Tyhmät ihmiset

Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus "keskustella" tekoälyllä tuotetulla sisällöllä, käytä lähteitä vain tukemaan omaa asiaasi ja kerro lähde viestissä
Miksei? Kyse ei ole mistään keksimisestä vaan oikeasta myöhäsymisestä. Ei se aika muuta tapausta toiseksi. Mutta ohan hyvin voisi olla aikaraja.
1. Oikeusvarmuus ja ennakoitavuus – Lentoyhtiöt voivat hallita taloudellisia vastuitaan paremmin, kun vaatimusten esittämiselle on selkeä aikaraja. Tämä estää vanhojen tapausten nousemisen esiin vuosien jälkeen, mikä voisi aiheuttaa hallinnollisia ja taloudellisia haasteita.

2. Hallinnollinen tehokkuus – Pitkäaikaiset vaatimukset voivat rasittaa lentoyhtiöiden asiakaspalvelua ja oikeudellisia osastoja, mikä hidastaa käsittelyprosesseja sekä uusien että vanhojen tapausten osalta.

3. Todisteiden säilyminen – Ajan myötä olennaisten asiakirjojen, kuten lennon aikataulutietojen, sääolosuhteiden ja viestintälokien, säilyttäminen vaikeutuu. Kiinteä aikaraja kannustaa matkustajia jättämään vaatimukset ajoissa, jolloin päätöksenteko voidaan perustaa ajantasaisiin ja luotettaviin tietoihin.

4. Kohtuullisuus lentoyhtiöitä kohtaan – Mikäli matkustajilla olisi rajattomasti aikaa tehdä vaatimuksia, lentoyhtiöiden taloudellinen ennustettavuus heikkenisi, ja tämä voisi lopulta vaikuttaa lippujen hintoihin ja palveluiden tarjontaan.

5. Lainsäädännön selkeys – Kiinteä aikaraja helpottaa sääntelyn toimeenpanoa ja mahdollistaa johdonmukaisen oikeuskäytännön, mikä hyödyttää sekä kuluttajia että lentoyhtiöitä.

6. Matkustajien kannustaminen nopeaan toimintaan – Tietty määräaika rohkaisee matkustajia toimimaan viipymättä ja jättämään korvausvaatimuksensa silloin, kun tapaus on vielä tuoreessa muistissa ja tarvittavat dokumentit ovat helposti saatavilla.


Ja sama säännönmukaisuus pätee (tai väntään tulisi päteä) kaikessa liiketoiminnassa. Kuluttajallakin on tässä vastuunsa ja velvollisuutensa toimia kohtuullisessa aikaulussa valitustensa kanssa. "Asiakas on aina oikeassa" -asenne vituttaa itseä suunnattomasti.
 
Eli tietysti aika muuttaa asioita.
Niin, laissa on määritelty vanhenemisaikoja. Kuluttajaviranomaisen mielestä Finnairin väite että 2 kuukauden aikaraja perustuisi lakiin ei pidä paikkaansa.

Ei ole vaikeaa kuvitella että ihmisillä voi olla elämässä siinä määrin muitakin mietittäviä ja hoidettavia asioita, että 2 kuukautta hujahtaa nopeasti. Tottakai asioilla kuuluu olla vanhenemisaika, mutta 2 kk kuulostaa aika lyhyeltä.
 
Tottakai asioilla kuuluu olla vanhenemisaika, mutta 2 kk kuulostaa aika lyhyeltä.
Miten tuon nyt ottaa, suurimmassa osassa laskuista se maksuaika on esim. 14pv ja ehkä yrittämällä voi saada kuukauden lisäaikaa mutta onnea yritykselle perustella sähkö tai vuokrayhtiölle miksi 2kk kuulostaa aika lyhyeltä ajalta hoitaa asia ja miksi vanhenemisaika on 14pv minkä jälkeen alkaa tulla jo maksullisia huomautuksia... Vaikka kuinka perustelisi että "ihmisillä nyt on muutakin mietittävää ja paljon hoidettavia asioita" eipä auta...
 
Sama tuli mieleen. Ei kai tuo niinkään voi toimia että esim. vuosien jälkeen aletaan keksiä että hei täähän lento oli myöhässä, vaaditaanpa korvauksia.
Juu, tuo että vuosiEn jälkeen koitetaan hakea korvauksia on ehkä vähän hölmöä. Ymmärrän että joidenkin asioiden takia ei välttämättä ihan heti (esim pidempiaikaisen matkan aikana) kerkiä tai pysty tekemään valitusta mutta joku 6kk tai 12kk olisi mielestäni ihan järkevä takaraja noille korvaushakemuksille.
 
Miten tuon nyt ottaa, suurimmassa osassa laskuista se maksuaika on esim. 14pv ja ehkä yrittämällä voi saada kuukauden lisäaikaa mutta onnea yritykselle perustella sähkö tai vuokrayhtiölle miksi 2kk kuulostaa aika lyhyeltä ajalta hoitaa asia ja miksi vanhenemisaika on 14pv minkä jälkeen alkaa tulla jo maksullisia huomautuksia... Vaikka kuinka perustelisi että "ihmisillä nyt on muutakin mietittävää ja paljon hoidettavia asioita" eipä auta...
Niin no se velkojen vanhenemisaika on 3 vuotta.. Eli tosiaankaan jos sähköyhtiö ei muistaisi lähettää laskua 2 kuukauden kuluessa laskutuskauden päättymisestä, niin kuluttaja ei voisi sanoa että "enpäs minä tätä muuten maksa, kun on jo mennyt enemmän kuin kohtuullinen 2kk". Mutta 3 vuoden jälkeen niin voisi tehdä. Vanhenemisajan voi katkaista muistuttamalla 3 vuoden välein. Lopullisesti tavanomainen velka vanhenee 15 vuodessa.

Ihmetyttää mistä tuo Finnairin 2kk edes tulee, kun niiden omissa ehdoissa sanotaan että jos ei 2 vuodessa nosta kannetta, niin menettää oikeuden siihen.

Et taida itsekään uskoa siihen että 2kk raja olisi oikeuden vanhenemiseen oikeasti kohtuullinen, kun piti vastaesimerkiksi (case Anttilan kesätyöt) repiä 40 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no se velkojen vanhenemisaika on 3 vuotta.. Eli tosiaankaan jos sähköyhtiö ei muistaisi lähettää laskua 2 kuukauden kuluessa laskutuskauden päättymisestä, niin kuluttaja ei voisi sanoa että "enpäs minä tätä muuten maksa, kun on jo mennyt enemmän kuin kohtuullinen 2kk". Mutta 3 vuoden jälkeen niin voisi tehdä. Vanhenemisajan voi katkaista muistuttamalla 3 vuoden välein. Lopullisesti tavanomainen velka vanhenee 15 vuodessa.

Ihmetyttää mistä tuo Finnairin 2kk edes tulee, kun niiden omissa ehdoissa sanotaan että jos ei 2 vuodessa nosta kannetta, niin menettää oikeuden siihen.

Et taida itsekään uskoa siihen että 2kk raja olisi oikeuden vanhenemiseen oikeasti kohtuullinen, kun piti vastaesimerkiksi (case Anttilan kesätyöt) repiä 40 vuotta.
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Sun maksama lento myöhästyi eli et saanut mitä oot tilannut niin siitä tulee maksaa korvauksia. Hyvä jos tuo menisi niin että finnair maksaisi tai automaattisesti ottaisi yhteyttä lennolta myöhästyneeseen matkustajaan ja hoitaisi korvaukset näin, mutta nyk käytäntö on että itse haet korvauksia. Ei siinä nyt puolta vuotta odotella että koskahan jannu mahtaa niitä hakea. 2kk tuntuu kyllä pitkältä ajalta. Ehkä myöhästyneet lennot ja korvausten hakeminen ei ole sitten vaan harmittanut niin paljon jos ei saa tuohon aikaiseksi. Todnäk tässä käynyt vain unohdus asiakkaalta ka sitten vienyt asian pidemmälle kun suutahti.
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Sun maksama lento myöhästyi eli et saanut mitä oot tilannut niin siitä tulee maksaa korvauksia. Hyvä jos tuo menisi niin että finnair maksaisi tai automaattisesti ottaisi yhteyttä lennolta myöhästyneeseen matkustajaan ja hoitaisi korvaukset näin, mutta nyk käytäntö on että itse haet korvauksia. Ei siinä nyt puolta vuotta odotella että koskahan jannu mahtaa niitä hakea. 2kk tuntuu kyllä pitkältä ajalta. Ehkä myöhästyneet lennot ja korvausten hakeminen ei ole sitten vaan harmittanut niin paljon jos ei saa tuohon aikaiseksi. Todnäk tässä käynyt vain unohdus asiakkaalta ka sitten vienyt asian pidemmälle kun suutahti.
Mutta toisaalta Finnair myös tietää ihan varmasti mistä korvauksia kuuluu maksaa eli ei varmaa tule Finnairillekkaan yllätyksenä. Nyt vain kun on laitettu asiakas itse hakemaan korvauksia niin se on Finnairille vain säästöä jos joku jättää hakematta. Vaikka olen kanssa sitä mieltä että kyllä siinä joku takaraja täytyy olla mutta silti olisin vahvasti sitä mieltä että 2 kk on aika vähän.
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Eihän tää ole mikään asia mitä tarvii arpoa, toi vanhenemisaika tulee ihan laista. Jos Finnair möi sulle jotain mitä ne ei sitten deliveroineet, niin siitä syntyy Finnairille velka ja sinulle saatava, eikä se velallinen voi mitenkään omalla ilmoituksellaan sitä velkaa vanhentaa.
 
Itsellenihän eräs lentoyhtiö antoi 150€ voucherin ylibuukkaustapauksessa vaikka taulukon mukainen korvaus olisi ollut 650€ rahaa. Lentoyhtiö perusteli päätöstään ettei vaihto-aika ollut riittävä vaikka sen lyhyys johtui täysin heidän oman yhtiönsä lennon myöhästymisestä.
Tietysti maksoivat yöpymisen, kuljetukset sinne ja takas kentälle, mutta harmin lisäksi minulta jäi vuorokausi kohdemaassa ja sinne valmiiksi maksettu hotelli käyttämättä.
 
Miksei pysty? Mitä siellä sun mielestä pitäisi tehdä?

Mikä tässä tekee tyhmän ihmisen?
Puhutte niin kuin tämä olisi jotenkin normaalia. Onneksi tämä on ilmeisen harvinainen ilmiö. Kylpylään tullaan rentoutumaan ja kylpemään. Joka paikkan nyt vaan ei kuulu puhelin, ja julkisen kylpylän altaat tästä ovat hyvä esimerkki. Ei näitä tarvitse edes alkaa perustelemaan että "miksi ei", pitäisi olla ihan itsestään selvää.
 
Puhutte niin kuin tämä olisi jotenkin normaalia. Onneksi tämä on ilmeisen harvinainen ilmiö. Kylpylään tullaan rentoutumaan ja kylpemään. Joka paikkan nyt vaan ei kuulu puhelin, ja julkisen kylpylän altaat tästä ovat hyvä esimerkki. Ei näitä tarvitse edes alkaa perustelemaan että "miksi ei", pitäisi olla ihan itsestään selvää.
Se että toisilla on eri tavat kuin toisilla ei tee ihmisestä tyhmää. Vai meinaat että kaikki jotka tekee jotain erilailla kun itse tekee siitä tyhmän?
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.
No siis Finnairinkin pitäisi maksaa se myöhästymiskorvaus, vaikka lähettäisitkin korvauspyynnön "myöhässä". Tässähän on pikemminkin niin päin että sähköfirmalle se laskujen lähettäminen on ihan "business as usual" eli paljon kriittisemmin heidän pitäisi huomata huomattavasti nopeammin kuin 2 kuukaudessa jos laskuja jää lähettämättä. Sitten taas korvauksen hakemisessa on yllättävä tilanne eikä sen kohdannut henkilö välttämättä automaattisesti tiedä miten pitäisi toimia.

Finnairin toiminta on kaiken kaikkiaan mun mielestä aika kyseenalaista. Jos toimisivat niin kuin perus sähkönkäyttäjät niin maksaisivat ne myöhästymiskorvaukset automaattisesti ilman että niistä tarvitsee reklamoida. Koko pointti miksi Finnair vaatii että kuluttajan pitää reklamoida asiasta on sen takia, että välttyisivät maksamasta osan.

Periaatteessa jos tästä nyt haluaisi edelleen analogiaa vetää niin Finnairin tavoin toimiva sähkön käyttäjä jättäisi laskun maksamatta toivoen että sähkölaitos ei muista muistuttaa siitä ja sitten jos muistutus tulisi vasta 1 kk eräpäivän (kuluttajan itse keksimä määräaika) jälkeen niin vetoaisi siihen, että liian myöhään muistutettu.

Tottakai sinänsä Finnair voi lain puitteissa pyrkiä minimoimaan maksettavia korvauksia kikkailullaan, mutta nyt ilmeisesti ainakin kuluttajaviranomaisen näkemys on että se Finnairin itse keksimä 2kk määräaika ei perustu lakiin.
 
Viimeksi muokattu:
Se että toisilla on eri tavat kuin toisilla ei tee ihmisestä tyhmää. Vai meinaat että kaikki jotka tekee jotain erilailla kun itse tekee siitä tyhmän?

Niin, enemmänhän tuo kuulostaa surulliselta riippuvuudelta, jos tyhjänpäiväistä somettamista ja snäppäilyä ei pysty lopettamaan edes hetkeksi rentoutuakseen kylpylässä.
 
Vaikken mä puhelinta veis kylpylään tjsp ni on tää sentään IP68 ettei vedestä hajoa..
 
Vaikken mä puhelinta veis kylpylään tjsp ni on tää sentään IP68 ettei vedestä hajoa..
Tuo IP68 ei paljon auta kylpylöiden ja uimahallien kloorille, se syövyttää tehokkaasti suunnilleen kaikki metalliosat pilalle. Tuskin kloorivesi tekee kovin hyvää esimerkiksi latausliittimelle, aikanaan toistuvasti.
 
Niin, enemmänhän tuo kuulostaa surulliselta riippuvuudelta, jos tyhjänpäiväistä somettamista ja snäppäilyä ei pysty lopettamaan edes hetkeksi rentoutuakseen kylpylässä.

Eikö se nyt ole paljon säälittävämpää kököttää siellä altaassa tekemättä mitään, kuin rentoutua esim. tiktok videoita katsellen?
 
Tuosta kylpylän allaspuolelle kännykän viemisestä tuli mieleen, että uimahalliin on jokin aika sitten tullut lappu seinälle ettei ole oikein suotavaa suorittaa videopuheluita pukuhuoneessa.. Eipä tuollainenkaan ole tullut mieleen että on tietämättään voinut päätyä jonkun snäpin/töktökin tms taustalle munasillaan :)
 
Niin, enemmänhän tuo kuulostaa surulliselta riippuvuudelta, jos tyhjänpäiväistä somettamista ja snäppäilyä ei pysty lopettamaan edes hetkeksi rentoutuakseen kylpylässä.
Juuri niin. Mutta se ei tee ihmisestä tyhmää.
Ja oliko yleensäkin tässä "tyhmyydessä" kyse siitä että:
a) kestääkö puhelin vettä ja klooria
b) räpeltää luuria altaassa ja joidenkin mukaan se ei ole oikeaa rentoutumista
c) tuo puhelimen yleensäkkään ns. "intiimiin" paikkaan kuten uimahalliin
Mikään noista ei kuitenkaan mielestäni tee ihmisestä varsinaisesti tyhmää, välinpitämättömän narsistin joka ei ajattele muita henkilön kylläkin.
 
Joo ei kai siinä mitään jos ei ole kylpylän säännöissä kielletty mutta vähän ihmeellistä ettei siitä laitteesta voi ikinä olla erossa, hyvä kun ei vielä suihkuun ja saunaan viedä mukana, ainakin saunassa kai pääasiassa rentoudutaan mitään tekemättä pl. löylyn heitto
 
Eikö se nyt ole paljon säälittävämpää kököttää siellä altaassa tekemättä mitään, kuin rentoutua esim. tiktok videoita katsellen?

Aivot lienevät lopullisesti kuoletettu jollain ADHD-tiktok-mädätyksellä, jos kylpylässä rentoutuminen ilman mobiililaitteiden tarjoamaa ärsyketulvaa on yhtä kuin "säälittävä kököttäminen altaassa tekemättä mitään".
 
Tyhmä ihminen olettaa tietävänsä mikä toiselle on parempi kuin henkilö itse.

Lukitaanko vastaus myös päihde- tai vaikkapa kännykkäriippuvaisen kohdalla?

Joka tapauksessa lainaamani viestin kohdalla on sangen huvittavaa, että "koulutat" täällä useampaakin keskustelijaa siitä, mitä EI saa subjektiivisen näkemyksen perusteella kutsua tyhmäksi samalla syyllistyen samaan itse. Sinusta tulisi hieno demaripoliitikko.
 
Lukitaanko vastaus myös päihde- tai vaikkapa kännykkäriippuvaisen kohdalla?

Joka tapauksessa lainaamani viestin kohdalla on sangen huvittavaa, että "koulutat" täällä useampaakin keskustelijaa siitä, mitä EI saa subjektiivisen näkemyksen perusteella kutsua tyhmäksi samalla syyllistyen samaan itse. Sinusta tulisi hieno demaripoliitikko.
Lukitaan vaan, koska nyt oli kyse mielipideasioista eikä siitä että joku on sairas ja kykenemätön päättämään omista asioistaan.

Ja kyllä, mielestäni mielipide- tai henkilökohtaisissa asioissa on tyhmää haukkua toista tyhmäksi vain siksi että tämä ei tykkää nakkikeitosta vaikka se on maailman paras ruoka.
 
Lukitaan vaan, koska nyt oli kyse mielipideasioista eikä siitä että joku on sairas ja kykenemätön päättämään omista asioistaan.

Ja kyllä, mielestäni mielipide- tai henkilökohtaisissa asioissa on tyhmää haukkua toista tyhmäksi vain siksi että tämä ei tykkää nakkikeitosta vaikka se on maailman paras ruoka.

No kun kyse ei nimenomaan ole mistään mielipideasioista:




Jne jne.
 
No kun kyse ei nimenomaan ole mistään mielipideasioista:




Jne jne.
Oliko sillä tyypillä todettu riippuvuus vai olettiko tyhmäksi haukkuja että se on riippuvainen?
 
Oliko missään nyt edes kerrottu että siellä kylpylässä juuri videoita katsottiin. Ties vaikka käytettiin Grindr'ia tai vastaavaa :lol:
Tai vaikka katseli työpaikkailmoituksia. Tai seurasi kodin valvontakameraa. Tai ajasti kodinkoneita. Tai sai murtohälytyksen. Tai kuunteli klassista musiikkia. Tai varasi itselleen huonetta kylpylästä.
 
Kylpylässä jotkut selasivat puhelinta altaissa, ei pysty ymmärtämään.
Siellä eivät sentään estä muiden tekemistä ainakaan muuten kuin pöyristymisen tasolla, mutta kuntosalilla laitteita varaavat selfietiktokkaajat ovat ihan omaa luokkaansa itsekkyydessä/tyhmyydessä.

Uimahalleissa kännykät on tietääkseni aika laajasti muuten kielletty kaiken maailman pervosalakuvaajien vuoksi.
 
Mikä tässä tekee tyhmän ihmisen?
Täytyy olla melkoinen riippuvuus ettei pysty hetkeäkään olemaan ilman puhelinta. Pidän myös epäsopivana kanniskella kuvauslaitteita tuollaisessa paikassa.
Oliko missään nyt edes kerrottu että siellä kylpylässä juuri videoita katsottiin. Ties vaikka käytettiin Grindr'ia tai vastaavaa :lol:
Ainakin yksi kaksikko selaili somepaskaa.
 
Oliko sillä tyypillä todettu riippuvuus vai olettiko tyhmäksi haukkuja että se on riippuvainen?
En ole mistään riippuvuudesta puhunut vaan siitä, että se ei ole mielipideasia mitä nämä tiktokit ja muut tekevät ihmisen aivoille. Kaikkea muuta kuin rentoutumista.
 
En ole mistään riippuvuudesta puhunut vaan siitä, että se ei ole mielipideasia mitä nämä tiktokit ja muut tekevät ihmisen aivoille. Kaikkea muuta kuin rentoutumista.
Paitsi että kun se voi olla toisille rentoutumista. Ihan samalla lailla kun jotkut voi juoda sen lasillisen viiniä ilman että vetää koko pulloa. Ei susta tee alkoholistia/riippuvaista se että juot sen lasin viiniä vaikka saunassa.
 
Paitsi että kun se voi olla toisille rentoutumista. Ihan samalla lailla kun jotkut voi juoda sen lasillisen viiniä ilman että vetää koko pulloa. Ei susta tee alkoholistia/riippuvaista se että juot sen lasin viiniä vaikka saunassa.
Eihän tässä siitä olekaan kiistaa, että jotkut tunnetusti tykkäävät katsella lyhytvideoita. Tiktokkien katselu nyt joka tapauksessa on keskushermostoa virittävää toimintaa, ts. vastakohta rentoutumiselle.

Ihan samaan tapaan monet ihmiset tykkäävät juoda alkoholia eikä sekään ole väärin vaan makuasia ja oma valinta. Jos kuitenkin väitän että selvitän päätäni juomalla pullollisen halpaa viskiä, se on epätosi.

Keneltäkään aikuiselta en ole kieltämässä enkä hyväksy kiellettävän viinanjuontia tai zombiviihteen katselua, mutta
  • kummankaan asian haitallisuus ei ole mielipidekysymys
  • miellyttävä ei tarkoita rentouttavaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 876
Viestejä
4 695 333
Jäsenet
76 813
Uusin jäsen
TRow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom