Itselle Gigantissa myyjä avasi uuden avaamattoman hiiripaketin jota ei ollut näytillä koska halusin kokeilla sopiiko se käteeni, ei sopinut, joten laittoi takaisin pakettiin. Eli aina avattu paketti ei tarkoita, että olisi käytetty tuote. Eikä oikeastaan joku pari päivää käytetyn HDMI-kaapelin tai hiiren uutena myynti oikeasti haittaa minua, todennäköisesti ostaja huomannut, ettei johto ylläkään näyttöön, tms. tai hiirellä ettei sovi omaan käteen ja palauttanut sen, eli ei mitään vakavaa, periaateessa uusia, toisaalta sitä ei voi tietää onko asiakas vaikka repinyt johtoa tai sitten hiirellä tehnyt jotain sen osia kuluttavaa tai hajottavaa toimintaa.
Minua huolestuttaa jos käytettyjä tietokonekomponentteja myydään uutena. Itse käytän aina maadoitusranneketta kun kosken komponentteihin ja asenentelen niitä, näin vältyn staattisen sähkön aiheuttamilta mahdollisilta vaurioilta kompontentteihin. Aina ei vauroittavaa staattista sähkö välttämättä huomaa tai tunne, muistit voivat mennä rikki jo pienestä staatisesta sähköstä, se saattaa ilmetä sitten vaikka kuukauden päästä BSODIna. Pelkästään suoraan tehtaalta tullut komponentti on melko isolla varmuudella välttynyt tällaiselta vahingolta. Kokosin uuden koneen vuosi sitten ensimmäsitä kertaa maadoitusranneketta käyttäen, koskaan ei ole ilmennyt BSODeja tai muuta mikä viittaisi komponenttivaurioihin. Sitä edeltävän koneen kokosin matolla ilman ranneketta, BSODEja alkoi tulla kuukauden päästä ja MEMTESTIT kertoivatkin niiden olevan viallisia, uudet muistit tilalle ja parin kuukauden päästä alkoi samat ongelmat ja errorit palasivat muisteihin, koneeseen tuli usein BSODEJA, välillä taas sellaista koneen yhtäkkistä jäätymistä jossa hiiri toimi vähän aikaa, mutta mitään ei voinut klikata, sitten tuli kovaa staattista ääntä ja koko kone jäätyi pariksi sekunniksi, kunnes taas toimi, sekä peleissä että työpöytäkäytössä, joskus taas kun selaimessa oli kymmeni tabeja, virtuaalikone oli taustalla ja musiikkia kuunteli niin tapahtui samanlaista jäätymistä mutta pysyvästi pelkästään reboot auttoi, ongelmallisinta tässä oli satunnaisuus, välillä kone toimi parikin kuukautta ilman ongelmia, välillä taas viikos sisällä saattoi käytdä näin parikin kertaa. Epäilen että emolevy tai prsessori vahingoitui staattisesta sähköstä koneen kasaamisen yhteydessä. Tästä syystä käytettyjä koneita tai tai liikkeiden valmiiksi kasattuja koneita en ostaisi koskaan, sillä ei voi olla täysin varma onko jokin komponentti vaurioitunut. Olen ollut tietokoneliikkeessä töissä ja siellä käytettiin maadoitusranneketta koneita kasattaessa, mutta mistä tietää jos asentaja on sen unohtanut tai joku kesähessu siellä on kasannut tietämättömänä ilman ranneketta. Vanhaa konettani en myynyt mulkkuna eteenpäin vaan annoin ilmaiseksi serkulleni.
Käytettyjen monitorien ja TV:n uutena myynnissä on taas vaarana, että ostaja on palauttanut ne pahan valovuodon tai kuolleiden pikselien vuoksi, sellaista en halua, itsekin palautin Gigantista ostetun 1200 euron TV:n koska oli häiritsevän paljon valovuotoa, kerroin sen palautustiskillä, sain uuden TV:n jossa onneksi valovuotoa oli vähän. Toivon että Gigantti lähettää kyseisen TV:n takaisin valmistajalle ja ilmoittaa että liikaa valovuotoa, jos tarpeeksi tulee tällaisia palautuksia valmistajalle, niin ehkä alkavat panostaa paneeliensa laatuun. Häiritsevä valovuoto on yleinen ongelma monitorien kanssa, joten valmistajien olisi aika alkaa tekemään jotakin kyseiselle ongelmalle. Joten todellakin toivon että kaikki täälläkin sitä huppupaneelia etsivät ja huonoja paneeleja palauttelevat ihmiset kertovat aina selvästi palautuksen syyn, eikä vaan, että ei tää kelvannut haluan uuden. Itse en uskalla ulkomailta varsinkaan tilata monitoria, jos on palautusoikeus, niin mistä tietää jos myyvät sen uutena taas, ehkä ajattelevat ettei kaikkia asiakkaita haittaa valovuota tai kuolleet pikselit, mikä pitääkin paikkaansa useiden kohdalla, itse olen perfektionisti ja haluan hyvän paneelin jos kerta laitan rahaa 700 euroa tietokonenäyttöön. Gigantista tai Verkkokaupasta on kätevintä ostaa, sillä palautus onnistuu nopeasti ja saa uuden tilalle heti, tarjonta tosin ei ole niin laaja. Ulkomailta tilatessa melkein pakko tyytyä siihen mitä saa, vaikka hinta voikin olla satoja euroja halvempi.
Tämä keskustelu ansaitsee mielestäni oman ketjun, voisiko joku mode sen tehdä?