Syöpäsairas nainen otti 50 000 euroa lainaa, lähti kummallisiin hoitoihin ja kuoli - veljen mielestä hoidot olivat kauhea huijaus, jolle ei voinut mitään
Tänään klo 9:22
Parantumatonta syöpää sairastanut nainen tarttui oljenkorteen, jota hänelle tarjottiin. Veli kertoo seuraavassa siskon tarinan, koska hän haluaa muidenkin tietävän, mitä tapahtui ennen siskon kuolemaa.
- Kun nainen sai kuulla sairastavansa parantumatonta syöpää, hän päätti lähteä vaihtoehtoiseen hoitoon Saksaan.
- Klinikalla on yhteyshenkilö Suomessa.
- Naisen veli ei voi vieläkään ymmärtää, miksi leikkilaitteelta näyttävä hoitokone vakuutti potilaan niin täysin.
Aavistelen pahaa, kun sisko pyytää minut mukaan lääkärin vastaanotolle.
Siskolla on ollut jo pitkään monenlaista, aika epämääräistä vaivaa.
Hän on aina ollut kova tekemään paljon töitä, mutta hän on ollut jo pitkään kummallisen väsynyt. Hänellä on kovia särkyjä eri puolilla kehoa.
Oireita hoidettiin kai borrelioosina, kunnes hänen tilansa heikkeni yllättäen pahasti.
Kun menemme lääkäriin, sisko on hermostunut ja kai peloissaankin.
Lääkäri kertoo, että siskolla on parantumaton syöpä. Sen oireita voidaan lievittää, mutta sitä ei voida parantaa.
Lukossa
Sisko menee ensin ihan lukkoon. Ei sano ensin mitään.
Sitten hän kuiskaa, että voi helvetti. Tässäkö tämä nyt oli.
Pyydän siskolle rauhoittavaa lääkettä.
Hän ei halua minua enää nyt seuraansa. Hän sanoo haluavansa miettiä tilannettaan yksin.
Sisko on aina ollut järjen ihminen ja ajattelen, että kyllä hän itse tietää parhaiten, mitä nyt tarvitsee.
Minulla ei ole aavistustakaan siitä, että hän on jo tehnyt tiettyjä valmisteluja sen varalta, että lääkärin uutiset olisivat noin kauheat.
Kun hätä on suuri, toivon kipinä on kallis. MOSTPHOTOS
Uusi toivo
Muutaman päivän kuluttua sisko kertoo minulle, että hän on kieltäytynyt sairaalassa röntgenkuvien ottamisesta.
En ymmärrä ollenkaan, mitä tämä nyt on.
Sisko kertoo ottaneensa yhteyttä lääkäriin tai sen tapaiseen henkilöön, joka toimii sairaalan ulkopuolella. Hän on kuullut tästä henkilöstä ja uudesta hoidosta tuttaviltaan.
Ymmärsin, että tuon henkilön kertoman mukaan sairaalassa tehtävä näytteenotto voi muka jotenkin puhkaista tärkeän elimen, ja jos näin käy, sisko ei voi lentää siihen Saksassa sijaitsevaan hoitopaikkaan.
Jotenkin ajattelen, että en voi painostaa häntä tekemään jotain sellaista, mitä hän ei tahdo. Hänellähän ei ole enää toivoa paranemisesta, joten ajattelen kunnioittaa hänen toivettaan.
Mutta kun se toive alkaa paljastua, en enää tiedä, mitä ajatella.
Kultainen oljenkorsi
Hän on vakuuttunut siitä, että hän on löytänyt klinikan, jossa häntä osataan auttaa, vaikka Suomessa ei siihen kyetä.
Hän kertoo puhuneensa monta kertaa hoitolan suomalaisen yhteyshenkilön kanssa tästä toisenlaisesta hoidosta.
Siskon mielestä yhteyshenkilö on tosi mukava ja miellyttävä. Hän jaksaa puhua siskon kanssa puhelimessa pitkään ja vaihtaa tekstiviestejä.
Siskon luona vierailee myös joku nainen, joka kertoo itse parantuneensa syövästä tuon saksalaisklinikan hoitojen ansiosta. Naisen mukaan hän ei ole ainoa parantunut.
Sisko on aina ollut sellainen jalat maassa -tyyppi.
Minun on vaikea tajuta, miten hän on yhtäkkiä niin varma tuosta vaihtoehtohoidosta.
Toisaalta ymmärrän häntä. Kun tilanne on se, että mitään ei ole tehtävissä, sitä voi haluta tarttua oljenkorteen.
Siskon oljenkorsi on silkkaa kultaa, hinnasta päätellen.
Vaihtoehtoisia hoitoja on laidasta laitaan. MOSTPHOTOS
30 000 euron laina
Olen aika järkyttynyt, kun sisko kertoo ottaneensa 30 000 euron pankkilainan asuntoaan vastaan ja lähtevänsä vaihtoehtoisiin hoitoihin Saksaan.
Kahden viikon hoidosta klinikalla veloitetaan etukäteen nuo 30 000 euroa.
Sen päälle sisko maksaa itse lentonsa ja hotellit.
Hän itse on innoissaan. Hän uskoo lujasti, että Saksassa häntä voidaan häntä auttaa.
Sisko viestittelee olevansa nyt sitä mieltä, että syöpähoito Suomessa on tosi outoa. Tuntuu, että hänet on jotenkin käännytetty suomalaista syöpähoitoa vastaan.
Hän saapuu Saksaan ja laittaa sieltä iloisia viestejä.
Säämiskärätti
Saan whatsapp-viestissä kuvan, jossa sisko makaa hoitohuoneessa, jonkinlainen säämiskäntapainen rätti vatsansa päällä.
Rätistä lähtee johtoja monitoriin. Monitorissa on kuva, jossa jotain pikseleitä kulkeutuu kuin suppiloon.
Sisko iloitsee viestissään, että se suppilo imee nyt hänestä syöpäsoluja. Hän näkee ja tuntee sen kuulemma selvästi.
Siskolle on kerrottu, että klinikan tutkimusten mukaan hänen syöpänsä ei ole siellä, missä Suomessa sen on väitetty olevan. Se onkin muualla, ja siksi helpommin hoidettavissa.
Sisko kirjoittaa hoitohenkilökunnan oikein ihmettelevän, miten poikkeuksellisen hyvin hänen arvonsa lähtivät heti paranemaan.
Siskosta myös tuntuu, että hoito tehoaa todella hyvin. Hän tuntee voivansa jo nyt paremmin.
Toivon sitä todella, mutta en voi aivan uskoa.
Minusta se laite oli kuin suoraan Aku Ankasta: mankelinnäköinen yksinkertainen laite.
Veli kertoo, että siskolle myytiin myös erikoisvitamiineja, erikoishintaan. MOSTPHOTOS
Toinen hoito
Sisko on nyt iloinen siitä, siitä, ettei hän ollut Suomessa suostunut sytostaattihoitoihin eikä syönyt tiettyjä kipulääkkeitä, jotka hänen mukaansa vain kiihdyttävät syövän etenemistä.
Yksi hoito kesti useita tunteja. Se tehdään neljä kertaa.
Sitten sisko palaa Suomeen. Hänelle on sanottu, että Suomessa hän ei saa mennä röntgenkuvaukseen.
Hoitopaikassa annettu hoito on kuulemma tehnyt sisäelimiin sellaisen reaktion, että se voitaisiin röntgenkuvissa tulkita väärin. Lisäksi röntgensäteet kuulemma saattaisivat neutralisoida hoidossa annetun sisäelinten sähkövarauksen, jolloin hoito pitäisi aloittaa alusta.
Parin viikon kuluttua klinikalta otetaan uudelleen yhteyttä. Siskolle sanotaan, että on aivan välttämätöntä, että hän saa vielä uuden hoitosatsin.
Sillä kertaa koko paketti maksaisi 20 000 euroa.
Erikoisvitamiinit
Sisko ottaa lisää lainaa taloaan vastaan.
Hän haluaa lähteä uuteen hoitoon, vaikka hän on minusta tosi heikko.
Hänellä on koko ajan kovia kipuja.
Hän on laihtunut nopeasti todella paljon. Hänen suolensa ei toimi. Klinikalta palattuaan hän on syönyt vain kasvisruokaa ja niitä vitamiineja, joita klinikalta oli hänelle suositeltu.
Ne olivat jotain erikoisvitamiineja ja niitä on paljon. Ja ne olivat kauhean kalliita.
Sisko uskoo, että hän voi vielä parantua täysin.
Hän näyttää tosi hauraalta ja heikolta, mutta hän itse uskoo, että hän voi vielä parantua.
En ymmärrä, miten hän jaksaa pitkän lentomatkan. Hän lähtee matkaan pyörätuolipotilaana.
Potilas voi kokea, että vaihtoehtoisessa hoidossa häntä kuullaan ja kuunnellaan erityisen hyvin. MOSTPHOTOS
Toiveikas olo
Olen niin huolissani siskosta.
Minusta näyttää siltä, että hänen uskonsa suomalaiseen syöpähoitoon on murennettu.
Pelkään, että sisko on joutunut kylmän hyväksikäytön ja huijauksen kohteeksi.
Sisko kertoo allekirjoittaneensa sopimuksen, jonka mukaan suoritettuja maksuja ei makseta takaisin, vaikka hoitoa jostain syystä ei voisi antaa.
Eihän se raha tässä tietenkään ollut tärkeintä, mutta kuulostaa sekin oudolta.
Olen käynyt katsomassa klinikan suomalaisen edustajan verkkosivuja. Kyllä siellä paljon luvataan, oikein erinomaisia tuloksia.
Luvataan, että heidän käyttämiään hoitoja voidaan käyttää kaikissa syövissä menestykselliseksi, ilman kemoterapiaa, ilman säde- tai leikkaushoitoa.
Se hyvä puoli Saksan hoidoissa on, että sisko näyttää saavan niistä toiveikkaan ja rauhallisen olon, jos ei muuta.
Viimeinen matka
Kun hän lähtee Saksaan toiselle hoitokerralle, muutamaan päivään hänestä ei kuulu mitään. En saa vastausta viesteihini.
Sitten tulee pettynyt viesti.
Sisko on päässyt klinikalle, mutta siellä ilmoitettiin, että häntä ei voida siellä hoitaa, koska hän on niin huonossa kunnossa.
Hänet on passitettu raskaan matkan jälkeen suoraan sairaalaan.
Siskoa hoidetaan sikäläisessä sairaalassa. Hän voimistuu sen verran, että hän voi lentää takaisin Suomeen.
Lentokentältä viemme hänet suoraan sairaalaan.
Kolmen päivän kuluttua hän kuolee.
”On kiva auttaa”
Veli kertoi Iltalehdelle sen suomalaisen verkkosivuston nimen, jolla kerrotaan siskon hankkimista hoidoista.
Iltalehti soitti henkilölle, jonka nimi löytyi vaihtoehtoista syöpähoitoa ylistävältä sivustolta.
Vaihtoehtohoito.auttaa.fi:n sivuston yhteyshenkilö Hannu Kantola kertoi, että hän ei ole terveydenhoidon ammattilainen, vaan hän toimii kaupallisella alalla.
Kantola kertoi toimivansa vaihtoehtohoito.auttaa.fi-sivuston yhteyshenkilönä täysin pro bono eli hyväntekeväisyydestä. Hän sanoi, ettei saa tästä rahallista korvausta keneltäkään.
– Äitini sairasti parikymmentä vuotta sitten, ja hän sai apua saksalaisklinikalta.Siksi haluan auttaa nyt itse muita löytämään oikeaa tietoa, Kantola selvitti.
Sivustolla kerrottiin ”hoitoprotokollasta”, joka voidaan käyttää lähes kaikissa syövissä. Kantolalla ei ollut antaa tarkempaa tietoa tämän hoitoprotokollan faktoista tai tutkimustiedosta sen taustalla.
– Saksassa tätä hoitoa on käytetty vuosikymmeniä. On olemassa klinikoiden omaa tietoa, mutta se on siellä klinikoilla, ei ehkä kirjallisessa muodossa, Kantola arveli.
Tätä sivustoa muutettiin sen jälkeen, kun Iltalehden toimittaja oli soittanut sivuston yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero on uudessa versiossa poistettu ja tietoja päivitetty. Enää sivustolta ei löydy kirjoitusta saksalaisesta hoitoprotokollasta. HELJÄ SALONEN
Kantolan mukaan hoitojen hinnat ovat yksilökohtaisia, eikä niistä voi antaa mitään yleistä arviota.
Kantola arveli, että harva on löytänyt tämän sivuston googlettamalla.
– Varmaan yleensä siitä kuullaan joltain tutulta.
Kantolan mukaan suomalaissivuston kautta Saksaan jollekin sopivalle klinikalle on vuosien varrella ohjattu ehkä kymmenkunta potilasta.
– Ei tämä mitään massaturismia ole.
– On kiva auttaa ja antaa tietoa siitä, mihin voi luottaa, Kantola perusteli toimintaansa.
Saksassa vaihtoehtoista hoitoa saaneen ja Suomessa syöpähoidoista kieltäytyneen naisen kaikki läheiset eivät ole samaa mieltä siitä, että naista huijattiin. Siksi tässä jutussa ei käytetä henkilöiden oikeita nimiä.
Suomessa potilaalla on myös oikeus kieltäytyä terveydenhuollon hänelle tarjoamista hoidoista.