Tyhmät ihmiset

Ehkä tuo keskimäärin pitää paikaansa, mutta on silläkin paljon vaikutusta missä piireissä pyörit tai olet töissä. Ihmiset jotka ovat myynnissä ja jälkimarkkinoinnissa ovat yleensä sosiaalisia ihmisiä ja tuota small talkia tulee harrastettua. Eikä kaikissa muissakaan kulttuureissa harrasteta erityisesti small talkia, esim Aasiasiassa ei tuota turhaa lässytystä yleensä ole. Amerikkalaiset on kyllä poikkeus kun pitää jauhaa ihan jonninjoutavaa vaikkei ole mitään sanottavaa, ja tämän näkee jo heidän tekemästään youtube-sisällöstä. Pitää toistaa ja selitellä maat ja taivaat vaikka puolta lyhyemmällä tulisi asia selväksi. Vähän kuten se oppilas koulussa joka vastasi aina esseeseen neljällä sivulla vaikka yhdellä sivulla sai jo täydet pisteet.

Sama täällä. Ei kiinnosta tuollainen tieto jos sitä ei tarvitse johonkin.

Mutta jos haluaa tietoa varastoon tulevaisuutta ajatellen. Talosta menee sähköt, om kiva tietää jos joku tutusta on sähköyrittäjä tai töissä sähköalan asennusfirmassa. Asioihin voi varautua. Monella on esim. palosammutin kotona vaikka sitä ei juuri sillä hetkellä tarvitse. Jotkut ihmiset kouluttautuvat (hankkivat tietoa) vaikka sitä ei välttämällä juuri sillä sekunnilla tarvitse. Itse ainakin kiinnostais jos tapaa jonkun kiinnostavaa alaa tekevän ihmisen, mitä siihen hommaan oikeasti kuuluu.

Viimeksi tapasin yhden henkilön jolta kysyin että missäs töissä nykyään, niin oli samalla alalla kuin me. sitä kautta sitten poiki hommia meidän firmalle koska tekevät tuotteita ja me mm. huollamme tuotteita. Saimme alkaa tehdä heidän takuuhuoltojaan. Tätäkään ei olisi tapahtunut jos en olisi kysynyt mitä teet työksesi.

Mutta jos haluaa tietoa varastoon tulevaisuutta ajatellen. Talosta menee sähköt, om kiva tietää jos joku tutusta on sähköyrittäjä tai töissä sähköalan asennusfirmassa. Asioihin voi varautua. Monella on esim. palosammutin kotona vaikka sitä ei juuri sillä hetkellä tarvitse. Jotkut ihmiset kouluttautuvat (hankkivat tietoa) vaikka sitä ei välttämällä juuri sillä sekunnilla tarvitse. Itse ainakin kiinnostais jos tapaa jonkun kiinnostavaa alaa tekevän ihmisen, mitä siihen hommaan oikeasti kuuluu.

Viimeksi tapasin yhden henkilön jolta kysyin että missäs töissä nykyään, niin oli samalla alalla kuin me. sitä kautta sitten poiki hommia meidän firmalle koska tekevät tuotteita ja me mm. huollamme tuotteita. Saimme alkaa tehdä heidän takuuhuoltojaan. Tätäkään ei olisi tapahtunut jos en olisi kysynyt mitä teet työksesi.
Suomalaisten small talk on vähän sellaista on/off -tyylistä. Joko ei haluta kertoa mitään tai sit selostetaan liikaakin ja yksityiskohtaisesti. En mä esim puolitutuille tosta vaan kerro missä lafkassa ja kenen kanssa mun puoliso on duunissa, ihan kuten en ala selostamaan keskellä päivää olleen lääkärikäyntini yksityiskohtia tai tuttujen perintöriidan nyansseja. Jos keskustelu syvenee ja lisätiedot tuntuu sen kannalta oleellisilta, niin asia saattaa muuttua. Vähän kuin en oman yritystoimintani ja erikoisalani yksityiskohtia selittele tuntemattomille maallikoille.

Edit. Faija esim on tosi kova tarinoimaan, mutta se ei osaa kertoa yhtään vitsiä tai stooria ilman että selostaa kaikkien siihen liittyvien henkilöhistoriat auki. Yhtään miettimättä että joku muukin saattaa tuntea ne ihmiset kenestä hän just ihan nimeltä mainiten vääntää vitsiä.

Mistä lie kumpuaa maine että suomalaiset eivät osaa small talkia.

Eihän kyse ole siitä etteivät osaa. Suomalaiset ovat vain sen verran fiksua porukkaa, että he kykenevät elämään ilman, että täytyy puhua turhanpäiväistä roskaa ihan vain siksi, että kuuluisi ääntä.

Jenkeissä töissä ollessani ihmettelin monet kerrat sitä paskanjauhamisen määrää, mistä ei ollut mitään hyötyä kenellekään. Ennemminkin pidän jotenkin säälittävänä sitä, että koetaan tarpeelliseksi puhua turhia asioita vain siksi, että muuten tuntisi itsensä huonoksi ihmiseksi.

Moni varmasti osaa ja en minä tuosta amerikkalaisesta tyhjänjauhamisesta tykkää, enkä halua sitä tapaa suomeen. Mutta paljon on niitä jotka jäävät tuppisuuksi jos pitää hetki viettää tuntemattoman ihmisen kanssa kahdestaan, monissa eri ammattiryhmissä. Small talk on taito minkä voi oppia, opin itsekin aikanaan ulkomailla. Nykyään se ei taas lähde kun ei sitä suomessa tarvita, vaikka kyllä meiltäkin tämä tyhjänpäiväinen länkyttäminen onnistuu. Ei siihen tarvita kuin vaikka foorumialusta ihmisten väliin.

Alkuperäinen viesti oli lähinnä huvittunut kommentti ajatukseen siitä että ei puhuta kuin siitä mikä sattuu kiinnostamaan ja on tarpeellista.

Moni varmasti osaa ja en minä tuosta amerikkalaisesta tyhjänjauhamisesta tykkää, enkä halua sitä tapaa suomeen. Mutta paljon on niitä jotka jäävät tuppisuuksi jos pitää hetki viettää tuntemattoman ihmisen kanssa kahdestaan, monissa eri ammattiryhmissä. Small talk on taito minkä voi oppia, opin itsekin aikanaan ulkomailla. Nykyään se ei taas lähde kun ei sitä suomessa tarvita, vaikka kyllä meiltäkin tämä tyhjänpäiväinen länkyttäminen onnistuu. Ei siihen tarvita kuin vaikka foorumialusta ihmisten väliin.

Alkuperäinen viesti oli lähinnä huvittunut kommentti ajatukseen siitä että ei puhuta kuin siitä mikä sattuu kiinnostamaan ja on tarpeellista.
Mutta mistä tämä tulee että pitää länkyttää jotain turhanpäiväistä jos on vieraan ihmisen kanssa samassa tilassa, ihan yhtä hyvin sitä nyt voi olla "tuppisuunakin" ja miettiä/suunnitella omia asioitaan? Tuo ilmeisesti tuntuu joistain ihmisistä oudolta jossei ole joku äänessä kokoaikaa vaikkei olisi mitään oikeeta asiaakaan?

Mutta mistä tämä tulee että pitää länkyttää jotain turhanpäiväistä jos on vieraan ihmisen kanssa samassa tilassa, ihan yhtä hyvin sitä nyt voi olla "tuppisuunakin" ja miettiä/suunnitella omia asioitaan? Tuo ilmeisesti tuntuu joistain ihmisistä oudolta jossei ole joku äänessä kokoaikaa vaikkei olisi mitään oikeeta asiaakaan?

Tähän liittyen monesti olen kuullut heitettävän vitsiä siitä, että hississä suomalaiset ovat ihan hiljaa, ihan kuin siinä olisi jotain outoa tai väärää, ettei ala juttelemaan tuntemattoman kanssa vain siksi, että sattuvat matkustamaan samassa hississä 10 sekuntia.

Tähän liittyen monesti olen kuullut heitettävän vitsiä siitä, että hississä suomalaiset ovat ihan hiljaa, ihan kuin siinä olisi jotain outoa tai väärää, ettei ala juttelemaan tuntemattoman kanssa vain siksi, että sattuvat matkustamaan samassa hississä 10 sekuntia.
Taitaa ainoa suomalaisten samalla talk hississä olla hajun sattuessa se "jos joku on pieraissut, se en ollut ainakaan minä".

Sama täällä. Ei kiinnosta tuollainen tieto jos sitä ei tarvitse johonkin.

On kyllä välillä hämmästyttävää kun tapaa uusia ihmisiä, jotka hyvin nopeasti saattavat kysyä että mitä teet työksesi ? Mitä se heille kuuluu on oma ajattelumallini kysymyksestä.

Tarvitsevatko he sitä tietoa kenties ihmisten kategorisointiin ? Onko suhtatuminen tai tutustuminen erinlaista jos sanoo vaikka vahtimestari tai lääkäri ? Itse en varmaan ole kysynyt tuota kysymystä keneltäkään. En edes hyviltä tutuilta jota olen tuntenyt vuosikausia. Olen vaan tiedon palasista muodostanut jonkinmoisen kuvan ajan satossa siitä, että mitä he saattaisivat tehdä työkseen. Mutta kun sillä teidolla ei mitään tee tai ole väliä, niin ei ole tullut kysyttyä. Varmaan tyhmää jonkun mielestä.

Tämä. Kun nykyiseen taloyhtiöön muutettiin, vaimo oli sellaisessa työssä, ettei työn arkaluontoisuuden vuoksi olisi siitä halunnut kertoa. Yritti keksiä hullun lailla jonkin "valeammatin", mutta ihmisenä, joka ei osaa valehdella, tästä meinasi nousta stressi.
Itse ihmettelin ja vähättelin asiaa – että miksi ne ihmiset tuollaista kysyisivät. Eipä tule itsellä mieleen ikinä kysyä, missä joku on töissä, kun ensi kertaa tavataan...
Noh, jokainen uusi naapuri, joka tavattiin, aloitti about sillä, että kysyi mitä tehdään työksemme. Eli vaimo oli oikeassa tässä tapauksessa. Mutta en siltikään ymmärrä, miksi tuo on ensimmäinen asia mitä kysytään.
Vaikkei itsellä ole mitään salattavaa omasta työstä, niin sen verran tuo jostain syystä ärsyttää, että vastaan aina hyvin ympäripyöreästi: "IT-hommia". Ja jos jatkavat jatkokysymyksillä, vaihdan vain puheenaihetta.
Oisko tuossa sitten jokin status- tai luokittelujuttu? Pitää saada uudet ihmiset heti omiin kategorioihin – tiedä häntä. Ainakin tuntuu, että täällä alueella missä asutaan, on ihmisille tärkeää näyttää, että "menee hyvin" ulkoisilla puitteilla.

Tämä. Kun nykyiseen taloyhtiöön muutettiin, vaimo oli sellaisessa työssä, ettei työn arkaluontoisuuden vuoksi olisi siitä halunnut kertoa. Yritti keksiä hullun lailla jonkin "valeammatin", mutta ihmisenä, joka ei osaa valehdella, tästä meinasi nousta stressi.
Itse ihmettelin ja vähättelin asiaa – että miksi ne ihmiset tuollaista kysyisivät. Eipä tule itsellä mieleen ikinä kysyä, missä joku on töissä, kun ensi kertaa tavataan...
Noh, jokainen uusi naapuri, joka tavattiin, aloitti about sillä, että kysyi mitä tehdään työksemme. Eli vaimo oli oikeassa tässä tapauksessa. Mutta en siltikään ymmärrä, miksi tuo on ensimmäinen asia mitä kysytään.
Vaikkei itsellä ole mitään salattavaa omasta työstä, niin sen verran tuo jostain syystä ärsyttää, että vastaan aina hyvin ympäripyöreästi: "IT-hommia". Ja jos jatkavat jatkokysymyksillä, vaihdan vain puheenaihetta.
Oisko tuossa sitten jokin status- tai luokittelujuttu? Pitää saada uudet ihmiset heti omiin kategorioihin – tiedä häntä. Ainakin tuntuu, että täällä alueella missä asutaan, on ihmisille tärkeää näyttää, että "menee hyvin" ulkoisilla puitteilla.

Lueskelin joku aika sitten jonkun amerikkalaisen kirjoituksen siitä, että oli jotenkin vapauttavaa tavata uusia ihmisiä Euroopassa, kun ensimmäinen asia mitä kysytään ei aina ole, että mitä teet työksesi. Ehkä se on sieltä omaksuttu.

Tietysti ensimmäisenä halutaan määrittää toisen Sosioekonominen asema – Wikipedia , siihen tuo liittyy.

Mutta noihin uteluihinhan voi vastata ihan mitä ympäripyöreyksiä haluaa. Ei ne jenkitkään toistensa tarkkoja työpaikkoja kysele jos tuntemattoman kanssa jutulle alkavat, saati että muistaisivat jälkikäteen keskustelusta oikein mitään.

Toisaalta Larry Davisin Curb Your Enthusiasm:han perustuu isolta osin just ihmisten statuksista keskustelemiseen ja spekuloimiseen…

Saapa mahdollista jutun juurta.
Kyllä mä(kin) aika nopeasti kysyn sen ("mikä työ?")
En ehkä ensi-tapaamisella. Ja minua kiinnostaa se (jos/kun ihminen myös kiinnostaa), kiva olisi kuulla joku "erikoinen" työ. Status/palkka ei kiinnosta.
Enkä pahastu, jos minulta kysytään. Ehkä sitten, jos ne olisi ekat sanat ("terve" jälkeen).

Kuinka pihalla voikaan olla asioista? "Metsästys on tappamisen harrastamista" sanoo ns. fiksu Elisa Aaltola.
Onkohan hän koskaan ajatellut, että mistä ihmeestä se liha oikein tulee kauppoihin, tai siihen, että mitä ammutulle riistalle tapahtuu?
Sähkökin varmaan tulee hänen mielestään seinästä jne.

Kuinka pihalla voikaan olla asioista? "Metsästys on tappamisen harrastamista" sanoo ns. fiksu Elisa Aaltola.
Onkohan hän koskaan ajatellut, että mistä ihmeestä se liha oikein tulee kauppoihin, tai siihen, että mitä ammutulle riistalle tapahtuu?
Sähkökin varmaan tulee hänen mielestään seinästä jne.
Aikamoinen turhake koko muija, josta kukaan ei tietäisi mitään ilman vihaamaansa veljeä. Ottaa nyt vaan täyden huomiohuoraushyödyn kun iltapaskat jaksavat hänestä (vielä) kirjoitella.

AIemmin ko. "filosofi" halusi ottaa pesäeroa veljeensä tämän mielipiteiden takia. En ihmettelisi jos velikin haluaa etäisyyttä siskoonsa sen mielipiteiden takia.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 408
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom