakassat, niin ei tarvitse arvailla! Normaalikassoille mennään vain jos ostetaan ikärajavalvottuja tuotteita tai jos halutaan kuluttaa aikaa kassoilla.

Heti kun ostoksia on enemmän kuin yksi ostoskorillinen ei edes pitäisi pikakassaa käyttää.. tän kun tajuais kaikki.

Hmm, pikakassalla nyt tarkoitetaan itsepalvelukassoja? Ennen niitä on ollut ihan pikakassa-nimellä normaaleja kassoja, joissa on ollut erikseen mainittu että max. X tuotetta tms.

Itse olen noita itsepalvelukassoja käyttänyt a)ikärajavalvottuja sekä b)yli yhtä ostoskorillista ostettaessa. Lienen siis oikeassa ketjussa, mutta voidakseni tajuta että näin ei tehdä, pitäisi jonkun kyllä kertoa että miksi. Ei riitä omat hoksottimet ymmärtämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 509 355
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom