Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei kaikilla välttämättä ole seinäkelloa ja olen myös nähnyt digitaalisia. Eikä se, että jossain on analogisen kellon nähnyt tarkoita olisi oppinut sitä käyttämään. Henkilökohtainen anekdoottikin tästä on, että ainakaan 10 vuoteen ei ollut tullut analogisia kelloja käytettyä ennen kuin viime vuonna ostin älykellon (jossa siis analoginen aika), niin hetki meni ennenkuin alkoi ajan taas sillein nopeasti hahmottamaan viisareista. Ei minusta siis mitenkään ihan mahdoton ajatus, että joku vaan ei ole koskaan analogista kello opetellut käyttämään.En äkkiseltään muista nähneeni koskaan missään digitaalista seinäkelloa.
Eikös tämä ole just yks tän ketjun suolista? Ihmiset tuovat eri perspektiivejä esiin ja jokainen voi kehittää itseään? Näkisin paljon tyhmemmäksi/tylsemmäksi vain tyhmille ihmisille nauramisen tai pään pudistelun.Toisaalta tämä menee taas siihen tyhmyyteen mikä toistuu tässä threadissä aika usein. Eli kun ei osata ollenkaan käsittää sitä, että jollain muulla voi olla täysin erilainen elämänkokemus kuin itsellä ja sitä kautta käsitys asioista voi olla täysin erilainen ilman että kyseinen henkilö on tyhmä.
No, se kehittäminen vaatis just sitä että osattais nähdä asiat myös muiden näkökulmista. Ne, jotka ei tähän pysty vaan tekevät tuota nauramista ja pään pudistelua.Eikös tämä ole just yks tän ketjun suolista? Ihmiset tuovat eri perspektiivejä esiin ja jokainen voi kehittää itseään? Näkisin paljon tyhmemmäksi/tylsemmäksi vain tyhmille ihmisille nauramisen tai pään pudistelun.
No mutta annetaan mahis niille jotka siihen kykenee?No, se kehittäminen vaatis just sitä että osattais nähdä asiat myös muiden näkökulmista. Ne, jotka ei tähän pysty vaan tekevät tuota nauramista ja pään pudistelua.
Annetaan annetaan.No mutta annetaan mahis niille jotka siihen kykenee?
Kyllä se jotain henkilöstä kertoo, jos ei ymmärrä analogista kelloa. Eivät ne ole edes kokonaan kadoneet, vaan niitä näkee päivittäin.Ehkä nää kaverit nyt tajuaa, että analogisen kellon ymmärtämättömyys ei välttämättä meinaa että henkilö on tyhmä.
Jos on joskus jossain julkisessa tilassa, esimerkiksi kaikille pakollisessa peruskoulussa, tai kaupassa tai jos kyseessä kerran oli tsadilainen, niin steissillä jou, käynyt, ei ole voinut välttyä analogisilta kelloilta.Ei kaikilla välttämättä ole seinäkelloa ja olen myös nähnyt digitaalisia. Eikä se, että jossain on analogisen kellon nähnyt tarkoita olisi oppinut sitä käyttämään. Henkilökohtainen anekdoottikin tästä on, että ainakaan 10 vuoteen ei ollut tullut analogisia kelloja käytettyä ennen kuin viime vuonna ostin älykellon (jossa siis analoginen aika), niin hetki meni ennenkuin alkoi ajan taas sillein nopeasti hahmottamaan viisareista. Ei minusta siis mitenkään ihan mahdoton ajatus, että joku vaan ei ole koskaan analogista kello opetellut käyttämään.
Toisaalta tämä menee taas siihen tyhmyyteen mikä toistuu tässä threadissä aika usein. Eli kun ei osata ollenkaan käsittää sitä, että jollain muulla voi olla täysin erilainen elämänkokemus kuin itsellä ja sitä kautta käsitys asioista voi olla täysin erilainen ilman että kyseinen henkilö on tyhmä.
Toki ehkä tässä tapauksessa hieman outoa silloin kun kyseessä 80/90-luvulla syntynyt. Hieman nuoremmille voisi luulla, että yleisempää. Ja tietty sillä voi olla jotain tekemistä jos tämä henkilö oli oikeasti muutenkin tyhmä.
Ei se analoginen kello loppujen lopuksi ole ihan yksinkertainen. Se vaan tuntuu siltä sitten kun asian osaa.Analogisia kelloja kyllä näkyy julkisissa paikoissa niin paljon, että ainakaan kaupungissa asuva tai ollenkaan matkaillut ei niiltä ole voinut välttyä vaikka kuinka vaan kännystä aikaa kattois...
Ja kunhan siinä kellotaulussa näkyy numerot, kyllä niitä osaa lukea kuka vaan normaaliälyinen. Vaikka ei olisi koskaan opetellut analogista kelloa käyttämään, niin kyllä sen verran informaatiota numeroista ja kellonajoista on kaikilla, että sitä informaatiota hyödyntämällä pystyy päättelemään suunilleen kellonajan siitä kellotaulusta (kunhan ne numerot siis näkyy).
Minuutit voi toki mennä väärin (koska kellotaulussa ei ole numeroita 13-60), mutta jos ei tuntia edes saa selville niin loogisen ajattelukyvyn puute on sitä luokkaa, että on kyllä erittäin matalan älykkyyden ihminen. Sillä sitähän älykkyys lopulta on, kuinka hyvin kykenee ymmärtämään ja selvittämään asioita, joista ei ole kokemusta mutta työkalut asian ymmärtämiseen on.
No tämä myös. Jopa neljävuotias lapsukaiseni osaa katsoa numerollisesta kellotaulusta tunnin, vaikkei vielä ymmärrä mitä tunti tarkoittaa.Ja kunhan siinä kellotaulussa näkyy numerot, kyllä niitä osaa lukea kuka vaan normaaliälyinen.
Jep, kotona omalla seinällä on vastapäivään kulkeva analoginen kello ja se osaa kyllä aina hämmentää niitä jotka ei siihen ole tottuneet vaikka muuten osaavatkin kelloa lukea hyvin. Noitahan on vielä enemmänkin päätä sekoittavia missä on myös numerot peilattuna.Ei se analoginen kello loppujen lopuksi ole ihan yksinkertainen. Se vaan tuntuu siltä sitten kun asian osaa.
No nyt tulee kyllä mieleen kuuluisa lausahdus "tekotaiteellista paskaa".Jep, kotona omalla seinällä on vastapäivään kulkeva analoginen kello ja se osaa kyllä aina hämmentää niitä jotka ei siihen ole tottuneet vaikka muuten osaavatkin kelloa lukea hyvin. Noitahan on vielä enemmänkin päätä sekoittavia missä on myös numerot peilattuna.
Ainakin minun rinnakkaisulottuvuudessani perinteisiä kellotauluja on joka paikka täynnä. Julkisissa tiloissa niitä riittää ja harvassa on koti, jossa ei vähintään sisustuselementtinä ole toimiva fyysinen osoitinkello.Kai periaatteessa mahdollista, ettei koskaan ole analogikelloa käyttänyt. Nykyaikana voi olla jopa yleisempää kun analogikelloja on niin vähän enää missään.
Kyllä se on ihan arjen realismia. Minäkin muistan yhden.En tiedä onko nuo tornilegendoja ettei varusmiehistä kaikki osaa sitoa edes kengännauhoja.
Toki epäilen legendaksi, mutta kaipa pelkkä tyhmyyskin sivistymättömyyteen ja tiedonhalun puutteeseen yhdistettynä on riittävä "hahmotusongelma".Joku hahmotusongelma on todennäköisesti takana myös siinä, jos ei osaa analogista kelloa aikuisena. Ei liity älykkyyteen suoranaisesti sekään, mutta monet kokevat itsensä paremmiksi ihmisiksi, kun pääsevät pilailemaan ja höhöttelemään toisen kustannuksella.
Lukiessa kävi mielessä et meidän neljä ja viisivuotiaat katsoo kyllä kellonajan analoogisesta kellosta jossa ei ole numeroitaNo tämä myös. Jopa neljävuotias lapsukaiseni osaa katsoa numerollisesta kellotaulusta tunnin, vaikkei vielä ymmärrä mitä tunti tarkoittaa.
Meidän 3 - ja 5-vuotiaat eivät vielä osaa kelloa. Ovat sitten vissiin tyhmiä (oikeasti opettava isä taitaa olla tyhmä).Lukiessa kävi mielessä et meidän neljä ja viisivuotiaat katsoo kyllä kellonajan analoogisesta kellosta jossa ei ole numeroita
Siinä on huonompi luettavuus. Perinteisen kanssa tunnin saa oikein vaikka mekanismissa on vähän klappia, kellotaulu taiteellista mallia (tai tyhjä jopa ilman asteikkoa), näkee huonosti ja on vähän kännissä. Minuuttia ei yleensä ole seinäkellosta tarpeenkaan lukea varmuudella tarkasti, joten siinä jako kuuteenkymmeneen ei haittaa, vaikka tuntien jako 24:ään haittaisi.Miksei 24 h analoginen kello ole yleistynyt?
Itseä ei yllätä kun ei tällä alalla vanhemmatkaan ihmiset osaa käyttää komentoriviä. Graafiset käyttöliittymät on kuitenkin olla normia sen 30 vuotta jo, joten ei ihme että ihmiset käyttää sitä (vuosina 2006 ja 2008 oli silloinkin lähemmäs 20 vuotta). Lisäksi kokemuksella voin sanoa ettei korkeakoulussakaan kaikki ole harrastajia vaan osa on siellä vaan että saisi ammatin ja sitten töitä.Noin 2008 kuulin huhua, että uudet korkeakouluopiskelijat eivät enää osaa käyttää tietokonetta komentorivin avulla - siis teknillisilläkään aloilla. Olisin tuominnut legendaksi, ellen olisi omin silmin nähnyt 2006 ammati opi laitoksessa, kun tietotekniikan ym. opettajat raapivat päätään uusien junnujen kanssa saman ongelman kanssa.
Tyhmänä pitäisi tuossa noita opettajia, jotka eivät ole pysyneet ajan mukana vaan ilmeisesti elävät vielä jossain 80-luvun todellisuudessa.
Vähän tähän kastiin menee edellisen työpaikan suunnittelija, ikää tällä hetkellä 60-65v. Suunnittelija julkisivu rakentamisen alalla. Vielä muutamia vuosia sitten piirsi kaikki kuvat ja detskut käsin, koska teknologia on saatanan keksintö, mies joka aikoinaan uhosi mm. ettei hänelle tule kännykkää ikinä (tämä vielä silloin kun kännykät ei olleet nykyisen kaltaisia älyluureja, varmaan oli samaa mieltä tietokoneista). Mutta niin oli vaan pakko hänenkin nöyrtyä ja opetella tekemään työt tietokoneella.
Yllättäen sen jälkeen kun alkoi tehdä kuvia koneella oppimisjakson jälkeen, niin virheiden määrä eri mitoissa väheni about 100%.
Moneen kertaan sanoin työkavereille, etten saatana voi käsittää ihmistä joka on suunnittelija mutta ei halua millään kehittää omaa osaamistaan tekniikan sun muun kehittyessä, aivan totaalisen käsittämätöntä.
Tässä omassa esimerkissäni oli siis kysymys vain opiskelijoiden yllättäen heikentyneestä keskiverrosta lähtötasosta. Ei siitä, että opettajat olisivat toimineet jotenkin vanhanaikaisesti. Ei ilmiö välttämättä edes yllättänyt muuten kuin äkillisyydellään. Olihan se pelättävissä.Tyhmänä pitäisi tuossa noita opettajia, jotka eivät ole pysyneet ajan mukana vaan ilmeisesti elävät vielä jossain 80-luvun todellisuudessa. Tää menee just tähän kuinka jollain ihmisillä on hankala hahmottaa toisten todellisuutta. Varsinkin opettajille olisi tosi tärkeä juttu pystyä tuohon.
"Diginatiivi" tuon aikakauden ilmiötä kuvailevana sanana käytettynä tosiaan kertoo käsitteen merkityksen. Sehän on vain uusi nimi "uusavuttomalle".Pakko myöntää et olen ihan henkilökohtaisesti törmännyt armejassa henkilöihin, jotka eivät osanneet sitoa kengännauhoja tai osanneet lukea kellotaulua. Molemmat tapaukset ovat jostain vuodelta 2008. Tuo vain digitaalista kelloa lukeva kaveri oli omalla p-kaudella vieressä tuvassa majaillut espoolainen diginatiivi, joka ei omien sanojensa mukaan ollut ikinä tarvinnut taitoa lukea analogista kelloa.
Näitä tosiaan varsin käsittämättömästi on, melkein jokaisen omana kokemuksena. En tiedä, miksi epäillään legendaksi. En myöskään tiedä, onko näitä ollut ns. aina vai ovatko uudempi ilmiö ja mikäli ei esimerkiksi 1970-luvulla ollut, niin olisiko syynä että nämä on laitettu silloin tietyn habituksen perusteella sivuun. Joko vapautettu palveluksesta vammaisina tai työnnetty johonkin rättivarastolle tai muuten esikuntakomppaniaan, jolloin kukaan normaali joka juttuja kertoisi ei ole palvellut samassa yksikössä.Tuo kaveri joka ei osannut sitoa kenkiään oli sitten ihan oma alaiseni johtajakaudella. En nyt muista oliko siihen mitään erityistä syytä miksei osannut, mutta ihan kädestä pitäen se piti opettaa.
Reiluuden nimessä todettakoon, että normaali vaatteiden viikkaus tai vuoteen sijaaminen ei armeijassa kelpaa, ja toisaalta harva autistikaan jatkaa näitä armeijatyyliin kotiuduttuaan.Toisaalta armeija tuntuu olevan monille se ensimmäinen paikka jossa joutuu opettelemaan vaatteiden viikkausta, sängyn laittamista,
Nahkatuotteiden hoito ei ymmärrettävästi ole mikään yleinen taito nykyisessä kertakäyttökulttuurissa saati ihan uusimmassa vielä uusavuttomammassa kaikkein paskavammaisimmassa vegaanikulttuurissa. Aika monella nuorella miehellä ei ole ollut mitään nahkaisia vaatekappaleita, ellei nyt sitten vyö(joka menee aika pitkälle hoitamattakin) tai jotain kertakäyttökenkiä(jotka muutenkin hajoavat kymmenien käyttökertojen jälkeen).kenkien hoitoa,
Hyvin harva osallistuu varusmiehenä ruoanlaittoon, eivätkä kaikki missään vaiheessa edes lämmitä mitään keittimellä.ruuan laittamista (trangialla) ja vastaavia taitoja jotka on voinut aikaisemmin ulkoistaa.
Kyllä se kengännauhojen solmimisen osaamattomuus näidenkin puheiden jälkeen on täysin käsittämätöntä.Moni oli ihan yhtä pihalla näiden asioiden kanssa niin ei siinä paljon jotkut kengännauhat heilauttanut.
Noin se varmaan menis jos jenkit olis keksiny kellon.Miettikää btw jos jenkit olisivat keksineet kellon... "Kello on 1/8 yli 23.9837 kahvikuppia, puolijalkaa ja varvas AM".
Hmmtunti on 60s eikä 100s.
Noin se varmaan menis jos jenkit olis keksiny kellon.
Tosin, onhan se outoa että vuorokausi on jaettu 12/24h eikä loogisemmin 10/20h.. ja tunti on 60s eikä 100s.
Yksi käsittämätön kellojen logiikka on myös se, että vuorokausi alkaa kello kaksitoista ja sen jälkeen tulee mm. kello vartin yli kaksitoista. Kellossa, jossa on vain kaksitoista tuntia, päivä siis alkaa luvulla joka on yli kaksitoista. 24h kellossa vuorokausi alkaa sentään loogisesti 00:00 ja päättyy 23:59. Olisihan se nyt todella typerää jos päivä alkaisi klo 24:00 ja vartin myöhemmin kello olisi 24:15.Nyt kun omille lapsille on koittanut opettaa kelloa, niin onhan se aivan käsittämättömän typerä laitos. Kun siinä ei ole mitään SI järjestelmään sopivaa logiikkaa (jako kymmenellä). Koita siinä sitten selittää, että miksi minuutteja on 60 tunnissa ja tunteja 24 päivässä. Ja miksi kello on kaksi kertaa päivässä tasan kuusi. Olen pyrkinyt lapsille opettaa asioita aina edes jonkin loogisen päättelyn kautta, mutta kellon kanssa se ei onnistu..Tässähän tulee itsekin hulluksi mokoman paskeen kanssa. Miksei 24 h analoginen kello ole yleistynyt?
Jep, olen insinööri. Mutta olenko tyhmä?
Epäilen, olisiko antaa käytännön esimerkkejä?12/24 on paljon helpommin jaollinen eri luvuilla kuin kymmenkantaiset luvut. Pikemminkin on niin päin, että 12 kantainen lukujärjestelmä olisi toimivampi ja parempi melkein kaikessa kuin tämä 10 kantainen.
3, 4 ja 6.Epäilen, olisiko antaa käytännön esimerkkejä?
Kerro toki lisää. (onkohan tästäkin jo ketju olemassa?)3, 4 ja 6.
https://fi.quora.com/Miksi-päivä-on...a-olisi-esimerkiksi-20-hiukan-pidempää-tuntiaKerro toki lisää. (onkohan tästäkin jo ketju olemassa?)
Kyse on hyvin vanhasta käytännöstä, joka perustuu kantalukuihin 12 ja 60. Meille kantaluku 10 on kovin luonnollinen, onhan meillä kymmenen sormea. Mutta 10 ei ole jaollinen kuin viidellä ja kahdella. Sen sijaan 12 on jaollinen kahdella, kolmella, neljällä ja kuudella, joten se on mukavampi kantaluku. 60 tulee kantaluvuksi niin, että halutaan jaolisuus vielä viidelläkin. Myös 20 on ollut käytössä kantalukuna, vähän niin kuin kysymyksessäsi vihjaistaan. Monissa kielissä näkyy yhä jälkiä näistä vanhoista kantaluvuista, kuten sana “tusina” tarkoittamassa kahtatoista.
Vuorokausi jaettiin kahteen aikoinaan kahteen osaan, valoisaan ja pimeään. Näistä kumpikin jaettiin 12 osaan eli tuntiin. Tunnin pituus hieman vaihteli vuodenajan mukaan, mutta Babyloniassa, josta nämä ovat kotoisin, ero on sen verran pieni, että siitä ei tuohon aikaan tullut mitään ongelmia.
Kun tunti sitten haluttiin jakaa pienempiin osiin, käytettiin tässä kantalukuna kuuttakymmentä. Näin päädyttiin minuuttiin (minuta prima, ensimmäinen pieni osa); se sitten jaettiin vielä kerran ja saatiin sekunti (minuta secunda, toinen pieni osa). Tuokin on joskus jaettu vielä kuudellakymmenellä ja saatu minuta tertia, mutta sen käytöstä on sentään luovuttu.
Ranskan vallankumouksen aikaan otettiin käyttöön 10-tuntinen vuorokausi. Siinä jokainen tunti jakautui 100 minuuttiin ja minuutti 100 sekuntiin. Vaikka esimerkiksi metri ja kilogramma jäivät käyttöön, tuo aikauudistus ei jäänyt pysyväksi.
Nyt muuttaminen olisi hyvin vaikeaa, koska sekunnin pituus on SI-järjestelmässä sidottu hyvin tarkkaan, ja siihen taas perustuu niin moni asia, että sekuntia ei voi muuttaa. Vuorokaudessa on 86400 sekuntia. Jos vuorokaudessa olisi 10 tuntia, pitäisi tunnin pituus olla 8640 sekuntia . Minuutteja ei oikein voisi olla sataa minuttia yhtä tuntia kohti, koska silloin minuutin pituus olisi 86,4 sekuntia, joka ei oikein tunnu luontevalta. Jos tunnissa olisi 10 minuttia, olisi yksi minuutti 894 sekuntia eli melkein 15 nykyminuuttia. Ehdottamallasi 20 tunnilla nuo luvut puolittuisivat.
Joten tässä nyt sitten ollaan, eikä mahdollisuutta vaihtamiseen käytännössä ole.
Tottakai on merkitystä. Mitä enemmän yhteisiä tekijöitä, sitä helpompaa on lukujen jakaminen.Toki tämä oli tiedossa mutta ei sillä erilaisella numerojärjestelmällä ole mitään merkitystä jos sulla on vaikka 7 omenaa jotka pitää jakaa kolmeen osaan, 2€:lla saat kolme suklaapatukkaa tai kolmen metrin patonki pitäisi jakaa kolmeentoista osaan. Wikipedian perusteella isoimmat syyt siirtyä 12-järjestelmään 10-järjestelmästä ovat juuri noissa jenkkien surkeissa mitta-, massa- ja tilavuusyksiköissä missä on paljon tuollaisia nyrkillä jaettavia lukuja kun siirytään jaloista unsseihin ja kyykkyhyppymittoihin. Sattuneesta syystä kutsuivatkin aikoinaan 12-järjestelmää tusinasysteemiksi.
Onhan näitä erilaisten järjestelmien jäänteitä yhteiskunnassa edelleen läsnä, tuumia ja jalkojakin käytetään Suomessakin erinäisissä yhteyksissä, etenkin tuumia. Mulla on itse asiassa välittömässä näkökentässä ainakin kymmenkunta tuumakoon esinettä...
Jossei edes tuumista "päästä eroon", niin aika hiljaista pitelee, että olisi mitään toivoa koskaan kelloa muuttaa 10-järjestelmään tai siirtyä yhteiskunnassa muuten 12-järjestelmään.
Tuumista nyt ei varmaan eroon päästä tavaroissa, joilla on historian painolasti takana, kuten näyttöruudut ja vanteet. Ne nyt ei sentään arkielämään vaikuta, eikä ole mitään tarvetta niiden mittaustapaa alkaa muuttamaan. Putkihommissa tuumat ikävästi mukana roikkuu, eikä ne näytä edes uusien laitteiden myötä vähenevän, ja siellä ne eniten vituttaa.
Jalkamittoja ei tule Suomessa mieleen muista, kuin merikonteista puhuttaessa.
Juu, ensimmäistä kertaa fillarin kumia vaihtaessa oli aikalailla pihalla kun eri merkintätapojakin tuntui olevan kourallinen. Piti kaiken maailman vertailutaulukoista ihmetellä mikä koko on sopiva. Nykyään sentään on netti niin saa äkkiä googlattua yhteensopivat variaatiot mutta silloin joskus 90-luvun puolella ei vielä ollut nettiä aina saatavilla taikka kaikkea tietoa netistäkään saatavilla.Fillarirenkaat ovat vielä pahempi sekasotku.
Ilmailussa jalkojen käyttö on kansainvälinen standardi (korkeuden määrittelyssä) paitsi joissakin ex. neukkumaissa.Jalkamittoja ei tule Suomessa mieleen muista, kuin merikonteista puhuttaessa.